Keçmişdən bu günə uzanan mənəviyyat
körpüsü
Son zamanlar folklorşünaslıq sahəsindəki sistemli və ardıcıl elmi-təşkilati fəaliyyəti, bir-birinin ardınca çap etdirdiyi elmi məqalə və kitabları, təşkil və iştirak etdiyi respublika və beynəlxalq konfrans, simpozium və sessiyalar sübut edir ki, Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Folklor İnstitutu Azərbaycan folklorşünaslıq elminin mərkəzi olduğu kimi, bu institutun direktoru, AMEA-nın müxbir üzvü Muxtar Kazımoğlu (İmanov) da humanitar elmimizin bu sahəsinə böyük əzmlə rəhbərlik etməkdə, onun aktual problemlərini və elmi istiqamətlərini böyük səriştə ilə müəyyənləşdirib, elmi tədqiqatları həmin problem və istiqamətlərin həllinə yönəltməkdədir. Muxtar müəllimin “Gülüşün arxaik kökləri”
(2005), “Xalq gülüşünün poetikası” (2006),
“Folklorda obrazın ikiləşməsi” (2011), “Epos, nəsr,
problemlər” (2011), “Portretlər” (2013) elmi kitablarının
ardınca bu günlərdə nəşr olunan “Folklor həm
keçmiş, həm də bu gündür” (Bakı, Elm və
təhsil, 2014) kitabı dediklərimizin əyani sübutudur.
Kitabda on iki məqalə toplanmış, hər məqalə
də folklorşünaslığımızın bir aktual
probleminə, həlli vacib olan məsələsinə həsr
olunub. Folklorşünaslığımızın hansı
sahəsində boşluq varsa, hansı sahəsi yenidən və
ya daha dərindən araşdırılmağa möhtacsa,
müəllif də diqqəti həmin istiqamətə, həmin
problemə yönəltməyə çalışır.
Məsələn, Azərbaycan və dünya folklorşünaslığında
ən çox öyrənilən folklor janrlarından biri
nağıllar olsa da, “Nağıllar barədə bir neçə
söz” məqaləsində müəllif bu janrın
günümüz üçün
funksionallığını önə çəkmək məqsədilə
onun bədii-estetik mahiyyətinə və poetik strukturunun bəzi
elementlərinə təzədən nəzər yetirir. Göstərir
ki, əsasında insanın təbiətdən
ayrılmazlığı barədə təsəvvür
dayanan arxaik dünyagörüşün bu spesifikası
nağılların poetikasının əsas elementi kimi ortaya
çıxır, təbiəti də özü kimi canlı
varlıq sayan qədim insan yaratdığı poetik mətndə
dinləyiciyə də bunu aşılayır. Başqa sözlə, “hadisələri “bəşəriyyətin
uşaqlıq dövrü”nə məxsus bir düşüncə
tərzi ilə əks etdirmə nağılları
yaşlılara sevdirdiyi kimi, uşaqlara da sevdirir. Uşaqlar öz xəyali dünyaları ilə
nağıl aləmi arasında bir oxşarlıq tapırlar.
Bu cür oxşarlıq tapmağın
hesabına uşaqlar nağıllardan estetik zövq almaqla
yanaşı, həm də nağıllarda təsvir edilən
əhvalatların çoxuna inanırlar”.
Sehrli
varlıqların qüdrəti, ağlın möcüzəsi,
başlanğıc və sonluq formulları, kumilyativ (zəncirvari)
elementlər, söz, söz birləşməsi, cümlə,
abzas, detal, epizod, əhvalat və s. kimi mətn vahidlərini əhatə
edən təkrarlar nağılların dinləyicilər və
xüsusilə uşaqlar tərəfindən sevilə-sevilə
qavranılmasına kömək edir. Elə buna görə də
müəllif “uşaqların mənəvi cəhətdən
zənginləşməsində və onların bədii
zövqünün formalaşmasında” folklorun, xüsusilə
nağılların mühüm rolunu nəzərdə
tutaraq, Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət və
Turizm Nazirliyinin Mədəniyyətşünaslıq
Elmi-Metodik Mərkəzinin Folklor İnstitutu ilə birlikdə
uşaqlar üçün silsilə kitablar nəşr etmək
niyyətini yüksək qiymətləndirir.
