Mirzə İbrahimov şəxsiyyəti -
necə varsa...
Bəzən ictimai-mədəni həyatımızda mühüm yer tutan, illərlə vəzifə kürsüsündə olan, elmi-ədəbi yaradıcılığı, işgüzarlığı ilə parlaq görünən bir insanın bütün ömrünü xoşbəxt yaşadığını düşünürük. Amma bu ömrün enişinə,
yoxuşuna bələd olanda çox zaman yanıldığımızı
anlayırıq.
Filologiya
elmləri doktoru, professor Teymur Əhmədovun “Mirzə
İbrahimov” albom-kitabıyla tanışlıq zamanı
fotoları tamamlayan mətnləri oxuyanda gördüm ki,
bütün fədakar çalışmaları boyu səsi,
sözü, əməli fəaliyyəti ilə göz
önündə olan, yaşlı və orta nəslin əsərlərindən
yaxşı tanıdığı yazıçı, ictimai
xadim Mirzə İbrahimov 82 illik həyatını heç də
rahat, sakit yaşamayıb.
Son illər
Teymur müəllimin bu janrda ərsəyə gətirdiyi “Nəriman
Nərimanov”, “Səməd Vurğun”, “Süleyman Rüstəm”,
“Xəlil Rza Ulutürk”, “Zəlimxan Yaqub”, “Mir Cəlal”
foto-albomlarından da əxz etdiklərim mənə bu ədəbi
şəxsiyyətləri daha dərindən
tanımağıma səbəb oldu. İndinin
özündə müəllif-tərtibçinin bu
foto-albomlarını xatırlayır və
düşünürəm ki, görəsən, onu bu
mövzuda ardıcıl olaraq, həm də böyük həcmdə
əziyyətli işlərə cəlb edən nədir?
Əlbəttə ki, bu ədəbi şəxsiyyətlərin
mənəvi aləmini, ömrün mübhəmliklə dolu
özəlliklərini duymadığımız, görmədiyimiz
bir istiqamətdən təqdim etmək istəyi!
Vaxtilə M.İbrahimovun ilk aspirantı olmuş Teymur
müəllim uzun illər onunla işgüzar münasibətdə
olub. Bu
işgüzarlıq onları dost, sirdaş kimi bir-birinə
yaxınlaşdırıb. Sonralar bu
yaxınlığın elmi-ədəbi bağları uzun illər
daha da möhkəm olub və birgə əməkdaşlığın
ona imkan yaratdığı illərdə ustadının
yaradıcılığına və şəxsiyyətinə
yaxından bələdliyi onu bu istiqamətdə
araşdırmalara yönəldib. M.İbrahimovun
yazıçı, ictimai xadim obrazını yeni bir
baxış bucağından tədqiq etməyi
özünün mənəvi borcu sayılıb. Elə foto-albomun fərqli üslubda, ciddi və zəngin
süjet boyunca işlənməsi belə bir həcmli işin
uğurundan xəbər verir.
Bəlkə də bu janrda yazılan əsərlərin ədəbi-ictimai
xarakteri, özünəxaslığı, ibrətamiz mahiyyət
kəsb etməsi məni daha çox cəzb etdiyindən belə
kitablara marağım hədsizdir. Bir də
ki, ictimai fikir tariximizdə müstəsna yeri olan görkəmli
şəxsiyyətlərin yaşadığı həyata
bütövlük prizmasından yanaşmalar, obyektiv qiymətləndirmələr
necə maraqlı olmaya bilər! Yuxarıda
sadaladığım kitablardan da aydın görünür ki,
Teymur müəllim foto-albom janrına yeni məzmun, fikir gətirməklə
onun çox dəyərli nümunələrini yaradıb.
T.Əhmədovun foto-alboma yazdığı “Ön
söz” onun şərəflə yaşadığı
ömrünə yetərincə bələd olan ədəbiyyatşünas-alimin
geniş araşdırmasının məhsuludur.
Və biz də bu təqdimatın
ardınca sanki tufanlardan keçərək söz-əməl
işığında cəsarətlə addımlayan
böyük bir həyatın axarına düşürük.
