"Danış nağılların ən
gözəlini!"
NİSƏ BƏYİMİN POEZİYASI HAQQINDA DÜŞÜNCƏLƏR
Səksəninci illərin sonlarında işlədiyim
"Azərbaycan" jurnalı redaksiyasına bir qız gəldi,
şeirlərini gətirmişdi.
Öyrəndik ki, o tələbəlik illərindən
şeir yazmağa başlasa da, uzun müddət tərəddüd
eləmiş, yazılarını heç yerə göndərməmişdi. Yalnız
özünə, sözünə arxayın olandan sonra bu
qız redaksiyalara şeirlərini göndərdi, sonra
özü gəldi.
Nisə Bəyim
Sabirabadda, şəhər məktəblərinin birində
dil-ədəbiyyat müəllimiydi. Elə indi
də orada yaşayır.
Amma Nisə Bəyim "əyalət" şairi deyil,
o, Azərbaycan oxucularının sevə-sevə oxuduqları
şairlərdəndir.
Amma ilk şeiri "Azərbaycan müəllimi" qəzetində
dərc ediləndə yaşı otuzu keçmişdi.
O zaman
jurnalın baş redaktor müavini İsa İsmayılzadə
idi və İsa müəllim bu şeirləri oxuyan kimi heyrətini
gizlədə bilmədi. "Axır ki, əsl
şeir ayaq basdı jurnala" dedi.Nisə Bəyimin bir
neçə şeiri jurnalda çap olundu və bundan sonra
"Azərbaycan" Nisə Bəyimin oxucularla ən
etibarlı tribunasına çevrildi.
Onun ilk şeirlər kitabı- "Yerə, göyə,
tanrıya"- 1997-ci ildə "Şirvannəşr"də
işıq üzü gördü.
İndi onun şeir kitablarının sayı onu
keçib və Nisə Bəyim Azərbaycanda tanınan, sevilən
şairələrdən biridir.
Onun özünəməxsus poeziya aləmi var. Şeirlərində
heç kimə bənzəmir. Öz taleyini yazır
və bu taledə XX-XXI əsr bir Azərbaycan
qadınının dünyaya, gerçəkliyə, gözəlliyə,
təbiətə, sevgiyə paylanan bir şair qəlbinin
döyüntülərini eşidirik.
Şeir kədərli
də ola bilər, işıqla dolu sevinci
də şeirlərində əks etdirə bilər, insan
ömrünü təkcə bir dairədə, bir bucaq
altında düşünmək sadəlövhlük
olardı. Nisə Bəyim poeziyaya qadın qəlbinin
rahatsızlığından, sıxıntılı,
nigarançılıqla dolu həyatın onda
yaratdığıpessimist əhval-ruhiyyədən,
yaşadığı mühitin mənəvi
boşluğundan gileylənərək gəldi. Onun üçün çox şey üfüqdə
görünən qızartılara bənzəyirdi-
görüntü var, amma bunlar mübhəm bir sirr içindədir.
Görünür, elə bir Vaxtın gəlişinə
ehtiyac duyulur ki, xoşbəxtliyin, səadətin nə
olduğunu anlada bilsin.
Düşür
əllərimə göz yaşı kimi,
Gecədən üzülən bir damla işıq.
Qoy gedim
bu dərdin sonuna kimi,
Əriyim bu dərddə... gecə qarışıq.
Nə
şimşək, nə külək, nə od,
nə yağış.
Yoxdu bu heçlikdə bir nəfəs izi.
Gedim bu
işığın sonuna qədər,
Baxsın gözlərimə tanrının gözü.
Qoy gedim
ölümün sonuna qədər,
Solsa da ölümtək yarpaq gözlərim.
Başqa
bir sevgiylə, başqa bir hisslə,
Baxacaq göylərə torpaq gözlərim.
Nisə Bəyimin
Yerə, Göyə, Tanrıya ünvanladığı
şeirlər həyatı, dünyanı, təbiəti anlamaq,
dərk etmək cəhdindən, bir fərdin
yaşantılarından, onu narahat edən duyğulardan
doğurdu. Bu şeirlərdən göz
yaşları da süzülürdü, alov-alov kədər də
püskürürdü, amma onlar süni hisslər deyildi, qəlbin
çırpıntılarını əks etdirirdi. Həm də elə bu kitabındaca Nisə Bəyim
özünü bir ŞAİR kimi təsdiq edə bildi.
