Sıratül-müstəqim
Üzün "Görklü Merac" olmasıyla
bağlı 3 məqalə yazıb çap etdirmişəm. Mənə elə
gəlib ki, üzə dair lazımi fikirləri o məqalələrdə
verə bilmişəm. Lakin
yanıldığımı başa düşdüm. Araşdırmalarımı davam etdirdim.
Əslində bu məqalənin adı da
"Görklü Merac- Üz" olmalıydı. Amma məndən
asılı olmadan başqa cür alındı, başlıq
dəyişdi. Səbəbini yazını
oxuduqca biləcəksiniz.
lll
Orta əsrlər Azərbaycan şairi Qəribi deyirdi ki,
"Cəmalın üz haqqında rəvayətdir".
Yunis
İmrənin iki cahanda muradı haqq üzünü görmək
idi və o, "Mən dost camalın görmüşəm"
deyib öz muradına çatmışdı. (çatdırılmışdı).
Şihabəddin Sührəverdiyə görə Allahdan
- "İşıqlar işığından" ilkin səbəb-
"mücərrəd işıq "törəyir (Ruh?! Üz?!)
dəqiq cavabı yoxdur. Bu,
mümkün varlıqların ən yüksək həddidir.
Sührəverdi bu varlıqları "birinci
yaradılış"ın təsiri altında "Birinci əql"
adlandırır.
"Əgər
şeh damlası söyləsə ki, min ildən bir
dünyaya gəlmək qismətim olur, onda ondan soruşun:
"Məgər bilmirsən ki, bütün zamanların
işığı sənin üzündəki nurunda əks
olunub?! (Cibran Xəlil Cibran)
...Söhbət
təkcə şeh damlasının üzündəki
nurdanmı gedir? Xeyr! Söhbət həm də insan
üzündəki nurdan gedir! Camalullah deyilən yaradanın
camalına bənzər camaldan- üzdən gedir! O camal ki, o
üz ki, Nəsimi onu surəti -rəhman da adlandırıb. "Sənin ruhun - haqqın nuru" fikri də ona məxsusdur.
Ruh işıqla bağlıdır. Söhbət
nurlu üzdə də işıqdan gedirsə- bu, nə deməkdir?
Bu o deməkdir ki, söhbət batini və zahiri
tərəfi də olan işıqdan getmirmi?!
Haqq-təala
yek danə gövhər yaratdı,
Camalı insandı, mahi-ənvərdi.
Ənvər işıqdır.
"Ruh dediyin bir nurani aləmdir" (C.A. Dilbazi).
Maraqlıdır,
üz də nur ilə üzdür!
...İnsan bütün döyüşlərdən qabaq
üz uğrunda döyüşməlidir. Ərənlərimiz belə
deyir:
Gəl
biçarə Abbas, ağla yar üçün,
Qara
bağrın kabab doğra, yar için...
Yar odur
ki, yardan sonra yar üçün,
Yaxa
yırta, zülf dağıda, yara yüz!
Abbas Tufarqanlı zəhər quyusuna atılanda niyə zəhərin
təsiri ilə çürüməmişdi? Özü bunu belə
cavablandırır:
Şahın
üzün görən hərgiz çürüməz,
Min il qala hərgiz nəmlər içində!
Abbas çürüyə bilməzdi. Ona heç nə ola bilməzdi, çünki istədiyi
üzü görmüşdü.
İtalyan şairi Petrarka deyəndə ki, dünyada
ruhun xilası üçün mübarizə gedir, yəqin
ki, bu, həmçinin üz uğrunda gedən mübarizədir?!
"Kitabi-Dədə Qorqud" dastanlarında qurd
üzü mübarək hesab edilir.
Ənqa
(Simurq) quşunun da insan üzlü(!)
olduğu rəvayət olunur.
Dini rəvayətlərdə dünyanın da
üzündən söz açılır. Göstərilir ki, dünya
3 üzlüdür:
1.Göy
aləmi (Kainat)
2.Orta
dünya (yaşadığımız yer)
3. Yeraltı
dünya.
