Vaqif möcüzəsi
Rafael HÜSEYNOV
Vaqif gəlib 75 yaşına
çatdı.
Amma Vaqifi heç vəchlə yaşlanmış təsəvvür
etmək olmur.
Yalnız ona görə yox ki, onun musiqisinə,
sənətinə əbədi gənclik ruhu, daimi təzəlik
xasdır.
Canlı Vaqif Mustafazadə ilə, deyən-gülən,
həyat eşqiylə, gələcəklə dolu, çoxlu
diləkləri, ümidləri, niyyətləri olan Vaqiflə
son dəfə 1979-un noyabrında
görüşmüşük, söhbət etmişik, bir
saatacan çəkən o söhbət lentə alınıb. Lap az
sonra o, Daşkəndə yola düşüb. Və
oradan acıdan-acı xəbər gəlib – Vaqif artıq
yoxdur.
Necə inanasan bu yoxluğa?!
Vaqif mənimçün həmişə 39
yaşında qalacaq. Əslində isə zahirən həmin
yaşdan da cavan görünürdü.
İmkan versəydilər, ruhunu əzməsəydilər,
qısa ömrü boyu dəfələrlə qəlbini
sındırmasaydılar, badalaqlar vurmasaydılar, bəlkə
indi də yaşayardı. Nələr yaratmazdı bu illər
boyunca!
Vaqifi, təbii ki, unutmuruq, unutmayacağıq. O artıq milli
varlığımızın əziz bir
parçasıdır.
Amma bizi Vaqif Mustafazadənin yarada biləcəklərindən
məhrum etmişləri də heç vaxt unutmayaq. Ölüb
qurtarmış olsaydılar, deyərdim, keçmiş olsun.
Axı o təhər
rəzillər, xəbislər, nadanlar tükənmir.
Təzələri törəyir.
Bahar astanasında, martın 16-da dünyaya gəlmiş
Vaqif Mustafazadə qısa ömrünün başlıca nəticəsi
olaraq xalqımıza bitməz Vaqif bayramı
bağışlaya bildi.
75 elə yaşdı ki, yubilyar öz təntənəli
məclisinin yuxarı başında əyləşib
ünvanına söylənən ürək sözlərini
dinləyə bilər.
Bəlkə
lap royal arxasına keçib elə əvvəlki cavanlıq
şövqü ilə çalardı da.
Amma Vaqif
Mustafazadə ilə ayrılıqdan artıq 36 il
keçir. Onsuzluğumuzun illərinin miqdarı
asta-asta gəlib elə Vaqifin yaşamış olduğu illərin
sayına çatıb.
Çox şey dəyişib dünyada, içərisində
ömrümüz ötən mühitdə. Ancaq dəyişməyən
bir çox şeylər də var. Dəyişməyənlərin
yaxşısı da var, pisi də.
Bu ötən illər ərzində dəyişməyən,
itməyən, əksinə, əhəmiyyətini, qiymətini
artıraraq DƏYƏR mərtəbəsinə ucalanların
sırasında Vaqif Mustafazadə fenomeninin xüsusi yeri var.
Özü də yaxşı pianoçu olan bəstəkar
Faiq Sücəddinov təsdiqləyir ki, 1950-60-cı illərdə
Bakı pianolu şəhər idi. Az qala hər evdə,
hər ailədə piano və pianoçalan vardı, o illərdə
zövqlü musiqi ilə nəfəs alan pianolu Bakıda lap əla
çalanlar da az deyildi. Lakin Vaqif birinci idi və
bu qədər zaman keçsə də, yenə birinci olaraq
qalır.
Bu elə qiymətləndirmədir ki, lentlərdə,
disklərdə qalan piano ifaçılığı, irsimizi
izləyən, yeni piano ifaçılarını canlı dinləyən
hər birimiz o qənaətə gələ bilərik. Lakin bu bir
peşəkarın etirafıdır. Ona
görə həmin sözlərin dəqiqliyinə inam
çoxdur. Eyni dəyərləndirməni
Vaqif Mustafazadənin adaşı, elə şairliyi qədər
mahir pianoçu olan Vaqif Səmədoğlu da söyləyirdi
mənə. Deyirdi ki, bu qədər
pianoçu gəldi, hətta eynən Vaqif yolu, Vaqif
barmaqları ilə çalanlar da var, amma Vaqif yüksəkliyinə
ucala bilən olmadı.
