Eşitdiyim və gördüyüm
Yaponiya... - Yol qeydləri
Fucikavaquci – “Dağın ətəyi, çayın qapısı...”
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
“Heç
yox idi əvvəllər
Fucinin
yanında bu dağlar!
Aydın payız axşamı”.
Kikaku
Yolumuz
zirvələri qarla örtülü, okean səviyyəsindən,
sudan 3776 metr hündürlükdə səma
ilə qucaqlaşan Fuci dağının ətəklərinədir.
Yaponlarda belə bir məsəl var: “Bu dağa ömründə
bir dəfə qalxmayan axmaqdır, iki dəfə qalxan isə
axmağın lap yekəsidir”. Ancaq bu məsəldən,
hələ ki, bizə pay düşmür. Biz
gündoğar ölkənin əsas rəmzi olan, yolu
düşən turistlərin, elə macərapərəst
yaponların özlərinin də səyahət etməyə
can atdıqları Fuci dağının zirvəsinə yox,
onun ətəklərində qərar tutan füsunkar gözəlliyi
görəni valeh edən, “dağların ətəyindəki
çayın qapısı” mənasını verən
Fucikavaqucini ziyarət edəcək, bu turizm şəhərin
inkişafını şərtləndirən turizm təcrübəsi
ilə tanış olacağıq.
Şəhər iqtisadiyyatı əsasən turizm və
kənd təsərrüfatından ibarətdir. Ərazisi
158.5 kv.m, əhalisi isə 26 min nəfərdir. Paytaxt
Tokiodan 90 km. aralıda yerləşən şəhəri hər
il 3 milyon turist ziyarət edir. Şəhərin
daxil olduğu Yamanaşi prafekturasına gələnlərin
sayı isə il ərzində 8 milyonu
ötür. Tokiodakı qonaq
qaldığımız “Okura” mehmanxanasından
çıxdığımızdan bəri köməkçisi
(bacısı) Komu Tasaki ilə birlikdə Toşi Hori adlı
bir yapon gün ərzində bizi müşayiət etdi. Onlar qonaqpərvərliklə “burada olduğunuz
müddətdə biz sizinlə olacağıq – dedilər.
Toşi Hori “Ekspo 2005” Azərbaycan pavliyonunun
baş koordinatoru olub. Toşi Horinin bizi
canıyananlıqla müşayiət etməsinin səbəbini
də öyrəndik. Məlum oldu ki, o
Tokioda Azərbaycan diasporunun yaradılmasına
çalışır və təşkilati işlərdə
ölkəmizin Yaponiyadakı səfirliyi ilə yaxından əməkdaşlıq
edib köməklik göstərir. Cənab
Toşi də, bacısı Komi xanım da olduqca səmimi və
diqqətcil idilər. Gülərüz, yaşlı kişi biləndə ki, bizlərdən kimsə
soyuqlayıb, boğazı ağrayır, bir anda aralanıb,
tez bir zamanda hansısa əczaxanadan konfet sayağı ilaclar
alıb gətirdi. Həm də bir neçə
qutu. Mənim də boğazım
ağrıyırdı, öskürürdüm. Bir-iki
cüt konfetə bənzər, çox gözəl ətri və
xoş tamı olan həblərdən
ağzıma, dilimin üstünə qoyub əridərək qəbul
edəndən sonra soyuqdəymədən də, öskürəkdən
də əsər-əlamət qalmadı.
Şəhər Fuci dağının və Kavaquci
gölünün adını daşıyır. Kavaquci sözünün
yerli dildə anlamı “çayın qapısı” deməkdir.
Ərazisi 158.5 kv.m, əhalisi 27 min nəfərdir.
Şəhərdə Tibb Elmləri İnstitutu
fəaliyyət göstərir. Fucikavaquciyə
gedən yollar bir-birinə sanki zəncirvari bağlanıb və
bu yollar bəzən qayaların sərt
sıldırımlarının, gah da dağların sinəsini
yarıb keçən tunellərin, gah da çəltik
şitilləri əkilən (bizim də səfərimiz əkin
dövrünə düşmüşdü) su ilə
örtülü tarlaların arasından ötüb
keçir. Elə bu yolda maşının pəncərəsindən
təkərli traktorla sulu sahəyə
çəltik şitillərinin əkini prosesini seyr etdim. Traktorun arxasındakı qoşqudan “dəmir əl”
uzanıb qalxaraq yuxarıdakı qutudan şitilləri
götürür, sonra da o şitilləri suyun
altındakı torpağa bir-bir sancır və eyni aramla da
qalxıb növbəti şitilləri
götürürdü.
Ölkəmizin də cənub bölgəsində
çəltik əkilir. Ancaq bildiyimə görə bizdə bu əkin
prosesi hələ ki, əl ilə aparılır. İşçilər (bu işi əsasən
qadınları görür) dizə qədər suyun
içinə girib şitilləri əl ilə lilin altında
torpağa sancırlar.
