Nadir şahın
tariximizə işıq salan məktubları
Akademik Ramiz Mehdiyevin son dövrlərdə tariximizin tədqiqi
və təbliği sahəsindəki fəaliyyətində
iki məqam, iki çağırış xüsusilə diqqəti
cəlb edir.
Birincisi,
bu işlər, kitablar nəzərimizə çatdırır
ki, biz indiki mərhələdə tariximizə dair
yazılmış əsərlərə yenidən baxmalı,
bir çox məsələləri müasir dövrümüzün tələbləri, müstəqilliyimiz
nöqteyi-nəzərindən yenidən
araşdırmalıyıq. İkinci məqam isə
ondan ibarətdir ki, tariximizi öyrənərkən mənbələrə,
məxəzlərə ən böyük önəm verməli,
müddəalarımızı irəli sürərkən
onlara istinad etməliyik. Şübhə
yoxdur ki, tarixçilərimiz indiyə qədər bir
çox dəyərli mənbələri üzə
çıxarmış və elmi fikirlərini söylərkən
onlara istinad etmişlər. Lakin görülmüş
işlərin əhəmiyyətini azaltmamaqla etiraf edək ki,
son dövrlərdə dünyanın müxtəlif kitabxanalarında saxlanan Azərbaycan,
türk, fars, ərəb və digər dillərdə olan
tarixi mənbələrin tədqiqi, bu işdə gənc
araşdırıcıların iştirakı
günümüzün tələblərinə tam mənası
ilə cavab vermir.
Müstəqilliyimizlə bağlı olaraq xarici ölkə
kitabxanalarından əldə edilən mənbələrin, əlyazma
qaynaqlarının surətlərinin sayı artsa da bu əsərlərin
araşdırılması ilə peşəkarcasına məşğul
olacaq gənc kadrların sayı yetərincə deyil. Yazılı mənbələri,
əlyazmaları öyrənən tədqiqatçı
bir-iki il deyil, on-iyirmi ilə
hazırlanmalıdır və belə bir mütəxəssisin
qayğısına qalmaq lazımdır ki, məişət
qayğıları səbəbindən elmin daşını
atıb başqa yerlərdə işləmək həvəsinə
düşməsin. Bizim üçün mənbələrimizin
mümkün qədər çox sayda ortaya
çıxması, nəşri, tədqiqi, elmi dövriyyəyə
daxil edilməsi müstəsna dərəcədə əhəmiyyətlidir.
Çünki çoxsaylı düşmənlərimizin
bütün qüvvələrini, maddi vəsaitlərini
yalanı həqiqət yerinə təqdim etməyə yönəltdikləri
halda, bizim yeganə və ən kəsərli silahımız
həqiqətdir, tarixi gerçəkliyin olduğu kimi
yazılmasıdır.
Bu
yaxınlarda R.Mehdiyevin elmi redaktorluğu və geniş ön
sözü ilə “Şərq-Qərb” nəşriyyat evində
çapdan çıxmış Əfşarlar dövlətinin
banisi, böyük sərkərdə Nadir şahın məktublaşmaları-cəmi
28 məktub işıq üzü görmüşdür (fars
dilindən tərcümə edən, nəşrə
hazırlayan və qeydlərin müəllifi:Rauf
Şeyxzamanlı, redaktor: Paşa Kərimov). Ön sözdə
akademik Ramiz Mehdiyev Nadir şahın Yaxın və Orta Şərq
bölgəsinin, xüsusilə də Azərbaycan və
İranın tarixində oynadığı rol barədə
fikir söyləmiş, görkəmli dövlət xadimi və
sərkərdənin hərbi, siyasi fəaliyyətini dövlətçiliyimiz
baxımından elmi cəhətdən dəyərləndirmişdir.
Nadir şahın hərb və siyasət sahəsindəki
mübarizəsinin müasir reallığımız, müstəqil
dövlətimizin qarşısında duran vəzifələr
baxımından nəzərdən keçirilməsi zərurəti
xüsusilə vurğulanmışdır. Burada Nadir şahın məktublarının
tariximizin öyrənilməsi baxımından əhəmiyyəti
də elmi cəhətdən əsaslandırılmışdır.