Folklorun
poetik strukturunda tez-tez rast gəlinən elementlərdən biri
də “ayrı-ayrı obrazların paralelliyi və eyni obrazda
müxtəlif qütblərin vəhdət yaratması”dır
ki, “Bamsı Beyrək” boyunda gülüş kultu və
obrazın ikiləşməsi” məqaləsində
M.Kazımoğlu bu dəfə bu məsələni ana
kitabımız olan “Dədə Qorqud”un müvafiq boyunda, ciddi
və gülməli paralelliyi müstəvisində nəzərdən
keçirir. Bir neçə il əvvəl
folklorda obrazın ikiləşməsi probleminə ayrıca
monoqrafiya həsr edən müəllif hazırkı məqaləsində
ikiləşmənin mətnin strukturunda tutduğu yer,
oynadığı rol barədə maraqlı mülahizələr
irəli sürərək, dastandakı bəzi hadisə və
detalların düzgün anlaşılmasına imkan yaradır.
Nəticədə Oğuz elinin övliyası Dədə
Qorqudun Banıçiçəyə elçi gedərkən
ilk baxışda “yaşına-başına” yaraşmayan hərəkətlərinin,
Beyrəyin həm dustaqlıqdan qurtararkən, həm də
ozan cildinə girib, Oğuz elinə qayıdarkən və
qızlar oturan yerə gedərkən etdiyi bəzi hərəkətlərinin
səbəbləri aydınlaşır. “Bəkil
oğlu Əmran”, “Qanturalı” və b. boylarla aparılan
müqayisələr də dastandakı ikiləşmə
elementlərinin düzgün anlaşılmasına
yardımçı olur.
Daha sonra M.Kazımoğlu kitabda diqqəti folklorda
tarixilik məsələsinə yönəldir. Niyə?
Çünki folklorşünaslıqda uzun illərdən
bəri mübahisə və müzakirə obyekti olaraq qalan və
yəqin ki, hələ uzun müddət qalacaq məsələlərdən
biri də məhz folklorda tarixilik məsələsidir. “Eposda tarixilik” məqaləsində müəllif
problemin mahiyyətinin açılmasına cəsarətlə
girişir, öz fikir, mülahizə və arqumentlərini
ortaya qoyur. Məsələ onda deyil ki,
Muxtar müəllim öz mülahizə və arqumentlərində
nə dərəcədə haqlıdır, məsələ
ondadır ki, o, problemə və onun müxtəlif aspektlərinə
aydın, dəqiq münasibət sərgiləyir. Məhz elm də bunu tələb edir. 2012-ci
ilin sonlarında Muxtar Kazımoğlunun təşəbbüsü
ilə AMEA-nın Folklor İnstitutu Tarix İnstitutu ilə
birlikdə “Folklor və tariximiz” adlı elmi konfrans keçirəndə
də Muxtar müəllimin əsas məqsədi həm
folklorşünas, həm də tarixçi alimlərin diqqətini
bu ciddi və vacib məsələyə yönəltmək
idi.
Folklor və tarix ilk baxışda həm təfəkkür
tipinə (birincisi epik, ikincisi empirik), həm də predmet və
təsvir üsullarına görə bir-birindən o dərəcədə
fərqlənir ki, onları eyni müstəvidə nəzərdən
keçirmək bəzən bir qədər qeyri-elmi
görünür. Lakin bu iki kateqoriya arasında
yaxınlıq həm də o qədər güclüdür
ki, hətta deyə bilərik ki, folklorsuz tarix və tarixsiz
folklor mümkün deyil. Ən azı ona görə ki, ən
qədim folklor mətnləri tarixin bu və ya digər
anını, hadisəsini əks etdirdiyi kimi, elmə məlum
olan ilk klassik tarix kitabları da (Herodotdan üzü bəri)
xeyli dərəcədə məhz qədim folklor mətnləri
– rəvayətlər, əfsanələr və s. əsasında
yazılmışdır. Və ya ən azı
ona görə ki, bəşəriyyətin tarixi
inkişafının yazıyaqədərki mərhələsində
tarixin özü də nəsildən-nəslə məhz
şifahi şəkildə – folklor mətnləri vasitəsilə
ötürülmüşdür.
