“Mənim rəncbər atam”ın “Közərən
sətirlər"dəki “Aqibət”i...
Əli
İldırımoğlu-88
"Bütün
yazıçılar
özünü yazır"-deyimi yeni
tapıntı deyil. Yazıçıların
uğurlarının qarantı isə
yaşantılarını, fikirlərini, düşüncələrini,
ideyalarını- beləliklə, özünü
daşıyıcısı olduğu dilin hansı qatında
ifadə etməsinə bağlıdır.
Yazıçının
həyatının, özünün və iç
dünyasının nə dərəcədə maraqlı
olmasından asılı olmayaraq oxucu onun yazdıqlarında
özündən bir nişanə görmürsə, öz
yaşantılarına bənzərlik hiss etmirsə,
özünü orda tapmırsa, yazılan kitab da
bağlanır, ibarəli desək, yazanın basaratı da,
oxucuya yolu da. Yazan kitabını hansı yolla olur-olsun, oxucunun
"ürəyinə yollaya bilmirsə", deməli, ortada
itmiş zaman var...
Görkəmli yazıçı Əli
İldırımoğlunun bütün yazdıqlarında
özü var, özündə isə bütün
oxucuların mütləq hansısa anlamda özünə aid
eləyəcəyi bir yaşantı, hiss, düşüncə,
fikir mövcuddur. Çünki Əli İldırımoğlu
xalqının bütün ali keyfiyyətlərini
özündə toplamış qocaman soy ağacıdır.
Soydan, genetikadan gəlmə heç nə izsiz-soraqsız yox ola bilməz, mütləq bir əks-sədası
olacaq. Əli İldırımoğlunun küll halında
bütün yaradıcılığında xalqının
çoxəsrlik milli adət-ənənələrini,
dünyagörüşünü, həyat tərzini, məişətini,
hiss və duyğularını özündə ehtiva edən
zəngin, ibrətamiz, xalis ömrünün inikası öz əksini
tapıb.
"Mənim
rəncbər atam": Ata kultunun tərənnümü
Əli
İldırımoğlunun "Mənim rəncbər
atam" xatirə-romanında ruhuma bir doğmalıq hiss etdim.
Bəlkə də bu hissin yaranmasında bu yaxınlarda
itirdiyim, torpağı soyumamış atamın fiziki
yoxluğunun həyatın rutin axarı ilə davam etməsinə
rəğmən hələ də köksümün
altında yaratdığı yanğı, bəzən
amansızlıqla hardansa gəlib yaddaşı zəbt eləyən
və hələm-hələm çəkilib getməyən
hansısa nisgilli xatirələrinin varlığı az rol oynamayıb.
Məsələ bu ki, "Mənim rəncbər
atam" varlığına pir kimi səcdə olunan bir ata
haqqında qələmə alınmış sadəcə
avtobioqrafik roman deyil, bütövlükdə ATA dininə
tapınmağın-Ata Kultunun kitabı sayıla bilər.
Bu təkcə müəllifin atası
haqqında yazdığı əsər deyil, həm də
böyük anlamda xalqımızın keçmişini
özündə yaşadan, ümumilikdə bizim
atalarımızın kitabıdır. Bəlkə də
elə buna görə Əli İldırımoğlu da
atasını və atasının timsalında yoxa çıxmış
keçmişini göz yaşlarının
müşayiəti olmadan xatırlaya bilmir. Çünki elə
itkilər var ki, "Ruhu bədəndən
oynadar"...Yazıçı əsərin ərsəyə
gəlməsi səbəbini oxucusuna belə izah edib: "...Ona görə yox ki,
külli-aləmdə təkcə mən canıyanan
çıxmışam və ya atama hamıdan çox fanatik
ehtiram göstərirəm. Əsla!Bunun bir
sirri də odur ki, yurd-yuvalarımızda, el-obalarımızda,
qüdrətdən səngərli qalalı
dağlarımızda o cür mötəbər kişilərin
sayı azalır, seyrəlir, yoxlaşır. Və
onlar qeybə çəkildikcə qərar tutduğumuz
torpağın, daşın, başımızın
üstündəki ulu göylərin əndişəsi
artır. Erməni əsirliyində əziyyət çəkən
yurd-yuvalarımızın fəryadı, ibadətgahlarımızdan
yüksələn "Allahu-əkbər!" sədaları,
taleyinə çadır şəhərcikləri nəsib
olan zavallı insanların ah-naləsi dünyamızı gədələşmək,
qeyrətsizləşmək bəlasından xilas edə
bilmir..."
