Həqiqət və Rəzalət
Yazıçı Əli İldırımoğlunun “Daş yağan gün” romanındakı bir epizodun bu günümüz üçün də çox aktual olduğunu nəzərə alıb oxuculara təqdim edirik.
(Əvvəli ötən şənbə
sayımızda)
Bu söz
Eduard Çeburdanidzeni daha da hövsələdən
çıxartdı:
– Rica edirəm,
sözümü kəsməyin, – dedi. – Bir halda ki, söhbəti
dərinləşdirdiniz, imkan verin fikrimi tamamlayım.
Andranikin qoçaq, ütük adam
olduğuna şübhə etmirəm. Lakin
Andranikin faciəsi ondadır ki, malik olduğu gücü,
bacarığı xeyrə yox, şərə sərf eləyib,
türkləri, azərbaycanlıları qırdığı
qədər də, bəlkə də ondan çox öz millətini
qırğına verib. Mənsub olduğu
xalqın dostlarının yox, düşmənlərinin
sayını artırıb. Bu, çətin
ki, gələcəkdə sizə ucuz başa gəlsin. Vaxt gələcək Andranik xislətli adamların
övladları bunun əzab-əziyyətini çəkməli
olacaqlar. Sizin kimi oxumuş, təcrübəli
din qardaşımın bunları dərk edə bilməməsi
məndə acı təəssüf doğurur. Həm də ona təəssüflənirəm ki,
şərəfinə badə qaldırmaq istədiyiniz
qaniçən bir cəlladın barəsində fəxrlə
danışırsınız. Bu azmış
kimi, mənə də belə bir əqidəni təlqin etmək
istəyirsiniz. Ancaq
yanılırsınız. Çox
yanılırsınız. İngiltərənin XVII əsrdə
yaşayıbyaratmış ruhani şairi Con Donnun belə bir
kəlamı var: “Kilsə zənginin harayını eşitsən,
heç vaxt soruşma ki, dünyadan köçən kimdir. Sən özünsən dünyadan köçən”.
Müsəlman şairlərdən biri bu barədə öz
fikrini və arzusunu belə ifadə edir:
Kəssə
hər kəs tökülən qan izini,
Qurtaran dahi odur yer üzünü.
Sizin bayaqdan bəri mədh etdiyiniz və fəxrlə
adını daşıdığınız Andranikin Qafqazda,
xüsusilə müsəlman torpaqlarında tökdüyü
qan izi hələ də getməyib. Bu, qəhrəmanlıq
yox, rəzil qəddarlıqdır. İnsan
qatilini təqdir edib onun şərəfinə badə
qaldırmağı ağıldan kəm, dayaz
düşüncəli adamların səfehliyi hesab edirəm.
Siz saqqalınızın çal vaxtında
nahaq yerə məni səfehlik səviyyəsinə enməyə
vadar edirsiniz.
Andranikin əlində əlac olsaydı, bu sözlərə
görə elə indicə bıçağını
çıxardıb Eduardın ürəyinin başına
sancardı. Ancaq qəzəbini söndürmək
üçün qədəhini başına çəkib
müsahibinə etiraz mənasında üzünü əks tərəfə
çevirdi və başını bulaya-bulaya çal
bığlarını didişdirdi.
Eduard
Çeburdanidze müsahibinin davranışındakı qəzəbi
hiss edib özünəməxsus ağayanalıqla
gülümsəyərək:
– Görürəm, dediklərim
sizi əsəbiləşdirir. Ancaq nahaq yerə.
Burada bir- birimizi söymürük,
döymürük. Yol yoldaşı kimi
adicə söhbət edirik. İnciməyinizə
də elə bir əsas görmürəm. Biz həqiqəti danışmalıyıq. İnanıram ki, atanız Andranikin hansı
yuvanın quşu olduğunu dərindən bilib dərk etsəydi,
heç vaxt onun adını övladına qoymazdı. Mənim burada dediklərimin arxasında, hər
gün maraqlandığım və gözlərimin
qarasını aparan tarixi sənədlər dayanır. Siz isə milli emosiyalara qapılıb erməni
daşnaklarının zəhlətökən
zurna-balabanını çalırsınız.