Yaponların əsas qidası düyüdür. Bizlər çörəyi
nə qədər müqəddəs biliriksə, yaponlar da
düyünü eləcə müqəddəs bilib az qala ona sitayiş edirlər.
Yeri gəlmişkən, düyü elə bizlərdə
də müqəddəsdir. Ən əziz
bayramlarımızda, əlamətdar tədbirlərimizdə
süfrəmizin bəzəyi, şah xörəyi
düyüdür. Əziz tutduğumuz
qonaqlarımızı da düyüdən
hazırlanmış xörəklərlə
ağırlayırıq. Bizdə
düyünün müqəddəsliyi ilə bağlı bir
rəvayət də var və irəlidə ondan
danışacam.
Ölkə düyüyə olan tələbatını
özü ödəyir. Yaponların əsas içkisi olan “Sake”
şərabı da düyüdən hazırlanır.
Fuci Kavaqucidə hazırlanmasının qədim və
qeyri-adi ənənəsi olan sakenin istehsalı ilə məşğul
olan müəssisə ilə də tanış
olduq.
Yollar, uzanan yollar və biz də, hələ ki,
yoldayıq. Keçib getdiyimiz bu yolda hələ qələbəlik
yoxdur. Maşınımız rəvan
gedir. Ümumiyyətlə, Yaponiyada yollarda
nəinki tıxac, orada heç belə bir anlayış da
yoxdur. Bunun bir səbəbi də yəqin
ki, uzun illərdən bəri yol infrastrukturunun yüksək
texnologiyalar əsasında yaradılmasına göstərilən
diqqətdir. Digər amil ölkədəki
çoxmərtəbəli yolların ödənişli
olmasıdır. Sürətə də
ciddi nəzarət vardır.
Getdiyimiz bugünkü yolçuluqda sürət saatda
100 km-dir (yəqin ki, bu yol üçün).
Qeyd etdiyim kimi, Yaponiya paytaxtının
yolları sanki hörümçək torudur. Bu yollar elə bil həlqələri ilə bir-birinə
pərçim edilərək tarım çəkilib havadan
asılmış zəncirdir. Yaponiyada
bütün avtomobil yolları pulludur. Pullu
yollar əsasən ikinci və üçüncü mərhələlərdə
magistraldır. Minik maşınına hər
100 km üçün ödəniş 3 dollardır.
Düşünürəm ki, bu nəhəng şəhərə
nə qədər bələd olursa olsun, heç bir mahir
sürücü də orada elektron xəritə olmadan
keçinə bilməz. Peşə vərdişinə uyğun
ünvan tanımaqda, yollara bələdliklə çox pərgar
olan taksi sürücülərinin də maşına oturan sərnişinə
ilk sualı gedəcəyi ünvanı xəbər almaq olur.
Gərək getdiyin ünvanı dürüst biləsən və
dəqiq də nişan verəsən.
Sürücü də ünvanı alan
kimi şəhərin yollarını əks etdirən elektron
xəritəni şəbəkəyə qoşub gedəcəyi
yerin düyməsini sıxır. Belə elektron xəritənin
vasitəsi ilə bu yad şəhərdə, vallah, elə mən
özüm də rahatca maşını sürərəm...
Eşitmişdim, özüm də müşahidə
etdim, bu ölkədə hər yerdə, ən qələbəlik
küçənin, maşınların sıx və sürətlə
hərəkət edən hissəsində belə əl edib
taksi saxlatdıraraq minmək mümkündür. Xüsusi
işarəsi olan dayanacaq-filan axtarmağa, növbə
gözləməyə də ehtiyac yoxdur. Bu
halın özü də yəqin ki, maşın
sıxlığının aradan qaldırılmasına
kömək edir.
Onu da deyim ki, paytaxt Tokioda, eləcə də ölkənin
olduğumuz digər şəhərlərində də
elektrik daşıyıcı xətlər havadan asılı
haldadır. Çox sıx asılan (bəzən bir dirəkdə
20-30 məftil), piyada, maşın yolları ilə paralel,
küçə və meydanların üstündən uzanıb
keçən bu mənzərə isə əlbəttə, bu
füsunkar şəhərlərin gözəl
görünüşünə, yüksək səliqə-sahmanına
uyğun gəlmir, yaraşmır.
Yaponlar bu elektrik təsərrüfatını yəqin
ki, tez-tez baş verən zəlzələlərə görə,
əhalinin təhlükəsizliyi baxımından yerin
altıyla çəkib aparmır, havaya qaldırıb dirəklərdən
asırlar.
