Akademik Bəkir Nəbiyev, yaxud mütəvaze
böyüklük
...Bakının
möhtəşəm “Gülüstan” sarayında akademik Bəkir
Nəbiyevin yetmiş illik yubileyi keçirilirdi.
İlk
sözü onun özü dedi. Qonaqlara
özünəməxsus səmimiyyətlə, daxildən gələn
hərarətlə xoş gəldin edəndən sonra yubiley məclisini
aparmağı kürəkəni, görkəmli
iqtisadçı, professor Nazim İmanova həvalə elədi.
Nazim
müəllim söhbətə Bəkir müəllimin
xarakterini bir-iki cümlə ilə dərhal açacaq bir
zarafatla başlayıb dedi ki, mən ailədə xoşbəxt
olmağın, ümumiyyətlə, ailə əmin-amanlığının
sirrini öz qaynatamdan öyrəndim. Həmin sirrin əsas məzmunu
da kişinin ailə qurduğu ilk günlərdəncə həyat
yoldaşına tabe olmasından ibarətdir...
Akademik Bəkir Nəbiyevdə mütəvaze bir
böyüklük var idi. Və bu
böyüklük, bu mütəvazelik o qədər canlı,
o qədər passionar idi ki, onun haqqında keçmiş
zamanda danışmaq, etiraf eləyim ki, bu gün mənə
çox qeyri-adi (və ağır) gəlir.
Mükəmməl
bilik, analitik düşüncə, yüksək
özünüifadə mədəniyyəti Bəkir Nəbiyevi
elmi-ictimai mühitə böyük inamla daxil olduğu
keçən əsrin 50-ci illərindən get-gedə güclənən
bir sürət (və temp)lə
müşayiət etmişdi. Artıq o qədər də az olmayan təcrübəmdən bilirəm ki,
elmi təfəkkür, hər şeydən əvvəl,
potensiyadır. Bu potensiya o zaman bütün
gücü ilə təzahür edir ki, özünün
adekvat ifadə (sözün geniş mənasında, ifa!)
texnologiyasını tapsın. Bəkir Nəbiyevi
böyük elm adamı kimi məşhurlaşdıran
Allahın ona bağışladığı mükəmməl
elmi təfəkkürü cəmiyyətə özünəməxsus
bir məharətlə, ustalıqla çatdırmaq
bacarığı idi. Və akademikin həmin
bacarığını, qabiliyyətini çox-çox dərinlərdən
gələn təmkinli bir mədəniyyət, maarifçilik
əxlaqı, təvazökar işgüzarlıq ehtirası
daha da gücləndirirdi.
Bəkir Nəbiyevin bir insan (və mütəxəssis!)
olaraq böyüklüyü ilk gəncliyindən
başlanır.
Ailə ənənələrinə möhkəm
bağlılıqdan nəşət edən mənəvi zənginlik,
ruhi-əxlaqi möhkəmlik, daxili stabillik, güclü
özünüifadə (və təsdiq) harmoniyası gənc
istedadın irəli getməsinə, düşdüyü
elmi-intellektual mühitin hər hansı sahəsində ictimai
nüfuz sahibi olmasına təkan verir, geniş meydan
açırdı. Əsasən ruhani olan, dininin sirlərinə dərindən
bələd mömin dədə-babalarının ruhu onun
vücudunda dolaşır, sözün ən müxtəlif mənalarında
allahsızlığı ilə öyünən “yeni” tarixi
dövrün total sosial-mənəvi disharmoniyasında bir tənasüb,
daxili rahatlıq, fövqəladə istiqrar arayırdı.