Buna
görə də M.Kazımoğlu məsələni diqqətlə
təhlil edərək, folklor janrlarının
spesifikasının nəzərə alınmamasının
folklorşünaslıqda tarix məktəbinin nöqsanı
olması fikri ilə razılaşır və belə bir elmi mövqeyi
bölüşür ki, bu və ya digər folklor
janrında tarixilik nə qədər qabarıq olursa-olsun, “bu
qabarıqlıq həmin janrların poetik sistemini dəyişdirə
bilmir, əksinə, tarixi hadisələrin və tarixi şəxsiyyətlərin
təsviri janrın
poetikasına tabe olur”.
Müəllif
fikirlərini bir az da konkretləşdirərək, tarixiliyin
daha qabarıq olduğu epos janrı və Azərbaycan
türklərinin iki zirvə kitabı olan “Dədə Qorqud” və
“Koroğlu” eposları üzərində müqayisəli-tipoloji
təhlil aparır və bir daha yekun qərar verir: “Ən
möhtəşəm, ən təsirli tarixi hadisə belə
folklorda məhz folklorun öz tələblərinə
uyğun şəkildə əks olunur. Folklorun
aparıcı janrlarından olan eposda tarixilik baxımından
başlıca tələb və şərt tarixi gerçəkliyin
epik gerçəkliyə
uyğunlaşdırılmasıdır”.
Daha sonra M.Kazımoğlu görkəmli
folklorşünas B.N.Putilovun “epik obraz tarixi şəxsiyyətə
qədər də mövcud olur, tarixi şəxsiyyət bu
obraza ad və bir az da “bioqrafik” material verir” fikrini inkişaf
etdirərək yazır: “Bu, o deməkdir ki, xalq təsəvvüründə
müdrik qoca arxetipi var, Dədə Qorqud adlı tarixi şəxsiyyət
bu arxetipin eposda ifadəsinə impuls verir. Yaxud xalq təsəvvüründə
yenilməz qəhrəman arxetipi var, Koroğlu adlı tarixi
şəxsiyyət bu arxetipin eposda ifadəsinə impuls verir”.
M.Kazımoğlunun
bu elmi qənaətdən çıxardığı elmi nəticə
də məntiqidir: “Tarixi hadisələri və tarixi şəxsiyyətləri
əks etdirməkdən daha çox xalq təsəvvüründəki
arxetipləri əks etdirmək bütövlükdə
folklorun səciyyəvi xüsusiyyətlərindən biri kimi
özünü göstərir”.
Kitaba
daxil edilmiş “Ustad aşıq və tarixi ənənə” məqaləsində
isə folklorşünaslığımızda nisbətən
daha çox tədqiq edilən aşıq sənətindən
bəhs edilsə də, müəllif bu dəfə də dərhal
diqqəti bu sahənin ən zəif nöqtəsinə
yönəldir: “Bizdə sazın sözdən, sözün
sazdan ayrı öyrənilməsi, aşıq şeirinin
aşıq musiqisindən nə dərəcədə
asılı olmasına diqqət yetirilməməsi bu sahəyə
aid tədqiqatların lazımi istiqamətdə getməsinə
maneçilik törədir”. Bu məsələdə müəllif
tamamilə haqlıdır, doğrudan da, Sovet dövrü
folklorşünaslığında aşıq şeirindən
daha çox yazılı ədəbiyyatın faktı kimi
danışılıb, belə demək mümkünsə, Səməd
Vurğunun qoşması ilə Aşıq Ələsgərin
qoşmasının təhlili arasında heç bir fərq
olmayıb, eyni metodoloji yanaşma, şeirin məzmununun təsviri,
poetik xüsusiyyətlərinin şərhi və bütün
bunların sonunda şairin (aşığın) ideyası. Halbuki “aşıq şeiri nəinki məzmun, həm
də formasına görə dastan ifasına, həmin ifa
zamanı çalınan saz havalarının ritm və ahənginə
tabe etdirilir”. İfa prosesində yaranan
aşıq şeirinin bəzən elə sirləri olur ki, onu
aşıq musiqisindən təcriddə izah etmək
mümkün deyil. Bu cür yanaşma
aşıq sənəti ilə ozan sənətini eyni
etno-kulturoloji sistemin tərkib hissəsi hesab etməyə də
imkan verir.