Bu ifadəni
isə unudulmaz Vaqif Mustafazadənin öz dilindən
eşitmişəm və zərif çalğı kimi incə
sənətə münasibətdə bir az
kobudvari səslənsə də, hər halda dəqiq hədəfə
vurur. Özü demiş, Vaqif pianonu
çalmırdı, pianonu, pianonun şirmayı dillərini,
o dillərdən qopan səsləri yeyirdi. Hər səsi barmaqlarından, ürəyindən,
beynindən yerin təkindəki saf bulaq kimi
çıxarırdı.
Anası Zivər Əliyeva dahi Üzeyir bəyin tələbəsi
olmuşdu, muğamın sirlərini o misilsiz ustaddan öyrənmişdi. Vaqifin də
ürəyinə muğam sevgisini (və bilgisini)
damızdıran ən əvvəl anası idi. Hər muğam sədasının gözəlliyinə,
təkrarsızlığına Vaqif Mustafazadənin öz
heyranlığını necə ifadə etməsi barədə
onunla sinif yoldaşı olmuş Rəşid Şəfəqin
mənimlə bölüşdüyü bir müşahidə
riqqət doğurur.
Vaqif anasından hansısa muğam parçasını,
hansısa guşəni, hansısa şöbədən digərinə
keçidi çalmağı xahiş edərmiş. Dinləyərmiş,
“bir də çal” deyərmiş.
Zivər xanım yenə çalarmış, təbii
ki, yüzdə yüz əvvəlki kini deyil, muğama xas tərzdə,
azacıq da olsa bayaqkından fərqli çalarmış.
Bu dəyişən
və dəyişdikcə bitməyən gözəlliyə
növbəti və növbəti dəfə valeh olan Vaqif hər
dəfə əyilib anasının barmaqlarından öpərmiş...
...Bəşəriyyətin
ən gözəl mədəni ixtiralarından olan caz
musiqisinin yaşı iki yüz ilə çatsa da, bu musiqi
indi də, gələcəkdə də həmişə cavan
musiqi kimi qavranılacaq.
Azərbaycan
və dünya cazının ən parlaq ulduzlarından olan
Vaqif Mustafazadənin hər il
yaşının üstünə yaş gəlsə də,
o, ecazkar sənətiylə həmişə gənc qalacaq.
Vaqifin uşaqlıq illərində, məktəbliykən
çəkilmiş bir fotosu da qalır.
Bir neçə uşaq, yəqin ki, yüz metrlik məsafəyə
qaçmağa hazırlaşır. Startda dayanıblar.
Elə bu saniyə hərəkətə gələcəklər,
irəliyə şığıyacaqlar. Finişə
birinci kim çata-çata.
100 hər kəsə arzuladığımız
ömür həddidir. Vaqif həm sənət, həm ömür startında
tay-tuşlarından əvvələ keçdi.
Ölümə
də yaşıdlarının hamısından erkən,
insafsızca tez çatdı, sənətdəki ölməzliyə
də!
Caz musiqisinin Azərbaycana gəlişi təxminən
Vaqif Mustafazadənin doğumu ilə üst-üstə
düşür.
Sanki bu,
tarixin sifarişi idi ki, məhz bu dövrdə dünyaya
şimşək kimi
parlayacaq bir istedad gəlsin və cazda yeni yol
açaraq silinməz izini qoysun.
Sanki Taleyin və Tarixin arşını ilə irəlicədən
dəqiqliklə ölçülüb-biçilib ki, bu insan
Caz Dahisi olsun.
1940-cı ilin baharının ərəfəsində,
Novruz bayramından düz bir həftə əvvəl Vaqif
dünyaya gəldi. Azərbaycan cazının rəsmi
doğum günü isə 1941-ci ilin 6 sentyabrıdır – həmin
gün Dövlət Caz Orkestrinin ilk konserti olub.
Azərbaycanın
ilk caz kollekti
vinin
artıq 1939-40-cı illərdə yaranmasına necə
hazırlıqlar getməsi, musiqi alətlərinin Bakıya gətirilməsi,
caz musiqisi ifaçılarının nə təhər
toplanması haqda maraqlı tarixçələri mənə
Tofiq Quliyev nağıl eləyirdi.
Vaqif Mustafazadənin sürəksiz ömründə təsadüfi
heç nə yoxdur.
Hər şey – onun hər qarışından qədimlik,
əsillik, kökə bağlılıq yağan İçərişəhərdə
doğulmasından, anasının pianoçu və həm də
Üzeyir bəyin tələbəsi olmasından tutmuş ta
atasının hərbçi olmasına qədər.