Yoxsa çəltiyi robot barmaqlıqlarla suda əkməyin
texnologiyasını yaradıb tətbiq edən bir ölkə
üçün məftilləri yerin altından keçirtmək,
məncə, çox sadə bir iş olardı.
Fucikavaquci şəhəri Yamanaşi profekturasına
aiddir. Bu profekturanın isə bizim Quba rayonu ilə
qarşılıqlı iqtisadi əlaqələri olub. 2007-2008-ci illərdə profekturanın Oisca təşkilatı,
Fucidəki şirkətlərin vasitəsi ilə meyvə
tingləri apararaq Quba rayonunda əkiblər.
Fucikavaquciyə qədər yol boyu sərnişinlərin
əylənib yorğunluqlarını çıxarmaq
üçün nəzərdə tutulmuş hər cür
istirahət, məişət, ticarət xidməti şəraiti
olan düşərgədə gedən baş da, qayıdanda
da, əylənib arxayın bir dağ havası aldıq. Kimimiz qəhvə,
kimimiz də çay içdik. Suvenirlər
satılan köşkə də baş çəkdik. Səliqə
ilə düzülmüş mallara diqqətlə
baxdığımı görən Rafiq müəllim
(Masallı) mənə “hə-yox” deməyə imkan verməyib
qabaqladı, çox əntiq görüntüsü olan, əsl
samuray təsviri ilə diqqəti cəlb edən mahuddan
toxunmuş milli geyimli, sanki canlı kimi görünən bir
heykəlciyə əl atıb götürərək mənə
tərəf uzadıb: – Götür, nəvənçün
apararsan, – deyə hədiyyə etdi.
Fucikavaqucidə növbəti görüşümüz
şəhər meriyasında oldu. Nurlu zahiri görkəmi,
xoş, gülərüzü ilə elə ilk baxışdan
həmsöhbətində özünə rəğbət
oyadan yaşlı merlə görüşümüz həqiqətən
yadda qalan oldu. Mer rəhbərlik etdiyi şəhər,
Fuci dağı haqqında ətraflı məlumat verdikdən
sonra zirvəsini buludlar tutduğundan görə bilmədiyimiz
Fuci dağına işarə ilə bəlkə də zarafat
edirmiş kimi dedi ki, uzaq ellərdən yad qonaqlar gəldiyini
duyduğundandır ki, bizim dağ buludlardan çöhrəsinə
yaşmaq tutub... Bu səbəbdən də siz
onu görə bilməyəcəksiz. Ancaq
yəqin ki, özünüzlə buradan şəkillər,
bukletlər aparacaqsınız ki, burada hər şeydə
Fucinin təsviri var.
...Yadıma
bir zamanlar yurda dayaq, gələn yağıdan elə haray
çəkib igidlərinə soraq verən Çıraqqala
düşdü. Burası da var ki, yurdun ən
etibarlı müdafiə qalaları sonralar özləri də
heykəlləşən övladları olub.
Yenilməzlik
rəmzi, qüdrət simvolu, namus, qeyrət nümunəsidir
qalalarımız! Hər ilin may ayında olduğu kimi, ötən
il də Ümummilli liderimiz Heydər
Əliyevin anadan olmasının ildönümü ərəfəsində
yolumuz yenə Çıraqqalaya düşmüşdü. Elin yüzlərlə kişisi, yurdsevər
xanım-xatın qadınları, ismətli qız-gəlinləri,
ərənlik iddialı comərd oğulları dəstə-dəstə,
sıra ilə, cərgə ilə qalaya doğru yoldaydı.
Yeniyetmələr, gənclər nəfəslərini,
ürəklərinin hərarətini saf dağ havasına
qatıb onunla öpüşə-öpüşə,
vücudlarını gah irəliyə, gah geriyə yelləyə-yelləyə,
əyilə-əyilə, sağa-sola ləngər vura-vura,
dabanları, dizləriylə, qaya parçası, kələ-kötür
daşlarla pəncələşə-pəncələşə
qalaya doğru addımlayırdı. Oylaqlarına
üz tutan insan selinin sədasından duyuq düşən
qartallar zirvədə qanad çalıb süzən o səsə,
sədaya qıyhaqıyları ilə cavab verib sanki
salamlaşır, “xoş gəldin” edirdi. Axır
ki, beləcə, insan seli qalanın zirvəsindəki belinə,
üstündəki meydana qalxıb bir yerdə qərar tutdu.
Burdan Babadağ səmtə, Şahdağ tərəfə
uzanıb gedən Gilgilçay səddi ilə qol-boyun,
könül qubarını ovunduran zümrüd meşələrin
füsunkar gözəlliyinin ovsununa düşürsən.
