Uşaqlar üçün yazanda...
Bu yaxınlarda AMEA-nın Ədəbiyyat İnstitutunda
"2014-cü ilin ədəbi yekunları" mövzusunda
keçirilmiş müşavirədə dinlənilən məruzələri
vaxtaşırı oxucuların diqqətinə
çatdırmaq niyyətindəyik. Həmin silsilədən
olan daha bir məruzəni təqdim edirik.
Uzun müddətdir ki, uşaq ədəbiyyatı və
onun problemləri, müasir durumu, perspektivləri ilə
bağlı məsələlər ədəbi gündəmə
gəlməyib. Uşaq ədəbiyyatı bədii
keyfiyyət dəyərinin demək olar ki, ədəbiyyatşünaslığımızın
nəzəri-elmi araşdırılmasına çevrilə
bilməyən sahələrdəndir. Halbuki,
bir çox dünya ədəbiyyatlarında bu elə bədii
əsərlərin meydana çıxması və
yayılması ilə əlaqəli təhlil obyektinə
çevrilib dəyərləndirilir.
Etiraf edim
ki, keçən il 2014-cü ilin ədəbi
yekunlarında uşaq ədəbiyyatı mənə həvalə
olunanda tərəddüd etdim, ilk olaraq beynimdən keçən
"olmayan ədəbiyyatla bağlı axı mən nə məruzə
edə bilərəm" fikri oldu. Amma məsələnin
mahiyyətinə vardıqda bu ədəbiyyatın səviyyəsini,
keyfiyyət dərəcəsini nəzərə almadan deyə
bilərik ki, bu gün uşaq ədəbiyyatının
müxtəlif janrları, xüsusilə poeziya və nəsr
sahəsində dinamika (düzdür, bu daha çox mövcud
material əsasındadır) hiss olunmaqdadır. Son
dövrlər bu istiqamətdə bir çox tədbirlərin
həyata keçirilməsi, qərarların verilməsi az qala qəflətdə olan bu sahəyə
marağı artırmışdır.
Xüsusilə,
2008-ci ilin noyabrında Bakıda Türk xalqları Beynəlxalq
uşaq ədəbiyyatı konqresinin keçirilməsi,
Prezident İlham Əliyevin fərmanı ilə 2009-cu ilin
"Uşaq ili" elan edilməsi ilə əlaqədar bu sahədə
bir canlanma başladı, yeni-yeni əsərlər yazıldı,
uşaq ədəbiyyatının problemləri gündəmə
gəldi, əfsuslar olsun ki, davamlı olmadı. Son dövrlər
akademik İsa Həbibbəylinin təşəbbüsü ilə
uşaq ədəbiyyatı və onun çağdaş
durumu, problemləri, perspektivləri ilə bağlı məsələlərin
yenidən gündəmə gətirilməsi xüsusilə,
bu ədəbiyyatın ilk dəfə olaraq ayrıca müstəqil
bir sahə kimi 2014-cü ilin ədəbi yekunlarında yer
alması, 2015-ci ilin yanvar ayında çağdaş uşaq ədəbiyyatımızın
problemləri ilə bağlı elmi müşavirənin
keçirilməsi bu sahəyə qayğı və diqqətə
əyani sübut ola bilər.
Uşaq ədəbiyyatımızın tarixinə, XIX əsrdən
başlayaraq formalaşma, təkamül mərhələlərinə
nəzər salsaq bu ədəbiyyatın maraqlı inkişaf
yolu keçdiyinin şahidi olarıq. Bu inkişafın A.A.Bakıxanov,
S.Ə.Şirvani, R.Əfəndiyev, M.T.Sidqi və b. ilə başlayan ilkin
ibtidai mərhələsi, XX əsrin əvvəllərində
maarifçilik, məktəb islahatının gücləndirilməsi,
uşaq mətbuatının inkişafı yönümündə
F.Köçərli, A.Şaiq, A.Səhhət, S.S.Axundov kimi
klassiklər yaradıcılıqları ilə milli uşaq ədəbiyyatımızın
inkişafına təkan vermiş, sonrakı mərhələlərdə
ənənələrdən bəhrələnərək
uşaqlar üçün yeni sənət nümunələri
yaradan M.Rzaquluzadə, M.Seyidzadə, X.Əlibəyli, Teymur
Elçin, E.Mahmudov, N.Abdullayev, T.Mahmud, T.Mütəllibov,
İ.Tapdıq, H.Ziya, M.Günər, Z.Xəlil, R.Yusifoğlu,
Ə.Quluzadə, Q.İsabəyli kimi şair və
yazıçılarımız bu ədəbiyyatın layiqli
davamçılarına çevrilmişdilər.
