Uzaq-yaxın keçmişimiz:
Laçındakı su dəyirmanları...
Laçın
rayonunun inzibati ərazisi Şəlvə (kəndi)
çayı, Alxaslı (kənd) çayı və Minkənd
(kəndi) çaylarının izi ilə, yüksəkliklərdən,
dağ ,dərə və yamaclardan süzülərək axan
buz bulaqların izi ilə, bəzən də dağların
silsilə-silsilə düzülüşü ilə, insan izlərinin
açdığı cığırlarla ərazilərə
bölunüb. Bu da ərazilərin onların
istiqamətləri ilə müəyyən olunmuş xəritəsini
cızıb.
Həmin
çay suları dağların qoynundan süzülüb enərkən,
yerin üst qatına çıxmış təbii sərvət
olan mineral tərkibli, müalicə əhəmiyyətli buz bulaqlardan
öz mənbəyini götürərək birləşib
Böyük çay, daha sonra isə Həkəri
çayını əmələ gətirir, daha sonra isə
Araz çayına qovuşmağa tələsir.
Şəlvə və Minkənd çayları
Laçın şəhərindən 10 kilometr məsafədəki
Zabux kəndi yaxınlığında qovuşurlar. Sular sıldırımlı
sal qayaları sanki rəhmə gətirmək
üçün ayaqlarına dolanıb, ayaqlarını
yalayır. Qayaların daş qəlbi isə bu hala əhəmiyyət
də verməmiş kimi, özünü o yerə qoymur, sular
bu haldan məyus olmuş kimi öz axarına qayıdır və yoluna davam
edir.
Ağbulaq
dağlarından mənbəyini götürən Alxaslı
çayı Şeylanlı, Katos, Ağcakənd, Alxaslı,
Qaraçanlı, Mişni, Sonasar, Hoçaz kəndlərindən
keçərək Seyidlər kəndi
yaxınlığında, "Qızıl evi" adlanan
çayqovuşanda Şəlvə çayı ilə birləşir.
Yaz-yay aylarında üzünü görməyəsən
bu çayların. Yaylaqlara, dağlara yağan yağış, sel
suları qovuşaraq birə beş
çoxaldığı üçün, həmin
çayların suyu cilov çeynəyən kəhər
atlardan betər olur. Sanki heç həmin sakit, lal axan, yanan
ürəkləri, susuzluqdan cadar-cadar olmuş dodaqları
isladıb sərinlədən sular deyil bunlar...
Şəlvə çayı ipə-sapa yatmayanda Minkənd
çayı sakitcə öz axarında olur, həlimliyi,
şəffaflığı ilə elə bil ona yanıq verir.
Birdən də Minkənd çayının üzü
dönür, halı dəyişir. Axı dağlara
yağan yağışlar da sanki növbə ilə
yağır. Ta qədimdən burada yaşayan insanlar əkinçiliklə
məşğul olmuş, kol-kos basan əraziləri
daşlardan təmizləyib yararlı hala salmış, əkin
üçün istifadə etmişlər. Sellərin, çayların bolluğu, dəyişkən
xasiyyəti Laçında su ilə işləyən dəyirmanların
yaranmasına rəvac vermişdi. Hər
bir su mənbəyinin üstündə, yaşayış məntəqəsinin
yaxınlığında əvvəllər bir və ya iki
qonşu kəndin su ilə işləyən dəyirmanı
olardı. İki- üç dəyirmanı
olan kəndlər də vardı. Həmin
kəndlər varlı hesab olunardı, camaatın güzəranı
yaxşı keçərdi. Birdən-birə yox oldu su
ilə işləyən dəyirmanlar...
Kəndlərimizin keçmişinə nəzər
salanda məlum olur ki, Şəlvə dərəsi
(Laçın rayonu, Hacısamlı kəndi, taxta zavoddan
Qovuşaq kəndinə qədər olan ərazi) Hacı
adlı bir varlının sahəsi olub. Burada onun
döl-döşü, qohum-əqrəbası məskən
salıbmış. Varlı-hallı, ədalətli
bir bəy imiş. Onun özünə
görə silahlı dəstəsi, əkin sahələri,
mal-qarası, at ilxısı varmış. Dəlidağ silsiləsinin ətəkləri, Nərdivan,
Mıxtökən dağlarında, Keşik dağında
Hacının dəstəsi növbədə dururmuş, hansı
tərəfdən yağı düşmən gəlsə, xəbər
verərmiş.
Hacının
nəvəsi, Qara Bayramın oğlu Süleyman
yüzbaşının dövrünə qədər burada üç
su dəyirmanı olub. Süleyman
yüzbaşı ədalətli insan, el ağsaqqalı kimi
böyük hörmətə malik imiş. O, kənddə
öz vəsaiti hesabına Qara Bayramın adını
daşıyan iki su dəyirmanını təmir etdirmişdi.
Qarabağdan, Bərdədən su dəyirmanı
üçün daş sifariş vermiş və Şəlvə
dərəsinə gətirtmişdi. 3-cü su dəyirmanı isə Məşədi
Əsədin adı ilə bağlıdır...
