Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
romantiki
PROFESSOR ARİF HACIYEVİN XATİRƏSİNƏ İTHAF OLUNUR
Elmira
Axundova
S.M.Kirov adına Azərbaycan Dövlət Universitetinin
(indiki BDU) Filologiya fakultəsində oxuduğum zaman mənə
Arif Allahyar oğlu Hacıyevlə tanış olmaq müyəssər
olub. O, universitetdə ədəbiyyat nəzəriyyəsindən
dərs deyir və xüsusi kurslar aparırdı. İlk mühazirələrin birində mənim qəribə
cızma-qaralarla yazdığım onun diqqətini cəlb etdi
və bunun nə olduğunu soruşdu. Cavab
verdim ki, “stenoqrafist-makinaçı” ixtisası üzrə
peşə məktəbi bitirmişəm və buna görə
onun mühazirələrini demək olar ki, sözbəsöz
qeyd edirəm.
Onda Arif müəllim xahiş etdi ki, mühazirələri
makinadan çıxarıb bir nüsxəsini ona verim. Məsələ
ondadır ki, o, mühazirələri kağızdan oxumurdu,
çox vaxt improvizə edirdi və buna görə qeydlərim
onun işinə çox yaramışdı. Sonralar
mühazirələrin və doktorluq dissertasiyasının əsasında
o, iki kitab – “Romantizm və realizm” (1972) və “Sovet Şərqi ədəbiyyatlarında
romantizm” (1978) – çap etdirdi. Üçüncü,
“Azərbaycan realizmi” (1984) monoqrafiyası ilə birlikdə bu
kitablar Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına
böyük töhfə oldu, Sovet elmində ad qazandı.
“Azərbaycan realizmi” kitabı isə realizmin
milli tarixi tipologiyası haqda respublikada ilk nəzəri
monoqrafiya oldu.
Artıq universiteti bitirib Yazıçılar
İttifaqında işləyərkən Elmlər
Akademiyasının Ədəbiyyat İnstitutunun ədəbi əlaqələr
şöbəsinə, Arif Hacıyevin yanına getdim, ondan
xahiş etdim mənim elmi rəhbərim olsun. Mövzunu
birlikdə seçdik, onu birlikdə elmi şuradan
keçirdik, sonra isə məhz onun dəstəyi,
inadkarlığı nəticəsində namizədlik
dissertasiyasını bitirməyə nail oldum və 1984-cü
ildə müvəffəqiyyətlə müdafiə etdim.
Elmi əməkdaşlıq ailəvi dostluğa
keçdi və onun vaxtsız ölümünədək
davam etdi.
O əsl
fədakar elm vurğunu idi. Həmişə
çətin mövzulardan yapışır, öz orijinal
elmi konsepsiyalarını işləyib hazırlamağa
çalışırdı. Arif Hacıyevin əsərlərini
SSRİ-nin bütün ali məktəblərində tədris
olunan məşhur “Ədəbiyyat nəzəriyyəsi” dərsliyinin
müəllifi Leonid Timofeyev, Moskva Dövlət Universitetinin
rus ədəbiyyatı kafedrasının müdiri professor
Vasiliy Kuleşov, Avropa romantizmi üzrə sanballı rus
alim-mütəxəssislərdən biri olan İrina
Neupokoyeva, Tatarıstandan məşhur alim Yulduz Niqmatulina,
SSRİ Elmlər Akademiyasının müxbir üzvi Georgiy
Lomidze, Turgenyev yaradıcılığının
aparıcı tədqiqatçılarından biri professor
Qalina Kurlyandskaya, dünyaca məşhur alim Dmitriy Lixaçov
və bir çox digər bu kimi Sovet ədəbiyyatı
korifeyləri olduqca qiymətləndirirdilər.
Onları kollektiv toplular üzərində işə cəlb
edən, Azərbaycan Elmlər Akademiyasında müxtəlif
mövzularda keçirilən elmi konfranslarda iştirak etmək
üçün dəvət edən professor Arif Hacıyevlə
bütün bu şəxslər yazışma
aparırdılar. Ümumiyyətlə qeyd edilməlidir ki,
70-80-ci illərdə Bakıda Arif Hacıyevin təşəbbüsü
ilə ümumittifaq miqyaslı olduqca prestijli elmi konfranslar
keçirilmiş və yeni ideyalar, ədəbi konsepsiyalar
burada “sınaqdan” çıxarılmışdır.
