Üç yaşlı əsir
(Povestdən
parça)
Hər
ümidsiz işdə xeyli ümid var,
Qaranlıq
gecədən ağ səhər doğar.
Nizami Gəncəvi
...Batalyonun ancaq bir hissəsi hücuma keçirdi. Çox sürətlə irəli gedirdilər. Tankların, “BTR”lərin ağırlığı altında elə bil yer titrəyirdi. Bir saat sonra Naxçıvanikin ətəyindəydilər. Tanklar dayanıb kəndə sarı xeyli mərmi atdı. Düşmən tərəfdən təpki hiss olunmurdu. Görünür, bu qəfil hücumu gözləmirdilər. Komandir hər şeyi dəqiq hesablamışdı. Gözlənilməz hücum düşmənə toparlanmağa, əks hücuma keçməyə imkan verməmişdi. Saqqallılar - erməni yaraqlılarını camaat belə çağırırdı - dabanlarına tüpürüb kəndi tərk etmişdilər. Kənd sakinləri də ev-eşiyini qoyub qaçmışdı. Görünür xocalıların başına gətirdikləri müsibəti indi də azərbaycanlıların onların başına gətirəcəyindən, dəhşətli intiqam alacağından qorxmuşdular.
Komandir bir müddət kəndə girməyə icazə vermədi. Düşmən heç bir müqavimət göstərməməklə onları arxayın edib tələyə də sala bilərdi. Komandir erməni dilini bilən uşaqlardan dörd nəfər ayırıb kəndə kəşfiyyata göndərdi. Kəşfiyyata gedənlər bir saatdan sonra qayıtdılar. Kənd boşalmışdı. Komandir bu səhih məlumatdan sonra kəndə girib mövqe tutmağa icazə verdi. O, könüllülərə: - Unutmayın, saqqallılar hökmən geri qayıdacaqlar, - deyərək xəbərdarlıq etdi. - Bizim bu düşmən yuvasını əldə saxlaya bilməyimiz indi bizdən çox arxadakılardan asılıdır.
Könüllülər ikibir, üçbir kəndə səpələndilər. Kəşfiyyatçıların “kənd boşalıb” xəbəri yüz faiz inandırıcı olsa belə, onlara tanış olmayan küçələrlə getmək, həyətlərə, evlərə, elə belə, həyəcansız, qorxu-hürküsüz girmək mümkün deyildi. İnsan olanın içində daim bir qorxu, səksəkə var. Kim zəmanət verə bilərdi ki, evlərin künc-bucağında, kol-kosda, qayalıqda gizlənmiş düşmənin gülləsinə tuş gəlməyəcəksən. Sakitliyin, sükutun gətirdiyi qorxu hissi atışma zamanındakından daha güclü olur. Döyüş vaxtı bilirsən ki, düşmənlə üzbəüz atışırsan, sakitlikdə, sükutda isə düşmənin səni məhv etmək, yaxud sənin düşməni mühasirəyə salmaq üçün nə kimi plan qurulduğunun nigarançılığının hər dəqiqəsi bir il qədər uzundur.
Şahlar yol kənarındakı hasarın böyründə elektrik dirəyini görüb dayandı. Bu elektrik dirəyinin başından elektrik lampası asılmışdı. Yəqin elə buna görə dirəyə çıxıb-düşmək üçün ayaq yerləri düzəltmişdilər. Şahlar tez dirəyin başına çıxıb şərf kimi çiyninə atdığı üçrəngli Azərbaycan bayrağını oradan asdı. Dağlardan gələn meh bayrağı qanadlandırmışdı. Şahlar qürur hissilə bayrağa baxdı və ürəyində: “Kişi düz deyirmiş. Bir kərə yüksələn bayraq, bir daha enməz!”.
Şahlara elə gəldi ki, yetmiş dörd il qabaq deyilmiş bu fikir dağlarda əks-səda verdi:
- Bir kərə yüksələn bayraq, bir daha enməz!
Yellənən bayrağın altında dayanıb yaxına, uzağa baxdı. Sonra batmağa yuvarlanan günəşə, ağacların sıx yarpaqları arasına doluşmuş quşların cikkiltisinə qulaq asdı. Fikirləşdi ki, bu gözəlliklə atəş səsləri heç cür bir-biri ilə uyuşmur.
