Çin - qədim sivilizasiya və
müasir möcüzələr ölkəsi
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Maoist
ideyaların inkişafı
Çan
Kayşinin siyasi ideyaları bütünlüklə
“Çinin taleyi” (1943-cü il) əsərində
ifadə edilmişdir. Çanın şəraiti
Sun Yatseninkindən fərqli idi. Birincisi,
Yaponiyanın təhlükəsi ilə üz-üzə gəldikdə
milli birliyin bəzi ölçülərinə nail
olunmuşdu. İkincisi isə, millətçilər
artıq kommunistlərlə ittifaqda deyildilər. Çan Kayşiyə görə Çinin bədbəxtlikləri
qeyri-bərabər müqavilələrlə başlandı.
“Çinin iqtisadi və siyasi hakimiyyəti
bütünlüklə əcnəbilərin əlinə
düşdü və dövlətin həyatverici qanı kəsildi”.
Mao Tszedun partiya rəhbərliyindəki xarakterik siyasi
ideyaları qeyri-stabil və qarışıq şəraitə
təsadüf etdi. 1926-cı ildə özünün “Çin cəmiyyəti
siniflərinin analizi” essesində Mao soruşurdu: “Sənin
düşmənlərin kimdir? Sənin
dostların kimdir?” Təməl səbəb
ondan ibarətdir ki, Çindəki bütün əvvəlki
inqilabi mübarizlərin belə az şeyə nail olması,
real düşüncələrə hücum etmək
üçün real dostların birləşməsində
onların uğursuzluğu olmuşdu”. Digər
bütün siniflər prinsipial müttəfiqlər idi.
Mao proletariatın liderliyinin əhəmiyyətinə
məhəl qoymurdu. O, təkcə potensial kəndli
üsyanının gücü barədə təkid etmirdi, həm
də onun səmərəliliyini qeyd edirdi. Mao təkid
edirdi ki, siyasi hakimiyyətin ələ keçirilməsi
fundamental əhəmiyyətə malikdir.
Kommunist siyasi təsirinin yayılması heç də
asan məsələ deyildi. Kommunistlərin
başçılıq etdiyi zonalar tədricən
böyüyürdü. Kommunistlərin təsirinin
inkişafının açarı torpaq islahatı üzərində
mərkəzləşmiş sosial siyasət idi.
Çində böyük torpaq islahatı kommunistlər
hakimiyyətə gələndən sonra, 1947-ci illə
1953-cü il arasında başlandı.
Maonun
praqmatik tədbirləri onun iki - “Praktika barədə” (1937-ci il) və “Ziddiyyət barədə” (1937-ci il)
esselərində öz ifadəsini tapmışdır. Onlarda spesifik və praktiki problemlər
vurğulanırdı. “Praktika barədə”
əsəri mücərrəd intellektual doqmaya hücum etməyə
kömək edirdi. “Ziddiyyət barədə”
əsərində isə Çin şəraitlərinin Sovet
şəraitlərindən fərqli olduğunu qəbul edə
bilməyənlərə hücum olunurdu. Maonun
və onun qüvvələrinin mübarizə tarixində
1930-cu ildə cənubdan qaçıb, Kiansi Sovet zonasında
özlərinə baş baza yaratması xüsusi yer tutur.
Ancaq bu baza kasıb və geridə qalmış
idi. Bu dağlıq ərazidə təcrübə
aparmaq da çətin idi.
Maonun
siyasi ideyaları onun “Yeni demokratiya barədə” əsərində
(1940-cı il) cəmlənmişdi, burada
Yaponiyanın məğlubiyyətindən sonra Çn
üçün siyasi və iqtisadi təşkilatlanma təklif
edilirdi. Mao “qeyri-antoqonist ziddiyyətlər”in
ruhunu qiymətləndirdiyindən, kənd təsərrüfatını
və biznesi 1957-ci ildə uğurlu qaydada sosialistləşdirdikdən
sonra inkişaf etdirməli idi. 1942-ci ildə
isə o, “yaxşı qoşunlar və sadə
inzibatçılıq” adlı yeni şüarını irəli
sürmüşdü.
Çində kommunistlərin qələbəsi
inqilabçıları hakimiyyətə gətirməklə,
ölkənin fundamental dəyişikliklərə məruz
qoydu. Çin Xalq Respublikası yaranmamışdan bir ay əvvəl
yeni liderlər elan etdilər ki, onların ilk bir neçə
addımı modernizasiyaya xidmət edəcəkdir. Uduzanların əhval-ruhiyyəsi, bu vaxt onlar
döyüşdən sonra Tayvan adasına
qaçmışdılar, qaliblərin əhval-ruhiyyəsi ilə
kəskin kontrast təşkil edirdi. Millətçi
qüvvələrin qalıqları 8 dekabr 1949-cu ildən sonra
Tayvandakı Tatbeydə rəsmi olaraq fəaliyyət göstərirdi.