Qismətinə -təhsil, elm sahibi olmayan, elə bir məktəb
bitirməyən, amma insanlıq, kamillik, halallıq və
kişilik məktəbi keçmiş saf, təpərli bir
insanın övladı olmaq yazılanda bu barədə
mütləq yazmaq lazım olur. Elə dədə-babalarımızın
təbirincə söyləsək, "pulun pul
vaxtında" evə bazarlıq üçün verdiyi
yüz manatı yeniyetmə oğlu itirəndə onu bircə
kəlmə ilə də danlamayan, ancaq "əzik dimdiyi olan
köhnə papağını" hardasa başından
salanda "...Başını itirsəydin, ondan
yaxşıydı! Səhər tezdən, ala qaranlıq
yerindən durub, gedib papağını taparsan! Tapmasan, bu evə
qayıtma! Mənə sənin kimi oğul lazım deyil! Bu gün papağını itirən, sabah namus-qeyrətini
ititrər!" sözlərini şimşək kimi
çaxdıran ata haqqında yazmamaq olmazdı. Onda
kişinin bircə "sən öl" deyiminin Quran
andına bərabər olduğu,
məhkəmə qərarından da, hökumətin təsdiqlədiyi
möhürlü sənəddən də əfzəl
olduğu zamanlar idi...Onda İldırım kimi kişilər
qonşuya atlarını diri təhvil verib geri ölü
aldıqda bu cür maddi itkilərə "atımızı itirmişik,
adamlığımızı ki itirməmişik" şəklində
reaksiya verirdilər, kiminsə qapısının halalca
heyvanını oğurlayıb ailəsinə yedirənləri
ürəyinin genişliyinə, mərhəmətinə
sığdıra bilib onları bağışlayır, nəfsinə
qurban gedən belələrini bir tərəfdən də həbsxana
qurbanı eləmirdilər, hətta gördüklərini dilə
gətirmirdilər, o da qala heç görmədiklərinə
yalandan şahidlik eləyib üzə duralar, qadınla
üz-üzə dayanıb aşıq kimi deyişmirdilər,
qadınlığı kişiliyə əzdirmirdilər, qan
yatırırdılar, ədavət sonlandırırdılar,
bir kərə duz-çörək kəsdikləri ilə
qırx il salamı üzmürdülər. Onda salam da "Allahın salamı" idi,
"bağdakı əriyin salaməleyki" yox... Əlbəttə, belə ataların ayaq
basdığı torpağa üz qoyular, şəninə dastan
bağlanar. Amma belə ataların fiziki-mənəvi
itkisindən sonra sözün hər mənasında yaranan
boşluqlar da danılmazdır, o boşluqlara özünü
pərçimləmək istəyib el-aləmi güldürən "kişiciyəzlərin" gülünc cəhdləri də.
Canlı şahidi olduğu bütün bunları sətirlərdə
közərtmək isə Əli İldırımoğlunun həm
alın yazısı olub, həm də qələm
yazısı...
Yaddaşda
"Közərən sətirlər"
Yazıçının
daha bir maraqlı xatirə romanı-"Közərən sətirlər"də
yaşanan və artıq əlçatmaz olan çox dəyərli
keçmişin oduna-közünə qızınmaq arzusu da
boy göstərir, yaddaş deposunda toplanan qiymətli xəzinəni
hər kəslə bölüşmək istəyi də...Burada
bəlkə də hansısa məqamda hansısa xatirə,
yaxud fikir həddən artıq
mühafizəkar, konservativ təsir bağışlaya bilər.
