"Lirikada bədii
ideal və obrazlar sistemi..."nin önəmi
və uğuru
Son illərdə
AMEA-nın Nizami adına Ədəbiyyat
İnstitutunun maddi-texniki bazası, elmi potensialı əsaslı
şəkildə yenilənib.
Çoxcildlik
ədəbiyyat tarixinin müxtəlif cildləri üzərində
ciddi iş gedir, şöbələr yenidən komplektləşdirilir.
İnstitutun "Poetika, izm" jurnalının bir
neçə nömrəsi nəşr olunub. Jurnal elmi-nəzəri
səviyyəsinə, dərc olunan materialların metodoloji
istiqamətlərinə görə ədəbi ictimaiyyətin
diqqətini cəlb edib. Kompleks şəkildə
davam etdirilən bu cür çoxşaxəli elmi-təşkilati
islahatların və tədbirlərin həyata keçirilməsində
AMEA-nın vitse- prezidenti, institutun direktoru, akademik İsa Həbibbəylinin
xidmətləri müstəsnadır.
İnstitutun Dissertasiya Şurasının fəaliyyətində
onun işgüzarlığı və prinsipiallığı
daha çox diqqəti cəlb edir. Müdafiələrdə
nəzəri təfəkkürü güclü olan doktorant və
dissertantlara yüksək dəyər verilir. Oktyabr ayının 15-də İnstitutun Dissertasiya
Şurasında müdafiəsi keçirilən Ədəbiyyat
nəzəriyyəsi şöbəsinin aparıcı elmi
işçisi, filologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Yaşar Qasımovun "Lirikada bədii ideal və obrazlar
sistemi (Azərbaycan və özbək
altmışıncılarının
yaradıcılığı əsasında)"
mövzusundakı doktorluq dissertasiyasının müdafiəsi
bunu bir daha təsdiq etdi. Əvvəlcədən
qeyd edək ki, müdafiə konstruktiv, polemik və ciddi elmi
diskussiyalarla yadda qaldı. Çünki tədqiqat
predmeti kimi götürülən mövzu geniş bir ədəbiyyatşünaslıq
problemi olduğu kimi, eyni zamanda ənənələrin,
ictimai-mədəni sivilizasiyaların, ədəbi
düşüncədəki müasir meyillərin və təmayüllərin
vəhdətinin Azərbaycan və özbək
altmışıncılarının
yaradıcılığı əsasında elmi ümumiləşdirilməsi
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Bunu da
qeyd etmək vacibdir ki,Yaşar
Qasımovun"Lirikada bədii ideal və obrazlar sistemi (Azərbaycan
və özbək altmışıncılarının
yaradıcılığı əsasında)" mövzusunda
doktorluq dissertasiyasında Azərbaycan və Özbəkistan ədəbiyyat-şünaslığının
aktual və mühüm elmi-nəzəri əhəmiyyətə
malik problemləri tədqiqat mərkəzinə
çıxarılıb. Bu dissertasiya müstəqillik
dövründə humanitar elmlər qarşısına
qoyulmuş son dərəcə zəruri ədəbi-estetik və
mənəvi prinsiplərə cavab verir.
60-cı illər bədii
təfəkkür tarixində əsas və mürəkkəb
dövrlərdən biridir. Həmin illərdə
bədii fikir tarixində tamamilə yeni bir mərhələ
başlandı. Təbii ki, bu yeni ədəbiyyatı
təkcə bir nəsil - altmışıncılar
yaratmırdı. Başqa ədəbi nəsillərin
rolu və xidmətləri də dissertasiyada yeri gəldikcə
vurğulanıb. R.Rza da daxil olmaqla
yaşlı nəsil də, altmışıncılardan bir qədər
təcrübəli Hüseyn Arif, B.Vahabzadə, N.Xəzri və
başqaları də bu prosesdə fəallıq göstərirdilər.
Amma novator bir ədəbi nəsil kimi
altmışıncılar ustadlara arxalanaraq, daha çox nəzərə
çarpır və seçilirdi. Bu fərq
müdafiədə iddiaçı tərəfindən
düzgün müəyyənləşdirildi. Altmışıncıların novatorluğu nədə
idi? Onlar həyata və gerçəkliyə daha obyektiv
və realist yanaşmağa can atırdılar. Söz
sənətini vulqar sosioloji görüşlərdən və
konfliktsizlik nəzəriyyəsinin aqibətlərindən
xilas etmək istəyirdilər- bu da dissertantın gəldiyi nəticələrdən
biridir.