İzis məbədi haqda bir əfsanədə deyilir ki,
bu məbədin qarşısında İzisin heykəli
vardır. Heykəlin üzü örtülüdür. Əlində qapanmış bir kitab tutub. Heykəlin
altında bu sözlər yazılmışdır: "Bu
örtüyü üzümdən heç bir bəşər
övladı götürə bilməz. Onun sirri yalnız
ölməzlik kəsb edənlərə agah ola
bilər".
Bu sirrin
açımına nail olmaq üçün insan dizləri və
dirsəkləri ilə sürünə-sürünə məbədin
altındakı ilanlı, əqrəbli, bataqlı yollardan
keçməli, illərlə müdhiş iztirablara
qatlaşmalıdır.
Nəsimi üzlə bağlı məsələni
"Ayati-Məhkamat" adlandırırdı. Ayati- Məhkamat
heç bir ziddiyyət olmadan təfsir olunan Quran ayələridir.
İnsanın üzündə 7 müqəddəs xətt
var.
Nizami və digər aşiq- şairlərimiz üzdəki
həmin xətləri görür və "oxuya" bilirdilər. Odur ki, deyirdilər:
Aşiqin
dərdini üzündən tanı!
... Allah
Adəmi xəlq edəndə mələklərinə əmr
etdi: Yer üzündə xəlifə olaraq
yaratdığım Adəmə səcdə edin!
Məncə, bu fikir yanlışdır. Adəmə yox, Adəmin
üzünə səcdə edin!- buyrulub.
Axı Allah daha çox insanın üzündə (nurlu
üzündə!) təcəlli edir.
Üstəlik,
onu da bilməliyik ki, hər adam Allahın
xəlifəsi ola bilərmi?
Heç
vaxt!
Mömin-
imanlı adamlardır Allahın Xəlifəsi!
Üzündə
nur olanlar-üzü nurlu olanlardır Allahın Xəlifəsi!
lll
Hər şeyin zahiri tərəfi olduğu kimi batini tərəfi
də var.Görünməzlik görünən tərəfdən
daha çoxdur. Üz də belədir. Məlumdur ki, Ruhsuz bədən ölüdür.
Üzsüz
bədən də!
İnsanın həyatında ruh hansı rolu oynayırsa
sanki üz də həmin əhəmiyyətə malikdir.
Nəsimi iki cahana niyə sığmırdı? Üzünün -
camalının ucbatından! Nəbati də elə bunu deyirdi:
"Sənin camalın mənim timsalımda cilvələndiyi
üçün heyrət edirəm ki, mən bu dünyaya necə
sığmışam".
Ruh görünməzdir, deyirlər. Olsun! Amma ruh həm
də görünəndir, deyirəm. Yəni
onun da görünən tərəfi var.
Körpəyə ana bətnində ruhun və
üzün eyni anda verildiyindən söz
açmışdıq. Belə ki, körpənin varlığının
formalaşması başa çatanda ona Allahın izni ilə
ruh verilir, "Ölü bədən" tərpənir,
"dirilir" .Və bu "ölü bədən"
üzsüz, üz olmadan, üz də formalaşmadan tərpənə
bilməz. Üzsüz bədənin nə mənası?!
Demək, ekiztayıtək üz də bədənin hərəkətə
gəlməsində, "dirilməsində" müstəsna
rol oynayır.
Onda ortaya
belə bir məntiqi nəticə çıxır: Bu
ekiztayından biri görünməz olsa da, o biri görünəndir.
Ruh-batindir.
Üz-zahirdir.
Rövzeyi-rizvan
üzündür, vəssalam,
Surəti-rəhman üzündür, vəssalam.
Ərşi-həq,
ey can, üzündür, vəssalam,
Lövh ilə Quran üzündür, vəssalam.
Lövh- qeybdəki Qurandı. Əslidi. Batindi.