Lakin zaman göstərib ki, qiymətli hesab olunanı
mühafizə etməyə, qorumağa cəhd edərlər,
axı ata-babalarımız da yaxşı bilirdilər ki,
"açıq qaba it də baş salar" və "it dəymiş
ayran" nə də olsa artıq gözdən
düşmüş sayılır...Bəlkə elə əlimizdə
olanların qiymətini anlamadığımızdandı səhvlərimiz,
xətalarımız da. Və itirəndən sonra
"erməni əsirliyində əzab çəkən bakirə
dağların əli didib-qanadan qaratikan, gəvən
kolları da" adama doğma olur...
Əli
İldırımoğlu digər əsərlərində
olduğu kimi "Közərən sətirlər"də də
Azərbaycan dilinin incəliklərinə, az işlənən
qatlarına, artıq unudulmaqda olan idiom, frazeologizm və xalq
ifadələrinə yenidən həyat verir.Və
bütün bunların vasitəsilə növbəti
kişilik kitabı ərsəyə gətirilir. Bu kitabda şəxsi tərcümeyi-halın və
yaşantıların fonunda xalqın minillik ənənələrindən,
mərdlik, qonaqpərvərlik, sədaqət, dözüm,
gözütoxluq, mərhəmət kimi insani keyfiyyətlərdən
bəhs olunub, həqiqi eşqdən, qadınlıq və
kişilik etalonlarından söz açılıb.
Bu kitabda keçmişimizlə bağlı və indi
bizə ən azı min ağac uzaqlığı təsiri
bağışlayan maraqli, ibrət verən əhvalatlar, məsəllər
yer alıb.
"Nikolay
vaxtı" Əliquluuşağında "Dədəm mənə
kor deyib, gəlib gedəni vur deyib" özün "dəlioğlanlığa qoyan" "su sənəyi"
Xudayarın özünün bircə cümləsinin
badına getməsi xeyli müddətdir yaddaşımda
közərir...Neçə-neçə nahaq qana bais olan
Xudayar "böyüklə böyük, kiçiklə
kiçik olan" Səfərə dediyi bircə cümləsinin
badına gedir. Hər ikisinin düzdə olduğu vaxt Səfərin
yorğalayan atı onun yortan atını geridə qoyanda
"lağ-lüğazla" dediyi "Ə, Səfər,
yabının başını yığ, elə yaxşı
deyiblər, atı yorğaynan, arvadı göyçəknən
yoldaş olmayasan."Cavabında isə Səfərdən
"Xudayar, kişi kişinin namına toxunmaz"
cavabını və naqandan açılan atəş səsini
eşidir...Belədi,
"dibi görünməyən quyuya daş
atmazlar".
Yazıçının
əmisi, son damla qanınadək Əliquluuşağı
camaatını erməni qaniçənlərindən qoruyan,
son nəfəsini
Dağlara
qar qalandı,
Qar yağdı, qar qalandı.
Qarğalar
laçın oldu,
Laçınlar
qarğalandı-
Təəssüfüylə
verən igid Əmrah Qarabağın köhnə kişilərinin
and yeriymiş...
Yazıçı
xalqın minillik saxlancında olan, az qala
unudulmaqda olan elə gözəl ifadələri dirildib
yaddaşda közərdib ki, istisi bəlkə illərlə
adamın könlündən çəkilməz: "Bir
tulanın hürməyindən deyiləm, onun səsinə
yüz köpək oyanır"...
Kitab
yazıçının yaxın qohumu, mömin Məşədi
İbrahimin az qala bir kitab dəyərində
məsləhətiylə yekunlaşıb: "Uşaqla
yoldaş olmayasan, sən yıxılanda gülür,
özü yıxılanda ağlayır". Bu məsləhətə
əməl elədin elədin, eləmədin- aqibətinə
özün cavabdehsən...