Bəs bu gün yola saldığımız 2014-cü
ilin yekunlarına rəğmən çap olunan şair və
yazarlarımızın şeir, hekayə və povestləri
fonunda uşaq ədəbiyyatının səviyyəsi nə
dərəcədədir? Qeyd edim ki, uşaq ədəbiyyatımızı
təmsil edən şair və
yazıçılarımız içərisində həm
yaşlı nəsil Z.Xəlil, İ.Tapdıq, F.Sadıq,
R.Yusifoğlu, O.Rza, Ə.Quluzadə, Q.İsabəyli, M.Namaz,
İ.İmanzadə, F.Tanrılı, Ə.Əlioğlu,
İ.İsaq həm də orta və cavan nəsil nümayəndələrini:
G.İbrahimova, S.Nuruqızı, R.Yusifqızı,
A.Bünyadzadə, G.Almaz, Ə.Laçın, E.Məmmədova
və b. görmək mümkündür. Bu il
üçün əldə etdiyimiz materiallar, bədii
nümunə və mətnlər, xüsusilə, uşaq ədəbiyyatının
inkişafı yönümündə atılan addımlar bu ədəbiyyatın
yox dərəcəsində olmaq fikrini alt-üst edir.
Bu gün
uşaq şeirləri, hekayə və povestləri "Ədəbiyyat
qəzeti", "Azərbaycan", "Ulduz",
"Nasir", "Göyərçin", "Oyuncaq"
jurnalları və d. mətbu orqanların səhifələrində
yer alır, ayrı-ayrı nəşriyyatlarda uşaq
yazarlarımızın əsərləri çap olunur.
"Göyərçin", "Günəş",
"Oyuncaq" jurnalları, "Tumurcuq", "Savalan"
qəzetlərində məktəbəqədər və məktəb
uşaqlarında mütaliə qabiliyyətini
formalaşdıran, onlarda oxu vərdişlərini inkişaf
etdirən, bilik və bacarıqlarını, ətraf aləmlə
bağlı informasiyalarını möhkəmləndirən
maraqlı yazılar, şeir və hekayələr də
çap olunur. Keçən il bu sahədə
atılan uğurlu addımlardan biri Xalq
yazıçısı Anarın təşəbbüsü
ilə Azərbaycan Yazıçılarının XII
qurultayı ərəfəsində çap olunan "Azərbaycan
uşaq ədəbiyyatı antologiyası" oldu. Kitabın
poeziya bölməsində İ.Tapdıq, F.Sadıq, Z.Xəlil,
R.Yusifoğlu, Q.İsabəyli, Ə.Quluzadə,
İ.İmanzadə, Ə.Əlioğlu, O.Rza, A.Əlizadə,
Əziz Musa, M.Namaz, B.Fərman, Zaur Həkim, Mahirə Abdulla,
Adil Cəmil, Vaqif Bəhmənli, Qərib Mehdi, İnqilab
İsaq, İbrahim Yusifoğlu, Sevinc Nuruqızı, Gülarə
Munis, Sərvaz Hüseynoğlu, Qəşəm Nəcəfzadə,
Mikayıl Yanar və b. bədii nümunələri yer
almışdır. Düzdür, müəlliflərin
çoxluq təşkil etdiyi poeziya bölməsində
çap olunan əsərlərin hamısı eyni səviyyədə
deyildir.