Şabran düzünü, Ağzıbir
ovalığını qucağında tutan mavi Xəzərlə
gözdolusu baxışırsan... Yox! Burdan,
qartalların qanad saldığı bu meydandan baxanda dəniz
özü də sanki Çıraqqalanın köksünə
sığınmış kimidir. Əl
uzat, suyunu ovucla, götür səp, çilə yol gəlib
yüksəklikdə ruhu çırpınan odlu-alovlu, vətən,
torpaq məhəbbətli sevən ürəklərin
üstünə.
Birdən bir topa duman hardansa peyda olub qalanın quzey tərəfindən
yayılmağa başladı. Əlçim buludlar əsrlərin
yadigarı, əzəmətli Çıraqqalanı sanki bəd
nəzərlərdən, yad gözlərdən qorumaq
üçün ətrafına tüldən pərdə
çəkirdi. Yox! Deyəsən, o əlçim
buludlar əziz, ağayana qonaqlarının qabağında ismət
təcəssümü olan bir gəlin kimi qalanın
başına kəlağayıdan duvaq örtüb, yaşmaq
tuturdu...
Yaponiyanın 13 tarixi abidəsi YUNESKO-nun mədəni
irsin qorunması siyahısına daxil edilib.
Bunlardan biri Heroşimadakı sülh abidəsidir. Fuci
dağı da 2013-cü ildən həmin siyahıya daxil
edilmişdir. Dağın zirvəsində
sintosit məbəd yerləşir. Hündürlüyü
3776 metr olan Fuci Yaponiyanın həm də ən yüksək
dağı və ölkənin əsas rəmzidir.
Yaponlar qədim zamanlardan Fuci dağına müqəddəs
dağ kimi sitayiş edirlər. Sonuncu dəfə
1707-1708-ci illərdə Fuci dağında vulkan
püskürmüşdür. Dağın
ətrafında, ətəklərində göllər, meşəliklər
vardır. Kavaquçi gölündən
dağa qeyri-adi bir mənzərə açılır. Fucinin zirvəsi ilin çox hissəsində qarla
örtülü olur. Belə deyirlər
ki, dünyada hər nə varsa, oxşarı da olur, necə
deyərlər, ikilidir. Qəribədir,
Fucidə zirvəyə qalxmaq üçün turistlər
gündüz saat 3-də yola düşür, gecə saat 3-də
son dayanacağa yetişirlər. Əlbəttə,
o zirvəyə gücü yetənlər qədəm basa
bilir. Eyniylə bizim
başıçalmalı müqəddəs Babadağın
zirvəsini fəth etmək arzusunda olan həmyerlilərimiz
kimi.
Fuci
dağı Yaponiyanın paytaxtı Tokiodan 100 km məsafədədir.. Babadağ da Azərbaycanın paytaxtı
Bakı şəhərindən o qədər də uzaq deyil,
elə bir az artıq olar.
Zirvəsinin hündürlüyü 3650 metrə
çatan Babadağla bağlı dildə-ağızda
müxtəlif əfsanə və rəvayətlər gəzir.
Bu rəvayətlərin birinə görə baba
çox mömin bəndə imiş. Və bir gün evlərində
aş bişən vaxt bilmədən düyünü
tapdalayır, günaha batdığını zənn edib evdən
baş götürüb dağa qalxır. O vaxtdan bəri
də dağın zirvəsində məskunlaşır. Bu
dağ ocaq kimi ziyarət yerinə çevrilir... İndi
insanlar hər il avqust ayının əvvəllərində
yay-qış həmişə zirvəsi qarla
örtülü olan bu müqəddəs dağa qalxıb
babanı ziyarət edirlər. Zəvvarlar bu
dağa adətən, ay işığında, avqust
ayının qorabişirən istisi səngiyən vaxtlarda
qalxır, gecələr yol gedirlər. Dağın dibi
uçurum dərə olduğundan zəvvarlar bu mənzərəni
qaranlıqda görüb qorxmamaq üçün
cığırla az qala addım-addım
irəliləyirlər. Nə qədər dəqiq
oxşarlıq var...
Meriyada
söhbət zamanı bizə:
– Sizin səfərinizlə
əlaqədar aprel ayından hazırlıq işləri
görmüşük. Bizdə olan məlumata
görə sizi daha çox kənd təsərrüfatı və
turizm sahəsi maraqlandırır, – dedilər. – Buna
görə də hər iki məsələ ilə
bağlı məlumatlandırılacaqsınız. Bu zalda görüşümüz təqribən 1
saat çəkəcək. Yapon şərabı
saxlanan zirzəmiyə baxış da keçirəcək,
daha sonra da istirahət yerinə yollanacaqsınız.
