Azərbaycan dramaturgiyası 2014-cü ildə
Bu yaxınlarda AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunda
"2014-cü ilin ədəbi yekunları" mövzusunda
keçirilmiş müşavirədə təqdim olunan məruzələri
vaxtaşırı oxucuların diqqətinə
çatdırmaq niyyətindəyik. Həmin silsilədən
olan məruzələrdən birini təqdim edirik.
Dramaturgiya elə bir
janrdır ki, onu
teatrdan kənarda təsəvvür etmək
mümkün deyil. O əsər pyes
adına layiqdir ki, səhnəyə yol tapmış olsun. Bu yolu
keçə bilməyən,
ömrünü kitab səhifələri arasında başa
vuran pyesin varlığı ədəbi yox, istehsal faktına dəlalət
edir. Əslində bu gün pyes qıtlığından
bütün şikayətlərə rəğmən bu janrın istehsal
gücü zəif deyil, əksinə kifayət qədər məhsuldardır, elə yalnız
2014-cü ildə ədəbi ictimaiyyətə "Azərbaycan"
jurnalı vasitəsi ilə
dörd, "Yazı" jurnalı vasitəsi ilə bir,
"Hədəf" kurslarının keçirdiyi
"Anamın kitabı" müsabiqəsindən isə
on pyes
təqdim olunmuşdur. Göründüyü
kimi, heç də aşağı rəqəmlər deyil.
Bəs niyə teatr ictimaiyyəti: "Azərbaycan teatrı
müasir dramaturgiya baxımından aclıq
çəkir",- deyə
dad edir, teatr
repertuarlarının
çox hissəsi xarici və
klassik dramaturgiyanın payına
düşür? Demək, bizim
kitab, jurnal səhifələri arasında görüb müasir
dramaturgiyamızın məhsulu hesab edib adına pyes dediyimiz
nümunələr teatr ictimaiyyəti qarşısında bu
adı təsdiqləyə bilmir.
Bu məruzə üzərində işlərkən
"zər qədrini zərgər bilər" təbiri ilə respublikamızın
ayrı-ayrı teatrlarının rejissorları ilə
görüşdüm. Onlarla etdiyim söhbətlərdən sonra bir daha
inandım ki, ədəbi ictimaiyyətin müasir
dramaturgiyamız dediyi prosesin teatra bir o qədər də dəxli
yoxdur və o sanki
teatr üçün heç mövcud da deyil. Teatrlarımız İlyas Əfəndiyev erasından
sonra özlərində
böyük bir boşluq hiss edir, müasir
dramaturgiyamız isə artıq neçə illərdir bu
boşluğu doldura bilmir. Rejissor M.Fərzəlibəyovun fikrincə isə Azərbaycan səhnəsi bu
boşluğu hələ uzun illər də hiss
edəcək. Artıq neçə illərdir ki, teatr ictimaiyyətinin
qələm sahiblərinə
dikilən nəzərləri, bəslənən ümidləri özünü doğrultmur.
Bəs
2014-cü ilin yekunları nə
deyir? O, səhnənin ümidlərini doğrultdumu? Qeyd etdiyimiz kimi, bədii material
var, bədii material isə
hələ səhnə materialı demək
deyil. Mətbuata yol tapan
bu pyeslər teatra yol tapa
biləcəklərmi, yoxsa
öz ömürlərini
kitab, jurnal səhifələri arasındaca başa
vuracaqlar?
Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, bu
pyeslərdən
yalnız biri -
"Anamın kitabı" müsabiqəsinin qalibi gənc
yazar Sevinc Elsevərin "Ürəyində arzu tut" pyesi
artıq teatr tərəfindən qəbul
olunmuşdur. Lakin əsərin Azərbaycan Dövlət
Gənc Tamaşaçılar Teatrına yol
tapması yalnız müsabiqənin öhdəliyi kimi baş
tutmuşdur. Teatrın baş rejissoru, münsiflər heyətinin üzvü Bəhram Osmanovla etdiyim
söhbətdən də
bu, mənə bir daha aydın
oldu. Rejissor
müsabiqəyə təqdim edilmiş əsərlərdən heç
birinə yüksək
bal vermədiyini söylədi.
Gənclər
arasında keçirilən bu
müsabiqə göstərdi ki, hələ dramaturq
adına iddia edən gənc yazarlarımız arasında
dram janrının ən sadə
texniki elementlərini bilməyən, onu hətta
nəsrin bir variantı
kimi təsəvvür edənlər də
var. Ancaq yeri gəlmişkən onu
da qeyd edək
ki, bu müsabiqəyə təqdim olunmuş pyeslər
içərisində elə nümunələr vardı
ki, onlar ümumilikdə münsifləri razı
sala bilməsə də, janrın texniki tələbləri
baxımından xoş sözlərə layiqdir. Günel Kərimlinin
"İşıq pulu", Qanun Ümman Qahablının
"Adaxlı", Murad Nuriyevin "Sahibsiz yerlərin qurdunun
iniltisi" belə əsərlərdəndir. Bu gənclər arasından kimin
dramaturq adı alacağı isə gələcəyin işidir.
