Rəmzlər arasında Narın yeri
Dilçilikdə ən çox sözü keçən
məsələ dilin işarəviliyidir. "...dilin işarəvi təbiəti
məsələsini də sistemli elmi məsələ şəklində
ilk dəfə Ferdinand de Sössür irəli sürüb.
İnsanların hələ dinlə
tanışmadıqları dövrlərdə - Allahın qəlblərinə
qoyduğu sonsuz sevginin hansı istiqamətə yönəldəcəklərini
bilmədikləri dövrlərdə bu sevgini Baqi Olana deyil də,
faniyə yönəltdikləri zaman kəsiyində totemlərin
cəmiyyətin sosial yaşamında önəmli yer
tutması bunun ən ibtidai nümunəsidir.
Hələ Hicri təqvimi ilə 1267-ci ildə
yazılan "Hekayəti-Müsyö Jordan həkimi-nəbatat
və dərvişi Məstəli şah" komediyasında
Axundov Azərbaycana, ələlxüsus, Qarabağa məxsus
bitkilər haqqında məlumat verir. "Əgər məsələn,
mən Qarabağa gəlməsəydim (əlini uzadıb
cibindən bir dəftər çıxarıb, açıb,
içində səliqə ilə düzülmüş bir
neçə otları göstərib), əgər mən
Qarabağa gəlməsəydim, kim biləcək idi ki,
Qarabağın yaylaqlarında bu otlar mövcuddur? Bundan əvvəl
bizim ətibba və hükəmalarımız cənab Linney və
Turnefor və
Bertrambelə güman etmişlər ki, bu nəbatat ancaq Alp
dağlarında və Amerikada, Afrikada və Şvetsariya
dağlarında mövcud olur. Amma indi mən
buraya gəlmək səbəbi ilə Parijin darül elminə
isbat edəcəyəm ki, məzkur hükəmalar
bilkülliyə səhv ediblər.
Bu nəbatat
Qarabağın dağlarında kəsrətlə mövcuddur və bu nəbatatın mahiyyətini, təhqiq
və xəvassını
təcrübə ilə
müşəxxəs edib, o
xüsusda əttibanın istehzarı üçün təsnifi-cədid
aləmdə məşhur edəcəyəm. Məsələn,
bu ot ki, görürsünüz (əli ilə bir kiyaha
işarət edib) latınca bunun adı aqantusdur ki, mənim təcrübəmə görə qarın ağrısına
çox faydası var. Cənab Linney bunu fərz edir üçüncü dərəcədə və
cənab Turnefor onu fərz edir
dördüncü dərəcədə, amma mən
onu ikinci dərəcədə fərz edəcəyəm və
bu otun adı
latınca serastrum alpinumdur
ki, göz
ağrısına nəhayət mənfəəti var. Cənab Linney bunu fərz edir altıncı dərəcədə, amma mən
onu fərz edəcəyəm onuncu
dərəcədə və
bu otun adı
latınca qamlina
afriqanadır ki, diş ağrısının əlacı münhəsirdir buna".
"Müsyö Jordan real tarixi şəxsiyyətdir.
Aleksis Jordan (1814-1879) həqiqətən görkəmli
fransız nəbatat alimi olmuşdur. M.F.Axundzadə real prototip əsasında Qərbi
Avropa alimlərinin bədii obrazını
yaratmışdır". Bu əsər həm də vaxtilə Avropanın ən məşhur alimlərinə
Qarabağın Azərbaycan
torpağı olduğunun məlum olmasının
sübutudur.
F.Sössürün sözün əşyanın
işarəsi olması fikrini tərs çevirdikdə nar
fitonimin günümüzdə də fərqli və təkmil
şəkildə rəmz olma xüsusiyyətini qoruyub
saxlamasını görmək olar. Məqalədə
mümkün qədər narın simvolik xüsusiyyətləri
və dilin inkişafındakı rolu ələ alınacaq.
Orta Asiya mənşəli olan, quru və isti iqlimlərdə,
aran zonalarda yetişən nar üçün ölkəmizdə
Göyçay və Ağsu rayonları daha münbitdir. Azərbaycan
dilinin izahlı lüğətində nar "Nar: is. (fars.ənar) - içərisində şəffaf pərdə
ilə örtülmüş çoxlu turş, meyxoş və
ya şirin dənələri olan sərt qabıqlı girdə
meyvə" şəklində şərh olunur.
