Ötən ilin ədəbi mənzərəsi
Ömrümüzdən
daha bir il - 2014-cü il də keçib
getdi. Bu ili biz müstəqilliyimizin iyirmi
üçüncü ili kimi qarşıladıq və yola
saldıq. Ölkəmizin beynəlxalq aləmdə
nüfuzunun getdikcə gücləndiyinin, müstəqil bir
respublika kimi həm siyasi, həm də iqtisadi sahədə
uğurlarının şahidi olduq. Azərbaycan
dövlətinin daha möhkəm özüllər üzərində
qurulduğunu, bu müstəqilliyin memarı olan ulu öndər
Heydər Əliyevin ideyalarının necə uğurla həyata
keçirildiyini hiss etdik.
Təbii
ki, 2014-cü il Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafında da dərin izlər buraxan bir il kimi
unudulmayacaq. Məlumdur ki, insanın fəaliyyəti nəticəsində
yaranan bütün maddi və mənəvi nemətlər, hər
hansı cəmiyyətdə qəbul olunub gələcək nəslə
verilən bütün əxlaqi qaydalar və onların vasitələri
mədəniyyət anlayışına aiddir, başqa
sözlə-cəmiyyətdə toplanan, qorunub saxlanan müxtəlif
xarakterli məlumatın hamısı bir küll halında mədəniyyətin
məzmununa daxildir, bu məlumat həm irsən nəsildən-
nəsilə keçir, həm də cəmiyyət
özü, kollektiv özü onu təzə gələn nəslə,
kollektivə verir. Hansı mənada alınmasından
asılı olmayaraq, mədəniyyəti ənənədən
ayrı təsəvvür etmək mümkün deyil, bu mənada
mədəniyyətin bütün məzmunu ənənədə
yaşayır, ənənəsiz mədəniyyət, mədəniyyətdən
kənarda isə ənənə yoxdur və ola
bilməz. Bu mənada 2014-cü ilin ədəbiyyatı
- Azərbaycan mədəniyyətinin tərkib hissəsinə
daxil olan ən yaxşı ədəbi əsərlər
yaşarı ənənələrin davamıdır.
2014-cü
il Azərbaycanın ədəbi həyatında
bir sıra mühüm hadisələr baş vermiş ki,
onları xatırlamamaq mümkün deyil.
Keçən
il Azərbaycan
yazıçılarının həyatında mühüm
rol oynayan bir hadisə baş verdi: söhbət Azərbaycan
yazıçılarının XII qurultayından gedir.
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin 80 illik tarixi, əslində,
Azərbaycan ədəbiyyatının son 80 illik tarixi deməkdir. Bu 80 ildə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyini sözün əsl mənasında
qaynar ədəbi mühitin paytaxtı adlandırmaq olar.
İdeoloji təzyiqlərə, hətta
sapıntılara baxmayaraq Yazıçılar Birliyinin fəaliyyəti
ədəbi həyatımızın güzgüsü
olmuşdur. Birliyin fəaliyyətini
genişləndirmək məqsədilə
respublikamızın ayrı-ayrı bölgələrində
onun filiallarının (Naxçıvan, Sumqayıt, Gəncə,
Qazax, Lənkəran, Quba, Şəki, Aran, Şirvan,
Şamaxı, Muğan, Mingəçevir, Qarabağ, Moskva,
Gürcüstan, İstanbul) açılması da
mühüm hadisə kimi qiymətləndirilməlidir. Azərbaycan Yazıçılar Birliyi bu illər ərzində
xalqımızın mənəvi dünyasının zənginləşməsində,
onun bədii - estetik zövqünün formalaşmasında, vətənpərvərlik
tərbiyəsində, ədəbiyyatımızın
dünya miqyasında tanınmasında misilsiz rol
oynamışdır. Onun ədəbi orqanları olan “Azərbaycan”,
“Ulduz”, “Lit.Azerbaydcan” jurnallarının, “Ədəbiyyat qəzeti”nin də burada rolunu xüsusi
vurğulamalıyıq. “525-ci qəzet”, “Kaspi” və
“Ədalət” qəzetlərində də ədəbiyyata
xüsusi yer ayrılmasını vurğulamalıyıq.
Azərbaycan
yazıçılarının son - XII qurultayına göndərdiyi
təbrik məktubunda hörmətli prezidentimiz cənab
İlham Əliyev birmənalı şəkildə qeyd edib:
“Xalqın şüurunda azadlıq hisslərinin
yaradılmasında, daha da dirçəldilməsində
yazıçı və şairlərimizin
yaradıcılığının gücü
ölçüyə gəlməzdir. Onlar heç kəsin
dilinə belə gətirməyə cürət etmədiyi
bir vaxtda müstəqillik və azadlıq ideyalarının
carçısı olmaqla dərin məhəbbət və rəğbət
qazanmışlar... Ümidvaram ki, müstəqilliyimizi göz
bəbəyi kimi qoruyan, özünü vətənin
azadlığı və ərazi bütövlüyü naminə
fəda etməyə hər an hazır
olan, müasir təfəkkür tərzinə malik sağlam əqidəli
nəslin yetişdirilməsi daim sizin əsərlərinizin əsas
qayəsi olacaqdır”.