Sonralar yazdığı tərcümeyi-hallarından birində
akademik Bəkir Nəbiyev yetişdiyi ocağın mənəvi
hərarətini dönə-dönə yada salmaqla, həyatının,
yaradıcılığının ən müxtəlif mərhələlərində
bu hərarətin ona nə qədər böyük qüvvə
verdiyini etiraf etməklə yanaşı, ailə ənənəsinə
uyğun olaraq, tərcümeyi-halı barədəki
düşüncələrinin ilk növbədə ailə
üzvlərinə-övladlarına, nəvələrinə,
qohumlarına ünvanlandığını deyir. Sonra isə
tələbələrini, dostlarını, iş
yoldaşlarını bu sıraya daxil edir. Bəkir
müəllimi yaxşı tanımasaydım, onu bütöv
bir xalqın deyil, sözün müxtəsər və geniş
mənasında bir ailənin maraqları mövqeyində
durmaqda qınayardım. Ancaq mən onu
yaxşı tanıyıram...Və dərindən inanıram
ki, Bəkir müəllimin heç də təsadüfən
müəyyənləşdirmədiyi bu müraciət-ünvan
iyerarxiyası birinci növbədə onun ailə-dinastiya
qarşısında tarixi məsuliyyətinin, ikinci növbədə
isə, sosial təvazökarlığının ifadəsidir.
Mənsub olduğu ailənin, nəslin taleyinə
biganə olan şəxs mənsub olduğu xalqın, cəmiyyətin
taleyinə heç zaman ciddi yanaşa bilməz.
Akademik Bəkir Nəbiyevin yaradıcılıq fəaliyyəti
əxlaqlı, mənəviyyatlı intellektin təzahürüdür. Azərbaycanın
ədəbiyyat filosofu Yaşar Qarayev bir vaxtlar bu cəhətə
xüsusi diqqət yetirmiş, Bəkir Nəbiyevin (və onun
mənsub olduğu tənqidçi-ədəbiyyatşünaslar
nəslinin görkəmli nümayəndələrinin)
böyük ədəbi-tarixi vəzifələrin
icrasını yüksək mənəvi məsuliyyətlə
həyata keçirdiyini yazmışdı. Bəkir
müəllimə xas həssas (və operativ) məsuliyyətlilik
barədə bəhs edən Yaşar Qarayev onu da yazır ki,
“Tənqidçi (Bəkir Nəbiyev - N.C.) lirik “mən”dən
zəmanəyə, müasirliyə münasibətdə fəallıq,
“radar həssaslığı”, “bəşəriyyətin
qlobal düşüncələrinə” həmdərd bir
ürək tələb edir, bəzi poetik əsərlərdəki
ideal və məqsəd məhdudluğuna, “poeziya
azlığına” qarşı çıxır. Həm gəncliyə,
həm də təcrübəli şairlərə münasibətdə
eyni bir obyektivlik ölçüləri nümayiş etdirən
tənqidçi “tənqidolunmazlıq” xəstəliyinə
qarşı də əməli mübarizə nümunəsi
göstərir, konkret adları və ünvanları bu və
ya digər avtoritetin büründüyü “tənqidolunmazlıq”
zirehinin üzərinə yazmaqdan çəkinmir,
“bugünkü şeirimizin Puşkini, Lermontovu, Vurğunu olmaq
vəzifəsi boynuna düşmüş” şairlərdən
öz ləyaqətlərinə məxsus məsuliyyət
duyğusu tələb edir”.
Ustadın ustadan fərqi odur ki, hansısa sahə üzrə
yalnız böyük mütəxəssis deyil, həm də
bildiklərini öyrətməyi bacarandır, qabiliyyətinin
özündən sonra gələnlərdə
yaşamasına çalışan və buna nail olandır. Bəkir müəllim
öz işində nə qədər usta idisə, o qədər
də ustad idi.
Elə müəllimlər var ki, tələbələrinə
verdikləri biliklə həm də onları sıxırlar,
müstəqilliklərini əllərindən alırlar,
müəllimliklərini mənəvi-intellektual təzyiq vasitəsinə
çevirirlər. Və nəticə etibarilə, sxolastik
bir mühit, qeyri-dinamik bir əhval-ruhiyyə, hərəkətsiz
hökmlər kompleksi yaradırlar. Bəkir
Nəbiyevin müəllimliyi hüdudsuz bir dinamika,
düşüncənin, intellektin, emosiyanın qeyri-məhdud
transformlar verməsi üçün təkan, impuls idi.
