Milli teatr bayramı
142 il
bundan əvvəl, başda görkəmli maarifçi Həsənbəy
Zərdabi olmaqla, bir qrup azərbaycanlı ziyalının, dahi
Mirzə Fətəli Axundzadənin 22 il qabaq
yaratdığı “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
komediyasına səhnə həyatı verməsi ilə milli
teatr tariximizin ilk səhifəsi yazıldı.
Şərqdə ilk peşəkar teatrın məhz Azərbaycanda
– bizim ölkədə yaranması mədəniyyət
tariximizin ən əhəmiyyətli hadisəsidir. Əslində,
tam haqla demək olar ki, xalqımızın teatr tarixi çox
qədim dövrlərdən başlayır. Belə ki, milli teatr düşüncəsi və
teatr sənəti xalqın mövcud tarixi ilə birbaşa
bağlı olub, onunla bərabər yetkinlik taleyi
yaşamışdır. Avropa teatr sənəti
nümunələrindən Rus teatrı vasitəsilə bəhrələnməyi
faktını vurğulamaqla bərabər, milli teatrın həmişə
realist üsluba malik olmasını və buna əsrdən əsrə
sadiq qalmasını da qeyd etməliyik.
Həmin tarixi mərhələləri şərəflə
keçən teatrımızın uğurları ilə
yanaşı itkiləri də olmuşdur. Amma istər
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə, istərsə
də Sovet dövründə milli teatrımız öz ideya-estetik
mövqeyini qorumağı bacarmışdır. Bu zaman onun arxalandığı xalq ənənələri,
istinad nöqtəsi milli sənət əqidəsi
olmuşdur.
Bəlli həqiqətdir ki, teatrımızın həyatı
xalqımızın həyatından ayrı olmayıb. Belə ki, əsrlər
boyu xalqımızın taleyinə düşən
ağrı-acıları, məhrumiyyətləri teatr da
yaşayıb. Yəni xalqımızın, istər
istiqlaliyyət savaşında, istər Sovet
dövrünün kollektivləşmə, repressiya, İkinci
Dünya müharibəsi və sonrakı dövrlərdən
başlayaraq, ötən əsrin sonralarından başlayan
müstəqillik uğrunda mübarizəyə qədər
bütün siyasi-ictimai proseslərdə teatr sənəti
ön sıralarda olmuşdur. Bu dövr milli
klassikanın təcəssüm uğurları ilə
yanaşı yeni dramaturgiyanın yaranması, teatra yeni müəlliflərin
cəlb olunması ilə əlamətdar idi. Məhz
bundan sonra dramaturgiya sahəsində Mirzə Fətəli
Axundov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev, Nəcəf bəy
Vəzirov, Nəriman Nərimanov, Cəfər Cabbarlı,
Hüseyn Cavid imzalı əsərlərlə yanaşı,
bir-birinin ardınca M.İbrahimov, S.Vurğun, M.Hüseyn,
İ.Əfəndiyev, S.Rəhman kimi
yazıçıların pyesləri görünməyə
başladı. Bu proses zəncirvari olaraq, teatr sənətinin
yaşamasını təmin edən digər proseslərin
keyfiyyət və kəmiyyət göstəricilərinə əsaslı
təsir göstərən aktyor fərdiyyətlərinin
formalaşmasına, rejissor sənətinin inkişafına həlledici
təkan verdi. Yəni ilk mərhələdə
milli klassika ilə ayaqlaşa bilməsə də, yeni
dramaturgiya, təbii olaraq, yeni aktyor simalarının meydana gəlməsi
prosesini sürətləndirdi.
Teatrımızın ilk dövrlərində fəaliyyət
göstərən fədakar səhnə xadimləri olan
yüzlərlə sənətkarlarımız yüksək
ifaçılıq sənəti ənənələrini uzun
müddət qoruya bildilər. Milli
teatrımızın yarandığı ilk illərdən bu
günümüzə qədər yaşadan bütün teatr
xadimlərini biz bu əlamətdar tarixi məqamda minnətdarlıqla
yad edirik.
Dram teatrının açdığı
cığırlarla ölkəmizdə səhnə sənətinin
yeni növləri yarandı, getdikcə inamla addımlamağa
başladı.