Belə
ki, ömrünün və
yaradıcılığının böyük bir hissəsini
bu sahəyə sərf etmiş İ.Tapdıq, Z.Xəlil,
R.Yusifoğlu, Ə.Quluzadə, Q.İsabəyli kimi təcrübəli
şairlərlə yanaşı, orta və cavan nəsli təmsil
edən S.Hüseynoğlu, S.Nuruqızı kimi müəlliflərin
uşaqda ətraf aləmlə bağlı müəyyən
anlayış formalaşdıran, onların təəccübünə
səbəb hadisə və situasiyalar yaratmaq, kiçik
oxucuları tərbiyə edən, məlumatlandıran, ətraf
mühit, heyvan və bitkilər haqqında iti müşahidə
üzərində qurulan canlı, aydın təsvirlər, təbiətlə
bağlı ətraflı və dolğun bilgilər verən
maraqlı nümunələri verilmişdir. Əfsuslar olsun
ki, kitabda istər yaşlı, istərsə də cavan nəsli
təmsil edən bir çox müəlliflərin mövzusu
dağınıq, primitiv, bəsit, müasir uşağın
səviyyəsindən aşağı olan, poetiklikdən məhrum,
yerli-yerində işlənməyən sözlərlə
yüklənmiş, qafiyə xətrinə
ölçülüb-biçilmiş nümunələri
üstünlük təşkil edir. Kitabda təbiət,
ayrı-ayrı heyvan və bitkilərin keyfiyyətləri
haqqında balaca oxucuda təsəvvür və anlayış
yaradan, ana yurda, torpağa bağlılıq, vətənpərvərlik
ruhunda yazılmış şeirlər əsasən mövzuya
müasir baxımından deyil, ənənəvi yönümdən
yanaşmada aktuallığını qoruyub saxlayır.
Bu da yeni
antologiyada yer alan şeirlərin doxsan
faizinin illər öncə yazılması ilə bağlıdır.
İ.Tapdığın
şeirlərindəki ritmika, ahəng, səs
çalarları, qısa, dolğun cümlələr, söz
oyunları, Z.Xəlilin təbiəti predmetli, obrazlı şəkildə
ifadə etmək, iti müşahidə qabiliyyəti,
uşaqlarda ətraf mühit haqqında geniş təsəvvür
oyatmaq qabiliyyəti, R.Yusifoğlunun bədii mətni
görüntü və təsvirlə məhdudlaşdırmaq
deyil, onda müəyyən əxlaqi fikir formalaşdırmaq,
eyni zamanda uşağı düşündürmək,
maraqlandırmaq, diqqətini gerçəkliyin müxtəlif
tərəflərinə yönəltmək
ustalığı baxımından bu təcrübəli
şairlərin şeirlərinin böyük tərbiyəvi əhəmiyyəti
vardır.
Uşaqla ünsiyyətdə ən vacib, zəruri məsələlərdən
biri gerçəkliyi, ətraf aləmi uşaq kimi görmək,
dərk etmək bacarığıdır. Fakt, hadisə,
müəyyən anlayışlar o zaman uşaqda maraq yarada
bilir ki, məzmuna uyğun təsvir yarana bilsin, bu həm
uşağın təəssüratlarını möhkəmləndirsin,
həm də məzmunla, canlandırılan obrazla bağlı
aydın təsəvvür formalaşdıra bilsin. Antologiyada eyni məfhum, predmet, obrazla bağlı
şeirlər çoxluq təşkil edir. Aydınlıq yaransın deyə iki şairin iki eyni
şeiri ilə fikrimizi ümumiləşdirə bilərik.
Rəngi
qara,
Gözləri
ağ,
Ağacdələn...
Təpəsinin
Düz
ortası
Qırmızıdır
Lələkləri
Pırpızıdır
Budaqları
Dələr
hərdən
Ağacdələn.
(Z.Xəlil)
Şeirdə müəllif ağacdələnin real təsviri
əsasında obrazı canlandırmış, bu varlıq
haqqında kiçik oxucuda təsəvvür yaratmağa
çalışmışdır. İkinci şeirdə
isə ağacdələn təsvir edilmir, təqdim olunur.
Peşəsini
Gözəl
bilir
Ağacdələn
Çox
çalışıb,
Az dincəlir
Ağacdələn.