Belə ki, Məmməd Arif Dadaşzadənin dəstəyiylə
Arif Hacıyev Bakıda Sovet Şərqinin ədəbiyyatlarında
realizm problemlərinə aid konfrans keçirmək ideyasını gerçəkləşdirmişdi
(16-19 oktyabr 1972-ci il). Arif Hacıyev Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
Azərbaycan intibahı haqda məsələni ilk
qaldıranlardandır. 1978-ci ildə ilk dəfə bu
mövzuda alimlərin
“dəyirmi masa”sı keçirildi. 1980-ci ildə
MK-nin katibi Həsən Həsənovun sayəsində Arif
müəllim “İntibah və Nizami poeziyası” monoqrafiyasını,
eləcə də ön sözüylə birgə “Azərbaycan
intibahının problemləri” elmi toplusunu çap etdirdi. Bu
illər o, bu tematika üzrə müxtəlif konfrans
tribunalarından, məsələn, Daşkənddə
Üçüncü türkoloji konfransda (1980), Moskvada Yevgeni
Bertelsin 100 illiyinə həsr edilmiş konfransda (1987), Azərbaycan
EA-nın Rəyasət Heyətinin iclasında (1987), respublika
və ümumittifaq nəşrlərinin səhifələrində
dəfələrlə çıxış etmişdir.
1980-ci ildə Arif Hacıyev Azərbaycan intibahı məsələləri
üzrə böyük konfrans keçirməyə və bura
Sovet İttifaqının müxtəlif respublikalarından məşhur
alimləri dəvət etməyə müvəffəq
olmuşdur. Beləliklə, Arif Hacıyevin əzmkar fəaliyyəti
sayəsində Nizami Gəncəvinin intibah
yaradıcılığı konsepsiyası elmi dövriyyəyə
daxil edilmişdir. “Nizami Gəncəvi “Xəmsə”sinin
intibah dünyası” monoqrafiyası Arif Hacıyevin son “qu” nəğməsi
oldu və indiyədək öz əhəmiyyətini itirmədi.
Çox az adam bilir ki, Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyinə
direktor təyin olunduqdan sonra Arif Hacıyev “Xurşidbanu Natavan
adına Qarabağ regionunun Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyi”nin yaradılması ideyasını irəli
sürüb. Şuşalılar bu təklifi ruh yüksəkliyi
ilə qarşıladılar və müvafiq
yazışmalardan sonra 1988-ci ilin 23 noyabrında Azərbaycan
SSRİ Nazirlər Sovetinin, Şuşada Nizami adına
muzeyin filialı kimi “Qarabağ Ədəbiyyatı Muzeyi”nin
yaradılması haqda sərəncamı çıxdı.
Arif Hacıyev əməkdaşlarıyla 3 il
ərzində dəfələrlə Şuşada olmuş və
rayonun rəhbərliyiylə görüşmüşdür.
Artıq direktor təyin olunur, əməkdaşlar
işə götürülür, bu məqsədlə
ayrılmış binanın əsaslı təmirinə
başlanılır. Lakin sonralar A.Hacıyevin öz
kitabında yazdığı kimi “hadisələr bu gözəl
arzuya qarşı sürətlə cərəyan edir və
tezliklə, hələ yaradılmamış muzeyin əməkdaşları
qaçqın düşürlər...”
Nizami
adına Ədəbiyyat Institutunda ədəbi əlaqələr
şöbəsinin müdiri işləyərkən tükənməz
enerji sahibi olan Arif Hacıyev Azərbaycan ədəbiyyatının
dünyanın müxtəlif ölkələrinin ədəbiyyatlarıyla
əlaqələri məsələlərinə aid silsilə
toplular yaratmaq təşəbbüsüylə
çıxış etmişdir. O, bir neçə toplu
yaratmaq və çap etdirməyə imkan tapmışdır:
“60-cı illərin Azərbaycan – rus ədəbi əlaqələri”
(1980), “V.Mayakovski və Azərbaycan ədəbiyyatı”
(1983), “Azərbaycan-özbək ədəbi əlaqələrinin
səhifələri” (1985), “Azərbaycan-Avropa
ədəbi əlaqələri” (1985), “Azərbaycan-rus
qarşılıqlı ədəbi əlaqələri”
(1988), “Azərbaycan-qazax ədəbi əlaqələri”
(1990). Həmçinin gürcü, Ukrayna, tatar
və digər ədəbiyyatlarla əlaqələrə aid
toplular da planlaşdırılmışdı. İndi işlərin necə getdiyini bilmirəm, təəssüf
ki, o zaman professor Hacıyev Ədəbiyyat muzeyinə getdikdən
sonra şöbə bu ənənələri davam etdirə
bilmədi. Amma axı bu toplularda mövcud
olan çox qiymətli ədəbiyyatşünaslıq məlumatları
əsrlərin qovuşuğunda dəbdə olan komparativistika
elmiylə ahəngdar surətdə uzlaşır.