Dissertasiya Şurasının sədri akademik İsa Həbibbəyli
dissertantın elmi məsləhətçisi olduğu
üçün müdafiə prosesini şuranın sədr
müavini, instititun direktor müavini, filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor Məmməd Əliyevin aparacağını
elan etdi. Bildirdi ki, son bir neçə ildə filologiya üzrə
elmlər doktorlarının bir neçəsinin
dünyasını dəyişməsi nəticəsində
institututda elmlər doktorlarının sayı nisbətən
azalıb. Müdafiə Şurasına isə
filologiya üzrə elmlər doktorluğu üzrə
müdafiəyə daxil olan elmi işlərin sayı
azdır. Elmi kadrların hazırlanması
üçün sistemli iş aparmalı, tədqiqatları həm
kəmiyyət, həm də keyfiyyət baxımından
dövrün tələblərinə
uyğunlaşdırmalıyıq. Akademik İsa Həbibbəyli
dissertant və dissertasiya haqqında qısa və konkret dəyərləndirmə
verdi. O, 60-cı illər ədəbi nəslinin
tipoloyi yaradıcılıq xüsusiyyətləri üzərində
dayanaraq bildirdi ki, hər yeni gələn nəsil ədəbi
ənənələrin çiynində yüksəlir. 60-cı illər nəsli də ədəbi ənənəyə
söykənirdi, tarixilik və müasirliyin vəhdətinin
sintezindən çıxış edərək yeni novator yaradıcılığın,
müasir ədəbi-estetik meyllərin yaranmasında müstəsna
rol oynayırdılar. Bu, təkcə Azərbaycan
ədəbi-nəzəri fikrində deyil, eyni zamanda
keçmiş Sovet İttifaqı miqyasında baş verən
ədəbi-tarixi bir prosesin tərkib hissəsi idi. Bütün bunlar tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
müxtəlif tədqiqatların predmetinə çevrilib, bu
barədə dissertasiyalar müdafiə olunub. Yaşar Qasımovun müdafiəyə təqdim
etdiyi dissertasiyasının əsas əhəmiyyəti budur
ki, o, mövzuya daha geniş kontekstdə yanaşaraq, Azərbaycan
və özbək altmışıncılarının poetik
yaradıcılığı fonunda həmin dövrdə
İttifaq miqyasında baş verən ədəbi prosesə
müasir ədəbiyyatşünaslıq meyarları ilə
qiymət verir.
Dissertasiya
Şurasının elmi katibi, filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor İmamverdi Həmidov şura üzvlərini və
müdafiədə iştirak edənləri dissertantın tərcümeyi-halı,
elmi fəaliyyəti, dissertasiyanın avtoreferatına
respublikamızdan və xaricdən göndərilən mütəxəssis
rəyləri ilə tanış etdi. Bildirdi ki, Yaşar Qasımov Özbəkistan
Respublikasında əmək fəaliyyətinə
başlamışdır. O, Özbəkistan və Azərbaycan
ədəbi mühitləri ilə yaxından tanış
olmuş və ədəbiyyatşünaslıq elminin
uğurlarını müntəzəm şəkildə izləmişdir.
Özbəkistan EA-nın Ə.Nəvai adına Dil və
Ədəbiyyat institutunda işləməklə bərabər,
eyni zamanda, Mədəniyyət Nazirliyində, Özbək
Sovet ensiklopediyasında, "Ədəbiyyat qəzeti"ndə
və "Yaşlıq" jurnallarında
çalışmış, həmin nəşrlərin
redaksiya heyətinin üzvü olmuşdur. Y.Qasımov
"Yaşlıq"da işlədiyi bir neçə il ərzində
"Dədə Qorqud" eposu, Azərbaycan
nağılları, Yusif Səmədoğlunun "Qətl
günü" və Anarın "Beşmərtəbəli
evin altıncı mərtəbəsi" romanları,
S.Vurğunun, R.Rzanın, Ə.Kərimin, M.Arazın, X. R.