“Nadir
şah: imperiya tariximizin sonuncu səhifəsi diplomatik sənədlər
aynasında” adlı ön sözdə Ramiz Mehdiyev Nadir
şahın Azərbaycan tarixində ki, onun ərazi
bütövlüyünün saxlanılmasındakı rolunu
obyektiv olaraq belə qiymətləndirmişdir:
“Keçmiş SSRİ dövründən etibarən
tarixşünaslığımızda kök salmış
yanaşmaya əsasən Azərbaycan torpaqlarının ikiyə
bölünməsi hadisəsi Rusiya imperiyası ilə Qacarlar
dövləti arasında
imzalanan 1813-cü il Gülüstan və 1828-ci il
Türkmənçay müqavilələri ilə əlaqələndirilir.
Doğrudur, əgər məsələyə sırf
tarixi faktın, yaranmış reallığın rəsmiləşdirilməsi
nöqteyi-nəzərindən yanaşsaq, bu fikirlə
razılaşmaq mümkündür. Ancaq tarixi faktların
məntiqi zənciri və real mahiyyəti mövqeyindən
çıxış etsək, tarix elmində oturuşmuş
sözü gedən baxışın cərəyan etmiş
proseslərin gerçək ardıcıllığını
heç də dəqiq əks etdirmədiyini görmək
çətin olmaz. Məsələnin əsl məğzi
ondan ibarətdir ki, Azərbaycan torpaqlarının
bölünməsi, mərkəzləşdirilmiş dövlətçiliyimizin
dağılması, həmçinin tarixi vilayətlərimizin
bir-birinin ardınca yadellilər tərəfindən
işğalı prosesi 1747-ci il iyunun 21-də,
yəni, görkəmli dövlət xadimi və mahir sərkərdə
Nadir şah Əfşarın (1688-1747) sui-qəsdçilər
tərəfindən xaincəsinə
öldürüldüyü gündən başlayıb”.
Tamamilə doğru fikirdir. Lakin burada əksini
tapmış, tarixçilərimizi düşündürəcək
başqa bir məsələni də nəzərdən
qaçırmaq olmaz. Görkəmli tarixçi alim,
AMEA-nın müxbir üzvü Oqtay Əfəndiyevin çox
dəyərli “Azərbaycan Səfəvilər dövləti”
monoqrafiyasında deyilir ki, Azərbaycanın Osmanlı
Türkiyəsi tərəfindən XVII əsrin əvvəllərinə
qədər davam etmiş işğalı I Şah
İsmayıl tərəfindən əsası qoyulmuş Azərbaycan Səfəvilər
dövlətinin varlığına son qoydu. Yəni,
Səfəvilər dövləti XVIII əsrin əvvəllərinə
qədər yaşasa da, bu artıq Azərbaycan dövləti
deyildi. Akademik Ramiz Mehdiyevin mülahizələrindən
isə belə nəticə çıxarmaq olar ki, nəinki
XVII əsrdəki, I Şah Abbas dövründəki (1587-1629)
Səfəvilər dövlətini, həm də Nadir
şahın qurduğu Əfşarlar imperiyasını eyni
zamanda Azərbaycan dövlətçiliyinə aid etmək
olar. Bu dövlətlərin sərhədləri Azərbaycanın
hüdudlarını aşsa da, farsların və digər millətlərin
nümayəndələrinin dövlətin idarə edilməsindəki
rolu xeyli artsa da, müharibələr nəticəsində Azərbaycan
əraziləri əvvəlki əhəmiyyətini itirsə də,
hökmdar və hakim təbəqə Azərbaycan türkü
olduğunu dərk edən, ana dilində danışan şəxslərdən
ibarət idi. Azərbaycan, onun ərazi
bütövlüyünün qorunması bu hakimlər
üçün vacib məsələ idi.
