Çanaqqala keçilməz...
Şəhərlər
də adamlar kimidi; xasiyyəti, zahiri
görünüşü, daxili aləmi var. Onları tərbiyə edən,
böyüdən, dəyişən kimdi, kimlərdi, nədi,
dəqiq demək çətindi. Əslində,
tarixi öyrənmək, binaların memarlığından
tutmuş işıq dirəklərinin dizaynına kimi
hamısının müəllifini tapmaq mümkündü.
Amma hər şəhərin bütün
faktların, tarixin fövqündə dayanan, heç nə ilə
izah olunmayan ruhu, aurası var. Hava limanından, yaxud dəmiryol
vağzalından çıxıb ayağını şəhərə
qoyan kimi hiss edirsən bunu. Gözlərin
sənin üçün yeni olanları görməzdən
qabaq için, ruhun duyur hər şeyi. Və
bu mənada ilk təəssürat çox vaxt aldadıcı
olmur.
...Qəribə
ruhu var İstanbulun. Sirrini heç kəs bilmir.
Bir udum havasından da sərxoş olursan.
Bir az beşiyə, balaca yuvaya bənzəyir
- rahatlıq, arxayınlıq gətirir. Amma həm
də nəhəng, ucsuz-bucaqsız okeanı xatırladır
- içərisində itib-batırsan, özünü itirirsən,
emosiyaların, hisslərin bir-birinə qarışır.
İndi də Atatürk hava limanından çıxan
kimi eyni hissləri keçirirəm. Səbəbini
anlamadığım təlaş, sürətlə bir-birini əvəz
edən fikirlərim, qatmaqarışıq duyğular.
Amma daha çox maraq... Son vaxtlar dünyanın
diqqət mərkəzində olan yerləri gəzmək,
görmək, bələdçi İrəm xanımın
Çanaqqala savaşları haqda həvəslə
danışıb təqdim edəcəyi tarixi dinləmək.
Beləliklə, İstanbulun sehrindən, havasından, rəngindən
“azuqələrimizi” yığıb 100 il öncə
Çanaqqala savaşının olduğu yerlərə - türklərin Gelibolu, yunanların
Qallipoli adlandırdığı yarımadaya gedirik.
lll
Çanaqqala səfərimizi Türkiyə səfirliyi,
Türkiyənin Azərbaycandakı Mədəniyyət
Müşavirliyi təşkil edib. Bu birinci qrupun, media nümayəndələrinin,
yazıçıların səfəridi. İkinci
qrup isə Çanaqqala zəfərinə həsr edilmiş
yazı (məqalə, şeir, hekayə) müsabiqəsinin
qalibləri olacaq. Elə bu yerdə, Çanaqqala
haqqında təəssüratlarıma keçməzdən
öncə bu gözəl, faydalı təşəbbüsə
görə, Türkiyənin Azərbaycandakı səfiri
İsmayıl Alpər Coşqun bəyə, Türkiyənin
ölkəmizdəki Mədəniyyət müşaviri Seyid
Əhməd bəy Arslana təşəkkürlərimi
bildirirəm.
Seyid Əhməd bəyin ideyası olan müsabiqənin
elan edilməsiylə xeyli qələm adamının diqqəti
bu mövzuya yönəldi. Böyük zəfərə həsr
edilmiş çoxlu sayda şeirlər, hekayələr, məqalələr
yazıldı, mətbuatda çap olundu... Amma sadəcə
tarixi öyrənməklə, bu haqda filmlərə baxmaqla
savaş yerlərini canlı görmək, yüz il öncəni
təsəvvürə gətirmək eyni deyil və bu mənada
məhz qələm adamlarının, yazı əhlinin səfəri yerinə
düşür. Çox güman ki, yaxın gələcəkdə
Anar müəllimin hansısa əsərində, Əflatun
Amaşovun, Akif Aşırlının, Rəşad Məcidin
məqalələrində, yazılarında bu Çanaqqala səfərinin
izlərini görəcəyik. Ədəbiyyatımızın
və mətbuatımızın komandanlarıyla bərabər
siyasi icmalçı Elxan Şahinoğlu, “Naşir”
jurnalının baş redaktoru Gülnar Məsimli, APA-nın,
ATV telekanalının əməkdaşları, hamımız birgə “Vilusa
turizm”in işçisi İrəm xanımın bələdçiliyi
ilə İstanbulu arxada qoyub Geliboluya, Çanaqqala elinə
gedirik.
