“Mir Cəfər
Bağırov babama zəng edib ki...”
MİLLƏT VƏKİLİ
JALƏ ƏLİYEVA: “SİYASƏTLƏ MƏŞĞUL
OLMAQ MASKA TAXIB ÜZÜNÜ İNSANLARDAN
GİZLƏTMƏK DEMƏK DEYİL”
Feyziyyə
ilə Xəzərin sahilində
– Evdə
tək qalırsınız?
– Hə.
–
Darıxmırsınız?
– Yox. Darıxmağa vaxt olmur.
– Hər
halda, yəqin ki, iki insanın ard-arda evdən getməsi həyatınıza
təsirsiz ötüşməyib.
– Əvvəllər anam öz evində
yaşayırdı. Son iki ildə isə xəstəliyi ilə
bağlı olaraq mənimlə qalırdı. Mən artıq üçümüzün bir evdə
yaşamağına öyrəşmişdim. Qızım ailə qurdu, evdən getdi, anam
dünyasını dəyişdi, evimizi tərk elədi.
Və bir anda elə bil ki...
Yəqin məni qınayacaqsınız. Amma
anlayırsınızmı, belə olacağını
bilmirdim. O, elə ilk suallarıma o qədər
soyuqqanlılıqla cavab verirdi ki, məni sadəcə, maraq
götürmüşdü. Cavabların
duyğusal olacağını gözləməsəm
də, bu qədər soyuqqanlı olacağını da təsəvvür
eləmirdim. Bu təmkinlə, rahatlıqla cavab
verməyi sonadək bacarsaydı, həqiqətən də elə
biləcəkdim ki, ananı itirmək Jalə Əliyeva
yaşda və statusda olan qadınlar və kişilər
üçün çox adidi. Amma təəssüf
ki, üç nöqtədən sonra Jalə xanımın,
cavablarındakı soyuqqanlılığı, özünə
inamı birdən-birə yoxa çıxdı. Günün altında gəzişdiyin yerdəcə,
adamı necə dolu vurursa, bax eləcə, qəfildən
xanım millət vəkili özünü saxlaya bilmədi.
Ağladı. Sakitcə.
Amma bu sakitliyin içindəki haray
qulağımı batırırdı, o yanğının
gözə görünməyən alovu əlimi-üzümü
qarsırdı. Yalnız ana üçün belə
ağlamaq olar...
Çox pis olmuşdum. Pərt idim. Əgər mən zərrə qədər də
olsa onun simasında, səsində bir kövrəklik hiss etsəydim...
hər halda mövzuya daha həssas yanaşmağa
çalışardım. Bir xeyli susduq...
– Hər
iki insanın eyni vaxta evdən getməsinə öyrəşmək,
əlbəttə ki, çətindir. Amma
gündəlik qayğılar, hadisələr səni elə məcraya
yönəldir ki, sözün əsl mənasında
başın qarışır. Mənim
üçün ana və övlad münasibətləri ifadə
olunmazdı. Həmişə uşaq evlərinə
getmək arzusunda olmuşam. Amma gedə
bilməmişəm. Etiraf edirəm ki, buna
iradəm çatmır. İndi olduğu
kimi o uşaqların, o müəllimlərin
qarşısında göz yaşlarımı saxlaya bilməyəcəyimə
əminəm. Uzaqdan maraqlanıram,
bacardığım köməkliyi edirəm, amma onlara
yaxınlaşa bilmirəm. Uşaqların
nəvazişə həsrət üzlərini, əllərini
görmək mənə çox pis təsir edir. Yeniyetmə
ikən, rəfiqələrimlə
söhbət edəndə, demişdim ki, Allaha dua edirəm, ya
mənim canımı övladım olana qədər alsın.
Ya da mənə dərd, xəstəlik göndərəcəksə,
onu elə vaxt göndərsin ki, o zaman övladımın mənə
heç bir ehtiyacı olmasın. Yaxınlarda
anamı itirəndə sinif yoldaşlarım bunları mənə
xatırlatdı. Dedilər, sən
ananı özün ayaq üstə möhkəm
dayandığın zamanda itirdin. Amma həm
də ağrılı keçirdirsən. Deyir, valideynin yaşı olmur. Mən
deyərdim ki, ananın heç yaşı olmur. Elə
bilirəm ki, hətta bundan bir neçə il
sonra da anam dünyadan köçmüş olsaydı, yenə
də, “nəyisə edə bilmədim”, “nəyisə
çatdırmağı bacarmadım” kimi düşüncələr
məni rahat buraxmayacaqdı. Bəlkə də,
bu qədər duyğulara qapılmamalıyıq, əlbəttə,
bir gün gələn, bir gün gedir.