2014-cü
il iyunun 17-də Azərbaycan
yazıçılarının XII qurultayı öz işinə
başladı. 439 nəfərin - Birlik üzvlərinin təxminən
üçdə birinin iştirak etdiyi bu qurultayda nələr
baş verdi? Əvvəla,
qeyd edək ki, iki qurultaydır ki, ədəbiyyatın
müxtəlif janrları üzrə məruzələr
qurultaydan öncə dinlənilir və beləliklə,
qurultayda çıxışlar üçün geniş
imkan yaranır. Bir cəhət də
maraqlıydı ki, həmin məruzələr təcrübəli
tənqidçilərə deyil, cavan ədiblərə
tapşırılmışdı. Təbii
ki, bu məruzələrdə çatışmayan məqamlar,
prosesi-janrların durumunu tam əks etdirməyən məsələlər
də vardı. Amma ayrı-ayrı
çıxışları da nəzərə alsaq,
ümumilikdə ötən on il ərzində
Azərbaycan ədəbiyyatının keçdiyi yolun mənzərəsi
müəyyən dərəcədə öz əksini
tapdı. Məlum oldu ki, on il ərzində
Azərbaycan ədəbiyyatı müstəqillik
dövrünün ab-havası ilə yaşamış,
özünün ortaya qoyduğu əsərlərlə həyatımızda
baş verən ictimai-siyasi prosesləri, mənəvi
dünyamızı, insanın-müstəqillik dövrü
şəxsiyyətinin daxili dünyasını əks etdirməyə
çalışmışdır. Bu yolda bəzi
nailiyyətlər əldə edilmiş, yeni romanlar, povestlər,
dram əsərləri və poeziya nümunələri
yaranmışdır.
Qurultayda söylənilən çıxışlarda
belə bir cəhət vurğulandı ki, ədəbiyyatımızın
başlıca məramı azərbaycançılıqdır. Yazılan əsərlər
məhz bu ruha köklənməlidir. XXI əsrin
azərbaycanlı obrazını bədii əsərlərdə
görməliyik. O, nə düşünür, hansı
hisslər və duyğularla yaşayır?
Qarabağ mövzusu ətrafında qurultayda ciddi söhbət
getmədi. Amma qeyd edək ki, son on ildə ədəbiyyatımızda
bu mövzuda bir sıra maraqlı əsərlər
yaranmışdır.
Ədəbi gəncliklə bağlı problemlər də
diqqətdən yayınmır. Bu gün
Yazıçılar Birliyinin ədəbi gəncliyə
qayğısı yetərincədir. Onların
şeir və nəsr kitabları çap edilir, əsərləri
müzakirə olunur, ən istedadlıları isə Birliyə
üzv qəbul olunurlar. “aybKitab”
seriyasından cavan şair və nasirlərin
kitablarının nəşr edilməsi və o kitabların təqdimatının
keçirilməsi çox yaxşı hadisədir.
Yazıçılar İttifaqının katibi Rəşad Məcidin
rəhbərliyi ilə “Gənc ədiblər məktəbi”nin fəaliyyətini də xüsusi qeyd etməliyik.
Ədəbiyyatda plüralizmin olması da narahatlıq
doğurmur. Ədəbiyyatda müəyyən meyl və
tendensiyaların, cərəyanların yaranması da təbiidir.
Məsələn, son on ildə postmodernizm ədəbi təmayülün
Azərbaycan poeziyasında və nəsrində
özünün “naxışları”nı
vurması heç də təəccüblü deyil. Amma “postmodernizm” adı altında formalizmə, ədəbi
əllaməçiliyə uymaq, ədəbiyyatımızın
yaşarı ənənələrini inkar etmək qorxulu və
yolverilməzdir.
Azərbaycan ədəbiyyatı XXI əsrə
özünün əbədi, yaşarı ənənələri,
həm də yeni meyl və tendensiyaları ilə qoşuldu. Elə ənənələr
var ki, onlar əsrlər boyu ədəbiyyatda yaşayır,
inkişaf edir, yeniləşir.. İncəsənətin digər sahələrinin
rolunu qətiyyən azaltmadan deyə bilərik ki, klassik ənənələri
yaşatmaq, qoruyub hifz etmək və gələcək nəsillərə
çatdırmaqda ən önəmli rolu poeziya
oynamışdır. Azərbaycan
poeziyası, ilk növbədə, Azərbaycan mənəviyyatının
təcəssümü olan milli bir poeziyadır.