Bakı
Dövlət Universitetinin Filologiya fakültəsini fərqlənmə
diplomu ilə bitirəndə artıq beş
ildən çox müəllimlik təcrübəsi olan gənc
filoloqun görkəmli ədəbiyyatşünas kimi formalaşmasına
mətbuat-publisistika sahəsindəki fəaliyyəti əhəmiyyətli
təsir göstərmişdir. O dövrün nüfuzlu “Azərbaycan
gəncləri”, “Kommunist” və s. qəzetlərində ədəbi
işçidən şöbə müdirinə qədər
yüksələn, Yazıçılar, Jurnalistlər birliklərinə
üzv qəbul edilən, filologiya elmləri namizədi alimlik
dərəcəsi alan Bəkir Nəbiyev
60-cı illərin əvvəlində böyük elmə bir
neçə sahənin mütəxəssisi kimi gəlmişdi:
müəllim, jurnalist, tənqidçi, tədqiqatçı-ədəbiyyatşünas,
redaktor, tərcüməçi və s.
Yalnız
belə bir faktı xatırlatmaq və çap olunmuş məqalələrinin
azlığına görə dissertasiya işləri AAK-da
aylarla yatıb qalan dissertantlarımızın nəzərinə
çatdırmaq istəyirəm ki, 50-ci illərdə, yəni
iyirmi yaşından 30 yaşına qədərki dövrdə
müxtəlif mətbuat orqanlarında 100-dən artıq elmi,
elmi-publisistik məqaləsi çap olunduqdan sonra Bəkir Nəbiyev
“F.Köçərlinin həyat və
yaradıcılığı” mövzusunda namizədlik
dissertasiyası müdafiə etmişdir. Bu, ədəbiyyatda,
elmi-publisistik yaradıcılıqda, artıq unudulmuş təbirlə
desək, staxanovçuluq idi. Gənc tənqidçi-ədəbiyyatşünasın
maraq dairəsini, erudisiyasını təsəvvür etmək
üçün haqqında yazdığı söz
ustalarının sadəcə adlarını çəkmək,
elə bilirəm ki, kifayətdir: Həsən Seyidbəyli,
Osman Sarıvəlli, Konstantin Simonov, Yuri Trifonov, Mədinə
Gülgün, N.V.Qoqol, İ.V.Qonçarov, Hüseyn
Hüseynzadə, M.Qorki, Süleyman Rəhimov, Əhməd Cəmil,
Əli Kərim, T.Q.Şevçenko, Səməd Vurğun, Rəsul
Rza, Çoban Əfqan, Mir Cəlal, F.Köçərli,
İmran Qasımov, Əziz Mirəhmədov, Bəxtiyar Vahabzadə,
Ağamusa Axundov... Və gənc ədəbiyyatşünasın
bir tədqiqat obyekti olaraq diqqətini daha çox məhz Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının banisi
F.Köçərli üzərində cəmləməsi də
mənə olduqca mənalı, gələcəyə,
seçilmiş yaradıcılıq (və həyat) yoluna
münasibət baxımından olduqca strateji
görünür. F.Köçərlidən
başlamaq Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
əsaslarından, ən mötəbər, ən milli, ən
şərəfli, ən mükəmməl qaynağından
başlamaq idi. Və F.Köçərlidən
başlamaq konyukturadan, yaxud qeyri-müəyyən
texnologiyalardan deyil, mahiyyətdən, bilavasitə mətləbdən
(və başdan!) başlamaq idi... Elmi əsərlərə
(və onların müəlliflərinə) qiymət verərkən
o qədər də səxavətli olmayan mərhum professor
Ə. Dəmirçizadə namizədlik dissertasiyası
müdafiə edən Bəkir Nəbiyevi dinlədikdən
sonra elmi rəhbər professor Cəfər Xəndana demişdi
ki, dissertant nəyə qadir olduğunu göstərdi, daha sənin
çıxışına ehtiyac yoxdu... O özünü
suda balıq kimi hiss edir.