R.Mehdiyev Nadir şahın hakimiyyətini ondan sonrakı
xanlıqlar dövrü ilə müqayisə edərkən
tarixşünaslığımızdakı bəzi stereotiplərlə
razılaşmadığını bildirir. O qeyd edir ki, doğrudan da,
Azərbaycan xanlıqları dövlətçilik, diplomatiya,
hərb sənəti və mədəniyyət tariximizdə
özünəməxsus rol oynamışdır. Ancaq əslində xanlıqlarımızın tarixi,
onların aqibəti müstəqilliyimizin və
bütövlüyümüzün itirilməsi tarixidir.
Nadir
şah isə ölkənin işğal altında olduğu
ümidsiz bir dövrdə cəmi 10 il ərzində
vəziyyəti dəyişdi, dövrün ən qüdrətli
imperiyasını qurdu. “Nadir şah xanlardan fərqli olaraq
milli vəhdətə nail olmağı bacardı,
döyüş meydanında və diplomatiya sahəsində
atdığı qətiyyətli addımlar hesabına
doğma xalqını parçalanmadan, əsarət və təhdidlərdən
xilas etməyə müvəffəq oldu”.
Ön sözdə tariximizi təhrif edənlərə
cavab olaraq Nadir şahın nümayəndəsi olduğu əfşar
tayfasının türklüyü elmi dəlillərlə bir
daha nəzərə çatdırılmışdır. Burada əfşar
elinin yetirməsi olan görkəmli tarixi şəxsiyyətlər
barədə maraqlı məlumatlar verilir. Akademik Ramiz
Mehdiyev Nadir şahın şəxsi keyfiyyətlərini,
şəxsiyyətini, onu görkəmli sərkərdə və
dövlət başçısı kimi yetişdirən
mühiti, keçdiyi həyat yolunu nəzərdən
keçirərkən yazır: “ Öz gələcək
inkişafı, düzgün təşəkkülü naminə
həmişə uğurlu nümunəyə ehtiyac duyan gənclik
üçün Nadir
şahın qət etdiyi ömür yolu heç şübhəsiz
ki, dəyərli, həm də əyani dərs vəsaitidir.
Obrazlı desək, Nadir şahın həyat yolunu
yalnız öz zəhmətinə, zəkasına söykənərək
sonsuz çətinliklər girdabından ləyaqətlə
xilas olmağın, zirvələrə yüksəlməyin nəinki
özü üçün, həm də xalqı naminə
böyük qələbələr qazanmağın salnaməsi
adlandırmaq olar”. Ön sözdə Nadir şah bəzi
tarixçilərin iddia etdiklərindən fərqli olaraq
böyük sərkərdə olduğu qədər də
dövlətçiliyin inkişafında əvəzsiz rol
oynamış dövlət başçısı, milli
varlığını, türklüyünü dərk edən
vətənpərvər hökmdar kimi xarakterizə edilir.
Nadir şahın sünni-şiə məzhəbləri,
Osmanlı-Azərbaycan türkləri arasındakı
ixtilafları aradan götürmək cəhdlərindən
danışılır.
Qeyd etmək
istərdik ki, Nadir şahın haqqında
danışdığımız məktublaşmaları XVIII
əsrin görkəmli Azərbaycan tarixçisi Mirzə Mehdi
xan Astrabadinin “İnşa” adlı əsərindən
götürülmüşdür. Mirzə Mehdi xan əslən
Səfəvilər nəslindən olmuş, Səfəvi hökmdarlarından
Şah Sultan Hüseynin (1696-1722) və II Təhmasibin
(1722-1732) sarayında yüksək vəzifələr
tutmuşdur. M.M.Astrabadinin geniş biliyinə,
istedadına yüksək dəyər verən Nadir şah
(1688-1747) onu baş vaqiənəvis-sarayın baş
tarixçisi vəzifəsinə təyin etmişdi. Mirzə Mehdi xan Səfəvilər dövründə
də, Nadirin hakimiyyəti zamanında da ölkədə
baş verən bütün əsas siyasi hadisələrdən
xəbərdar idi, buna görə də bu vəzifəsinə
tam uyğun gəlirdi. O, sarayda katiblik-münşilik vəzifəsini
də icra edir, Nadir şahı hərbi yürüşlərdə
müşayiət edir, xarici ölkələrlə
danışıqlarda, dövlətin xarici siyasət məsələlərinin
həllində fəal iştirak edirdi. M.M.Astrabadi “Tarixi-Nadiri”
adı ilə tanınan “Tarixi-cəhanquşayi-Nadiri”,
“Dürreyi-Nadirə”, “İnşa”, “Sənglax” və “Məban
əl-lüğət” adlı dəyərli əsərlərin
müəllifidir. Bunlardan tam adı “Tarixi-cəhanquşayi-Nadiri”
(“Dünyanı fəth edən Nadirin tarixi”) olan əsərdə
Nadir şahın, xələfləri Əli və
İbrahimin, daha sonra ölkəni idarə etmiş şəxslərin
tarixindən bəhs olunur.
