Vüsalə Məmmədovanın "Cəhənnəm"
filmi
“Yekəpər erməni cibindən
çıxartdığı süngü
bıçağı ilə stolun üstündə inildəyən
qızın paltarlarını bir az da yuxarı dartıb sinəsini
cırdı.
Artıq qızın yenicə yumurlanmış
döşləri onun ovcunda idi. Yekəpər
qızın döşlərini var gücü ilə
sıxır, sıxırdı...
“Yox, yaxşıdır. Xoşuma gəlir!”
- deyən erməni əlindəki
süngü bıçağı ilə ovcundakı
döşləri dibindən kəsdi...
Aylar, illər,
onilliklər keçəcəkdi, amma yeniyetmə qızın
çığırtısı bu zirzəmidəki
insanların qulağından heç vaxt getməyəcəkdi...
Qızcığaz bağırırdı.
O artıq atasını da köməyə
çağırmır, sadəcə bağırırdı.
Onun çığırtıları içində güclə
eşidiləcək “Allah” nidası hiss olunurdu. O da
ağrıdan qırıq-qırıq... tam eşidilmirdi...
Bəlkə də heç Allahı çağırmırdı... Yekəpər erməni onun yenicə kəsilmiş döşlərini əlinə alıb stoldan kənara çəkildi. Qızcığaz stolun üstündə döşsüz sinəsindən yapışıb, ulayırdı... Yekəpər erməni qəhqəhə ilə ovcundakı döşü atıb-tutduqdan sonra onu göyə vızıldatdı. Qızın döşləri bayaqdan ermənilərin əlindən çıxmağa çalışan, hönkürən kişinin üzünə çırpılıb, ayağı altına düşdü. Atanın sifəti qana bulaşmışdı... Ən dəhşətlisi isə o idi ki, girovların arasından hələ dörd yeniyetmə qız var idi. Bu o demək idi ki, hələ dörd ata hönkürəcək, dörd ana bayılacaq, dörd övlad stolun üstündə çığırıb ulayacaq və səkkiz kəsilmiş döş göydə fırlanıb uçuşacaq, qanını havalanmış girovların üzünə sıçradacaqdı... Hələ uzun illər sonra da girovluqdan qurtulan insanların yuxusunda göydə qadın döşləri uçuşacaq, atalar hönkürəcəkdi...”
Bu cümlələr Vüsalə Məmmədovanın “Cəhənnəmdə böyük çığırtı” kitabındandı. Orada belə ürək dağlayan səhnələr çoxdu. Kitabın qəhrəmanları bədii obrazlar deyil, qorxunc işgəncələr yaşamış real insanlardı. Girovluqda olanların başına açılan müsibətlər haqda çox eşitmişəm. Azad edilənləri Ağdamda görmüşəm, onların halından, yaşadıqlarından xəbərim vardı.
Bəlkə də buna görə kitab elə ilk səhifəsindən məni acı xatirələrin girdabına atdı...
lll
Olanlar yazılmasa tarix yaranmaz, elə tarixin öz qaranlıq künc-bucağında itib-batar. Varlam Şalamov “Kalım hekayələri”ni, Soljenitsın “Arxipelaq QULAQ”ı yazmasaydı Sovet həbs düşərgələrində yaşanan vəhşətdən kim xəbər tutacaqdı, insan əzabının detallı təsvirini kim verəcəkdi?!
Zülmün min bir halını yaza bilməsi yazıçının istedadına bağlıdır. Belə əzabdan söz düşəndə ilk olaraq Andrey Platonovun “Can” əsəri ağlıma gəlir. Dostayevski, Hüqo, Şoloxov da əzabı canlıymış kimi təsvir ediblər. Amma bu yazımda söhbət fiziki, mənəvi işgəncə əzabından gedir. Bədii əsərlərdə nə qədər dolğun canlandırılsa da, obrazları yazıçı yaratdığından onlar elə bədii personaj olaraq da qalırlar. Biri də var, qəhrəman qurbanın özüdü, canlı şahiddi.
...İyirmi il öncə Krıma səfərlərin birində xarici fondlardan qrant alan bir qrup krım-tatar gənclə tanış olmuşdum. Onlar 1944-cü ilin 18 may gecəsi Krımdan sürgün edilən yaşlı adamları danışdırır, söhbəti videoya çəkir, audio yazıya alırdılar. Məqsədləri canlı şahidlərin diliylə xalqın faciəsini kitablara yazmaq, dünya dillərinə çevirib yaymaq idi. Ətürpərdən sürgün olaylarını onun canlı şahidlərindən yaxşı kim təsvir edə bilərdi ki?! “Cəhənnəm çığırtıları”nı oxuyanda o krım-tatar uşaqları xatırladım.
