Cavidin idealı – Turan
Gülşən ƏLİYEVA-KƏNGƏRLİ
Dünya türkçülüyünün
son ülgüsü, ən
ali qayəsi
Turan idealı idi. XIX əsrin ikinci yarısından başlayaraq Qaspıralı,
Ziya Göyalp, Yusif Akçura, Əlibəy Hüseynzadə
və s. kimi böyük türkçülər
vahid türk dövləti – Turan imperiyası yaratmaq uğrunda mübarizə və fikir mücadilələri
aparmışlar. XX əsrin önlərində
bu nəcib hərəkata qoşulanlardan
biri də türkçü filosof romantik şair Hüseyn Cavid idi. Bütövlükdə
türkçülük, xüsusən
də Turan qayəsi “Parçala və hökm sür” siyasəti yeridən imperiyaların,
o cümlədən, totalitar
Sovet rejiminin ən çox qorxduğu, əleyhinə
mübarizə apardığı
ideya idi. Təsadüfi deyil ki, 37-ci ilin repressiya qurbanlarının
əksəriyyəti bu
gün bir şərəf rəmzi,
o zaman isə ən təhlükəli yarlıq olan pantürkizm adı ilə həbsə alınmışdılar. Bəlkə
də Cavid bu nəcib söz
unudulmasın, həmişə
evdə səslənsin
deyə qızına Turan adı qoymuşdu. Tarix göstərdi ki, böyük Cavid – ata Cavid səhv
etməyib. Turan öz adına
– Turana layiq bir xanım oldu, bu ülvi
adı şərəflə
daşıdı.
H.Cavidin
Ev Muzeyi
tərəfinizdən böyük
zəhmətlə hazırlanıb
yüksək poliqrafik
şəkildə çap
olunmuş “Turan Cavid: Ömür salnaməsi” (Bakı, Proqres, 2014. 448 səh.) toplusu təkcə bir insanın, bir nəslin deyil, bütövlükdə
haqqında söhbət
gedən dövr mədəni-tarixi həyatımıza
işıq salan əsərdir. Layihə müəllifi və tərtibçi AMEA-nın
Hüseyn Cavidin Ev Muzeyinin direktoru,
filologiya üzrə elmlər doktoru Gülbəniz Babaxanlı,
elmi məsləhətçi
akademik İsa Həbibbəyli, redaktoru akademik Teymur Kərimlidir. Toplu Ulu Öndər Heydər Əliyevin romantik şair və filosof Hüseyn Cavid və Turan xanım
haqqında qiymətli
sözləri ilə açılır: “Hüseyn
Cavid çox faciəli həyat keçirdi. Yəni onun xoşbəxtliyi
onda idi ki, sən var
idin. Sən yaşamasaydın, bunları
bir yerə kim yığacaqdı?
Vəfalı övlad həmişə
ata-ana üçün
böyük nemətdir.
Sən varsan, bunu yaratmısan.
Allah bu əzab-əziyyətin
müqabilində səni
saxlayıb ki, sən bu irsi
yaşadasan”. Bu müdrik və mənalı sətirləri
oxuyub, hələ uşaqlıqdan yaddaşıma
köçmüş Turan
Cavidi xatırlayıram.
Tez-tez anamın iş yerinə – Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan
Ədəbiyyat Muzeyinə
gedirdim. Hamı sakitcə o zaman Teatr Muzeyinin direktoru Turan Cavidin gəlib keçməyini gözləyir,
ona ehtiramla salam verirdilər.
O, gözündə qara
eynək, əynində
tünd rəngli paltar, təmkinli addımlarla adamların üzünə baxmadan gəlib iş yerinə keçirdi. Mənə elə gəlirdi ki, o, kədərini gizlətmək
və adamların hər an dəyişə
biləcək sifətlərini
görməmək üçün
qara eynək taxırdı. Bəlkə
də heç kəs onun güldüyünü
görməmişdi, o çox
məğrur idi və yəqin ki, hələ heç kim
onun ağladığını
da görməmişdi.
