Ləyaqətlər və qüsurlar
tarixin sınmayan güzgüsündə
Telman Orucov
“Özümə gəldikdə
mən elmdə məskun olanlardan biri deyiləm. Mən keçmişi sadəcə sevənlərdən
və onu ciddi-cəhdlə tədqiq edənlərdən biriyəm”.
Konfutsi
(Əvvəli ötən şənbə
saylarımızda)
Yalnız hücum edən qoşun arasında baş verən
qorxulu epidemiya ona böyük ziyan vurduqda, Sennaxerib şəhəri
tutmaq məqsədindən vaz keçdi. Yəhudilərin
şişirtməsinə görə, guya 185 min assuriyalı
döyüşçü xəstəlikdən
qırılmışdı. Necə olsa
da, yəhudilərin lənəti öz işini görməkdə
davam etdi və b.e.ə. 681-ci ildə Sennaxerib Minutra
Allahının məbədində öz oğlanları tərəfindən
qətlə yetirildi.
B.e.ə.
669-633-cü illərdə Assuriya çarı olmuş
Aşşurbanipal isə işğal etdiyi Babillə necə
davrandığını belə təsvir edir: “Mən
(haqqımızda) böhtan danışanların dillərini
boğazından çıxardım... Mən
onları qəti olaraq məğlub etdim. Digərlərini
diri-diri, himayəçi ilahələrimizin heykəllərini
dağıtdıqları qaydada əzdim, necə ki, mənim
babam Sennaxerib onları əzmişdi, – indi mən nəticədə
onun ruhuna gecikmiş də olsa, dəfn qurbanı verirəm.
Mən onların cəsədlərini kiçik parçalara
bölüb, itlərə, donuzlara, ...
quzğunlara, göydə uçan quşlara, həmçinin
dənizlərdəki balıqlara yedirtdim. Bunlardan
sonra böyük allahlarımızın, mənim
ağalarımın ürəklərini yenidən sakitləşdirdim.
Taundan ölənlərin cəsədlərini
itlər və donuzlar yeyib doyduqdan sonra, kənara
uzaqlaşdırdım. Onlar həm də dəhşətli
aclıqdan həyatlarını itirənlər Babilin
küçələrində hərəkətə mane
olurdu, Babilin sarayları cəsədlə dolmuşdu”.
Assuriya imperiyası tarixdə bəşəriyyət
üçün lənət simvolu sayılan ilk imperiya idi. Assuriyalılar
əsirləri qullara çevirirdilər. İşğal
edilmiş ərazilərdə adamlar müqaviləni pozduqda, hətta
ən xırda xətalara görə ən sərt cəzalara
məruz qalırdılar. Orta əsrlər Yaponiyasında da dəhşətli
amansızlıq hökm sürürdü, ölüm
hökmündən başqa bir cəza yox idi. Cəzanı
çəkmək üçün məhbəslər də
yox idi. Dustaqxanalar yalnız ölüm cəzasını
gözləyənləri saxlamağa xidmət edirdi. Assuriyadakı həmin cəzalara isə oğlunu
qurban vermək və ya bir girvənkə yun yemək və
çox miqdarda su içmək daxil idi. Axırıncı
cəza sonra əzablı ölümlə nəticələnirdi.
Assuriyanı tarix səhnəsində varis kimi əvəz
edən Yeni Babilistan hökmdarları da qəddarlıq
prinsipindən, qan tökmə rasionundan
uzaqlaşmırdılar. Ən məşhur hökmdar olan II
Nabuhadonosor b.e.ə. 604-cü ildə hökmranlığa
başlamamışdan əvvəl misirliləri qəddarlıqla
müşayiət olunan qanlı müharibədə tar-mar
etdikdə, atasının ölüm xəbərini eşidib
Babilə qayıdaraq, taxt-taca sahib olmuşdu. O, 597-ci ilin
martında Yerusəlimi işğal etdi və çarları
ilə birlikdə 3 min nəfər yəhudi Babilistana
sürgün edildi. Səkkiz il sonra
İudeya qiyam qaldırdıqda Yerusəlim 18 ay mühasirədə
qalıb, nəticədə təslim oldu və
bütünlüklə dağıdıldı. Minlərlə yəhudi “Babilistan əsirliyinə”
göndərildi. İki min altı yüz il
sonra belə, yəhudilər “Babil” kəlməsini yalnız
böyük nifrət və qəzəblə dillərinə
gətirirlər. Çar David düşmənlərini
məhv etməklə öyünürdü, ancaq onun ölkəsinin
və xalqının başına dəfələrlə daha
dəhşətli bəlalar gəldi. O, oğlu Solomon
kimi müdrik olmasa da, taleyin üzünün dönməsi
ehtimalının mövcudluğunu yaddan
çıxarmamalı idi.