Müəllifin aşıq sənəti ilə
bağlı düşüncələrini XX yüzil
aşıq sənətimizin nəhənglərindən olan
Aşıq Şəmşirin ifaçılıq və
yaradıcılıq özünəməxsusluğu üzərində
ümumiləşdirməsi də uğurlu
alınmışdır.
AMEA
Folklor İnstitutu yarandığı vaxtdan (2003-cü il) Azərbaycan folklor mühitində ciddi bir
canlanma başlanmışdır. İnstitutun fəaliyyətinin
2011-ci ilə qədərki birinci mərhələsində əsas
diqqət Sovet dövründə yaxşı-pis
toplanmış folklor materiallarının seçilib nəşr
olunmasına yönəldilmiş və bu sahədə xeyli
iş görülmüşdür. 2011-ci ildən
sonrakı ikinci mərhələdə isə əsas diqqət
Azərbaycan folklorunun ən prioritet məsələsinə –
folklorun toplanması, sistemləşdirilməsi və yeni
toplanmış materialların nəşri məsələsinə
yönəldildi. Qloballaşan dünyada, qapıları
taybatay açılan yad mədəniyyətlərin
böyük bir axınla milli mədəniyyətləri
öz ağuşuna alıb aparmaqda olduğu bir dövrdə
tarixi min illərlə ölçülən milli mədəniyyətimizi,
milli mənəvi dəyərlərimizi qoruyub
saxlamağın ən optimal yollarından biri də məhz bu
idi və Muxtar Kazımoğlunun rəhbərliyi altında
Folklor İnstitutu da məhz bu yolu tutdu. Folklor İnstitutu
otaqlardan və kabinetlərdən çıxıb, bölgələrə
yollandı, qısa vaxtda “Qarabağ folklorunun toplanması və
sistemləşdirilməsi” layihəsinin icrasına
başlanıldı, “Folklorun toplanması və sistemləşdirilməsi
problemləri” mövzusunda elmi konfrans Şamaxıda,
“Qarabağ folkloru: problemlər, perspektivlər” mövzusunda
Respublika Elmi Konfransı Ağcabədidə, “Ümumtürk
kontekstində Qarabağ xalq oyunları və tamaşaları”
mövzusunda Beynəlxalq Elmi Konfrans Tərtərdə
keçirildi, Qaxda, Zaqatalada, Balakəndə folklorun aktual məsələləri
ilə bağlı dəyirmi masalar təşkil edildi. Nəticə
artıq göz qabağındadır: qısa vaxtda minlərlə
yeni mətnlər toplanıb ortaya qoyuldu, “Qarabağ: folklor da
bir tarixdir” adlı yeni toplanmış nümunələrdən
ibarət çoxcildliyin 9 cildi çapdan çıxdı. Borçalıdan,
Masallıdan, Saatlıdan, Yardımlıdan, Şəkidən
yeni toplanmış folklor örnəkləri kitab şəklində
nəşr edildi, Cənubi Azərbaycan folklor nümunələrindən
ibarət dörd kitab işıq üzü gördü.
Bütün bu işlərin yüksək səviyyədə
həyata keçirilməsi təkcə böyük təşkilatçılıq,
zəhmət yox, həm də elmi-nəzəri baza tələb
edirdi. M.Kazımoğlunun “Folklor həm keçmiş, həm
də bu gündür” kitabına daxil edilmiş “Folklorun
toplanması və sistemləşdirilməsində bəzi təməl
prinsiplər”, “Qarabağ folkloru: 1. Problemlərdən perspektivlərə
doğru. 2. Görülən işlər
və çıxarılan bəzi nəticələr” məqalələri
də məhz bu nəzəri bazanı yaratmaq
üçün qələmə alınmışdı.