Deyirlər, onun ən sevincli anı Hüseyn Cavidin Ev
Muzeyinin açıldığı
gün olub.
“Biz Sizsiz qaldıq,
Siz bizimlə qaldınız, Turan xanım!” – ön
söz müəllifi
G.Babaxanlının bu
sözləri bütövlükdə
“Turan Cavid: Ömür salnaməsi” toplusunun leytmotivini- konsepsiyasını müəyyənləşdirir.
Topluda öncül yeri Heydər Əliyevin H.Cavid naminə möhtəşəm fəaliyyətini
əks etdirən sənədlər, materiallar,
Ulu Öndərin məzmunlu çıxışları
və fotoşəkillər
tutur. Turan xanım minnətdarlıq
hissi ilə yazıb: ”Hər
şeyə görə
– atamı Vətən
torpağına qovuşdurduğuna,
əzizlərimi bir sərdabədə – Cavid məqbərəsində görüşdürdüyünə,
Cavid ocağının
çırağını yenidən yandırdığına
... və nəhayət,
Cavid külliyyatının
mükəmməl nəşri
üçün sərəncam
verdiyinə görə
unudulmaz Heydər Əliyevə Tanrıdan rəhmətlər diləyirəm”.
“Turan Cavid...”
toplusu başdan–başa
alicənab bir insanın kübarlıq ifadə edən səmimi duyğuları ilə süslənib.
Sanki Turan xanımın
dili ilə Cavid özü danışır: məğrur
və minnətdar...
2002-ci il oktyabrın 24-də Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi
açılarkən Ulu
Öndər Turan xanıma müraciətlə
demişdi:”Turan xanım, mən təbrik edirəm ki, ev muzeyi
açıldı. Buranın qapılarını
insanlar üçün
açın. Qoy
gəlsinlər, baxsınlar
görsünlər ki,
bunlar bizim xalqımızın, millətimizin
tarixidir və insanlar bu tarixlə
tanış olsunlar. Tarixini bilməyən insan öz xalqına, öz millətinə sədaqətlə xidmət
edə bilməz və həqiqi millət ola
bilməz”. Burada Heydər Əliyevin
həmişə tarixə
güvənən düşüncəsi
öz əksini tapıb və belə düşüncə
tərzi gələcək
nəsillər üçün
konseptual bir nümunədir. AMEA-nın
Hüseyn Cavidin Ev Muzeyi
bütün fəaliyyətini
ümummilli liderin tövsiyə etdiyi belə bir istiqamətdə
qurub. “Turan
Cavid...” toplusu da məhz bunun
əyani təzahürüdür.
1982-ci ildə Heydər
Əliyevin böyük
fədakarlığı sayəsində
“Cavid vətənə
qayıtdı”. Bu olayı
eşidən millətimiz
“Ulusuna hörmət qoyanı xalq həmişə uca tutar” deyə bu hünəri dəyərləndirdi və
əbədiləşdirdi. Topluda bu hadisə haqqında mənalı yazılar, tarixiliyə dayaqlanan nəcib xatirələr yer alır.
“Turan
Cavid” toplusu Turan xanımın məqalələri, Heydər
Əliyev və Turan Cavid bölməsi
ilə davam edir. Həm bu fotolar, həm
də muzeyin açılışı zamanı
Ulu Öndər Heydər Əliyevlə Turan Cavid arasındakı
səmimi və mənalı söhbət,
cavidşünaslığımız üçün, ümumən
ədəbiyyat tariximiz
üçün olduqca
dəyərlidir.
