Azərbaycanın dövlətçilik və
mədəniyyət tarixində Şəkinin yeri
və rolu
(Əvvəli 14 mart sayımızda)
Kiş kəndi
Şəkinin qədim
tarixə malik kəndlərindən biridir.
Kiş çayının sahilində, dağətəyi
ərazidə yerləşən
kənd qədim yaşayış məntəqələrindəndir.
Alban tarixcisi Movses
Kalankatlının "Alban tarixi" əsərində
adı Kis kimi çəkilir. Onun yazdığına görə,
ilk xristian missionerlərindən
biri olan Yenisey təqribən
74-cü ildə Uti vilayətinin Kiş kəndinə gələrək
kilsə tikib. Bu, bütün Cənubi
Qafqaz ərazisində
ilk xristianlıq məbədi
idi. Kilsə əvvəllər burada mövcud olmuş qədim sitayiş yerində tikilib. Kiş fars dilində
"kult, sitayiş yeri" mənasındadır.
Erkən
orta əsrlərdə
Albaniyada (indiki İsmayıllı və Xocavənd rayonları ərazisində) Kiş adlı başqa obyektlər də qeydə alınıb.
Kiş kəndində tapılan qədim əşyalar, həm də son dövrlərdə Azərbaycan
- Norveç arxeoloqlarının
Şəkinin Kiş kəndində apardıqları
qazıntılar sübut
edib ki, albanlar xristianlığı
ermənilərdən çox-çox
əvvəl, Suriya və Fələstindən
gəlmiş missionerlərin
təsiri ilə qəbul ediblər. Kəndin çay kənarında yerləşməsi onun qədim insan məskənlərindən birinə
malik olmasına əyani bir sübutdur. Qaya daşlarında daşlaşan
yosun və balıq qalıqlarının
tapılması buranın
arxeoloqlar tərəfindən
hələ də tam araşdırılmadığına işarədir. Tarixi hələ
tam arşdırılmayan kənd
qədim toponim və abidələrlə
zəngindir. "Kiş"- Əfqanıstan
və İraqda bu növ adlara
rast gəlinir, hələ qədim dövrdə eradan əvvəl mesapatomiya ərazisində Kiş adlı şəhər dövlətə rast gəlinir.
"Tamerlan talası"
- Teymurləngin hücumları
zamanı bu ərazilərdən keçməsinin
sübutudur. Kiş çayının "Tamarçin" qolu - daha çox monqol hökmdarı Çingiz xanın (Temuçin) adı ilə bağlı toponimdir. "Xan yaylağı" və "Xan talası"- xanlıqlar
dövründə xanların
istirahət yerlərindən
olub. Təsadüfi deyil ki, bu kəndin hazırkı məhəllə
adları qədimi toponimlərdən ibarətdir.
"Maaflar" məhəlləsi
( bütün vergilərdən azad olan, lakin buna
görə dövlət
sərhədlərini, dinc
vaxt asayişi qoruyan təbəqənin adı), "Duluzlar" məhəlləsi (dulusçuların
qədimi məhəllələrindən
biri buradakı sənətkarlar dulusçuluqla
məşğul olurdular)
və s. bu kənddə yerləşir.
İndi də Duluzlar məhəlləsində qazıntılar
zamanı qədimi saxsı qablara və digər tapıntılara rast gəlinir. Kiş kəndində dörd qala kompleksi mövcuddur: üçü
işarə, biri isə müdafiə xarakterlidir.
İşarəverici qalalar "Salayuşağı"məhəlləsində,
"Maaflar məhəlləsi"ndə
və "Duluzlar məhəlləsi"ndə yerləşir.
