"Altmışıncılar"ın
zirvə yaşı: Fikrət Sadıqın 85-i
Poeziyada
"altmışıncılar"
adlandırdığımız bir nəsil var və bu nəslin
ədəbiyyatımızda oynadığı rolu, bədii-estetik
fikrimizə gətirdiyi yenilikləri kimsə dana
bilməz.
Bu nəslin yaşca ən "qocası" Fikrət
Sadıqdır və o, mayın 30-da 85 yaşına gəlib
çatır.
Mübarəkdir səksən beşin, ustad! O yaşa
çatmaq üçün hələ Fikrət adaşın
beş il yol gəlməlidir. Çox təəssüf ki, Əli Kərimin 85,
İsa İsmayılzadənin 75 yaşları onlarsız qeyd
olunacaq.
Fikrət Sadıqla yanaşı bu adları
xatırlamağım səbəbsiz deyil. Poeziyaya,
ümumən ədəbiyyata təzə səslər, nəfəslər
gətirən bir nəsil sonrakı illərdə də o təzəliyi,
o təravəti qoruya bildilər. Əvvəl-əvvəl
"eksperimentçi" adlandırılan, hər cür
qarayaxmanın obyektinə çevrilən, ənənələrə
xor baxmaqla suçlu bilinən bu nəsil bütün bu təzyiqlərə
dözə-dözə çox keçmədən etiraf
olundular. Onların şeir meydanında o zaman duruş gətirib-gətirməyəcəklərini
düşünəndə yadıma ilk düşən adam böyük şairimiz Rəsul Rza olur.
Mən təfsilata varmaq istəmirəm. Rəsul
müəllimin "altmışıncıları" o zaman
necə cəsarətlə müdafiə etdiyi, onların
doğrudan da istedadlı olduğunu sübuta yetirdiyi indi ədəbi
fakt kimi etiraf edilir. Rəsul Rza bir sıra
məqalələrində Fikrət Sadığın da poetik
talantını vaxtında qiymətləndirmişdi.
"Ümid və arzular" məqaləsində (1963)
yazırdı: "Fikrət Qoca, Fikrət Sadıq imzaları
oxucularımıza tanışdır.
...Fikrət
Sadığın ən yaxşı şeirləri isə ruhən
cavan, ehtiraslı, lakin saçına çox tez müdriklik
ağı düşmüş adamı xatırladan şeirlərdir" .
O zaman
ustad bir şairin dilindən söylənilən bu kəlmələrin
cavan bir şairi necə qanadlandırdığını təsəvvür
edirsinizmi?
Ancaq mən
diqqəti Rəsul müəllimin "saçına çox
tez qırov bağladı, sonra lap uça-uça dağ
başındakı qara döndü" sözlərini də
xatırlayıram.. Göz dəyməsin,
"o nəhəng cüssə, bəmbəyaz saçlar Fikrət
Sadığı Dədə Qorquda oxşadır" deyirdik.
Əlbəttə, insanı nəhəng
görünən cisminə, uluları xatırladan görkəminə
görə hansı müqəddəs insanasa oxşatmaq bəzən
yerinə düşmür. Ancaq Fikrət
Sadığın o görkəmi ilə şeirlərindəki,
həyata münasibətindəki müdriklik üst-üstə
düşürdü və bu tənasüb indi də
pozulmayıb.
Fikrət Sadığın şair ömrü
özünün xatırladığına görə Həsənoğlunun
məşhur qəzəlinə nəzirəylə
başlanır. "O illərdə özüm də kiməsə
oxşamaq istəyirdim. İlk şeirlərimin
çoxu nəzirə idi. Sənət məktəbini
qurtarıb işıqçı oldum. Fəhlə
oldum. Naftalanda neft kəşfiyyatında
işlədim. Doğma Azərbaycanı
qarış-qarış piyada gəzdim. Çox
şey öyrəndim. O illər ömrümə
yazıldı. Bir az da bərkidim. Şeir yazırdım. Amma
çap eləməyə çalışmırdım,
doğrusu, hələ ürək eləmirdim. Ürək eləməsəm də,
yazdıqlarım məni universitetin Filoloji fakültəsinə
gətirib çıxartdı.
...Təhsil
illərimdə və ondan sonrakı ömrümdə həmişə
məni bir sual düşündürüb: bu günün
şeiri necə olmalıdır?
