Nağıl adam -
(portret-povestdən parçalar)
Sevdiyim və
məni sevən bütün dostlarıma ithaf edirəm.
“Uşaq vaxtı bir
çox nağıl oxudum.
Nağılla yaşadım...
Nəhayət,
mən də bir nağıl
oldum”.
Sinan
Yağmurun
“Eşqin
göz yaşları” kitabından
“AYDIN
ÜÇÜN AYDIN TƏKDİ...”
Aydını
mənə doğmalaşdıran bir amil də bəlkə
onun həm də Leriklə bağlılığıdır.
Bir vaxtlar Lerik rayonunda təhsil şöbəsinə
başçılıq etmiş Gülağa Rüstəmovdan,
yerli rayon qəzetinin redaktoru olmuş Həmzə Vəliməmmədovdan,
dəfələrlə evində qonaq qaldığı
Abdulhüseyn kişidən, qısa müddətə də
olsa, müəllim həmkarları rəhmətlik
Əlihüseyn müəlimdən, onun həyat yoldaşı
Səidə xanımdan indi də ağız dolusu minnətdarlıqla
danışır.
Hə,
deməli, ali məktəbi yeni bitirən Aydını 1974-cü
ildə müəllim kimi təyinatla Lerik rayonuna göndərirlər.
Və o
da nə az-nə çox, düz üç ay bu rayonun
Çayrud kəndi ilə qonşu Andurma kəndində rus
dili müəllimi işləyir.
Andurma da
yadında qalıb, Çayrud da, hələ Orandda bir Kamran
kişi vardı, o da... Rayonun sayılıb-seçilən
köhnə kişilərindən idi və o kişinin
oğlu - hələ tələbəlik illərindən dostu
olan İmranın dəvətilə Aydın onların evlərində
qonaq da qalıb.
Və əgər
Orandda olubsa, o tərəflərə yol Pirəsoradan
ötüb keçir, deməli, o elin ağsaqqalı
Meyxoş kişini, Hacı Meyxoşu da tanımış olar.
Aydın
Lerikdən, o dağların gözəlliklərinin rayihəsinin içində olmaqdan,
zənnimcə, hələm-hələm ayrılmazdı, əgər
atası Əhməd kişi işə qarışmasaydı.
Aydın
Lerikdən söz düşəndə bir vaxtlar elə mənim
də çox sevdiyim, adı-sanı ilə
öyündüyüm gözəl bir insan olan Abdulhüseyn
Abdullayevin adını indi də hörmət və ehtiramla
çəkir.
Aydın
təyinatla Lerikə müəllim işləmək
üçün göndəriləndə köklü-köməcli
bu torpaqdan olan Abdulhüseyn müəllim o illərdə
qonşu Astarada rayon milis idarəsinin rəisi işləyirdi.
Aydını
“saf su” pərəstişkarı olmaqdan çəkindirə
bilməməsinə, arada bu işinə görə onu
qınamasına rəğmən oğlundan belə uzaq məsafədə
aralı dayana bilməyən ana, Əhməd kişinin iki
ayağını bir başmağa yığır ki,
heç işi-gücü də lazım deyil, bəs, necə
eləyirsən elə, oğlumu geri, evə qaytar.
Dostumuz
sarıdan elə anası qədər narahat olan atası da həmyerlimiz,
əslən Zöhrab kəndindən olan qohumları, o vaxtlar
Ali Məhkəmənin sədri işləyən Abdulla
İbrahimovun qardaşı, milis polkovniki, DİN-in idarə rəisi
Davud İbrahimovdan oğlunun Şabrana (o vaxtkı Dəvəçi)
qaytarılmasına köməklik göstərilməsini
xahiş edir.
Davud
İbrahimov haqda burdaca belə bir faktı xatırladım ki,
o, keçmiş sovetlər dönəmində
respublikamızda ən cavan yaşda milis polkovniki rütbəsi
almışdı. Respublika DİN-də müxtəlif rəhbər
vəzifələrdə çalışmışdı, bir
ara nazirliyin kadrlar idarəsinin rəisi də olmuşdu.
O
kişilərin hörmətinə Abdulhüseyn müəllim
Aydını evində qonaq saxlayır. Kifayət qədər
diqqət göstərib:
- Hələ
get işə başla, sonra baxarıq, - deyə əvvəlcə
onu təyinat yerinə, üç ay işlədikdən sonra
da Şabrana, ata-anasının yanına yola salır.