Ulutürkün seçilmiş şeirlərini özbək
yazıçıları ilə birlikdə özbək dilinə
çevirmiş və nəşr etdirmişdir. 200-dən çox elmi-nəzəri və ədəbi-tənqidi
məqaləsi işıq üzü görüb, 6 orijinal və
tərcümə kitabı nəşr olunub. Y.Qasımov dissertasiyanın mühüm nəticələri
haqqında bir sıra beynəlxalq və respublika
konfranslarında məruzələr etmiş, Azərbaycanda və
Özbəkistanda, habelə xarici ölkələrdə nəşr
olunan nüfuzlu elmi jurnallarda məqalələr nəşr
etdirmişdir. Özbəkistan
Respublikası Prezidenti İ.Kərimovun "Yüksək mənəviyyat
- yenilməz güc" kitabı Y.Qasımbəylinin tərcüməsində
2010-cu ildə Bakıda nəşr edilib. O, qardaş
respublikanın "İstiqlal" ordeni ilə təltif
olunub.
AMEA-nın
humanitar məsələlər üzrə akademik katibi akademik
Teymur Kərimlinin, Qafqaz Universitetinin Azərbaycan dili və ədəbiyyatı
bölməsinin müdiri, filologiya üzrə elmlər
doktoru, professor Akif Hüseynovun, Bakı Dövlət
Universitetinin Türk Xalqları Ədəbiyyatı
kafedrasının müdiri, filologiya üzrə elmləri
doktoru Ramiz Əskərovun, Özbəkistan Elmlər
Akademiyasının Əlişir Nəvai adına Dil və
Ədəbiyyat İnstitutunun Ədəbiyyat nəzəriyyəsi
və ədəbi əlaqələr şöbəsinin
müdiri, akademik Bəxtiyar Nazarovun, Mirzə Uluğbəy
adına Özbəkistan Milli Universitetinin professorları
Ömərəli Normatov, Həmdulla Baltabayev, V.İ. Vernadski
adına Krım Federal Universitetinin
Krım-tatar və Şərq filologiyası
kafedrasının professoru T.B. Useinovun və
başqalarının dissertasiya və avtoreferat haqqında rəylərində
tədqiqatın məzmunu və yeniliyi, elmi-metodoloji
mövqeyi ilə bağlı maraqlı fikirlər irəli
sürülmüşdür.
Yaşar
Qasımbəyli çıxışında mövzunun
aktuallığını, elmi yeniliyini, tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
mövzu ilə bağlı yazılan tədqiqat əsərlərini
xüsusi qeyd etməklə yanaşı, 60-cı illər nəslini
meydana çıxaran ictimai-siyasi mühit, sosial-mədəni
şərait haqqında məlumat verdi,
professor Y. Borevin altmışıncıların XX əsrin bədii
təfəkkür tarixindəki ədəbi xidmətlərini
və mövqeyini xatırlatdı. Bildirdi ki, Azərbaycan
ədəbiyyatında müasir mərhələ 60-cı illərdən
başlayır. Bədii təfəkkürdə
demokratik meyillərin, sosialist realizmi yaradıcılıq
metodunun sərt prinsiplərindən azad olmaq imkanlarının
gücləndiyi bir dövrdə poeziyamızda, nəsrimizdə
və dramaturgiyamızda yeni nəslin imzaları
göründü. Tənqid və ədəbiyyatşünaslığımızda
ədəbi prosesdəki bu yeniliklər kifayət qədər
tədqiq olunsa da, hələ də bu sahədə xeyli
boşluqlar görünür. Dissertasiyada
yeni ədəbi nəslin esteik mənşəyi,
altmışıncıların poetik məramnaməsi, yeni bədii
dünyagörüşünün ədəbi-estetik mənbələri
elmi-nəzəri və ədəbi-tarixi aspektlərdə tədqiqat
mərkəzinə gətirilmişdir.
Ədəbiyyatşünaslığımızda
az tədqiq olunmuş elmi-nəzəri problemlərə də
toxunan dissertant poetik rəmzlərlə bağlı cəsarətli,
orijinal fikirlər irəli sürdü, yeni lirik konfliktin
xarakteri konkret elmi müqayisələr əsasında
reallaşdırıldı, rəmzi poetik sistemlərin
yaranması, ümumən, simvolik inikas prosesinin
altmışıncıların
yaradıcılığında meydana çıxması barədə
elmi fikirləri ümumiləşdirərək, bu barədə
öz yeni fikirlərini irəli sürdü.