Bu ciddi araşdırma və müşahidələrin
nəticəsidir ki, müəllif onun insani keyfiyyətlərini,
mənəvi ağrılarını dərindən duya
bilmişdir. Erkən uşaqlıq
çağlarından yetimliyi, tənhalığı ilə
acı həyat yaşayan, çəkdiyi əziyyətləri,
ağrıları ilə sanki dibsiz dənizin sularından məharətlə
üzüb çıxan M.İbrahimov mərdliyi,
dözümü, dəyanətilə əsl qəhrəmanı
xatırladır. Foto-mətnlərin
zövqlə ifadə etdiyi bu həyat romanında müəllif-tərtibçi
işıqlı sabahlar yolçusu olan cəsur insanın
sıxıntılarını, təqiblərə, təzyiqlərə
mərdanə dözümünü bütün istiqamətlərdən
işıqlandırıb.
Müəllif-tərtibçi
yazıçının sürət qatarı
kimi ötüb keçən qaynar həyat tarixçəsini,
fikirlərini, çıxışlarını, tövsiyələrini
maraqlı məqamlar fonunda işıqlandırıb. Ata-ana
qayğısından məhrum olmuş kimsəsiz bir
uşağı, “özü-özünü yaradan və
formalaşdıran nadir şəxsiyyət”i (Gülrux Əlibəyova)
yeni fonda tanıtmaqla xalqın öz
oğluna böyük sevgisini, ehtiramını ifadə etməyə
çalışıb.
M.İbrahimovun adı çəkiləndə, səsi-sözü
yada düşəndə hafizəmizdə xoş simalı,
şirin təbəssümlü bir insanın, ədəbiyyatımızın
patriarxı sayılan yazıçı, ictimai xadim,
şan-şöhrətli Mirzə müəllim canlanır. Elə
kitabın ilk səhifələrində verilən fotolar, mətnlər
yazıçının ictimai xadim kimi şöhrət
qazandığı zamanları yada salır. Ötən əsrin otuzuncu illər ədəbi
mühitində coşqun yaradıcılıq eşqilə
çağlayan gənc Mirzənin pillə-pillə
ucaldığı həyatda, ədəbi mühitdə
sözü, əməlilə görünməsi dostları,
qələmdaşları ilə bir arada olması maraqlı,
dolğun bir ömür yaşadığını göstərir.
Şəkillərin yaratdığı zəngin
təəssürat, ona süjetli, ideyalı münasibət mətnlərdə
işıqlı fikirlərlə müşayiət olunur.
Bütün
yaradıcılığı boyu xarakterik obrazlar yaradan
M.İbrahimovu şəxsiyyəti və
yaradıcılığı ilə bütövlükdə təqdim
edən T.Əhmədov bu istiqamətdə işlədiyi
kitablarda olduğu kimi burda da qəhrəmanın milli-mənəvi
dəyərlərə bağlılığını, onu
xalqa sevdirən cəhətləri, fərqli xüsusiyyətlərə
malikliyini göstərə
bilmişdir. Fotodan-fotoya,
mətndən-mətnə onun yazıçı, ictimai xadim
taleyinin ən incə məqamları maraqlı detallarla
açılır. Mən burda Mirzə
müəllimi həyat gəmisində məharətlə
üzən, keçilməz sədləri əzmlə,
inadkarlıqla aşan mübariz bir qəhrəman qiyafəsində
gördüm. Onun haqqında bilmədiklərimdən
xəbərdar oldum, təsəvvürüm
dolğunlaşdı. Yazıçının görkəmli
şəxsiyyətlərlə yaradıcılıq, dostluq əlaqələri,
böyük bir dövrün ədəbi mühiti və o
mühitin bu gün ehtiramla xatırladığımız
ustad sənətkarları - S.Vurğun, M.Cəlal, R.Rza,
S.Rüstəm, Ş.Mehtiyev, Ə.Vəliyevlə
bölüşüb-paylaşdığı həyat foto-mətnlərin
təqdimi fonunda şirin bir nağıl kimi hafizəmə
köçdü.
