Rənglərin
poeziyası
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, jurnalist-alim, azərbaycançılıq
ideologiyası sahəsində bir neçə kitabın və
çoxsaylı məqalələrin müəllifi, “Kaspi” qəzetinin
və təhsil mərkəzinin təsisçisi, Milli Teleradio
Şurasının üzvü Sona Vəliyeva... Mənim üçün isə öz oxucusunu
ardınca gözəllik dünyasına aparmaq, zərif
duyğular aşılamaq, mənən zənginləşdirmək
gücünə malik sənətkar. Bu
sözü deməyə çəkinmirəm.
Çünki onun yaradıcılığı insanı
qayğı selinin əlindən alıb özünə
qaytaran, keşməkeşli həyat yolunda ürəyə
rahatlıq çiləyən sehirli bir dünyadır.
lll
Sona xanımın yaradıcılığına, şəxsiyyətinə
maraq məndə onun səsindən, bu səsdəki səmimiyyətdən
başladı.
Adəti üzrə, televizoru yandırsam da, fikrim
başqa yerdə idi. Çəhrayı dünyası barədə
şeir oxuyan xanımın məlahətli, həzin səsi
diqqətimi cəlb etdi. Şeirləri dinləməyə
başladım. Səslənən fikirlər mənə çox yaxın, doğma gəldi,
içimi titrətdi.
Verilişi axıra qədər izlədim. Müxtəlif
mövzularda şeirlər oxudu Sona xanım. Hər
şeirdə vətən, xalq təəssübkeşliyi,
yurd, torpaq sevgisi, təbiətə, insana vurğunluq, kökə,
doğma elə, ocağa bağlılıq,yüksək vətəndaşlıq
mövqeyi...Mövzusundan asılı olmayaraq şairin
bütün şeirlərində bir nisgil, vətəni
işğal altında olan şairin
nigarançılığı,
narahatçılığı, torpaq itkisinin
ağrı-acısı hiss olunurdu. Heç bir əsərində şair tam
şəkildə xoşbəxt görünmürdü.
Özünün dediyi kimi “Torpaq bütövlüyü
olmadıqda insan ruhu
bütöv ola bilməz”.
Səsin, sözün sehrinə düşdüm.
Yaradıcılığı ilə daha yaxından tanış olmaq ehtiyacı yarandı. Axtarıb-aramağa başladım. Sona xanımın “Arazbarı” kitabını əldə
etdim.
lll
Deyirlər,
həyatda hər şeyin rəngi var: geyimin də,
çiçəyin də, dünyanın da, hətta
şeirin də... Sona Vəliyevanın
yaradıcılığını izlədikcə göz
önündə rənglər bir-birini əvəz edir. Bu qarışıq rəng palitrası içində
hərə öz ürəyinə xoş gələni
götürür.
Çəhrayı
Çəhrayı rəng bu yaradıcılıqda daha
qabarıq diqqət cəlb edir. Sona xanım belə deyir: “Çəhrayı
çox saf rəngdir. Rəssamlar da etiraf edirlər
ki, bu rəngi almaq çətindir”. Bu rəngə
sahib olmaq çətin olduğu qədər, itirmək
asandır. Onu qoruyub saxlamaq
üçün daxili dünyanı maddiyyat
burulğanından, kənar müdaxilələrdən hifz edə
bilməlisən. Bu isə asan məsələ
deyil. Sona xanım bunu bacaran nadir şəxslərdəndir.
Bir
nağıllı dünyam gen düşdü məndən,
Qayası çəhrayı, daşı xınalı.
Canımın
istisin, ağzımın dadın,
İtirdim o yerdən, yurddan aralı.
Çəhrayı, şair üçün
acılı-şirinli uşaqlıq xatirələrinin, xəyyallar
aləminin, arzuların, ümidlərin rəngidir.