Kommunist partiyası Xalq Respublikası elan edəndə
çinlilərin əksəriyyəti başa
düşdü ki, yeni liderlər sənayeləşmə ilə
məşğul olacaqdır. Kommunist siyasi sisteminin ən
başlıca məqsədi Çini böyük dövlət
statusuna qaldırmaq idi. Ona görə də
kommunist siyasətinin “cazibə mərkəzi” kənd yerindən
şəhərə dəyişildi. Lakin
Mao israr edirdi ki, kəndli mübarizəsində ərimiş
inqilabi baxış partiyanı idarə etməkdə davam edəcəkdir.
Sədr Mao Tszedun 1949-cu ildəki bir sıra
çıxışlarında bəyan etdi ki, onun məqsədi
sosialist cəmiyyəti və müəyyən şəraitlərdə
kommunizm dünyası yaratmaqdır.
İlk dövrlərdə iqtisadi və sosial proqramlar
stabilliyi bərpa etdi və müharibədən əvvəlki
istehsal səviyyəsi və planlar faktiki olaraq, bütün
sahələrdə hərəkətə gətirildi. 1950-ci ilin
oktyabrında Xalq Azadlıq Ordusunun qoşunları Çin
Xalq Könüllüləri adlanmaqla Koreya müharibəsinə
girib, Birləşmiş Millətlər Təşkilatının
qüvvələrinə qarşı vuruşdular. 1953-cü ilin iyulunda müharibə başa
çatanda Çin döyüş diviziyalarının təqribən
üçdə ikisi Koreyada xidmət edirdi. Digər problemlərə gəldikdə, tibetliləri
güc vasitəsi ilə tabe etmək üçün 1959-cu
ildə orada üsyan provakasiyası yaradıldı.
1949-1952-ci illərdəki dövr Çində Sovet təsirinin
dəyişilməsi ilə əlamətdar oldu. 1949-cu ilin
dekabrında Mao Moskvaya səfər etdi və 1950-ci ilin
fevralında Dostluq, Müttəfiqlik və
Qarşılıqlı kömək barədə müqavilə
imzalandı. Bir neçə il sonra
isə çinlilər Moskvanı adekvat kömək göstərməməkdə
ittiham etdilər və BMT qüvvələri ilə
Koreyadakı müharibədə Sovetlər onları tək
qoydular. Çinə kömək sahəsində
Sovetlərin buna hazır olması məsələsinə də
artıq şübhə toxumu səpilmişdi.
Çin
iqtisadiyyatının qabarması və çəkilməsi
1953-1957-ci illərdəki birinci beşillik planla
Çinin sürətli sənayeləşməsi
başlandı. Torpaq islahatı da artıq həyata
keçirilirdi. 1953-cü ildən
kooperativlər adlanan kiçik kollektivlər yaranmağa
başladı. Torpaq kəndlilər
arasında bölünürdü. İrəli
çıxmış formalardan biri Sovet kolxozu modelində idi.
Sosializm sürətli qaydada kənd təsərrüfatının
kollektivləşməsinə, sənayenin və
kommersiyanın milliləşdirilməsinə nail olurdu.
Ziyalılığa qarşı siyasət də birinci
növbədə dəyişildi. 1949-cu ildən sonra,
xüsusən Koreya müharibəsinin ilk illəri ərzində
Mərkəzi Komitə müəllimlərə və alimlərə
yenidən təhsil vermək kimi böyük kampaniyaya
başladı. Partiya liderləri
intellektualların yolunu açıq şəkildə
müzakirə edirdi və bu xətti qəbul etdi ki, “Qoy
yüz gül çiçək açsın, yüz fikir məktəbi
mübarizə aparsın”.
Mao ziyalılara partiyanı və hökuməti tənqid
etməyə həvəsləndirməklə, onların
arasındakı təhlükəli elementlərə tələ
qururdu. Liderlərin qiymətləndirmədiyi tənqidə
öz reaksiyasını səmərələşdirmək
üçün alternativ baxışı tələ
metaforası kimi istifadə edirdi.