İki il
əvvəl Çuxurəzəmi tərəfə
getmişdik və Aydın da səfərimizdən,
bir günün xatirələrindən doğan
“Ömrümüzə
yazılan gün” adlı bir kitab yazmışdı. (İndi
bu danışdıqlarımı da Aydın, bax, o kitabda
yerli-yataqlı, elə maraqla təsvir edib ki...) Və söhbətin
bu yerində mən o kitabdan sətirləri sözümə
qatıram...
lll
“1974-cü
ildə Pedaqoji İnstitutu bitirmiş, romantik arzularla
yaşayan aranlı bir gənc kimi öz xahişim ilə təyinatımı,
qan təzyiqi-filan fikirləşmədən, ucqar dağ rayonu
olan Lerikə almışdım.
Təbii
ki, bu hərəkətimdən gec xəbər tutan rəhmətlik
atam təyinatımı dəyişdirmək üçün
kimlərə xahiş-minnət etməyi
ölçüb-biçəndən sonra məni də
yanına qatıb Davud əminin yanına yollandı.
Davud əmi
də belə çətin bir işlə bağlı
xahişi yerinə yetirə biləcək yaxın, ərki
çatan adamları yada salmaq üçün, təbii ki, əvvəlcə
bir qədər fikrə getdi. Sonra da qarşısındakı
neçə-neçə telefondan birinə əl atdı.
Dəstəyin
o başındakı kim idisə, onunla əvvəlcə xidməti
işləri ilə bağlı hal-əhval tutdu. Sonra da
yaxın, məhrəm adamlar kimi ailəvi söhbətə
keçdilər. Və bundan sonra Davud əmi mənim məsələmi
də açıb ona dedi.
Dəstəyi
yerə qoyub “əmioğlu”suna, atama üzünü tutub məmnunluqla:
- Astara
rayonunun milis şöbəsinin rəisi ilə
danışırdım, - dedi, - Abdulhüseyn Abdullayevlə. Mənə
yaxın, əziz, doğma bir adamdır. Özü də əslən
Lerikdəndir. O bölgədə böyük xətir-hörmət
yiyəsidir. Etibarlı adamdır. Qayda-qanun dairəsində əlindən
gələni əsirgəməyəcək.
Ertəsi
gün Bakıdan Lənkərana avtobusla yola düşdüm.
İlk dəfə doğma ölkəmdə - respublikamda sərhəd
dirəkləri ilə üz-üzə gəldim. O vaxtkı
Puşkin (indiki Biləsuvar) rayonu ərazisində Sovet (rus) sərhədçiləri
avtobusumuzu saxladılar. Sənədlərimizi, cənub sərhəd
zonasına getmək üçün buraxılış vərəqələrimizi
yoxladılar.
Astarada
evində qonağı olduğum, halal duz-çörəyini
kəsdiyim o günlərdə Abdulhüseyn əminin ailəsi
ilə də tanış oldum. Ailənin sonbeşiyi, ərköyün
olduğu qədər də dərrakəli, balaca Rövşənlə
əməlli-başlı dostlaşdıq.
Elə
Rövşəndən öyrəndim ki, böyük
“qaqaşı” Tofiq Bakıda həkimlik oxuyur, bacısı isə
müəllimə olacaq.
Günorta
Abdulhüseyn müəllimgildə nahar edib Lerikə yola
düşdük. Atasının səfər üstdə
olduğunu bilən Rövşən ondan pul istədi.
Abdulhüseyn müəllim də əlini şalvar cibinə
aparıb pul çıxartdı. Qırmızı
onluqları görən oğlanın səsi hələ də
qulaqlarımdadır:
- Uy daad!
Ata, bu pulları işdə qazanmısan?
Əlbəttə,
səfər üstdə əynini dəyişən və təbii
ki, əynini dəyişməklə yanaşı cibini də
“dəyişən” rəisin hərəkəti az-para mənə
tanış idi, ancaq balaca oğlanın bu zirək
sualından qeyri-ixtiyari mənim də
qımışdığımı sezən rəis ata da
özünü saxlaya bilməyib qəhqəhə çəkdi...