Yorulana qədər yaxına, uzağa baxdıqdan sonra yavaş-yavaş dirəkdən endi və bu zaman ağlayan uşaq səsi eşidib ətrafı dinşədi. Tək qalmışdı. Yoldaşları kəndə dağılışmışdılar. Səs getdikcə hönkürtüyə çevrilirdi, elə bil uşağın ətini kəsirdilər. Şahlar narahat oldu. Bu onlara qurulmuş tələ də ola bilərdi. Lakin getdikcə şiddətlənən uşaq səsinə dözmək, onun harayına səs verməmək, imdadına yetməmək onun üçün ağla sığışmayan, bağışlanmayan bir iş idi. Adamın sinirlərinə işləyən bu uşaq səsi artıq Şahların başına düşmüşdü, barmağı ilə qulaqlarını tıxayırdı, yenə də bu naməlum uşaq səsini eşidirdi. Fikirləşirdi ki, əgər bu saat o səsin ardınca getməsə, ömrü boyu o səsi başında daşıyacaq, imdadına yetmədiyi üçün o ağlayan, sızlayan, hönkürən, gah da bağırtıya, naləyə çevrilən səs heç vaxt onu tərk etməyəcək, sakit yaşamağa qoymayacaq.
Şahlar bir anda hasardan aşıb qonşu həyətə
düşdü. Uşaq səsi kürsülü evdən
gəlirdi. Bu kürsülü, üstü dəmir
taxtapuşlu ev əsl azərbaycanlı,
qarabağlı evlərinə oxşarıydı. Şahlar həyətə, kürsülü evə
göz gəzdirə-gəzdirə fikirləşdi ki, eyni
bölgədə yaşayan insanların mədəniyyəti
biri digərinə təsir edib formalaşır, istər-istəməz
azlıq çoxluğa qovuşur. Bütün
Qarabağ camaatı qapısı gündoğana
açılan kürsülü evlərdə
yaşayırdı. Bu cür
kürsülü evlər tikməyi Qarabağ erməniləri
də mənimsəmişdilər, mətbəxlərindən
bəhrələnmişdilər. Amma bir-birinə can
deyib can eşitdikləri vaxtlar erməni axçiləri “dolma
bizim ata-baba yeməyimizdir” deyəndə azərbaycanlı
arvadlarının ərinmiş yağa atılmış ət
tikəsi kimi cızdaqları çıxırdı:
- Az,
axçi, insafınız olsun dayna, dolma heç sizin sözdü?
Gəldiniz, gəlmədiniz, hər şeyimizə
şərik çıxdınız də. Hələ hərdənbir ərlərimizi də ələ
keçirirsiniz. Sən Allah nə istəyirsiniz eləyin,
təki insafı-mürvəti unutmayın...
Uşaq səsi açıq pəncərədən gəlirdi. Şahlar
ehtiyatlanıb avtomatını çiynindən
aşırdı. Barmağını tətiyin
üstünə aparıb qapıya bərk bir təpik vurdu.
Təkgözlü qapı zərblə
açılıb yan divara çırpıldı. Pəncərənin tül pərdələri
çəkilmədiyindən otaq yarıqaranlıq idi. Şahlar bir an otağın ortasında donub
qaldı. Həyatında birinci kərəydi
ki, icazəsiz-filansız yad evə soxulmuşdu - özgə
evinə. Başqa vaxt olsaydı, bu hərəkətini
özünə bağışlamazdı. Ev iç-içə iki otaqdan ibarət idi. Səs də arxa otaqdan gəlirdi.
Şahlar çarpayının tən ortasında
ağlamaqdan gözünün suyu burnunun seliyinə
qarışmış yarıçılpaq uşağı
gördü.
Səsi başına düşən
uşağın çox olsa, üç yaşı
olardı. Onun Türkəri
yaşdaydı. Bu erməni balası da onun
Türkəri kimi qaragöz, qarasaç, amma yastıbaş,
totuqsifət oğlan uşağı idi. Körpə
qorxudanmı, ya qəfil tənhalığına son qoymuş,
imdadına yetişmiş adama görəmi, səsini kəsmişdi.
Şahlar ona doğru gələndə uşaq
yenidən bağırtı ilə ağlamağa
başladı. Rəhm hissi Şahlara güc gəldi:
-
Ağlama, balaca, ağlama!
Avtomatını çiyninə aşırıb
uşağı qucağına götürdü. Uşağın
çılpaq yanbızına toxunanda başa düşdü
ki, valideynləri onu yatılı qoyub qaçıblar. Şahlara görə onun ata-anasını
qınamağa, məzəmmət etməyə dəyməzdi.
Müharibədə hər şey bir anda baş
verir, bəzən düşünməyə, qərar
çıxarmağa belə macal tapmırsan.