2014-cü
ilin poeziyası da həmin ənənələri davam etdirdi.. Ancaq ənənə heç də
köhnənin təkrarı deyil, ədəbiyyatın hər
bir yeni mərhələsində o zənginləşir, yeni
xassələr, keyfiyyətlər kəsb edir. Şeirimizdə ta əzəldən bir neçə
əsas mövzu olub (vətənpərvərlik, sevgi, təbiət,
insanın tərənnümü), indi də həmin
mövzular üstünlük təşkil edir. Ancaq müstəqillikdən sonra şeirimizin
tematikası bir qədər də genişləndi,
Qarabağda baş verən hadisələr, 20 Yanvar, Xocalı
soyqırımları, şəhidlik, yurd yanğısı,
müharibənin doğurduğu ağrı-acılar,
qaçqınlıq-köçkünlük ab-havası da
şeirimizdə səslənməkdədir. Şeirimizdə vaxtilə yasaq olunan Tanrı məhəbbəti
də, dini dəyərlərimizin təbliği də öz əksini
tapır. Artıq poeziyada XXI əsrin
ab-havası, müstəqillik əldə etmiş bir xalqın
duyğu və düşüncələri əks olunur.
Fərdin daxili aləminin ifadəsi isə daha
çox diqqəti cəlb edir.
Poeziyamızın inkişafında böyük rol
oynamış, öz əsərləri ilə ədəbiyyatımızı
zənginləşdirən yaşlı nəslin (otuzuncu,
qırxıncı, əllinci illərdə ədəbiyyata gələnlərin)
nümayəndələrinin əksəriyyəti artıq
dünyalarını dəyişmişlər. “Yarpaq tökümü”
çoxdandır davam edir və nə qədər ağır
olsa da, təəssüf hissilə deməliyik ki,
poeziyamızın Bəxtiyarı, Qabili, Hüseyn Arifi, Nəbi
Xəzrisi, Kürçaylısı, Qasım Qasımzadəsi
artıq yoxdur, Məmməd Araz da, Məstan Günər də,
Sərdar Əsəd də, Tofiq Bayram da, Hüseyn
Kürdoğlu da, Tofiq Mütəllibov da, Rəfiq Zəka da,
Şəkər Aslan da, Ağa Laçınlı da, Ələkbər
Salahzadə də, İsa İsmayılzadə də, Tofiq
Abdin də, Arif Abdullazadə də, bu il dünyasını dəyişmiş
Vaqif Səmədoğlu da, daha sonrakı nəsildən Səyavuş
Sərxanlı da, Nüsrət Kəsəmənli də, Eldar
Baxış da, Nurəngiz Gün də, Akif Səməd də,
Adil Mirseyid də sıralarımızda deyil. Doğrudur,
onların mənəvi irsi yaşayır, təbliğ olunur,
unudulmurlar, amma bəzilərinin vaxtsız, gözəl əsərlər
yarada biləcəkləri bir vaxtda dünyadan getməyi təəssüf
doğurur. Amma bu gün poeziyamızın yaşlı nəsli
və nisbətən onlardan cavan olanlar-Fikrət Sadıq, Fikrət
Qoca, Söhrab Tahir, Nəriman Həsənzadə, Məmməd
Aslan, Abbas Abdulla, Musa Yaqub, Eyvaz Borçalı, Firuzə Məmmədli,
Zəlimxan Yaqub, Sabir Rüstəmxanlı, Çingiz
Əlioğlu, Ramiz Rövşən, Vahid Əziz, Ənvər
Əhməd, Oqtay Rza, Vaqif Bayatlı, Rüstəm Behrudi,
Əjdər Ol, yenə poeziyanın öncül
sıralarındadırlar. Xalq şairi Nəriman Həsənzadə
gənclik havası ilə yazıb-yaradır, keçən il
o, “Sözü tara verin” və “Şeyx Nigari türbəsi”
adlı iki poema və silsilə şeirlər yazmışdır.
İçi vətənpərvərlik
duyğuları ilə süslənən bu poemalar öz məna
dolğunluğu, poetik gözəlliyi ilə diqqəti cəlb
edir. Xalq şairi Zəlimxan Yaqub xəstəliyinə,
fiziki durumuna baxmayaraq İsa Muğannaya və onun fəlsəfi
dünyasına həsr etdiyi “Ün” poemasını qələmə
almışdır. Mətbuatda da onun
bir-birinin ardınca xeyli şeirləri dərc edilib və qətiyyətlə
demək olar ki, Zəlimxan Yaqub xalq şeiri ilə bu
günün şeiri arasında körpü rolunu uğurla
yerinə yetirir.
Bu gün şeirin meydanı çox genişdir. Kitab çap
elətdirmək, şeirləri ilə mətbuatda
çıxış etmək çox asandır, amma hər
yazılan şeir şeir olmadığı kimi, hər
şeir toplusuna da poeziyanın uğuru kimi baxmaq olmaz.
Amma o da var ki, oxucularımızın da səviyyəsi
artıb, onlar qrafoman təfəkküründən yaranan və
adına heç cür şeir deyilməyən
nümunələri birmənalı olaraq qəbul eləmirlər.