Elmi-ictimai
fəaliyyətinin birinci mərhələsini hər bir
görkəmli elm adamı üçün fəxr sayıla
biləcək məhsuldarlıqla, intensiv və çoxşaxəli
axtarışlarla başa vuran Bəkir Nəbiyev ikinci mərhələyə
çox mötəbər bir ünvandan - Azərbaycan Elmlər
Akademiyasından başlayır... Nizami adına
Ədəbiyyat İnstitutuna kiçik elmi işçi qəbul
edilən gənc tədqiqatçı çox keçmədən
şöbə müdiri vəzifəsinə qədər
yüksəlir. 1970-ci ildə doktorluq
dissertasiyasını uğurla müdafiə etdikdən sonra
ona daha məsul vəzifə - Ədəbiyyat Muzeyinin (Nizami
muzeyinin) direktorluğu tapşırılır. Və bu
vəzifədə uzun müddət (on beş
ildən çox) çalışan elm-mədəniyyət
xadimi Muzeyin daha da zənginləşməsində,
dövrün tələbləri əsasında yenidən
qurulmasında, beynəlxalq aləmdə
tanıdılmasında böyük rol oynamaqla yanaşı
elmi-tədqiqat fəaliyyətini də özünəməxsus
yüksək templə davam etdirir. Universitetlərdə
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixindən, ədəbi əlaqələrdən
dərin məzmunlu mühazirələr oxuyur, müasir ədəbi
prosesin problemləri ilə ardıcıl məşğul olur
və dövlətin ədəbi təsərrüfat barədəki
sözünü rəsmi kürsülərdən demək səlahiyyəti
də çox zaman məhz ona həvalə olunur. Azərbaycan Dövlət mükafatına layiq
görülür. Azərbaycan Elmlər
Akademiyasının müxbir üzvü seçilir. Azərbaycanda ədəbiyyatşünaslıq
elminin inkişafındakı xidmətlərinə görə
“Xalqlar dostluğu” ordeni ilə təltif edilir.
Yaradıcılıq yolunun ikinci mərhələsində
Bəkir Nəbiyevin Azərbaycan ədəbiyyatının, mədəniyyətinin
müxtəlif məsələlərinə dair ondan artıq
kitabı, 300-ə qədər məqaləsi çap olunur. Bu məhsuldar
yaradıcılığın zirvəsi isə doktorluq
dissertasiyası kimi müdafiə etdiyi fundamental “Böyük
Vətən müharibəsi və Azərbaycan ədəbiyyatı”
əsəri olur. Təsadüfi deyildi ki, bu əsəri
akademik Mirzə İbrahimov “möcüzəli tədqiqat
işi”, akademik M.A.Dadaşzadə “vicdanlı, məqam-məqsədli
əməyin nəticəsi”, professor Mir Cəlal “zəngin ədəbi
məhsulu düzgün elmi əsaslar üzrə ümumiləşdirən
yaxşı bir əsər” adlandırmışdılar. Yarandığı zamandan otuz ildən artıq bir
dövr keçməsinə, bu müddətdə, II Dünya
müharibəsi qədər dəhşətli olmasa da, bəşəriyyətin
ardıcıl olaraq hərbi təhlükələr (və
münaqişələr) yaşamasına (deməli,
mövzunun həmişə aktual olmasına) baxmayaraq Bəkir
Nəbiyevin “Müharibə və ədəbiyyat”ı Azərbaycan
ədəbiyyatşünaslığının həmin
mövzuda ən mükəmməl əsəri olaraq qalır.
Ona görə ki, “Müharibə və ədəbiyyat”
da müəllif “yalnız ədəbiyyat tarixçisi deyil, həm
də bədii prosesin mexanizmini yaxşı bilən nəzəriyyəçidir”
(M.A.Dadaşzadə). Və bir də ona
görə ki, “biz bu kitabda müharibə dövrü ədəbi
prosesinin təhlili ilə yanaşı, həyatının ilk
gənclik illərini bu dövrdə yaşayan müəllifin
də həyəcanlarını, sevincini, iftixarını, bəzən
də məqamına görə qəzəbini, kədərini
duyuruq. Bu emosionallıq da səbəbsiz
deyil. Axı, müəllif tədqiqat
obyekti kimi götürdüyü dövrü yalnız
kitablarda oxumamış, həm də yaşamışdır”
(M.Cəfər).