Şahlar istər-istəməz evə göz gəzdirdi. Evdən nəsə
götürmək, çırpışdırmaq barədə
heç düşünmürdü də. Halallığı hər şeydən üstün
tuturdu. Ancaq insan marağı
özünü göstərirdi. Divardan
yeləni ceyran-cüyürlü əsl Qarabağ
xalçası asılmışdı. Şahların
uşaqlığı bu cür xalçaların
üstündə keçmişdi. Bu
xalçanın tən ortasından iki nəfər gəncin
böyüdülmüş şəkli
asılmışdı. Şübhə eləmədi
ki, şəkildən ona baxan bu cütlük evin sahibləri,
qucağında gözünün yaşını axıdan
uşağın valideynləridir. Şəkildəki kişi ondan üç-dörd yaş
böyük olardı. Saqqalsızdı, uzun
bakenbardı, iri burnu, nazik bığı, şabalıdı
saçları vardı. Ona
sığınmış xanımı xoşbəxtcəsinə
gülümsəyirdi, özü də çox lətafətliydi
və kişidən altı-yeddi yaş kiçik olardı.
Çarpayının üstündəki mələfəni
götürüb uşağı ona bükdü. Geri qayıdanda istər-istəməz bayaq
içindən keçib getdiyi, qapısı artırmaya
açılan otağa nəzər saldı. Gözü
baş tərəfdəki çarpayıya sataşdı.
Yataq
yığışdırılmamışdı və əzik-üzüklüyündən,
döşəkağına düşmüş ləkədən,
bir cüt əski parçasından başa düşdü
ki, cütlük kəndə atılan ilk mərmiyə kimi
sevişirmiş.
Şahlar köks ötürdü. Düşündü
ki, insan sevib-sevilmək, bolluca sevişmək, kam almaq
üçün bu dünyaya gəlibsə, bəs bu bir-birini
qırmaq, torpaq iddiası nə üçündür? Qəddarlıqdan, vəhşilikdən zövq almaq
olarmı? Axı deyəsən yavaş-yavaş insanda
insanlıq ölür... Belə getsə
dünyanın axırıdı.
Uşağı doğma balası kimi bağrına
basıb otaqdan çıxdı. Bu mərhəmətə baxmayaraq
uşaq özünü yad insanın qucağında hiss
etdiyindən ağlayır, sızlayırdı, içini
çəkib hıçqırırdı. Bununla
Şahların bağrına od
salırdı. Yazıq körpə
böyüklərin günahı üzündən əzab
çəkirdi. Şahlar bilmirdi nə
etsin. O yaşda uşağı başa salmaq, baş
vermiş bütün bu olayların mahiyyətini anlatmaq
ağlasığmayan bir iş idi.
Şahlar
onu kiritməyə çalışdı:
- Sakit ol,
balaca, sakit ol! Mən indi səninlə neyləyim?
Kaş səsini eşitməyəydim, səni
yalqız, ağlayıb-sızlayan görməyəydim.
Hə... Atan qarşıma çıxsaydı yəqin
ki, öldürərdim, ya da o məni öldürərdi.
Bax, sevişəndən sonra ölmək, ya da kimisə
öldürmək ağlagələsi iş deyil...
Yaxşı, ağlama... Sakit ol, bax belə… Əgər atan
qarşıma çıxsaydı, əyər atanı
öldürsəydim yetim böyüyəcəkdin... Necə ki, bizimkilərdən çoxunu sizinkilər
atasız qoyub. Amma hələ sənin
ağzından süd iyi gəlir, günahsızsan, məsumsan.
Ancaq gün gələcək böyüyəcəksən,
ata-anan, müəllimlərin sənin o ağappaq beynini biz
türklərə qarşı zəhərləyəcəklər.
Bizi o qədər pisləyəcəklər ki, o qədər
soyqırımdan danışacaqlar ki... İmkan
tapıb soruşa da bilməyəcəksən, axı biz ermənilər
bu türklərə nə pislik etmişik ki, bizi
qırıblar? Yazıq bala, sən o boyda
kin-küdurətlə necə yaşayacaqsan? Görəsən
o kinli çağlarında səni qucağına alıb
öz balası kimi əzizləyəni - məni
xatırlayacaqsanmı... Nə bilim, bəlkə
yanılıram, bəlkə səhvəm, sən
böyüyüb adam balası olacaqsan.
Kaş biləydim sənin atan nəçidi, nə sənətin
sahibidir... Bizimkilərə qarşı hansı
hoqqalardan çıxıb. Bəlkə elə
Xocalı qətliamını törədənlərdən
birisi də sənin atandır, balası? Əgər
atanın əlləri günahsız xocalıların
qanına batıbsa çox pis, balası, çox pis... Nə deyim, düzünü Allah bilir. Amma o
xislət ki, sənin babalarında var, bu xəmir çox su
aparacaq... Bir gün bu mənasız ədavətə son
qoymasanız, bu işıqlı dünyada nə siz bir gün
görəcəksiniz, nə də biz... Amma mən sənin
necə də xoşbəxt olmağını, ata-anana
qovuşmağını istəyirəm... Güllə
atan olma ey, gül atan ol, balası. Onda adam
balası kimi yaşayacaqsan. Allah da səndən
razı qalacaq, bəndə də.