Söz şəhərin merinə verildi. Mer
qonaqları salamlayaraq qeyd etdi ki, Azərbaycanın müxtəlif
bölgələrindən gələn icra
başçıları və paytaxt Bakının rəhbər
işçiləri ilə görüşdə iştirak
etdiyindən bir qədər həyəcanlıdır. Onların da şəhərində çox
inkişaf etmiş sahə əsasən turizmdir. Və bu baxımdan burada turizm siyasəti inkişaf
edib. Təqribən 1 il əvvəl –
24 iyun 2013-cü ildə şəhər YUNESKO-nun mədəni
maddi irs siyahısına daxil edilib. O gündən şəhərə
daha çox turist gəlir. Şəhərin
çox gözəl təbiəti var. İndiki nəslin əsas
vəzifələrindən biri bu gözəllikləri, ətraf
mühiti qorumaq və olduğu kimi gələcək nəslə
ötürməkdir. Sonra meriyanın turizm
və kənd təsərrüfatı şöbələrinin
müdirləri başçılıq etdikləri sahələr
haqqında ətraflı danışdılar.
Görüşün
sonunda nümayəndə heyətimizin rəhbəri Hüseyn
Mövsümov çıxış etdi, qonaqpərvərliyə
görə təşəkkür edib belə bir fikri
xüsusi vurğuladı:
– Cənab
mer, çıxışınızın əvvəlində
qeyd etdiniz ki, hazırda bir az həyəcanlısınız.
Deyim ki, qonaqpərvər insanlar qonaq qəbul edərkən
həmişə həyəcanlı olurlar. Bu, özlüyündə çox böyük insani
keyfiyyətdir. Belə bir bu xoş həyəcanı
sizləri öz ölkəmizdə qəbul edərkən, əlbəttə,
biz də də keçirəcəyik. Səfərimizin
məqsədi məlumdur. İki ölkə arasında
mövcud olan sıx dostluq əlaqələrini daha da möhkəmləndirmək!
Hüseyn Mövsümov həm də ölkəmizin
öz dövlət müstəqilliyinin bərpasından
ötən 23 illik qısa bir zaman kəsiyində əldə
etdiyi nailiyyətlərdən söz açdı.
Görüşün sonunda Fucikavaquci şəhəri ilə
əlaqələr yaratmaqda maraqlı olan Qəbələ,
Masallı, Qusar, Şabran, Yardımlı və Ağcabədi
rayonlarının icra hakimiyyəti başçıları da
rəhbərlik etdikləri bölgələrin ictimai-mədəni
həyatı, iqtisadi inkişaf göstəriciləri
haqqında məlumat verərək qarşı tərəfə
gələcək əməkdaşlıqla bağlı niyyət
protokolları təqdim etdilər.
Mer
bildirdi ki, şəhərin ərazisi 158 kv.
metrdir. İl ərzində
buraya 3 milyon turist gəlir. Onların 150
mini xarici ölkələrdəndir. Öz
gözəl təbiəti, dağları və meşələri
ilə bu yerlər məşhurdur. Buralarda
həmçinin 4 göl də var. Dağın ətəyində
yayla da yerləşir. Şəhər
dağlarla əhatə olunduğundan qışda soyuq, yayda isə
sərin olur. İlin hər fəslində
burada təbiət çox gözəl olur.
Sonra mer
1990-cı ildən həyata keçirilən şəhərin
turizm siyasəti barədə məlumat verdi.
Ötən əsrin 90-cı illərinin əvvəllərində
turizm obyektləri kimi əsasən dağ və ətəyindəki
göllərdən istifadə olunurdu ki, bu səbəbdən
də gələn turistlər şəhərdə çox
qalmırdılar. İnsanlar buraya
yalnız yaz və yay aylarında gəlirdilər. Bu
zaman belə qərara gəlindi: elə tədbirlər həyata
keçirmək lazımdır ki, turistlərin axını il boyu kəsilməsin. Turistlərin
hətta yağışlar mövsümündə (bu, iyun
ayında olur) şəhərdən zövq almaları
üçün burada otel, muzey və kinoteatr tikildi. Bundan sonra da Fuciyə daha çox turist gəlməyə
başladı.
Fucikavaqucidə turistlər bu yerlərin zinəti olan
qaynayan mineral, termal sulardan da müalicə məqsədi
üçün istifadə edirlər. Qonaqpərvər ev sahibləri bizi belə şəfa
ocaqlarından birinə baxmağa dəvət etdilər. Elə
müalicə mərkəzinin kandarına ayaq qoyan kimi
Şabrandakı Dəhnə, Masallıdakı indi hər
cür şəraiti olan, artıq turizm məskəni kimi
şöhrətlənən İstisuyun, ərazisi dövlət
qoruğu olan, dəniz səviyyəsindən 1260 metr
hündürlükdə, zümrüd meşələrin
qoynunda qədim Çıraqqalanın sinəsindən qaynayan
şəfalı Qalaaltı suyunun tanış qoxusunu hiss
etdim. Hovuzlara qədər gedərək baxdıq.