Dünənin şeiri, üstəgəl sabahın
şeiri bərabərdir bu günün şeirinə. Bu tapmacanı
ağac timsalında açaq. Kök varsa,
gövdə tutacaq, qol-budaq atacaq. Kök-dünən,
gövdə-bu gün, qol-budaq -sabahdır, bu günün
şeiri ağacın gövdəsidir.
Bütün zamanlarda müasir şeir gövdə olub.
Gövdə ağaca necə lazımsa, şeir də cəmiyyətə
eləcə gərəkdir".
Yaşının "ekvator xəttini" keçəndən
sonra qələmə aldığı bu sətirlər mən
deyərdim, Fikrət Sadığın şair
ömrünün həm başlanğıcını, həm
də davamını çox gözəl səciyyələndirir. İndi, 85
yaşının zirvəsindən ötən illərə
boylananda da "bu günün şeiri necə
olmalıdır?" sualına eyni cavabın veriləcəyi
şübhə doğurmur. Və bir də şeir
haqqında Fikrət Sadığın dediyi bu fikir
bütün zamanlar üçün məqbuldur: "Şeir
o zaman hamının olur ki, ordakı dünyaduyum ən azı
on adamın ürəyindən xəbər vermiş olsun. Yəni
heç olmasa on adam sənin
yazdığını görüb, duyub, amma qələmə
alıb yazmayıb, ya yazıb çatdıra bilməyib, amma
sən bu sözləri onlardan əvvəl demisən. Odur ki, hamıya doğma olub".
Budur, bu
doğmalığın təzahürü olan bir şeir-
"Üçüncü simfoniyanı dinləyərkən"
Bir
ağız Osvensim fəryadı,
Bir tutam yaslı bulud.
Sonra
günəşin addım səsləri,
Sonra
tufanqabağı sükut,
Dalğaların
parçalanması,
Qayaların
ovulması,
Bir də Dədə Qorqud.
Sonra Kərəm
yanğısı,
Sonra
çilik-çilik sınan su,
Tanış çiçək qoxusu.
Doğma yurd.
Sonra da
bir sual;
Saçları
dağılmış dünyamızı,
Raket
ucları darayacaqmı
Yoxsa kotan dişləri?
Sonra Rodenin fikirli insanı.
Nigarançılıq.
Sonra da
sonuncu akkord -
Ümid!
Dahi bəstəkar Qara Qarayevin musiqisindən yaranan bu
şeir-təəssürat o zaman tez-tez səslənən
assosiativ şeirin ən parlaq nümunələrindən idi.
Fikrət Sadıq poetik fərdiyyəti etibarilə bir
çərçivəyə sığan şair deyil. Bunu necə
anlamaq olar? Ən sadə halda: onun poetik təfəkkürü
Azərbaycan şeirinin bütün vəznlərində və
əksər formalarında çevikliyi ilə diqqəti cəlb
edir. Buraya F. Sadığın "Kök-el ədəbiyyatıdır,
ağız ədəbiyyatıdır, folklor tükənməz
çeşmədir. Yalnız ədəbiyyat bu
çeşmədən su içməsə solar" fikrini də
əlavə edək. Doğrudan da,
F.Sadıq bu mənada layladan, bayatıdan ən müasir
şeirə qədər böyük bir yol keçir.
Fikrət Sadıq şeiri öz fəlsəfi ahəngiylə seçilir və əgər şeirimizdə fəlsəfə ilə poeziyanın vəhdətindən, daha doğrusu, fəlsəfi yönümlü şeirdən söz açırıqsa, onun onlarla şeirləri, poemaları mütləq xatırlanmalıdı. O, ən sadə həqiqətləri poetik fikrin yüksəkliyinə qaldırmağı bacaran şairdir. "Daş-Ağac-İnsan" silsiləsində fəlsəfi bir ruh var. "Ömrün bir günü", "Səs", "Dənizə axan küçə", "Ağ cığır", "Səhrada tənha bulaq", "Buz nənni" ...bunlar lirik-fəlsəfi poemalardır. Onun nağıl və əfsanələrə meyl edib orijinal poema-nağıllar yazması yaradıcılığında ayrıca bir xətt təşkil edir.Məsələ burasındadır ki, bu nağıl-poemalar ədəbiyyatımızda təkcə folklora müraciət və qayıdış kimi deyil, həm də folkloru müasir bədii təfəkkür işığında yenidən ehya eləməkdir. Litva əfsanəsi əsasında qələmə alınmış "Balıqçı və su pərisi" poeması mən deyərdim, Fikrət Sadığın poetik romanıdır. Bəli, şeirlə də roman yazmaq olar və bu roman əsl sevgi romanlarından heç də geridə qalmır.