Eduard
Çeburdanidze əlini konyak şüşəsinə
uzadıb qədəhləri doldurdu və:
–
Əslində biz gürcülər də, siz ermənilər
də, azərbaycanlılar da, dağıstanlılar da, avarlar
da, osetinlər də, çeçenlər də...
qafqazlıyıq, – dedi. – Bəli, bəli! Qafqaz
ailəsinin sakinləriyik. Bizi gur
çaylar, sərin çeşmələr, səfalı
yaylaqlar, ərişarğac kimi müxtəlif istiqamətlərə
şaxələnən geniş yollar, dar cığırlar
birbirinə qovuşdurur. Elə bir millət
tapılmaz ki, azərbaycanlılarla ermənilər kimi xaricən
birbirinə oxşasın, birbirinin musiqisini sevsin. Siz özünüz də mənimlə
razılaşarsınız ki, ermənilər öz musiqilərindən,
müğənnilərindən çox azərbaycanlılarınkını
sevirlər. Bu, danılmaz bir həqiqətdir. Kürreyiərzin bu dilbər guşəsində
yaşayan insanlar birbirinə dirsək göstərməsə,
hamısı əlbir, dilbir olsa, güclü qüvvələrin,
superdövlətlərin şikarına çevrilməzlər.
Heç vəchlə bu gözəl diyara nifaq
düşməz. Bax, bunu dərindən dərk edib,
bütün varlığı ilə belə bir amal uğrunda
özünü fəda edən qafqazlıların
sağlığına...
Andranik müsahibinin dedikləri ilə
razılaşıb, yarıkönül onunla qədəhqədəhə
vurdu.
Ancaq stəkanlar cingildəmədi. Bunu Çeburdanidze də
başa düşdü və ağzına bir tikə
pendir-çörək qoyub soruşdu:
–
Bağışlayın, sirr deyilsə, indi siz nə vəzifədə
işləyirsiniz?
– Köhnə
xidmətlərimi nəzərə alıb, məni dağbəyi
qoyublar. Rahatca bir vəzifəyə! – Andranik cavab verdi. – At belində Qanlıca, Üçtəpə...
bütün Zəngəzur dağlarını gəzib-dolaşıram.
Biçənəklərə, taxıl, noxud əkinlərinə
nəzarət edirəm, mal-qara saxlayanların bir-birinə dəyibdolaşmamasına...
göz qoyuram. Duru yerindən də ayda
filan qədər qatlayıb qoyuram cibimə. Maaşım pensiya ilə birlikdə mənə
gen-bol bəs eləyir. Həm də
köhnə kommunist, millət fədaisi kimi rayonda hörmətimi
saxlayırlar. Adını
daşıdığım Andranikin vaxtilə şücaət
göstərmiş əsgərlərindən biri kimi
bütün qapılar üzümə açıqdır.
Eduard nə
demək istəyirdisə, çeçədi və bir-iki dəfə
öskürüb özünü ələ aldı:
– Başa
düşdüm, başa düşdüm... Siz
bundan da artıq hörmətə, şan-şöhrətə
layiqsiniz. Axı, əliniz neçə-neçə
müsəlman qanına batıb. Həm də kommunist
kimi hökumətin sağ əlisiniz, – dedi. – Məni isə təkcə
vəzifədən qovsaydılar, nə dərd idi?! Yaramaz adam kimi partiyadan da xaric eləməkdən
ötrü indinin özündə də bəhanə
axtarırlar. Yaxşı deyiblər ki, düz
elə düzdə qalar. Ancaq mən hələlik
düzdə qalmamışam. Elmi dərəcəmi nəzərə
alıb kiçik bir iş veriblər. Bayaq dedim ki, arxivlərdə
qurdalanıram. Aldığım qəpik-quruşla
başımı birtəhər girləyirəm. Buna da şükür eləyirəm. Yeganə qüsurum odur ki, kiminsə
qarşısında əyilib, tülkü kimi quyruq bulamaq,
yalan danışmaq, yaltaqlanmaq, yaramazları layiq olduğundan
artıq mədh edib göylərə qaldırmaq məharətim
yoxdur. Bunları bacarsaydım, indi
Gürcüstanda yüksək iqtidar, ixtiyar sahibiydim, hamı
da mənə baş əyirdi. Boynunuza
almasanız da, bu dəqiqə sizin özünüzün də
məndən zəndeyizəhləniz gedir. Bunu gözlərinizin içindən oxuyuram. Çünki sizin qəhrəman kimi mədh etmək
istədiyiniz şəxs mənim aləmimdə qəddar,
qaniçən, miskin bir məxluqdur. Qori, Tiflis, Moskva,
Yerevan, Leninqrad, Bakı və bir çox başqa ölkələrin
arxivlərinə də baş vurmuşam. Andranikin
sərgüzəştlərini yaxşı bilirəm, o, əslən
türk ermənisidir. 1865ci ildə
Osmanlı imperiyasının Trabzon vilayətində anadan olub.