(O.Rza)
Bu təqdimat obrazla uyğunlaşmır, ağacdələn
obrazını əyaniləşdirmək üçün bu
təmtəraqlı misralar heç bir poetik effekt yaratmır. Obraza xas əlamətlərin,
tipik detalların seçilməməsi, məzmunun məna və
fikirlə uzlaşmaması, şeirdə bədii məntiqi
itirib. Elə bu səbəbdəndir ki, "ağacdələnin
çox çalışıb, az dincəlməsi",
"vəzifəsinin bildirçini sevindirmək,
sığırçına yuva vermək olması",
"yaxşılığın əvəzini istəməməsi"
kimi qeyri-dəqiq, obrazla uyğunlaşmayan, üst-üstə
düşməyən fikirlər ağacdələnin poetik
obrazının yaradılmasında heç bir müsbət
keyfiyyəti ilə yadda qalmır.
Kitabda müəlliflərin nəvələrə həsr
etdikləri şeirlər də üstünlük təşkil
edir. Lakin bu məzmunda yazılmış əksər
şeirlərin əsas qüsurlu cəhəti fərdi hisslərin
ümumiləşə bilməməsi, xarakteri, uşaq
psixologiyasını və yaxud obrazı konkret bir məqamla
konkretləşdirə bilməməkdir. Ümumi
sözlər, gəlişi gözəl ifadələr, nəvəyə
hədsiz məhəbbət, sevgi hissinin izharı baba-nənə,
nənə-nəvə münasibətlərini,
bağlılıqlarını səciyyələndirə
bilmir.
Antologiyanın poeziya bölməsində
uşağın təfəkküründən
aşağı səviyyədə olan şeirlərə də
rast gəlmək mümkündür ki, uşağa bu cür
yanaşma tərzi və onu təqdim müasir
uşağın psixologiyasına, təfəkkürünə
tamamən ziddir.
Gördü
Aynur həyətdə,
Ot
içində topları.
Gözəldir,
qırmızıdır...
Cəld bir qaba topladı.
Anasına
göstərib,
Dedi: -
bax, top yığmışam
Bacımla
oynamağım,
İndi olacaq asan.
Yox,
qızım, o almadır,
Silkələyib yel baba.
Sən də
gedib yığmısan,
Hamısını bir qaba.
(Şəfəq
Sahibli)
Şeirdə bənzəyənlə bənzədilən
arasında yaradılan assosiativ bağlantı formal xarakter
daşıdığından tərəflər
arasındakı bədii-məntiqi keçid
alınmamışdır.
Gerçəkliyə münasibətdə, müəyyən
varlıqların tanıdılmasında obrazın uşaq təfəkkürünə
uyğun açılması və səciyyələndirilməsi
vacib şərtdir. Uşağın şahidi olduğu hər
hansı bir hadisə və yaxud gördüyü əşya
və ya predmet haqqında obyektiv təsəvvür yaratmaqda təsvir
üsulunda birbaşa şərh deyil, obrazlı
qavrayış tələb olunur. Obrazlılıq
bəzən bir-biri ilə əlaqəsi olmayan tərəflər
arasında da assosiativ bağlantı yaradır, bu isə
uşağın müxtəlif predmetlər arasında
oxşarlığı, bənzərliyi tapmaqda, təfəkkürünü
formalaşdırmaqda, onda müəyyən estetik hiss oyatmaqda
yardımçı olur.
Bu mərcan
xoruza bax,
Qırmızıdır, aldır o.
Uzaqdan elə
bil ki,
Yeriyən
tonqaldır o...
(Mikayıl
Yanar)
və
yaxud:
Tamaşadı,
Baxanların
Gözü
doymayır
Dəcəl
dolu
Özü
çalıb,
Özü oynayır.
(Sərvaz
Hüseynoğlu)
Antologiyada
Eyvaz Zeynalov, Gülzar İbrahimova, Ağanənə
Seyidqızı, Hicran Hüseynova, Rəfiqə Məmmədova,
Aygün Bünyadzadə, Münəvvər Tapdıqova,
İradə Aytel, Günel Almaz, Əfsanə
Laçının hekayə və nağılları nəsr
bölməsində yer almışdır. Kitabda Eyvaz Zeynalovun
"Baba və nəvə", Gülzar İbrahimovanın
"Evin kişisi", Aygün Bünyadzadənin "Bir
damla su", "Şirniyyat atan silahlar", "Tort",
Əfsanə Laçının nağılvari
"Kloun", "Kolba" hekayələri nəsr nümunələri
içərisində seçilənlərdəndir. Uşaqlarda xeyirxah əməllər aşılamaq,
onlarda yaxşını pisdən ayırmaq vərdişi
yaratmaq, tərbiyə etmək, uşağı öz əməlləri
ilə düşündürmək cavan yazarlardan Əfsanə
Laçının antologiyaya daxil olan iki əsəri
üçün səciyyəvidir. Müəllifin
"Qoğal" nağılının süjetini
xatırladan "Kloun" hekayəsi bu cəhətdən
müasirliyi ilə seçilən maraqlı nümunələrdəndir.