Azərbaycan şeiri öncə qeyd etdiyimiz kimi ənənəyə
çox bağlıdır və bu gün heca şeiri yenə
də əvvəlli illərdə olduğu kimi ön
sıradadır. Heca şeiri bizim doğma, anadilli
şeirimizdir, kənardan heç bir müdaxilə, təzyiq
və təsir qəbul etməyən şeirimizdir. Amma gizlətməyək ki, hecada yazılan şeirlərin
böyük bir qismi orta səviyyədən də
aşağıdır. Belə şeirlər,
adının qarşısında Şair yazılanların
ürəyindən yox, oxuduqları şeirlərin təsirindən
və təqlidindən yaranır.
Böyük türk şairi Nazim Hikmət deyirdi ki, ən
yaxşı şeirin vəzni yoxdur, istər hecada, istər sərbəstdə,
istərsə də əruzda olsun. Ən yaxşı
şeir ürəklə beynin ittifaqından yaranır. Azərbaycan şeiri öz musiqi ahəngi,
melodiyası və fikrin parlaq ifadəsi ilə seçilir və
bu sözü sərbəst şeir haqqında da söyləmək
olar. Çünki bizim ən yaxşı sərbəst
şeirlərdə də musiqi, ahəng, ritm və poetik fikir
cazibəsi var. Əgər heca şeirimizdə, onun
inkişafında Səməd Vurğun, Hüseyn Arif, Bəxtiyar
Vahabzadə, Nəbi Xəzri və b. ünlü şairlərimiz
mühüm rol oynayıblarsa, sərbəst şeirimizdə də
Rəsul Rza ustad kimi sözünü deyib, yol göstərib və
bu gün də ən gözəl sərbəst şeirlərimizdə
Rəsul Rza poetik ənənəsindən gələn təsirləri
hiss edirik. Amma sərbəst şeir adına
da hoqqabazlıqlar, əllaməçilik edənlər az
deyil. İndi sərbəst şeirlər qafiyəli
də yazılır, qafiyəsiz də, amma şeirin
şeirliyini təmin edən ən başlıca amil fikirlə
hissin vəhdətidir.
Bu gün poeziyamızda modern ruhlu şeirlərin
yazılmasını da təbii hesab edirik. Bütün
xalqların ədəbiyyatında olduğu kimi, Azərbaycanda
da müxtəlif “izm”lərin, cərəyanların təsiri
yaxud mövcudluğu inkaredilməzdir. Bu gün Aqşin
Yeniseyin, Zahir Əzəmətin, Murad Köhnəqalanın,
Rasim Qaracanın, Azad Yaşarın, Şəhriyar del Geraninin ənənəvi şeirdən fərqli
olaraq tamam başqa stildə yazmaları təəccüblə
qarşılanmamalıdır. Postmodernizmin təsiri
onların bəzilərinin klassik və müasir ədəbiyyatımıza
inkarçı mövqeyə, nihilist düşüncəyə
gətirib çıxarsa da, dərk olunmalı bir həqiqət
var ki, Azərbaycan poeziyası belə eksperimentləri
çox görüb. Eksperimentdən
qorxmaq lazım deyil, onların təsiri uzun sürmür.
Poeziyamızın ədəbi gənclik qolu da ədəbiyyatımızın
gələcəyinə, sabaha inam yaradır. Keçən il “Azərbaycan” və “Ulduz” jurnallarında
ikimininci illərdə ədəbiyyata gələn, elə ilk
şeirləri ilə də az-çox diqqəti cəlb edən
gənclərin xeyli yazıları çap olunmuşdur. Bu
cavanlar içərisində Anar Aminin, Aqşin Evrənin,
Müşfiq Cəbinin, Könül Həsənqulunun, Nilufər
Şıxlının, Arzu Hüseynin, Elşad
Ərşadoğlunun, Dilqəm Əhmədin, Nigar Anın,
Vasif Əlihüseynin, Elşad Baratın, Günel
Eyvazlının, Arzu Hüseynin, Sevinc
Çılğının, Emin Pirinin, Ruslan Əli Dostun,
Ruzbeh Məmmədin şeirləri xüsusilə seçilir.
Bölgələrdə
də Yazıçılar Birliyinin üzvü olan şairlərimiz
az deyil. Etiraf edək ki, indi
“region ədəbiyyatı” anlayışı aradan qalxıb.
Bölgələrdə istedadlı yazarların
sayı çoxalıb. Qubada Zakir Məmməd, Ramiz
Qusarçaylı, Lənkəranda İltifat Saleh, Tərlan
Əbilov, Ağamir Cavad, Qazaxda Barat Vüsal, Şahinə
Könül, Cəlilabadda Əlirza Həsrət, Əlizadə
Nuri, Mətləb Ağa, Ədalət Salman, Masallıda Arif Fərzəli,
Sumqayıtda Əşrəf Veysəlli, Zirəddin Qafarlı,
Ofeliya Babayeva, Gülnarə Cəmaləddin, Nazilə
Gültac, Xatirə Fərəcli, Sabir Sarvan, Məmməd
İlqar, Salyanda Namiq Hacıheydərli, İmişlidə
Valeh Bahaduroğlu, Sabirabadda Nisəbəyim, Yardımlıda
Sakit İlkin, Ağcabədidə Sevindik kimi yaşlı, orta
və cavan nəslin yazarları müasir ədəbi prosesdə
fəal iştirak edirlər.