Bu yerdə, əlbəttə, siz də olsanız
soruşardınız ki, axı daxilən olduqca azad Nurəngiz
xanım, həyatını daha çox özü istədiyi
kimi yaşayıb. Heç bir ehtiyacı və maddi
sıxıntısı olmayan şair üçün edilməmiş
nə ola bilərdi?
– Nurəngiz
xanım natura etibarilə özünə xas insan idi. Ümumiyyətlə, hesab edirəm ki, şairlər
doğrudan da göy adamıdırlar. Oxuyub
alim də olmaq olar, həkim də olmaq olar,
hüquqşünas da olmaq olar. Amma biz
şairin bir misrasını yaza bilmiriksə, deməli, onlar
hardasa fövqəl-təbii varlıqdırlar. Bunu elə özü də deyirdi – istedad
üçün məktəb yoxdur. Bütün
bu fərqliliyə rəğmən onu razı salmaq, onu
hansısa hədiyyə ilə sevindirmək çox çətin
idi. Hər il bayramlar qabağı,
yaxud ad günü öncəsi qızımla
başımızı sındırırdıq ki, anaya nə
alaq? Qiyməti, mahiyyəti böyük və ya
kiçik olmasından asılı olmayaraq, nə fikirləşirdiksə,
hamısının qarşısına elə
özümüz bir minus işarəsi qoyurduq. Çünki bilirdik ki, o hədiyyələrə nə
deyəcək. Bu adam o qədər
fövqəl, dünya malında gözü olmayan insan idi ki,
ona gücüm çatdığı qədər ən dəyərli
hədiyyə də bağışlasam, uzaqbaşı,
alıb bir kənara qoyacaq və deyəcəkdi ki, lazım
deyildi. Mənim xətrimə dəyməsin deyə,
bəlkə bir müddət saxlayıb, sonra mənim
gözümdən yayınanda kiməsə hədiyyə edəcəkdi.
Bu təbiətdə olan adamı sevindirmək əlbəttə
ki, çətin idi. Amma bilirdim ki, arzusunda
olduğu şeylər var idi. Mənim
onları etməyimə gücüm çatmazdı. Elə şeylər var ki, tale məsələsidir,
alın yazısıdır. Mən onu dəyişə
bilməzdim...
Jalə xanım yenə kövrəldi. Çalışacaqdım
daha Nurəngiz xanım haqqında danışmayaq. Amma məni qınamayın, anası haqqında
danışmağı özü istəyirdi. Mövzunu qəfil dəyişib söhbəti
birbaşa siyasətdəki fəaliyyətinə yönləndirməyə
çalışdım. O, bu ürəkdə, bu
duyğusallıq və kövrəklikdə çox az həmkarına rast gəlmişdim. Bəs, mənim bildiyim və gördüyüm qədəri
ilə mülayim bu qadın Milli Məclisdə necə otura
bilir? Sualıma etirazını bildirdi.
Dedi, siz niyə axı hesab edirsiniz ki, siyasətdə olan
insanların hamısı qəlbsizdir. Mən də
çox xırdalığa getməyərək,
xatırlatdım ki, hər halda bu fəaliyyətin adı
üstündədir-siyasət. Burda mən
bildiyim qədəri ilə xeyli fərqli olmaq lazımdı.
Jalə xanım etirazında israrlı idi:
– Atalar
deyib, ən böyük biclik, düzlükdür. İnsanları qeyri-səmimiliklə, bəlkə də
bir müddət aldatmaq olar. Amma heç kim
ağılsız deyil. Mən həyatımı
istəsəm də, başqa cür yaşaya bilmərəm.
Düşünmürəm ki, olduğu kimi
görünən siyasətçi, millət vəkili tək
mənəm. Siyasətlə məşğul
olmaq heç də maska taxıb üzünü insanlardan gizlətmək
demək deyil. Mənə elə gəlir
ki, dəyişməmək uğurun ən böyük səbəbidir.