Dünya kitabxanalarında bu əsərin çoxlu əlyazmaları
vardır. Kitab dəfələrlə daşbasma və
müasir üsulla orjinalda-fars dilində nəşr edilib.
Əsərin 39 əlyazması AMEA Məhəmməd Füzuli
adına Əlyazmalar İnstitutunda
saxlanılır. Bunlardan 137 vərəqdən
ibarət ən mükəmməli 1827-ci ilin iyulunda
köçürülüb.
Mirzə Mehdi xan “Məbən əl-lüğət”
(“Sözlərin əsası”), və “Sənglax” adlı əsərlərini
ömrünün son çağlarında, təxminən
1760-cı ildə bitirmişdir. “Məbən-əl-lüğət”
cığatay dilinin qrammatik oçerkindən, “Sənglax” isə
cığatayca-farsca lüğətdən ibarətdir. “Məbən əl-lüğət”in tam adı “Sərfü
nəhfi-lüğəti-cığatayi”dir. Qrammatik oçerk
də, lüğət də başlıca olaraq böyük
özbək şairi Əlişir Nəbainin əsərləri
əsasında tərtib edilmişdir.
Mirzə Mehdi xanın “İnşa” əsəri əfşarlar
dövrünün ən məşhur nəsr nümunəsi,
Azərbaycanın, İranın bir sıra qonşu ölkələrin
tarixinə dair dəyərli sənədlər toplusudur. Bildirdiyimiz kimi, M.M.Astrabadi
bir sıra tarixi hadisələrin, diplomatik missiyaların,
müqavilələrin imzalanmasının, rəsmi dövlət
sənədlərinin
tərtibinin bilavasitə iştirakçısı
olmuşdur. Buna görə də onun bu əsəri
dövrün tarixinə dair ciddi mənbə hesab edilir.
Müəllif buraya əvvəlki dövrlərə aid sənədləri,
məktubları da daxil etmişdir. Məsələn, Əmir Teymurun
(1336-1405) Osmanlı imperatoru
İldırım Bəyazidə (1389-1402), Babur şahın
(1483-1530) Seyid Məhəmməd Nurbəxşə, I Təhmasibin
(1524-1576) Osmanlı imperatoru I Sultan Süleymana (1520-1566) və
başqa məktublar belələrindəndir. Topluda
Səfəvi hökmdarlarından Sultan Hüseynə (1694-1722)
və II Təhmasibə (1722-1732) dair sənədlər də
vardır. Lakin sənədlərin, məktubların
şoxu Nadir şah Əfşara aiddir.