Bu gün
isə dramaturq adından
söz düşəndə ilk
yada düşən
imzalar Elçin və
Əli Əmirlidir. Əgər biz dramaturgiyanı səhnədən kənarda təsəvvür
etmiriksə, onda müasir dramaturgiyamız bu iki
ada söykənir. Ancaq sözsüz ki, o,
bu iki imza
ilə bitmir. Biz
teatr repertuarlarında Vaqif
Səmədoğlu, Kamal Abdulla, Afaq Məsud, Əfqan, Firuz
Mustafa, Hüseynbala Mirələməov kimi imzaları
da görürük.
Ancaq
söhbət 2014-cü
ildə ədəbi ictimaiyyətə təqdim
olunan dramaturji materialdan gedirsə,
onda imzalar dəyişir. Burda köhnə və yeni imzalar var: dramaturq adını öz
üzərində
çoxdan təsdiqləmiş
Ə.Əmirli, oxucuların bir
nasir, şair kimi sevdikləri, kinossenarist
kimi tanıdıqları İlqar
Fəhmi, Azərbaycan Teatr Xadimləri
İttifaqının təşkil etdiyi "Axundov dərsləri"
pyes müsabiqəsinin qalibi Samir Sədaqətoğlu,
yazıçı-publisist Qanturalı. Mətləbə
keçməmişdən əvvəl onu qeyd etmək istəyirəm
ki, bu imzalar içərisində Elçinin imzasını görməmək şəxsən məni məyus etdi. Çünki doğrudan
da, Elçin bu
gün səhnə texnikasını çox
yaxşı bilən dramaturqdur və son illər
dramaturgiyamızın ən uğurlu
əsəri olan,
özünə çoxsaylı tamaşaçı
marağı və diqqəti toplayan "Qatil"dən sonra növbəti belə
bir uğurlu pyesi
səhnədə görmək
bizim istəyimizdir.
Ancaq təbii
ki, biz bu məruzəmizdə görmək istədiklərimizdən deyil, gördüklərimizdən
danışacağıq. Gördüklərimiz isə gözlədiklərimizi
doğrultmadı. Səhnə yenə də öz böyük əsərini
və qəhrəmanını tapa bilmədi.
İlk əvvəl
onu qeyd edək ki, 2014-cü ildə təqdim olunan pyeslərin heç
də hamısı səhnə iddiası
ilə
yazılmamışdır. Oxucuların
yazıçı-publisist kimi tanıdıqları
Qanturalının "Füzulinin qayıdışı"
pyesi, fikrimizcə, müəllifin janra eksperimental
yanaşmalarının nəticəsi kimi meydana
çıxmışdır. Nəinki 2014-cü il,
ümumiyyətlə, son illərin dramaturgiyası belə bir
təsəvvür verir ki, yazarlarımız bu janra müraciət
etmirlər ki, səhnə vasitəsilə oxucu ilə
görüşmək istəyirlər, sanki yazar o zaman bu janra
müraciət edir ki, o, dramın dialoqvari tərzində
ağlındakıları söyləmək, fikirlərini
bölüşmək fürsəti tapır. Halbuki pyes bunun
üçün münasib vasitə deyil, çünki tamaşaçıya yol
tapmayan bir dram
çətin ki, özünə oxucu
da tapsın. Bu janra "sözgəlişi"
müraciətlərin nəticəsidir ki, dram
özünün göstərmək funksiyasını söyləməyə,
nəql etməyə güzəştə gedir. Və bu gün dramaturgiya deyib müraciət etdiyimiz
əsərlər pyesdən daha çox dialoqlara
parçalanmış nəsri xatırladır.
Ötən ilin dramaturji materiallarında da bu tendensiya
çox uğurlu şəkildə davam etdirilir. Fikrimizcə, müəllifin
özünün də heç bir səhnə təşəbbüsü
ilə yazmadığı "Füzulinin
qayıdışı" əsərini kənara qoyub,
"Samir Sədaqətoğlunun "Həbsxanada bayram",
Ə.Əmirlinin "Premyera", İlqar Fəhminin
"Zümrüd parıltısı" pyesləri səhnəyə vəsiqə
ala biləcəklərmi?" sualı ilə bütün
günah və bəhanələri qarşı tərəfin-teatrın
boynuna atmadan məsələyə
çox düz bir müstəvidə baxsaq, şəxsən
mən bu əsərləri səhnədə görmürəm.