Atası Əziz də musiqiyə bağlı idi, tar
çalırdı, lakin zənnimcə, ondan Vaqifə
başqa bir daha vacib keyfiyyət irsən nəsib olub. Hərbçi
intizamı, hərbçi dözümü və hərbçi
inadcıllığı.
Bu da dostlarının yaddaşlarındandır ki, Vaqifə
“çal” deməyə ehtiyac yox idi. Harada piano oldu,
keçib əyləşirdi və başlayırdı
çalmağa. Çalmaq, piano ilə təmas
ondan ötrü elə nəfəs almaq, su içmək, yemək
qədər vacib həyat vərdişi idi.
Caz dünyasının ən nüfuzlu vətəndaşlarından
birinə çevriləcək Vaqif zahirən caza aidiyyəti
olmayan Azərbaycanda doğuldu. Ancaq caz musiqisi on doqquzuncu əsrdə
Afrika zənciləri və Amerika hindiləri tərəfindən
yaradılsa da, bunun mahiyyətcə taydaşı, bənzəri
olan, muğama söykənən vəcd (ekstaz) musiqisini Şərqdə
və Azərbaycanda Vaqifin ulu sufi babaları hələ XII-XIII
əsrlərdə yaratmışdılar.
Bu keyfiyyət gen, qan yaddaşı ilə Vaqifə gəlib
çatdı.
Qərblə Şərqin musiqisi və zövqü onun
ruhuna körpəliyindən çökdü.
Uşaqlığı, yeniyetməliyi, gəncliyi Qala
divarları ilə əhatə olunmuş orta əsrlər
yadigarı nağılvari məkanda keçdi.
Qala
divarlarından beş addım bu tərəfdə
isə müasir şəhər qaynayırdı.
Beləliklə, yetişdiyi mühitin balası kimi Vaqif
həm kökə, keçmişə bağlı qaldı, həm
də təzə günün sürətləriylə
uyarlaşdı.
Məhz bu təməllərə görə Vaqif
VAQİF oldu.
Məhz
bu köklərə görə Vaqif Mustafazadənin ifa etdiyi
muğamlar da, köhnə Azərbaycan xalq mahnıları da,
çeşidli milli melodiyalar üzərindəki müxtəlif
improvizələr də dünyanın dörd bucağında
hamıya tanış, doğma gəldi.
Vaqifin yaratdıqlarının hamısında Azərbaycan
vardı, amma bunların heç biri yalnız Azərbaycanınkı,
azərbaycanlınınkı deyildi.
Vaqifin yaratdıqlarının hamısında Qərb
dünyasının duyum tərzi, səliqəsi, ruhu da nəbz
kimi vururdu.
Vaqifin sənətiylə
dünya Şərqi də, Azərbaycanı da, muğamı
da, lap elə cazı da tamam yeni bir görüm
bucağından seyr etməyə, tamam təzə bir rəngdə
qavramağa başladı.
Vaqif Mustafazadə muğamla cazı qovuşduraraq
muğamın da, cazın da tarixində misilsiz yenilik etdi, bu kəşfini
ən yüksək səviyyədə cilaladı,
özündən sonra gələnlər üçün bir
yol, düstur yadigar qoyub getdi.
Bu, Üzeyir bəyin muğamla operanı qovuşduraraq
muğam operası yaratmağına bərabər kəşf
idi.
Bu, Fikrət Əmirovun, Niyazinin simfoniya ilə
muğamı qovuşduraraq simfonik muğamlar yaratmasına bərabər
ixtira idi.
Bir sənətkar üçünsə yol, üslub, məktəb
yaratmaqdan böyük xoşbəxtlik təsəvvür etmək
çətindir.
Bütün bunlardan bizi bilərəkdən, ya bilməyərəkdən
yerli-dibli məhrum etməyə cəhd edənlər olub. Bu, dünənin
acı hekayətləridir, Vaqifin müasirləri agahdır,
öz aramızda hərdən söhbət edəndə
ağrıyla yada salırıq, di gəl, çox vaxt da “olan
olub, keçən keçib” deyərək güzəştə
gedirik, arxada qalan nisgillərlə barışırıq və
sabaha da dərs, ibrət olacaq həmin umulmaz səhifələri
yazmırıq, tarixləşdirmirik.
