Ön söz və ya şairin
bioqrafiyasından "Biblioqrafiya"sına
Hər
hansı qələm adamının
"Biblioqrafiya"sını nəşr etməyə, onun
yaradıcılıq tərcümeyi- halının ümumi mənzərəsini
təsəvvür eləməyə ehtiyac duyulursa, deməli,
həmin qələm adamı artıq öz həyatının,
dünyagörüşünün kamillik (və əgər
belə demək mümkünsə, klassikləşmə!)
dövrünə qədəm qoyur.
Doğrudur,
bəzən "tələsənlər", tez "kamilləşənlər"
və ya "klassikləşənlər" də olur...
Ancaq bugünkü Azərbaycan poeziyasının (və
ziyalılığının) ən parlaq nümayəndələrindən
biri Vaqif Bəhmənlinin "Biblioqrafiya"sının nəşri
ona görə təbiidir ki:
birincisi,
şair keçən əsrin 70- ci illərinin ortalarından
başlayaraq müxtəlif xarakterli nəşrlərdə əks
olunan zəngin bir yaradıcılıq yolu keçmişdir;
ikincisi,
onun yaradıcılığı həmişə özünəməxsusluğu,
ideya- estetik aktuallığı, keyfiyyətilə maraq
doğurmuş, milli ədəbi- ictimai təfəkkürdə
(mühitdə) rezonans vermiş, müxtəlif səviyyələrdə
diqqət mərkəzində olmuşdur;
üçüncüsü, Vaqif Bəhmənlinin
işgüzarlığı, təşkilatçılığı,
təşəbbüskarlığı (və daxilindən, təbiətindən
gələn ziyalılıq enerjisi) ona elə bir tərcümeyi-hal
bəxş etmişdir ki, Azərbaycan cəmiyyəti
üçün maraqlı olmaya bilməz.
"Biblioqrafiya"
qəhrəmanının 1955-ci ilin yazından başlayan həyatının,
fəaliyyətinin əsas tarixlərinə nəzər
yetirdikdə, hər şeydən əvvəl, diqqəti o cəlb
edir ki, Vaqif Bəhmənlinin tərcümeyi- halında
"boş yer" yoxdur. On dörd-on beş
yaşlarından ilk yazıları çap olunub. Və qələmi əlindən bir də heç
vaxt yerə qoymayıb. Azərbaycan (indiki
Bakı) Dövlət Universitetinin Jurnalistika fakültəsinin
tələbəsi olduğu illərdə isə Vaqif artıq
tanınmış şair idi.
"Bahar-payız
arası" adlı ilk şeirlər kitabı ("Gənclik"
nəş., 1979) gənc şairin
populyarlığını daha da artırdı. Və bundan
sonra şairin "Dünya ayaq üstədi"
("Yazıçı" nəş.,
1981), "Bar ver, ümid ağacım" ("Gənclik"
nəş., 1983), "Yolum üstə bitən gül"
("Yazıçı" nəş., 1986),
"Qırxıncı otaq" ("Yazıçı" nəş.,
1990) şeir kitabları nəşr olunaraq ona böyük
şöhrət gətirdi. 1986-cı ildə isə
Azərbaycan Respublikasının Komsomol Mükafatına layiq
görüldü.
Azərbaycan müstəqillik əldə etdikdən sonra
elə ilk gəncliyindən ruhu, xarakteri etibarilə müstəqil
olan şair-ziyalının yaradıcılığında
yeni dövr başladı. Vaqif Bəhmənlinin
90-cı illərin əvvəllərindən etibarən nəşr
olunan çoxlu sayda şeir kitablarının əksəriyyəti
həm idyea-məzmununa, həm də poetik ifadə
texnologiyalarının zənginliyinə görə hadisə
sayıla bilər. "Poeziya- 1", "Poeziya- 2" və
"Poeziya- 3" (Avrasiya Press, 2006) üçcildliyi, "Can
dəftəri" (Çinar- çap, 2008), "Səndən
özgə" (Çinar-çap, 2009), "Hamı"
(Çağdaş, 2012), "İşartı: Yeriyərkən
dediyim şeirlər" (Renesans, 2013), "Belə
yaxşıdı" (Yazıçı, 2015), "Beş
damla" (Renesans, 2015) kitabları görkəmli şairin
yaradıcılıq qüdrətinin parlaq təzahürləridir.