Bəkir Nəbiyevin elmi-ictimai fəaliyətinin ikinci mərhələsi
80-ci illərin ortalarında başa çatır. Və ona
görkəmli alim, ictimai xadim kimi böyük nüfuz
qazandırmış həmin mərhələdən sonra Bəkir
müəllim Elmlər Akademiyasının Ədəbiyyat, Dil
və İncəsənət bölməsinin akademik katibi
olur. Bu, o demək idi ki, Azərbaycan elminin
üç mühüm sahəsinə rəhbərlik etmək
ona tapşırılır. Elmi-təşkilatçılıq
fəaliyyətinin hüdudlarını daha da genişləndirən,
Akademiyaya həqiqi üzv seçilən Bəkir Nəbiyev
çoxşaxəli yaradıcılıq işini daha təcrübəli,
daha mükəmməl şəkildə davam etdirərək,
bir tərəfdən, ədəbiyyatşünaslıq sahəsində
araşdırmalar aparır, monoqrafik əsərlər
yazıb nəşr etdirir; ikinci tərəfdən, rəhbərliyi
ona həvalə olunmuş elm sahələrində təşkilatçılıq,
koordinasiya işləri görür; üçüncü tərəfdənsə,
gənc ədəbiyyatşünaslar nəslinin yetişməsi
üçün bilavasitə əmək sərf edir. Azərbaycan dövlət müstəqilliyi
qazandıqdan sonra akademik Bəkir Nəbiyevin fəaliyyəti
daha geniş miqyas alır. Azərbaycan ədəbiyyatının,
mədəniyyətinin tarixən sıx
qarşılıqlı əlaqədə olduğu ölkələrdə
(xüsusilə, Türkiyədə, İranda) tez-tez olan, elmi
konfranslarda, görüşlərdə fəal iştirak edən
görkəmli alim-mütəxəssis regionun müştərək
mənəvi-mədəni dəyərlərinin müəyyənləşdirilməsində,
on illər boyu bir-birindən təcrid olunmuş xalqların
ruhən yaxınlaşmasında əhəmiyyətli rol
oynayır. Onun yüksək səviyyəli elm
adamı, cəmiyyətşünas şöhrəti Azərbaycanın
sərhədlərini aşaraq yalnız özünə deyil,
bütövlükdə Azərbaycan elmi-ictimai fikrinə
nüfuz, hörmət gətirir. Azərbaycan
xalqının milli müstəqillik yaddaşını hərtərəfli
tədqiq, gələcək barədəki arzularını
vüsətlə tərənnüm edən, Əhməd
Cavad, Almaz İldırım, Şəhriyar, Xəlil Rza
Ulutürk kimi azadlıq mücahidlərinin
yaradıcılığı barədə dəyərli əsərlər
yazan Bəkir Nəbiyev orta məktəblərin yuxarı
sinifləri üçün “Ədəbiyyat”
proqramlarının, dərsliklərinin hazırlanmasında
iştirak edir.
Ümumiyyətlə, haqqında söhbət gedən mərhələdə
Bəkir Nəbiyevin 10-a qədər kitabı, 150-yə qədər
məqaləsi çap olunmuşdur.
Elmi-ictimai fəaliyyətinin birinci və ikinci mərhələlərində
olduğu kimi, üçüncü mərhələsində
də görkəmli alimin xidmətləri yüksək qiymətləndirilmişdir.