İndi
isə bir az da uşaq
yazarlarımızın 2014-cü ildə çap olunan və əldə
etdiyimiz kitabları haqqında danışaq. Ötən il İ.İmanzadənin "Mən atamın
oğluyam" (Bakı, "Yeni Poliqrafist", 2014), M.Əhmədin
"Çəmənli xalça" (Bakı - "Elm və
təhsil", 2014), "Anamın laylaları" (Bakı,
"Elm və təhsil", Bakı- 2014), İ.İshaqın
"Şeirlər" kitabları, Q.İsabəylinin
"Aclıq dərsi" (Bakı, Şirvannəşr, 2014),
R.Yusifqızının "Zamanın əsirləri"
(Bakı, "Altun kitab", 2014) nəsr əsərləri
çap olunmuşdur. Əldə olunan şeir
kitablarının əsas mövzuları ənənəviliyi
ilə diqqət çəkir: vətənə, torpağa məhəbbət
hissi, təbiət təsvirləri, heyvan və bitkilər
haqqında nəzm nümunələri, nəvə sevgisi və
s. İ.İmanzadənin şeirlər kitabında vətənə
bağlılıq, vətənpərvərlik, müstəqil
dövlətin atributları, yurd həsrəti, doğma
torpağa məhəbbət hissi aşılayan nümunələr
toplanmışdır. Kitabda ana yurda həsr
olunmuş "Ana yurdum", "Azərbaycan
bayrağı", "Gerbim, himnim, bayrağım" və
d. bu xüsusda yazılan silsilə şeirləri birləşdirən
ortaq cəhət bədii təsvir, ifadə tərzi, intonasiya
çalarları və obrazların eyniyyət təşkil
etməsi, daha çox tərənnümvari tərzdə
yazılmasıdır.
Vətənə,
el-obaya bağlılığı, yurd itkisini,
ağrısını yaddaşda ilişib qalan xatirələrin
seçilmiş poetik detalın fonunda psixolojiləşdirmək
şairin kitaba daxil edilən "Ayselin arzusu",
"Xarıbülbül" şeirləri üçün
səciyyəvidir. Bundan əlavə İ.İmanzadənin təbiət
məqamlarının təsvirə gətirilməsində,
detal və predmetlərin təfərrüatlı təqdimi,
uşaqlarda müəyyən bir hadisə və yaxud obraz
haqqında aydın təsəvvür yaratmaq, təbiəti
sevdirmək və öyrətmək, uşaq aləminin zənginləşməsi,
estetik zövqünün formalaşması "Ulduzlar",
"Günəş", "Günəbaxan",
"Tumurcuq", "Kəpənək", "Göbələk",
"Alça", "Qaratikan" qısa, lakonik poetik
miniatürlər üçün xarakterikdir.
Mahmud
Əhmədin 2014-cü ildə çap olunmuş
"Anamın laylaları" və "Çəmənli
xalça" kitablarında toplanan şeirlərin əsas
mövzusu ata-anaya məhəbbət hissi, övlad
qayğısı, böyüklərə hörmət, ana
laylası, yurdumuzun gözəllikləri, təbiətin rəngarəng
fəsilləri haqqındadır. Poetiklikdən
məhrum, tərənnümün üstünlük təşkil
etdiyi bu şeirlərdə hədsiz dərəcədə
söz, ifadə təkrarlarına, gəlişi gözəl
söz və cümlələrə rast gəlmək
mümkündür. Pafos, gurultu, tribunluq, publisistik ton əsasən vətənlə
bağlı şeirlərdə daha aparıcıdır.
Ana laylası, uşaqlıq xatirələrin
çözülməsində yaddaşa qayıdış
öz ənənəvi təsvir hissini itirir, qeyri-səmimi təsir
bağışlayan bu dönüş, hətta bəzi məqamlarda
şairin özü üçün məlum olmayan bu
qayıdışın primitiv, bəsit şəkildə
verilməsi heç bir maraqlı keyfiyyəti ilə yadda
qalmır.