Və həmin kitablar bir daha göstərdi ki,
Vaqif Bəhmənli müasir Azərbaycan poeziyasında öz
üslubunu kifayət qədər böyük bir istedadla
yaratmış sənətkardır. Bu
üslubun ən mühüm göstəricisi mənəvi-
ruhi hərarətdir.
Xalq
yazıçısı, ədəbi tənqidimizin
ağsaqqalı Elçin heç də təsadüfən
deməmişdi ki, "Vaqif Bəhmənlinin "525"dəki
yeni şeirlərini oxudum və gözdən keçirdiyim
"şeir məmulatı"ndan sonra Vaqifin bu şeirləri
küsgünlüyündən - nikbinliyindən asılı
olmayaraq mənim içimə bir hərarət gətirdi. O hərarəti
ki, onu iqlim, havanın istiliyi- soyuqluğu heç vəchlə
yarada bilməz, onu ancaq əsl sənət, əsl poeziya yarada
bilər". Və olduqca dəqiq olan bu fikri görkəmli
yazıçı Seyran Səxavət belə davam etdirir:
"Şair haqqında ən böyük və dəqiq
sözü onun şeirləri deyir. Vaqif Bəhmənlinin
şeirləri də bu mənada... onun
"qulluğundadır". Mən onunla
çox yaxınam, aramızdan su keçməz.
Gözümün qabağında pöhrələnib,
çiçəklənib, bar verib - ağac kimi... Təpədən-dırnağa şair olduğuna
görə ondan şairdən başqa heç nə
çıxmazdı - lap təzədən dünyaya gəlsəydi
də".
Ancaq
Seyran Səxavətin sözlərində özünəməxsus
bir yumoristik (lakin son dərəcə səmimi)
"mübaliğə" də var ki, Vaqif Bəhmənlinin
genişmiqyaslı fəaliyyətinə, yaradıcı şəxsiyyətinə
münasibət baxımından müəyyən etiraz
doğurmaya bilməz... O mənada ki, Vaqif Bəhmənli təbiətcə
nə qədər istedadlı (və qüdrətli) olsa da
yalnız şair deyil...Və bu dünyaya yalnız şairlik
missiyası ilə təşrif buyurmamışdır.
O da var
ki, fəaliyyətinin geniş miqyası Vaqifin şairliyinə
nəinki mane olur, hətta kömək edir, ideya- mövzu
verir, yaradıcılığının ictimai keyfiyyətini
yüksəldir...
"Biblioqrafiya"
qəhrəmanının indiyə qədər
çalışdığı (və heç kəsdən
gizlətmədiyi) iş yerlərinin uzun siyahısını
xatırlatmaq kifayətdir deyək ki, Vaqif Bəhmənli
yalnız şair deyil: Bakı Şin zavodunda fəhlə,
"Sovet kəndi" qəzetində müxbir,
"Kommunist" qəzetində şöbə müdiri,
"Vətən" cəmiyyətinin "Odlar yurdu" qəzetində
baş redaktor, "Həyat" ("Bərəkət")
qəzetində baş redaktor, "Yazıçı" nəşriyyatında
redaktor, Gənclər, İdman və Turizm Nazirliyində
şöbə rəisi, "Ədalət" qəzetində
baş redaktorun birinci müavini, "XXI - gənclik dərgisi"ndə
baş redaktor, "XXI - Yeni nəşrlər evi"ndə
baş redaktor, "525-ci qəzet"də şöbə
müdiri, "Mars" jurnalında məsul katib, Beynəlxalq
Avrasiya Mətbuat Fondunda departament rəhbəri,
"Humanitar" qəzetində redaktor... Və nəhayət
Mədəniyyət və Turizm Nazirliyində şöbə
müdiri... Buraya bütün ömrü boyu
daşıdığı çoxlu sayda ictimai vəzifələrini
də əlavə etsək görərik ki, Vaqif Bəhmənli,
doğrudan da, yalnız şair deyil. Və həmin
işlərdə, vəzifələrdə o heç zaman
"şairlik" eləməyib... Bununla belə onun bir
şair kimi yüksəlişində, artıq qeyd etdim ki,
sözün geniş mənasında məmur- idarəçilik
məsuliyyəti, ictimai fəaliyyətinin çevikliyi (və
miqyası), geniş dünyagörüşü az rol oynamamışdır.
