Solmayan sətirlərin
işığında: Əziz Şərifdən yadigar məktublar
AZƏRBAYCAN
ƏDƏBİ VƏ ELMİ-İCTİMAİ
FİKRİNDƏ MİSİLSİZ MÖVQEYƏ MALİK
ALİMİN 120 İLLİYİ TAMAM OLUR
Vaxtilə qədim bir mülk Naxçıvanda çox maraqlı və kədərli hadisələrin şahidi kimi hamının diqqət mərkəzində idi. 300 il yaşı olan bu mülkdə fədakar zadəgan qızı, gözəl ədəbiyyat bilicisi, ömrünün çox hissəsi təqiblərdə keçən Fatma xanım Nəsirbəyova yaşayırdı. Naxçıvanın ən varlı sahibkarlarından sayılan Məşədi Heydər Nəsirbəyovun sonbeşik qızı Fatma xanıma Naxçıvan şəhərində hamı “Matan xanım” – deyə ehtiram göstərirdi.
Bu evdə böyük sənətkarların – Hüseyn
Cavidin, Əyyub Abbasovun, Əziz Şərifın və
başqa adlı-sanlı insanların əlyazmaları, şəxsi
əşyaları həssaslıqla qorunurdu. Ancaq çox çətinliklə!
Çünki 1937-ci ilin hadisələri bu evdən
də yan keçməyib. Təqiblər və
sürgün çoxlu maraqlı məktubların və əlyazmaların
itməsinə səbəb olub. Amma fədakar
Fatma – Matan xanım Nəsirbəyova bəzən həmin məktubları
torpağı qazıb yerdə gizlədib və sonrakı nəsillərə
çatdırıb.
Böyük alim Əziz Şərifin bibisi qızı və
dayısı arvadı olan Matan xanımla bağlı respublika
mətbuatında yazılar dərc etdirmişəm. Ancaq o
ağbirçək ananın xidmətləri o qədər
böyükdür ki, yazmaqla qurtaran deyil.
Unudulmaz alim Əziz Şərifın bu evdə matəm
mərasimi olub. Matan xanım və oğlu Xürrəm
çox layiqli şəkildə Əziz Şərifin vəsiyyətlərini
yerinə yetiriblər (bu, başqa bir yazının
mövzusudur). Bunları yazmaqda mətləbim var.
Çünki bu ev Naxçıvanın
ilk maarif komissarı, əslən Zəngəzurdan olan Mirzə
Əbdüləzimin evi idi. Çox
mühüm xidmətləri olmasına baxmayaraq, nədənsə
bu gün unudulan Mirzə Əbdüləzimin bu evdə
çox maraqlı bir fotoarxivi qorunub saxlanırdı.
Ömrünün son günlərinə qədər
Əziz Şərif Matan xanımla əlaqə
saxlayırdı, ona məktub, teleqram və kitablarının
ilk nüsxəsini göndərirdi. Amma indi nə o qədim
mülk var, nə Matan xanım, nə də onun fədakarlıqla
qoruyub saxladığı o qiymətli sandıq.
Onların taleyi böyük ədəbiyyatşünas
Firudin bəy Köçərlinin arxiv
sandığının taleyi kimi oldu. Min təəssüf! Çox heyiflər
olsun!
Əziz
Şərifın məndə məktubları, mühazirələri
və xatirə (avtoqraflı) kitabları var. Böyük
alimimizin bugünlərdə tamam olacaq 120 illiyi münasibətilə
çox illər öncə Matan xanımın mənə
bağışladığı məktubu və bir foto şəkli
oxuculara təqdim edirəm. Əziz Şərifin
“Molla Nəsrəddin necə yarandı?” kitabı Azərbaycan
dilində 1936-cı ildə, rus dilində isə Mirzə Cəlilin
100 illiyi ərəfəsində çap olunub. Təqdim
etdiyim digər məktubdan da (hər iki məktubun əsli
məndədir) aydın olur ki, böyük alim dahi
yazıçının həyatına və
yaradıcılığına dair bu kitabı yazmaq
üçün ciddi tədqiqat aparıb. Əsəri
oxuyanlara aydın olur ki, Əziz Şərif qoyduğu
sualların hamısına cavab alıb. Lakin
kimlərdən? Bu, çox
maraqlıdır. Yeri gəldikcə, alim
özü bu haqda məlumat verir. Elə
bilirəm ki, bu məsələ Mirzə Cəlil və
Əziz Şərif araşdırıcılarının diqqətindən
kənarda qalmayacaq.