1908-ci ildə Bakıda Şərqin ilk milli
operası, Ü.Hacıbəylinin “Leyli və Məcnun” əsərinin
tamaşası ilə musiqili teatr yarandı. Çox keçmədi ki, musiqili komediyalar,
operettalar, vodevillər yazıldı, ilk Azərbaycan baleti
meydana gəldi.
Daha sonralar Bakıda Musiqili Teatr, Gənc
Tamaşaçılar Teatrı, Rus Dram Teatrı və digər
yaradıcı kollektivlər fəaliyyətə
başladı.
Mühüm
tarixi-mədəni fakt olaraq qeyd etmək lazımdır ki,
professional teatrın yarandığı ilk dövrlərdən
başlayaraq, teatr xadimlərimiz Bakıda olduğu kimi
Naxçıvanda,
Şuşada, Gəncədə, Şamaxıda, Şəkidə
tamaşalar göstərir, hətta ölkənin
hüdudlarından kənarda, Tiflisdə, İrəvanda, Təbrizdə,
Aşqabadda teatrların yaranmasına kömək edirdilər.
Milli teatr mədəniyyətimizin təşəkkülü
və inkişafı işində dramaturq, aktyor şəxsiyyətləri
ilə yanaşı rejissor fərdiyyətləri də
formalaşma prosesi keçmişdir. Uzun onillikləri əhatə
edən həmin prosesin nəticəsi olaraq milli səhnə sənətimiz
bir sıra peşəkar rejissorlar yetişdirmişdir. Bu dövr teatr tariximizdə əsasən, “aktyor
dövrü” kimi yadda qalsa da, əslində, məhz rejissor sənətinin
səyləri irili-xırdalı yeniliklərin
yaradılması ilə nəticələndi. Odur ki, məhz teatr mədəniyyəti tariximizin ən
önəmli hadisələrindən biri milli rejissor
kadrlarının fəaliyyəti ilə bağlıdır.
Müxtəlif illərdə çalışan bu
rejissorlardan, Yusiz Yulduzun, Adil İsgəndərovun, Ələsgər
Şərifovun, Şəmsi Bədəlbəylinin, Məhərrəm
Haşımovun, Mehdi Məmmədovun, Tofıq Kazımovun, Zəfər
Nemətovun fəaliyyət dövrü xüsusi əhəmiyyətə
malikdir. Çünki teatrın qeyd etdiyimiz
dövrü ictimai-siyasi proseslərlə zəngin olduğu
kimi, sırf estetik mənada, səhnə sənətində kəmiyyət
və keyfiyyət dəyişmələri ilə yadda qalan
yaradıcılıq prosesləri ilə də əlamətdardır.
Bu zaman milli klassikanın öyrənilməsi və
təcəssümü məsələsi Azərbaycan
teatrının, təkcə repertuar qayğısı deyil,
yaradıcılıq kamilliyini təmin edən başlıca həyat
mənbəyi idi.
Ötən əsrin 60-70-ci illərində Sovet
İttifaqının başqa teatrlarında olduğu kimi Azərbaycan
teatrlarında da bu və ya digər şəkildə
özünü göstərən aktyor və rejissor
münasibətləri probleminin yeni aspektləri
yaranırdı, ifadə vasitələrinin, eləcə də
ifaçılığın daha mütərəqqi prinsiplərinin
formalaşması, aktyor və rejissor sənətlərinin
müştərək axtarışlarında yeni tendensiyalar təsdiqlənirdi. Bu
dövrün teatrı bir bədii orqanizm kimi özünü
dərk etmək və cəmiyyət həyatında baş
verən siyasi-iqtisadi, eləcə də ictimai-mədəni
proseslərdə ön sırada olmağa əvvəlki
dövrlərə nisbətən daha çox səy göstərirdi.
Milli teatrımız ötən əsrin sonlarında
zamanın estetik tələblərini ödəməklə bərabər,
cavan aktyor nəslinin püxtələşməsi işində
əsl sınaq meydanına çevrildi. Bu zaman klassik repertuarda bədii
ifadə axtarışları aparan səhnə sənətimiz,
istər rejissor sənətində, istərsə də aktyor
yaradıcılığında, az qala, bədii
ənənəyə çevrilən məlum hüdudları
aşmağı bacardı.