Türk torpağında dünyaya göz
açıb, o torpaqda iməkləyib, addımlar atıb, o
ölkənin çörəyi, havası, suyu ilə ərsəyə
yetib. Ancaq ayağı yer tutanda yediyi qaba
tüpürməyi özünə rəva bilib. Fəxrlə özünüzün milli qəhrəmanı
hesab etdiyiniz bu şəxs vaxtilə Türkiyədə
hörmətizzət sahibi idi. Hətta onu
Paşa deyə çağırırdılar. Belə bir hörmətin əvəzində
doğulduğu ölkəyə qarşı xəyanət
yolu tutmağa başladı.
Andranik
özünü saxlaya bilmədi, əl-qolunu ölçə-ölçə:
– Bu barədə
səhviniz var. Alim olsanız da, uydurma
danışırsınız. Andranik Ozanyan
heç vaxt xəyanətkar olmayıb. –
Çeburdanidzenin dediklərinə etirazını bildirdi.
Eduard
Çeburdanidze nifrət ifadə edən baxışları
ilə onu təqib edib, sifətini turşutdu, üzünü
əks tərəfə çevirərək kupenin balaca pəncərəsindən
bayıra baxa-baxa:
–
Görürəm, dediklərim hədəfə düzgün
dəydiyi üçün sizi təbdən çıxardır.
Ancaq nahaq yerə. Sözlərimdən
əsəbiləşirsinizsə, bu barədə
danışmaya bilərəm. Ancaq istəyirəm şərəfinə
badə qaldırmaq istədiyiniz və zavallı ermənilərin
beyninə milli qəhrəman kimi həkk olunan adam
barədə sizin yanlış, uydurma təsəvvürünüzə
aydınlıq gətirim, bulanıq fikirləriniz durulsun. Biləsiniz ki, kimə səcdə
qılırsınız, fəxrlə adını
daşıdığınız kimdir, vicdanınız
qarşısında hesabat verəndə xəcalət çəkməyəsiniz.
Andranik “Günah məndədir, – daxilən
özünü məzəmmət etdi. – Nahaq bu söhbəti
açdım. Mənə deyən gərək,
ay başıboş erməni, tanımadığın, bilmədiyin,
xasiyyətinə bələd olmadığın adamın
yanında niyə deyirsən ki, Andranikin adını mənə
qoyublar. Qarşımdakı bu Eduard əclafların
əclafına oxşayır. Xaçpərəst
olsa da, guya Andranik Ozanyandan ötəri gözü uçur.
Başdanayağa zəhər tuluğudur.
Beləsi erməni xalqının yolunda can qoyan cəsur bir qəhrəmanın
qədrini nə bilir?! Danışıqlarından hiss olunur
ki, oğraşın biridir. Elə yaxşı
eləyib, onu vəzifədən qovublar. Beləsinə
o da azdır. Gərək onu arxivə də
buraxmayaydılar. Goreşən kimi gör
ordan nələri eşib çıxardıb?! Andranik barədə heç kimin ağlına gəlməyən
faktlar tapıb, indi də burada başıma vurur. Bu cür xaçpərəstin təpəsinin
gülləsi əskikdir”.
Andranik
müsahibinə tərəf çönüb, hirsindən
barıt dağarcığı kimi açıldı:
– Eduard, –
dedi, – yaşca sizdən böyük olaram. Unutmayın
ki, siz bu iftiranızla tək mənim yox, bütün ermənilərin
heysiyyətinə toxunursunuz. Xahiş edirəm,
adı tarixə düşən əfsanəvi bir qəhrəman
barədə bu cür yalan, yanlış, zəhlətökən
sözlərinizə sərhəd qoyasınız.
Eduard
Çeburdanidze bərkdən güldü:
– Dostum,
sizi qınamıram, – dedi. – Yaxınlıq etdiklərimin əksəriyyətinin
məndən zəhləsi gedir. Çünki
bizim zəmanədə haqq söz yerimir. Nahaq
ibarələrə hər yerdə yaşıl
işıqdır. Görünür, mənimlə
yol yoldaşı olmaqda Tanrının sizə qəzəbi
tutub. Yoxsa Eduard Çeburdanidzeni, qulağı düz
sözə öyrəşməyən bir adama tuş eləməzdi.
Mənəvi əzabınızı nəzərə
alıb, sizdən yol yoldaşı kimi üzr istəyə bilərdim.