Əziz
Şərif, Matan xanım, Münəvvər xanım və Həmidə
xanım çox sədaqətli dost olublar. Hamısı
əbədiyyətə qovuşub. Məzarları nurla
dolsun! Onlardan qalan isə xalqımız
üçün gördükləri xeyirxah işlərdir.
İnanıram ki, aradan nə qədər zaman
keçsə də, bu solmaz sətirlərin
işığı yeni nəsillərə yetişəcək.
“Gözümüzün
işığı, dayı can!
Tez və asan olmaq üçün
kağızımı ərəb əlifbası ilə
yazıram. Nə isə səninlə
kağızlaşmırıq. Ancaq anam hər
kağızında mənə səndən xəbər verir.
Sən də yəqin ki, mənim anama
yazdığım kağızlarımı oxuyursan. Odu ki, özümüz kağızlaşmasaq da,
bir-birimizin əhvalını bilirik. İndi
də anama yazdığım kağızı oxuyub buranın
təzə xəbərlərini bilərsən. Bu xüsus kağızımın isə məqsədi
başqadır.
Məsələ
burasındadır ki, mənim akademiyadakı iş planıma
görə, mən gərək 1905-17-ci illərdəki Azərbaycan
ədəbiyyatı haqqında əsər yazam. Həmin əsər eyni zamanda doktor dərəcəsi
almaq üçün dissertasiya olmalı idi. Lakin ən son vaxtlarda bu mövzu dəyişildi.
Mən özüm də buna çox şad
oldum, çünki təzə mövzu mənim
üçün daha asan və əlverişli idi. Bu mövzu “Cəlil Məmmədquluzadənin həyat
və yaradıcılığı haqqında
monoqrafiyadır. Plana görə bu əsər
iki cilddən ibarət olmalı və Cəlil Məmmədquluzadənin
həyat və yaradıcılığını bütün
təfsilatı ilə oxucuya göstərməlidir. İndiki halda mən birinci fəsli
(“Yazıçının vətəni”) yazıb
qurtarmışam. İkinci fəsil
yazıçının ailə və uşaqlıq
dövrünə aid olmalıdır.
Sən bilirsən ki, bu barədə heç bir arxivdən
məlumat toplamaq mümkün deyil. Halbuki hər bir
kiçik məlumat son dərəcə əhəmiyyətlidir.
Mən bilirəm ki, Mirzə Cəlilin babası
Hüseynqulu bənna imiş və Naxçıvana Xoydan gəlmiş
imiş.
Atası Məşədi Məhəmmədqulu da
Naxçıvanda anadan olmuş, Sara Babayeva adlı qız
almış və onun dörd oğlu (saatsaz Mirzə Yusif,
yazıçı Mirzə Cəlil, inqilabçı Mirzə
Ələkbər və uşaq vaxtı vəfat etmiş Xəlil)
və bir qızı (Səkinə) olmuşdur.
Ailəsi haqqında bundan artıq məlumatım yoxdur. Bu da çox
azdır. Bu məlumatı yalnız
Naxçıvanda zənginləşdirmək
mümkündür. Qorxuram, mən
Naxçıvana gələnə kimi indi yaşamaqda olan qoca
naxçıvanlılar (məsələn, Ərbab Ağa Məhəmməd)
Allah rəhmətinə getsinlər. Buna
görə sənə zəhmət verməyi qərara
aldım. Bu zəhmət sənin
üçün də maraqsız olmaz. Səndən
çox xahiş edirəm, mənə mümkün qədər
kömək edəsən. Ağa Məhəmmədə
mənim xüsusi salamımı yetirib ondan soruşasan və
bəlkə başqa adamlardan xəbər tutasan. Mən
texniki sualları da yazıram:
Bənna Hüseynqulu Naxçıvana nə vaxt (təxminən)
köçmüşdür? Kimi (kimin
qızını) almışdır? Onun
neçə uşağı olmuşdur? Kimlərdir?
Naxçıvanda kimə ev tikmişdir? Nə kimi işlər görmüşdür? Nə vaxt vəfat etmişdir? Necə adam imiş? Xoyda necə
yaşayırmış və s.