"Nar"
sözünə
geniş mənada yanaşdıqda, onun hərfi məna
çərçivəsindən çıxıb
nominativliyini ekpressivliyə verdiyi məlum olur. Belə
ki, nar fitonimi bu ifadə planı ilə dildə inkişaf
tempinin sürətlənməsinə səbəbiyyət
verir. Narın məna izlərinə tarixdə
dini və mifoloji mənbələrdə rast gəlinir. Mifologiyada nar zənginliyin işarəsi, qəhrəmanların
yenilməzliyi və güclülüyünün simvolu kimi qəbul
olunur. "Ayrıca evlilik
bağının çözülməzliyini, həyat və
yenidən doğuşu simgələmək üçün də
istifadə edilmişdir". Nar türk xalqlarının
mədəniyyətinin
folklorunda nağılların, dastanların, atalar
sözü, tapmaca və nəğmələrin mövzusu
olmuşdur. "Nağıllarda nar bir tapmacanın
cavabı, övladsız ailələrin uşaq sahibi ola bilməsi üçün sehrli bir meyvə,
sevgililər üçün bir sınama vasitəsi, maddi və
mənəvi hədiyyələr qazandıran bir vasitə, xəstəlikləri
qabaqlayıcı sirli bir dərman, bəzən də
talesizliklə nəticələnən bir hadisənin
qaynağı olaraq işlənmişdir". Müasir
zamanda isə nar ən çox bitkilərlə müalicədə
daha çox anılır. Nar çəkirdəyi
yağının cildi bərpa eləməsi və qan
dövranı pozulması halında ortaya çıxan
portağal qabığı şəkli almış dərini
tamamilə normala döndürməsi onun "yenidən
doğuş adlandırdığımız" yönü
ilə bağlıdır.
Bu il nar daha bir mövzu üçün rəmz
seçildi. Digər bir ifadə tərzilə desək, nar bu il ilk Avropa Olimpiya oyunlarının
iştirakçısıdır və bu mənada
böyük və müstəqil bir ölkədən məhsuldur.
"Bakı 2015 Avropa Oyunları"nın
rəsmi loqosu 16 iyun 2014 tarixində elan edilmişdir. 35
yaşlı azərbaycanlı Adəm Yunisov tərəfindən
tərtib edilmiş bu yeni loqo Alov, Su, əfsanəvi Simurq
quşu, Xalı və Nar da daxil olmaqla, ev sahibi ölkənin
qədim və müasir mədəniyyət və səylərini
formalaşdırmış beş başlıca elementi bir
araya gətirmişdir". "Bakı 2015
Avropa Oyunları Azərbaycanın təbiətindən və
irsindən ruhlanaraq Ceyran və Narı Oyunların rəsmi
simvolları elan edir". Nar Oyunların
enerjisini, həyəcanını və əyləncəsini təmsil
etməklə idman sahələrində keçirilən
yarışlarda iştirak edəcək.
Əgər
narın sadəcə hərfi mənasına bioloji baxımdan nəzər
salsaq, onda "Nar kolu (ağacı) (lat. Punica granatum) -
lythraceae (kınagiller -xınakimilər) fəsiləsinə
aid bitki cinsi"dir. Yox əgər nar fitonimi semantic tərəfdən
ələ alınarsa, o zaman bu yol bizi folklora, tibbə, dinə,
üslubiyyata qədər aparar.
Mifologiyada
nar
Mifoloji
anlamdan arzürriyyət rəmzi, evlilik bağının
möhkəmliyinin rəmzi, tibbi tərəfdən
sağlamlığın önəmli hissəsi, dində cənnətdəki
meyvələrdən biri kimi bəhs edilir.Yaşayışları
əkinçiliyə
dayanan insanlar bəzi meyvə və tərəvəzləri həyatında
vamının təmin ünsürü olaraq qəbul
etmişdir.
Folklorda
nar
Nar
tapmacalara "Bazardan aldım - bir dənə, evdə
açdım - min dənə" cavab, nəğmələrə
mövzu "Meyvələrdən üç meyvə var...
Biri alma, biri heyva, biri nar" olmuşdur. Nar
qızı nağılında nar həyat və yenidən
doğuşu simvolizə edir. "Biri var imiş, biri yox imiş,
bir padşahın bir
oğlu var imiş. Bu oğlan bir gecə yuxuda nar
qızına aşiq olur. Sübh olanda
vəzirin
çağırıb yuxusunu
söyləyib buna deyir
ki, gərək gedib Nar
qızını mana alasan". Üç qarıdan Nar qızının
yerini soruşur. "...Nar qızının yerini
sorur. Qarı cavab
verir: - Onu gətirmək müşküldür, bu fikirdən daşın. Devlər səni öldürərlər. Qarı
görür ki, əlac
yoxdur, Nar qızının yerini
söyləyib, buna deyir: -Buradan bir
az uzaqda bir
bağ var, o bağda
bir nar ağacı və
ağacın
başında üç
nar var". "Burada
oturub əvvəlcə narın birini parçalayır,
içindən bir şey çıxmayır, ikincisindən də
bir şey çıxmır. Üçüncüsünü parçalayanda içindən
gözəl bir qız çıxır. Çıxan kimi
böyüyüb on beş
yaşında bir nazənin sənəm olur". Ümumiyyətlə, türk millətinin
dastanlarında qızların ağacdan doğulması motivlərinə
çox rast gəlinir. "Dastanlarda
qadına dərin rəğbət hissi vardır. Oğuzun anası Ayqağan, onun işıq və
ağacdan doğulmuş qadınları mələk kimi
gözəl qadınlardır". Bundan
başqa nar, müəllifli mahnılardan "Nar ağacı,
nar çiçəyi" mahnısına da mövzu olub.