Çəhrayı,
analı, atalı, nənəli dünyanın, halal qazancın, əbədi
sevginin, etibarın, paklığın, ülviliyin rəngidir.
Şair əmindir ki, əgər uşaqlıqdan o
paklıq mühitin olubsa, həyatın heç bir olayı sənin
dünyanı dağıda, məhv edə bilməz. Və ən
keşməkeşli anlarda o dünyan köməyinə gəlib
həyatın bütün çətinliklərindən
başı uca, şərəflə çıxmağa
yardımçın olar. “Mən
çalışıram, həmişə dünyanı
çəhrayı görüm və o rəngi qoruyub
saxlayım. Bu rəng mənim qəlbimdən
nə vaxtsa itsə, o zaman mən bu az-çox cızma-qara etmək
qabiliyyətimi itirəcəm”- deyir Sona xanım.
Mən
layla eşitdim çəhrayı rəngdə,
Mən öyüd eşitdim çəhrayı rəngdə.
Üzümdə
göz yaşı möcüzə, vallah,
Görsən inanmazsan - çəhrayı rəngdə.
Bu şeiri özünün xarakteri, avtoportreti hesab edir
Sona xanım. “Mənim çəhrayı
gördüyüm dünyamla işiniz olmasın!” - deyir şair və
öz kövrək dünyasını kənar təsirlərdən
qorumağa çalışır. Həyatdakı
haqsızlıqlardan, məişət qayğılarından,
sönük, ruhsuz günlərdən bezəndə bu
işıqlı dünyasına çəkilmək orada
rahatlıq tapmaq istəyir şair.
Adi
qayğılardan bezmişəm daha,
Gəl günün özündən gün oğurlayaq.
Aşaq
yaş həddini, ömür həddini,
Bircə gün bir başqa ömür yaşayaq.
Sarı
Yaradıcılığı boyunca Sona xanımın
sarı rəngə verdiyi üstünlük diqqəti cəlb
edir. Sarı
- ikili xüsusiyyətə malikdir. O bir tərəfdən
günəşin, işığın, çiçəyin,
digər tərəfdən payızın,
ayrılığın, ümidsizliyin rəngidir.
Şairin yaradıcılığı boyu sarı rəngə
bu mövqedən yanaşmasını görürük.
Qəlbimdə
uyuyan ruhun rəngidir,
İçimdə boylanan söz çələngidir.
Məni
hüzuruna sevgi gətirdi,
Solan sevdaların sarı çiçəyi.
Bir
sarı gəlindi, bəxti dağlanıb,
Bərəsi kəsilib, bəndi bağlanıb.
Həsrətin
üstünə dərd cilalanıb,
Solan sevdaların sarı çiçəyi.
Tənha sarı yarpağı xəstənin taleyindən
qaçan ümidə, atılmış gözələ,
kimsəsiz qocaya, ölən ümidə bənzədir
şair. Ancaq pessimizmə qapılmır, sarsılmır.
Ümidini qarşıda gələn yaza
bağlayır. Sarı yarpağı əvəz
edə biləcək, qələbə müjdəsi gətirəcək
yaşıl yarpaq inamı ilə yaşayır və oxucusunu
da arxası ilə aparır.
Tənha
sarı yarpaq,
Mən
ağac adam.
Dərdlərim
budaq-budaq,
Həsrətim
saralan yarpaq...
Düşündüm
içimdən
Torpağa
düşəcək,
Sənintək.
Qışdan
güc alacaq,
Baharda
ümid kimi
Göyərəcək,
Əsir
torpaqların azadlıq
Müjdəsini gətirəcək.
Sona xanım ovqat şairidir. Yaz onun ruhunu təzələdiyi
kimi, payız ovqatını təlx edə bilir... Payız gözlərində yağış, əlində
sarı kədər qapıda dayananda durnalar köç edir.