Bu suallar Mirzə Cəlilin babasına aiddir.
İndi ata-anası haqqında.
Məşədi Məhəmmədqulu hansı məhəllədə
yaşayırdı? Savadı var idimi? Atası
nəçi imiş? Qardaşdan,
bacıdan nəyi var imiş? Məlumdur ki, Mirzə Cəlilin
dayısı var imiş və çox mömin adam
imiş. Bu dayı kim imiş (adı nə
imiş?), nəçi imiş? Məşədi
Məhəmmədqulunun ilk peşəsi nə imiş?
Sonradan duz satdığı məlumdur, bəs qabaq nə
iş görürmüş? Duz
satmağının təfsilatını öyrənmək
olmazmı? Nə vaxt vəfat etmişdir (məndə
onun 1903-cü il tarixli əksi vardır,
atam çəkmişdi Münəvvər ilə birlikdə)?
Övrəti Sara nə vaxt vəfat etmişdir?
Bu suallardan başqa yenə bilsən, təfsilat
olsa, daha yaxşı. Nə
üçün ona “Qarapişik” ləqəbi verilmişdi?
Bundan sonra Mirzə Cəlilin böyük
qardaşı Mirzə Yusif və kiçik qardaşı Mirzə
Ələkbər haqqında mümkün olan məlumat
lazımdır. Mirzə Yusif evli idimi?
Uşaqdan-zaddan nəyi var idi?
Mirzə Cəlil öz məhəlləsində Hacı
Molla Bağır və Molla Əli adlı mollaların mədrəsəsində
oxumuşdur. Bunlar kimlər imiş? Naxçıvanda
rus-türk şəhər məktəbi nə vaxt
açılmışdır?
Qori seminariyasına nə münasibətlə
getmişdi? Çernyayevskinin bu hadisədəki rolu nə
olmuşdur? Çernyayevski haqqında mümkün məlumat...
Mirzə
Cəlil ilə bərabər daha kim Qoriyə
oxumağa getmişdir?
Görürsən, dayıcan, nə çox sualım
varmış.
Mirzə Cəlili qaldırmaq bizim borcumuz və
şərəf işimizdir. Ona görə
onun haqqında ən kiçik məlumatı da
toplamalıyıq. Məlumat
aldığın adamların adını mənə yaz.
Özün bildiyini də ayrıca göstər.
Çünki mən əsərimdə bu adamların
adını və sənin adını təşəkkürlə
yad edəcəyəm.
Kağız da qurtardı. Mən də
qurtardım. Bütün ümidim sənədir,
mənə öz köməyini əsirgəmə. Səni öpürəm, əziz dayı.
Daycanıma bir vaqon salam.
Cavabını necə səbirsizliklə gözləyəcəyini
yazmağı artıq bilirəm.
Günləri sayacağam. Tez cavab yaz.
Əziz”.
“Əziz Mənsur!
İndicə
kağızlarımı və köhnə gündəlik
qeydlərimi araşdırarkən onların arasından
keçən ilin fevralında “Molodyoj Azerbaydjana” qəzetində
diqqətsizlik və yaddaşımın zəifliyi
üzündən yazdığım kimi, sənin anandan yox,
yazıçının mərhum qızı Münəvvər
xanımın mənə verdiyi, Mirzə Cəlilin atan və
başqa bir yoldaşı ilə əks olunan fotoşəkli
haqqında qeydini tapdım.
Aydındır ki, mən öz məqaləmdə
Münəvvər xanımdan fotoşəkli almağımla
ananın mənimlə sənə göstərdiyi və
üzünü köçürməyə razılıq
vermədiyi dəftərlə tanışlıq
vaxtını dolaşıq salmışam. Səndən
çox xahiş edirəm ki, həmin məsələni
yadıma salıb anandan alıb-almamağımı mənə
yazasan.
Fotoşəkil haqqında həqiqəti yazmamaq və
özüm də istəmədən oxucuları yanıltmaq mənim
üçün yaxşı düşmür.
Yeri gəlmişkən, bəlkə o vaxt məni
maraqlandıran dəftərin taleyi barəsində yazasan? Cavabı
yubandırmasan, səndən çox məmnun qalaram. Mənim ürəkdən gələn
salamlarımı bütün qohumlarıma və ürəyimə
yaxın olan həmvətənlərimə – dostlara və
yoldaşlara çatdırmağını xahiş edirəm.