Sıra ilə yer səthində dərinliyə
doğru tikilmiş büllur daş hovuzlardan buxarlanan termal
sular elə o hovuzlarda çimən insanların üstündən
aşıb bir ansız çayın seli kimi sanki məcrasına
sığmayıb səs sala-sala arxlara dolur. Bu yerdə yenə yadıma qədim Şabran,
möcüzəli Dəhnə İstisuyu düşdü.
Dünya
şöhrətli Masesta və Taligi sularından geri qalmayan,
suyunun hərarəti 40-45 dərəcəyə çatan Dəhnə
İstisuyu beyin-damar, yel, oynaq xəstəliklərinə
tutulanları qısa bir müddətdə öz şəfa
möcüzəsi ilə sağlamlıqlarına qovuşdurur.
Bu termal kükürdlü suyun insanların
sağlamlığı ilə bağlı möcüzələri
haqqında sorağı uzaq keçmişdən gələn
bir çox rəvayət vardır.
...XVI əsrdə
üzü şimala yürüş edib gavurlarla
döyüşdən qayıdan Şah Abbas bu yerlərdə,
Meydangah düzündə qoşunu ilə dayanıb
düşərgə saldırır. Uzun yolun
yorğunluğundan yorulub əziyyət çəkən əsgərlərin
arasında qəribə bir xəstəlik yayılır.
Şaha xəbər verirlər ki, bəs
yaxınlıqda yerdən qaynar bir su çıxır və
deyilənə görə, şəfalıdır. Qoşun o suda çimmək əmrini alır. Bir neçə gündən sonra bu suyun şəfası
ilə əsgərlərin mərəzi də ötüb
keçir, qoşun sağlamlığına qovuşub
ayağa qalxaraq yoluna davam edir. Şah Abbas hökm
edir ki, əsgərləri xilas edən bu möcüzəli
suyun üstündə hovuz tikilsin. Bax, o
zaman, XVI əsrdə çox çətin, atkeçməz
bir ərazidə iki nəhəng qaya ilə haçalanıb
ayrılan dərin dərənin dibində, Dübrar
dağından baş alıb gələn Gilgilçayın
sağ və sol sahilində, yonulmuş daşdan iki hovuz
tikilir. Dəhnə İstisuyunda daşdan
yonulan su hovuzları yaradılır.
Və
maraqlıdır ki, bu hovuzlar indi də şəfa
üçün Dəhnə İstisuyuna (bəzən adına Xaltan İstisuyu da deyirlər) gələnlərin
istifadəsindədir. Burasını da deyim ki, hər il payız ağzı indi özü də bir
tarixi abidə olan bu hovuzları təkrar görmək
üçün bir neçə dostumla uzaq, çətin
yolu dəf edib o müqəddəs yerləri ziyarət edir,
bir cam su da içirəm. Qəti şübhəm yoxdur ki, bu
möcüzəli məkan da, möhtərəm Prezidentimiz
İlham Əliyevin qayğısı sayəsində bu ildən
fəaliyyətə başlayacaq bizim Şabranın
Qalaaltı turizm, istirahət və müalicə müəssisəsi
kimi yaxın zamanlarda abadlaşdırılacaq, yenidən
qurulub tikilərək soydaşlarımızın,
günü-gündən çiçəklənən
ölkəmizə üz tutan turistlərin çox sevdiyi bir məkana
çevriləcəkdir...
Bu bölgədə kənd təsərrüfatının
əsas sahələri gülçülük və
bağçılıqdır. Burada böyük həcmdə
olmasa da, düyü də istehsal olunur. Ümumilikdə,
qarğıdalı, pomidor, xiyar, kələm də
yetişdirilir. 102 hektar sahədə əkin
əkilir. İldə 2000 ton tərəvəz
ixrac edilir. 8 hektar sahədə isə meyvə
yetişdirilir və bazarlara çıxarılır. İndi şaftalının yeni növlərini
yetişdirmək qarşıya məqsəd qoyulub. 7 min baş iribuynuzlu heyvan saxlanılır. İstehsal olunmuş süddən əsasən məktəblərdəki
şagirdlərin naharında istifadə olunur. Turistlər üçün yetişdirilən
gilasdan cem hazırlanır. Şəhərdə
həmçinin tətbiqi sənət də inkişaf edib,
parça istehsalı ilə məşğul olurlar.
Görüşdə mən də rayonumuz haqqında məlumat
verdim. Şabranın qədim yaşayış məskəni
olduğunu bildirdim. Rayonumuzda 2 tarixi abidələr
kompleksinin, təbiət qoruğunun olduğunu nəzərə
çatdırdım. Rayonun ərazisindəki,
yaranma tarixi III-V əsrlərə aid edilən mühəndis
texniki qurğunun – Gilgilçay səddinin nadir bir tarixi abidə
olduğunu, uzunluğuna görə məşhur Çin səddindən
sonra dünyada ikinci olduğunu qeyd etdim.