Məhz
bu dövrdə səhnəmizdə onlarla yeni aktyor simaları
görünməyə başladı və az
zaman içərisində tamaşaçıların
sevimlisinə çevrildi.
Bu gün müstəqil dövlətimizin mədəniyyət
sahəsinə göstərdiyi müntəzəm qayğı
sayəsində teatr sənəti cəmiyyətimizin ictimai-mədəni
proseslərində ən fəal mövqe qazanmaqdadır.
Respublika Prezidentinin müvafiq Sərəncamı ilə
“Azərbaycan teatrı 2009-2019-cu illərdə” Dövlət
Proqramı təsdiq olunub. Həmin Proqramda nəzərdə
tutulan tədbirlər teatr sənətinin bütün sahələrini
əhatə edir və bütövlükdə milli
teatrımızın bütün istiqamətlərində
inkişafının təmin olunmasını nəzərdə
tutur. Bu gün sözügedən Dövlət
Proqramında nəzərdə tutulan islahatlar Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyi tərəfindən ardıcıl olaraq,
böyük uğurla həyata keçirilir. Heç şübhəsiz ki, bu bizi sevindirir.
Teatr necə olmalıdır? Onun ictimai-mədəni
institut, mənəvi-estetik dəyərlər
yaradıcısı kimi cəmiyyət həyatında yeri
hansıdır? – sualları ötən
əsrdə olduğu kimi, XXI əsrdə də
aktuallığını saxlayır.
Dünya teatr prosesində müşahidə edildiyi kimi,
milli teatrımız da fəaliyyətinin təşəkkül
və inkişaf illəri ərzində, gah güzgü, gah
böyüdücü şüşə, gah məktəb,
gah məbəd kimi konsept müxtəlifliyi, gah da rupor və
ictimai tribuna funksiyası daşımışdır. O zaman milli
teatrımızın istedadlı aktyorları, rejissorları az olmadığı kimi, teatrın
repertuarı da dünya dramaturgiyasından seçilmiş əsərlərlə
zəngin idi.
Bu mühüm məsələyə bizim dövrdə də
ciddi yanaşılmalıdır. Belə ki, teatrlarda
mövcud olan yaradıcılıq potensialı nəzərə
alınmaqla, truppada toplanmış aktyorların bədii
özünüifadəsinə imkan verən, müxtəlif sənət
şərtlərinə, ideya-estetik prinsiplərə, azərbaycançılıq
məfkurəsinə əsaslanan sistemli repertuar siyasəti
qurulur.
Məlumdur ki, məişətdə belə, hər kəs
dəbli geyimə üstünlük verir. Dəb isə
bir cür qalmır, ildən-ilə dəyişir. Hər kəsin yaxşı bildiyi, etiraf etdiyi kimi,
yetərincə mürəkkəb yaradıcılıq müəssisəsi
olan teatr, öz təbiəti etibarilə daim yeniləşmə
həsrətində olan bədii orqanizmdir. Burada istər texniki sahə, istər bədii tərtibat,
istərsə də teatrın özünüifadə vasitələri
heyrətamiz sürətlə dəyişir. Başqa cür olursa, teatr ətalət halına
düşür, onun bütün komponentləri estetik kirəcləşməyə
düçar olur. Yəni, teatrın idarə
edilməsindən başlamış reklam işinə qədər,
rejissor-aktyor münasibətləri və bədii
axtarışlardan tutmuş, yeni ifadə vasitələrinin tətbiqinə
qədər, oyun texnologiyaları daimi təkmilləşmə
tələb edir.
Teatr sənətinin tarixi təcrübəsində təsdiqlənən
həqiqətə görə, teatrın repertuarında
hansı müəlliflərin yer tutması, əslində,
teatrın bədii istiqamətinə, həll etdiyi estetik məsələlərin
dərəcəsinə işarədir. Başqa
sözlə desək, dramaturgiya dəyişirsə, teatrın
estetik istiqaməti də dəyişikliyə məruz
qalır və bu, teatr prosesinin bütün mərhələlərində
özünü, bu və ya digər şəkildə,
büruzə verir.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan teatrının
100 illik yubiley tədbirindəki çıxışında
söylədiyi kimi: “Səthi müşahidələr əsasında
tərtib edilmiş sxemlər üzrə, soyuq ürəklə,
dərin məzmunlu səhnə əsərləri, müasirlərimizin
şüuruna və qəlbinə təsir edə bilən əsərlər
yaratmaq mümkün deyil”.