lll
Feribota -
bərəyə minib boğazın o biri sahilinə, şəhər
mərkəzinə keçirik... Hava küləklidi... Həm
günəşli, isti, həm də küləkli hava qəribədi
bir az. Külək tutmayan yerdə istidən bişirsən,
bir az açıqlığa
çıxan kimi tir-tir əsirsən. Külək
dənizin soyuğunu canına doldurur, saçlarını
qarışdırır, tozu yerdən qaldırıb havada
fırladır, göz açmağa imkan vermir. Hələ rütubət də başqa bəladı.
Nədənsə ilk ağlıma gələn
qadınlar olur. Burda saç
düzümü, makiyaj davam gətirməz, ürəyin istəyən
ətəkləri, paltarları geyinə bilməzsən.
Görünür, iqlim hər şeyə təsir edir,
insanların zövqünə də, tarixə də... “Rüzgarlar Çanaqqalaya xeyir-bərəkət,
ruzi gətirir” - deyirlər. Mərmərə, Egey dənizindən,
Çanaqqala boğazından üzüb keçən gəmilər
küləyin ucbatından burda dayanmalı, sahilə yan
almalı olublar... Bununla da ticarət, müxtəlif
əlaqələr yaranıb. Elə yüz il öncəki savaşlarda da külək bəzi
döyüşlərdə türklərə kömək
olub. Amma səfərimiz boyu, gəzdiyimiz
gördüyümüz döyüş yerləri, onların
kiçik tarixçələri, savaşla bağlı rəvayətlərdən
əxz elədiyim odu ki, qələbənin başlıca səbəbi
türk xarakteri, dönməzliyi, mübarizliyi, mərdliyidi.
İngilis generalı, döyüşlər zamanı Anzak
ordularının komandiri olan Uilyam Bidvudun türk əsgərləri
haqda dedikləri bu mənada təsirlidi:
“Türk əsgəri
qədər vətəni üçün gözünü
qırpmadan ölümə gedən, savaş meydanında
müdhiş cəsarət göstərən,
fırtınalar qoparan, amma döyüş bitən kimi saf ürəyi
yumşalan, düşmənin yaralarını sarıyan, onu
kürəyinə alıb daşıyaraq ölümdən
qurtaran başqa bir əsgər yer üzündə
görünməyib...”
...Birinci Dünya müharibəsi
zamanı 1915-1916-cı illərdə Osmanlılarla Antanta Dövlətləri
(İngiltərə, Fransa, Anzaklar - Avstraliya və Yeni Zelandiya
orduları) arasında baş verən dəniz və quru
döyüşlərinin, Çanaqqala müharibəsinin səbəbi
İttifaq dövlətlərinin İstanbulu alaraq
boğazların idarəsini ələ keçirmək,
Rusiyayla etibarlı bir qida və hərbi ticarət yolu
açmaq istəyi idi. Onlar alman müttəfiqlərindən
birini zəiflətmək məqsədi ilə Çanaqqala
boğazına girirlər. Ancaq bu
hücumlar müvəffəqiyyətsiz olur və iki tərəfin
də çox ağır itkilər verməsiylə
İttifaq dövlətləri geri çəkilirlər.
Osmanlı tərəf daha çox itki verir.
Amma bu döyüş türklərin möhtəşəm
qələbəsi kimi əfsanələşib.
Türkiyə Cümhuriyyəti qurulduqdan sonra isə ingilis və
fransız donanmalarının geri çəkilməyə məcbur
edildiyi gün - 18 mart - Çanaqqala Şəhidlərini
Anım Günü elan edilib. Bu günün
şərəfinə Çanaqqalada 18 mart Universiteti də
açılıb. Ona görə bu
kiçik şəhərciyin əsas əhalisini tələbələr,
müəllimlər, məmurlar təşkil edir. Əhalisinin sayı təxminən 150 min olan
Geliboluda turistlər yerlilərdən daha çoxdu. Türkiyənin və dünyanın müxtəlif
yerlərindən Çanaqqalanı gəzməyə, görməyə
gələnlər hərəsi öz dili, tərzləri,
geyimləriylə qəribə bir polifoniya yaradıblar.