Qarabağ folkloru ilə bağlı bu gün Folklor
İnstitutunda görülən işlər xüsusilə
möhtəşəm və təqdirəlayiqdir. “Qarabağda və Qarabağ
ətrafında baş vermiş məlum ictimai-siyasi hadisələr
bu bölgənin tarix və mədəniyyətini, folklor və
etnoqrafiyasını yenidən öyrənməyi bir zərurətə
çevirib” – deyən M.Kazımoğlu bu bölgənin
folklor örnəklərinin təcili olaraq toplanıb sistemləşdirilməsinin
milli və elmi zəruriyyətini ortaya qoyur: birincisi,
Qarabağdakı tarixi torpaqlarımızın
işğalı, əhalinin məcburi qaçqın,
köçkün həyatı yaşamağa məhkum
olması bu bölgənin folklor mühitinin
dağılmasına, söyləyici auditoriyasının
daralmasına və informatorların passivləşib
sıradan çıxmasına səbəb olur, ikincisi də
unutmaq lazım deyil ki, “Qarabağ əhalisindən toplanan
folklor örnəkləri sözün həm konkret, həm də
geniş mənasında Qarabağın tarixini əks etdirir. Hər hansı xalq mahnısı və bayatı, əfsanə,
rəvayət, nağıl və dastan sözün geniş mənasında
bizim bir xalq olaraq Qarabağda mənəvi
varlığımızın tarixindən xəbər verir.
Digər tərəfdən, bir çox folklor
örnəklərində, xüsusən də əfsanə və
rəvayətlərdə real tarixi hadisələrin izinə
düşmək olur”.
Ümid
edirik ki, Folklor İnstitutu Qarabağ bölgəsi ilə
bağlı gördüyü bu ümummilli işi gələcəkdə
Vətənimizin itirilmiş və “qıraqda qalan” digər
bölgələri (Qərbi Azərbaycan, Borçalı, Dərbənd
və s.) ilə bağlı da davam etdirəcəkdir.
“Azərbaycan
folklorşünaslığı: tarix və müasirlik” məqaləsində
folklorşünaslıq elmimizin tarixinə ponaramatik bir
baxış ortaya qoyulmuş, Avropada bir qədər əvvələ
təsadüf etsə də, Azərbaycanda XIX yüzilin
sonları, XX yüzilin əvvəllərində
formalaşmağa başlayan bu elmin yaranma tarixi, inkişaf
dövrləri, meyl və məktəbləri, təhlil istiqamətləri
barədə aydın təsəvvür
yaradılmışdır. Məqalədə
folklorşünaslıq tariximizdə az-çox yeri olan şəxsiyyətlər,
dərgilər, dərsliklər, qurumlar dəyərləndirilmiş,
elmi baxışlar təhlil olunmuş, dünənlə bu
gün arasındakı elmi varislik əsaslandırılmışdır.
Mövzunun
folklorşünaslığımız və xüsusilə gənc
folklorşünaslarımız üçün mühüm
elmi əhəmiyyətini nəzərə alaraq, gələcəkdə
onun irihəcmli bir monoqrafiya şəklində işlənməsini
arzu edərdik.
Kitaba daxil edilən “Folklor elmimizin bir mənzərəsi”
məqaləsi sanki elə bu istiqamətdə irəli
atılmış addımlardan biridir. Burada müəllif
çağdaş
folklorşünaslığımızın görünən
simalarından olan Füzuli Bayatın folklorşünaslıq
fəaliyyəti üzərində geniş
dayanmışdır. Bu da təsadüfi
deyil, çünki “F.Bayatın elmi
yaradıcılığı çağdaş Azərbaycan
folklorşünaslığının inkişaf istiqamətlərindən
danışmağa kifayət qədər əsas verir.”