Şabranda çox əhəmiyyətli turizm istirahət
və müalicə mərkəzi mövcuddur, rayonda
quşçuluq sənayesi inkişaf edir. İldə 22
min ton quş əti istehsal edən bir neçə
quşçuluq müəssisəsi var.
Masallının
icra başçısı Rafiq Hüseynov isə rəhbərlik
etdiyi rayonun turizm imkanlarından, buradakı qaynar su
ehtiyatlarının bolluğundan danışdı, “ev sahibləri”nə
hədiyyələr təqdim etdi...
Yaponiyanın bu bölgəsində kənd təsərrüfatı
da yaxşı inkişaf edib. Nəzərdə
tutulmuş proqram üzrə bu ölkənin əsas spirtli
içkisi sayılan sakenin istehsalı ilə məşğul
olan müəssisədə də olduq. Altı yüz
ildən bəri ulu babalarının məşğul
olduğu sakenin istehsalı ilə elə ilk, əvvəlki qədim
ünvanında, keçmişdən qalma ilkin istehsal alətləri
ilə mühafizə olunmaqla yeni texnologiyalarla şərab
istehsal edən bu soyun, Allah bilir, neçənci nümayəndəsinin
sahib olduğu müəssisənin iş şəraiti, şərabın
saxlanma vəziyyəti ilə tanış
olduq.
Hər bir ölkənin öz milli içkisi var. Sake də
Yaponiyanın milli içkisi sayılır. Fransa şərabı,
Almaniya pivəsi ilə məşhur olduğu kimi Yaponiya da
öz Sakesi ilə şöhrətlidir. Sakenin
istehsalına 2000 il bundan əvvəl
başlanılb. O zamanlar sake yalnız məbədlərdə
hazırlanıb. Sake istehsalına ilk əvvəl
çox qəribə formada başlanılıb. Yapon qızları təmizlənmiş
düyünü ağızlarında çeynəyir, sonra
çeynənmiş düyünü xüsusi
ayrılmış qablara boşaldırdılar. Ağız suyundakı fermentlər, bakteriyalar
düyüyə təsirini göstərir, beləliklə də
sake əmələ gəlirdi. Sake istehsalı
ilə şərab istehsalı arasında müəyyən
oxşarlıq olduğu kimi fərqlər də var. Sake isti və
soyuq hallarda içilə bilər.
Sake-16-19 dərəcəlik tündlükdə
düyüdən hazırlanmış yapon şərabıdır. Maraqlı
burasıdır ki, sake çox qədimdən, təqribən
ölkədə çəltik yetişdirilməyə
başlanan vaxtlar içilib. Hər
bölgədə sake özünəməxsus qaydada
hazırlanır, bu səbəbdən də təkrarolunmaz
dadı var. Əfsanəyə görə, bol məhsul almaq məqsədilə
sake tanrılar üçün hazırlanıb. Bu içki sayəsində tanrılar onların səsini
eşidir, yaponlar da bol məhsul toplayırlar.
Uzun müddət sake imperatorun həyətində və
məbədlərdə istehsal edilib, yalnız orta əsrlərdə
kənd icmaları da sake hazırlamaq hüququna yiyələniblər. Orta əsrlərdə
kənd icmaları sake bişiriblər. O zamanlar
hazırlanma texnologiyası müasir dövrdəkindən fərqlənib.
Düyü ağızda çeynənib sonra
xüsusi qablara boşaldılıb, orada qıcqırma hadisəsi
baş verib. Sonradan qıcqırma prosesində
tüpürcək əvəzində “kodzi” adlı kif göbələyindən
istifadə olunub. XVII əsrdə
satış məqsədilə sakenin böyük həcmdə
istehsalına başlanıb.
Sake kütlə arasında yayılmayıb. Əvvəllər
sake içmək hüququ yalnız adlı-sanlı ailələrin
üzvlərinə verilmiş, sonralar bu hüququ budda rahibləri
də əldə etmişdilər. Çox
illər sonra sadə kəndlilərin özləri də sake
hazırlayıb içməyə başlayıblar. Uzun zaman keçsə də sakenin hazırlanma
qaydası dəyişilməyib. Min illər
boyu ən yaxşı ustaların istifadə etdikləri sirlər
daha da təkmilləşərək istehsalda tətbiq olunur.
Yaponlar fəxr etdikləri içkiyə
qonaqlarını böyük sevinc və həvəslə
qonaq edirlər. Ənənəyə əsasən, sake
yaponca “tokkuri” adlanan keramik qrafindən bir neçə udumluq
kiçik fincanlara süzülür. Yaponlar
qonağın əlində tutduğu fincanının vəziyyətini
diqqətlə izləyir, boşalan fincana sake süzməyi
özlərinə borc bilirlər, bu addımı qonaqdan da
gözləyirlər. Boşalandan sonra
öz fincanına sake süzmək böyük səhv
sayılır.