Xüsusən də anım yerlərində, məzarlıqlarda,
muzeylərdə bu daha çox hiss olunur. Bələdçilərin
müxtəlif dillərdə izahları, şərhləri
bir-birinə qarışır. Türkiyənin
hansısa kəndindən gələn hicablılardan bir
neçə addım o tərəfdə balaca, cılız
uşaqlara bənzəyən yapon xanımları, onların
lap yanında fotolar çəkdirən ingilislər,
aşağı əldə deyilənləri qeyd edən tələbələr,
bir az bu tərəfdə heyrətdolu baxışlarıyla
şüşə başdaşıları seyr edən məktəblilər,
hamı, hər kəs burda gördüklərinin, eşitdiklərinin
təsirinə düşür və bu tarixin, rəvayətlərin
özü də sanki adamları doğmalaşdırır,
yaxınlaşdırır... Simvolik məzarlıqlarda
heç kəs dəfn olunmayıb. Sadəcə,
Çanaqqala şəhidlərinin adlarını əbədiləşdirmək
üçündü bunlar. Məzarların
üstündə şəhidlərin adı, doğum yerləri
yazılıb.
Anım yerlərini, məzarlıqları gəzdikcə
bələdçinin danışdıqlarını dinlədikcə
türklərdəki mübariz ruhun, əsgəri xidmətə
münasibətin, vətənpərvərliyin səbəbini
daha yaxşı anlayırsan. Dövlət siyasətindən
tutmuş tarix kitablarına qədər, ən adi bir tur bələdçisindən,
müəlliminə, polisinə kimi hamı hər kəs bunu
təlqin edir uşaqlara. Gənc nəsli o
cür yetişdirir.
Türkiyə
Kültür Bakanlığının əməkdaşı
Nəslihan xanımdan öyrəndik ki, hökumətin qərarı
ilə böyük bir layihə təsdiqlənib; ölkənin müxtəlif
bölgələrində, şəhərlərində, kəndlərində
yaşayan, təhsil alan yeddi yüzdən artıq türk məktəblisinin
dövlət hesabına Çanaqqala turları təşkil
olunur. Tur rəhbərləri yaş
qruplarına uyğun şərhlər verir, tarixi onların
anlayacağı formada təqdim edirlər. Bu layihənin uşaqların tərbiyəsinə,
zövqünə necə təsir edəcəyini
düşünəndə yaxşı mənada həyəcanlanmaya
bilmirsən. Axı uşaqlar özlərini həmişə
qəhrəmanlara, güclülərə bənzətmək
istəyirlər... Rəvayətə görə
döyüşün həlledici məqamında 275 kiloluq mərmini
qaldırıb top lüləsinə yerləşdirən,
düşmən gəmisinə atıb zərərsizləşdirən
Seyid Onbaşı haqqında danışılanlar onlara necə
təsir edəcək?! Müasir cizgi filmlərinin,
fantastik filmlərin “yapdığı” süni, yabancı
spaydermenlərlə, terminatorlarla ən gözəl mübarizə,
rəqabət üsulu elə budur. Öz
tariximizi, qəhrəmanlarımızı, əfsanələrimizi
anlatmaq, sevdirmək. Həm də lap indi,
bu yaşda hər şeyi anlamasalar belə muzeylərə,
tarixi yerlərə ekskursiyalar tərbiyəyə, xarakterə
mütləq təsir edir. Çimənlik
qalasına ekskursiyaya gələn balacalar da elə tərbiyələri,
nəzakətləriylə yadımızda qaldılar.