Heca şeirinin, ənənəvi şeirin poetik imkanları
genişdir, hüdudsuzdur, "köhnə havalarda" təzə
notlar səsləndirmək mümkündür,-fikrini
reallaşdıra bildi. Məsələn, dağlar haqqında
çox şeirlər yazılıb, hər şairin öz
"Dağlar"ı olub, Nisə Bəyim isə
görün bu ənənəvi obrazı necə mənalandırır:
Küskün
obaların, küskün ellərin,
Ahını gözümə yığımmı,
dağlar?
Dolummu
göylərin buludlarına,
Qar olub zirvənə yağımmı, dağlar?
Közərir
sinəndə eşqin naləsi,
Tutub
ürəyini qanlı haləsi,
Sazında
inləyən Kərəm naləsi,
Bir elin yarası, dağımı, dağlar?
Fələyin
gözündə bir gilə yaşam,
Ağrıya
yoldaşam, qəmə qardaşam,
Dərdinlə
həmyaşam, sirrində daşam,
Köksündə ucalan dağammı, dağlar?
Onun
şeirlərində təbiət təsvirlərinə,
peyzajlara çox az müraciət olunur,
amma bunun əvəzində təbiətlə onun ürəyi,
hiss və duyğuları bir-birindən ayrılmazdır. "Yağış şeirləri" silsiləsində
Təbiət və Ürək bir müstəvidə birləşir.
"Dünyanın ən acı həqiqətləri,
Yağış güzgüsündə görünər mənə",
"Yağ, payız yağışım, yağ həyəcanla,
Oyat duyğusunu yatan dünyanın", "Ömrün
payızına yağan sevginin Yağıştək izləri
qalırmı görən?".
Qəm
buludları qat-qatsa,
Dağılacaq ahım çatsa.
Hələ göylər salamatsa.
O ah mənim
ahım deyil.
Bu
misralarda Füzulidən gələn bir nəfəs var.
Füzuli deyirdi: "Deyil bihudə gər yağsa fələkdən
başıma daşlar, Binasın tişeyi-ahimlə viran
etdigimdəndir".
Nisə Bəyimin "İlahi vaxt" kitabında
toplanan şeirlər isə artıq onun fərdi
duyğularının, öz içindəki
narahatlığın yeni bir ahəng almasından soraq verirdi. Birinci
kitabında o, Vaxt anlayışını öz adi, konkret mənasında
qəbul edirdi, günün, reallığın çərçivəsindən
çıxış edirdi, Vaxt onun üçün donub
qalmışdı. Amma "İlahi vaxt"da Vaxt
gözlənilən ana çevrilir: şairənin
duyğuları dünyanı dərk etməyə, həyatın
gözəlliyini, nəşəsini duymağa, öz
ömrünün vaxt axarını müəyyənləşdirməyə,
ağrının da, əzabın da, sevginin və sevincin də
mənasına varmağa can atır.
Oxu
duaların ən gözəlini!
Kimsənin
eşitməyəcəyi bir səslə
Danış
nağılların ən gözəlini!
Kimsənin
bilməyəcəyi bir dillə
Ağla
sevgilərin ən gözəlini!
Kimsənin
ağlamayacağı sevda ilə
Aç
ölüm qapısını!
Kimsənin
duymayacağı bir həyəcanla
Yaşa
ölümlərin ən gözəlini!
"Vaxt silsiləsi" dünyanı dərk etməyə
çalışan bir şairin İLAHİ VAXTA qovuşmaq
arzusunu ifadə edirdi. Bu da sufilik anlamına gətirib çıxarır:
"Bu yorğun yollarda nə axtarırsan?-Mən eşqin
sirrini gəzirəm ey pir!- Zavallı,
özünü yorma bu qədər, Eşq-haqqın yoludur,
içindən keçir!".
Şairənin
sonrakı şeir kitablarında Həyat, Ölüm,
Tanrı, Vaxt, Ömür, Yol və s. obrazlar yeni, daha orijinal təsir
bağışlayan mənalar kəsb edir. Özünü
dərk etməkdən dünyanı dərk etməyə,
Zamanı duymağa yönələn
çırpıntılar "Duyğu
yağışları" kitabında yeni poetik cizgilərlə
diqqəti cəlb edir. "Əsəbi dünya"
şeirində şairə Dünya, İnsan və Həyat
haqda düşüncələrini belə ümumiləşdirirdi:
Dünya əsəbidir...