Hər ikimiz uğunub getdik.
Ancaq mən
sonralar bildim ki, həmin gözüaçıq, diribaş
oğlan böyüyüb ali hərbi məktəbdə
oxuyacaq, zabit olacaq, doğma Azərbaycan torpaqlarının
bütövlüyü uğrunda erməni qəsbkarları ilə
müharibədə qəhrəmanlıqla
döyüşüb şəhid olaraq ən yüksək təltifə
- Azərbaycanın Milli Qəhrəmanı adına layiq
görüləcək, Lənkəran şəhərində
büstü ucaldılacaqmış...
Arabir
Davud əmi ilə görüşəndə məni də xəbər
alan Milli Qəhrəman atası, yadımda əmi qədər
əziz, doğma olan o ağayana, əsilzadə Abdulhüseyn
Abdullayevi axtarıb tapmağa, nəsə təsəlli verməyə,
sözlərimlə onun böyük ata dərdini
yüngülləşdirməyə ürək eləmədim.
Ancaq Abdulhüseyn müəllimlə
tanışlığımdan xəbəri olan Novruz müəllim
onun bir neçə il bundan əvvəl vəfat etdiyini deyəndə
gözlərim önünə 38 il bundan qabaqkı dəli-dolu,
dəcəl bir oğlan və o dəcəl oğlunun
gözüaçıqlığına, zirəkliyinə
daxilən sevinən bir ata - orta boylu, dolu bədənli, milis rəisindən
çox, ürəyi işıqlı-nurlu bir müəllimə
oxşayan ziyalı bir insan - Abdulhüseyn əmi gəldi.
Qəhərimi
güclə boğa-boğa yazdığım sətirləri
tamamlamağa çalışdım: “Cənnətdəki
ata-oğul görüşünüz mübarək!..”
lll
Bax, elə
o vaxtdan, Lerikdən qayıdandan sonra - hə, yenə
qayıdım Aydının Lerikli günlərinə -
1974-cü ilin noyabrından Aydın da gəlib ilişib
qalır Şabranda. Dəfələrlə paytaxta yerləşib
yaşamaq üçün şərait yaransa da, o, eldən-obadan,
sevib-hörmət etdiyi, həm də hörmət
gördüyü insanlarla bir cameədə yaşamağı
üstün tutur və hamının istəklisi olaraq da yaşamaqdadır.
Bizim
Lerikdə bir Aydın Tağıyev də var idi və o da
şair idi. Dağlar diyarındakı o bir neçə
aylıq “gərgin” əmək fəaliyyəti dövründə
dostumuz, bizim Aydın qripləyir. Aspirin almaq üçün
o zamanlar rayon mərkəzindəki iki əczaxanadan birinə
girib lazım olan ilacı soruşur.
Əczaçı
dolabların arasında aspirin axtara-axtara təhər-tövründən,
ən əsası isə şivəsindən bu yerlərin
adamına oxşamayan Aydından:
- Buraların
adamına oxşamırsan, kimsən, nəçisən,
haralısan, -deyə sakit-sakit (təbiəti beləydi), ancaq
sicilləmə suallar verir.
-
Aydın da elə əczaçı kimi asta-asta:
- Bəs
belə-belə... Şabrandanam, müəlliməm, Andurmada
müəllim işləyirəm, təyinatla təzə gəlmişəm,
-deyir.
Qonaqpərvər, dostcanlı əczaçı da ta bayaq əlini qonağa uzadıb:
- Tanış olaq, Aydın Tağıyev, -deyir.
Bizim Aydın da adaşının əlini sıxıb:
- Necə dedin, Aydın Tağıyev, qardaş, nə xoş təsadüf, biz həm adaş, həm də familiyadaşıq ki! - deyir və iki Aydın köhnə kişilər kimi döş-döşə gəlib sağ, sol çiyinlərini bir-birinə toxundururlar. Vallah, bu sayaq tanışlıq, görüş, qucaqlaşma əslində qardaşlıq andı kimi bir şeydir.
