Xalq qəhrəmanı
qarabağlı Qaçaq Aslan
obrazı bədii ədəbiyyatda
ONUNLA BAĞLI ƏDƏBİ MƏNBƏDƏ HƏM DƏ QARABAĞIN TARİXİ, İNSANLARI VƏ GÖZƏLLİKLƏRİ ƏKSİNİ TAPIB
XIX əsrdə gürcü yazıçılarının Azərbaycan mövzusuna maraq və məhəbbətinin
güclənməsinə azərbaycanlılarla
gürcülərin çiyin-çiyinə
yaşadığı, mübarizə
apardığı, mütərəqqi
Azərbaycan ziyalılarının
toplaşdığı Tiflis ədəbi mühitinin də rolu az deyildi.
Məhz
bu mühit, yazıçılar, mətbuat
xadimləri, jurnalistlər,
aktyorlar və s. Arasındakı sıx təmas və qarşılıqlı əlaqələr
müasir ədəbiyyatşünaslıqda
deyildiyi kimi, kontakt əlaqələr daha geniş vüsət alaraq Azərbaycan ədəbiyyatında
gürcü, gürcü
ədəbiyyatında isə
Azərbaycan mövzusunun
güclənməsinə, xalqlarımız
arasındakı dostluğun
və qardaşlığın
daha da möhkəmlənməsinə
kömək edirdi. Azərbaycan həyatı, xalqımızın
adət və ənənəsi, keçdiyimiz
şanlı yol, Azərbaycan və gürcü xalqlarının
yadelli işğalçılara
qarşı birgə mübarizədə möhkəmlənmiş
dostluğu gürcü
ədəbiyyatını maraqlı
mövzularla zənginləşdirirdi.
Bu dövrdə Azərbaycanda
baş verən böyük
ictimai, iqtisadi və siyasi irəliləyişlər gürcü
ədəbiyyatında və
bu ədəbiyyatın
əsas təbliğ vasitələrindən biri
olan mətbuatda öz əksini tapırdı. Humanizm və demokratiya
bayrağını yüksək
tutan gürcü yazarlarının köhnə
nəsil ilə çiyin-çiyinə gedən
yeni ədəbiyyatçılar
nəsli Azərbaycan xalqının həyatını
unutmur, öz sələflərinin ənənələrinə
sədaqətlə yanaşırdılar.
Gürcü ədəbiyyatında olduqca
rəngarəng olan Azərbaycan mövzusunda çoxlu əsərlər
XIX əsrin ortalarından
başlayaraq yaranmağa
başlamışdı. Gürcü
dilində çıxan
qəzet və jurnallarda, toplu və kitablarda Bakı, Gəncə, Zaqatala, Quba, Qazax, Şəki, Qarabağın müxtəlif
guşələri, o cümlədən,
Şuşa şəhəri
haqqında İ. İvlitelinin,
D. Kalandarişvilinin, İ. Maçavarianinin, O. Sersvadzenin,
İ. Qvaramadzenin, K. Vezirişvilinin,
V. Zedginidzenin, V. Kipianinin,
İ. Eliaşvilinin, İ. Xositaşvilinin və bir çox başqalarının müxtəlif
janrlarda yazılmış
publisistik və bədii əsərləri
çap olunmuşdur.
Hələ biz P. Eristavilinin,
İ. Çavçavadzenin, A. Seretelinin, T. Yevdoşvilinin,
Ş. Araqvispirelinin və
digərlərinin Azərbaycana
həsr etdikləri nəzm və nəsr əsərlərini
demirik. Bütün bunlar gürcü oxucusuna Azərbaycanla, onun keçmişi və indisi ilə tanış
olmaq imkanı verirdi.
Burada məqsədimiz
həmin dövrdə
Azərbaycan mövzusunda
yazılmış əsərlərin
heç də hamısından bəhs etmək deyildir. Müasir dövrdə
uydurma Qarabağ problemi ətrafında baş verən hadisələr, min cür
fırıldaqlar işlədildiyi
bir zamanda xüsusi aktuallıq kəsb edən yalnız bir əsər-XIX əsrdə
yaşayıb-yaratmış öz sələflərinin
gözəl ənənələrini
davam etdirən gürcü şairi Georgi Dvanadzenin 1878-ci ildə Tiflisdə gürcü dilində ayrıca kitabça şəklində çapdan
çıxmış "Qarabağlı qaçaq Aslan bəy" poeması haqqında danışmaq lap yerinə
düşərdi.
XIX əsrdə çar mütləqiyyətinə qarşı
mübarizənin formalarından
biri kimi qaçaqçılıq Zaqafqaziyada,
Rusiyada və digər bölgələrdə
geniş yayıldığı
bizə məlumdur. Bu hərəkat yazıçılara,
o cümlədən, gürcü
yazıçılarına mövzu verirdi. Onlar Azərbaycanda qaçaqçılığı
xüsusi diqqətlə
izləyir, öz ədəbiyyatlarını qəhrəmanlıq
mövzusunda əsərlərlə
zənginləşdirirdilər. Zurab Antonov məhz belə etmişdir. Onun yaratdığı "Koroğlu"
pyesində Koroğlu surəti gürcü səhnəsində xalqın
havadarı olan, onun azadlığı uğrunda bəylərə
və xanlara qarşı vuruşan ilk qəhrəman idi. Georgi Dvanadzenin ondan təxminən iyirmi il
sonra yaratdığı
qaçaq Aslan bəy surəti də gürcü xalqına mərdlik, ədalət hissləri tərbiyə etmək məqsədi daşıyır.