2014-cü
ilin poeziyası haqqında bu qeydlərimizi belə bir nikbin
sözlərlə bitirə bilərik: POEZİYAMIZ YOLUNA DAVAM
EDİR, ƏNƏNƏLƏR YAŞAYIR,
ŞEİRİMİZİN SABAHI ÜÇÜN
TƏHLÜKƏ YOXDUR!
Azərbaycan nəsri 2014-cü ildə hansı
uğurlara imza atmış, ədəbi inkişafın
hansı pilləsinə yüksəlmişdir? Nəsrimizin
nailiyyətləri, uğurları ilə bir sırada hansı
qüsurları, onun inkişafına mane olan nöqsanları
ilə qarşılaşmışıq? Azərbaycan
nəsri müasir insanın bədii obrazlarının
yaradılmasında, həyatın, gerçəkliyin problemlərinin
bədii həllində hansı yadda qalan nümunələri
ilə seçilmiş, fərqlənmişdir?
Keçən ilin nəsri haqqında söhbətə
bu suallarla başlamağımız təsadüfi deyil. Çünki
hər hansı ədəbi janrın bir illik mənzərəsi
haqqında söz açanda, ilk növbədə, statistikaya
müraciət etmək lazımdır.
Keçən
il qocaman dərgimiz olan “Azərbaycan”
jurnalında altı roman, beş povest, iyirmi üç hekayə
dərc edilmişdir. “Ulduz” jurnalı isə əsasən
hekayələr çap etmiş, povestə və romana ehtiyac
hiss etməmişdir. Lakin 2014-cü ilin Azərbaycan
nəsrini bu statistik rəqəmlərlə məhdudlaşdırmaq
olmaz. Ədəbi jurnallardan əlavə,
kitab halında çap olunan nəsr əsərləri (roman,
povest, hekayə) hər iki jurnalda dərc olunanlardan qat-qat
çoxdur. Bundan əlavə, onlarla qəzet
və jurnallarda da müntəzəm olaraq hekayə çap
olunur. Deməli, Azərbaycan nəsrinin 2014-cü il mənzərəsi kəmiyyətcə
ürəkaçandır. Lakin kəmiyyət
heç də keyfiyyət göstəricisinə
çevrilmir. Şeirdə də belədir,
nəsrdə də. Ona görə də
biz bu icmalda yalnız bəzi əsərlər haqqında
söhbət açacayıq ki, onlar nəsrimizin
simasını, xarakterik xüsusiyyətlərini özlərində
əks etdirə bilirlər.
Xalq yazıçısı Anarın “Göz muncuğu”
romanı (“Azərbaycan” jurnalı ¹ 11) 2014-cü ilin ədəbi
hadisəsi hesab oluna bilər. Az bir müddət
ərzində roman ədəbi ictimaiyyət və oxucular
arasında böyük əks-səda doğurmuşdur.
Bütün yaradıcılığı boyu hər yeni nəsr
əsəriylə oxucuları düşünməyə
sövq edən, onları narahat edən suallara cavab axtaran və
təkcə məzmununa, təlqin etdiyi fikir və ideya
anlamına görə deyil, həm də bədii-sənətkarlıq
priyomlarına görə seçilən Anar nəsri bu dəfə
də ədəbi aləmi tərpətdi, silkələdi. Görünür, nəsrdə uzun müddət həyatı,
insanı bu səpgidə təsvir edə biləcək əsərlərə
ehtiyac duyulurmuş.