Tezliklə Naxçıvanda məşhur həmyerlimizin
yubiley günlərində (Mirzə Cəlilin 100 illik yubileyi nəzərdə
tutulur – M.Q.) görüşəcəyimizə ümid edirəm.
Əlini bərk-bərk sıxır və səbirsizliklə
cavab gözləyirəm.
Köhnə dostun və qonşun Əziz Şərif.
13 may, 1967”.
“Əziz dostum və müəllimim,
Əziz müəllim!
Sizin qiymətli məktubunuzu aldım və xahişinizi
yerinə yetirmək üçün Zaqafqaziya müəllimlər
seminariyasının (Gürcüstan SSR Qori şəhəri)
tələbələri olarkən mərhum atamın Cəlil
Məmmədquluzadə ilə birlikdə çəkdirdiyi
fotoşəklinin sizə necə çatması barəsində
yazmağa tələsdim.
Mərhum Münəvvər xanım mənim ailəmlə
dostluq edirdi.
O (xidməti işlərini və deputat
tapşırıqlarını yerinə yetirmək
üçün Naxçıvanda olarkən – o vaxt SSRİ
Ali Sovetinin deputatı idi), Sürəyya xanım Ağayeva (həkim
– Naxçıvan MSSR-in keçmiş səhiyyə
komissarı, hazırda (1967-ci il nəzərdə
tutulur – M.Q.) Bakıdakı Semaşko adına respublika xəstəxanasının
baş həkiminin xanımı), mərhum Məryəm
xanımla (həkim – Azərbaycanın şanlı oğlu,
qısa müddətdə Naxçıvan Muxtar Respublikası
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin sədri işləyərkən
doğma Naxçıvanımız üçün misilsiz
xidmətlər göstərən və Sibir tayqalarında
(1937) ömrünü faciəli şəkildə başa
vuran Xəlil Ağanurinin baldızı) bizə gələrdi.
Belə gəlişlərin birində Münəvvər
xanım ləngidiyi üçün bizdə gecələməli
oldu. Gecə yarıyadək söhbət etdik.
Söz mərhumun atasının üstünə gəlib
çatanda onu sevindirmək üçün dedim ki,
atasının fotoşəklinə baxmaq istəyirmi? Onun üzü güldü və xahiş etdi ki,
şəkli ona göstərim.
Münəvvər xanıma göstərdiyim şəkildə,
bildiyiniz kimi, mərhum atam, C.Məmmədquluzadə və Məmmədxanov
(Zaqafqaziya müəllimlər seminariyasının tələbələri)
əks olunmuşdur.
Sabahkı gün səhər Münəvvər
xanımla xudahafizləşərkən şəklin
üzünü çıxarmaq üçün iki
günlüyə ona verməyimi xahiş etdi. Əlbəttə,
onun xahişini rədd edə bilmədim və beləliklə
də sonra fotoşəkil sizin əlinizə düşdü.
Fotoşəklin bütün tarixçəsi bundan ibarətdir.
Qulam Məmmədlinin
“Cəlil Məmmədquluzadənin həyat və
yaradıcılığı salnaməsi” kitabının
(Bakı, 1966) 17-ci səhifəsində nədənsə
üçüncü seminaristin (Məmmədxanov)
familiyası göstərilməmişdir (“Salnamə”nin 1984-cü ildə çap olunan ikinci nəşrində
digər şəkillərlə bərabər bu şəkil
də verilməyib – M.Q.).
Atamın xatirə dəftərinə gəldikdə isə
o, anamın vəfatından sonra hazırda Bakıda yaşayan
bacımda qalmışdı.
Avqustda Bakıda olacağam, dəftərin taleyi barəsində
ətraflı şəkildə öyrənib sizə
xüsusi məlumat verəcəyimə ümid edirəm.
Dərin börmətlə Sultanov M.Ə. (Mənsur
Əbdülasım oğlu – M.Q.).
24 may 1967-ci il”.
Musa QULİYEV,
AMEA Naxçıvan Bölməsinin
əməkdaşı,
Tarix üzrə fəlsəfə
doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 20 mart.- S. 19.