Poema hər cür sərvətlə zəngin
olan, tarlaları göz işlədikcə
uzanan, pambıq və yun, ipək
və düyü, arpa və buğda,
kilim və xalça kimi məhsulları, köhlən
atları ilə şöhrət qazanmış
Qarabağın tərifi
ilə başlanır:
Qarabağ dediyi ulu bir diyar,
Sərvətlə, nemətlə dolu bir diyar.
Tarlalar uzanır göz işlədikcə,
Onları suvarır dumduru çaylar.
Ətrafda ucalan möhtəşəm
dağlar
Bu gözəl torpağa
keçik çəkirlər.
Yerlərin sahibi igid türklərdir,
Pambıq becərirlər, çəltik
əkirlər.
Bolluq məskənidir başdan-ayağa,
Heç kəs möhtac deyil çörəyə,
yağa.
İpəyi, parçası aşıb daşıbdır,
Kilimi, xalçası
məşhurlaşıbdır.
Dünyada tanınır atları
onun,
Min dərdə dərmandır
otları onun.
Ətrafa
baxanda ürək sevinir,
Arzu qanadlanır,
dilək sevinir.
Tərcümənin ikinci bəndinə diqqət yetirsək görürük
ki, gürcü şairi:
Ətrafda ucalan möhtəşəm
dağlar
Bu gözəl torpağa
keçik çəkirlər.
-misraları ilə söhbətini Qarabağın
dağlıq hissəsindən,
yəni indiki Dağlıq Qarabağdan getdiyini, sonrakı misralarda isə Qarabağın yalnız türklərin, yəni azərbaycanlıların əlində
olduğunu göstərir.
Gürcü şairi Qarabağın əsrarəngiz gözəlliyinə,
füsunkarlığına, heyvanlar aləminə vurğundur. O, yazır ki, ceyranlar, cüyürlər sürüsünü
görəndə insan
dərdini tamamilə unudur, təbiətin gözəlliyindən sonsuz
ləzzət alır.
Bu diyar öz igid qaçaqları ilə məşhurdur. Georgi Dvanadzeni hər şeydən əvvəl,
məhz bu məsələ maraqlandırır,
Qarabağda qaçaqçılığın
qəhrəmanlıq işi
olduğunu, insanın
ləyaqətinin onunla
ölçüldüyünü göstərir:
Bilməsə qaçaqlıq hər
hansı oğlan,
Qızlar ötüb keçər eləsindən yan.
Aslan poemasında mərd, cəsarətli qəhrəman, bəylərə qan udduran bir qaçaq kimi təsvir edilmişdir. Yeri-yurdu qalın və keçilməz meşələr olan bu igid üç dəfə həbsxanadan qaçmışdır. Onu yenidən tutmaq son dərəcədə çətindir, çünki sərrast atəş açmağı hamıdan yaxşı bacarır, başına topladığı dəstə ilə güclü və qorxmazdır. Çar mayoru Qriqoryev və Qarabağ xanı Şirvan bu dəstəyə qarşı mübarizədə zəif görünürlər:
Qovğalardan çıxmış dəstəsi hər an,
Güzəştə getməmiş yada heç zaman.
Vuruşmuş, çarpışmış hədsiz hünərlə
Dönmüş məskəninə yalnız zəfərlə.
Müəllif Aslan bəyin igidliyindən çox böyük həvəs və ilhamla söhbət açır, onu "polad qəlbli insan" adlandırır, "zəhmli qılıncı ilə düşmənin bağrını yardığını" göstərir.
"Qarabağlı qaçaq Aslan bəy" poeması gürcü ədəbiyytında qəhrəmanlıq mövzusunda yazılmış qiymətli əsərdir, bizə isə tariximizə nəzər salmağımız, keçmişimizə qanrıldığımız üçün əvəzsiz ədəbi abidədir. Burada Qarabağ xanlığı, İbrahim xan, Cavanşir xan haqqında söhbət gedir. Bunlar tarixi şəxsiyyətlərdir. Çox ehtimal ki, Aslan bəyə qarşı mübarizədə aciz olan, qaçağı yalnız hiylə işlətmək yolu ilə ələ keçirməyə çalışan mayor Qriqoryev də o dövrdə çarizmə xidmət etmiş gerçək şəxsdir. Belə olduğu halda, Aslan bəy surətini gürcü şairinin təxəyyülünün məhsulu hesab etmək düzgün olmazdı.
Tarixi şəxsiyyətlərin əhatəsində olduğuna görə, bundan əlavə poemada verilən bəzi cizgilərdən göründüyü kimi, Aslan bəy Georgi Dvanadzenin müasiri olmuşdur. Deməli, Aslan bəy özü də qaçaq Nəbi, qaçaq Kərəm kimi xalqın azadlığı uğrunda mübarizə aparan tarixi şəxsiyyətdir.
Gürcü şairi Aslan bəy surətini yaratmaqla və onun gürcü ədəbiyyatında xalqın azadlığı uğrunda mübariz kimi təsvir etməklə gürcülərdə qəhrəmanlıq və vətənpərvərlik hissi tərbiyə etmək məqsədi güdmüşdür.
Onlarla gürcü şair və yazıçıların Azərbaycan mövzusunda yazdıqları əsərlər gürcülərlə azərbaycanlıların tarixi dostluq ənənəsidir və bu gün də həmin dostluq davam edir. Tarixi qədim olan xalq inkişafı və tərəqqini mehriban dostluqda, millətlərarası münasibətlərdə, dilindən, dinindən asılı olmayaraq, ənənələrə hörmətdə və onu qiymətləndirməkdə görür.
Almaz YURDSEVƏR
525-ci qəzet.- 2015.- 17 mart.- S 6