Hal əhli olmaqda şabranlı yazıçı Aydından heç də geri qalmayan lerikli “cəllad” Cehinin oğlu şair Aydın ta bayaq əczaxananın qapısını bağlayıb üstündən də “bağlıdır” işarəsi asır, dostunu arxa otağa, anbara dəvət edib iş stolunun üstündə, olan-olmaz ehtiyatından süfrə düzəldir, aptekdəki təmiz 96 dərəcəli tibbi spirtlə dolu iri bir şüşəni də qoyur ortalığa. Lerikin də saf, təmiz suyuna nə gəlib?
Bu təmtəraqla hər iki Aydın tanışlıqları münasibətilə badə qaldırıb sonralar uzun illər davam edəcək dostluqlarının şərəfinə vururlar. Elə o məclisdə Cehinin oğlu lerikli Aydın öz şeirlərindən, bizim Aydın da sevdiyi şairlərdən yaddaşında olanlardan şeir deyib əhvallarını xoş edirlər.
Yeri gəlmişkən, lerikli Aydının atası həqiqətən “cəllad” idi. Ancaq malın, heyvanın cəlladı. Kişi qəssab idi.
Nəhəng cüssəli bu kişi üç-dörd adamın gücü çatmayan buğanı parçalayıb bir anda yerə sərər, kimsənin də yardımı olmadan boğazını üzüb bir kənara itələyərdi.
O
Aydın - şair Aydın da dostum idi. Atası da məni
tanıyır, o kişinin sənətinə, daha doğrusu sənətinin
məhsuluna ehtiyacım olanda ən yaxşı yerindən payımı
ayırıb verirdi. Yaxşı, mərd adam idi.
Görkəmli
yazıçımız Seyran Səxavətin
sözüdür: “Bütün qələm əhli bir-biri ilə
qan qohumudur”.
Düşündürücü
olduğu qədər də real, həqiqətə uyğun
yanaşmadır.
O, əczaçı-farmasept
Aydın Tağıyevin şeirləri həmin vaxtlar Lerikdə
çıxan “Bolluq uğrunda” qəzetindən uzağa getməsə
də, yaşadığı eldə-obada, tanıyanların,
dostlarının arasında sevilə-sevilə oxunub, müəllifini
həm də şair kimi tanıdıb. Elə indi də
Aydın Cehi oğlu daha çox şair kimi yadda qalıb, beləcə
də xatırlanır.
lll
İnsanlar
üz-üzə, göz-gözə bir-birinə aça bilməyə
çətinlik çəkdikləri ən səmimi
duyğularını, etiraflarını məktublarla ifadə
ediblər. Yazışmalarla çox dostluqlara körpü
salınıb, çox qovğalar barışıq tapıb, ədavət,
küdurət səmimiyyətə, qarşılıqlı
hörmətə çevrilib.
Hayıf,
elektron texnologiyaların belə sürətli inkişafı o
sayaq yazışmaların, məktublaşmaların nöqtəsini
elə qoydu ki, birdəfəlik tarixin yaddaşına, “arxiv”lərə
ötürdü.
lll
Sözümün
bu yerində, oxucusunu duyğulandıran,
duyğulandırdıqca da düşündürən, həyat
eşqi ilə dolu, ağrıya-acıya divan tutan, ürəkdə-qəlbdə
ümid atəşi yandıran, dosta, dostluğa məşəl
olan saf səmimiyyət ünvanlı bizim Aydınların
ötən əsrin yetmişinci illərdəki
yazışmalarından, lerikli Aydının şabranlı
Aydına yazdığı üç məktubu,
vergülünə, nöqtəsinə toxunmadan, olduğu kimi
təqdim edirəm.
lll
Bir məktub
oxudum, dost əllərinin,
İzini
sətrində, sözündə gördüm.
Sözlər
arasında söz oxuyanam,
“Əyrisin”
də gördüm, “düzün” də gördüm.
lll
Uzaqlar
gözümə yaxın göründü,
Könül
dilə gəlib dindi, nə dindi.
Önümdə
məktubun aynaya döndü,
Onda mən
dostumun özün də gördüm.
lll
Haşiyə:
O zamanlar bizim Aydın “Ulduz” jurnalında çap olunan “Buz heykəllər
əriyir” adlı hekayəsini lerikli Aydına göndəribmiş.
Bu da Aydının adaşının hekayəsinə nəzmlə
verdiyi cavab:
Oxudum mən
hekayəni,
Orda yanar
ürək gördüm.