1984-cü ilin yayında, yeniyetmə çağımda Rusiyanın tarixi Borodino deyilən yerinə yaxın Petrişevo kəndində faşistlərin amansız işgəncə ilə öldürdükləri Zoya Kosmodemyanskayanın ev muzeyində görüb eşitdiklərimdən vücudum sustalmışdı. Barmaqlarımın ucu gizildəmişdi, elə bil mənim dırnaqlarımı çıxarmışdılar.
Beş il öncə Krakov yaxınlığındakı Osvensim həbs düşərgəsində tarixin ən qəddar cinayətinə işıq tutan muzey eksponatlarına - taya kimi yığılan insan tükünə, əsirlərin ayrıca otaqda qalaqlanan eynəklərinə, uşaq ayaqqabılarına, işgəncə otaqlarına, baraklara, qaz kameralarına, krematoriyaya baxanda, filmlərdə gördüyüm dəhşətlərin bir vaxtlar həqiqətən burada yaşandığını təsəvvürə gətirəndə bədənim ürpəşmişdi. Heç bir film, kitab canlı şahid, mövcud dəlil qədər həqiqəti çılpaqlığı ilə təsvirə gətirə bilməz.
“Cəhənnəmdə böyük çığırtı”nı oxuyanda ağlıma gəldi ki, nə vaxtsa Qarabağı azad edəndə (mən buna hələ də inanıram) Şuşa türməsini, Əsgəran milis idarəsini, xüsusən də, girovların “sobalı otaq” adlandırdığı zirzəmini muzeyə çevirməliyik. Bu muzeylərə gələnlər bir vaxtlar burada girov qadın, uşaq və qocalara, əsir kişilərə verilən növbənöv işgəncələrdən xəbər tutsunlar.
lll
Vüsalə Məmmədova ilə yazışanda ona təklif elədim ki, bu kitab əsasında bir film ssenarisi yazsın. Təklifimi inamsız qarşıladı. Belə bir filmi kim maliyyələşdirəcək? Buna kim maraq göstərəcək?
Canlı şahidlərə istinadən çəkilib dünya şöhrəti qazanan filmlər çoxdu. Polyak yəhudisi, məşhur pianoçu Vladislav Şpilman haqda çəkilən “Pianoçu”, min iki yüzəcən yəhudini ölümdən xilas edən alman Şindlerin fədakarlığından bəhs edən “Şindlerin siyahısı” filmi, sadəcə, daha çox tanınandı.
Kitabda neçə-neçə belə filmlik ssenari
materialı var. Dürdanə, Yeganə, Müşfiq, Arzu,
Mehriban canlı obrazlardı, Əsgəran milis idarəsində
yaşananların bədii əlavələrə ehtiyacı yoxdu. Hazır
ssenaridir. “Şindlerin siyahısı” qədər
təsirli bir filmin süjetidir. Bilirsiniz o
film neçəyə başa gəlib? Cəmi 22 milyon
ABŞ dollarına!
Gitaraçı Valeh Hüseynov “Pianoçu” filmindən
də təsiredici süjeti erməni qadınların
baxışları altında dırnağı
çıxarılan barmaqları ilə özü yazır. 35 milyon dollara
çəkilib o film. Dünya kino tarixinin
şedevrlərindən olan bu filmlər qədər yəhudi
iztirabını dünyaya çatdıra bilən başqa nə
düşünmək olardı, görən? Cəmi bir neçə milyon insanların
şüuruna, qəlbinə yol tapmaq, həqiqəti
çatdırmaq mümkünmüş. Milyonları
havada uçuşan, sağa-sola xərclənən varlı
neft ölkəsində nə puldur ki, bu milyonlar?!
Vüsalə
Məmmədova dəhşətli işgəncələrdən
keçən o adamları danışdırmaqla tarixi cinayəti
tarixə yazıb - çox böyük iş görüb. Güman edirəm, diktafonuna yazdığı o
söhbətlərin audio yazılarını saxlayır, nə
vaxtsa yaradılacaq “işgəncə muzeyi”nə verəcək.
Bundan o yanası onluq deyil. Onun yazdıqlarına sahib çıxılmalıdır. Bu sahib dövlət də ola bilər, fond da, bir imkanlı şəxs də. Bu cür kitablar başqa dillərə çevrilməyəcəksə, dünya tamaşaçısını hədəfləyən filmlər çəkilməyəcəksə daha nə üçün yazılır? Özümüz üçünmü? Özümüz bu həqiqətləri onsuz da bilmirikmi?!