Vaqifin həyatı,
tərcümeyi-halı (və xarakteri) deməyə əsas
verir ki, o, "təzədən dünyaya gəlsəydi",
çox gözəl bir məmur, yaxud dövlət xadimi;
çox böyük bir publisist, yaxud jurnalist; çox məhsuldar
bir elm adamı ola bilərdi. Elə indiki vəziyyətində
də həmin potensiallara o səviyyədə malikdir ki, Allah
eləməmiş, bir-iki il şeir yazmasa, fasilə versə,
yaxud ağsaqqal dostu Seyran Səxavətin onun barəsindəki
qənaətini təkzib eləmək fikrinə düşsə,
elə bilirəm ki, haqqında söhbət gedən istedad
imkanlarının hər hansı birində tezliklə məşhurlaşa
bilər.
Yeri gəlmişkən qeyd etmək istərdim ki, indiki
dövrdə Azərbaycanın ədəbiyyat
adamlarının çoxu (və ona görə də ümumən
Azərbaycan ədəbiyyatı!) məhz həyatı kənardan
müşahidə etdiyinə görə ilk növbədə
ideya-mövzu kasadlığından əziyyət çəkir. Nə qədər köhnəlmiş və ya
pedant səslənsə də, fakt faktlığında
qalır ki, böyük ədəbiyyat həmişə həyatdan
gəlir, böyük ədəbiyyat adamını (ədəbi
şəxsiyyəti!) qapıldığı hücrə və
ya guşənişinlik deyil, mübarizələrlə dolu həyat
formalaşdırır. Vaqif Bəhmənli eyni zamanda
publisistdir, nasirdir, tərcüməçidir, redaktordur... Və bu bədii yaradıcılıq sahələrinin
hər birində tarixi onillərlə ölçülən
xidmətləri, təcrübəsi, uğurları vardır.
Yaradıcılıq
imkanlarının genişliyini unutmamaq şərtilə mən
də o fikirdəyəm ki, bugünə qədərki
bioqrafiya (və "Biblioqrafiya")sında
Vaqif, hər şeydən əvvəl, şairdir... Həm də
XVIII əsrdə yaşayıb yaratmış, yeni Azərbaycan
ədəbiyyatının əsasını qoymuş əcdad
Molla Pənah Vaqifdən sonra onun məşhur (və müqəddəs!)
təxəllüsünü daşıyan, beləliklə,
şairlik missiyasını dünyaya gələndən təhtəlşüur
bir şəkildə öz üzərinə
götürüb böyüdükcə bir az da bu təxəllüs-adın
mistik təsiri altında yazmaq iddiasına düşən
şairlər arasında istedadının mükəmməlliyi
(və özünəməxsusluğu) ilə seçilən
böyük şairdir!..
Vaqif Bəhmənlinin poeziyasında (və eləcə də
şair şəxsiyyətində!) təvazökarlıqla
yanaşı daxili bir qürur (iddia!) var ki, həmin qürur
(iddia!) onu hansısa icadın təbii məhsulu olan vaxt -
günlər, aylar, illər miqyasına belə sığmamaq
qənaətinə gətirib çıxarır. Və bütöv
ömür yaşamaq istəyir... Hələ gənclik illərində
yazdığı "Bütöv ömür" şeirində
dediyi kimi:
Kim
düzüb anları
bir-
birinin dalınca,
Kim qoyub
gün həddi,
ay həddi,
Kim
yaradıb bölük-bölük
il sərhəddi?..
Mən
bütöv yaşamaq
istəyirəm ömrümü
Bir
anı belə boş qoymadan
yaratmaq
şərti ilə
naxış- naxış,
ilmə-
ilmə!
Uzun bir
gün yaşayaram...