Çünki səhnə-oyun materialı kimi nəzərdə
tutulan, mövzu, janr, konflikt, hadisələr xətti
baxımından naqis olan dramaturji əsər çox zaman təcəssüm
üçün yararlı olmur. Müxtəlif yollarla
səhnəyə yol tapan pyesin təcəssümü nəticəsində
rejissor sənəti solğunlaşır, aktyor
ifaçılığı cılızlaşır,
teatrın yaradıcılıq mühiti cırlaşmaya məruz
qalır.
Çağdaş
dövrün dramaturgiyası “mövzu aktuallığı”nın əsarətindən
çıxmalı, yer kürəsinin sakini olan insanın bəşəri
düşüncələrinin və əməllərinin
teatr vasitələri ilə təqdimini önə çəkməlidir.
Həmin dramaturgiya ədəbi-bədii məzmunu
ilə bərabər “səhnəlik”, “teatrallıq” kimi
kateqoriyaları başlıca bədii prinsip kimi əsas
tutmalıdır.
Bu gün teatrımız öz
tamaşaçısını öyrənməli, onun estetik
tələbinə müvafiq səhnə əsərləri
yaratmalı, əvvəlki dövrlərdə olduğu kimi cəmiyyətin
yeni nəslini xalqımızın mənəvi-intellektual dəyərlərindən
bəhrələnmə prosesinə cəlb etməlidir. Digər tərəfdən
artıq tamaşaçıda müasir zövq
formalaşıb və bu zövqü azərbaycançılıq
ruhunda, yeni baxışla, yüksək estetik səviyyədə
təkmilləşdirmək lazımdır.
Bunu etiraf
etmək lazımdır ki, teatr sənətinin təbliği
işi bizdə hələ də zəif- dir. Ölkəmizin
yerlərdəki müxtəlif icra strukturlarının, təhsil
müəssisələrinin, eləcə də kütləvi
informasiya vasitələrinin rəhbərləri teatrlarla
sistemli, ardıcıl, əməkdaşlıq əlaqələri
qurmalı, bu işdə fəallıq göstərməlidirlər.
Diqqətə alınmalıdır ki, teatr, təkcə
bu sahədə çalışanlara məxsus deyil. Teatr
xalqımızın əsrlər boyu formalaşan mental-mədəni
ənənələrini özündə toplayan və
yaşadan ümumxalq mədəni sərvətimizdir. Odur ki, teatrın yaşamasına, onun cəmiyyət
həyatında öncül mövqe qazanmasına
hamılıqla kömək edilməlidir.
Məlumdur ki, bu günün
tamaşaçısını, təkcə teatr
tamaşaçısı çərçivəsində qəbul
etmək doğru deyil. Çünki müasir
tamaşaçının intellektual ehtiyatı əvvəlki
dövrlərə nisbətən daha çox, estetik təcrübəsi
daha böyükdür. Odur ki, sənətimiz
öz yerində saysa, heç bir uğurlu nəticə əldə
etmək mümkün olmayacaq. Hər bir
uğurun arxasında isə böyük zəhmət, məsuliyyətli
fəaliyyət, kamil istedad və intizam dayanır. Məhz intizam cəmiyyət həyatının
bütün sahələrində ən vacib məsələlərdən
biridir. Yaradıcı kollektivdə isə intizamın gözlənilməsi
xüsusilə vacibdir. Bu mənada, istər teatr
sənətində, istərsə də digər sahələrdə
çalışanlar yalnız öz işinə məsuliyyətlə
yanaşanda keyfiyyətli nəticə əldə etmək
mümkün olur. Müstəqil ölkənin
vətəndaşı olan hər bir teatr işçisi cəmiyyət
həyatında öz professional fərqliliyi ilə bərabər,
hər şeydən əvvəl, nümunəvi əxlaqı,
nəcib xüsusiyyətləri ilə də seçilməlidir.
O mənada ki, səhnədə canlandırılan
personajların müsbət keyfiyyətlərini təbliğ
edənin, onu cəmiyyətin nəzərində dəyərləndirənin,
özünün şəxsi nümunəsi olduqca əhəmiyyətlidir.