Olduqca sadə, olduqca istiqanlı olan Jalə xanım yəqin
ki, təkcə xarici görünüşünə görə
anasına bənzəməmişdi. Nurəngiz xanımla
olduğu kimi, onunla da ünsiyyətə o qədər rahat
girmək olurdu ki, sanki uzun illərin tanışısan.
Boyasız dırnaqları və saçları
anasının təbiətindən gələn bir
azadlıqdan xəbər verirdi. Külək vurduqca daha
çox gözə çarpan bəyaz saçlar isə
deyirdi ki, Jalə xanım da anası kimi gözəl qocalacaq:
–
Saçlarımı boyamağa özümü hazır hiss
eləmirəm. Mən mövhumatçı
deyiləm. Romantikliyim olsa da, həyata real
gözlə baxıram. Müsbət və
mənfi emosiyalar, yaxşı və pis günlər mütləq
bir-birini izləyir. Boyana, bəzənə
bilmirəm. Özümə vaxt
ayırmağa imkan tapanda yəqin ki, saçıma da əl gəzdirəcəyəm.
Hardasa oxumuşdum ki, Nurəngiz xanımın ailəsi
çox ağır tale yaşayıb. Bunu, onun şeirlərindəki
beşik yırğalanmasını xatırladan ritmik ruhu ilə
tanışlığımdan xeyli sonra bilmişdim:
– Ana tərəfim
əslən Ərdəbildəndir. 37-ci ildə
bütün ailə repressiyanın qurbanı olub. Anamın bir
şeirində deyildiyi kimi, – mən özüm bir
köklü yetim- həqiqətən də bütöv bir ailə
köklü yetim taleyini yaşayıb. Anamın
babası tanınmış loğman idi. Nəriman
Nərimanovun yaxın silahdaşı olub. Ötən
əsrin əvvəllərində yayılmış taun xəstəliyini
təmənnasiz müalicə etmişdi. Hüseyn
Cavidlə dostluğu və pantürkist olması onu repressiya
dalğasından xilas edə bilmədi. Babası, nənəsi,
üç dayısı, iki xalası İrana sürgün
olunub. Bircə Nurəngiz xanımın
anası, mənim nənəm burda qalıb. Çünki o vaxt mənim babama nişanlı
imiş. Onları İrana sürgün edəndə
deyiblər ki, müvəqqəti gedirsiniz, bir müddət
sonra qayıdacaqsınız. Təəssüf
ki, bununla da sərhəd birdəfəlik bağlanıb.
Nənəm bir daha valideynlərinin, qardaş və
bacılarının üzünü görməyib. Və nənəmin ömür boyu
daşıdığı bu nisgil anama da keçmişdi.
Anam deyirdi ki, nənəm çox sakit təbiətli
qadın idi. Bir də görürdün
arxa otaqdan həzin səslə, “Gəlmişəm
otağına oyadam səni, qaragilə” deyə zümzümə
edirdi və gözləri dolurdu. Ata tərəfim
bəy nəslinə aid olduğuna görə, sürgün həyatı
onların da nəsibi olub. Ancaq bunlar bir qədər
daha taleli çıxıblar. Ölkədən
getməyiblər. O vaxtlar ulu babam Mir Cəfər
Bağırovla yaxın dost imiş. Babama zəng
edib ki, gücünüz nəyə çatır
götürün və gecəylə o rayondan
çıxın. Çünki bu gecə
sən həbs olunacaqsan. Canlarını
qurtarsalar da, repressiya həm mənəvi, həm də maddi
baxımdan həyatlarından izsiz ötüşməyib.
Amma dəyirmanları, mülkləri,
ilxıları olan bu adamın mülkündən heç bir
nişanə qalmayıb. Ora gedəndə
də qohum evində qalıram.
– Bu necə
böyük bir romanın mövzusudur. Həyatda necə faciələr,
necə ağır talelər var:
– Nurəngiz
xanım bu hadisələri yazırdı. Amma təəssüf
ki, tamamlaya bilmədi onu. Mən bayaq onunla
bağlı təəssüfləndiyim məqamlardan
danışdım. Onlardan biri də o idi
ki, onun əlindən çox yazıları ala bilmədim.