Taxılçılığın
artmasına görə Şəlvə dərəsində -
Muncuqluqda da su ilə işləyən yeni dəyirman inşa
edilmişdi. Qorğundağ, Sarıbaba dağlarından axan Kalafalıq
çayının üzərində Vağazın,
Bozgüney, Kalafalıq kənd camaatı üçün
"Məhəmmədəlinin dəyirmanı", Ərdəşəvi,
Haqnəzər kəndlərinin camaatı üçün
"Gülmalının dəyirmanı", Təzəkənd,
Qozlu, İpək, Aybazar kəndlərinin camaatı
üçün "Qara Məmmədin dəyirmanı",
Pircahan, Seyidlər, Alıqulu kənd camaatı
üçün Böyük çayın üstündə,
körpünün yanında, Seyidlər kəndində,
"Qızıl evi" adlanan ərazidə su ilə işləyən
su dəyirmanları var idi.
Bu ucuz, səmərəli qurğulara indi yenidən maraq
artmaqdadır.
Muzeylərdə ancaq pərakəndə hissələrinə
rast gəlmək olur su dəyirmanlarının.
Su dəyirmanının quruluşunu qələmə
alıram ki, onu bərpa etmək istəyənlər,
maraqlananlar bu haqda müəyyən bir təsəvvür əldə
etsinlər. Su dəyirmanı üçün çayda, su
axarında dəhnə basardılar, arx çəkib
hündür tərəfindən dəyirmana enən nova
calayardılar. Su arxı hazır olandan
sonra dəyirmanın binasının qurulmasına
başlanardı. El qeyrəti, el təəssübü
çəkən oğullar tez bir vaxtda qollarını
çirmələyib binanı inşa edərdilər, bir
neçə gündə su dəyirmanının binası
hazır olardı. Bundan sonra ən kiçiyi 4-5 metr
uzunluğunda nov düzəldilərdi. Nov ağacı davamlı olmalı idi, bir neçə
yerdən möhkəm olması üçün sağanaq bərkidərdilər
ki, dağılmasın, su sızıb təzyiq
aşağı düşməsin. Novun
aşağı hissəsinin ucuna təzyiqi daha da artırmaq
üçün dar lülə bağlayardılar.
Su dəyirmanı üçün daşları
hazırlamağa bacarıqlı daşyonanlar cəlb
olunardı. Onlar ərazini axtarıb, möhkəm, davamlı
daşlar tapardılar, dəyirman daşlarının yerini
müəyyən etdikdə elə oradaca daşlar
yonulardı. Daşları dəyirmana gətirmək
üçün xüsusi kirşə düzəldilərdi.
Onun üstünə ağacların
qol-budağından döşəyib hörülərdi,
bağlanardı ki, daş sürüşüb düşməsin,
kirşəni kələ, ata qoşub aparardılar. Beləcə daş, su dəyirmanın yanına gətirilərdi.
Daşları dəyirmana qoşmaq
üçün xüsusi çarmıx düzəldilərdi.
Həmin dəzgah möhkəm ağacdan hazırlanardı
ki, ağırlığa tab gətirə bilsin. Üst və
alt daş dairəvi şəkildə olardı,
qalınlığı 20 sm olmaqla, onu götürmək,
yerini dəyişmək üçün yan tərəflərində
oyuqlar açılardı, oyuqlara dəmirdən çiv yeridərdilər,
çarmıxın qollarından asılmış, bərkidilmiş
sığanaqların köməkliyi ilə daşlar bir-bir hərəkətə
gətirilərdi. Yəni çarmıx dəzgahı
dəyirmanın üst hissəsindən, millərdən
asılardı ki, davamlı olsun. Dəzgahda,
çarmıxda xüsusi sükan olardı ki, onu hərəkətə
gətirən zaman yığılar, açılardı,
üst dəyirman daşında nəm taxıl üyüdən
zaman, xamırlama deyilən hal yaranardı. Onda həmin çarmıx dəzgahının
köməyi ilə üst daş qaldırılardı.
Xüsusi dişli çəkiclə, döyərək,
təmizlənərdi.
Pər düzəltmək üçün şiş
yonulub hazırlanardı. Şişin üst ucundan yarım metrdən bir 12 yuva
açardılar, ona 8-10 santimetr enində, 1 metr uzunluğunda
yonulub hazırlanmış taxta geydirilərdi, o biri ucuna dəmir
sağanaq bərkidərdilər. Su anbarı,
yaxud da "donuzluq" deyirdilər buna. "Donuzluq"
deyilən yerdə novun qarşısında şişi, onun
üstündə pəri quraşdırırdılar. Şişi yerdə, daban ağacının
üstünə oturdurdular. Daban ağacının tən
ortasında şişin ucu oturmaq üçün yuva - oyuq
açılar, həmin yuvaya bir ədəd yumru diyircək
qoyulardı... Şiş diyircəyin
üstündə olardı ki, su pəri hərəkətə
gətirən zaman, təzyiqə dözərək sərbəst
işləyə bilsin. Daban ağacında
xüsusi kərt yeri, oyuq açılar, ağac
taxılardı ki, uc hisəsindən qaldırıb-endirmək
asan olsun, sürəti artıra və azalda bilsinlər.