“İnşa”ya
aşağıdakı materiallar daxil edilmişdir:
Əyanların təyinatına dair Şah Sultan Hüseynin, II
Şah Təhmasibin, Nadir şahın fərmanları, Nadirlə
Osmanlı dövləti arasında imzalanmış sülhnamə
(sülh müqaviləsi), fəthnamə (qələbə barədə
yazılı məlumat), Mirzə Mehdi xanın vəqfnaməsi,
Nadir şahın İbrahim xanı əhv etməsi barədə
məktubu, Nadir şahın İranın ayrı-ayrı vilayət
hakimlərinə göndərdiyi məktubları, Nadir
şahın Hindistanın fəthindən sonra Rzaqulu Mirzəyə
yazdığı məktub, Mirzə Mehdi xanın Bağdad
alimlərinə məktubu, Nadirin Moğol imperatoru Məhəmməd
şaha, Osmanlı imperatoruna, Rus imperatriçasına,
Əfqan şaha məktubları, Mirzə Mehdi xanın
ayrı-ayrı şəxslərə məktubları.
Qeyd etmək istərdik ki, münşəat (məktub, sənədlər toplusu) eyni zamanda bədii janr olmuşdur və məsələn, Məhəmməd Füzulinin Osmanlı dövlətinin yüksək vəzifəli məmuru Nişançı Paşaya yazdığı, “Şikayətnamə” adı ilə məşhur olan məktubu bədii əsər, nəsr nümunəsi kimi oxunmuşdur və oxunmaqdadır. Görkəmli Azərbaycan şairi, rəssamı və ədəbiyyatşünası Sadiq bəy Əfşarın (1533-1610) cığatayca və farsca məktublardan ibarət toplusu “Münşəati-türki və farsi ke, be müləmməat məşhur əst” (“Müləmməat kimi məşhur olan türkcə və farsca münşəat”) adlandırılmışdır. Onun cığatayca məktubları tərəfimizdən ayrıca kitabça halında nəşr edilibdir. Münşəatlar, məktub və sənədlər toplusu katiblər tərəfindən köçürülər və ən müxtəlif oxucular üçün maraq doğuran sənədlər nümunəsi kimi yayılardı. Müxtəlif Şərq əlyazmaları kitabxanalarında məktub və sənəd topluları-münşəatların əlyazma nüxsələri saxlanmaqdadır.
Orta əsrlər nəsrinin digər nümunələri kimi məktublar, sənədlər səcli-daxili qafiyəli nəsrlə, Şərq poetikasının bədii ifadə vasitələrindən geniş istifadə edilməklə yazılardı ki, bu da onların müasir oxucu tərəfindən oxunub başa düşülməsinə çətinlik törədir. Klassik ədəbiyyatda “münşiyanə üslub” ifadəsi vardır. “İnşa”- məktub və sənədlər, bunlardan tərtib olunmuş kitab, “münşi”-katib, yazıçı deməkdir. “Münşiyanə üslub” dedikdə klassik Şərq bəlağət sənətindən bəhrələnən, müxtəlif bədiiyyat vasitələrindən geniş istifadə edilən məktub və əsərlərin dili başa düşülür. Mirzə Mehdi xanın “İnşa”sında toplanmış farsca məktub və sənədlərdə də poetik fiqurlardan geniş istifadə edilmişdir. Mətnlərdəki yüksək bədii üslub ilkin nəzərə çarpan cəhətlərdəndir. Ümumiyyətlə, orta əsrlərin epistolyar irsinin, rəsmi sənədlərinin dili bilavasitə klassik ədəbiyyatla bağlı idi. Qeyd etmək istərdik ki, çətinliklərə baxmayaraq orta əsrlərə dair epistolyar irsin nəşri və tədqiqinin sürətləndirilməsi zərurəti göz qabağındadır. Nadir şah Əfşarın məktublaşmalarının tariximizin öyrənilməsi baxımından böyük əhəmiyyətə malik olması da şübhə doğurmur.
Əminik ki, Mirzə Mehdi xan Astrabadinin “İnşa” əsərinin bütövlükdə dilimizə tərcüməsi, nəşri və tədqiqi tariximizin, orta əsrlər rəsmi və münşiyanə üslubunun, eləcə də görkəmli Azərbaycan alimi olan müəllifin-Mirzə Mehdi xanın irsinin öyrənilməsi baxımından böyük maraq doğuracaqdır.
Paşa ƏLİOĞLU
AMEA M.Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun direktor əvəzi
525-ci qəzet.-
2015.- 30 may.- S.14-15