Vaxtilə Xalq yazıçısı Elçin F.Sadığın 50 yaşına həsr etdiyi bir məqaləsində yazırdı: "Fikrət Sadıq çox görmüş, dediklərini bilavasitə təcrübədən keçirmiş, bilavasitə duymuş, hiss etmiş şairdir. Fikrət çətinliklərdən yazır- özü çətinliklər çəkmişdir, müharibə illərinin ac-yalavac, fərəhsiz uşaqlığından, yeniyetməliyindən yazır- özü belə yaşamışdır; işıqçəkən bir fəhlənin həyatından poema yazır-özü işıqçəkən fəhlə olmuşdur. Fikrətin istedadlı poeziyası belə bir nüfuzlu təcrübəyə arxalanır.
Qardaş, bulaq üstünə,
Yığışan el qızları,
Bayatı çağıranda,
Eşitmisənmi barı?
Bu sadə sualların arxasında Fikrət poeziyasının həyatdan gəlməsi və həyata bağlılığı dayanmışdır, torpağa, xalqın güzəranına bələdlik dayanmışdır. Fikrət öz xalqının psixologiyasını, təfəkkür tərzini yaxşı bilir və duyur, onun poeziyasının özü də həmin milli təfəkkür tərzinin yetişdirməsidir".
Elçindən gətirdiyimiz misalın öz mənası var. Məsələ burasındadır ki, F.Sadığın son illərdə yazdığı şeirlər məhz həyata, gerçəkliyə bağlılığın, torpağa, xalqın güzəranına bələdliyin ifadəsidir. Yetmiş yaşın ərəfəsində şair bir silsilə şeirlərini "Çox aldadıb fələk məni" başlığı ilə "Azərbaycan" jurnalında (1999, № 6) çap etdirmişdir. Doğrudan da, bu şeirlərdə son illərin təzadlı, mürəkkəb, dramatik hadisələrindən doğan bir əhval-ruhiyyə hakimdir, hətta təəssüf, hədsiz nigarançılıq, bədbinlik çalarları da gözdən qaçmır. Poeziyası əsasən nikbinliklə aşılanan F.Sadıq yazır ki:
Çox aldadıb fələk məni,
Hələ gözümdə yaş qalıb.
Dərd məni çaşbaş eləyib,
Özü də lap çaşbaş qalıb.
Tək qalmışam bu dünyada,
Nə üz tutulası ada,
Nə söz deyiləsi adam,
Nə yaxşı bir sirdaş qalıb.
Bom-boş qəfəsdir ürəyim,
Bu kor bəxtimə nə deyim.
Dərdimi kimə söyləyim,
Nə bacı, nə qardaş qalıb.
Ancaq ömrün bu yaşının təlaş və nigarançılığı yalnız bir fərdin daxili narahatlığını ifadə etmir, ümumən dövrün, konkret desək, bu günün özündən doğur.
Çörəklə sınvağa çəkiblər xalqı,
Qarışıq salıblar haqla-nahaqqı.
Bu
yazıq camaat neyləsin, axı,
Vətən satılanda-kitab satılmaz.
Dövrün,
zamanın üzünə çırpılan sillədir bu! Və bu sillənin səsini F.Sadığın
başqa şeirlərində də eşidirik.
Bəli,
F.Sadıq-ustad şair çox yaxşı anlayır ki,
itirilmiş torpaqlarımızı qaytarmaq üçün
bütün xalq bir olmalıdır, müxalifət-iqtidar
söhbəti aradan qalxmalıdır, mükəmməl ordumuz
yaranmalıdır... Şairin də, sənətçinin
də bu məqamda gücü sözə çatır.
Döyüşdə
ölmədim deyəm,
Bayrağı örtün üstümə.
Üstündə
son misram donmuş,
Varağı örtün üstümə.
Dön
bax illərə, aylara,
Nəyim varsa para-para.
Qara
günüm çoxdu, qara,
Torpağı örtün üstümə.