Akademik Bəkir Nəbiyevin elmi-ictimai fəaliyyətinin
dördüncü mərhələsi yeni əsrin (və
minilliyin!) əvvəlindən başlayır. Və bu mərhələ
də Ustad böyük yaradıcılıq, quruculuq təcrübəsini
daha da zənginləşdirir, Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
inkişafına töhfələrini verir. Yeni mərhələdəki
fəaliyyətinə Azərbaycan MEA Rəyasət Heyətinin
üzvü, Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun direktoru kimi qədəm qoyan görkəmli
alimin ilk böyük işi çoxcildlik “Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixi”nin ilk cildini elmi-ictimaiyyətə təqdim etməsi
oldu. Və illərlə yubanan, yaxud yubadılan
bu fundamental əsərin ortaya çıxması bir daha
göstərdi ki, ustad işini yalnız Ustad görə bilər.
“Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi”nin
sonrakı cildəri də yüksək elmi-nəzəri səviyyədə
işıq üzü görməyə başladı. Nəşrin
baş redaktorunun kitaba yazdığı ön sözdə
dediyi kimi, “ötən onilliklər ərzində
aparılmış bir çox yeni araşdırmaların elmi
nəticələri, bir sıra ədəbi-tarixi məqamların
dəyərləndirilmə imkanlarının yaranması, ədəbi-tarixi
keçmişin müstəqil dövlətçilik və
milli ideologiya prizmasından işıqlandırılması zərurəti
yalnız “Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi” deyil, ümumən
Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
bir elm olaraq inkişafı üçün mühüm şərt
olacaqdır”.
Akademik Bəkir Nəbiyev elmi yaradıcılıq fəaliyyəti dövründə müxtəlif fəxri adlara layiq görülmüşdür ki, onlardan biri də Azərbaycan Jurnalistlər Birliyi Rəyasət Heyətinin verdiyi “Ustad” adıdır. Və mən əminliklə deyə bilərəm ki, müxtəlif xarakterli hadisələrə qiymət verərkən çox zaman dəqiq olmayan jurnalistikamız bu dəfə, həqiqətən, qeyri-adi dəqiqlik nümayiş etdirmiş, böyük hadisəni (Bəkir Nəbiyev fenomenini!) öz adı ilə adlandırmağın nümunəsini vermişdi.
...Ustadla çox səfərlərdə, məclislərdə olmuşam. Onun iti ağlı, hadisələrə çevik reaksiyası, ən mürəkkəb vəziyyətlərdən optimal çıxış yolu tapmaq və bu zaman xətrə dəyməmək qabiliyyəti, mədəniyyəti həmişə məni heyran edib... Bir dəfə İranda idik. Çoxlu gəzib, görüşlər keçirib möhkəm yorulmuşduq. Otelə gəlib dincəlmək istəyirdik ki, tanınmış şairlərdən biri foyedə bizi saxladı. Hal-əhvaldan sonra dedi ki, sizə bir “beşləmə” oxumaq istəyirəm. Nə Bəkir müəllimin, nə Yaşar müəllimin (Qarayevin), nə də, təbii ki, mənim “buyurun” cavabını gözləmədən oxumağa başladı... Altı-yeddi bənddən sonra Bəkir müəllim onu qəflətən saxlayıb “üçüncü bənd dörd misra idi” dedi. Oxuduqlarından vəcdə gəlmiş şair dayandı, vərəqi çevirib həmin bəndə baxdı və “ağa, bağışlayın, bir misra xoşuma gəlməmişdi, pozmuşam...” deyə təəssüflənəndə Bəkir müəllim fürsəti fövtə vermədi: “O misranı da qaydaya sal, sonra baxarıq” dedi. Və biz xilas olduq.
Əlli yaşım olanda Bəkir müəllim mənə təbrik teleqramı vurmuşdu:
“Əziz qardaşımı 50 illiyi münasibətilə ürəkdən alqışlayır, bağrıma basıb öpürəm. Yaşda məndən xeyli kiçik, başda, təfəkkür tutumunda məndən böyük həmkarıma çoxsahəli yaradıcılığında yeni, daha mənalı uğurlar arzulayıram.
Müxbirlik titulu ilə vidalaşmağın vaxtı çoxdan çatıb, əzizim.
Akademik Bəkir Nəbiyev”.
Bu, mütəvazeliyin böyüklüyü və
böyüklüyün mütəvazeliyi idi...
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2015.- 14 noyabr.- S24-25