Azərbaycanın parlaq bir musiqiçisi olub. Qəlbə
yatan lirik tenor müğənni, qabil pianoçu,
qayğıkeş, bilikli pedaqoq, həm də nəcib, xeyirxah
insan, xalq artisti, tanıyanların hamısının ehtiramla,
məhəbbətlə, rəhmət oxuyaraq andığı
Rauf Atakişiyev (1925-1994). Amma onun Tahir
Atakişiyev adlı bir qardaşı da olub ki, o da
musiqiçi idi. Ölənin dalınca danışmazlar
deyə mən də onun necə adam
olması haqda ən azı musiqi mühitimizdə əksəriyyətə,
xüsusən onunla həmdövr olmuş, onu
tanımış kimsələrə bəlli çoxlu
xoşagəlməz təfərrüatları açmaq istəmirəm.
Qardaşı
Raufdan iki yaş kiçik olsa da, bu adam
xeyli yaşadı və 2012-ci ildə 85 yaşında vəfat
etdi.
Mən millətə pisliklər etmiş şəxslərin
həmişə uzun yaşamasını arzulayıram. Ona görə yox ki, bir az da çox yaşayıb daha artıq bəd əməllər
törədə bilsinlər. Belələrinə uzun
ömrü ona görə diləyirəm ki, incitdiklərinin,
yıxmaq istədiklərinin, zərər yetirdiklərinin
vaxtın və istedadın hökmü ilə güclü və
qalib çıxmasını görsünlər, daxilən
sınsınlar, zamanın şapalaqlarını sıx
dadsınlar, bu keyfiyyəti tamam qeyb etməyiblərsə,
vicdan əzabı çəksinlər.
Həmin Tahir Atakişiyev Moskva Konservatoriyasını
skripkaçı kimi bitirərək Bakıya
qayıdıbmış və lap gənc olduğu halda, 1952-ci
ildə 25 yaşında Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasının nəzdindəki musiqi məktəbinə
direktor təyin edilibmiş. O cür gurultulu
başlanğıcla qabiliyyəti olarsa, sonralar çox
böyük nailiyyətlərə çatmalıymış,
lap SSRİ Xalq artistliyinə qədər yüksəlməliymiş.
Necə boz musiqiçi olmasının sübutu
üçün bu yetər ki, yalnız 80 yaşı tamam
olanda ona xətirlər xətrinə əməkdar artist
adı verilib.
Həmin bu Tahir Atakişiyevin konservatoriya nəzdindəki
musiqi məktəbinə direktor olduğu vaxtlarda Vaqif də
orada oxuyurmuş və daim müdiriyyət tərəfindən
gözümçıxdıya salınırmış. Baxmayaraq ki,
Vaqif, bu məktəbdə çalışan müəllimlərin,
o cümlədən, elə direktorun da həmkarı,
tanınmış musiqiçinın övladı olmaqdan
savayı, həm də parlaqlığına, istedadına
görə artıq hamı tərəfindən etiraf
edilirmiş.
Direktor Vaqifə edə biləcəyi pisliklərin ən
böyüyü və həlledicisini edir. Attestat verərkən
onu “ixtisasa uyğun gəlməyən” kimi qiymətləndirir.
Bu, artıq damğa idi. Həmin məktəb
konservatoriyanın nəzdində idi və musiqinin əsaslarını
öyrətməkdən əlavə, həm də tam orta təhsil
verirdi. Oradan Tahir Atakişiyevin verdiyi attestatla məzun
Vaqif Mustafazadə təhsilini davam etdirə, istənilən
texnikuma, ya ali məktəbə daxil ola bilərdi.
Lakin Vaqif dünyaya musiqiçi kimi gəlmişdi,
onu cəlb edən ayrı bir ixtisas yox idi və təhsilini də
musiqiçi kimi davam etdirmək arzusunda idi. “İxtisasa
uyğun gəlməyən” sözləri isə elə qara
möhür idi ki, musiqi məktəbini qurtaran bu şagirdin
musiqiyə yad sima olduğunu bağırırdı və o
demək idi ki, bu şəxs musiqiçi ola
bilməz!
Bu attestat Vaqifin musiqi təhsili sahəsindəki gələcəyinin
üzərindən çalın-çarpaz xətt çəkirdi.
İstedadlı olduğunu görə-görə, bilə-bilə
yolunu yeni başlayan bir gəncə bu cür amansız zərbə
vurmaq düşmənçilikdən də betər idi.
Və o vaxt Tahir Atakişiyevin bu hərəkətini
görüb susmuş ətrafındakılar da mənəvi məsuliyyət
daşıyır.
Bunca qəddar haqsızlığı görüb səsini
çıxarmamaq, şərin qabağında müticəsinə
əyilmək sadəcə laqeydlik, biganəlik sayıla bilməz.
Bu attestatla Vaqif musiqi təhsilini davam etdirə bilməzdi.