Müxtəlif
müəllif
imzalarına
baxmayaraq, hər üç pyes oxşar bir xəttə
malikdir, belə ki, hər üç əsərdə hadisələr
(əgər belə demək mümkündürsə,
çünki hadisəsizlik bu əsərlərin hər birində
özünü bu və ya digər şəkildə göstərir)
cəmi bir neçə saat ərzində baş verir.Biz
heç də əsərin bədii
keyfiyyətini saatların sayı ilə ölçmək
fikrində deyilik. Ancaq vaxtı ona görə müzakirə mövzusuna
çevirmişik ki, zaman darlığı bu əsərlərdə ona görə yer alıb ki,
dramaturqu qəhrəmanların bu günü və gələcəyi
deyil, keçmişi maraqlandırır və o, bütün olanları və olacaqları keçmişdə axtarır.
Hər üç əsər artıq
yaşanmış, olub bitmş bir talelər haqqında hekayədir.
Samir Sədaqətoğlunun "Həbsxanada bayram" əsərində dörd məhbusun hər birinin
bir-biri ilə əlaqəsi olmayan həyat hekayələrini,
Ə.Əmirli "Premyera" əsərində
ayrı-ayrı kastinq iştirakçılarını
böyük sənətə yox, kütləvi səhnələrə
gətirən talelərini, İlqar Fəhminin
"Zümrüd parıltısı" pyesində isə
bir ailənin avtobioqrafiyasını dinləməli oluruq. Və
bu dinləmələr, adətən, camaatın işdən-gücdən,
toplantıdan, iclasdan canını qurtarıb dincəlmək,
zövq almaq üçün getdiyi teatrda onları yeni bir
toplantıya dəvət edir və tamaşaçı
üçün bu həyat hekayələrinə qulaq asmaq nəinki
maraqlı, çox yorucudur, hətta
ona baxmayaraq ki, bu hekayələrdə bəzən çox
ağrılı məqamlar var
və onlar psixoloji gedişlərlə müşayiət
olunur.
Səhnə o zaman tamaşaçı üçün
maraqlı olur ki, o, səhnəni izlərkən "nələr
baş verə bilər?" sualı üzərində
düşünsün. Ancaq haqqında söz
açdığımız əsərlər isə oxucunu
"nələr baş verib?" sualı ilə
baş-başa qoyur.
Dramaturgiyamızda
həmişə olduğu kimi bu gün də tarixi mövzuya maraq səngimək
bilmir. Azərbaycan səhnəsində tarixi xronikaların baş
alıb getdiyi bir
vaxtda İlqar Fəhminin "Şahnamə" pyesi bu
janrda xeyli uğurlu
nümunədir. Müəllif Şah Abbasın həyatını
xroniki ardıcıllıqla: uşaqlıq, gənclik,
qocalıq dövrlərində izləsə də, pyes
müasir tarixi dramaturgiyamız üçün xas olan bədii
xronika stilindən uzaq bir əsərdir. Bu əsərlə
tanışlığımda bir də ona sevindim ki, nəhayət
ki, tarixi dramaturgiyamız təntənə və gurultuya
"yox" deyə bildi. Və nəhayət ki,
artıq gözümüzü
çoxdan yormuş qəhrəmanlaşmış tarixi şəxsiyyət obrazı və
qulağımızı çox yağır etmiş pafoslu
nitqlər bu mövzunun atributu olmaqdan çəkildi.Bu əsər
ümid verir ki, Azərbaycan səhnəsi bu gün olmasa da, gələcəkdə
tarixi salnamələri vərəqləməkdən, Azərbaycan
tamaşaçısı isə onları dinləməkdən
yaxa qurtara biləcəkdir.
Ancaq
müasir dövr tarixi dramaturgiyamıza xasbir tendensiya
vardır ki, bu "Şahnamə" pyesindən də yan
keçməmişdir: hökmdara tarixi bəraət almaq, onun
etdiyi səhvləri, tökdüyü qanları tarixi şərait
və zərurətin ayağına yazmaq. Bu
motivin müxtəlif tarixi situasiyalarda ifadəsi artıq
tamaşaçını usandırmışdır.Fikrimizcə,
tarixi dramaturgiyamız tarixi hadisələrin izahını bu
cür görünən və bəlli tərəflərdən
daha incə məqamlara keçirməlidir.Müxtəlif
tarixi dövrlərdən hadisələr almaq hələ səhnədə
mövzu rəngarəngliyi yaratmaq, müxtəlif tarixi şəxsiyyətlərin
bədii obrazını yaratmaq isə səhnəyə yeni qəhrəman
çıxarmaq demək deyil. Bu gün səhnəmizə
müxtəlif tarixi dövrlərdən hadisələr və
şəxsiyyətlər çıxmasına baxmayaraq, Azərbaycan
səhnəsi tarixi mövzu və xarakter darlığında
vurnuxmaqdadır.