Gələcəyə
inam gördüm,
Arzu
gördüm, dilək gördüm.
lll
Öz vurğusun üstün tutan,
Səsini
səslərə qatan,
Haya gələn,
dada çatan,
Bir
könülü kövrək gördüm...
Çox
şadam, şadam, dostum! Səni təbrik edirəm! Hər
igidin bir eybi olan kimi, sənin də hekayənin eybi hekayənin
sonundakı ünvan - bircə “Dəvəçi”
sözüdür. Çox yersiz sözdür. Məncə, tənqidi
nöqteyi-nəzərdən, onu hekayədən atmaq
lazımdır. Amma “xam”lar onsuz da məni doyunca təbrik etdilər.
- Ay
hörmətli, ay səmimi
Böyük
qəlbli cırtdan dostum.
Sənin
müştəbehlər kimi,
Nə
çoxdur iddian, dostum.
lll
Zil yerinə
çalma bəmi,
Onsuz bunu
“qanır” hamı...
Damla ikən,
ümman kimi,
“Mənəm”,
“mənəm” deyən dostum.
Hələlik,
bu qədər dostum “a”. İncimə, nə vaxt böyüsən,
adını da “A” yazacağam... Yəni, Anar demişkən,
qaldı yaşıl ayın başına... Dostum, xahiş
edirəm, bu dəfə şair dilində yox, “adam” dilində
bir məktub yaz, görüm necəsən, işlərin necədir?
Dostum, mən çörəksiz yaşayaram, yumorsuz yox! İncimə. Gülüş ağlayanlarındır! Gülüşün də növləri var...
Nə isə, öpürəm səni! Cavabını gözləyirəm!
Dostun “A”.
Lerik, 18
fevral, 1975.
Bir həftəyə
cavab yazan,
Bu
cavabın bir ay çəkdi.
Dostum, niyə
susursan sən,
Deyən könlüm
haray çəkdi.
Aydın,
əzizim, sənin bu məktubun gecikdi. Yaman darıxdım. Qərara
almışdım ki, axşam sənə məktub yazım,
gündüz məktubunu aldım...
Çoxdur
səbrü qərar məndə,
Amma
günüm aya döndü.
İntizarın
yükü indi
Çiynimə
nə yaman çökdü...
Dostum, sənə
yazmaq, səninlə yazışmaq mənim üçün
daxili, qəlbdən gələn zərurətə
çevrilibdir. Səni oxumaq mənə xoşdur.
Çünki:
Məni məncə
anan sənsən,
Mənə
məncə yanan sənsən.
Məni məncə
qanan sənsən,
Aydın
üçün Aydın təkdir!
Nə isə,
dostum, belə işlər. Antuan de Sent Ekzüperi deyib ki,
palıd ağacı əkənlər tezliklə onun kölgəsində
dincəlməyi güman edirlərsə, yanılırlar
(Dostluq barəsində).
R.Taqor
deyib ki, insan da torpaq kimidir. Torpağın özündə
gizlənən qızıl damarından heç vaxt xəbəri
olmur.
“Soldurulmuş
çiçəklər, sındırılmış qəlblər,
yolundan saqındırılmış amallar,
söndürülmüş istedadlar azdırmı həyatda?
Onları görmək lazımdır...” (Sitat
Aydınındır).
Bir də
ki:
O qəlbə
mən qəlb demərəm,
Alışmasa,
yanmasa o.
Yanmayırsa,
demək onun,
Nə
eşqi var, nə arzusu.
lll
Çoxdur
sözüm, deyəm gərək.
Məni
anan, duyan gərək.
Kimə
lazım, kimə, ürək,
Hay
salmırsa döyüntüsü.
Sənət
həm istedad, həm də zəhmətdir. Onu yaratmağa
imkan gərəkdir. Onu yaşatmağa zaman gərəkdir. A
dostum:
Doludur qəlbimiz
neçə əsərlə,
Bir vursun
nəbzimiz gələn səhərlə.
“Biz hələ
damlayıq” demə, qəhərlə,
Çağlamaq
gərəkdir, coşmaq gərəkdir.
Aydın,
dostum, sən bilirsən ki, mən hərdənbir daxili zərurətdən
doğan bir həvəslə şeir yazıram. Dərc olunmaq
üçün yox, çap olunmaq üçün yox,
ürək boşaltmaq üçün.