Lakin elə
həmin attestatla gedir Asəf Zeynallı adına
orta ixtisas musiqi məktəbinə və qəbul edilir. Çünki həmin attestatın arasında qiymət
cədvəli də vardı və qiymət cədvəlində
də sehrli bir imza.
Böyük
Hüseyn Cavid ocağının son yadigarı Turan xanım
söyləyirdi ki, sarsıntıları, əzabları
tükənməyən günlərimizdən birində ərəb
əlifbasında çap olunmuş, cildləri evin
küncündə üst-üstə
yığılmış “İblis” kitabını göstərərək
anama dedim: “Bir evdə ki bu qədər
“İblis” ola, orada xeyir-bərəkət olmaz da”.
Mişkinaz
xanım Cavidin “Peyğəmbər” faciəsinin cildlərinin
büküldüyü, taxçaya qoyulmuş bağlamanı
göstərərək dərhal etiraz dedir: “Niyə elə
deyirsən? “İblis” varsa, “Peyğəmbər”
də həmişə bu evdədir!”
...Əslində, elə həyatımız da belədir. Mərdümazarlıqlar
törədən sıra-sıra iblislər, şeytanlar, əcinnələr
varsa, miqdarı onlardan azsa da, qüdrəti, şəfqəti,
nuru həmişə onlardan qat-qat artıq olan peyğəmbər
xislətlilər də var.
Dəyərli bir azərbaycanlımız vardı.
Mənim nəyimə gərəkdir onun ana dili hansı
dil idi, köküylə, əsliylə hansı dinə,
hansı millətə mənsub idi.
O, sədaqətlə,
ürəklə, namusla mənim millətimə, Azərbaycana
xidmət edib. Bu cür nurlu insanlar
bütövlükdə Bəşərə, Allaha, Xeyirə
qulluq edən mələklər kimidir.
Əlbəttə ki, o bizdəndir, azərbaycanlıdır
və yaxşı azərbaycanlıdır.
Georgi Georgiyeviç Şaroyevi (1890-1969) Azərbaycana
Üzeyir bəy dəvət etmişdi. 1921-ci ildə Azərbaycanda
konservatoriya qurulanda Üzeyir bəyin Bakıya gətirdiyi,
işləmələrinə, yaşamalarına hər şəraiti
yaratmağa çalışdığı görkəmli
musiqiçilər M.Presman, M.Kolotova, S.Ştrasser, İ.Aysberq
və neçə-neçə başqaları müasir
musiqi mədəniyyətimizin təşəkkülü və
inkişafında müstəsna əməklər sərf etdilər,
onlarla, yüzlərlə yaxşı ifaçılar, bəstəkarlar,
musiqişünaslar yetirdilər. G.Şaroyev onlardan biri idi və
1921-ci ildən başlayaraq yarım əsrə yaxın bir
müddətdə konservatoriyada dərs dedi. Hələ
1930-cu ildən bu mötəbər musiqi məbədində
professor olan Georgi Georgiyeviçin ən seçkin keyfiyyətlərindən
biri gənclərdəki istedadı həssaslıqla
duyması, istedadlı olduqlarını sezdiyini qanadı
altına alaraq daim qayğı göstərməsi idi.
Elə bu nəcib xisləti onu sövq edibmiş ki,
Bakıda hərbçilərin övladları
üçün pulsuz musiqi məktəbi təşkil etsin. Konservatoriyanın
professoru ola-ola həm də konservatoriya nəzdindəki musiqi
məktəbində dərs deyirmiş ki, istedadı
olanları görmək, seçmək imkanı artsın.
Onları görürmüş,
seçirmiş, himayədarlıq edirmiş, öyrədirmiş,
gələcək yollarını açmaqda
yardımçı olurmuş.
Onun bəsirətli gözləri, təbii ki, vergili
Vaqifi görməyə bilməzdi.
Konservatoriya ən üst, musiqi məktəbi ən
aşağı mərtəbədə yerləşirmiş və
Vaqif o dövrdə həmin məktəbdə G.Şaroyevin tək
tələbəsi imiş.
Bu yaşlı ustad, bu işıqlı, bu xeyir
saçan insan hər gün tək Vaqifə görə mərtəbələrin
pillələrini ağır-ağır enirmiş, onunla yeni dərsini
keçərək təzədən ağır-ağır
yuxarı qalxırmış.
Və G.Şaroyev Vaqifə məktəbi bitirəndə
“Əla” qiymət yazmışdı.
Professor G.Şaroyevin “Əla”sından etibarlı zəmanətsə
olmazdı.