Pərin üstündə dəzgah qurmaq
üçün 4 möhkəm ağacdan sütun
basdırılardı. Dəzgahın üstündə dəyirmanın
alt daşı yerləşdirilirdi. Alt
daşın ortasında yuvacıq olurdu. Şişin ucu
alt daşın ortasında yuxarı çıxarılır,
xüsusi yer haca olurdu ki, ora dəmir ucluq salınıb üst
daş şişə bərkidilsin, həmin dəmirin
yanları boş olduğundan taxıl oradan alt daşın
üstünə tökülər, hərəkətə gələn
zaman üst daş taxılı əzib un
halına salardı.
Daşların
kənarına kərxota düzəldilirdi ki, "ard unu"
dolduqdan sonra un təhnəyə axıb
gedə bilsin. "Ard unu" daşın ətrafına
dolan artıq una deyirdilər. Kərxotanı
daşın kənarına düzəldirdilər ki, un kənara dağılmasın. Təhlükəsizliyi
onun qarşı tərəfində un
yeşiyi qoyulurdu ki, üyüdülən un həmin yeşiyə
axıb dolsun, oradan isə un sahibi kisələrə
yığa bilsin.
Taxıl təhnəsi dəzgahın üstünə bərkidilirdi. Onun tutumu
100-200 kiloqram həcmində olurdu. Alt hissəsi
maili düzəldilirdi ki, taxıl təhnəsinin altında dənlik
qoyula bilsin. Azaltmaq və çoxaltmaq
üçün onun xüsusi sükanı olurdu.
Dəyirmana gətirilən dən üçün
şahad - üyütmə haqqı alınardı. Hər 100
kiloqrama 2 küccə haqq verilərdi. "Küccə"
canaqdır, ağacdan düzəldilən ölçü
qabıdır, 2 kiloqram taxıl tutur. Dəyirmanda
mütləq buxarı qoyulardı. Yoldan
ötən, dəyirmanda xeyli ləngiyən adamlar, qonaq gəlsəydi,
mütləq dəyirmançı, yaxud da dən sahibi ocaq
qalayıb buxarıda kömbə, fətir bişirərdilər.
Dəyirmanda işlətmək üçün
ağacdan düzəldilmiş təhnə olardı ki, onda xəmir
yoğrulardı. Buxarının kənarında
olan sal daşa xəmirdən hazırlanmış kündələr
təndirə yapan kimi yapardılar. Bişib
hazır olan kömbə, yaxudda fətiri mis dövrədə
ortaya gətirərdilər. Kömbənin, fətirin tən
ortasını oyub ora nehrə yağı qoyardılar, yağ çörəyin canına hopandan sonra
yeməyə başlayardılar.
Pər olan yerə ona görə "donuzluq" deyərdilər ki, ora qaranlıq və səs-küylü, çox darısqal olduğu üçün girib çıxmaq çox çətin olardı. Vahiməli olduğuna görə belə deyərdilər, yəni donuzda ora girib-çıxmaqda çətinlik çəkər.
Dəyirmana üyütmək üçün aparılan taxıl, buğda, arpa və qarğıdalı dəni qabaqcadan hazırlanmalı idi. Taxıl xəlbirlə ələnər, təmizlənər, günün qabağında xeyli qurudulardı, toxunma kisələrə, cuvallara yığılardı, ulaqlara yüklənib dəyirmana daşınardı.Payız ayları tədarük olunardı ki, qışa hazır olsun.
Su dəyirmanında üyüdülmüş un həmişə qidalılığa görə və sağlamlıq baxımından həmişə əhəmiyyətli hesab edilib.
Su ilə işləyən dəyirmanlarda üyüdülən unu çörək bişirmək üçün analarımız birinci ələkdən keçirərdilər ki, kəpək çörəyə qarışmasın, kəpəyi toyuq-cücəyə, itə yal bişirərdilər.
Taxıl nəm olduqda dəyirmanın daşları xəmir bağladığından işləməzdi. Dəyirmanın işçisi onu təmizlədikdə fasilələr yaranardı. Ona görə də heç vaxt nəm taxılı dəyirmana aparmazdılar.
Yüzillər boyu həyatımızda, məişətimizdə xüsusi yer tutmuş su dəyirmanları elmi texnikanın inkişafı ilə əlaqədar sıradan çıxıb, onun ayrı-ayrı hissələri müasir dövrdə, təəssüf ki, yalnız muzey eksponatına çevrilib. Ancaq heç şübhəsiz, su dəyirmanları yuxarıda sadaladığım bir çox səmərəli cəhətlərinə görə yenə də bərpa oluna, insanlara bundan sonra da xidmət göstərə bilər.
Nemət
BƏXTİYAROĞLU
Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinin üzvü
525-ci qəzet.-
2015.- 5 may.- S.8.