Anar nəsri keçən əsrin
altmışıncı illərindən başlayaraq insan
haqqında bədii-fəlsəfi düşüncələri
ilə oxucunu maraqlandırmağa başlayıb. İnsanı
adi məişət qayğılarından tutmuş cəmiyyətdə
mövqeyinə qədər hərtərəfli, geniş
planda təhlil hədəfinə çevirən Anar nəsri
təkcə bir zamanın, konkret bir dövrün məcrasına
sığan deyil. Anarın Kəbirlinskisi, Zaur və Təhminəsi,
Fuadı, Oqtayı ötən əsrin tipləri olsa da,
onların dramları və faciələri bütün zamanlar
üçün səciyyəvidir. Anar əbədi
Xeyir-Şər, Hörmüz-Əhrimən mübarizəsini
konkret bir dövrə sığışdırmır. Anar həmin konflikti bütün zamanlar üzrə
dövr elətdirir, təbii ki, hər zamanın öz fəlsəfi,
psixoloji dönəmlərini nəzərə alır. Əsər iki dünyanın-həm bu, həm də
o dünyanın arasında qalan, ölüb sonra dirilən bir
insanın taleyindən, əzab və ağrılarından
söz açır. Hadisələr
yuxu-reallıq, xəyal-fantaziya, işıq-qaranlıq
çevrələrində davam edir. Anarın
nəsri sosrealizmin “müsbət qəhrəman”
konsepsiyasına ilk nümunələrindən biganəlik
göstərmiş, insanı müsbət-mənfi
qarışığında təqdim etməyə meylli
olmuşdur. Ona görə də onun “Göz muncuğu”
romanında da insan öz əməlləri ilə müsbətlə
mənfinin arasındadır, pislik də, xeyirxahlıq da bir
insanın öz içindədir və onlar daim mübarizə
aparırlar, pisliklər insanı Şərə, xeyir əməllər
isə yaxşılığa doğru sürükləyir. Romanda mistika ilə reallıq, keçmişlə bu
gün arasında körpü, bağlılıq, rabitə
yaradılır və əslində, bu,
yazıçının bədii priyomlarını şərtləndirdiyi
kimi, zaman-məkan əlaqələrinin də
mövcudluğunu təyin edir. Mif, folklor və
xalq inancları, əfsanə və rəvayətlər, yuxu və
gerçəklik elementləri xaotik bir mənzərə
yaradır, amma bu xaosda vahid ideya planı-insanı bütün
mürəkkəbliyilə canlandırmaq istəyi
reallaşır. Beləliklə, Anar
altmışıncı illərdən bəri qələmə
aldığı nəsr əsərlərinə xas olan
bütün elementləri daha kamil şəkildə bu son
povestində cəmləşdirir, insan haqqında təsəvvürləri
fəlsəfi-psixoloji aspektdə oxucuya təqdim edir.
2014-cü ilin nəsri ötən illərlə
müqayisədə janrların bədii-sənətkarlıq
axtarışları ilə daha çox diqqəti cəlb edir. Belə ki, müasir nəsrdə
artıq vahid tipli bir roman strukturuna az təsadüf
edirik. Romanlarda, povestlərdə, hətta hekayələrdə
sinxronizm nəzərə çarpır, yəni yuxu ilə
reallıq, miflə gerçəklik bir-birinə
qarışır, zamanlar arasında körpü aradan
qaldırılır, fantastika ilə reallıq qovuşur və
s. Bu, dünya romanında gedən forma-struktur yenilikləri ilə
uzlaşır. Təbii ki, burada milli, etnoqrafik
xüsusiyyətlər ön sıradadır, yəni dünya
romanında gedən dəyişmələr heç də
milli roman təcrübəsini zəiflətmir.
Bir halda ki, söhbət romandan düşdü, bu haqda
bir qədər ətraflı söz açmaq istərdik. Rus ədəbi tənqidinin
flaqmanı - V.Q.Belinski 1847-ci ildə bir məqaləsində
yazmışdı: “Roman və povest bizim zəmanəmizdə
ədəbiyyatın bütün digər növlərini
sıxışdırıb arxa plana keçirmiş və ədəbiyyatda
hakim mövqeyə keçmişdir. Mübaliğəsiz
demək olar ki, indi bizim zəmanədə ədəbiyyat
dedikdə roman və povesti nəzərdə tuturlar. ..Roman deyilən bu cadugər nə olan şeydir?
Onun savadlı kütlələri ovsunlayıb ələ
almasının səbəbi nədədir?: ...Romanın
məzmunu müasir cəmiyyətin bədii təhlilidir, cəmiyyətin
görünməyən elə əsaslarını
açıb göstərməkdir ki, adət edilmiş vərdişlər
və düşüncəsizlik onları cəmiyyətin
özündən də gizli saxlayır. Müasir
romanın vəzifəsi-həyatı bütün
çılpaq həqiqəti ilə əks etdirməkdir.
Buna görə çox təbiidir ki, roman, bir
istisna kimi, ədəbiyyatın bütün digər növlərinə
nisbətən hamının diqqətini cəlb etmişdir; cəmiyyət
romanı öz güzgüsü hesab edir və ona baxıb
özünü görür, öz-özünü dərk
edir”. Belinskinin roman haqqında bu mülahizələrini
o dövrə qədərki rus və dünya romanını səciyyələndirən
ən doğru və dəqiq bir tərif kimi qəbul etmək
olar. Burada köhnəlməyən, ədəbiyyatın
hər bir mərhələsi üçün qəbul edilən
fikirlər diqqəti cəlb edir, ilk növbədə,
romanın müasir cəmiyyətin bədii təhlili
olması məsələsi. Azərbaycan
romanının ən gözəl nümunələrində də
məhz bu başlıca xüsusiyyət öz əksini
tapmışdır.