Bu yerdə
pəsdən mızıldadı ki, uşaq daha da ovunsun:
Səhərin
gülşən çağında,
Nə gəzirsən bağı, bülbül.
Oxudun,
ağlım apardın,
Oldun mənə yağı, bülbül.
- Yox,
çox insafsızsınız. Ə, bizim bu
gözəllikdə mahnımızı da öz adınıza
çıxarmısınız. Ağ eləməyin
də, başı kinlə dolan, ürəyi sevgi ilə
döyünməyənlər belə mahnı yarada bilməzlər
heç.
Yadına Xocalı qırğını
düşdü. Dostları ilə xocalıları xilas etməyə
getmişdi. Meşəyə girəndə
əvvəlcə kimsəyə rast gəlməmişdilər.
Qəsdən hay-küy salmışdılar ki,
düşmən gülləsindən orada-burada gizlənənlər
varsa, qorxmayıb üzə çıxsınlar. Tez-tez
səslənirdilər:
- Ə kim var burda? Qorxmayın,
özünüzünkülərdi.
Yavaş-yavaş ağacların, qayaların arxasında
gizlənmiş qız-gəlin, körpə uşaqlar
görünməyə başlamışdı. Çoxusu
ayaqyalın idi. Qəfil atəş səslərindən
yataqdan durub hövlnak çölə atılmış bu
zavallıların ayaqlarını don vurmuşdu. Onların bu halını seyr etmək dəhşət
idi. Şahlar taqəti kəsilmiş bir ananın beş yaşlı oğlunu kürəyindən
alıb qucağına götürmüşdü.
Uşağın ayağını don vurmuşdu. Onu buşlatına bürümüşdü ki,
uşaq heç olmasa özünə gəlsin. Uşağı da, anasını da maşına
mindirib Ağdama yola salmışdı. Çünki hələ
də xocalılar iki bir, üç bir meşədən
çıxaraq Ağdama sarı gəlməkdəydilər,
onlara kömək etməliydi...
Şahlar
indi heç vaxt unuda bilmədiyi o faciəli günlərdən
çətinliklə ayrılıb özünə gəldi və
o məşum günlərin ağrı-acısını bir
də yaşadığından az qaldı
düşmən balasını qucağından yerə
atıb ayaqları altına alıb çığnasın. Ancaq “Lənət şeytana! Lənət
şeytana!” deyib hələ də içini çəkən
uşağı sinəsinə sıxdı:
-
Ağlama, balası, şükür elə ki, mən səninkilər
kimi qəddar deyiləm... Ay körpə, sən hardan
çıxdın qarşıma? Sən məni
aciz-avara elədin. Kaş sən mən
yaşda olaydın, çaxaydım gülləni
başına.
İndi mən səninlə neyləyim, balaca? Səni elə burada, bu yolun
qırağındaca atıb getsəm bağrın
yarılacaq... Lənət şeytana, hardan sənə rast gəldim...
Görən sənin başına gələn,
Allah eləməmiş, mənim Türkərimin başına
gəlsəydi sənin atan neyləyərdi? Mənim kimi
qucağına alıb sakitləşdirərdimi, xəstələnməsin
deyə mələfəyə bükərdimi,
qayğısına qalardımı?.. Böhtan atmaq istəmirəm, balaca. Nə bilim, bəlkə, atan yaxşı kişidi.
Bəlkə o da heç qan tökməyin tərəfdarı
deyil... Amma sizinkilərin elə əməllərindən
danışırlar ki, adamın damarlarında qanı donur.
lll
Kəndə səpələnmiş könüllülər
hər dəlmə-deşiyi eşələyəndən,
kol-kosa baş çəkəndən sonra bir yerə cəm
olmuşdular.
Komandir hər ehtimala qarşı tədbir
görmüşdü, bir neçə post yaradıb, qarovula
adamlar ayırmışdı.
Bəzi cavanlar öz şücaətlərindən
danışırdılar. Toplaşanlara gəlib
ən sonda qoşulan Şahlar idi. Dəstə
Şahların qucağında uşaq görəndə
arı pətəyinə döndü:
- Bu nədi,
əsir götürməyə adam
tapmadın?
- Adam olsaydı,
siz də tutardınız, - deyə Şahlar cavab verdi.