Ötən
il bir neçə müəllifin hekayə, nağıl və
povestləri həm kitab halında, həm də "Ədəbiyyat"
qəzetində, "Göyərçin", "Nasir",
"Oyuncaq" jurnallarında Q.İsabəylinin
"Bulud", "Alim", "Bağban",
"Alça", "Toxluq", "Atam",
"Köçərilər" hekayələri, "Boz
cücələrlə məşhur oğrubaşı Qara
pişiyin ölüm-dirim savaşı" nağılı,
R.Yusifoğlunun "Fatehin rəsmləri",
"Ulduzlar", "Palıd ağacının
nağılı", F.Tanrılının "Bilmirəm",
"Torpağın ətri", A.Bünyadzadənin "Səyahətçi
Soxulcan Şirinabadda", E.Məmmədovanın "Ayı və
Arı", "Zibil qabının arzusu", "Sehirli
konsert", "Zənci qar adamı", G.Almazın
"Göyərçin" jurnalında silsilə hekayələri
çap olunmuşdur ki, bu nümunələr nəsr əsərlərinin
keyfiyyətinin nəzmə nisbətdə yüksək
olduğunu göstərir. Bunların içərisində
müasirliyi və mövzusunun aktuallığı, daha
doğrusu müasir uşağın təfəkkür tərzinə,
gerçəkliyi dərketmə imkanlarına, estetik
zövqünə təsir edəcək, ətraf aləmdə
baş verən hadisələrin sosial problemlərin
iştirakçısına çevrilən uşağın
müxtəlif situasiya və olaylarda mənəvi aləmini
açan əsərlər də az
deyildir.
Q.İsabəylinin "Aclıq dərsi" əsəri
bu cəhətdən seçiləndir. Hekayə
müharibənin fəci ovqatını insan, uşaq aləmində
doğurduğu sarsıntıları əyaniləşdirmək
baxımından maraqlı nümunələrdir.
Yazıçı kiçik hekayədə Qarabağdan,
Xocalıdan didərgin düşmüş bir ailənin on
yaşlı övladı Elatın mənəvi-ruhi iztirablarını
mücərrəd aclıq məhfumunun fəlsəfi
qatında ümumiləşdirə bilmişdir.
Aydın üslubu, dilinin şirinliyi, kinayə, yumor
hissinin aparıcılığı ilə seçilən
Q.İsabəyli yaradıcılığı çox zaman
süjeti orijinal təsvir üzərində qurmaq, obrazı
dolğun, hərtərəfli canlandırmaq
bacarığı ilə seçilir.
Yazıçının hekayələri nəyi isə
birbaşa təlqin etmək hissindən uzaqdır, təlqin
olunan fikir süjetin məntiqi axarından doğur. Bu xüsusilə
yazıçının "Bağban", "Köçərilər"
hekayələri, "Boz Cücələrlə məşhur
oğrubaşı Qara pişiyin ölüm-dirim
savaşı" nağılı üçün
xarakterikdir. Folklor üslubu bütün komponentləri: təsvir,
ifadə imkanları, təhkiyə üsulu ilə bu
yaradıcılıqda aparıcı yer tutur.
Yaradıcılığında müsbət cəhətlərlə
yanaşı, ötən il çap olunan
hekayələri ilə bağlı Q.İsabəyli
üslubuna xas nöqsanlı cəhətləri də qeyd etmək
istərdik. İlk növbədə bu
yazıçının dilinə hədsiz dərəcədə
sərbəstlik verməsi ilə bağlıdır ki, bunu da
sarkazm, kinayə, yumorla zəngin olan, ictimai-siyasi məsələlərə
alleqorik şəkildə toxunulan, cəmiyyətin,
insanlığın nöqsanlı tərəflərini
açan "İt, eşşək, Allah",
"Toxluq", "Atam" hekayələrində sezmək
mümkündür. Hətta bu əsərlərin
hansı uşağın yaş səviyyəsinə nəzərdə
tutulduğu aydın deyil.