Müəllif Füzuli Bayatı xüsusilə
“çağdaş dünya
folklorşünaslığının nəzəri istiqamətlərindən
xəbərdar olan” bir folklorşünas alim kimi səciyyələndirmiş,
onun Azərbaycan və ümumtürk folklorunun mifologiya,
şamanizm, sufizm, aşıq sənəti və s. kimi təməl
problemlərinə monoqrafiyalar həsr etdiyini
xatırlatmış, lakin əsas diqqəti alimin son əsərlərindən
olan “Folklor dərsləri” əsərinə yönəltmiş,
bu əsərin məziyyətlərindən bəhs
etmişdir.
Folklorşünaslıq elmimizin ən aktual məsələlərindən
biri də folklor əlaqələri olduğundan
M.Kazımoğlunun “Folklor həm keçmiş, həm də
bu gündür” kitabında bu məsələnin müxtəlif
aspektlərinə iki məqalə həsr edilmişdir. Bunlardan biri
(“Folklor və Qafqaz evi”) lokal məkanda (Qafqazda) yaşayan
xalqların folklor əlaqələrinə, digəri isə
(“Şərq-Qərb folklor əlaqələrinin bəzi
istiqamətləri”) nisbətən daha qlobal məkanda (Şərq-Qərb
kontekstində) folklorun əlaqə spesifikasına həsr
edilmişdir.
“Folklor və Qafqaz evi” məqaləsində Şimali və Cənubi Qafqaz xalqları ilə Azərbaycan türklərinin folklor örnəkləri arasında tipoloji müqayisələr aparan müəllif maraqlı nəticələrə gəlir, bəzi alimlərin Qafqaz eposları arasındakı obraz, motiv və süjet səsləşmələrinin mənbəyini məxsus olduqları xalqlarda görmələrinin qeyri-elmiliyini əsaslandırmaqla, həmin alimlərdən bir pillə yuxarıda dayanaraq, folklorda daha çox Qafqaz xalqlarını ayıran yox, birləşdirən məqamlara diqqət çəkir və bununla da biz bu yazıda Azərbaycan aliminin elmi tolerantlığının timsalında Azərbaycan xalqının milli tolerantlığının bir daha şahidi oluruq.
Xüsusilə Azərbaycan və ümumtürk folklor element və mətnlərini ucdantutma və heç bir ciddi elmi arqument və məntiqə əsaslanmadan özlərinə çıxan erməni alimlərinə cavab olaraq, M.Kazımoğlu yenə də özünə və mənsub olduğu Azərbaycan xalqına xas yüksək elmi mədəniyyət nümayiş etdirərək bunu tarix boyu bölgədə üstün siyasi və mənəvi mövqeyə malik olan Azərbaycan xalqının və Azərbaycan folklorunun qonşu xalqlara təsiri kimi izah edir.
Şərq-Qərb folklor əlaqələrindən bəhs edərkən isə tədqiqatçı XIX yüzilin əvvəllərindən folklorşünaslığın diqqətini xüsusilə cəlb edən beynəlxalq obraz, motiv və süjetlərin öyrənilməsi zamanı meydana gələn müxtəlif nəzəriyyələri yada salır. Onlardan əsasən beşi – mifoloji, iqtibas (miqrasiya), tarixi-coğrafi, antropoloji və tarixi nəzəriyyələr üzərində dayanır, onların hər birinin spesifikası, hətta doğru və yanlış tərəfləri ilə bağlı əsaslandırılmış təhlillər aparır. Bu nəzəriyyələrin yaradıcıları və görkəmli nümayəndələrinin mülahizə və müddəalarını geniş təhlil edir, hətta bəzən onlarla mübahisə etməkdən də çəkinmir.
Beləliklə, göründüyü kimi, bütün kitab boyu Azərbaycan folklorunun və folklorşünaslığının ən aktual məsələlərinə diqqət yetirilib, elmi münasibət bildirilib. Kitabın sonundakı “Folklor həm keçmiş, həm də bu gündür” müsahibəsi ilə isə M.Kazımoğlu ümumiyyətlə Azərbaycan folklor mühitinə frontal bir baxış sərgiləyib, Folklor İnstitutunun bu günə qədər gördüyü və bundan sonra görəcəyi işlər barədə geniş məlumat verib.
525 .-2015.-14 mart.-S.27.