Məhz bu
qədər nüfuzlu imzanın sayəsində Vaqif bədxahlıqla
korlanmış attestatının yaratdığı maneəyə
baxmayaraq, Asəf Zeynallı məktəbinə maneəsiz
daxil ola bilir.
...1979-cu
ildə Vaqif Mustafazadə Monakoda keçirilən qapalı,
iştirakçıların hansının kim
olduğu yalnız nəticələr elan ediləndən sonra
bilinəcək beynəlxalq müsabiqədə
dünyanın ən yaxşı caz musiqisi bəstəkarı
mükafatına layiq görüldü.
Dünya onu xariqüladə caz musiqisi
ifaçısı olmaqdan daha öncə rəsmən ən
birinci caz bəstəkarı kimi qəbul və təsdiq etdi.
Azərbaycanda isə onu Bəstəkarlar
İttifaqına qəbul etmirdilər və bu da Vaqifin daha bir
ağrısı idi. Əsas bəhanələri də bu idi ki, ali musiqi təhsilin yoxdur, həvəskar bəstəkar
sayılırsan, biz bura nizamnaməyə əsasən peşəkarları
qəbul etməliyik.
İllər
yox, onillərlə Bəstəkarlar İttifaqının
üzvü olan həmin münsiflərin içərisində
bir çoxları isə Vaqifin o vaxt yetişmiş olduğu ali peşəkarlıq və istedad səviyyəsinə
nə o zaman yaxın idi, nə də sağ qalanları indiyəcən
o ucalığa yetə bilib.
O
münsiflərin hamısı anlayırdı ki, Vaqif zirvədir.
Amma son söz onların sözü, hökm haqqı
onlarınkı idi.
Vaqif sənədlərini bir neçə dəfə təqdim
edibmiş, hər dəfə də “yox” cavabı alaraq geri
qaytarıblarmış.
Bəs bunca qabiliyyətlə niyə Vaqifin konservatoriya təhsili
yoxdu?
Cövdət Hacıyevin rektor olduğu illərmiş. Vaqif
İfaçılıq fakultəsinə imtahan verirmiş.
Həm yaradıcılığında, həm pedaqoji fəaliyyətlərində,
həm də həyatda çox zabitəli olan Cövdət
müəllim konservatoriyadakı qəbul imtahanlarına
başqa bir ciddiyyətlə yanaşırmış. Müəllimlərin
də, abituriyentlərin də məsuliyyətini artırmaq
üçün qəbul imtahanlarında şəxsən
iştirak edirmiş. Bəyəndiyi, ixtisasdan
yaxşı qiymət alan gəncləri nəzarətə
götürürmüş ki, hansısa qeyri-ixtisas fənnindən
təsadüf ucbatından nisbətən aşağı qiymət
alaraq müsabiqədən keçməmək, kənarda
qalmaq təhlükəsi ilə üzləşməsinlər.
Vaqif daxil olur imtahan zalına və S.Raxmaninovun simfonik əsərlərindən
birini ifa edir.
Çaldıqca imtahan komissiyasının digər
üzvləri də, Cövdət Hacıyev də
razılıqla başlarını tərpədir, məmnunluqla
bir-birlərinə baxırmışlar.
Qəfilcə, lap sonda Vaqif ifasını S.Raxmaninovda
olmayan, o andamı içərisindən gələn, ya irəlicədən
beynində hazır olan akkordla bitirir.
Cövdət müəllim bütün məziyyətlərindən
əlavə, həm də dərin savadlı, klassik musiqini
kamil bilən sənətkar idi.
Odur ki, həmin
andaca reaksiya verir: “Axı axırda
çaldığınız akkord əsərdə yoxdur”.
Vaqifdə
hələ məktəb illərindən musiqidə
özünə inam, daxili arxayınlıq, müstəsnalığını
dərketmə duyğusu, istedad ərköyünlüyü
vardı, ömrü boyu da bunlar onunla qaldı və
başına da az bəlalar gətirmədi.
Parlaq istedadlara paxıllar, xəbislər birtəhər
dözə də bilirlər, hisslərini üzə
vurmamağa da çalışırlar, lakin sən bu
istedadı nümayişkaranə şəkildə gözə
soxanda, onlardan üstünlüyünü həm də elan edəndə
daha səbirləri çatmır, hərəkətə
keçirlər.
(Əlbəttə, bu düşüncələrimin həmin
imtahan səhnəsinə aidiyyəti yoxdur, Cövdət
müəllim özü də böyük idi, amma bu cizginin
Vaqifin taleyində təsirli yeri olduğundan yada salmağı
gərəkli hesab etdim).