Erməni əsilli italyan yazıçısı Antoniya Arslanın tək İtaliyada səkkiz dəfə nəşr olunan, dünyanın bir xeyli dilinə tərcümə edilən, çoxsaylı mükafatlar qazanan “Torağay malikanəsi” əsəri əsasında Taviani qardaşlarının çəkdiyi “Torağay yuvası” filmində 1915-ci ildə Türkiyədə baş verən hadisələr canlandırılır.
Ermənilərin bu mövzuda çox filmləri var.
“Qəsb edilmiş Ermənistan” (“Ravished Armenia”) adlı
ilk film 1919-cu ildə ABŞ-da çəkilib. ABŞ-a yenicə
gələn qaçqın ermənidə belə bir filmi
çəkməyə imkan nə gəzirdi? Filmi ərsəyə gətirənlərin
siyahısında Henri Mongentau (Henry Morgenthau) adını oxumaq
elə bu suala cavab tapmaq deməkdir. Bu, I Dünya
Müharibəsi illərində ABŞ-ın Osmanlı
imperiyasındakı səfiri olan, eyni zamanda, onunla müharibə
aparan Antantanın marağını təmsil edən, prezident
Vilsona erməni köçürmələrindən
düşmən Almaniya və Osmanlıya qarşı siyasi təzyiq
kimi istifadə etmənin siyasi faydası haqda silsilə məktublar
yazan şəxsdir. Məhz onun 1918-ci ildə
yazdığı “Səfir Morgentaunun xatirələri”
(“Ambassador Morgenthau's Story”) əsas götürülərək
türklərə qarşı “erməni soyqırımı”
davası başladılacaqdı. Bu haqda
“Şahmat taxtasında beysbol” adlı essemdə ətraflı
yazmışam, hazırkı yazının mövzusu
olmadığından burada dayanıram.
Bu mövzuda müxtəlif illərdə və müxtəlif
ölkələrdə çəkilən filmlər dəhşət
səhnələriylə doludu. Vüsalənin təsvir
etdikləri ermənilərin çəkdiklərindən
qat-qat ağır səhnələrdi, amma ermənilər bu dəhşət
dolu kadrları çəkməklə özlərinin əzabkeş
obrazlarını yarada biliblər. Filmlər
ermənilərə rəhm aşıladığı qədər
də türklərə nifrət hissi doğurur. Hətta türk əsilli alman rejissoru Fatih Akının
“Çapıq” (“The Cut”) adlı filmində də belə təsirli
yerlər çoxdu. Amma fikrimcə
“Torağay yuvası” daha “uğurlu”dur. Çünki
burada tamaşaçıya “türk vəhşiliyi” bir
neçə humanist türkün fonunda usta fəndlə təqdim
olunur.
lll
Siyasət qatqılı ədəbiyyatı, incəsənəti,
hardasa, anlamaq mümkündü, zaman-zaman fikir adamları
öz siyasi düşüncələrini sənət vasitəsilə
çatdırıblar. Məqsədindən asılı olmayaraq,
hər hansı ideologiyaya, siyasətə tamamən qurban veriləndə
isə sənət mahiyyətini dəyişir, sənət
yox, təbliğat, təşviqat materialı olur. Yalnız haqqa, ədalətə söykənib
sülhə, barışığa çağıran bədii
əsərlər yaşarıdır. Belələrini
hamı başa düşür, sevir, oxuyur, baxır, ürək
ağrıdır və nəhayət, ibrət, nümunə
götürür. Zorakılığa,
qisasa çağıran bir bəşəri roman, film, tablo,
heykəl, musiqi göstərə bilməzsiniz.
“Cəhənnəmdə böyük
çığırtı” qorxunc işgəncə səhnələriylə
zəngindi.
Bir neçəsini burda verirəm: “Çarəsiz kişilər
zorlanan qadınların da yerinə bağırırdılar”,
“12 yaşlı Əhmədin ovucuna açılan güllə...
sonra bu yaraya tökülən qaynar çay...”, “Qəlpə
Mehribanın yaş yarımlıq oğlu Sərxanı
üzündən və ayağından yaralamışdı. Uşaq anasının gözü
qarşısında, yerdə uzanıb
çabalayırdı”, “Hələ doğmağına bir ay
var idi, uşağını götürüb yerinə
pişik balası qoyub, tikiblər. Pişık
içəridə cırmaqlamağa başlayıb. Ağdamda əməliyyat edən həkim bunu görəndə
ürəyi partlayıb, ölüb dedilər.
Qadını da xilas eləmək mümkün olmadı...”