Arif
Hacıyev Nizami adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinə ömrünün beş ilini – 1987-dən
1993-cü ilədək – verdi və bu zaman ərzində bu
elmi müəssisədə işi tamamilə yeni səviyyəyə
qaldırmağı bacardı. O illərdə mən tez-tez
muzeyin qonağı olurdum, orada ən müxtəlif konfranslar,
yubileylər keçirilirdi, Ədəbiyyat Muzeyinin
özünün də yarıməsrlik yubileyi burada qeyd
edilmişdi. Və bu möhtəşəm tədbirə
SSRİ-nin bütün respublikalarından tanınmış alimlər
gəlmişdi. Ekspozisiyanın təzələnməsi
və vaxtaşırı olaraq yenidən təşkil edilməsinə
başlanmışdı. Arif Hacıyevin sifarişiylə
Xalq rəssamı Oqtay Sadıqzadə beş rəsmdən
ibarət gözəl “Xəmsə” yaratdı, onlar muzeyin əsl bəzəyinə
çevrildilər. 90-cı illərin əvvəllərində
o zaman Naxçıvandan Azərbaycan SSR Ali Sovetinin
sessiyalarının birinə gəlmiş Heydər Əliyevin
necə muzeyə baş çəkdiyini Arif müəllim “Həyatın
səhifələri” kitabında xatırlayır. Onlar uzun-uzadı zalları gəzir, söhbət
edirdilər və Arif Hacıyev bu zaman gələcək
ümummilli liderə özünün çoxdankı
ideyasından – muzeyin böyük Nizami Gəncəvi irsinin
ümumdünya tədqiqatı və təbliğatı mərkəzinə
çevirmək istəyindən danışır. Bu ideya Heydər Əliyevi çox
maraqlandırır və o, Nizaminin 840 illiyinə həsr
olunmuş günlərdə heç kimin bu məsələni
onun fikrinə salmadığına təəssüfünü
ifadə edir.
Heyf, 1993-cü ilin martında Arif Hacıyevi direktorluq vəzifəsindən
“öz xahişiylə” getməyə məcbur etdilər, əmək
kitabçasında isə “Məhsuldar iş üçün
təşəkkür elan edilsin” (?!) yazdılar. Şadam ki, bu
gün Arif Hacıyevin gözəl ideyaları həyata
keçirilir – 2012-ci ildə Gəncədə Beynəlxalq
Nizami Gəncəvi Mərkəzi yaradılıb və bu mədəniyyət
ocağı irimiqyaslı layihələri gerçəkləşdirir.
AMEA Ədəbiyyat İnstitutunda hörmətli
akademik İsa Həbibbəyli Nizamişünaslıq
şöbəsini bərpa edib. Yenilənmiş Nizami adına Ədəbiyyat Muzeyi bu gün çoxəsrlik
Azərbaycan mədəniyyətinin rəmzlərindən
biridir. Keçən il Böyük Britaniyanın
paytaxtında əlamətdar hadisə baş vermiş –
M.V.Lomonosov adına MDU-nin Bakı filialının rektoru, Milli
Elmlər Akademiyasının müxbir üzvi, professor Nərgiz
Paşayeva oktyabrın 28-də Oksford Universitetində, bu məşhur
tədris ocağında Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan
və Qafqazşünaslıq Elmi Mərkəzinin
yaradılması haqda niyyət Memorandumu imzalayıb. Bu hadisənin əhəmiyyətini kiçiltmək
mümkün deyil.
Yeri gəlmişkən, Britaniya tərəfi
böyük şairin milli kimliyinə münasibətin birmənalı
olmamasını bəhanə gətirərək Nərgiz
xanımın mərkəzə Nizami Gəncəvinin
adının qoyulması təklifiylə dərhal razılaşmayıb.