Yəqin
ki, bənzəməz onda
günüm günümə,
ayım-ayıma,
ilim-ilimə...
Vaqif Bəhmənli hər mənada bütöv bir
ömür yaşayır. Və hərdən
düşünürəm, onun tərcümeyi-halı
(bioqrafiyası) elə bütöv, elə mistik standartlara,
sxemlərə, tabedir ki, özü də cəhd eləsə
dəyişə bilməz...
Ona görə də müqavimətlərlə
qarşılaşanda öz həyatının deyil,
dünyanın "harmoniya"sını "pozmaq" istəyir.
Vaqifin, demək olar ki, hər bir şeirinin
"pasport"u var - ya mövzudan, ya ideya- məzmundan, ya dil-
üslubdan, yaxud intonasiyadan, ya da (çox zaman!) hər
üçündən bilirsən ki, müəllifin əhvalı
necədi. Və bu mənada Vaqif Bəhmənli poeziyasına həmin
poeziyanı yaradanın əhval- ruhiyyəsinin, ruhunun,
düşüncələrinin ritminin tərcümeyi- halı
(kardioqramı!) kimi də baxmaq olar. Çünki o,
Sözdə yaşayır...
Mənim
nəyim var ki, sizə verəsi,
Əgər söz olmasa, nədir ki aləm?
Ağacam,
içimin sözdü şirəsi,
Mən
sözün içində ömür sürürəm...
Mən
sözün içində ömür sürürəm,-
Həyatım baxtıma bağlıdır mənim.
Söz
var ki,
başına corab hörürəm,
Söz də var
anamı ağladır mənim...
Vaqif Bəhmənlinin poeziyasında, fikrimcə, yalnız qarabağlılara məxsus, bədii olduğu qədər də səmimi bir yumor var ki, adamın iliyinə işləyir. Və bu yumorun özünəməxsusluğu (və gözəlliyi) ondadır ki, Vaqif özgələrdən daha çox özü ilə zarafat edir:
Yuxusuz gecədən çox qan içibdi,
Mənim bağrıyarıq lalə gözlərim.
Göstərir yolumu əlli üç ildi,-
Əməkdar fanardı ala gözlərim.
...Demə xərifləyib vururam alt-üst,-
Məni mən bilirəm; kimdi, nəçidi.
Gülən dodaqlarım əməkdar artist,
Qulağım əməkdar rabitəçidi.
...Sevməkdən usanıb yorulmur, fələk,
Ürəklər əməkdar aşiqdi, bəlkə?
Sözləri oynadır oyuncaqlartək,
Şairlər əməkdar uşaqdı, bəlkə?
...Hamını əməkdar görməkdi fikrim,
Hamıya can evi, ya dam olmaqdı.
Uçuq könülləri hörməkdi fikrim,
Məqsədim əməkdar adam olmaqdı...
Vaqifin həyatda olduğu kimi poeziyasında da sirayətediciliyilə diqqəti çəkən bu şux (və şıltaq) yumoru (təbəssümü!) ciddi bir üslub (xarakter!) faktıdır ki, onu (və yaradıcılığını), yəqin ki, həmişə, sözün geniş mənasında, cavan saxlayacaqdır.
Nəhayət, Vaqif Bəhmənlinin həm bioqrafiyası, həm də təbii ki, "Biblioqrafiya"sı üçün səciyyəvi olan bir mühüm göstərici də vətəndaşlığıdır. Hər cür dəbdəbədən, pafosdan, hay- küydən uzaq, qaçqın-köçkünlərin çox illik Qarabağ həsrətindən başlamış özündə hər gün yüksəlişilə milli qürur doğuran dövlət müstəqilliyimizə qədər əhatə edən bu vətəndaşlıq hisslərinin zənginliyi də Vaqifə məhz istedad, talant kimi verilmişdir. Və cəsarətlə deyə bilərəm ki, Vaqif Bəhmənlinin "Biblioqrafiya" (və bioqrafiyası) yalnız bir milli şairin, yaxud ziyalının deyil, eyni zamanda bir vətəndaşın "Biblioqrafiya" (və bioqrafiya)sıdır.
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.-
2015.- 22 may.- S.7.