Bir neçə əsr sonra böyük və gözəl
Karfagen şəhərini romalılar b.e.ə. 146-cı ildə
işğal edib yandırmaqla, eyni adlı dövlətin
varlığına da son qoydular. Qalib Roma sərkərdəsi
Kiçik Stsipion Emilian məhz belə bir dəhşətin
Romanı da haqlayacağını uzaqgörənliklə hiss
etmişdi. O, şəhərin viran qoyulmasının dəhşətli
səhnəsini müşahidə etdikdə göz
yaşları axıtmış və düşmənin taleyinə
açıqca ağlamışdı. Bu mənzərə
bir vaxtlar məğrur şəhər olan Troyanın,
assuriyalıların, midiyalıların, böyük Persiya
imperiyasının talelərini yada salırdı. Tarixçi Appianın yazdığına görə,
Stsipion təsirlənib Homerin “İliada”sından Troyanın
bütünlüklə məhv olması barədəki sətirlərini
söylədi. Onun müəllimi və
dostu olan görkəmli tarixçi Polibi bu sözlərlə
nəyə işarə etdiyini soruşduqda, o, tərəddüd
göstərmədən öz şəhərinin
adını çəkdi, insan işlərinin dəyişkən
olduğunu güman etdiyindən, Romanın taleyinə görə
qorxduğunu söylədi.
David isə taleyin daim onun xalqına himayə göstərəcəyini
güman etdiyindən, onun mümkün dolanbaclarına göz
yummuşdu. Babilistan əsarəti qədim yəhudiləri dəhşətli
sınağa çəkmişdi. Peyğəmbər
Yeromiya Yerusəlimin işğal edilməsinin və
dağıdılmasının şahidi olmuşdu.
Bibliyanın “Ağılar” kitabında şəhərin bədbəxtliyinə
bəslənən kədər və hüzn, onun acı dərdləri
tükürpədən cizgilərlə təsvir edilir:
“Müharibədə həlak olmaq sonra ölməkdən
yaxşı idi, çünki adamlar aclıqdan
yavaş-yavaş ölürdü, onları saxlamaq
üçün heç bir qida yox idi. Xalqımın
üstünə gələn bədbəxtlik dəhşət
doğurur; sevən analar qida əvəzinə öz
uşaqlarını isti suda qaynadıb yeyirdilər”.
“Babil əsirliyi” dövrü həm də yəhudi
dininin- iudaizmin və onun sərt qanunlarının
formalaşması üçün həlledici əhəmiyyətə
malik oldu. Bu din yad xalqların əhatəsində yəhudilərdə
vahid bir xalqa məxsusluq hissini qoruyub saxlamağa kömək
etdi. B. e. ə. 445-ci ildə müqəddəs
mətnlər olan Tora tərtib olundu, bu toplu iudaizm
ardıcıllarının bütün həyatını tənzim
edən göstərişlərdən ibarət idi.
Bizim
eranın 70-ci ilində isə Roma imperatoru Vespasianın sərkərdə
oğlu, gələcək imperator Tit yəhudi
üsyanını rəhmsizcəsinə yatırdıqda, bu
vaxt Yerusəlimdəki Solomon Məbədi yandı və bir
daha bərpa olunmadı, ondan yadigar kimi yalnız “Ağlama
divarı” adlanan Qərb divarı qalır.
Palestina romalılar tərəfindən imperiyaya anneksiya
edildi və yəhudilər tədricən Roma
imperiyasının digər hissələrinə
yayıldılar. Əsrlər ərzində yəhudilərin
bir ölkədən başqasına keçməsi və ya
diaspora bu əzabkeş xalqın mövcudluğunun mərkəzi
faktına çevrildi. Davidin düşmənlərinə
qarşı amansızlığı daha böyük miqyasda
öz xalqına qarşı tətbiq edildi. XV əsrin sonunda sefard yəhudilər kütləvi
şəkildə İspaniyadan qovulduqda, onlara daha çox
sığınacaq verənlərdən biri Osmanlı
imperiyası oldu. XX əsrin 30-cu və
40-cı illərində isə antisemitizm Hitler diktaturası
dövründə genosid siyasətinə və praktikasına
çevrildi. Yəhudilərə
qarşı aparılan Holokost tarixin ən dəhşətli
epizoduna çevrildi, 6 milyona qədər yəhudi öz həyalarını
natsistlərin ölüm düşərgələrində,
həmçinin aclıqdan və xəstəliklərdən
qurban verməli oldu.