Quran- biz gördüyümüz surətidi,
üzüdü. Zahirdi.
Nəsimiylə
gəl indi razılaşma!
"Adəm
Əleyhüssalamın vəchi (üzü) aləmi-təmamın
sahibidir. " (Hirufi baxışı, Fəzlə
görə) Fəzlullah öz qəzəllərində
üzünün ilahi kitaba oxşamasına işarə
vurmurdumu və s. Fəzlullah elə belə də deyirdi."Allah yazılarının ən üstünü
vücudi- Adəmdə, onun öz üzündə
yazılanlardır".
İmam
Hüseyn danışarmış ki: Peyğəmbərimiz
anamın üzünü və əlini öpərdi. Babam bəzən anamın simasının duru, bəyaz
və nurlu olmasına görə "Zəhram" deyə
çağırardı.
Üzü parlaq idi.
Ay
işığı kimi təsiredici...
Anamın yanında olan gecə işığa
ehtiyacı olmadan sapı iynənin gözündən
keçirə bilərdi". (Sinan Yağmurun "Kərbəla"
romanından)
lll
Filosoflardan biri günəşi hamıya işıq
saçan brilyant adlandırıb. Qədim zamanlarda elə
nurlu üzlər olub ki, beləcə işıq
saçırmış.
Brilyantın biri məlum-biri öz yerində- göylərin
4-cü təbəqəsində hələ də həmin
işığı saçmağındadır.
Brilyantın o biri hanı?!
Hamıdan ötrü olan işığı gah suya,
(nura) gah da ilğıma oxşamırmı?!
Əvvəllər
üzü gizlərdilər, (xüsusən, gözəlinkini
) niqab altına qoyardılar. O üzü hər göz
görməməliydi. Üz qorunmalıydı.
Üzü qoruyurdular (qorudurdular).
X1X əsrin
sonu XX əsrin birinci yarısında yaşayıb
yaratmış qazaxlı ürfan şairi Camal Ağa Dilbazi
yazırdı:
"Görməsin
ruyi-camalın, ey pəri, biganələr
...Üzünü
görənlər içmədən məstanə olur"
Nitsşe
isə deyirdi: "Mən üzümü gizlətməyi
sevirəm. Sizə də belə etməyi məsləhət
görürəm". Hətta peyğəmbərimizin
üzündəki niqab da buna işarəydi. Peyğəmbərimizin Meracda Yaradanla söhbəti
zamanı qeybdən gələn səsi 20 minlik niqab (pərdə)
arxasından dinləməsi bizə daha böyük və
müqəddəs həqiqətlərdən
açmırmı? Nəsimi də məhz
üzdən yazanda o niqabdan söhbət edirdi. Demirdimi
ki:
Pərdə
götürüldü üzündən dilbərin,
Üzü göründü üzündən dilbərin.
Gənc
zahir oldu ey gənc istəyən,
Adəmi Həvva üzündən dilbərin.
Demək gənc (sirr, xəzinə) üzdə gizlənibmiş
(gizlədilibmiş.) Bunu görməksə üzdə niqab
olduğunu bilənə qismətmiş, öz üzü olana
nəsibmiş.
Nəsimi rübailərindən birində 2-ci brilyantdan-
üz günəşdən, günəş üzdən də
söhbət açıbmış. Budur o rübai:
Həqq təala
adəm oğlu özüdür,
Otuz iki həqq kəlamı sözüdür.
Cümlə
aləm bil ki, Allah özüdür,
Adəm ol candır ki, Günəş üzüdür.
1-ci
misranın şərhi belədir: həqq-adəmdir.
2-ci
misrasının şərhi: 32 hərflə
danışır.
3-cü
misranın şərhi: Aləm-cümlə Allahdır. (Qeyd:
bunu belə deyən Adəmə Allah deyərdimi?)
4-cü
misranın şərhi: Adəmin üzü
,Günəşdir.