Yazdıqlarım
qələmdən necə tökülürsə, elə də
qalır. Sonradan işləmirəm. Lənətə gəlsin
sənin yumoreskan...
Ocaqqulu...
Qatırı axsaq olanın atasına...
(Müəllif
qeydi: Bizim Şabranlı Aydın danışır ki, o illərdə
Lerikli adaşıma “Ədəbiyyat və incəsənət”
qəzetində çap olunan “Hansı birimizi axtaracaqlar”
adlı yumoristik bir hekayəmi yollamışdım. Hekayənin
qısa məzmunu belə idi ki, işini-gücünü
atıb şairliyə qurşanan üç dosta şeirlərini
göndərdikləri redaksiyalardan yalnız eyni cavab gəlir:
“Bədii cəhətdən zəif olduğuna görə
çap edə bilmərik”.
Bir
gün yenə redaksiyalardan aldıqları belə bir məktubdan
sonra özlərini şair hesab edən dostlar qəmlərini,
kədərlərini dağıtmaq üçün xudmani bir
yerdə oturub bala-bala vururlar.
Bir-birlərini
tərifləyə-tərifləyə xumarlanan dostlar bir-birlərinə
təsəlli verməyi də unutmurlar: “Darıxma, vaxt gələr,
səni axtararlar...”
Ayıq
olan dostlardan biri özünü saxlaya bilmir, bozarır: “Bəsdir,
mən bu gündən daha yazı-pozu ilə qurtardım. Bəyəm
birik, ikiyik?... Hansı birimizi axtaracaqlar?”)
...Nə
isə, cırtdan, sən məni tipikləşdirdin. Çox
sağ ol, şadam. Mən səni gələn məktubumda həm
tipikləşdirəcəyəm, həm də əbədiləşdirəcəyəm...
Görüşərik...”
Bu da məktubun
sonu, bərsiz-bəzəksiz. Arxasında səmimiyyət gizlənən
incə ərköyünlük, ya da
“sağollaşmıram, cavabını gözləyirəm
ha” nə bilim, daha neçə yerə yozmaq olar...
Real vəziyyətin
analitik dillə real təsviri, insan qəlbinin, ruhunun,
duyğularının ağrılı etirafları, dərin
lirizm, bir cümlə ilə bir dünya ciddi mühakimə,
yumor, bir sözlə qələmin ruhun marağına köklənmiş
hər əhvalı kükrəyir o Aydının bu Aydına
ünvanladığı o məktublarda...
Elə
bir zamanlar mənim də yaxşı tanıdığım
dostum, indi axı sənə verə biləcəyimiz nəyimiz
var ki? Və nəsə də verə bilsək belə, indi o
sənin nəyinə gərəkdir? Mariya Svetayeva Vladimir
Mayakovskinin ölümünə yazdığı şeirlərindən
birində deyir: “İlahi, öz
günahkar bəndənin ruhuna rahatlıq ver”. Sən isə
öz istedadınla Tanrının, İlahinin sevimlisiydin.
İndi ancaq uca Yaradandan biz də sənin günahsız ruhuna
rəhmətlər diləyirik.
lll
Qəlbi dost sevgisi ilə alışıb yanan o lerikli Aydının mənim əlimə keçən “Düşüncələr” silsiləsindən bir şeirində:
Deyirəm dost-dostdan ayrılaydı kaş,
Qara
daş qayadan ayrılan kimi...
Qəlblər
yox, dəyanət, əhd olaydı daş,
Daşilqar,
daşpeyman olaydı hamı:
- deyir,
dost adının əzəmətini, ucalığını,
dostluqda dəyanəti daş kimi möhkəmlikdə
görür...
O
Aydın da elə bizim şabranlı Aydın kimi ipək
xasiyyətli, qərəzsiz, hansı əhvalda olur-olsun, həm
də işini bacaran günahsız bir adam idi. Əgər bir
günahı vardısa, o da bəxtinə düşən
amansız zamanda qərəzsiz yaşamağı,
yaşadığı natamam ömürdə şeir
yazmağıydı.
“Ürək
xonça deyil açasan” - deyirlər. Ancaq ürək bəzən
xonça tək açılır da, bax beləcə,
Aydınlarınkı kimi.