Qalanın bağçasında o dövrə aid silahlar,
toplar, mərmilər var. Əsgər geyimlərində bələdçilər
bunlar haqda danışır, şərhlər verirlər. Gənc əsgər
söhbətinə başlayar-başlamaz ikinci mərtəbədən
bir qrup balaca ziyarətçi hayla-küylə gördükləri
ilə bağlı təəssüratlarını bir-birinə
aman vermədən danışa-danışa aşağı
enirlər. Bələdçi sözünə
fasilə verib gözləyir, amma görəndəki
bunların müzakirəsi bitmək bilmir, bircə kəlmə,
“Arkadaşlar!” - deyir. O dəqiqə
başa düşürlər səhvlərini, susurlar, bəziləri
pıçıldaşır. Amma
qarşımızdan keçəndə hamısının
xorla “özür diləriz” - demələri hər kəsi təsirləndirir.
Çağdaş lovğa dünyanın,
böyüklə kiçiyin yerinin bilinmədiyi zamanın
fonunda bu uşaqlar və onların davranışı ümid
verir insana. Həm də bu cür
ekskursiyaların, gəzintilərin effektini bir daha
anlayırsan. Uşaqlar muzey gördükləri
üçün, tarixi abidələri gəzdikləri
üçün bu yerdə, bu məqamda “özür diləmək”
lazım olduğunu bilirlər. Həm də
bütün tur boyu onun da şahidi olduq ki, türklər gələnləri
- milliyyətindən, yaşından asılı olmayaraq
bütün ziyarətçiləri maraqlandırmaq,
düşündürmək üçün hər şey
edirlər. Məsələn, elə bu
Çimənlik qalasında uşaqların diqqətlərini
cəlb edəcək suallar yazılmış tablolar var, əsgər
geyimində aktyor eksponatların arasında gəzişib hadisələr
danışır. Heç şübhəsiz,
bu hadisələr uydurulub. Amma quru, rəsmi
məlumatlardan yorulacaq turist üçün bunların nə
qədər maraqlı, yaddaqalan olmasını təsəvvür
etmək çətin deyil. Bir sözlə
bu turlarda hər kəs özüyçün maraqlı olan,
özünə uyğun nələrəsə diqqət edə,
yadda saxlaya bilər. Yazı əhlini isə
sadəcə hadisələr yox, həm də alt qatında
hansısa fərqli məna, anlam, fəlsəfə gizlənən
məqamlar təsirləndirir. Müxtəlif
şəhidlikləri, məzarlıqları gəzdikcə,
tarixçələri dinlədikcə Şərq və Qərb
psixologiyasındakı fərqləri, düşüncə tərzindəki
özəllikləri müzakirə edirik. Döyüşlər
zamanı türklər əsir düşən ingilis,
fransız yaralı əsgərlərini xəstəxanalara
yerləşdirir, müalicə edirdilər. Düşmən tərəf isə həmin xəstəxanaları
topa tutur özününküləri də
qırırdılar. Şərhsiz!!! Elə
Atatürkün də bu torpaqlarda şəhid olan Anzaklar haqda
dediklərini necə şərh edəsən:
“Bu məmləkətin torpaqları üstündə
qanlarını tökən qəhrəmanlar! Burada dost bir vətənin
torpağındasınız. Hüzur və
sükut içində uyuyunuz. Sizlər Məhmədciklərlə
yan-yana, qucaq-qucağasınız. Uzaq diyarlardan
övladlarını müharibəyə göndərən
analar! Göz yaşlarınızı ovudun.
Övladlarınız bizim
bağrımızdadır, hüzur içindədirlər və
hüzur içində rahat-rahat uyuyacaqlar. Onlar bu torpaqda canlarını verdikdən sonra
artıq bizim övladlarımız olmuşlar”.