"Gələsən-Görəsən" qalası ("Gəl - Gör - Get qalası və "mağaralıq " deyilən yer də, heç
şübhəsiz bu ölkədə (Şəkidə)
idi. Əmir Teymurun Şəkiyə
hücumlarından bəhs
edilərkən, Şəki
diyarının o vaxtkı
tarixi coğrafiyasına
dair də az-çox məlumat verilib. İbn Ərəbşahın "Əcaibül-məqdur
fi nəvaib timur" əsərində
isə Gəl-Gör-Get qalası və "mağaralıq"dan
söhbət gedir ki, heç şübhəsiz, onların
da hər ikisi bu ölkədə
idi və birincisi Kiş çayının mənbəyi
yaxınlığında yerləşən,
indi "Gələsən-Görəsən"
adı ilə tanınan qaladır!",
yəni elə həmin ərazidə yerləşən indiki məşhur Gələsən-Görəsən
qalası) müdafiə
xarakterli olmuşdur. Digər mənbələrdə isə
Nadir şahın hücümu
zamanı qalanın müdafiəsini sarsıtmaq
mümkün olmadığından
Nadir şah əli boş İrana qayıdır. Ondan soruşanda
ki, "Nəyə görə qalanı ala bimədin?" Cavabında:
"Gələrsən, görərsən!"-
demişdir. Həmin qaladan xan sarayına
tunel olduğu güman edilir. Qala nadır arxitektura quruluşuna malikdir. Hündürlükdə qayanın üstündə
tikilən qalanın, üstündən neçə
əsr keçdiyinə
baxmayaraq, divarları möhkəm halda qalıb.
Mənbələrdə əsasının IV əsrdə
qoyulduğu ehtimal olunan Alban kilsəsi əvvəl tanrıçılıq
məbədi kimi fəaliyyət göstərdiyi,
lakin sonra Albaniyada xristianlığın
yayıldığı dövrdə
xristian kilsəsi kimi fəaliyyət göstərdiyi qeyd edilir. Cənubi Qafqaz üzrə
ən böyük dini mərkəzlərdən
sayılırdı. Kilsə daxilində
qazıntılar zamanı
çoxlu qəbirlər
aşkar edilmişdir.
Gürcü mənbələrinə görə Kiş kəndinin əhalisi təxminən 10-cu əsrdə
xristianlığı qəbul
edib. Buradakı kilsədə ətraf
ərazilərin yepiskopu
fəaliyyət göstərirdi.
Kəndin əhalisi 1720-ci illərdə
İslamı qəbul
edib, lakin Rusiya imperiyası bu əraziləri işğal etdikdən sonra burada aktiv
olaraq xristianlaşdırma
siyasəti apararaq kəndlilərin bəzisini
yenidən xristianlığa
qaytara bilib. Buna baxmayaraq kəndin
əhalisinin əksəriyyəti
müsəlmandır. Kənddə
çoxlu sayda qədim tikililər mövcuddur. Kiş məbədi
də məşhur qədim tikililərdən
biridir.
Zaqafqaziyada ilk apostol kilsəsi hesab olunur.
Təxminən XII əsrə aid edilən Gələsən-Görəsən qalasını kişlilər
Qız, gah da Qızlar qalası adlandırırlar. Qız "alınmazlıq"
və "məğlubedilməzlik"
anlamını ifadə
edir. Bu qala
barəsində məlumat
verən yeganə mənbələr Kərim
ağa Fatehin və Hacı Seyid Əbdülhəmid Əfəndinin əsərləridir.
Həmin
mənbələrdə bu
qala "Qızlar"
adı ilə deyil, "Gələsən-Görəsən"
adı ilə xatırlanır. Hadisələri
diqqətlə izlədikdə
"Gələsən-Görəsən"
adının Qızlar
qalasına sonradan, daha doğrusu, 1743-cü il hadisələri
ilə əlaqədar
olaraq verildiyi anlaşılır. Şah Təhmasibin
1551-ci ildəki məlum
hücumundan qorunmaq üçün şəkililərin
həm Kişin özündə yerləşən
Kiş qalasında, həm də Qızlar qalasında müdafiə olunduqlarını
hər iki mənbə aydın şəkildə təsdiq
etməkdədir.