Uşağın aldığı informasiya böyüklərdən
fərqli olaraq ilkin informasiyadır. Böyüklərdə
oxuduğu hər hansı bir əsərin mənfi və yaxud
müsbət tərəflərini analiz etmək imkanı
olduğu halda, uşaq üçün canlandırılan hər
hansı bir hadisə real əsası olan fakt, gerçəklik,
dəqiqlik tələb edir. Yazıçı
uşağın yaş səviyyəsini, ətraf aləmi dərketmə,
qavrama imkanlarına uyğun olaraq reallığın istər
müsbət, istərsə də mənfi tərəflərini
elə dillə ölçüb-biçilmiş tərzdə
ifadə etməlidir ki, bu uşağın beynini
qarışdırmasın, onda ikrah hissi yaratmasın. Minilllik tarixi olan ədəbiyyatımızda, söz
yaddaşımızda ana obrazı, paklıq, gözəllik rəmzi,
kult, dəyər etalonudur. Üzü "Qurani-Kərim"dən
tutmuş, "Cənnət anaların ayaqları altındadır",
"Kitabi-Dədə-Qorqud" da tanrı haqqına, dərgahına
yüksələn ana haqqı bu müqəddəs
varlığa verilən ən ali dəyərdir.
Lakin yazıçı "Atam" hekayəsində
anaya tam fərqli, deyərdim ki, ananın dəyərlər
sistemindəki yerinə, roluna tam yanlış mövqedən
baxmış və əks şəkildə
canlandırmışdır. Düzdür,
müasir ailə-məişət münasibətləri,
sosial qayğılar, günümüzün aktual mənzərəsi
fonunda bu cür hadisələrlə rastlaşmaq
mümkündür. Lakin bunu bizcə
uşaq üçün mövzuya çevirmək doğru
deyildir.
Təcrübə
göstərir ki, müasir uşaq ədəbiyyatının
elmi-fantastik janrda nailiyyətləri də az
deyildir. Müasir təhsil sisteminin xarakterinə uyğun olaraq
uşaqlarda elmə, təhsilə maraq oyatmaq, onların
müxtəlif elm sahələrində bilik və
bacarıqlarını formalaşdırmaq, elmi kəşflər
və ixtiralarla bağlı bilgilərini möhkəmləndirmək,
gələcək və bu gün arasında əlaqə və
bağlılıqların qurulmasında, uşaqları məlumatlandırmaq,
düşündürmək, tərbiyələndirmək
istiqamətində bu janrın imkanları genişdir. Elmi-fantastik janrda yazılan əsərlərə
müasir uşaqlar daha çox maraq göstərir. Müasir uşaq nəsrində bu sahədə əsərləri
məktəblilər tərəfindən sevilə-sevilə
oxunan müəlliflərdən biri də Reyhan
Yusifqızıdır. Yaradıcılığında əsasən
elmi-fantastik üsluba üstünlük verən Reyhan
xanımın əsərlərində müasir elmin nailiyyətlərindən
danışılır, kainat, təbiət, yer kürəsi,
tarix, coğrafiya, astronomiya, riyaziyyat və s.elm sahələrinə
aid maraqlı bilgilər verilir, uşaqlarda elmi biliklərə
yiyələnmək, müasir elmin nailiyyətləri ilə məlumatlanmaq
vərdişi aşılanır. R.Yusifqızının
elmi-fantastik üslubda yazılan "Zamanın əsirləri"
povesti yazıçının "Yaşıl gözlü
qız" povestinin davamı olaraq qələmə
alınmışdır. Əsərdə "Daş
dövrü"nə düşən Rüstəm və Kənanın
rastlaşdıqları, şahidi olduqları hadisələrin
fonunda müəllif kiçik oxucuları həmin
dövrün təbiəti, insanları, iqlimi, insanların
yaşam tərzi və inancları ilə tanış edir.
Hadisələrdə uzunçuluğa getmir, ifrata varmır,
bir-birindən maraqlı hadisələr, başqa bir aləmə
düşmüş uşaqların hər an
vəhşi təbiətlə üz-üzə
dayandıqları, heyvanlarla qarşılaşmaları oxucuda
maraq doğurur. Əsər dinamikdir. Hadisələr sakit axarla davam etmir. Xüsusilə "Hücum" səhnəsi
uşaqların vaşaqla, vəhşi pişiklə
qarşılaşmaları və heyvana xas əlamətlərin
təfərrüatlı verilməsi maraq doğurur. Müəllifin insanlığın mahiyyəti, dəyəri
haqqında dolğun mühakimələri
düşündürücüdür.