Cövdət müəllim bir nəfəri göndərir
ki, gedib kitabxanadan Sergey Raxmaninovun həmin əsərinin not
yazısını gətirsin.
Açır
göstərir Vaqifə: “Bax görürsən, sən
çalan yoxdur burda, S.Raxmaninov elə yazmayıb”. Vaqif dillənir:
“Mən yaxşı bilirəm Raxmaninovda o akkord yoxdur, bilirəm
elə yazmayıb, amma elə yazsaydı, daha yaxşı olardı.
Bəlkə də Raxmaninov bu əsəri indi
yazsaydı, bu cür yazardı”.
Bu söz
Cövdət Hacıyevi lap hövsələdən
çıxarır. “İmtahan vərəqini bəri
ver”.
Və yekə
bir “2”
yazır.
İlk
imtahandan, ixtisasdan “2” almaq elə kəsilmək demək idi və
Vaqif o il qalır kənarda.
Konservatoriyanın həmin dövrdə hər fakultəsinə
girmək çətin idi, amma bəstəkarlıq ən
prestijli, qəbul edilmək sarıdan fakultələrin ən
mürəkkəbi sayılırdı. İldə bu
fakultəyə 4 nəfər, hərdən də
uzaqbaşı 1-2 nəfər artıq qəbul olurdu.
2 il keçir, inadkar, prinsipial Vaqif yenə
konservatoriyaya qəbul olunmağa sənədlərini verir. Lakin daha ifaçılıq fakultəsinə deyil, ən
çətin girilən bəstəkarlıq fakultəsinə.
Yenə dayanır Cövdət Hacıyevin
qarşısında, yenə imtahan başlayır.
İlk imtahanda əsərlər çalır, gözəl
çalır, ötən səfərki kimi cızıqdan
qırağa çıxmır, qaydaların tələblərinə
uyğun olaraq çalır və bəyənilir.
Keçən
dəfədən özünü bir az da günahkar kimi hiss
edən Cövdət müəllim sevinir: “Bax görürsən, işləyəndə,
istəyəndə yaxşı təqdim edə bilirsən:
“Əla”!
Vaqif o biri imtahanları da uğurla verir, olur bəstəkarlıq
fakultəsinin yeni 4 tələbəsindən biri.
Və ilk sentyabr günlərindən birində əlində
ərizə daxil olur rektor, SSRİ Xalq artisti Cövdət
Hacıyevin kabinetinə.
“Cövdət müəllim, gəlmişəm xahiş
edəm ki, məni konservatoriyadan azad edəsiniz”.
Rektor təəccüblənir:
“Niyə?! Bu cür gözəl fakultəyə
daxil olmusan, müəllimin də ya Qara Qarayev, ya mən, ya da
Xəyyam Mirzəzadə olacaq”.
Vaqif qərarının
səbəbini izah edir: “Bilirəm, Cövdət müəllim.
Əgər Qara müəllim daimi Bakıda
yaşasaydı, dərs versəydi, həvəslə onun
sinfində oxuyardım, həmişə bunu arzulamışam.
Amma o, ildə iki dəfə gəlir, ümumi
göstərişlər verir, mənsə mükəmməl
bilik almaq istəyirəm, formal olaraq təhsil almaq fikrim yoxdur.
Sizinləsə keçən qəbuldan bir
narazılığımız olmuşdu, bir az
da müəyyən baxışlarımızda fərq var,
amma şəxsiyyətinizə də dərin hörmət bəsləyirəm,
qorxuram ki, sonradan aramızda nəsə incikliklər yaranar. Odur ki, sizin sinfə də gələ bilmərəm.
Qaldı ki Xəyyam müəllim, bu halda da Qara müəllimi,
sizi qoyub, onun sinfinə getsəm, düz alınmaz, onsuz da
özüm bir çox şeyləri bilirəm, müstəqil
də oxuyub öyrənməyi davam etdirərəm”.
Cövdət müəllimin öyüd-nəsihətləri,
bu çılğın qərarından daşındırmaq
təşəbbüsləri baş tutmur və Vaqif
konservatoriyadan o ayrılan olur.
Amma qalib kimi ayrılır.
Buradakı
ən yaxşı fakultənin tələbəsi olmaq
haqqını və imkanını sübut edir və gedir!
Bu da Vaqifin bir başqa caz improvizəsi idi.
Düzmü etmişdi, səhvmi addım idi bu?