Hava
sinirli...
Küləklər
hirsini çırpır divara...
Kimi
ürəyindən, kimi dilindən,
Kimi ayağından düşür avara.
Yaman qarışıqdır dünyanın halı.
Bu əlin o ələ gümanı yoxdu.
Kiminin
doğulub adam olmağa,
Kiminin ölməyə inamı yoxdu.
Nisə Bəyimin şeirlərini
oxuyan kəs ilk baxışda DƏRD sözünün
içində çaşıb qalmasın,-deyirik.. Bu adi, sızıltılı,
necə deyərlər, patoloji dərd deyil. İnsanın bir Sevinc, bir də Dərd adlı
qanadları olduğunu təsəvvür etsək, Nisə Bəyimin
Dərd qanadının üstündə uçur. Haralara? Varlığın
başlanğıcından Sona-Ölümə qədər...
Ona görə də Dərd anlayışı fəlsəfi
məna kəsb edir. Eləcə də bu Dərdin
sırasındakı göz yaşları, ah-aman, Ölüm
haqqında düşüncələr bizim təsəvvürümüzdən
daha genişdir.
Gəl bu
göz yaşlarına
Sevinib dua edək.
Bu
dünyanın sonuna
Qəmlə birlikdə gedək.
Varıqsa,
varlığımız
Üyüyüb əzilməsin.
Nə
öncə, nə də sonra
Vaxt bizdən üzülməsin.
Qapanmış ömrümüzün
Yolu tək ümiddimi?
Yaşaya bilməyənə
Ölüm də bir dərddimi?
Nisə Bəyimin sonuncu şeirlər kitabının
adı "Altı on-on altı"dır. Bu kitab
şairənin 60 illiyi ərəfəsində çap olunub.
Qadınlar çox zaman yaşlarını demir, gizlədirlər,
amma Nisə Bəyimin "Natəvan" klubunda keçirilən
tədbiri məhz 60 yaşıya bağlı idi. Nisə Bəyim şeirlərində ürəyini,
hisslərini gizlətmədiyi kimi, yaşını da gizlətmədi.
O tədbirdə
iştirakçıların sayı çox azdı və əlbəttə,
bu da gözlənilən idi. Buraya toplaşanlar
yalnız qəzetdəki elanla gəlmişdilər, heç
bir çağırışa, "təşkilə"
ehtiyac duyulmamışdı. Ortabab, hətta
zəif şeir kitablarının müzakirəsində bəzən
ağzınacan dolu olan "Natəvan" klubunda indi
iyirmi-otuz adamın olması heç də Dərdə
çevrilmədi. Əksinə, çox əla
bir tədbir keçdi.
Xalq yazıçısı Anar Nisə Bəyimin bənzərsiz
bir şair olduğunu, onun "Online" romanını bir
gün içində oxuyub başa
çatdırdığını, nəsrdə də
uğur qazandığını söylədi.
Bir
neçə kəlmə bu roman haqqında... Roman
sırf sevgi süjeti üzərində qurulub. Oxucu sona qədər bir-birini əvəz edən
psixoloji gərginliklə, intizar motivləri ilə üzləşir
və müəllif bizi "xoşbəxt finala" məhz
bu gərginliklərdən keçirərək aparır.
Ancaq romanın özəyi, müəllifin
istifadə etdiyi bədii üsul fantastika üzərində
qurulub. Bir təsadüf ya səhv
ucbatından insan ölür, amma onun ruhu yaşayır,
yarımçıq qalmış ömür başqa bir
insanın həyatında davam edir.Bunun ardınca şairə
ikinci bir romanını ("Çərxi-fələk")
da oxuculara təqdim edib.
Amma Nisə Bəyim ŞAİRDİR. Şeir
ömrü yaşayıb. Və bu yazını da onun bu
misraları ilə bitirmək istəyirəm:
Şeir
ömrü yaşadım...
Qəlbim sözdən söz çəkdi.
Ürəyimlə,
qanımla
Söz
doğurdum,
Söz əkdim.
Bu
dünyanın yükünü
Qoşub şeirimlə çəkdim.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.-11 mart.- S 6