Özü ilə ümid aparır başqa
diyarlara. Şair
çıraq tutmaq istəyir durnaların yollarına. İnsanlardan bu ümid karvanına dəyməməyi,
səfini pozmamağı xahiş edir. Durnaların
köç etdiyi Bağdad ellərinə torpaq
bütövlüyü diləyir şair ürəyi
bölünmüş torpaqlar ağrısı ilə göynəyə-göynəyə.
Dadsız,
torpaqsız,
maraqsız bir ömür yaşayırıq
Bağdaddakılar kimi.
Bağışlayın,
bağdadlı atam, anam,
kərküklü balam...
Mən də siz dərddə.
Ağ
İllər ötdükcə, yaş üzərinə
yaş gəldikcə dünyaya və zamana baxışı,
insanlara, xüsusilə, valideynlərə olan münasibəti
dəyişir insanın. Ananı, atanı daha yaxşı başa
düşməyə başlayır. Əzizlərini
itirmək qorxusu ilə yanaşı, doğma ocağa
bağlılıq, zaman-zaman ona qayıtmaq istəyi artır.
Şəhərdə tez-tez qəribsəyir Sona
xanım.
Ruhuna dinclik, könlünə rahatlıq axtaranda müqəddəs
analı, atalı dünyasına üz tutur. Ona döndükcə
ucalır, paklaşır, məsumlaşır... Şairin valideynlərinə, uşaqlıq
çağlarına həsr etdiyi şeirlərin, heç
şübhəsiz, rəngi ağdır.
...Yaşa
dolduqca, qəribləşirəm, ata,
bu şəhərdə
Həm də
Min əzabla qurduğum evimdə.
Özüm
burdayam,
həsrətim sənin yollara çəpər olan
kipriklərinin ucunda,
ruhumsa, yollar
ayrıcında...
Atam mənim!
“Ata ocağı ona görə əzizdir ki, biz malik
olduğumuz əsas insani dəyərləri, xarakterləri o
ocaqdan almışıq.
Qoy bütün övladlar ata ocağının onlara
verdiyi dəyərləri yaşada bilsin”. - deyir
şair.
İnsanların şəhərə üz tutması, kəndlərin,
ata ocaqlarının tərk edilməsi ağrıdır Sona xanımı.
Sökülmüş barılar,
uçmuş eyvanlar dərd olur ona. Kəndə
ağı deyir şair:
Bu kəndsiz
nəçiyik, kim idik, kimik,
Dərd üstündə qəm naxışı -
yetimdik.
Ruzisini qurda-quşa yedirtdik.
Kimsə
yoxdur ağı desin bu kəndə.
Yaşıl
Təbiətə sonsuz məhəbbət, doğmalıq
süzülür hər kəlməsindən. Yeknəsəq
həyatdan, biganə insanlardan bezəndə təbiətə
üz tutur, möcüzə axtarışına
çıxır Sona xanım. Dərdli
çağlarında özünü vaxtsız çiçəkləmiş
alma ağacına bənzədir, quruyan ərik
ağacı ilə söhbətləşir. Yaşıl
rəngdədir sanki bu şeirlər.
Dərdin,
möhnətin ağırdı,
Səni də kimlər qarğıdı?
Sapsarı
ölüm yağırdı,
Üzündən ərik ağacı.
Təbiətlə insan Sona xanımın şeirlərində
bir vəhdət təşkil edir. İnsanın təbiətləşməsi,
təbiətin insanlaşması -harmoniya var bu poeziyada. İnsana məhəbbət, sevgi təbiət
aynasından keçir, saflaşır, büllurlaşır, təbiilik
qazanır. Tənha ağaca müraciət edir şair:
Gördüm
bu halınla oxşarıq elə,
Mənim ruhum yalqız, sənin taleyin.
Məndən
inciməsin bacım, qardaşım,
Gəlmişəm dərdimi sənə söyləyim.
Qırmızı
Görəsən, Sona xanımın məhəbbət
şeirləri hansı rəngdədir? Zərif,
ülvi, illərin sınağından çıxan məhəbbət.