Yeri gəldikcə müəllif uşaqların təbiətlə
bağlı bilgilərini möhkəmləndirir,
ayrı-ayrı heyvanların xüsusiyyətləri, təbiət
hadisələri, mağaranın yaranma səbəbləri və
həyatı, elmi sirlər, filosofların, alimlərin elmi
ixtiraları ilə bağlı maraqlı və tutarlı məlumatlar
verir.
Bu cəhətdən
əsərin "Savanna", "Mamontlar",
"Böyük çay", "Orta Paleolit",
"Möcüzə" hissələri maraq doğurur.
Lakin əsərin müəyyən yerlərində
müəllif ifrata varır, təbiiliyi pozur. Reyhan
xanımın ətraf aləm haqqında kifayət qədər
maraqlı bilgiləri insanları və qəbilə həyatının
təsvirində özünü doğrultmur. Bu insanların görüntüsü,
danışığı, geyimi, münasibətləri
dövrün ahənginə uyğun canlandırılmır.
Bəzi məqamlarda mağara insanları daha
çox müasir insan təəssüratı oyadır.
Lakin buna baxmayaraq əsər uşaqların
maraq dairəsini genişləndirmək, elmi biliklərini,
ayrı-ayrı elm sahələri ilə bağlı bilgilərini
möhkəmləndirmək baxımından maraqlı əsərlərdəndir.
Beləliklə, 2014-cü ilin yekunları ilə
bağlı uşaq ədəbiyyatı haqqında fikirlərimizi
aşağıdakı qənaətlərimizlə ümumiləşdirə
bilərik.
1.Uşaq
ədəbiyyatının ayrı-ayrı janrları üzrə
əldə olunan materiallara əsasən nəsr sahəsində
bədii-estetik, ideya-mövzu axtarışları, dinamika,
müasir mövzulara maraq nəzmə nisbətdə daha
aparıcı olmuşdur.
2.Şeir
nümunələrində bədiiliyin zəif olması,
mövzuların ənənəviliyi və müasir
uşağın tələbatları ilə üst-üstə
düşməməsi 2014-cü ildə çap olunan
şeir kitablarında toplanmış nümunələrin
çox hissəsinin təkrar nəşr səbəbindəndir ki, bu da
uşaq tələbatını ödəmir.
3. Nəsr
əsərlərində çox zaman obrazın uşaq
yaşına uyğun olmayan problemlə, qayğılarla
yüklənməsi, dilin qüsurlu olması bədii materiala
oxucu marağının zəif olmasına gətirib
çıxarır.
4. Nəsr əsərlərində dolğun məzmunlu, cəlbedici xarakterin yaradılmaması, yadda qalan uşaq obrazının olmaması. Hansı ki, bu problem yalnız milli ədəbiyyatımızda deyil, ayrı-ayrı xalqların uşaq ədəbiyyatında da müasir mərhələdə yaşanılan problemlərdən biridir.
5. Bədiilikdən uzaq, aşağı səviyyədə olan əsərlərin dövriyyəyə buraxılması ədəbi-nəzəri araşdırmanın olmamasından irəli gəlir. Tənqidin bir çox sahələrində olduğu kimi burada da rəyləndirmə sənət meyarlarından çox fərdi münasibətlərə köklənir.
Hesab edirik ki, gəldiyimiz qənaətlər uşaq ədəbiyyatımızın ümumi vəziyyəti, müasir durumu və yaşadığı obyektiv və subyektiv səbəbləri ortaya qoyur. 2014-cü ilin, xüsusilə uşaq poeziyası və dramaturgiyası sahəsində böhranlı vəziyyət ümid edirik ki, qarşıdakı illərdə öz həllini tapacaq və uşaq ədəbiyyatının inkişafında, təkmilləşməsində müəyyən rol oynayacaq, bu sahədə dəyərli nümunələr gündəmə gələcək.
Günay QARAYEVA
Filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, dosent
525-ci qəzet.- 2015.- 7 may.- S.8.