Çanaqqala
abidəsinin də yerləşdiyi parkda, daş kitabə
üzərində yazılmış bu sözləri oxuyan hər
kəsdə təkcə Atatürkün
böyüklüyü, şəxsiyyəti, müdrikliyi yox,
həm də ümumiyyətlə türk xarakteri, türk qəlbi,
düşüncəsi haqda təsəvvür yaranır.
lll
Çanaqqala Şəhidlər abidəsinin tikilişi
1960-cı ildə başa çatıb. Hündürlüyü 41,7 metrdir. Bu rəqəmin
özü də Atatürkdən gəlir. O,
Çanaqqala haqda çıxışlarından birində -
bu zəfərin şərəfinə 40 metrlik abidə
ucaldılmalıdı - deyib. Memarlar qırx metrin üzərinə
Atatürkün boyunu da əlavə ediblər və bu hündürlükdə
abidə inşa olunub. Dörd tərəfdən
açıq abidənin qəribə akustika sistemi var. Ən
uğurlu olan isə məkandı. Müxtəlif
tərəflərdən baxanda sütunlar arasındakı
boşluqlarda gah dənizi, gah meşəni, gah da səmanı
görə bilərsən. Ümumiyyətlə burada mistik aura
yaradan detallardan biri də təbiətlə tarixin vəhdətidir.
Təbiət sanki tarix üçün fondur.
Bizlərdən ötrü dəniz Abşeronun
şoranlığından, rəngsizliyindən keçib
yetişdiyimiz rahatlıqdı, təbiətdi, rəngdi... Yaxud meşə də eyniylə bu cür, şəhər
mühitindən, asfaltdan qaçıb
sığındığımız, ciyərdolusu nəfəs
aldığımız yerdi. Burda isə dəniz
də, meşə də tarix adlı tablonun fonudu.
Qabaqda, iri planda döyüşlər, hadisələr, bir
sözlə tarix görünür, arxa planda isə dənizin
mavisi, meşənin yaşılı...
lll
Troya şəhərinin xarabalıqlarını gəzdikcə,
qədim tikililərin qalıqlarına, qala divarlarına
tamaşa etdikcə məşhur Troya əfsanəsini yada
salırıq.
İrəm tarixdə ilk rüşvətin,
qadın ucbatından ilk ədavətin məhz burda, bu yerlərdə
yaranmasını danışır. Yunan mifologiyasına
görə Troya çarı Paris yunan qızı gözəl
Yelenaya aşiq olur, onu
qaçırdır. Bundan qəzəblənən
Yelenanın əri ordusuyla bərabər Troyanı mühasirəyə
alır. Bir neçə günlük nəticəsiz
mühasirədən sonra yunanlar hiyləyə əl
atırlar, taxtadan nəhəng at düzəldib əsgərləri
içərisində gizlədirlər. Troyalılar
bunu barış, sülh bəxşişi kimi qəbul edib
sevinirlər. Lakin gecə vaxtı “bədbəxtlik
gətirən bəxşiş”in içərisindən
çıxan döyüşçülər şəhərin
qapılarını açıb ordunu içəri
buraxırlar, beləliklə troyalılar uduzurlar. Bu əfsanə Homerin “Odisseya”, Vergilinin “Eneida” əsərində
öz əksini tapıb. İndi Troyada bu əfsanənin
simvolu olan iki taxta at abidə var. Birini 60-cı illərdə
türklər düzəldiblər. Digərini
isə “Troya” filmi üçün ingilislər yaradıb,
sonra bu fiquru şəhərə hədiyyə ediblər.
Bələdçimizin dediklərini dinlədikcə bu
cür əfsanələri kimlərin uydurmasını,
onların necə yaranmasını düşünürəm. Və ən maraqlısı
odur ki, bunların bir az dərinliyinə
gedəndə zamanın insanı heç dəyişmədiyini,
xislətin, xarakterin olduğu kimi qalmasını anlayırsan.
Min illər öncə qadına görə müharibələr
olurdu, indi bu “müharibə”lər sadəcə şəklini
dəyişib, eramızın o tayında güc yetməyəndə
hiylə işlənərmiş, elə indiki kimi...