Əlimə düşənləri çap
edirdik. Özü də dilə olduqca həssas
yanaşırdı. Allah eləməyəydi,
onun yazılarının bir yerində çap səhvi
olaydı, nöqtənin yerinə vergül gedəydi.
Onda az qala fəlakət baş verirdi. Bu yaxınlarda Tənzilə Rüstəmxanlı
danışırdı ki, biz əziyyətlə “Yol gedirəm”
kitabını çap elətdirdik. O isə gəlib mətbəədə
çap qüsurları ilə bağlı qızlara
acıqlanıb ki, siz hansı savadın yiyəsisiniz, bu
cür səhvlər edirsiniz, axı sizin nə
ixtiyarınız var? Mən şeirdə
“köpülü” yazmışam, siz “körpülü”
başa düşürsünüz. Bir
gedin lüğətdə axtarın, görün bu söz nə
deməkdi. Yazılarına olduqca həssas
yanaşırdı və indi də təəssüflənirəm
ki, niyə onun yazılarını vaxtında alıb çap
edə bilmədim. Arxivindən bəzi mətnləri
çapa vermək üçün götürmüşəm,
amma hələ tam araşdırmamışam. O
yazılarına qarşı həm də səliqəsiz,
biganə idi. Bu yaxınlarda onun haqqında
yazılan şeirlərdə deyilir ki, Nurəngiz xanım,
gülü sevdi, çiçəyi sevdi, böcəyi sevdi,
amma özünü sevə bilmədi. Bu də
mənim üçün bir nisgildi. Kim olsaydı
şeirini, əsərini yazan kimi çapa verərdi, dost
tanışa göndərib haqqında yazılmasını
istəyərdi. Bu isə yazıb
yığırdı ki, bunları redaktə edib, sonra
çapa verəcəyəm. Bilirəm ki,
o əsərin adı “Böyük köç idi”. O
hadisələrlə bağlı yazdığı
ayrı-ayrı şeirlər də var idi.
O gedən
saraydır...
Yeriyir,
yıxılır, itib-batır dumanda,
Qalxır,
yenə ağarır, yeriyir, dərd
verir...
O gedən
haraydır!..
Yaxılır,
dağılır, itir-batır dumanda,
oyanır,
çağırır çən içi!.. Dərd
verir...
O gedən
gedənlərimdir mənim!
Mehrabım,
dərgahım,
şəhrü-yarım, həmşərim,
həmşəhərli didələrim,
dədələrimdir
mənim.
Gedənlər
könül abidələrim!-
səcdəgahım, can evim, tayfam-
tuyfam,
qollarım,
bədənim, əlllərimdir mənim!..
Ah, eyvah!..
Çağırıb, çağırıb... gediblər.
Bu insanlar doğrudan da kədərli tale
yaşayıblar. İrana sürgün ediləndən sonra
anamın bir dayısı İran şahının
müşaviri vəzifəsinə qədər yüksəlmişdi.
Bir dayısı İranda çox məşhur
rəssam olub. Bir dəfə bizə zəng
elədilər ki, tez televizoru yandırın. Deməli, bir jurnalist xanım İrana gedərək,
orda yaşayan azərbaycanlılarla bağlı veriliş
hazırlamışdı.
Danışıblar ki, burda çox məşhur
rəssam var idi – Ağakərim Hacızadə, Azərbaycandan
sürgün olunub. Sonra onun qəbrini
göstəriblər və deyiblər ki, onun
bacısının qızı da Azərbaycanda şairədir.
Uzun illər sərhədlərin
açılmasını hər iki tərəf gözləyirdi.
Anamın ən çox istədiyi dayısı
Ağakərim idi, çünki mənən çox yaxın
idilər. Dayısının biri artıq
rəhmətə getmişdi, digəri ticarətlə məşğul
idi. Amma bu dayı ilə bacı qızının
bir-birinə necə bağlı olduğunu, göndərilən
məktublarda, şəkillərdə, hədiyyələrdə
özünü göstərirdi və mən bunun şahidi
olmuşam. Təsəvvür edin, o
dayı, sərhədlər açılan gündən,
insanların bir-birini tapıb “ehey, mən burdayam” dediyi
gündən bir neçə gün öncə rəhmətə
getdi. Bu da anama daha bir zərbə oldu. Sonra biz biləndə
ki, o vəfat edəndə Təbrizdə üç gün,
üç gecə şeypurlar çalınıb, yas
saxlanılıb, kədərlənməklə yanaşı
içimizdən bir qürur hiss də keçirdi. Həmin o
yarımçıq romanı tapa bilsəm, çox güman
ki davamını özüm yazacağam.