Yaşar
Qasımov Azərbaycan və özbək poeziyasında milli
istiqlal idealının tərənnümü, istiqlal
dövrü həyatının və gerçəkliyinin
ziddiyyətləri, Məmməd Araz və Abdulla Aripov kimi sənətkarların
yaradıcılığı ilə bağlı yeni fikirlər
səsləndirdi, hər iki qardaş xalqın milli istiqlal
poeziyasının genezisi, tipoloji xüsusiyyətləri
haqqında müqayisəli elmi-nəzəri təhlillər
apardı.
Rəsmi opponentlərin çıxışlarında
dissertasiyanın geniş elmi təhlili, məziyyətləri
da kəskin elmi polemika ilə başladı. Rəsmi
opponent AMEA-nın müxbir üzvü, filologiya üzrə
elmləri doktoru, professor Muxtar İmanov dissertasiyanın
başqa müsbət tərəflərini diqqət mərkəzinə
gətirdi. Göstərdi ki, 60-cı illər Azərbaycan
poeziyasının ayrı-ayrı nümayəndələri
haqqında heç də az
yazılmayıb. Bu dövrdə ədəbiyyata
gələn görkəmli şairlərimizin yaradıcılığına
nəinki məqalələr, hətta müxtəlif
monoqrafiyalar həsr olunub. Amma buna əsaslanıb
60-cı illər Azərbaycan şeirinin bir küll halında
sistemli şəkildə tədqiqata cəlb olunmasından
danışmaq çətindir. Yaşar
Qasımovun müdafiəyə təqdim etdiyi doktorluq dissertasiyasının
ən əhəmiyyətli cəhətlərindən biri də
altmışıncıların
yaradıcılığını vahid müstəvidə
öyrənmək, bədii ideal və obrazlar sistemi
baxımından qiymət verməkdir.
Rəsmi opponent filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Əsgər Rəsulov bu dissertasiyada Azərbaycan və özbək altımışıncılar nəslinin poetik yaradıcılığından ilk dəfə sistemli və müqayisəli şəkildə bəhs olunduğunu göstərdi, 60-cı illərdə yaranan bir çox əsərləri humanitar-filoloyi təfəkkürün inkişafı baxımından yeni əsərlər kimi qiymətləndirdi. Bununla yanaşı, o, Azərbaycan altmışıncılarından Ə.Kərimin, M.Arazın F.Qocanın, X.Rzanın yaradıcılığının dissertasiyada kifayət qədər tədqiq olunduğunu, lakin bəzi şairlərin, xüsusən V.Səmədoğlunun, Ə.Salahzadənin, F.Sadığın, A.Abdullazadənin, C. Novruzun sadəcə olaraq adlarının xatırlanmasını, əsərlərinin təhlilə cəlb olunmamasını təəssüflə xatırlatdı.
Rəsmi opponent filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Əsgər Əlizadə göstərdi ki, müəllif təkcə Azərbaycan və özbək almışıncılarının yaradıcılığını araşdırmaqla məhdudlaşmır. 60-cı illərdəki poetik proses daha geniş kontekstdə araşdırılır və ümumiləşdirmələr aparılır. Həqiqətən bir və ya iki ölkənin ədəbi prosesini 70 illik zaman kontekstində təhlil edərkən sabiq ümumittifaq miqyasını nəzərə almamaq mümkün deyil. Əks təqdirdə obyektiv elmi nəticələrin əldə edilməsi çox çətin olar. Məhz buna görə də Y.Qasımovun müxtəlif poetik problemləri tədqiq edərkən rus və başqa xalqların ədəbi nəsillərinin yaradıcılığına müraciət etməsini uğurlu bir hal hesab edirəm. Dissertasiyada B.Vahabzadə, C.Novruz, M.Aslan, M.Yaqub yaradıcılığına az yer verilməsini, altmışıncıların 70-ci illərdən 90-cı illərə qədərki fəaliyyətinin nəzərə alınmamasını ciddi irad kimi göstərdi.
Müzakirədə çıxış edən filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Şirindil Alışanlı, filologiya üzrə elmlər doktoru Rəhim Əliyev, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Tahirə Məmməd, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor Rafiq Əliyev, Özbəkistan EA Ə.Nəvai adına Dil və Ədəbiyyat İnstitutunun baş elmi işçisi A.Azalp dissertasiya haqqında öz fikirlərini bildirdilər.
Məmmədəli MUSTAFAYEV
Filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 18 noyabr.- S.7.