Böyük
Aleksandrın (b.e.ə. 356-323-cü illər) böyük qələbələri
ilə yanaşı heç də az əhəmiyyət
daşımayan xidməti yunan sivilizasiyasının xilas etməsi
idi. Çünki o, b.e.ə. 334-cü ildə
Asiyaya yürüşünü başlayanda Ellada zəifləmiş,
Persiya güclənmişdi. Lakin Aleksandr
şöhrətpərəst olduğu kimi, həm də qəddar
idi. Avropada vuruşarkən qonşu
Fivanı təslim etdikdə və viran qoyduqda, kiçik bir
istisna nəzərə alınmasa, şəhərin sakinlərini
qul olmağa satmışdı. Bununla o,
digər yunan dövlətlərini qorxutmaq istəyirdi. Asiya işğalları vaxtı isə, b.e.ə.
332-ci ildə Finikiya şəhəri olan Tiri altı ay
mühasirədə saxladıqdan sonra donanması
olmadığından adadakı şəhəri tuta bilmirdi,
şəhərlə materiki birləşdirmək
üçün bənd zolağı çəkdi. Böyük qurbanlar verən şəhər təslim
olmağa məcbur oldu. Aleksandr sakinləri
qul olmağa satdı, bəziləri isə çarmıxa
çəkdirildi. O, Persiyadakı gözəl Persepolis
sarayını yandırıb, xaraba qoydu ki, Afinanın perslər
tərəfindən yandırılmasının
qisasını alır.
O, öz
dostlarına və silahdaşlarına qarşı da qəddarlıq
edirdi. Marakanda qalasındakı ziyafətdə
uşaqlıq dostu Klit yerli perslərin yanında, Makedoniya
qoşun rəislərini lağa qoyan mahnılar oxunması ilə
onlara istehza edilməsindən hiddətlənib, Aleksandrla
sözləşdi. O, Kliti qorxaqlıqda ittiham etdikdə,
dostu Qranik döyüşündə onu ölümdən
xilas etdiyi hadisəni yada saldı. Qəzəblənən
Aleksandr mühafizəçisinin nizəsini qapıb, uzun illər
dostluq etdiyi və həqiqi xilaskarı olan bir adamı qətlə
yetirdi. Sonra o, sərkərdə Parmenionu, oğlu Filotu edam etdikdən sonra onun qisas alacağından
qorxub qətlə yetirtdi.
Tsin
Şi Huan-di b.e.ə. 221-ci ildə Çinin birləşməsinə
və mərkəzi dövlət yaranmasına nail olanda
“hökmdar” mənasını verən “van” titulundan imtina edib,
ilk dəfə “huan-di” – imperator adına yiyələndi. Bundan əvvəl kiçik dövlətə
başçılıq edəndə isə o, İn Çjen
kimi tanınırdı. İmperator olduqdan
sonra isə yüksək hakimiyyətin və qüdrətin
yeganə mənbəyi hesab olunurdu. Şi
Huan-di ifadəsindəki şi – “birinci” mənasını verməklə
onun ilk imperatorluğuna işarə idi, di – “Qütb ulduzu” demək
idi, huan-di isə “parlayan qütb ulduzu” ifadəsi olmaqla, həm
də imperator mənasını verirdi. Deməli,
Yer üzərindəki hökmdar səma cismi ilə eyni qaydada
adlanırdı. Tsin isə sülaləsinin
adı idi. O, sərhəd boyu mövcud olan divarların,
məşhur Çin səddinin birləşdirilməsi və
möhkəmləndirilməsi işinə sayı yüz minlərlə
ölçülən işçi qüvvəsi cəlb
etmişdi. Bu tikintilərdə on minlərlə adam ailəsindən uzaqlarda həyatını
itirirdi. Ümumiyyətlə, o, nəhəng
layihələr pərəstişkarı idi. Çinin bütün ərazisindən keçən
kanal çəkdirmək istəyirdi, lakin bu layihə həyata
keçmədi.
Şi Huan-dinin hökmdarlığı dövründə
adamlar təqiblər vasitəsilə nəhəng tikinti
işlərinə cəlb edilirdi, onların çoxu da tikinti
yerinə gələndə yollarda ölürdü, bir hissəsi
isə qaçmaqla canını qurtarmaq istəyirdi. Belə bir
hadisə 1849-cu ildə Kaliforniyada qızıl
tapıldıqdan sonra əmələ gələn
ağlasığmaz “qızıl həyəcanı” vaxtı
da baş vermişdi. Ölkənin hər tərəfindən
bir andaca varlanmağa can atanlar evlərini, işlərini
atıb, dəli kimi bura tələsirdilər. Hakimlər
mühakimələrini yarımçıq qoyub, məmurlar
iş yerlərini tərk edib bu macərada iştirak etməyə
yollanırdılar. Çoxları yollarda xəstəliklərdən
ölürdü, əksəriyyətinin isə Kaliforniyada
arzularının puç olması və ümidlərinin
dağılması ilə həyatın acı davamı
gözləyirdi. Çoxları
qızıl tapmaq əvəzinə, bütün var-dövlətlərini,
nəhayət, həyatlarını itirməli olurdular. Çindən fərqli olaraq adamlar buna məcbur edilmirdilər,
özləri könüllü surətdə bu
ağılsızlığa gedirdilər.