Bu ədəbi şəxsiyyətlərin həyatı,
yaradıcılıq yolu, ictimai fəaliyyəti təbii ki,
neçə-neçə elmi-tədqiqat əsərlərində
araşdırılıb. Zənnimcə, belə
insanların ömür yolu faktlar, xatırlamalarla foto-albom
janrında daha cazibədar və yaddaqalandır. Bu mənada ədəbi qəhrəmanların belə
bir janrda, yeni üslubda təqdim olunması cəmiyyətdə
maraqla qarşılanır.
Yaşlı və orta nəslin göz-könül
yaddaşında Mirzə İbrahimov
yazıçı-dramaturq, ədəbiyyatşünas, tərcüməçi,
publisist, ictimai xadim kimi xatırlanır. Bu foto-albomda mən
onu həm də işıqlı ideayalar, bəşəri
duyğularla dünyanı dolaşan səyyaha bənzətdim.
O, xalqlar arasında milli mədəniyyətimizin, ədəbiyyatımızın
təbliğində, eləcə də bir çox ölkələrin
Azərbaycanla ədəbi-mədəni əlaqələrinin
yaranmasında mənəvi körpü oldu. Mirzə
müəllim həyatı boyu xalqına söykənb,
gücünü ondan alıb. Bu gün az
adam tapılar ki, bu bağlılığı, sevgini ifadə
edən yığcam, lakin bir böyük əsərdən
aldığımız təəssürat qədər dəyərli
olan müraciətdən xəbərdar olmasın: “Ey mənim
xalqım, ey mənim ümidim və pənahım! Ürəyimin
istiliyi səndədir, fikrim işığını səndən
alır, həyatımın nəşə və sevincinə
bais sənsən! Həyat yolunun
sürüşkən döngələrində qolumdan tutan, məni
yıxılmağa qoymayan sən olmusan. Amansız
qorxu başımın üstünü alaraq məni
ağır fikirlərə saldığı zaman, xoş
günün dönük dostları, zəif və qorxaq
yoldaşlar məndən üz döndərdiyi zaman yeganə
dayanacağım sən olmusan”.
Ədəbiyyatımızın böyük bir
dövrünün mogikanı sayılan Mirzə müəllim
sənət aləminə şeirlə qədəm
qoymuşdu. Sonradan yaradıcılığın ən
ağır qolu olan nəsrdə, dramaturgiyada böyük
şöhrət tapmış yazıçının əsərləri
ədəbiyyatımızın inciləri sırasında yer
alıb. Bir vaxt onun şeiri ilə nəsri
arasındakı fikri, mənəvi bağılığın
poetik dəyərini Xalq şairi Nəbi Xəzri belə ifadə
edib: “Mirzə müəllim, sən böyük bir ədəbi
nəslin əlindən tutub həyat yollarına
çıxardın... sən ədəbiyyata şeirlə gəldin...
Mən deyə bilmərəm ki, sənin
şeirin nəsrindən güclü, qüdrətli idi.
Lakin deyə bilərəm ki, bu sənin şeirə
olan ilk sədaqət andının qayıdışı idi.
Bu, qaranquşların isti yuvalarına
qayıdışına bənzəyirdi. Bu, əzəmətli
fillərin öz sonunu hiss edəndə doğma torpaqlara can
atmasına oxşayırdı”.
Əsərdə fotoların ardıcıllıq tarixləri
Teymur müəllimin bu janrda işlədiyi kitablardan bir qədər
fərqlidir və bu fərqlilik Mirzə İbrahimov
obrazının da layiq olduğu ucalıq səviyyəsində
yaradılmasının göstəricisidir. Başqa bir tərəfdən,
ədəbi qəhrəmanın yaşantılarını
özünəxaslıq və yenilik axtarışları ilə
nizama salmaq, müəllif-tərtibçinin bu sahədə
qazandığı təcrübəsinin, ideya-üslub, forma
axtarışlarında nail olduğu bənzərsizliyin bir
nümunəsidir. Əsər boyu ədəbi
mühitdə nəsildaşları olan
yazıçı-şairlərin Mirzə müəllimlə
əlaqələri, münasibətlərinin ən fərqli məqamları
yazıçının günəş hərarəti duyulan
sözlərində olduqca səmimi səslənir.