Çinin
xarici siyasəti, 1953-cü illə 1957-ci il
arasındakı uğurlar və daxili siyasət proqramı
böyük etibar qazanırdı. Koreya
müharibəsinin sonundan Çin iqtisadiyyatı
özünün uzun müddətli transformasiyasına başladı
və hərbi qüvvələr daha yararlı olmaq
üçün yenidən təşkil edildi. Bu dəyişikliklər xarici, xüsusən Sovet sənayeləşmə
modeli əsasında gedirdi. Xarici siyasətin
əsl açarı daxili inkişaf olduğundan və Koreya
müharibəsi ərzində bir sıra mühüm dərslər
mənimsənildiyindən Pekinin xarici işlərə yönələn
hərbi və izolyanist siyasəti zəifləməyə
başladı. 1954-cü ildəki
Hind-Çin konfransında Çin
barışdırıcı rol tutdu və öz xarici əlaqələrini
normallaşdırmağa çalışdı. Baş nazir Çjou Enlay 1955-ci ilin aprelində
İndoneziyanın Bandunq şəhərində keçirilən
Asiya-Afrika ölkələri konfransında Çinin daha aktiv
olan diplomatik rolunu rəmzləndirirdi. Onun
“hamı ilə birlik” şüarı dinc yanaşı
yaşamaq xəttinə uyğun idi. Bu
“Bandunq xətti” onunla xarakterizə olunurdu ki, Çjou dedikdə
ki, Bandunq nümayəndələrinin hökumətləri,
Birləşmiş Ştatlar da daxil olmaqla bütün ölkələrlə
normal əlaqələrə nail olmağa tam
hazırdırlar, bu sözlər bütün dünyanın
geniş diqqətinə səbəb oldu. Bu
təşəbbüsün nəticəsi kimi Çinlə
Amerika Birləşmiş Ştatları arasında səfirliklər
açmaq barədə Cenevrədə danışıqlar
başlandı.
1956-cı
ildə Sovet İttifaqı Kommunist Partiyasının XX
qurultayında partiya Mərkəzi Komitəsinin birinci katibi
Nikita Xruşşov destalinləşmə siyasətini elan
etdi, Stalinin şəxsiyyətinə pərəstişini və
30-cu illərdə aparılan geniş repressiyaları şiddətli
tənqidə məruz qoydu. Çinlilər bir
daha Sovet İttifaqına tərəf meyl etmək barədəki
niyyətlərini elan etdilər. Pekin
1957-ci ildə nüvə silahlarını istehsal etmək
üçün Moskvanın onu informasiya və materiallarla təmin
edəcəyi barədə vədini ala bildi.
Yeni siyasət 1957-ci ilin noyabrında Maonun Moskva səfəri
vaxtı “Şərq küləyi Qərb küləyinə
üstün gəlir” bəyanatının arxasınca gedə
bilərdi. Bu, hərbi mübarizəyə qayıtmaq mənasını
verirdi.
1958-ci ildə Çində “üç
qırmızı bayraq” siyasəti elan edildi - bunların xətti
sosializmin qurulması, Böyük Sıçrayış və
kənd adamlarının kommunasının yaradılması
idi. Sovet inkişaf strategiyasına artan
dözümsüzlük meydana çıxdı,
çünki güman edilirdi ki, Sovetlərin iqtisadi və hərbi
köməyi nəticədə Çinin müstəqilliyinin
eroziyasına gətirib çıxara bilər. Məsələ
belə qoyulurdu: ya modernləşmə Qərb yolu ilə
Çini sosializmə aparacaqdır, ya da ölkə nəsə
unikal bir çinli olana çevriləcəkdir.
Kampaniyalarda
kütlənin iştirakı proqramların öyrənilməsi,
“sinfi düşməni” məlum etmək üçün
“acı danışma” iclasları artıq Çin mənzərəsinin
bir xüsusiyyəti olmaqla, Böyük
Sıçrayış etmək illəri ərzində
aparıcı həyat yoluna çevrilmişdi. Ölkə
liderliyi yenidən öz inamını kəndlilərə
arxalanmağa keçirdi və kənd təsərrüfatının
inkişafına prioritetlilik verildi. Mao
şəhərdə inqilabi dəyərlərin eroziyasına
daim fəal müqavimət göstərməyə
başladı. Kənd adamlarının
kommunası nəzərdə tutulan səmərəli sosial dəyişikliklər
üçün alətə çevrildi. 1959-1960-cı illərdə 1000 şəhər
kommunası yaradıldı, kommuna hərəkatı mahiyyətcə
kənd qaydalarına əsaslanırdı. Kommunalar ilk öncə yaradıldıqda köhnə
dəbli kommersiyanı və sosial nümunələri ləğv
edəcəkdi.