İmperator Şi Huan-diyə gəldikdə, o, qəddarlığını
tez-tez işə salırdı, onun siyasətini tənqid
etdiyinə görə yüzlərlə ziyalı
öldürülmüşdü. Hüquqa həsr
olunanlardan savayı başqa mövzularda olan bütün
kitablar, hətta bağçılığa və bitki ilə
müalicə dərmanlarından bəhs edənlər də
ictimai dövriyyədən təcrid edilirdi. Səbəb isə ondan ibarət idi ki, imperator bu
bitkiləri təhlükəli və qaydanı pozan hesab
edirdi. O, Konfutsinin kitablarını
yandırtmışdı. Qay Yuli Sezar b. e. ə.
48-ci ildə Aleksandriyada hərbi tələ qurmaq məqsədilə
öz gəmilərini yandırdıqda, yanğın məşhur
Aleksandriya kitabxanasına da keçib, onu məhv etmişdi.
639-cu ildə xəlifə Ömər Misiri işğal edərkən
Quranda yazılanların vahid və hərtərəfli elm
olduğunu əsas götürərək, Aleksandriya
kitabxanasını yandırmağı əmr etmişdi.1258-ci
ildə isə Çingiz xanın nəvəsi olan monqol sərkərdəsi
Hulaqu Bağdadı tutduqda şəhəri qarət edib,
Müdriklik evini dağıtmış, onun zəngin
kitabxanasının bütün kitablarını Dəclə
çayına atdırmışdı. Qəzəbi
soyumayan monqol xanı xəlifə ilə birlikdə şəhərin
800 min sakinini öldürtmüşdü. Yəqin ki, Hitler də 1938-ci ildə Nyurnberqdə
kitab tonqallarına yol açanda bu ideyanın köhnə
müəllifinin bədnam irsinə əsaslanmışdı.
Karfagen sərkərdəsi Hannibal (b.e.ə. 247-183-cü
illər) cəsur olduğu qədər, həm də qəddar
idi. İspaniyada Romanın himayəsində olan Saquntu zəbt
etdikdə, o, bütün şəhər sakinlərinin
öldürülməsini əmr etmişdi.
Pont çarı VI Mitridat Yevpator (b.e.ə. 132-63-cü illər) Romaya qarşı intiqam hissinə görə Kiçik Asiya şəhərlərində yaşayan bütün romalıların bir gün ərzində qırılmasına göstəriş vermiş və həmin gün 150 min adam qətlə yetirilmişdi.
B.e.ə. 82-ci ildə Roma sərkərdəsi Sulla ona qarşı guya haqsızlıq edildiyinə görə ordusu ilə birlikdə, qanun isə buna icazə vermirdi, Romaya daxil olub, şəhəri tutdu və paytaxtda görünməmiş terror başlandı. “Terror” latın dilində “dəhşət” deməkdir. Romanı bu vaxt əsl dəhşət bürüdü. Əgər quldarla qul arasındakı antaqonizmə görə qul ağasının potensial düşməni hesab olunurdusa, Sulla şübhələndiyi adamların hamısını öz gözündə düşmən kimi görürdü. O, cəzalandırmaq istədiyi adamların siyahısını tutdururdu. Proskriptsiya adlanan bu siyahıya düşənlər qanundan kənar elən edilməklə qətlə yetirilirdi, həm də bu eybəcər tədbir təkcə Romada deyil, İtaliyanın digər şəhərlərində də tətbiq olunurdu. Humanistlik edib, özünü xilas etmək istəyənlərə evində sığınacaq verənləri də ölümlə cəzalandırırdı. Bu vaxt qardaş qardaşı, oğul atanı, ata oğulu bu siyahılara saldırmağa can atırdı ki, onların mülkiyyətinə sahib olsun.Yalnız arvadlar ərlərinə qarşı öz sədaqətlərini qoruyub saxlamaqla, belə cinayətə nisbətən az gedirdilər. Bu adamları qətlə yetirənlərə hətta mükafat verilirdi, çoxları pulunun, sərvətinin qurbanı olurdu. Sulla bir şəhərdə yaşayan 12 min adamın hamısını bir yerə yığdırıb onları qırmağı əmr etmişdi.
(Ardı var)
525 qəzet.-2015.-14 mart.-S.23.