Amma düz, qeyri-düz, xahiş edirəm, dediklərimin
qabağına kötük diyirləməyin. Məni düzgün başa
düşürsünüz-düşmürsünüz, bu,
sizin öz işinizdir. Gəzdirdiyiniz
xaça and olsun ki, burda bircə kəlmə də olsun
artırıb-əskiltmirəm. Əsl həqiqəti
deyirəm.
Andranik gördü ki, kupe yoldaşı tamam başqa əqidəli
adamdır. Bildiyini dədəsinə də verən deyil. Onu fikrindən döndərmək olmaz. Odur ki,
düz Eduardın gözlərinin içinə baxaraq rişxəndlə:
– Nə bilirsən, de gəlsin, siz kəndini yandırdığımız müsəlmanlar kimi yaman qərəzli danışırsınız. Buyurun, eşidirəm, – dedi. – Ancaq rica edirəm, əndazəni aşıb təhqirə keçməyəsiniz. Bəri başdan onu da deyim ki, bu cür uydurma sözlərlə məni yolumdan döndərə biləcəyinizi ağlınıza belə gətirməyin və açığını deyim ki, gürcü olmağınıza, ermənilərlə qohumluğunuza, müqəddəs xaça etiqad etməyinizə qəti şübhəm var. Tam əminəm ki, damarlarınızdan türk qanı axır. Xaçpərəstlikdən uzaq bir adamsınız. Yoxsa şərəfli adını daşıdığım, yüzlərlə Azərbaycan kəndini altüst eləyən əfsanəvi qəhrəman barədə bu cür zəhlətökən ibarələr uydurmazdınız.
– Hörmətli Andranik! Mənim yol yoldaşım! Din qardaşım! Siz tarixi həqiqəti, təkzibolunmaz obyektiv gerçəkliyi təhqirlə qarışdırırsınız. Mən isə sizin xoşunuza gəlib-gəlməməsindən asılı olmayaraq, tarixi faktlara əsaslanıb olanı deyirəm. Və xahiş edirəm, mənim xaçpərəstliyimə şəkk-şübhəniz olmasın. Sizin başa düşdüyünüz kimi dinimi, vicdanımı dansaydım, şan-şöhrətim yerəgöyə sığmazdı. Elə xaça, dinimə, insanlığıma sadiq olduğum üçün bu günə qalmışam. Əslində din elə vicdan deməkdir. Ancaq haqq-ədalətin tərəfində dayandığıma görə bu dəqiqələrdə çörək kəsdiyim kupe yoldaşımın da məndən zəhləsi gedir və onun əlində əlac olsaydı, müsəlmanlara atdığı güllənin birini də buradaca mənim başıma çaxardı. – Eduard Çeburdanidze bunları deyib daha da hiddətləndi və əlavə etdi:
– Sizin qəhrəman hesab etdiyiniz Andranik əvvəl “Qnçaq”, sonra daşnaksutyun partiyasına daxil olub. Bir dəstə erməni fanatikini başına yığıb türklərə arxadan zərbə endirib. Bilirsinizmi, türklərdən daha çox kürdlər onun silahlı dəstəsinə divan tutub. Sərrast nişan almaq məharətinə malik olan kürd qadınları erməni xəyanətinə qarşı fədakarlıqla vuruşublar. Beləliklə, Andranik Türkiyədə erməniləri qırğına verib və rüsvayçı hərəkətini hiss edən kimi tez sivişib aradan çıxıb. Bir çox ölkələri gəzib-dolaşandan sonra Bolqarıstanda peyda olub. Türkiyəyə qarşı Balkan müharibəsi vaxtı bolqar ordusu tərkibində erməni könüllülərindən ibarət dəstə yaradıb. Türklərə qarşı müharibədə canfəşanlıq göstərdiyi üçün Bolqarıstanın Ali Dövlət mükafatları ilə təltif olunub. Və həm də bolqar vətəndaşlığını qəbul edib. Birinci Dünya müharibəsi dövründə rus-türk müharibəsində doğulduğu öz ana vətəninin insanlarına qarşı amansız xəyanət yolu tutub. Və buna görə rus hökuməti onun sinəsindən neçə-neçə orden və medallar asıb. Hansı xidmətlərinə görə?! Türklərə qənim kəsildiyinə, türk qanına susadığına görə. Bütün bunların müqabilində yazıq, məzlum qiyafəsinə bürünüb, utanıb həya eləmədən aləmə car çəkirsiniz ki, türklər bizi genosid edib.
(Ardı var)
Əli İldırımoğlu
525-ci qəzet.-
2015.- 7 mart.- S .22.