Bədii
təsvir vasitələrində
Nar
fitonimi Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığında
məcaz növlərindən biri olan təşbehin tərkib hissəsi kimi
çıxış edir. "Bal sousunda nar kimi
qızarmış toyuq qanadı Fotolarla". "Nar kimi -
qırmızı, qıpqırmızı. Nar kimi qızarmaq. Nar kimi yanaq.
[Atası] oğlunun pəncərəsinin yanından ötərkən
nə gördü: oğlunun sifəti nartək
qızarmış, gözləri böyümüş(dü).
Ə.Haqverdiyev". Məcaz
yaradan məna ünsürü - sema əsas sözdə
periferik yerdə dayanır.
Dində
nar
Elmin yeni kəşf etdiyi nar Quran-i Kərimdə zikr edilən
meyvələrdən biridir. İbnəl-Qeyyiməl
Cevziyyənin "Tıbbun Nəbəvi" adlı əsərində
narla əlaqədar bu məlumatlara yer verir. Cənab-ı
Haqq belə buyurur: "(Bu iki cənnətin) içlərində
(görünməmiş) meyvələr, xurma və nar
vardır". (Rəhman surəsi 68) İbn-i Abbasdan belə
zikr okunur: "Sizin bu narınızdan, cənnət
narından bir dənəyə aşılanmayan heç bir
nar yoxdur".
"Quran"da narın adı 3 dəfə çəkilir: Ənam surəsi 99 və 141, Rəhman surəsi 68-ci ayələrdə. Bunların ilk ikisində nar AllahınYaratdığı gözəl şeylərin bir örnəyi olaraq verilmişdir, üçüncüsündə isə cənnətdəki bir meyvə olaraq bəhs edilir. "Çardaqlı və çardaqsız (üzüm) bağçaları, məhsulları növ-növ xurmaları, əkinləri, bir-birinə bənzər və bənzəməz şəkildə zeytun və narları yaradan Odur. Hər biri meyvə verdiyi zaman meyvəsindən yeyin.Yığılıb toplandığı gündə haqqını (zəkat və sədəqəsini) verin, lakin israf etməyin; çünki Allah israf edənləri sevməz". (Ənam, 141) "Göydən su (yağış) endirən Odur. Biz onunla hər bir bitkini yetişdirdik, yaşıl fidanlar göyərtdik, onlardan bir-birinə sarmaşmış (sünbül olmuş) dənələr çıxartdıq. Biz xurma ağacından, onun tumurcuğundan bir-birinə sarmaşmış salxımlar yetişdirdik. (Biz, həmçinin) üzüm bağları, bir-birinə bənzəyən və bənzəməyən zeytun və nar yetişdirdik. (Onlardan hər birinin) bar verdiyi vaxt meyvəsinə və onun yetişməsinə baxın. Şübhəsiz ki, bunda (Allahın Öz Qüdrəti iləYaratdığı bu şeylərdə) iman gətirən bir camaat üçün (Rəbbinizin Varlığını sübut edən) dəlillər vardır. (Ənam, 99) "İçərilərində hər növdən meyvə, bənzərsiz xurma və bənzərsiz nar vardır". (Rahman, 68) Hədislərdə isə bu kimi anılır: "Şirin nar yemək körpənin yaxşı xasiyyətli olmasını təmin edər. Cümə səhərləri nahardan əvvəl nar yemək çox yaxşıdır. Mədə bulanması və qusmaya qarşı nar yemək çox faydalıdır. Eyni şəkildə qansızlıq, oynaq ağrıları, təzyiq... üçün çox faydalıdır".
İmam Əli (ə) buyurmuşdur: "Uşaqlarınızın tez dil açması üçün onlara nar yedizdirin". Nar insanı arıqladır, təzyiqi aşağı salır, əsəb sisteminin normal olması üçün məsləhət görülür, qaraciyərə və sarılıq xəstəliyinə faydalıdır. Həzrət Peyğəmbəri-Əkrəm (s) buyurub: "Hər bir narın içində bir behişt dənəsi vardır və mən onun bir dənəsini belə tərk etməyə (yeməməyə) razı deyiləm".
Nar fitoniminin rəmzlər arasında yeri
qısaca bəhs etdiyimiz məqalədə olduğundan, əlbəttə, daha genişdir.
525-ci qəzet.- 2015.-
14 may.- S.7.