O müqəddəs
xonçanı açılmaq qüdrətinə
çatdıran əxlaqa, mənəviyyata, səmimiyyət və
sədaqətə alqışdan başqa nə demək olar?!
Bu alqış payının da hamısı yuxarıda
sadaladığım keyfiyyətləri ilə üz tutub
göz-gözə gəldiyi, kəlmə kəsdiyi, əlin
sıxıb dost dediyi tanıdıqlarının sevimlisi olan
bizim Aydına yaraşır və birbaşa elə ona aiddir.
Aydının
gedib-gəldiyi, “gəzib-dolaşdığı”,
yaddaşından silinməyəcək şirin xatirələrlə
dolu hələ çox “ünvanlarla” məktublaşmaları
var.
- Daha
keçib, gəl aç birlikdə oxuyaq,- desəm də hələlik
razı olmadı. Ancaq yəqin ki, elə o məktublar da
maraqlı olar, nə vaxtsa “məxfilik” qrifini yırtıb
işıq üzünə çıxar.
lll
İki
Aydının dostluğundan bir məktub da qalıb - son
görüşlərinin məktubu. Ancaq bu məktubun
yazılı mətni yoxdu, yaddaş mətni var. Və mən
dostumun, bizim Aydının
yanğı ilə mənə
danışdığı o mətni yazıya
köçürürəm.
Aydın
danışır ki, aradan neçə il ötəndən
sonra, iş-güc, ailə qayğıları
başımızı necə qatdısa, daha oturub, ürəyimizi
boşaldan gen-bol məktublar yaza bilmədiyimizdən,
keçdik şəhərlərarası telefon
danışıqlarına, şükürlər ki, hər
ikimizin evində telefon vardı. Hərçənd ki, dəqiqəsi
o vaxtın pulu ilə heç də ucuz olmayan o telefon
danışıqlarında, necə deyərlər, salam-əleyk
edir, həsbi-hal tuturduq.
Məktublaşmanın
arasını kəssək də, mən (yəqin ki, lap dəqiq,
daha doğrusu yüz faiz elə o Aydın da) bilirdim ki,
“gözümüz gözümüzdən uzaq olsa da,
könüldən könülə yollar görünür...”
Beləcə,
aradan aylar-illər keçir, Aydın lerikli dostlarından
adaşını xəbər alıb hal-əhval tutur, yəqin
ki, o da tanıyanlardan Şabran elində binələnən
dostu sarıdan məlumatlıymış...
... Nə isə... Nağıl dili yüyrək olar, - deyirlər, zaman gəlib yetişir 1994-cü ilə. Aydın deyir ki, o zaman mən yenicə yaradılmış Siyəzən rayonunun yerli “Çıraq” qəzetinin redaktoru idim. Rayonda mətbəə olmadığından qəzeti Bakıda, “Azərbaycan” nəşriyyatında çap etdirirdim. Bu da bir ətək pul, ən əsası, vaxt tələb edirdi. Yerli mətbəə üçün isə linotip, çap maşını lazım idi.
SSRİ-nin təzəcə dağıldığı vaxtlar idi. Çap üçün həmin avadanlıqlar isə Rusiyadan gətirilirdi. Daha o Rusiya nə gəzirdi...
Məlum, çətin illər idi. Və burası da məlum idi ki, qəttəzə belə avadanlıqlar respublikamızın digər rayon qəzetlərinin sovetlərdən qalma mətbəələrində olmamış olmaz. O vaxt respublikanın Mətbuat və İnformasiya naziri işləyən, cavanlıqdan tanıdığım hörmətli Sabir Rüstəmxanlı və onun tabeliyindəki köhnə tanışım Xalidə xanımdan eşitdim ki, Yardımlı rayon qəzetinin mətbəəsində belə avadanlıqlar var... 1994-cü ilin aprel ayının 24-ü, bir yaz günü idi. (O yaz günlərini təsvir etmirəm... Yaz elə hər yerdə yazdı...)
Günortadan az keçmiş gəlib Yardımlıya yetişdik. O zamanlar şair Sahib Əliyev Bakıya köçməmişdi, yerli “Yeni kənd” qəzetinin redaktoru idi. Sahib müəllim məni imzamdan, elə mən də onu imzasından tanıyırdım. Redaksiyada görüşüb hal-əhval tutandan sonra mətbəəyə gəldik. Məlum oldu ki, linotip və çap maşınını darısqal, örtülü mətbəədən çıxarmaq üçün onları “montaj” etmək, yəni söküb hissələrə ayırmaq lazımdır. Bu iş üçünsə bacarıqlı ustalar lazımdır, o ustalar da qonşu Masallı və Lerikdə var.