M.İbrahimov ictimai-ədəbi fəaliyyətilə
harda gərək olmuşsa, o sahəyə yeni ab-hava gətirmişdir. Bəlkə də
müasirləri arasında tək bir şəxsiyyətdir ki,
bir-birini əvəz edən böyük, məsuliyyətli vəzifələrdə
fasiləsiz çalışmalarıyla yanaşı ədəbi-bədii
yaradıcılığını da dumduru sular kimi öz
axarında apara bilmişdir. Azərbaycan
ictimai fikrinin, azərbaycançılıq, maarifçilik ənənələrinin,
milli-mənəvi dəyərlərimizin yüksəlişinə
xidmət etmişdir.
Mirzə müəllimin ürəyində bir ağrı kimi yaşadığı məsələ təbii ki, o taylı-bu taylı Azərbaycanın ayrılığı idi. Əsərlərinin şah mövzusu cənubla bağlı idi. Yazıçı o taydakı soydaşlarımızın ictimai-sosial həyatına, mənəvi taleyinə yaxından bələd idi. Bu yaxınlıq cənublu bacı-qardaşlarının ağrısını, istək və arzularını bir çox hekayələrində, “Gələcək gün” romanında olduqca təbii təsvir etmişdir. Yazıçı ikiyə bölünmüş Azərbaycanın, cənublu soydaşlarımızın ictimai ağrılarına ürəyini söykəmiş, bu istiqamətdə xeyli işlər görmüşdür. Kitabda milli hökumət nümayəndələrinin masa arxasında işgüzar görüntüsü bizə Mirzə müəllimin müstəqillik, bütövlük arzularını xatırladır.
Vaxtilə akademik M.Arif əbəs yerə deməmişdi ki, ədibin hər bir əsərində vətən məhəbbəti canlı bir ürək kimi çırpınmaqda, döyünməkdədir. Bu ürəyi biz yalnız bədii əsərlərində deyil, elmi əsərlərində və məqalələrində də görürük. “Mirzə İbrahimov vətəni təkcə torpaq kimi deyil, övladları ilə birlikdə təsəvvür edirdi” (N.Rizvan) və əlbəttə ki, onu bütöv anlamda sevirdi.
Burda yeniliyin bir cəhəti otaylı ədəbiyyat adamlarının Mirzənin işığına yığışmasının ilk dəfə və əhatəli şəkildə təqdim edilməsidir. Təbrizdən görüntülər, qədim abidələrin, bir çox yerlərin fotoları, Mirzənin özünün o həyatın içində olduğunu, tərcümeyi-halının cənubla bağlı ən kiçik detalının belə həssaslıqla izlənməsini aşkar edir. Kitabda yazıçının əsərlərindən, zaman-zaman dəyişən, yeniləşən həyata təsir edən amilləri açıqlayan ictimai məzmunlu çıxışlarından verilmiş nümunələr özəlliyi, orijinallığı ilə dərin təsir bağışlayır, qəhrəmanın mənəvi aləmini duymağa imkan yaradır.
Kitabın bir özəlliyi də cənubla bağlı bir çox hadisələrin Mirzənin öz yazılarından və digər şəxslərlə münasibətlərindən öyrənilməsidir. Bu fikirlərdən aydın olur ki, Mirzə müəllim cənubda baş verən ictimai-siyasi hadisələrdən təfərrüatınacan xəbərdar idi. O, Səttərxan hərəkatından başlamış, bütün hadisələrə qiymət verirdi. Yazıçının özü də müxtəlif vaxtlarda bu qaynar həyatın mərkəzində olmuşdur. Onun ürəyini ağrıdan məsələlərdən biri cənubluların ictimai-mənəvi taleyi, Azərbaycan dili və ədəbiyyatı məsələsiydi. İki əsrdən çoxdur ki, bütövləşmək, birləşmək istəyi şimallı-cənublu azərbaycanlıların böyük arzusudur. Amma bir həqiqət də var ki, bu ağrıları Mirzə İbrahimov çox dərindən yaşadı, həyatı boyu düşüncəsində daşıdı.
Şəfəq Nasir
525-ci qəzet.- 2015.- 2 may.- S.30.