2014-cü ildə roman müəllifləri
sırasında biz adət etdiyimiz müəllifləri yox,
daha çox gənc müəllifləri görürük və
bunu təqdir edirik. Natiq Məmmədlinin “Körpüdə ümid”, Nisə
Bəyimin “Online”, Qəni Camalzadənin “Karxana”, Vahid Qazinin
“Çholqala 1992”, Zahid Sarıtorpağın “Dərdin
sarı çəpgəni”, Səxavət
Talıblının “Adəmin övladları” romanları ədəbiyyatımızda
yeni bir romançı nəslinin formalaşmasından xəbər
verir. Bu nəsil sırasında Elçin Hüseynbəylinin,
İlqar Fəhminin, Əlabbas Bağırovun, Kamil Əfsəroğlunun,
Aslan Quliyevin, Nəriman Əbdülrəhmanlının, Səxavət
Talıblının, Varisin, Vüsal Nurunun, Cavid
Zeynallının, Sevinc Pərvanənin, Həmid
Herisçinin, Sahilənin, Müzahim İsmayılzadənin,
Əsəd Qaraqaplanın da adlarını çəkmək
olar. Hiss olunur ki, yeni romançılar həm Azərbaycan
romançılığı ənənələrindən,
həm də dünya romanı təcrübəsindən
görüb-götürür, bu sahədə təzə
söz deməyə çalışırlar.
Roman janrı ilə bağlı bir məsələyə
də toxunmaq istərdik. Bu gün ədəbi prosesdə “roman
axını” deyilən bir ifadə də
formalaşmaqdadır. Bizim hesablamamıza
görə son yeddi ildə 140-dan artıq roman yazılıb.
Bu, əlbəttə, böyük rəqəmdir.
Hətta Azərbaycan romanının bütün
mərhələləri üçün ən yüksək
bir nəticədir. Bəli, roman çox
yazılır, kimi dindirirsən, deyir roman yazmışam və
təəssüflə qeyd etməliyik ki, romana bu meylin və
həvəsin nəticəsi heç də ürəkaçan
olmur. Qeyri-peşəkarlıq, təcrübəsizlik,
səriştəsizlik həmin romanlarda nəzərdən
qaçmır.
İstər roman olsun, istər povest, istərsə də
hekayə- nəsrin başlıca vəzifəsi həyat həqiqətini
dolğun əks etdirməkdir. Yazıçı həyatı
bəzəmir, sadəcə, onu bədii şəkildə təcəssüm
etdirir.Çağdaş həyatımız son dərəcə
mürəkkəb və təzadlıdır. Bu həqiqətləri
qələmə almaq istedad tələb
edir.Tanınmış yazıçı Məmməd Orucun
“Atəşkəs yallısı” povesti bizdə belə bir qənaət
yaratdı ki, yazıçı həyata nə qədər
yaxından bələd olsa, öz müşahidələrini
bədii şəkildə ümumiləşdirə bilsə,
bir o qədər uğur qazanar. “Atəşkəs
yallısı” povesti dediklərimizə sübut ola bilər.
“Atəşkəs yallısı” Məmməd Orucun
günümüzün reallıqları haqqında qələmə
aldığı əsərlərdən biridir və bu əsər
göstərir ki, yazıçı əsl həqiqəti kənar
yerdə, mistik və irreal qüvvələrdə deyil, həyatın,
gerçəkliyin özündə axtarmalıdır.
Təəssüf
ki, son illərin nəsrində real həyatımızla
bağlı belə povest və romanlar az
yazılır.
Qocaman yazıçı Qərib Mehdinin son illərdə
qələmə aldığı povestləri cəmiyyətdə
baş verən naqislikləri satirik planda oxucuya təqdim edir. Firuz Mustafanın, Xumar
Ələkbərlinin, Əlabbas Bağırovun, Alpay Azərin,
Aydın Tağıyevin, Mübariz Cəfərlinin, Varisin
hekayələri bu janra marağın azalmadığına dəlalət
edir. Mübariz Cəfərlinin hekayələri
onun artıq bitkin bir qələm sahibi olduğunu sübut
edir. Ən sevindirici cəhət odur ki,
Mübariz hekayəni necə qurmaq, süjeti, təsvir etdiyi
insan obrazlarını əsərdə necə canlandırmaq məsələsində
getdikcə kamilləşir. Onun keçən il “Azərbaycan”
jurnalında çap etdirdiyi “Amerika”, “Yaxınlaşma”, “Səhvlər
nəzəriyyəsi” hekayələri bu mənada nümunə
göstərilə bilər.
2014-cü ilin nəsri haqqında söhbətimizə yekun vurub deyə bilərik ki, poeziyada olduğu kimi müasir nəsrimizdə də yeniləşmə, inkişaf diqqəti cəlb edir. Yeni ədəbi qəhrəmanlar, günümüzün həqiqətləri nəsrdə öz ifadəsini tapır. Amma bununla kifayətlənmək olmaz. Xüsusilə, son illərdə Qarabağ hadisələri ilə bağlı nəsrimizdə bir kasadlıq nəzərə çarpır. Aqil Abbasın “Dolu”, “Allahı qatil edənlər”, Hüseynbala Mirələmovun “Dağlarda atılan güllə” kimi maraqlı romanlarından sonra nəsrimizdə bu mövzuda bir qıtlıq hiss olunur. Ümid edək, bu mövzuda da yeni nümunələr yaranacaq.