Hüseyn
Cavidin nəsil şəcərəsi, Turan
xanımın 16 aprel
1991-ci ildə öz əli ilə yazdığı tərcümeyi-hal,
ailə fotoları və müxtəlif sənədlər “Turan Cavid” toplusuna həm əyanilik, həm də tarixilik gətirir. Bu toplu ensiklopedik
xarakterli nadir nəşrlərdən
biridir. “Turan Cavidin qeyd dəftərindən”
bölməsində H.Cavidin
həyat və fəaliyyət tarixləri
və pyeslərinin tamaşaya qoyulması coğrafi arealı haqqında faktlar və sənədlər xüsusi dəyərə
malikdir, müasir oxucunun həm H.Cavid, həm də T.Cavid haqqında təsəvvürlərini
əyani və bundan dolayısı inandırıcı şəkildə
tamamlayır.
“Turan Cavid” kitabının Hüseyn Cavid haqqında məqalələr; veriliş mətnləri, çıxışlar, ssenarilər, rəylər” bölməsi geniş elmi məzmuna malikdir. Bura daxil edilən Turan xanımın 1982-ci ildə qələmə aldığı “Atam haqqında xatirələrim” yazısı, “Turan xanımın söylədikləri” adlı arxiv materialı öz canlılığı ilə diqqəti cəlb edir. Cavid irsinin dəyərli tədqiqatçısı akademik Rafael Hüseynovun Turan Cavidlə radio söhbətləri ( müsahibələri) toplunun canlı və maraqlı səhifələrindəndir.
Kitabda Turan xanım bir teatrşünas olaraq kifayət qədər ətraflı təqdim olunur, onun müxtəlif illərdə həm H.Cavid teatrı, həm də ümumən milli səhnə mədəniyyətimiz haqqında yazdığı qiymətli məqalələr yer alır.
“Turan Cavid...” toplusu ciddi tarixilik
prinsipi əsasında
tərtib olunub. Bu cəhət əsərin bir müvəffəqiyyətidir.
Digər
uğuru isə kitabın müasirlik ruhudur. Çağdaşlarımın Turan xanım
haqqında xatirə, məqalə və bədii əsərləri
kitaba yüksək müasirlik ruhu bəxş edir. Bura daxil olunan
yazıların xatirə,
məqalə və şeirlərinin hərəsinin
öz yeri, öz bədii-fəlsəfi
məziyyəti, Turan Cavid dünyası haqqında öz incələməsi var. Fəqət
biz iki yazını – teatrşünas Aydın Talıbzadənin “Turan xanım üçün rekviyem (intellektual mərsiyə)” məqaləsini
və Xalq şairi Zəlimxan Yaqubun “Cavidin qız balası” poemasını xüsusilə
fərqləndirmək istərdik...
Aydın
Talıbzadə yazır:
“ Hamıya məhrəm, hamıya da yad: həmişə
də tənha qadın. Bu mənim Turan Cavidimdir! Əgər qara rəngin nağılı varsa, onu Turan xanım
yaşadı. Təziyə libasına bürünüb
həyatdan keçdi getdi. Yaşadımı? İçində dəfn eləyə
bilmədiyin ölülərlə
yaşamaqmı olar, yahu?!...” Turan xanım bir
ömür yox, amansız bir tale yaşadı. O, günlərdən
yox, əzablardan ibarət idi. O, bir qürur rəmzi idi, onun şəxsiyyəti üzərində əyilməz
vicdanın qürur bayrağı dalğalanırdı.
Və bu bayraq Turan adlı
qızcığazın totalitar
Sovet rejimi üzərində qələbəsinin
simvolu idi: Üzərində üç
şərəfli ad yazılmışdı:
Hüseyn Cavid, Müşkünaz Cavid, Ərtoğrul Cavid!
Bu fütuhatın adı
Turan idi. Türkün,
türkçü Cavidin milli idealı olan əbədi Turan. Bu da mənim Turan
Cavidimdir! – körpə
yaddaşımda əbədiləşən
qara paltarlı, qara eynəkli İşıq Adam! – “Turan
Cavid: Ömür salnaməsi” kitabından əxz etdiyim Turan Cavid!
525 qəzet.-2015.-14 mart.-S.25.