“Niyə ağlayırsan, məgər biz
xoşbəxt deyilikmi?”
FÖVQƏLİNSAN AXTARIŞI - İLLÜZİYA İLƏ REALLIĞIN KƏSİŞMƏ NÖQTƏSİNDƏ
“O
adamları sevirəm ki, hər şeyin yaxşısına can
atmırlar, əslində tək bir yaxşı cəhəti
olan adam ideal adamdan yaxşıdır,
çünki belədə insan bu tək cəhətə daha
çox alışır, o, alın yazısı kimi, insana
ölüncə yoldaşlıq edir” - “Zərdüşt belə
söylədi”...
Dolayısıyla
bunu Zərdüştün adı ilə yola
çıxıb ömrü boyu dəlicəsinə bir istəklə
Fövqəlinsan axtarışında can qoyan Nitşe dedi.
Yazılarından başqa heç bir yerdə, həyatının
heç bir sahəsində fövqəlinsan olmağa
çalışmayan, acıqlı, qəzəbli, aqressiv Nitşe...
İdeal olmayan, amma tək bir yaxşı cəhəti
olan Nitşe - o, yaxşı yazmağı bacarırdı.
Yazılarındakı fikir və
düşüncələri ilə şüurlara təsir etməyi
bilirdi. Baxmayaraq ki, sağlığında
bircə kitabını da almadılar. Amma üstündən
uzun onillər keçdi, indi bir ağızdan deyirlər: “Zərdüşt
belə söylədi”...
Nitşe zamanında dahiliyinin əvəzini ağlı və
səhhəti ilə əməlli-başlı ödədi. Hələ
indiyəcən filosoflarla yazıçılar onu öz
aralarında “bölüşdürüb” başa çıxa
bilməsələr də, hər iki tərəf bir-birinə
Nitşenin dahiliyini etiraf və qəbul edəcək qədər
güzəştə getməyi bacarıblar.
Nitşe nifrətlə sevgini paralel şəkildə
daşıyacaq qədər güclü, pərəstiş
etdiyi, bütün varlığını, mənəvi-fəlsəfi
“qazanclarını” borclu olduğu obyektlərə nifrət edəcək
qədər “zəif” idi. Onun nifrəti sevgisini
üstələyirdi. Bəlkə də bunda bir az haqlı idi. O özündən başqa hər
kəsə şübhə ilə yanaşırdı. Bəlkə də bu, zəmanəsi tərəfindən
qəbul olunmamasına, etiraf edilməməsinə görə
kütlədən aldığı qisas idi. Kyerkeqorla həmfikir
olan və ekzistensializmin ən görkəmli fiqurlarından
biri kimi indiyədək ədalətli, mənalı hesab olunan
varoluşu, Tanrının iradəsi və ədaləti ilə
idarə olunan dünyaya ilk zərbəsini “Tanrı
öldü!” qəzəbli bəyanatı ilə vuran Nitşeyə
bu zərbə sonralar geri qayıdacaqdı.
O indiyədək
doqma kimi qəbul edilən və hər kəsin
özlüyündə fitrən mövcud olduğu hesab etdiyi
təməl dəyərlərin ifşasından
başlayacaqdı, amma onun ifşasında bir nifrət və
qorxu gizlənirdi. O indiyədək əxlaq, dəyər hesab
edilən hər şeyə arxa çevirmişdi. Bu, onun cəmiyyətə protesti idi.
Və bu hərəkəti cavabsız qalmadı. Onu sevmədilər,
həmişəlik üz döndərdilər. Bəlkə də bu sevgisizlik onun dahiliyə və dəliliyə,
son nəticədə də ölümə bu qədər
sürətlə yaxınlaşdırdı. Öz dəyərini anlaması, istedadını,
intellektini dərk etməsi və bunun başqaları tərəfindən
açıq-aşkar görməməzliyə vurulması
onda böyüklük maniyasının yaranmasına səbəb
oldu. Böyük olduğuna inanmırlarsa, sadəcə
özün buna inanırsan... O özünü tapana qədər
ruhu od-alovdan keçdi. Mənəvi təzadlar, ruhi təbəddülat
və çırpınmalar, rahatlıq bilmədən mənəvi
axtarışlarla keçən təlatümlü
ömür... Hər kəsin - xüsusilə doğma
anasının, sevdiyi qadınların ondan imtinası, dəyərini
anlamaması... Onun hədsiz narahat, aqressiv və
nəhəng ruhu rahatlıq, sakitlik, huzur həsrətindəydi.
Nitşe insanlara da bunu bəxş eləmək
istəyirdi. Amma bu sakitlik bəyəm onun
özündə vardı ki, başqalarına da bunu verə
biləydi? Özündə
tapılmayanı başqasına necə bəxş etmək
olar?
lll
Yeddi arxa sülaləsinin xristian olduğu Nitşe zərbəni
məhz ora, xristianlığın özəyinə vurmağa
çalışırdı. Lakin
xristianlığın mərhəməti qalib gəldi.