Jalə xanıma dərs dediyi universitetdəki tələbələri
zəng eləmişdilər. Gecikmiş bayram tortunu
yemək üçün icazə alırdılar. Telefon
danışığından hiss olunurdu ki, Jalə xanım tələbələrini
çox istəyir.
– Universitetdə, tələbələrlə işləmək çox maraqlıdı. Amma bilirsiniz, qəribədir ki, tələbələrin bir çoxu heç nə ilə maraqlanmır. Soruşuram ki, nə işlə məşğulsunuz? Deyir, günortaya qədər yatıram, sonra dərsə gəlirəm. Axşam məhlədə uşaqlarla söhbət eləyirəm, axşam da “whats up”da yazışıb yuxuya gedirəm. Nə vaxta qədər? Bu yaxınlarda həmin tələbələrdən soruşuram ki, bu fakultəyə necə qəbul olmusunuz? Məlum olur ki, bunlar II ixtisas qrupuna sənəd vermiş uşaqlardı, ən böyük arzuları iqtisadçı olmaqdı. İstədikləri fakultəyə balları çatmayıb, gəlib düşüblər filologiyaya. Ona görə çoxlarına mənim ədəbiyyatdan danışmağım maraqsızdır. Düzdür test üsulunun bir çox üstünlükləri var. Amma ortaya xeyli problemlər də çıxarır.
Jalə xanımın ovqatı düzəlmişdi və mən buna çox sevinirdim.
– Biz uzun müddət bulvarın yaxınlığında yaşamışıq. Hər gün deyirdik, bulvara düşək, gəlib çıxa bilmirdik. İndi köçmüşük burdan, bulvarın həsrətini çəkirik. Tez-tez maşınla gəlib düşürük, bir az gəzişib qayıdırıq.
Jalə xanım gülürdü və bu gülüş ona çox yaraşırdı. Zarafata salıb millət vəkili Elmira xanım Axundovanın Milli Məclisə akkreditə olunan jurnalistlərin məclislərdə sona qədər oturmamaqları ilə bağlı iradına fikrini bildirdi. Dedi, fikir vermisinizsə, həmin jurnalistlər elə tədbirlərdə də sona qədər oturmurlar. İlk on-on beş dəqiqədə kimin bəxti gətirib çıxış elədisə, mətbuata da o çıxır. Yazanda da “və digərləri də filan fikirləri dedi” cümləsi ilə özlərini vəziyyətdən çıxardırlar.
Jalə xanım bizi bulvarda qoymayıb maşınına dəvət elədi. Biləndə ki, anasını ziyarət etməyə gedəcək, yolumuzun üstündəki Yasamal məzarlığında uyuyan Nurəngiz xanımın görüşünə biz də getdik...
Axşam idi. Hava, elə bil, əynini soyunub, paltarını yanan çırağının üstünə atdığın otaq kimi qəfil qaralmışdı. Amma uzaqdan işıqlar gözə dəyirdi, elə paltar altında son işartısı gözə dəyən çırağın alovu kimi. Bu, uzaqdan gələn maşınların işığı da ola bilərdi, küçə dirəklərinin də, hərdənbir gözə dəyən ulduzların da. Hamısı da yanırdı, isti idilər, yəqin ki. Şəhadət barmağımı uzaqdan görünən işığa sarı uzadıb pəncərəyə toxundum. Soyuq idi, buz kimi – keçmiş kimi – olub bitmiş sevinc kimi, kədər kimi. Tərli pəncərənin uzaqda görünən işıq tərəfinə toxunan barmağımın yerindən damcı üzüaşağı qaçıb cığır açdı. Avtobusla evə gedirdim və Jalə xanımın səssiz, amma alovu məni qarsan yanğı ilə ağlamağı gözlərimin qabağından getmirdi.
525-ci qəzet.-2015.-14 mart.-S.18-19.