Hamının Dəllək deyə
müraciət etdiyi, çal papağını həmişə
gözlərinin üstünə basıb gopa basmağı,
döşünə döyməyi sevən Dəllək Qənbər:
- Ə, indi bu gədəni neyniyəssən? - deyə
Şahların qucağında yorulub yuxuya getmiş körpəni
göstərdi.
Yazıq Şahlar elə bil məhkəmə
qarşısında, müttəhim kürsüsündə əyləşmişdi.
- Nə
bilim vallah. Adam bilmir neyləsin, nə desin... Biz
hücuma keçəndə ata-anası bu yazıq
uşağı qoyub qaçıblar.
-
Ağla, ə. - Dəllək Qənbər Şahların
ağzını əydi. - Gecənin yarısı, camaat
yuxudaykən Xocalını şumlayan, arvad-uşağı əsir
aparan, evlərini başına uçurdanların
uşağıdı də.
- Ay dəllək,
uşağın nə təqsiri var?
- Təqsiri
yoxdu, apar böyüt bu ilan balasını! Yekəlsin,
qoşulsun Suriyadan gətirdikləri saqqallılara,
qırsın bizi.
Könüllülər onların bu söz güləşdirməsinə
tamaşa edirdilər. Şahlar humanistliyinin qarşısında
ona göstərilən bu münasibətdən
tıncıxmışdı. O, bir addım irəli durub
uşağı Dəllək Qənbərə uzatdı:
- Ala,
götür apar, kəs bu körpənin başını!
Dəllək
Qənbər bir addım geri çəkildi:
- Ə, mən baş kəsənəm? Ə, mən...
- Bəs
onda baş-beynimi niyə aparırsan? Qəddarlıq da qannan gəlir,
biz istəsək də qəddar ola bilmərik,
neyləyək?
Bu vaxt qaya üstünə çıxıb durbinlə ətrafı
müşahidə eləyən komandir onlara
yaxınlaşdı. Şahların qucağında uyuyan erməni
uşağını görüb bir an
duruxdu:
- Hardan
götürmüsən bu yazığı? - soruşdu.
- Evlərindən.
Dirəkdən bayrağımızı
asırdım, ağlamaq səsi eşitdim, gedib gördüm
evin altında tək-tənha qalıb ağlayır.
Komandir:
-
Yaxşı eləyib uşağı götürmüsən,
- dedi. - Biz arvad-uşaqla döyüşmürük. Yəqin eşitmisiniz, dostumuz Fred Asif hər dəfə
atəş əmri verəndə deyir ki, ya Allah, mənim
atdığım mərmi nə qadına, nə uşağa
dəyməsin.
Dəllək
Qənbər yenə özünü saxlaya bilmədi:
- Komandir,
- dedi, - elə belə ürək sahibiyik ki,
başımıza bu oyunlar gəlir də. Vallah
onların bizə etdiyi zülmü Allah da götürməz,
amma biz götürürük.
-
Doğrudur, Qənbər, amma hər kəs özünə
oxşamalıdı. Hərənin öz adı
olduğu kimi, hər xalqın da öz adı var. Heç bir
xalqa pis demək olmaz. Hər yerdə qara
camaata bir parça çörək lazımdır. Ancaq avam camaatı qorxu altında saxlayan, öz məkrli
niyyətini həyata keçirmək üçün alətə
çevirən cəlladlar var. Bütün zamanlarda bu belə
olub.
Şahların bərk-bərk sinəsinə
sıxdığı uşaq qımıldanıb gözlərini
açdı.
Əvvəl heç nə anlamayıb key-key ətrafa
baxdı. Doğma sifətlər görməyib
əvvəl solmuş dodaqlarını büzdü, sonra
ağlamağa başladı. Özünə-sözünə
sahib olmayan, köntöylükdə ad
çıxarmış Sarı Əvəz (hamı ona sadəcə
Sarı deyirdi) Şahlara bozardı:
- Ə, Şahlar, bilmirəm, bu it
küçüyünü hardan tapıb gətirdin də. Qardaş, bura
uşaq bağçası döyül ey?
Heç kəsdən, o cümlədən, Şahlardan səs
çıxmadı. Sarı Əvəz üzünü komandirə tutdu:
- Komandir,
Troyalılar atın qurbanı olduğu kimi, biz də bu saat bu
erməni dığasının qurbanı olacayıq. Sən elə bilirsən saqqallılar sərhədi
aşıb gediblər Ermənistana? Ə,
sarıqulaqlar (rusları nəzərdə tuturdu),
qoyarlarmı onları geri çəkilsinlər, onları
üstümüzə qızışdırıb salan o rus
generalları deyillərmi? Vallah bir də
gördün erməni adıyla ruslar özləri hücuma
keçdilər.