Ondan üz döndərən qatı dindar anası bu bədbəxt
dahiyə yenidən ağuşunu açanda Nitşenin 55
yaşı və dünya irsinin şedevrlərinə
çevrilə biləcək əsərlərinin ən
azı əlyazmaları vardı... Ana
ağlını itirmiş oğlunun iztirablarına laqeyd qala
bilməmişdi. Bu, artıq xristianlıqdan da uca
insanlıq dininin təzahürü idi...
Anasının ölümündən sonra isə köməksiz,
gözləri tutulmaqda olan zavallını bacısı Elizabet
himayə etmək üçün yanına apardı. Ancaq bu himayə
də Nitşeyə “baha başa gəldi”, haqqında antimifin
yaranmasına zəmin yaratdı. Antisemit
baxışlı qatı millətçi Elizabet
qardaşının ölümündən sonra onun nəşr
etdirdiyi əsərlərində redaktəni elə apardı
ki, sonralar Nitşeni nasizmin sələflərindən biri kimi
qəbul etdilər. Beləliklə,
Nitşeni nə sağlığında anlamadılar, nə də
öləndən sonra. Əslində isə
Nitşenin idealı millətçilik, irqçilik yox,
Fövqəlinsan arzusu idi. Yazdığı bütün
fəlsəfi əsərləri tərəzinin bir
gözünə qoyulsa, digər gözünə qoyulanda az qala tən gələn, tarazlaşan “Zərdüşt
belə söylədi” əsərində də bu arzu
özünü göstərirdi.
Zərdüşt hər şeyi deyib deməyinə də,
amma müəllifi özü də daxil olmaqla kimsə onun nə
dediyinə dərindən fikir vermədi. Mənəvi peyğəmbər
zamanı çoxdan keçmiş kimi
görünürdü: kütləyə o vaxt olduğu kimi
indi də kəndirbazlar və təlxəklər
maraqlıdır-amma onlar kəndirdən yerə
çırpılıb dağım-dağım olana qədər...
Ondan sonra kütlə özünə başqa əyləncə
tapır...
Nitşenin
əlləşib vuruşduğu da insanları qaragüruhdan Fövqəlinsan səviyyəsinə
qaldırmaq idi. Onun Fövqəlinsan idealının keyfiyyətləri
əlçatmaz idi-onda da, indi də...: “O adamı sevirəm
ki, həyatda naxışı tutanda, bəxti gətirəndə
xəcalət çəkir: “Mən taleyin bu bəxşişinə
layiqəmmi?” deyə öz-özündən soruşur. O
adamları sevirəm ki, həyatın ötəri-itəri bir
şey olduğunu anlayıb, ondan beşəllli
yapışmırlar... O kəsləri sevirəm ki,
Allahının da səhvlərini görür, lap Allahın qəzəbindən
tar-mar olacağını bilsələr də, ayaq geri
qoymurlar...” Bax, bunu Zərdüşt deyə bilməzdi,
bunu məhz Nitşe hayqırırdı.
“Özünü
ağıl dəryası hesab edən, yerin altını da,
üstünü də bildiklərini güman edən,
bir-birini bəyənməyən, savaşan, söyüşən,
amma cana ziyanı olduğu üçün kin saxlamayan,
gülüşlərinin arxasında açıqca nifrətləri
sezilən, gülüşlərinin buzu adamı iliyinəcən
donduran” qaragüruh kütlə psixologiyası Nitşeni
ağlından elədi...
lll
Nitşe
hər şeyi anladığından və lazımınca
anlanmadığından dəli oldu... Və
düşünürəm ki, Nitşenin həyatının
bu cür alınma(ma) sında onu həyatın
müxtəlif mərhələlərində rədd edən
qadınların da rolu az olmadı. Bir dahi filosof
olaraq onun qadınlar tərəfindən də etiraf edilmək
ehtiyacı və haqqı vardı. Lakin qadınlara nə
dahi, nə də əsl kişi lazım
deyildi...Nə Sokratın zamanında, nə də
Nitşenin...
Nitşe yalqız idi. Onun tənhalığı qorxulu,
soyuq, ümidsiz və ölümünə idi... Bütün
bunları anlayanda insanda ağılmı qalardı: “Öz
vicdanınla təktəbətək qalmaq dəhşətdir.
Elə bil ki, bir ulduzu kəhkəşandan
qoparıb tənha, kimsəsiz bir məkana, təkliyin buz nəfəsi
içinə atırsan. Ey yalqız insan,
hələ ki, sən çox şeylərin iztirabını
çəkirsən, hələ ki, nə cəsarətini, nə
də ümidini itirmisən. Amma gün gələcək
tənhalıq səni bezdirəcək, qürurun
qırılacaq, cəsarətin, hünərin tükənəcək!