Ümumiyyətlə,
müasir, o cümlədən də, builki dram nümunələri
göstərir ki, bu janr öz ənənəvi tərzini dəyişməkdədir.
Müşahidələrimiz bizi bu qənaətə gətirir
ki, müasir dramaturgiyamızda süjet müəyyən bir xətt boyunca
inkişaf etmir, hadisələr daha çox epizodik xarakterdə,
bədii problem isə pərakəndə şəkildə
görünür. Əgər
bu əsərlərin ortasında dayanıb
özümüzdən
sual etsək ki,
hansı problem ətrafında
düşünürük, yaxud nəyin aqibətini gözləyirik, cavab verməkdə çətinlik çəkərik. Müasir
dramaturgiyamızda dramatik konflikt səngiyir, bəzən isə
onun yoxluğu pyesi donuq və hərəkətsiz tabloya bənzədir.
Sanki Azərbaycan dramaturgiyası konfliktsizlik nəzəriyyəsini
yenidən yeni bir
xarakterdə
yaşayır.
Son illər bu janrda yaranan meyillərdən biri də dialoqların "söz oynu" üzərində qurulmasıdır. Bu meylin güclənən şəkil almasının nəticəsidir ki, "Anamın kitabı" pyes müsabiqəsinə təqdim olunmuş əsərlərdən biri "Söz oynadanlar" adı altında meydana çıxdı və məzmunu da elə başdan-ayağa bu oyundan ibarət oldu. Peşəkar dramaturgiyamızda bu meyl daha çox Əli Əmirlinin yaradıcılığında hiss olunur. Onun ötən il təqdim etdiyi "Premyera" pyesində növbəti dəfə "söz oynu" çox qabarıq şəkildə özünü göstərdi. Əyalət ifaçısı Nənəşin kastinqdə olduğu kimi bütün əsərdə də iştirakı söz döyüşdürməkdən ibarətdir.Yeri gəlmişkən qeyd edək ki, əsərə əyalət tipajı kimi daxil olan bu obraz şou-səhnələrdən yaxşı tanıdığımız əyalət insanın eyni və yaxudtam bir oxşarıdır və ciddi bir əsər üçün bədii fiqur olmaqdan çox uzaqdır.
Müasir dramaturgiyamızda tez-tez rast gəlinən hallardan biri də əsərə xüsusi təyinatlarla daxil olan mətnlərdir. Onlar "gülüş doğurmaq", "alqış qazanmaq" kimi vəzifələri səhnədə uğurla başa çatdırsalar da, ümumilikdə əsərin uğuruna kölgə salırlar. Dramaturq cəsarətli görünmək xəyalına qapılanda, filosofluq etmək iddialarına düşəndə isə məzmun yerli-yersiz giley-güzar və fəlsəfi mühakimələrlə yüklənir.
Bu gün ədəbi prosesdə dramın yeri getdikcə daralır. Son illər biz elə bir pyes göstərə bilmərik ki, o, ədəbi-tənqidi müzakirələrin, oxucu söhbətlərinin mövzusuna çevrilsin. Janrda əsas söz sahibi olan dramaturqlar isə günahı özlərində deyil, qarşı tərəfdə axtarırlar, bunu teatra olan marağın sönükləşməsi ilə bağlayırlar. Ancaq teatr tamaşaçının maraq dairəsində özünə yer tapmırsa, burda elə ən böyük günah dramaturgiyanın payına düşür və yalnız yeni, böyük əsər bu marağı yenidən alovlandıra bilər.
Biz dramaturqlarımızdan ömürlərini kitab və jurnal səhifələrində başa vuran, ən yaxşı halda isə teatrların repertuarlarında sıradan bir tamaşaya çevriləcək yox, səhnədə bir canlanma yaradacaq, insanların nəzərlərini ünvanını çoxdan unutduğu və yaxud heç bilmədiyi teatra yönəldəcək, müzakirə və mübahisələrinin mövzusuna çevrilə biləcək bir pyes gözləyirik, belə bir pyesin, nəhayət ki, 2015-ci ildə meydana çıxacağına ümid edirik
Aynurə MUSTAFAYEVA
525-ci qəzet.- 2015.- 1 may.- S.7.