Ümidim
yaralı bir quş,
Qolum-qanadım qırılmış.
Üşüyürəm,
xəzəl olmuş,
Yarpağı örtün üstümə.
Göylər
niyə zalım olsun,
Tale mənə zamin olsun.
Bir dərə
məzarım olsun
Bir dağı örtün üstümə.
...Fikrət
Sadıq 85 yaşına gəlib çatdı. Budur,
onun ömür yolunu illərdə əks etdirən qısaca
tərcümeyi-halına nəzər salıram. Uzun illər işıqçı olub...Elə bəlkə
şeirlərindəki işıq da ömrünün o
işıqlı günlərindən yaranıb. Ədəbi fəaliyyətə tələbəlik
illərində, universitet nəşriyyatının
buraxdığı "Gənclik nəğmələri"
almanaxında dərc etdirdiyi "Artist" şeiri ilə
başlayıb. "Cığır"
adlı şeirlər kitabı (1963) onun poeziyaya ilk
cığır açmaq istəyindən doğub. Daha
sonrakı illərdə "Ömrün bir günü"
(1965), "Dəniz küçəmizə gəlir"
(1968), "Sevgi yağışı" (1970),
"İşığın yaşı" (1974),
"Ağ cığır" (1979), "Yerdən göyə
ümid" (1981), "Məndən soruşsalar" (1985),
"Dünya öz işindədir" (1989),
"Seçilmiş əsərlər" (1991), "Gözlədiyim
ömür" (2001),"Taleyin acığına" (2003),
"Oxu kitabı" (2009) və b. kitablar çap olundu. Gözəl tərcümələri də var (Emil
Verharndan, Yanka Kupaladan, Yan Raynisdən, Lorkadan, Yevtuşenkodan,
A.Dementyevdən və s.). Ustad Şəhriyardan tərcümə
elədiyi "Azərbaycan" şeirinin bəzi beytlərini
xatırladaq:
Könlüm
quşu qanad çalmaz sənsiz bir an,
Azərbaycan,
Xoş
günlərin getmir müdam xəyalımdan,
Azərbaycan!
Səndən
uzaq düşsəm də mən,
eşqin ilə yaşayıram,
Yaralanmış qəlbim kimi qəlbi viran, Azərbaycan!
Vətən eşqi məktəbində can verməyi öyrənmişik,
Ustadımız deyib heçdir vətənsiz can, Azərbaycan!
Yarəb, nədir bir bu qədər ürəkləri
qan etməyin,
Qolubağlı qalacaqdır nə vaxtacan, Azərbaycan!
Övladların nə vaxtadək tərkivətən olacaqdır?
Əl-ələ ver, üsyan elə, oyan, oyan, Azərbaycan!
Misilsiz şeirdir, həm də misilsiz tərcümə! Başqa söz tapa bilmirəm.
Daha nəyi xatırladım? F.Sadıq çox yerdə işləyib. Naftalanda, Kürdəmirdə işıqçı olmağından söz açdım..
Şamaxıda kənd müəllimi (əsli elə oralıdır), rayon qəzeti redaksiyasında ədəbi işçi, Ensiklopediyada elmi redaktor və sonra şöbə müdiri, "Gənclik" nəşriyyatında redaktor, kinostudiyada elmi-kütləvi və sənədli filmləri birliyi idarəsində baş redaktor (qeyd edim ki, "İçərişəhər", "Süleyman Rüstəm" sənədli filmlərinin ssenariləri onundur), Yazıçılar İttifaqında Bədii ədəbiyyatın təbliği Bürosunun direktoru... İndi isə Yazıçılar Birliyində Poeziya üzrə məsləhətçi.Həmişə öz halal əməyi və qonorarı ilə gün-güzəran keçirən F.Sadıq iki oğul, bir qız atasıdır. Oğlu Orxan artıq istedadlı nasir və publisist kimi tanınır.
...Əlbəttə, bu sadaladıqlarım
F.Sadığın 85 illik ömrünün "tərcümeyi-hal"
blankına sığışa bilən cüzi hissəsidir.
Amma F. Sadıq ömrünü şeirlərə, nəğmələrə,
misralara bölsək, 85 yaş nədir, bəlkə gələn
əsrə də gedib çatar bu ömür. Çünki əsl
şair ömrü aylara, illərə sığışan
deyil.
Vaqif YUSİFLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 20 may.- S.6.