Gün gələcək “Mən tənhayam!”-deyib
haray çəkəcəksən... Gün gələcək,
yüksəklikdən əlçatmaz məsafədə,
alçaqlığın isə bircə
addımlığında olacaq, öz alicənablığın
səni həyula kimi qorxudacaq. Gün gələcək
“Hər şey yalandır!” deyib nalə çəkəcəksən...”
lll
Nitşe Fövqəlinsan axtaranda ağlına da gəlmirdi
ki, özü bunun bir addımlığındadır. İllüziya
ilə reallığın düz kəsişmə nöqtəsində
dayanıb. Burda sərhəd elə şəffaf, elə
iti, elə həssasdır ki, bircə tel o yan bu yana olsa, taleyin həll oluna bilərdi. Necə ki
olundu... Nitşenin fövqəlinsanlığa
bircə addımı qalmışdı. Bu,
dahi dəliliklə dəli dahiliyin elə bir ortaq nöqtəsi
idi ki, düz həmin hədəfə vurmalıydın, əks
halda fiasko qaçılmaz olacaqdı. Birincidə dahiyanə
şəkildə bomboş dəliliyin pikində olursan, ikincidə dəliləşmiş
dopdolu dahiliyin zirvəsində... Ortada
qalmağı bacarmaq fövqəlinsanlıq olacaqdı.
Nitşe tam hədəfi götürə bilmədi, ikinciyə
döndü...
Nitşenin öz arqumentləri vardı. Paradoksal görünən,
amma dərininə vardıqda məhz “üstinsan” dərəcəsinə,
insanüstü mərtəbəyə qaldıran tezislərdi:
“Özünü xeyirxahlardan, ədalətlilərdən
gözlə. Öz fəzilətinə
qovuşan adamları onlar dar ağacına çəkirlər,
onlar tənhalara nifrət edirlər. Özünü
müqəddəs sadəlövhlükdən də qoru! Bəsit olmayan hər şey onlara natəmiz
görünür, onlar odla oynamağı özlərinə
peşə ediblər”. Sevgidən məhrum tənha
dahinin sevgi haqqında fikirləri əndrəbadi olsa da onların əksəriyyəti
doğru idi: “Özünü sevgi tutmalarından gözlə!
O, rastına çıxan tənhalara çox tez əl
uzadır. Elə adamlar var ki, onlara əl yox, pəncə
uzatmaq lazımdır, kaş hələ bu pəncənin
caynaqları da olaydı!...”
Amma insanın özündən böyük düşməni varmı? Adamın özünün-özünə elədiyini elə də yığılsa, eləyə bilməz. Zərdüşt də belə söylədi: “...Rastlaşacağın ən qəvi düşmən həmişə sən özün olacaqsan... Keçdiyin meşələrdə hər addımda özün öz pusqunda durubsan...”
Ancaq Nitşe qurtuluşun da reseptini verib: yanıb yanıb yenidən öz külündən doğulmaq: “Yalqız insan, sən özünə qayıdırsan? Bu yol sənin özündən və yeddi şeytandan keçir. Yalqız insan, sən sevənlərin yolu ilə gedirsən: sən özünü sevirsən, özünə nifrətin də bundan doğur, yalnız sevənlər belə nifrət edə bilərlər. Sevdiyinə nifrət etməyən kəs nə bilir sevgi nədir..”.
Nitşe sonralar Zərdüştün dediyini də elədi - öz sevgisi və yaradıcı işi ilə tənhalığa çəkildi və öz zamanında anlaşılmayan, dərk olunmayan bu dahini sonralar, çox -çox sonralar dərk edəcəkdilər, onun Fövqəlinsan arzusunun mahiyyətinə varacaqdılar. Özünün yazdığı kimi - “Haqq-ədalət axsaya-axsaya onun ardınca gəlib çatacaq”dı. Amma bu, çox-çox sonralar baş verəcəkdi. Bunun üçün mütləq ölmək lazım idi... Müəllif özü də yazdığına əməl edib getmişdi dünyadan: “Tənhalığa çəkiləndə mənim göz yaşlarımı da özünlə apar. Mən kamilləşib ölənləri sevirəm”.
lll
Nitşe özü Fövqəlinsan ola bilmədi, nə də tezisləri ilə həmin Üstinsanı yaratmadı. Amma qoyub getdiyi əsərlərindəki qiymətli fikir və düşüncələrin həqiqi dəyərini anlayanlar, bu ideyaların aliliyini dərk eləyib sadəcə insan olmağı seçirlərsə, hərdən Zərdüştü dinləməyə yığışırlarsa, deməli, Zərdüşt heç nəyi boşuna söyləmədi...
Filosof Uill Dürantın çox dəyərli bir cümləsi Nitşenin taleyinin təsvirinə yetir: “Bu, nadir hallarda mümkün ola bilən bir vəziyyət idi ki, insandan onu verilən dahiliyə görə bu böyüklükdə əvəz alınsın...”.
...Ömrünün sonlarında “öldü!” dediyi Tanrının mərhəmət göstərib ağlını aldığı və əvəzində huzur bəxş etdiyi Nitşe bir gün bacısının gözlərini ona dikib ağladığını görəndə belə söylədi: “Niyə ağlayırsan, məgər biz xoşbəxt deyilikmi?...”
Sevinc Mürvətqızı
525-ci qəzet.-
2015.- 2 may.- S.23.