“Müharibə zonasını birinci Allah tərk edir!” Əsir
düşmənə dəhşətli işgəncələr
vermək müharibələrə xasdır. Kitabdakı işgəncə verən o kəsləri
hər müharibədə görə bilərik. Yuxarıda adını çəkdiyim və çəkmədiyim
zorakılıq aşılayan onlarla erməni filmi,
kitablarıdır işgəncə verən o qatilləri
yetişdirən. Təlim düşərgələrində
beyinləri yuyulan, zombiləşən vəhşilərdi
onlar. Belə bir mühitdə hər
birimiz qəddar caniyə çevrilə bilərik. Onlara hər kəs, azca mərhəmət hissi olan
ermənilər belə nifrət edir.
“Cəhənnəmdə
böyük çığırtı”nın
uğuru həm də ondadır ki, müəllif bu qədər
şiddət mənzərələrindən sonra belə
oxucunu zorakılığa səsləmir, onu oxuyanda yaranan qəzəbi,
nifrəti körükləmir, sadəcə olmuşları
olduğu kimi göstərir. Vüsalə
kitabın özü haqda olan çox kədərli “Son
söz” hissəsində də oxucunu kinlə, nifrətlə
yükləmir.
Rejissor Zaza Uruşadzenin gürcü-abxaz müharibəsində
həlak olan tanınmış gürcü aktyoru Levan
Abaşidzeyə ithaf elədiyi “Naringilər” filminə
baxmağı oxuculara tövsiyə edirəm. Naringi becərən
bir kəndli bir-birinə düşmən iki yaralını
evində gizlədib sağaldır. Onun
humanizmi düşmənlərin qarşılıqlı nifrətini
bir-birinə ehtirama çevirir. Dünyanın
yaraları yalnız sevgiylə sağalar!
Yüksək zövqlə çəkilən filmin
ünvanı dünya tamaşaçısıdır. Filmin “Oskar”a
namizədlər siyahısınadək getməsinə, xeyli
beynəlxalq mükafat almasına səbəb onun dünya
dilində çəkilməsidir. Dünyanın
harasında yaşamasından asılı olmayaraq, filmə
baxan hər kəs əsl həqiqəti görür,
gördüyünü anlayır. Rejissor bir uğurlu
filmlə iki hədəfə çatıb: sənət əsəri
yaradıb və müharibənin əsl baiskarını
göstərib. O, siyasəti çox usta priyomlarla sənətə
qatıb - filmin sonunda hər iki düşmən birlikdə
rus əsgərlərinə qarşı
döyüşür.
Və belə
bir film cəmi 650 min avroya çəkilib!
Vüsalə Məmmədova dünyanı heyrətə gətirəcək faktlarla zəngin bir kitab ərsəyə gətirib. Davam etdirilməlidir! Mədəniyyət Nazirliyi, ya başqa bir təşkilat, fond, imkanlı şəxs bunu edə bilər. Yaxşı bir ssenari yazılar, dünya tamaşaçısına maraqlı gələn film çəkilər. Hər il səfirliklərimizdə Xocalı soyqırımı ilə bağlı tədbirlər keçirilir. Təbliğat-təşviqat xarakterli çoxsaylı kampaniyalara milyonlar xərclənir. Bunlar da lazımdı, anlayıram. Amma “Cəhənnəmdə böyük çığırtı” əsasında çəkiləcək uğurlu bir filmin bu kampaniyalardan qat-qat artıq effekt verəcəyinə inamım daha çoxdu. Qarabağı ermənidən çox sevdiyimizi əməlimizlə sübut etmək məqamı belə hallarda yetişir.
lll
“Hamının gözü avtobusdan dönüb geriyə, milis şöbəsinin qarşısındakı kiçik meydançaya top əvəzi atılıb qalan məhsəti türkü Əhmədin başına dikilmişdi... Avtobus milis şöbəsindən aralandıqca Əhmədin meydançanın ortasına atılan başı kiçilir, onların arxasınca baxan gözləri görünməz olurdu...”
Yazını bitirhabitirdə saytlarda oxudum ki, “Fəryad” filmindəki baş qəhrəmanın prototipi, əsirlik işgəncəsi yaşamış Qarabağ qazisi Mehman Hüseynov ürək çatışmazlığından ölüb. Onu tanıyırdım. 1991-ci ildə avtovağzal müdirliyini buraxıb cəbhəyə getmişdi. Əsirlikdə sındıra bilməmişdilər, amma bizim cəmiyyət sındırdı. Psixoloji sarsıntılarla sosial-məişət qayğıları girdabında yaşanan ömrünü ürəyini verib tükətdiyi vətəndə kirəkeş kimi başa vurdu.
...Mən də filmdən danışıram, bayaqdan!
18 may 2015
Vahid QAZİ
525-ci qəzet.- 2015.- 23 may.- S.22