1961-1965-ci illər artıq əvvəlki üç ilə
bənzəmirdi. Reallıq göstərirdi ki, Çinin hərbçilərin
və təhlükəsizlik orqanı işçilərinin
rolu artmışdır. Partiyaya qəbul
qaydaları sərtləşmişdi. Bu
vaxt ordu yeni müdafiə naziri Lin Byaonun
başçılığı altında öz
sıralarında dissidentlərə qarşı “təmizləmə”
hərəkatına başladı. Mao
“ikinci xətti” hərəkətə gətirdi, bu,
“partiyanın və dövlətin istiqamətlənməsi,
siyasət məsələlərinə diqqəti artırmaq”
idi. “Birinci xətt”
inzibatçılığı 1959-cu ildə Çin Xalq
Respublikasının sədrliyini ələ keçirmiş
Lü Şaotsiyə qarşı idi.
Mədəni inqilab ərzində edilən
açıqlamalar həmçinin nəzərdə tuturdu ki,
Maoya və onun proqramlarına müxalifət
böyümüşdür. Hərəkat tezliklə
kənd yerlərində ağalıq edirdi və partiya
sıralarını təmizləmək cəhdlərində
böyük effektə malik oldu. Maonun
ideyalarını öyrənməyə ehtiyac olduğu barədə
və inqilabi mübarizənin şərəfinə
çağırış vurğulanırdı. Pekinin başlıca hədəfi Moskva idi. 1962-ci ildəki Kubadakı Sovet-amerikan böhranı
Çin-Hindistan mübarizəsi ilə üst-üstə
düşdü və bu, çinliləri inandırdı ki,
Sovetlər “təslimçilərdir”. Pekinlə
Moskva arasında polemika gücləndi. Çinlilər
“özünə güvənməyə” keçdilər.
Çin ordusu çinlilərin siyasi həyatında
hətta daha böyük bir yer tutdu.
Mədəni islahatlar adı altında mədəni inqilab 1966-cı ildə başlandı. Mayın 7-də Mao mədəni və təhsil işlərində ordunun məsuliyyət daşıdığını məlum qaydada bildirdi və millət üçün ordunun “böyük məktəb” olduğu barədəki ideyanı irəli sürdü.
Avqustun 5-də Mao özünün “Qərargahı bombalamaq” şüarını elan etdi. Mərkəzi Komitənin daxilində Mao və Lin Byao dəstək qazanmağa başladılar. Lü Şaotsi və başqaları tənqidə tabe oldular və Maoya loyallıq bəyanatı verməklə tövbə etdilər.
1968-ci ilin oktyabrından sonra Mao inqilabiliklə üzləşməyin sonu kimi yeni fazanın başlanması siqnalını verdi. Çin xarici işlər naziri Birləşmiş Ştatlarla dinc yanaşı yaşamağa əsaslanan müqavilə bağlamağı təklif etdi. Sovet İttifaqı ilə isə 1969-cu ildə sərhəd münaqişəsi kimi kiçik Ussuri insidenti baş verdi.
Yeni partiya nizamnaməsində Mao lider kimi adlandı, Lin Byao isə ikinci şəxs olmaqla varis kimi seçildi. Maonun şəxsiyyətinə pərəstiş “kiçik qırmızı kitablar” atmosferində qızışdırıldı, onun şərəfinə kütləvi miqyasda cürbəcür təbliğat vasitələri buraxıldı. Lakin Maonun siyasi nailiyyəti birinci növbədə onun şəxsiyyətinə və xarizmatik hakimiyyətinə əsaslanırdı. Linin yerini tutmaq üçün isə baş nazir Çjou Enlay sonrakı nömrə mövqeyinə keçdi.
1971-ci ilin iyulunda Birləşmiş Ştatlarla pinq-ponq (stolüstü tennis) diplomatiyasında ən dramatik hadisə baş verdi. Prezident Riçard Nikson 1972-ci ilin fevralında Pekinə səkkiz günlük səfər etdi. Nikson və baş nazir Çjou Enlay mədəni əlaqələr və ticarət sahəsində dəyişikliklər baş verməsinə aparan sazişin imzalana cağını və qarşılıqlı əlaqələrin müəyyən şəraitlərdə normallaşdırılacağını elan etdilər. Mao Niksonu qəbul etdi.
(Ardı var)
Telman
Orucov
525-ci qəzet.- 2015.- 7 noyabr.- S.26