Bir neçə kəlmə də 2014-cü ilin ədəbi tənqidi barədə. Tənqidçi olduğumdan həmişə belə düşünmüşəm ki, bir tənqidçinin öz peşəsi ilə bağlı söz deməsi, həmkarlarının fəaliyyəti haqqında fikir yürütməsi o qədər də yaxşı səslənməz. İndi də bu fikirdəyəm və təbii ki, ədəbi tənqidin 2014-cü ildəki durumu növbəti məruzələrin birində öz əksini tapacaq. Ancaq ədəbi tənqidlə bağlı üç mühüm məsələyə öz münasibətimi bildirmək istəyirəm.
1.Bu gün tez-tez ədəbi tənqidin yoxluğundan, onun ədəbi proseslə ayaqlaşmadığından söhbət düşür, hətta tənqid nəyə gərəkdir,- düşüncəsindən doğan fikirlər də mətbuata yol tapır. Halbuki, bu, heç də təzə əhvalat deyil, Sovet dönəmində də, hətta ədəbi tənqidin az-çox fəallaşdığı dövrdə də belə antitənqid şüarları səslənirdi. Əlbəttə, biz inkar etmirik ki, ədəbi tənqiddə müəyyən boşluqlar var, biz inkar etmirik ki, bəzən tənqid müəyyən yazıçıların monopoliyasına çevrilir, biz inkar etmirik ki, tənqiddə bəzən estetik savadın çatışmazlığından doğan hallar nəzərə çarpır, biz tənqidçilərin öz aralarında fikir müxtəlifliyindən deyil, şəxsi münasibətlərdən yaranan kobud və primitiv antitənqid nümunələrini, “birincilik” iddiasından doğan eqoizm hallarını, xüsusilə saytlarda gedən biabırçı qladiator-tənqidçi savaşlarını da inkar etmirik.Və bundan ən çox da tənqidin və tənqidçilərin özləri zərər çəkir. Ancaq bütün bunlara baxmayaraq Azərbaycanda ədəbi tənqidin yoxluğundan şikayətlənməyə dəyməz. Bu gün etik, estetik və sosial amillərin vəhdəti ilə ifadə olunan həqiqi tənqid də fəaliyyət göstərir və mən bu tənqidi təmsil edən tənqidçilərin adlarını da çəkə bilərəm: Nizami Cəfərov, İsa Həbibbəyli, Şirindil Alışanlı, Nizaməddin Şəmsizadə, Əsəd Cahangir, Tehran Əlişanoğlu, İradə Musayeva, Cavanşir Yusifli, Nərgiz Cabbarlı, Qurban Bayramov, Elnarə Akimova, Rüstəm Kamal, Bəsti Əlibəyli, Südabə Ağabalayeva, Vaqif Yusifli. Və əlbəttə, Xalq yazıçıları Anarın və Elçinin ara-sıra ədəbi tənqidlə məşğul olmaları, Tofiq Hacıyev və Kamal Abdulla kimi tanınmış dilçilərin də bu prosesə qoşulması “bizdə tənqid yoxdur!” antitənqid şüarını səsləndirənlərə ciddi bir qınaqdır.
2. Tənqid necə olmalıdır? Bu gün də bu sual ətrafında mübahisələr davam etməkdədir. Bu gün etiraf edək ki, tənqiddə elmi üslubda publisistik üslub bir-birinə qovuşub və bunu qətiyyən inkar etmək olmaz ki, tənqidçilərin yazılarında bu vəhdət fikrin adi sözdən obrazlı, publisistik ifadəyə qədər keçdiyi yolu yaxşı mənada xarakterizə edir. Sevinməyə dəyər ki, tənqidi yazılarda quru akademizm, elmə bənzər, ağır protokol dili yox olur, tənqiddə emosional çalarlar güclənir. Ancaq təəssüflə qeyd etməliyəm ki, bəzi tənqidi yazılarda “nəzəriyyəçilik” xəstəliyi hələ də özünü göstərir. Tənqidin janrlarına gəldikdə icmal, məruzə, məqalə, esse, resenziya, məktub formaları yenə gündəlik tənqid janrları kimi diqqəti cəlb edir. Lakin tənqiddə böyük monoqrafik formalara ehtiyac duyulur.
3. 2014-cü ildə ədəbi tənqiddə yeni bir tənqidçi imzasına rast gəlmədik,-desək, insafsızlıq olardı. Aygün Bağırlı, Günay Qarayeva, Aynurə Mustafayeva, Rərvin Nurəliyeva, Maral Yaqubova, Mətanət Vahid - tənqiddə artıq qadın yazarların da imzalarını görmək olur.
Mənim 2014-cü ilin ədəbi mənzərəsi barədə qeydlərim bu qədər. Məruzəmdəki boşluğu özüm də hiss edirəm, ancaq qarşıda sizi bu boşluğu aradan qaldıra biləcək məruzələr gözləyir.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.-
2015.- 2 may.- S.24-25.