...Hə,
bir də onu da öyrəndik ki, troyalılar vəhşi
heyvanlardan qorunmaq üçün evlərinə qapı, pəncərə
qoymazlarmış, evə damdan girərlərmiş... Bu adət isə şükür ki, dəyişib.
lll
Təşkilatçıların həssaslığını,
insanların qonaqpərvərliyini hər addımda hiss etmək
olur. Səhər oteldən götürüb axşama qədər
gəzdirirlər. Şübhəsiz, yemək
və dincəlmək üçün çay fasilələri
öz yerində. Həm təəssürat
zənginliyindən, həm mövzuların
ağırlığından, qəlizliyindən qəribə,
xoş bir yorğunluq da hiss edirsən. Və
bir anlıq nədənsə yaşadıqlarımız,
günümüz, getdiyimiz yerlər reallığa yox, bədii
əsərə, filmə bənzəyir. Hətta
hava, təbiət bu film üçün, əsər
üçün xüsusi effektlər də yaradır.
Küləyin bir an içində sakitləşib yenidən
qalxması, günəşin tutulub açılması, dənizin
birdən əsəbi, birdən sakit-sakit ləpələnməsi...
Bir sözlə yaradıcı adam
üçün yaşamağa, yazmağa, düşünməyə
hər cür şərait var burda. Tarix, təbiət,
izaholunmaz mistika, sakitlik... Amma o da insan xarakterinin
qəribəliyidir ki, bu cür gözəlliklərin
hamısını cəm halda görəndə təkcə həyat
yox, ölüm haqda da düşünürsən. Bəlkə
“ölməzlik” məhz ölümə verilib, ona görə...
İnsan itirmək istəmədiyi xoşbəxtliyi,
rahatlığı ölümlə əbədiləşdirmək
istəyir... “Ölüb qalmalı yerdi!” -
deyiminin mənasını bu məqamda daha
yaxşı dərk etmək olur.
Çanaqqalada
şəhid olan yüzlərlə insan da məhz burada, bu
gözəllik içərisində “ölüb
qalıblar”... Amma çox güman ki, ruhları
uzaqlaşmayıb. Bəlkə elə bu
yerlərin sehrli ab-havası da, əsib-coşan küləkləri
də ruhların işidi.
lll
Türk şairi Nəcməttin Xəlil Onan Çanaqqala savaşından ilhamlanıb “Bir yolçuya” şeirini yazıb... Şeirin iki misrası yarımadanın az qala hər yerindən görünən təpədə iri hərflərlə yazılıb:
Dur yolçu, bilmədən gəlib basdığın
Bu torpaq bir dövrün batdığı yerdir...
Nədənsə bu misralarda sadəcə, elə “dur yolçu...” sözləri təsir edir insana. Şair boğazdan üzüb keçən gəmiləri, yolçuları bu müqəddəs torpaqda durmağa, Çanaqqala adlı dastanı vərəqləməyə çağırır... Və həqiqətən də burdan keçən gəmilər, hansı ölkəyə aidliyindən asılı olmayaraq, durur, dayanır, bayrağı endirir şəhidlərin ruhunu yad edir.
... Əgər doğrudan da şəhərlərin adamlar kimi xarakteri varsa, Çanaqqala yüz çətinlikdən, sınaqdan çıxmış müdrik bir ağsaqqala bənzəyir. Onunla hüzur tapırsan, daxilən zənginləşirsən, dolursan...
lll
Yenə də İstanbul... Şəhərin girişindəki rəqəmlər baş gicəlləndirir; əhalinin sayı, ərazisi... Bir il öncə burada müşahidə etdiyim bir məqam yadıma düşür. İstanbulun yeni turist xəritəsinin üzərində Konstantinopol yazılmışdı. Buna çox təəccüblənmişdim, amma bir az diqqət edəndə turistlərin yunan olduğunu başa düşdüm və hər şey aydın oldu. Yüz illər keçməsinə baxmayaraq Konstantinopolun itkisi ilə barışa, bunu türklərə bağışlaya bilmirlər. Burdan 300 kilometr aralıda, Çanaqqaladakı məzarlıqlarda uyuyan şəhidlər də İstanbulun əbədi bir türk məskəni, türk şəhəri olmasıyçun canlarından keçiblər. Və bəlkə, İstanbulu bu qədər əziz, sevimli edən də qorumaq, saxlamaq uğrunda çəkilən əzablardı...
PƏRVİN
525-ci
qəzet.- 2015.- 23 may.- S.20-21.