Göründüyü kimi, bu dörd bəndlik şeirdə
insanın da, hərfin də, Allahın da, üzün də
yeri aydın göstərilmişdir.
lll
"Yaxşı ki, üzünü gördüm. Daha ölməyəcəm!
"yaxud" Daha ölsəm də
olar!"
Belə deyib günlər, aylar, illər boyu əzizinin,
istəkli bir adamının yolunu gözləyənlər. Üzü
görüb ürəklənənlər. Üz alıb-üzlənənlər. İstədiyi üzü görəndən sonra
rahat-rahat çıxıb bu dünyadan gedənlər.
Üzü görmək, üzlə olmaq, Üzdə
olmaq bəlkə də insanlığın birinci şərtidi?!
Baxın,
Günəşin (brilyantın!) İşığı
düşməyən yerə!Heç nə
hasilə gəlmir.
Baxın
insan üzünün (2-ci brilyantın) olmadığı yerə:-hansı
gözəldən, gözəllikdən söz açmaq
olar?!
lll
Üzdən
keçən yolu -"İstiva xətti"ni Üzü
Abi-həyat adlandıran M.Şəbüstəridən fərqli
olaraq Nəsimi "Görklü Merac" və "Sırətül-Müstəqim"
kimi də qiymətləndirib:
...Bu
İstivadədi həqq,
Ol maliki -mülkü həyyu mütləq.
Həqdən
bu Sırati-Müstəqimi,
Bilgil ki, budur həqqin nəimi.
Çün
sən keçəsən bu İstivadədən,
Azad olasan qamu bəladən.
Bu haqda qeyd etmişdik ki, bu, o "İstiva xətti"dir
ki, dənizlərin bəzisini bir-birinə birləşdirir və
birləşməyə qoymur. İki üzü
bir-birinə qovuşdurur və qovuşmağa qoymur.
Biz də hələ oturub ölümümüzü
gözləyirik ki, görək o deyilən "Qıl
görpü" nü nə vaxt görəcəyik?!
O ki hələ
bu dünyada gözümüzün
qabağındaymış! Üzümüzdəymiş!
Elə ən çətin körpü də
burdakıdı. Bu körpüdən keçə bilənin
o körpüdən nə qorxusu?!
lll
Nizaminin
dualarında bir kəlimə beləymiş:
"Üzümü işıqlandıran, gözümü
də
işıqlandır".
Burdan belə çıxır ki, Allah
işığını 1-ci gözə yox (günəşdən
sonra!) Üzə
verir!?
O üzə...
o cəmala ki:
Ey cəmalındır
sənin "Allahu nurun" məzhəri,
... Sən
neçin süni xudasan ey mələk üzlü bəşər,
Yüzünü görgəc oxur üşşaq
(aşiqlər!)
"Allahu əkbəri". (Xətai)
Xətai üzə o qədər önəm verirdi ki,
"küfr saçınla vəchinə imanə gəlmişəm"
deməyi də özünə borc bilirdi.
Təsəvvüfdə-klassik ədəbiyyatda saç,
saqqal, bığ üzün örtüyü olduğu
üçün "sifətə, Üz isə "zata"
bənzədilmişdir. Və beləliklə də
"küfrü-zülf", "xətti-kafir" kimi məzmunlar
daşımışdır.
Hürufilərə görə, Lövhü-Məhfuz
insan üzündə oxunan yazıdır. İslama görə
"Quran"nın qeybdə
yazıldığı əsli olan lövhədir!
lll
Üz sahibi, cəmal sahibi olmaq üçün ilk şərt
budur. Gərək "Bəzmü-Əzəl" də
-Əzəl məclisində Haqq şərabı
içirdilmiş olasan. Və belə demək
haqqını qazanasan.
... Verdilər badəmi, məstü mədhus oldum.
...Sənsən
həmişə dilimdə virdim,
Canü dil ilə liqana girdim.
...Səndən
səni eylərəm təmanna!
... Ver ol
qədəhi, görüm cananı! (Camal Ağa Dilbazi)
...İstədiyin
üzü görmək üçün, istədiyin üz
sahibi olmaq üçün üz uğrunda
çarpışmalısan,yaşamalısan
və ölməlisən.