O nəhənglikdə
istedadların, o təhər adilikdən uzaq şəxsiyyətlərin
adi insanların meyarları ilə qiymətləndirilməsi məntiqdən
kənardır.
Çünki o cür bənzərsizlərin
oxşarsız sənətləri kimi, təkrarsız, özlərinə
xas da məntiqləri olur.
...Həmin
müdhiş 1979-cu ilin noyabrı idi, Azərbaycan radiosunda
Vaqiflə müsahibəni yazıb studiyanın həyətinə
düşürdük.
O vaxtlar
AzTV-nin həyətinə, transformatorların yanına daim iri
bir dəstə göyərçin
yığışardı. İşçilər
onlara yem də verdiyindən dönüb olmuşdular
studiyanın göyərçinləri. Hərdən
pərvazlanar, qayğısız-qayğısız süzər,
yenə bura qayıdardılar.
Onların
yanına çatanda Vaqif dalğınlaşdı: “Mən
ömrüm boyu heç kəsə paxıllıq eləməmişəm,
amma bunlara həsəd aparıram. İstədikləri vaxt uçurlar,
istədikləri vaxt enirlər, bir kimsə də onlara demir elə
uç, belə en. Amma bizə deyirlər”.
İndi
daha o göyərçinlər də orada gözümə dəymir...
Vaqifin elə bu idarədə də bir istefa ərizəsi
olmuşdu.
Televiziya
və Radio Verilişləri Komitəsinin sədri də, Bədii
Şurada tez-tez Vaqifin əsərlərinə, ifalarına,
fonda qəbul edilməli lentlərinə qulp qoyan yetərincə
nüfuzlu insanlar da çox vaxt əsassız, bəsit,
cılız olan tənqidləri ilə onu bezdirmişdilər.
Səbir
kasası onda daşmışdı ki, sədr Vaqifə: “Bu nə
bığ-saqqaldır saxlamısan?! Efirə
çıxırsan, qırxdır getsin. Başa
düşmürəm sən bu bığla necə çay
içə, çörək yeyə bilirsən”.
Dikbaş
Vaqif kinayə ilə cavab vermişdi: “Marks kimi”.
Bu gözlənilməz sözlər marksist filosof olan sədri
çaşdırmışdı.
Və Vaqif ərizəsini qoyub getmişdi...
...On səkkizinci əsrdə Azərbaycanın bir başqa Vaqifi də olmuşdu. Görkəmli şair və dövlət xadimi Molla Pənah Vaqif.
Zəngin bilik və füsunkar şair qələminə sahib olan bu insan haqqında xalq arasında indi də yaşayan zərbülməsəl var: “Hər oxuyan Molla Pənah olmaz!”
Bu müdrik və gerçək el sözləri Vaqif Mustafazadəyə də yaraşır: hər cazmen Vaqif Mustafazadə olmaz, hər pianoçunun barmaqları Vaqifinki qədər mahir olmaz, hər çalğı Vaqifin çalğısı qədər axıcı olmaz!..
Vaqif Mustafazadədən bizə və gələcək nəsillərə əbədi saxlanc olan səs incilərinin hər birini doymadan dəfələrlə dinləmişik, yenə də onlara yüzlərlə, minlərlə dəfə qulaq asacağıq.
İmprovizələr ustadı Vaqif Mustafazadənin yadigar ifalarında daha bir səs belə dəyişmir, daha Vaqif improvizələr etmir. Lakin hər dəfə çalğılarını yenidən dinləyəndə ilk dəfə eşidirmiş kimi həmin əsərlərin sehrinə düşürük, yenə məftun oluruq, yenə hər səs, hər gəzişmə bizə təptəzə, təravətli gəlir.
Vaqif Mustafazadə möcüzəsinin, Böyük Sənətin sirri, sehri və hikməti də elə bunda – köhnəlməzlikdə, əbədi təzəlikdə, daim ÖRNƏK ola bilmək qüdrətindədir!
...Orada, indi Vaqifin olduğu əlçatmazlıqda royal varmı-yoxmu, – bilmirəm.
Amma buna mütləq əminəm ki, aləmi gözəllik qanunları ilə yaratmış, Özü də gözəl olan Allah xəlq etdiyi nemətlərin ən ülvilərindən olan musiqini sevməyə bilməz.
Həmişə 39 yaşında qalacaq Vaqif orada illərdir ki, çalır, bizim eşitmədiyimiz cənnət improvizələrini edir.
Allah üçün, mələklər üçün!..
13 mart, Haaqa
525-ci qəzet.-14 mart.-S.10-11.