Teatr sənətinin öyrənilməsi, onun estetik təbiətinin
inkişaf mərhələlərinin tədqiqatı olduqca
vacibdir. Uzun illər boyu həmin prosesin cari məsələləri
teatr tənqidinin diqqət mərkəzində olub.
Azərbaycan
milli teatr mədəniyyətinin müasir dövrünün
ictimai-tarixi, eləcə də nəzəri-estetik
araşdırılmasını, yaşanan mərhələlərin,
xüsusilə, elmi-metodoloji baxımdan təhrif edilmiş
Sovet dövrünün teatr prosesinin təqdiqatını,
obyektiv dəyərləndirilməsini, teatrşünaslıq
elmimizin başlıca vəzifəsi hesab edirik.
Ötən əsrin ikinci yarısında, 65-85-ci illər
ərzində özünün yüksəliş
dövrünü yaşayan teatrımızın
ardıcıl inkişaf zənciri məlum siyasi-ictimai proseslərin
nəticəsində qırıldı və digər sahələr
kimi teatr sənəti də tənəzzül dövrü
yaşadı.
Düzdür, yaradıcılıq sahəsi
olduğu üçün teatr özünü daha tez bərpa
etmək qabiliyyətinə malik oldu və dövlətin bu sahəyə
qayğısı həmin bərpa prosesində əsaslı
rol oynadı. Ulu Öndər Heydər
Əliyevin ölkəyə rəhbərliyinin yeni
dövründə teatr sənəti layiqli mövqelərini
qazandı.
Mənəvi zənginliyi xalqın böyük və
misilsiz sərvəti sayan Heydər Əliyev teatrın
inkişafını daim diqqətdə saxlayırdı. Dövlətimiz
bu dəyərli ənənəni bu gün də davam etdirir,
teatr sənətinin inkişafına hərtərəfli dəstək
verir.
XXI əsrin teatr ahəngi öz təbii axarında
getdikcə, tamaşaların quruluş texnikası da dəyişdi,
əvvəlki teatrın oyun ənənəsi də unuduldu. Çağdaş
teatr estetikasını bəyənməyib, ondan uzaqlaşan
tamaşaçıları, yeni nəsil
tamaşaçılar əvəz etdi, beləliklə, teatr ənənə
və novatorluğun yaradıcı vəhdətindən bəhrələnib,
fəaliyyət yolunu davam etdirdi.
Bu zaman milli teatr mədəniyyətimizin zənginləşməsinə
xidmət edən neçə-neçə uğurlu
tamaşaların nümunəsində mühüm mədəni-estetik
hadisələr təzahür etdi. Belə hadisələrin
içərisində milli teatrın təcəssüm
prosesində fəal iştirak edən tərtibat sənətinin
təkamülü məsələsi idi. Yəni,
bir zamanlar səhnə məkanını sadəcə tərtib
etmək, müəyyən mənada bəzəmək
funksiyasını yerinə yetirən teatr rəssamı, daha
sonralar, özünün fəaliyyətində daha
böyük miqyas tələb edirdi. Teatr rəssamlığı
haqlı olaraq, passiv tərtibatçılıqdan funksional səhnəqrafiya
istiqamətində irəliləyirdi.
Müasir dövrdə mədəniyyətimiz öz
tarixinin ən möhtəşəm bir mərhələsini
yaşayır.
Və belə sadə olmayan bir məqamda, mənəvi
dəyərlərimizə, o cümlədən, milli teatr sənətimizə
dövlət tərəfindən diqqətin
artırılması, mədəniyyətimizin bu mühüm
sahəsinin qüdrətli həyati gücünə
sübutdur.
Fərəh hissi ilə qeyd edirəm ki, Azərbaycan
teatrı artıq Avropa teatr məkanına uğurla daxil olur,
həmin teatr prosesində tədricən nüfuz qazanır. Bu çox təbiidir,
çünki teatr sənəti dünya teatr sənətindən
təcrid olunmuş halda, qapalı ərazidə yaşaya bilməz.