Qüdrətli
yaradıcılıq nümunələri hələ
çoxlarına bəlli olmayan həmin şair bunu belə
xatırladır:
Ölməsən
ta görməzsən yüzünü dilbərin,
Söyləmə
ey ravi, böhtan, həqq yüzü
meydandadır.
Füzuliyə
görə açılan sübh deyildir,səhərin
çəkdiyi ahdı.
C.A.Dilbaziyə görə sübh də üzdür. Yaradanı ap-aydın
göstərən üz!
...Göstərir
ayinətək dildarımı rüxsarı -sübh!..
Sübh güzgü olduğu kimi, su da çox vaxt
güzgü rolunu oynamışdır.
"Dədə
Qorqud" dastanlarından birində belə deyilir: "Su haqq
didarın (üzün) görmüşdür.
Mən bir suyla xəbərləşim". Yəqin suyun
müqəddəsliyi bu səbəblə də ciddi
bağlıdır. Suya tüpürmək
günahdır. Suyu bulandırmaq olmaz! Su
murdar götürmür və s.
Bəsirətli
adam kimdir?
İnsan üzündə Allahı görən?
Yox! Bəsirətli
adam həm də suyla xəbərləşə-xəbərləşə
haqq didarını (üzünü) görəndir. Bunu mən
demirəm, babamız dədə Qorqud deyir!
Suyun da üzündə niqab var.
O niqab
onun duruluğudur. Onu bulandırdınsa, niqabı saldın demək
onun üzündən! Üz aşiqlik məktəbidir.
Üz insana aşiqlik dərsi keçir.
Aşiqin
kitabı var, derlər: Zülf, qaş göz.
Aşiqin
ordusu var, derlər: göz, qaş, saç, xal.
Aşiqin
bayramı var, derlər: bu Gözəlin üzünü
görməkdir!
"Üzündən
niqabın atdı,
Budur, yar gəldi , yar gəldi".
(A.Tufarqanlı)
Gəlsin!
Xoş gəlir! Aşiqin bayramı belə
başlayır.
lll
İranın
bir din xadimi (Sistani) 25 il
başıaşağı az qala gözü yumulu halda gəzib,
yaşayıb. Səbəb budur ki, baxmağa
insan sifəti qalmayıbdı, deyib.
Mömin
insanlar belə olur də! Mömin adam
qarşısındakı insana (lara) baxan kimi adamların
üzünü itirməyinə dözə bilmir!
Ağdaşda
yaşayan ahıl bir oxucu dostum var: Tələt kişi.
80-i haqlasa da bu yaşında da mütaliəsindən
qalmır.
Sözlə dolu kitablardan çoxundan halidir. Üz kitabını oxumaq
istəyir o da!
Tapmır
və deyir: "Mən adam üzü
görmək istəmirəm daha!"
Adamların
özündən yox, üzündən qaçır bu adam!
Niyə?
Məlum məsələdir. Adamlar üzündəki nuru itiriblər. O kişi o nuru, o üzü, o kitabı gəzir.
Onu da tapmır. Dilxor olmasın, neynəsin ?!
Onun üzlə bağlı danışdığı
kiçik bir əhvalatı sizə də danışmaq istəyirəm.
Ağsaqqal söyləyir ki, keçmişdə uşaq
anadan olanda başına toplaşan adamlar, ağbirçəklər
onu şeytan şərindən, hal deyilən şeydən həmin
andaca qoruyardılar. Ayıq-sayıq olardılar. Çünki belə bir fikir varmış ki,
uşaq doğulanda şeytan adamların bir saniyəyə də
olsa başının qarışmasını istəyir.
Sayıqlıqlarını itirməsini istəyir.
Elə həmin andaca şeytan fürsətdən
istifadə edib ilk zərbəsini endirib fitnəsini törədir.