Acılı - sevincli günlərində sevdiyi insana
dayaq olan, ömür-gün yoldaşına “əlini əlimdən
çəkmə” deyən şairin məhəbbət
şeirlərinin rəngi, yəqin ki,
qırmızıdır. Onları oxuduqca qırmızı rəngin
sehrinə düşür, bir qədər də
paklaşır, ülviləşir insan.
Bu
gündən ümidim yollar, məktublar,
Yanında olacaq yarı canım da.
Sənə
çətin olsa, bircə telimi,
Simurq tükü elə, hazıram orda.
Və ya:
Buludam,
göydən ayrıyam,
Odam,
ocaqdan ayrıyam,
Qərib
dünya qatarıyam,
Sənsiz keçən hər günümdə.
Boz
Sona xanımın palitrası parlaq, işıqlı rənglərlə
zəngindir. Ancaq bütün bu əlvanlığın üzərində
könlü açılmağa qoymayan boz bir örtük var.
Bu örtük insana uşaqlıqdakı kimi bəxtəvər
olmağa imkan vermir. Bu rəngsizlik
Qarabağ torpaqlarının işğalından qaynaqlanır,
mənbəyini vətənin ağrı-acısından
götürür. Sona xanım deyir: “Bu dünyada yeganə diləyim,
arzum Qarabağ probleminin tezliklə həll edilməsi, Azərbaycanın
ərazi bütövlüyünün təmin
olunmasıdır”. Nə rəngdədir görəsən,
vətən həsrəti? Yəqin ki, boz
rəngdə.
Sona xanım əmindir ki, qələbəyə yol səhvlərimizi
dərk etməkdən keçir. Odur ki, Allahdan dünyanı,
özümüzü tanımağa möhlət istəyir:
Bir az möhlət ver, Allah, görüm niyə
beləyik,
Dünyadan ağır dərdə niyə belə
laqeydik.
Gözümüz
görə-görə bu torpağı itirdik,
Bir az möhlət ver, Allah,
Vətən
deyib varmağa,
Bir az möhlət ver,
Allah, dünyanı tanımağa.
Ancaq ürəyi göynədən bu bozluğun
qızılı qələbə ilə əvəz
olunacağı gün uzaqda deyil. Buna Sona xanım kimi
hamımız inanırıq. Yetər ki, ürəyimizdə
kökü ilə torpağa bağlı sarı
çiçəkdəki qədər vətən, yurd sevgisi
olsun:
Sarı
telli aşıq çiçək,
sən
günəşı sevdiyintək
biz bu
yurdu sevəmmədik.
Sən
günəşi sevdiyintək,
Biz sevməyi
bacarmadıq...
Aman, Allah.
İllər
keçir, yaddaş itir,
torpaq
itir.
Yaddaşımı
bitirməyə
Təpər yetir.
Torpağımı
qaytarmağa
ümid
yetir,
igid
yetir,
əsir-əsir, yesir-yesir
gedənimi qaytarmağa
əsirgəmə, yollar yetir.
Aman Allah,
içimizdə
bu
torpağı sevməyə
bir
çiçək təpəri,
çiçək sevdası
bitir.
Yazıma Sona xanımın öz sözləri ilə yekun vurmaq istəyirəm: “...bəzən elə olur ki, insan dolanda ağlayaraq özünü boşaldır. Mən isə dolanda ağlaya bilmirəmsə, bu zaman şeir yaranır”. “Öz ruhunun şəkli”olan bu şeirlər yüksək enerji, təsir gücünə malik olduğundan qəm-qüssəli qəlbi, nisgilli könlü ovuda, ağrı-acını unutdura bilir. Sona xanımın sənətkar xoşbəxtliyi məhz bundadır.
Fəridə
RAMİZQIZI
525-ci qəzet.-
2015.- 30 may.- S.20.