Müəyyən temperaturda içilməli olan bir
çox içkilərdən fərqli olaraq, sakeni həm
isidilmiş, həm də soyuq halda içmək
mümkündür. Bundan başqa sakedən Yaponiyanın
müxtəlif xörəklərinin hazırlanmasında da
istifadə olunur.
Yaponların nəzərində sake təkcə adi
içki yox, həm də bir çox ənənələrin
və mədəniyyətin rəmzidir. Onlardan biri də
yaponlarda bu içkisiz ötüşməyən toy mərasimidir.
Məhəbbət əlaməti olaraq gənclər
təkcə üzüklərini dəyişmir, həmçinin
üç müxtəlif fincandan süzülmüş sakedən
üç qurtum içirlər. Bu da
cütlüyün nikahın bağlanmasına
razılığı kimi dəyərləndirilir.
Sakedən
üzüm, alma və banan ətri də gələ
bilər. Onun ən yaxşı növlərində
isə yetişmiş pendir, soya sousu və təzə göbələk
tamına rast gəlinir. Sakenin rəngi
şəffafdan sarımtıl kəhraba və sarımtıl
yaşıla qədər dəyişir.
Bu
yığcam, ancaq bizim deyimimizcə, qonaq-qaralı şəhərdə
yapon mətbəxinin ən ləziz təamlarından Suşinin dadına
baxdıq, sakedən elə onun istehsal olunduğu müəssisənin
özündə daddıq. Yaponlarda incə-incə,
nazik doğranmış çiy at ətindən
hazırlanmış yeməyə “Basashi” deyilir.
Yüksək inkişafına baxmayaraq, dünyada ən çox intihar edən millət yaponlardır. Bu bəlkə də onların daha çox öz qayğılarını, dərdlərini kimsə ilə bölüşməmək xasiyyətlərindən də irəli gəlir. Yaponlarda ən yaxşı adətlərdən biri də görüşərkən bir-biri ilə qucaqlaşma və öpüşmə olmamasıdır. Rastlaşanda sadəcə olaraq əyilir, təzim edib başlarını endirməklə salamlaşırlar.
Səfər çərçivəsində regiondakı bəzi turizm və kənd təsərrüfatı obyektləri ilə də tanış olduq. Şəhərlə ilk tanışlığımız Kavaquci gölündən azca aralı nağılvari bir aurası olan, baxdıqca insanı öz hüsnünə valeh edən, ətri iliyəcən işləyən Oroguro Yakata turizm mərkəzindən başlamışdı. Bu mərkəzin elə də böyük olmayan ərazisində kiçik və böyük meydançalar da var, oxuyan hovuzlar da, kiçik körpülərlə birləşən bağça ilə əhatə olunmuş balaca məbədlər də. Bu turizm məkanında hər şey o qədər təbii və rəngarəngdir ki, gördüklərinin sehrinə düşməyə bilmirsən. Bağçanı gəzib dolaşaraq seyr edən ziyarətçilər Buddizmin elementləri ilə bəzədilmiş yığcam konsert salonunda XVI əsrdə Avropadan bu ölkəyə bir kahin tərəfindən gətirilmiş, indi səs elementləri açıq şəkildə salonun baş tərəfində, asılı vəziyyətdə quraşdırılmış, hardasa 100 kvadratmetr yer tutan, robotlaşdırılmış orqanda həzin yapon musiqisini də dinləyirlər. Biz də o salonda orqanın ifa etdiyi həzin bir musiqiyə qulaq asdıq.
Burasını da deyim ki, elə bu musiqiyə qulaq asandan sonra Hüseyn Mövsümovun təəssüratını maraqlı bir müqayisə ilə bildirməsi çox ibrətamiz idi. O, qədim Qobustan qayalarındakı Qavaldaşdan elə maraqlı faktlar danışdı ki, açığını deyim, yaponlardan çox, mən özüm heyrətləndim.
Fucikavaquci ilə bağlı deyiləsi, danışılası məqamlar, təsvir ediləsi yerlər çoxdur. Hər biri də tarixin, mədəniyyətin bir sahəsi, insan təfəkkürünün bəhrəsi və görənlərin zövq səfa mənbəyi, gözəlliyə qiymət, yaradıcılığa, qədirbilənliyə məhəbbət, ehtiram dolu ünvandır. Bu ünvanlardan biri də bu yığcam, qonaqlı-qaralı şəhərdəki İtçiku Kubota incəsənət muzeyidir.
(Ardı var)
Novruz Nəcəfoğlu
525-ci qəzet.- 2015.- 7 mart.- S 18-19;31.