Belə ki, dərhal ilk olaraq
şığıyıb doğulan uşağın
işıq saçan üzünü
murdarlayır-isladır... üzünə işəyir.
O kişi danışır ki, keçmişdə
gəlinin üzünə örtük (niqab) salınmasına
daha çox fikir verərdilər. Nəinki indi...
Gəlinin üzünə örtük salardılar ki, hər
yetən onun üzünü görə bilməsin.
Yaxşısı
var, yamanı var bu adamların, bu bəni-adəm
gözlərinin! Adəm nəfslərinin! Tələt
kişiyə görə bu gün bəşəriyyət ən
ağırlı zamanını yaşayır.
Bəşər
üzünü itirib!?
A
qızım, üzündən götür duvağı,
Qoy
açıq görünsün Ayın qabağı!
Belə
deyirdi gözəl və gözəllik aşiqi olan
şairimiz!
Hanı, gözəlmi qalıb? Gözəllikmi
qalıb?
Məni
qınamayın! (Elə Tələt kişini də!)
Bizim davamız qatığın üzündəki
qaymaq, südün üzündəki üz davasıdır. (Hərçənd,
qaymaq da, üz də əvvəlki halında qalmayib!)
Bizim
davamız insanla bağlı üz davasıdır!
"Qayə-insan...
Üfiq-peyğəmbər.
Bir çoxuna görə, ona - peyğəmbərə
bağlanmadan Allaha bağlanmaq mümkündür. Fəqət
bizə görə Allaha bağlanmanın yolu Allah yalnız
Ona bağlanmaq olduğuna görə, Onu Onun üzü suyu
hörmətinə yaradılmış olan kainatın tam mərkəzində
görməmək mümkündürmü?"
(N.F.Qısakürək)
Şair
düz deyir! İnsan kainatın tam mərkəzində
dayanıb. Bir şərtlə
Peyğəmbərimizin üzü suyu hörmətinə. O nurlu üzə görə!
Dünya o nura- o üzə, o üzdəki suya görə
yaradılıb.
Üz
amanatı, insanlar!
Allah bizi
üzlər görmüş üzlərdən iraq eyləsin!
"Üzlər görmüş üzlərə
qarşı ancaq şəxsiyyətlər müqavimət
göstərə bilər". (O.Süleymenov)
Yer üzündəki dağlardan, daşlardan, yollardan,
izlərdən keçdik, bir şey çıxmadı. Bilirsizmi niyə?
Əsas yolun Üzümüzün olduğunu,
üzümüzdə olduğunu bilməliydik.
Bilməliydik
ki, Sıratül- Müstəqim üzdən keçən
yolmuş!?
Gəldim
Yer üzərinə,
Gördüm Yer üzəri nə?!
Tanrım, məni tuş eylə,
Ər üzü, Üz ərinə!
lll
...Atın üzündən, otun üzündən öpənlər niyə öpürdülər?
Çünki üzləri vardı, üzləri, üzləri! Düşmənin qabağına niyə oğullar vaxtında çıxa bilirdilər?! Və hansı silahla, nəylə çıxırdılar?!
Əlbəttə ki, dünyanın ən yenilməz bir silahıyla!
-Üzləriylə! Üzləriylə! Üzləriylə!
Torpağı tutiya kimi üz- gözlərinə sürtənər niyə sürtürdülər ki?!
Çünki torpağa əyilməyə, torpağı öpməyə üzləri vardı hələ, üzləri! Üzləri!
Müşfiq deyirdi ki, "Şairəm söyləyir yerindən duran, Adamın üzündə həya gərəkdir". Bu gün bu misraları belə deməyin vaxtı çatıb: "İnsanam söyləyir yerindən duran, Adamın üzündə həya gərəkdir".
Həya bir vaxt üzdə niqab idi.
İndi hanı o?
Düşüb, deyəsən?!
... Doğrudanmı, əyilib götürmək olmaz?!
Barat VÜSAL
525-ci qəzet.- 2015.-
26 may.- S.7.