"Gələsən-Görəsən"
qalası Kiş kəndinin şimal-şərqində,
Kiş çayının
qollarından biri olan Damarçın çayının sol sahilində,
Qaratəpə dağının
üzərində yerləşir. Qaratəpə dağının arxasında
isə yüksək dağlar sıralanır.
Qalanın belə bir yerdə
salınmasının əsas
məqsədi odur ki, qalaya öndən,
arxadan və çay tərəfdən
qaya sıldırım
olduğuna görə
hücum etmək mümkün deyil. Qala ilə
Kiş kəndi arasındakı ərazi Qala düzü də adlanır. Lev Tolstoyun "Hacı
Murad" povestinin qəhrəmanlarının başına
gələn hadisələr
bu qalada cərəyan edir.
Mənbələr göstərir ki, Şəki xanı Dərviş Məhəmməd
xan 1551-ci ildə qalada müdafiə olunub və Kiş qalası alındığı zaman
qaçmağa cəhd
edib və şahın adamları tərəfindən qətlə
yetirilib. Yenə həmin mənbələr
1743-cü ildə Nadir şahın
Şəkiyə hücumu
ilə əlaqədar
qalanın adını
çəkir. 1743-cü
ildə Hacı Çələbi xan Şəkini müstəqil
xanlığa çevirdi.
Yenidən Şəki şah
ordusu ilə qarşılaşmalı oldu.
Nadir şahın qoşunları qalanı fasilələrlə mühasirədə
saxlayır. Mühasirədə yaşamaq şəkililər
üçün çətin
olsa da, onlar uzun müddət
düşmənlə mübarizə
aparmış və ona sərt müqavimət
göstəriblər. "Gələsən-Görəsən"
adı da bu hadisələrlə bağlıdır. Belə rəvayət
edirlər ki, üzbəüz duran qoşunlar uzaqdan-uzağa,
qışqıra-qışqıra danışa bilirlərmiş.
Bir dəfə Nadir şah özü danışığa girir və soruşur: "O necə qaladır ki onu almaq olmur?". Ona cavab verirlər: "Gələrsən-Görərsən". Elə o vaxtdan qala belə adlanır.
Şəkidəki Xan sarayı şəhərində yerləşən əsas tarixi sənət əsərlərindən biri hesab olunur. Dünya abidələri siyahısına daxil edilmişdir. Qala divarları ilə əhatə olunan bu tikili ikimərtəbəli olmaqla altı otaqdan, dörd dəhlizdən, iki güzgülü eyvandan ibarətdir. Daha əvvəllər "Divanxana" adlanıb. Şəki xanlığının 1819-cu ildə ləğv edilməsindən burada şəhər məhkəməsi (rus. qorodskoy sud) yerləşdi. Hal-hazırda muzey kimi fəaliyyət göstərir.
Şəkidəki Ömər Əfəndi məscidi Ömər Əfəndi tərəfindən XVIII-XIX əsrlərdə inşa edilmiş dini abidədir.
Məscidin fasadı bişmiş kərpic naxışları ilə diqqəti cəlb edir. Fasaddakı kərpic karniz, divar səthindən qabağa çıxan nazik tağlarla işlənmiş pəncərəüstü, bir-birini əvəz edən kərpic və daş hörgü sıralarından ibarət pəncərəarası divarlar onun memarlıq simasını tamamlayır. Binanın tikintisi özünəməxsusluğuna, bədii ifadəliyinə görə Şəki memarlığı ruhunda yerinə yetirilib. Tikintinin əsas tutumuna daxil edilmiş minarənin üzərində kərpiclə işlənmiş bəzək işləri Şəki sənətkarlarının xüsusi memarlıq üslubunu, bacarıq və qabiliyyətlərini özündə əks etdirir. İnteryerin dekor elementi olan mehrabı xüsusi məharətlə işlənib.
Məscidin həyətində hovuz yerləşir. Məscidin həyətindəki hovuzun suyundan dəstəmaz almaq üçün istifadə olunur.
(Ardı var)
S.ABDULLAYEVA
525-ci qəzet.- 2015.- 18 mart.-
S 6.