Komandir susurdu. Acı da olsa, doğru sözə nə
demək olardı. Öz humanistliyinin
“günahını” yaşayan Şahlar yazıq-yazıq dilləndi:
- Komandir,
indi mən bu dilsiz-ağızsızı neyləyim? Aparım atım öz xarabalarına, bağrı
çatlayıb ölsün?
Komandir qətiyyətlə:
- Nəbadə!
Belə vicdansız işlər bizim şənimizə
yaraşmaz. Otur mənim UAZ-ıma,
uşağı apar evinizə, sonra görək neyləyərik.
Bəlkə onlardan bizimkilərlə əlaqə
saxlayan tapılacaq, qaytararıq özlərinə.
Şahlar
elə bil yazıqlaşdı:
- Komandir,
düzü bilmirəm anam bu işə necə baxacaq. O Mikoyan köpəkoğlu Stalinin
saqqızını oğurlayıb, ermənilər 48-də
anamgili Dərələyəzdən, dədə-baba
yurdlarından çıxarıb göndəriblər Azərbaycana.
Bütün ömrü boyu o
köçürülmədən danışıb. Bir
gözü ağlayıb , bir gözü
gülüb. Anam onda on səkkiz yaşın içindəymiş...
Komandir:
- Narahat
olma, anan müəllimə adamdı, savadlı qadındı,
səni başa düşər, Şahlar. İndi
özün fikirləş, bu uşağa görə biz bir
belə adamı qurban verə bilmərik axı. Səni
yaxşı tanıyıram, Allah eləməmiş,
ölüm-itim olsa, özünü bağışlamazsan, -
dedi.
Şahlar
razılaşdı:
- Elədir,
komandir.
- Onda,
haydı, Allah amanında, - deyə komandir
sürücüsünü səslədi, - fotoqraf!
Fotoqraf ayaması ilə tanınan Şafa lap
uşaqlıqdan şəkil çəkməklə məşğuldu. Ermənilərlə
dava başlayanda bazar başındakı balaca
köşkünü bağlayıb, fotoaparatını da
götürüb qoşulmuşdu könüllülərə.
Həmişə avtomat silahı çiynində,
fotoaparatı sinəsində olardı. Lazım
bildiyi anlarda döyüşçü yoldaşlarının
şəklini əbədiləşdirirdi. Deyirdi ki, ə, adamdan qalan elə bu şəkillər
olacaq.
Bəlkə də Şafa haqlıydı, çox şəhidin
başdaşına elə onun çəkdiyi şəkillər
həkk olunmuşdu.
İndi əsgərlərin arxasında cömbəlib əlindəki
çubuqla yerdə cürbəcür fiqurlar çəkən
fotoqraf dərhal yenindən qalxıb qabağa gəldi.
-
Eşidirəm, komandir.
- Şafa, Şahları kəndlərinə apar. Uşağı
yerbəyer eləyib qayıdarsınız.
- Komandir.
-
Eşidirəm.
- Əvvəl icazə ver, Şahlarla bu uşağın
şəklini çəkim?
- Nəyə
görə, neyləyirsən?
- Göndərəcəm
BMT-yə, baxsınlar, görsünlər bizim
adamlığımızı, - deyib aparatını
hazırlayıb Şahlara sarı yönəltdi: - Ə,
qaş-qabağını tökmə, bir balaca gülümsə...
Uşağı da düz tut... Bax belə.
Hə, şəkliniz hazırdı, iki ədəd
çıxaracam, birini sənə verəcəm, birini də
BMT-yə göndərəcəm. Niyə
elə baxırsan, inanmırsan?
Şahlar
gülümsədi:
- İnanıram, Şafa, gedək.
- Oldu. Otur maşına.
Şahlar tez uşaq qucağında maşına oturdu.
lll
Artıq çoxdan təqaüdə
çıxmış Qaratel müəllimə heç də,
Şahların düşündüyü kimi onu qəzəblə
qarşılamadı. Doğrudur, darvazadan qucağında uşaq içəri
girən Şahları görəndə bir an
yerində donmuşdu, ancaq arxadan gələn fotoqraf
Şafanı görəndə artırmadan düşüb
ona:
- Xoş
gəlmisiniz, - deyib qonaqpərvərlik göstərdi. Onu həyətdəki tut ağacının
altındakı böyük taxta oturmağa dəvət elədi.
Bundan sonra Şahların nigarançılıq içində
qucağında tutduğu uşağı ondan alıb:
- Bu kimin
uşağıdı belə? - soruşdu.
Şahlar taxtın küncündə oturub başına
gələni qısaca anasına danışdı. Gözləri
eləcə anasının gözlərinə tuşlanıb
qalmışdı. Tufan gözləyirdi: - “Ə, sən
bilmirsən bunların babaları bizi yurdumuzdan didərgin salıb?