Layiqli
"Aqibət"ə ümidlənmək
Əli İldırımoğlunun "Aqibət"ində keçən əsrin 30-cu illərində yaşanan repressiv qeylü-qallar, unudulub it-bata düşən milli adət-ənənələr xəlqi dilin, qüdrətli sözün köməyilə ədəbiyyat tarixinə həkk edilib. Höcət Cahangir, Sücəddin, kar Bağır, Qənirə, Növrəstə kimi müsbət bədii obrazlarla yanaşı, əsərin mənəvi "lütkomları" - lüt Qasımın oğlu lovğa Səftər, çopur Qaytaranın oğlu bivec Mərdan, dəyirmançı Şahnəzər, Bahəddin, Minayə də "Aqibət"dən nəsibini alır...Zamanı gəlincə hamının elədiyi özünə qayıdır-yaxşı da, pis də... Bu əsər təkcə oradakı obrazların yox, ümumən millətin "Aqibət"idir. Başdan- başa rəmzlər üzərində qurulan əsərdə halallıq simgəsi olan və halallığa tərs baxanı öz çarxıyla (bəlkə də fələyin çərxi ilə?) "cəzalandırmağı" bilən Dəyirman, binayi-qədimdən namus, qeyrət simvolu olan qadın və atı öz qoynuna alıb yaman gözlərdən saxlayan Dəvəbatan burulğanı, bəzən dövrün repressiyasından, bəzən insanların murdar xisləti səbəbindən qazılıb ərsəyə gəlməsi təxirə düşən, bütöv bir millətin milli mənlik şüurunu, çoxəsrlik mental dəyərlərini simvolizə edən Dəlmə arxı vasitəsilə oxucuya mətnaltı mətləblər çatdırılır. Və əsər boyu nə qədər ölüm-itim, qan-qada olsa da, dürüst, xeyirxah və mərd insanlar "xalq düşməni" adıyla "mükafatlandırılsa" da, başlanan işlər yarımçıq saxlanılsa da, sonda ümumiyyətlə, millətin "Aqibət"i xeyir olur. Zənnimcə, bu xeyirli aqibətin əsas səbəbi sevdiyinə, bağlandığına ürəkdən tutulmaq, sevdiyin qız uğrunda ömrünün neçə ilindən keçib onun atasının günahını boynuna götürüb sürgünə yollanmaq kişiliyidir.
Haqqında söz açılan Sücəddinin hər cəhətdən güclü olmasının digər bir səbəbi isə tapındığı Vətən torpağıdır: Sürgünə gedərkən, qatarda zəifləyib gözü qaralanda özü ilə götürdüyü iki ovuc yurd torpağı harayına çatır, ümidləndirir, taqət verir, gələcəyə ruhlandırır. İnsanı ölməyə qoymayan da, öləndə qoynuna alıb əmanət saxlayan da torpaqdır...
Qədim Dəlmə arxının bərpası nəticəsində "quruyub tərk olmuş yüzillik, minillik ağacların dibindən göyərib pöhrə verməsi" sürgündən qayıdıb yarımçıq işini başa çatdırmağı qarşısına məqsəd qoyan Höcət Cahangirin əməyinin bəhrəsi idi. Bu, bir simvoldur. Əli İldırımoğlu özü isə bu simvollaşdırma vasitəsilə uzun onillərdir "çağdaşlıq, qloballaşma" adlı "dağın, daşın, qayanın içərisindən" misqal-misqal açdığı Dəlmə arxı timsallı əsərləri, kitabları ilə millətinin unudulub arxa plana atılan dəyərlərini, adət-ənənələrini, milli mənlik şüurunu keçmişdən gələcəyə daşıyıb həmin yüzillik, minillik mənəvi xəzinəni diriltmək, qorumaq və yaşatmaqla məşğuldur. "Aqibət" sübut edir ki, özündə nələri-nələri yaşadan sözün bütün mənalarında "qədim arxlar" birdəfəlik sıradan çıxa, ləğv ola bilməz, bu, mümkün deyil...Yazıçı inanır və inandırır ki, su gələn arxa bir də gələr...
Sevinc MÜRVƏTQIZI
525-ci qəzet.- 2015.- 17 noyabr.- S.7.