Məsələn, Oksford Universitetinin nümayəndələri söyləyiblər ki, tədris müəssisəsində Nizamini fars şairi kimi təsəvvür edirlər. Lakin Nərgiz Paşayeva onları bu məsələdə öz mövqeyinin düzgünlüyünə inandıra bilib. O, Nizamidə elmi dairələrin bir-birinə qarşı qoyan deyil, qurucu və birləşdirici sima gördüyünü, Nizami yaradıcılığının isə bütün dünyaya məxsus olduğunu qeyd edib. Arif Hacıyev də elmdə, həyatda olduğu kimi bu prinsipləri əsas tuturdu. O, “Həyatın səhifələri” kitabında belə yazır: “... Özümü – Azərbaycanın ziyalı-alimini mən Yer kürəsinin, onun xalqlarının, mədəniyyətlərinin milyondan bir nümayəndəsi kimi dərk edirəm. Böyük Nizaminin tövsiyəsi də axı belədir. İstənilən dözümsüzlük – siyasi, milli, dini (hakim millətçilik şovinizmi yaxud məişət millətçiliyi səviyyəsində olsun) – mütləq onu atanın üstünə qayıdan bumeranqdır. Hər cür dözümlülük də eynilə belədir – başqa xalqların həyat tərzinə hörmət – hörmətlə, inamla, əməkdaşlıqla, yaradıcılıqla, dostluqla qarşılığını tapır. Dostlarımın 60-80-ci illərdəki məktubları bu ab-havayla köklənib ...”
Arif Hacıyev bir vaxtlar vahid mənəvi-mədəni məkan təşkil edən respublikaların bir çox alimləriylə yazışırdı. Bu məktubların bəziləri “Həyatın səhifələri” kitabında dərc edilib, digərləri hələ də öz nəşrini gözləyir. Arif müəllim böyük alim idi, onu SSRİ-nin “Literaturnaya qazeta”, “Voprosı literaturı”, “İzvestiya” kimi nüfuzlu dövri mətbuat orqanları məmnuniyyətlə dərc edirdilər, o, Moskvada nəşr olunan müxtəlif ədəbi ensiklopediyalardakı məqalələrin müəllifi idi. O, öz elmi-nəzəri konsepsiyaları ilə XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığına şübhəsiz töhfəsini vermişdir, təsadüfi deyil ki, Azərbaycan filologiya elminin korifeyləri – Məmməd Cəfər Cəfərov, Məmməd Arif Dadaşzadə, Əziz Mirəhmədov onun dostları və həmfikir məsləkdaşları idilər. Hamısını bir keyfiyyət doğmalaşdırırdı – onlar əsl elm mücahidləri idilər.
Görkəmli Azərbaycan alimi, Azərbaycanın əməkdar elm xadimi, professor Arif Allahyar oğlu Hacıyev yaddaşımda həmişəlik belə qalıb. Çox istərdim ki, AMEA Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutu rəhbərliyinin təşəbbüsü ilə onun daha çox əhəmiyyət kəsb edən monoqrafiyaları təkrar nəşr olunsun, eləcə də alimin zəngin arxivinin öyrənilməsi və sistemləşdirilməsi üzrə iş aparılsın. Mən akademik İsa Həbibbəyliyə martın 10-da onun təşəbbüsü ilə Nizami adına Ədəbiyyat İnstitutunda “Romantizm və realizmə elmi-nəzəri münasibət: dünya təcrübəsi və Azərbaycan reallığı” adında Arif Hacıyevin 80 illiyinə həsr olunmuş elmi-nəzəri konfransın keçirilməsinə görə minnətdarlığımı bildirirəm. Orada təklif irəli sürüldü ki, konfrans materiallarından və tanınmış alim barədə xatirələrdən ibarət xüsusi məcmuə hazırlansın və akademik İ.Həbibbəyli bu ideyanı hərarətlə dəstəklədi. Bu təşəbbüs üçün ona minnətdarlığımı bildirirəm.
Mən Arif Hacıyevin həyat yoldaşı, Azərbaycanın məşhur fizioloq alimi, professor Rəfiqə xanım Bağırovaya da minnətdaram. Baxmayaraq ki, onlar gec qarşılaşaraq evlənmişdilər, birlikdə isə cəmi bir neçə il xoşbəxt ailə həyatı sürmüşdülər, Rəfiqə xanım bütün bu illər ərzində vaxtsız dünyadan köçən (Arif Hacıyev 2000-ci il 15 aprel tarixində 65 yaşında vəfat edib) həyat yoldaşı barədə xoş xatirələri yaşadır, onun kitablarını elmi dairədə yayır, Arif müəllimin zəngin arxivini qoruyur. Və bu çox doğrudur və müdrikcəsinədir. Çünki: Dərinə işləmiş köklər olmadan ağac çətirlənə bilməz. Əsl elm ənənələrin varisliyi, sələflərinin səndən əvvəl yaratdıqları öyrənilmədən mövcud ola bilməz. Bu mənada Arif Hacıyevin elmi irsi böyük dəyərə malikdir, inanıram filoloq-alimlərin yeni nəsli həqiqət axtarışında yenə və yenə bu xəzinəyə müraciət edəcəklər.
525.-2015.-14 mart.-S.14.