Bizə qalıb adamlıq? Türklüyümüzü
başımıza qaxınc eləyən bu məlunların
uşağının mənim evimdə nə
ölümü var? Səndən soruşuram...”
Ancaq belə
olmadı, əksinə, Şahların qucağında
mısmırığını sallayıb oturmuş
uşağı qucağına alıb ermənicə
adını soruşdu:
- Sergey, -
deyə uşaq solmuş dodaqlarını büzərək
cavab verdi.
Qaratel
müəllimə onu ovutmaq üçün əzizlədi:
- Nə qəşəng
adın var sənin. Nə gözəl balasan.
Bəs sənin ananın adı nədi?
-
Siranuş - deyə uşaq ağlamağa başladı.
Qaratel müəllimə onu çox çətinliklə
sakitləşdirə bildi.
Bu üç yaşlı əsirdən bundan artıq nə
öyrənmək olardı. Qaratel müəllimə
ağlamasın deyə hələlik uşağın
atasının adını soruşmadı.
Gültəkin Türkərin paltarından gətirib
Sergeyə geyindirdi. Türkər də gəlib Sergeyin
yanında dayanmışdı. Bir-birinə
oxşarlıqları çox idi.
Təzəcə çay içirdilər ki,
maşın səsi gəldi. Qaratel müəllimə:
- Gələn
atandı, - dedi.
Şahlar
çaydan bir qurtum alıb:
- İndi
tufan qopacaq, - dedi.
Qaratel
müəllmə qətiyyətlə:
-
Heç bir tufan-zad olmayacaq, dünyanın hər yerində
uşaq şahdı, hansı millətdən olursa olsun, o
pakdır. Hələ heç bir günaha batmayan mələk
kimidir, - dedi.
Maşın səsi yaxınlaşıb darvazanın
ağzında susdu. Qasid kişi darvazanın balaca
qapısını açıb içəri girdi. Əvvəlcə
Şafayla görüşüb xoşgəldin elədi, sonra
bir ay üzünü görmədiyi Şahların
alnından öpdü və elə bu an
Türkərlə oynayan oğlan uşağını
gördü:
- Şafa, sənindir? - soruşdu.
- Yox.
- Bəs
kimin uşağıdı?
- Əsirdi.
- Nə əsir,
ə. Uşaqdan da əsir olar?!
Şahlar yazıq anasına
danışdıqlarını indi də bitdə-bitdə
atasına söyləyəsi oldu. Danışa-danışa
fikirləşirdi ki, əgər bir həftə kənddə
qalsa gərək bu əhvalatı hamıya bircə-bircə
danışsın.
Qasid kişi birdən şaqqanaq çəkib
güldü, yarızarafat, yarıgerçək dedi:
- Gəlsənə
bunları, - tutun dibində oynayan uşaqları göstərdi,
- sünnət elətdirək. O uşağın adını
da dəyişək, müsəlman kimi böyüsün.
Elə bu vaxt “bala” qapıdan sol qıçını
Gülablı döyüşündə itirmiş
qonşuları Salehin əvvəl qoltuq ağacları, sonra da
özü girdi içəri. Dərhal ona yer
göstərdilər. Saleh Şahlarla, Şafayla
görüşüb hal-əhval tutandan sonra tut
ağacının altında torpaq eşən uşaqlara
baxdı və üzünü Qasid kişiyə tutdu:
- Ay
qonşu, - dedi, - adını da dəyişə bilərsiniz,
pülüyünü də kəsib ata bilərsiniz, amma
damarlarındakı erməni qanını dəyişə
bilməzsiniz. Erməni qızı almış
bizim bəzi vəzifəlilərimiz ağsaqqal
qaynatalarını xəlvətcə sünnət elətdirib,
pasportlarını dəyişib müsəlman adı qoydular,
amma yastı başlarını, iri burunlarını, ən əsası,
qanlarını dəyişə bilmədilər. Gora gedənə qədər başına
fırlanım sözünü deyə bilmədilər,
pırlanım dedilər.
Bu sözlərdən məlum oldu ki, qonşuları
Salehin qulağı darı dəlirmiş. Araya pərtlik
çökmüşdü. Qaratel müəllimə
fikirləşdi ki, hələ harasıdı bu. Bu saat kəndə
hay düşəcək, dərdlilər, əhvalat
azarkeşləri axışacaqlar qapılarına. Ermənilərdən soruşa bilmədiklərini,
üç yaşlı erməni balasına sahib
çıxdıqları üçün onlardan
soruşacaqlar. Hamı dərdini
başına alıb gələcək onun üstünə.