Bir
faktı da qeyd etmək vacibdir ki, Azərbaycan teatrının
Avropa teatr məkanında nüfuzunun artmasını yalnız
teatr sənətimizin lokal müvəffəqiyyəti kimi dəyərləndirmək
düzgün sayıla bilməz.
Azərbaycan
Respublikasının Birinci xanımı, Heydər Əliyev
Fondunun Prezidenti, YUNESKO-nun və İSESKO-nun xoşməramlı
səfiri xanım Mehriban Əliyevanın dəstəyi, Mədəniyyət
və Turizm Nazirliyinin yorulmaz səyləri ilə milli mədəniyyətimizin
Avropa məkanında tanıdılması istiqamətində əvəzsiz
işlər görülüb. Təkcə onu demək kifayətdir
ki, Muğam ifaçılıq sənəti, Azərbaycan
aşıq sənəti, Novruz Bayramı, Azərbaycan
xalçası, Tar ifaçılıq sənəti YUNESKO-nun
Qeyri-maddi mədəni irs üzrə Reprezentativ
siyahısına, Çövkən-Qarabağ atüstü
oyun ənənəsi isə YUNESKO-nun Təcili qorunmaya
ehtiyacı olan qeyri-maddi mədəni irs siyahısına
salınması Azərbaycan mədəniyyətinin qorunması
və təbliği istiqamətində atılan mühüm
addım Avropa məkanında Azərbaycan mədəniyyəti
və incəsənəti barədə kifayət qədər
təsəvvürün və dərin marağın
yaranmasına səbəb olub.
Bu baxımdan, bütün mədəniyyət sahələri kimi, teatr sənəti də açılan yolla böyük uğurla Avropa teatr məkanına qoşulmaqdadır. Bu gün Azərbaycan teatrının Avropada təmsil olunması, dünya teatr məkanına inteqrasiyası istiqamətində böyük nailiyyətlər əldə edilib. Ötən illər ərzində milli teatrlarımızın festival və qastrol coğrafiyası əhəmiyyətli dərəcədə genişlənib, artıq müxtəlif teatr kollektivlərinin, teatr xadimlərinin sədası Avropanın inkişaf etmiş ölkələrindən gədir. Hələ 10 il əvvəl yalnız xəyal edə biləcəyimiz qarşılıqlı beynəlxalq mədəni əlaqələr qurulub. Başqa sözlə desək, yeni Azərbaycanın qoca Avropaya inteqrasiyası başlayıb və uğurla davam etdirilir.
Onu da qeyd etmək istəyirəm ki, biz Azərbaycan milli teatrının keçmişini qeyd etsək də, bu teatr haqqında keçmiş zamanda danışmırıq. Çünki biz bu teatrın gələcəyinə, daha böyük uğurlar qazanacağına inanırıq.
Teatr sənəti öz mahiyyəti etibarilə demokratik və yeniliyə həssasdır. Odur ki, o, öz içərisində bütün estetik prosesləri əridib, bütün “izm”lərin cazibəsində olub, amma onlardan qurtulmağı bacarıb. Müasir dövrdə də o, öz sağlam yaradıcılıq əqidəsinə, ideya-estetik mövqeyinə, dövlətçilik ənənələrinə sədaqətini hər dəfə sübut edir.
“Mən həmişə teatra bağlı və yaxın olmuşam. Bu ötəri hiss deyil, içimdən gələn bir məhəbbətdir. Teatrı çox sevirəm. Teatra məhəbbət mənim içimdədir. Teatr və incəsənət sahəsində çalışanlar çox fədakar insanlardır. Səhnədə onlara baxdıqda çox vaxt hər biri qayğısız, xoşbəxt insan kimi görünür, həmişə şəndirlər. Ancaq onların həyatının səhnə arxasında necə olmasını çoxları bilmir, heç təsəvvürlərinə də gətirmir. Mən bunları bilirəm. Ona görə də, incəsənət adamlarını cəmiyyətdə çox yüksək tuturam”. Ulu Öndər Heydər Əliyevin söylədiyi bu sözlərin ifadə etdiyi həqiqətləri xatırladıqca, həmin xəttin müstəqilliyimizin çağdaş mərhələsində möhtərəm Prezidentimiz cənab İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilməsinin fərəhini yaşayırıq.
İsrafil İsrafilov
525-ci qəzet.- 2015.- 7 mart.- S .26.