Sahib müəllim Lerik deyəndə qulağım səksəndi, ürəyim titrədi.
(Açığı, Yardımlının Lerikə yaxın olduğunu bilmirdim. Mən Lənkəranla Astaranı Lerikə yaxın sanırdım. Görünür, coğrafiyanı düz-əməlli bilmirmişəm...) Masallı lap yaxın imiş və Masallıdan gələn ustalar bu iş üçün haqq tələb edəndə razılaşmadım. Daha doğrusu, bunu bəhanə elədim. Lerikli ustaların üstündə durdum, guya ki, onlar bu işi daha ucuz başa gətirəcəkdilər. Ürəyim atlanmışdı, arzum-istəyim 20 ildən bəri görmədiyim, qısa bir vaxt olsa da, illər öncə yaşadığım, mənə doğma Şabranım (o vaxtkı Dəvəçi) qədər əziz olan Leriki, bəlkə də rast gələcəyim köhnə dostları, ən əsası isə, illərlə görüşmək arzusunda olduğum adaşımı - şair Aydını görmək idi.
Son 20 ildə
Lerik də dəyişmişdi. Mənə doğma, isti ocaq -
Aydının təpənin döşündəki köhnə,
o vaxtlar az qala bütün Azərbaycanda (elə bizim
Şabranda) rast gəlinən, taxtadan
quraşdırılmış eynitipli aptek də yerini dəyişmişdi.
Günortaya
yaxın, necə deyərlər, alverin
şıdırğı vaxtı idi. Aptek də müştəri
sarıdan gur idi və dəva-dərman üçün də
nədənsə uzunömürlülər diyarı Lerikə
xas olmayan dərəcədə növbə var idi.
Dostum da
işçiləri ilə birgə diqqətlə reseptlərə
baxır, alıcıları yola salırdı. Qəsdən dərhal
görüşməyə tələsmir, bir qıraqda durub
doyunca dostuma baxmaq istəyirdim. Artıq qocalmış, bir vaxt
mənə yolladığı şəklində
yazdığı kimi, saçlarına dən
düşmüş Aydın yox, saçları ağappaq
ağarmış adaşımı gah sevinc, gah kədər,
gah nisgillə müşahidə edirdim və indi də
özüm-özümə məəttəl qalıram ki, niyə
mən aptekə girən kimi onun üstünə
atılıb qucaqlamamışdım. Bəlkə də bu,
Aydının halına-əhvalına o qədər də təsir
etməzdi, axı, mən onu tanıyırdım, ya bəlkə
bu qəfil görüşümüzdən nə qədər
sevinsə də, məni bağrına basardı, eləcə
qucaqlaşıb öpüşərdik... Nə isə... Mən
də səbrimi basıb bir müştəri kimi növbəmi
gözləyirdim. Növbə mənə çatanda: -
Əşi, əlli tərpən də, nə qədər
gözləmək olar? - deyə dilləndim.
Səsimdən
tanıdı. Əlində resept olmayan, 20 ildən bəri
görmədiyi “müştərini” görən əczaçı,
özünün dediyi kimi “A”, əynindəki ağ
xalatını dərhal soyunub harasa atmağı,
piştaxtanın arxasından şığıyıb
üstümə atılmağı indi də gözlərim
önündədir, illər keçsə də, o səhnəni
heç unuda bilmirəm...”
Eh, əzizim
Aydın, unudulası o qədər işlər var ki, ruhunun
harayı ilə zaman-zaman qucaqlaşan, uzun yollar keçib gələn,
belə saf, pak duyğuları unutmaqmı olar? Unutma, əzizim
unutma. Bir də ki, heç istəsən də unuda bilməzsən,
nə olsun ki, “hal əhlisən”, sən özün də elə
nurdan gələn ruh kimisən, pak, təmiz, məsum!
(Ardı
var)
Novruz Nəcəfoğlu
525-ci qəzet.- 2015.- 7 noyabr.- S.18-19;30