Ağsaçlı Fəsti arvad, əri Pəhləvan kişi gəlib deyəcəklər, hanı
bizim Cahidimiz, neçə ildi itkin düşüb, nə
öldüsü bilinir, nə qaldısı, üç
uşağı başsız qalıb. Sonra Qəzənfər,
Alı, Əmirxan, Zavta arvad, birdimi, ikidimi, ay başına
dönüm, dul qalmış Tamara, meyitini götürə
bilmədiyimiz, düşmən tərəfdə qurd-quşa
yem olan Fəqanın havalanmış,
özünü-sözünü bilməyən ata-anası,
daha kimlər, kimlər gələcək. Yerə-göyə
sığmayan dərdləriylə gələcəklər...
Ancaq nə olur-olsun, insanlığı itirmək
olmaz. Ona görə sakit səslə dedi:
- Saleh,
bilirsən ki, biz də onların əlindən olmazın zillət
çəkmişik. 48-də bizi yurdumuzdan
qovdular. Bizi əvvəlcə Sabirabadın
düzünə, sonra bir neçə ailə ilə
Qarabağa - bu Qaraqaşlı kəndinə gətirmişdilər.
Qaçqın-koçkün həyatı
yaşayıb özünə gün-güzaran qurmağın
nə demək olduğunu ancaq qaçqın olan bilər.
Amma indi ata-anasından aralı
düşmüş bir əlcə tifilə nə deyəsən,
neyləyəsən. Günahsız bir körpədi...
Saleh
yerində qurcalandı, əsəbdənmi, ya nədənsə
kəsik qılçası xəfifcə titrəyirdi:
- Qaratel
müəllimə, - dedi, - bu kənddə hamımız əlifbanı
sizdən öyrənmişik. Sizə ehtiram
göstərmək bizim borcumuzdur.
-
Çox sağ ol.
- Dərd
burasındadır ki, ermənilər bizim kimi
düşünmür. Yazıçı-şairləri
belə millətini bizə qarşı nifrət üstə
kökləyir, hətta bəziləri əlinə silah
alıb uşaqları qırmağı ilə fəxr edir,
törətdiyi cinayəti yazıb çap etdirir. Mən başa düşmürəm, bizə bu rəhm,
mərhəmət hissi hardan gəlir?
- Qurandan,
ata-babalarımızın mərdliyindən, kişiliyindən.
- Qaratel
müəllimə, amma bu cür saf düşüncə bizə
çox vaxt baha oturub. Çünki qarşı tərəf
bizim saflığımızdan yararlanır...
-
Doğru deyirsən, ancaq...
- Müəllimə,
bağışla məni, sözünüzü kəsirəm.
- Buyur,
buyur.
- Bilirsən,
bizim tarix müəllimimiz Qara müəllim nə yazıb?
- Yox. Məqalədi?
- Xeyr, bir
bənd şeir yazıb.
- Bu Qarabağ dərdi hamını şair elədi də.
-
Doğru deyirsən. Qara müəllim elə bil bu erməni
körpəsini görüb yazıb ey...
Qaratel
müəllimə bu ağır söhbətdən
tıncıxmış halda:
- Saleh,
ürəyimi üzmə, söylə görüm Qara müəllim
nə yazıb, - dedi.
-
Yazıb ki:
Nişan
aldım, əlim əsdi,
bilməm
niyə atmadım,
O,
düşmənin körpəsiydi,
mən
günaha batmadım.
Gedib
gördüm evim yanıb,
balamı da qəhr edib,
Düşündüm ki, zalımlıqda
mən yağıya çatmadım...
Eyni anda hamının nəzərləri artıq Türkərə isnişməkdə olan Sergeyə dikildi.
- Çox təsirlidi, - Qaratel müəllimə dedi. - Bir dəfə Nizami Gəncəvinin “Xeyir və Şər” hekayətini səhnələşdirmişdim. Di gəl ki, nə qədər izah edirdim, başa salırdım, uşaqlardan heç biri Şər rolunu oynamaq istəmirdi. Mən onda başa düşdüm ki, heç kəs bu dünyaya şər ruhda gəlmir, onu şərə çevirən mühit olur, murdar düşüncəli, şovinist, aqressiv insanlar olur...
Saleh başını tərpətdi:
- Elədir, elədir. Haqlısınız. Allah mərdimazara lənət eləsin.
-Amin, -
bunu da Qasid kişi dedi.
Gültəkin
yaxınlaşıb stolun süfrəsini dəyişdi:
Saleh getmək üçün qoltuq ağaclarına əl
atmaq istəyəndə qoymadılar.
Mustafa Çəmənli
525-ci qəzet.-
2015.- 9 may.- S.28-29.