Bədii sənət məbədi elmi
müstəvidə
"Ağaclar çoxdur, lakin hamısı meyvə
vermir. Meyvələr də çoxdur, lakin hamısı
dadlı deyil. Elm də çoxdur, lakin
hamısı faydalı deyil".
İsa Məsih
Elmlə ünsiyyətin əsas vahidi təcrübi-praktik
təzahürlərdir. Elm təkcə beynəlxalq müstəvidə
deyil, sanbalı ilə örnək göstərilən elmi dərgilərdə
də müxtəlif zəminləri, modernçi aspektləri
ilə təzahür edir. Açığı, Azərbaycan
Dövlət Mədəniyyət və İncəsənət
Universitetinin "Mədəniyyət dünyası" (29-cu
nömrə) və "Elmi əsərlər" (19-cu
nömrə) dərgilərinin 2015-ci il
buraxılışları da bu səciyyədə öz
aktuallıqları ilə diqqət çəkir. Bu
baxımdan (başlanğıc olaraq), dərgilərdəki məqalələrin
təhlil subyektlərinə diqqət ayıraq, fikrimizi daha
dürüst məntiqə kökləmək
üçün onların elm əhatəsinə nüfuz edək:
1) Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Tamilla Əhmədovanın
"Elmi əsərlər" dərgisinə giriş verən
və kulturoloji aspektləri özündə xarakterizə edən
"Məhəmməd İqbalın "Kamil insan"
konsepsiyası" məqaləsində islam və onun mənəvi-əxlaqi
prinsipləri, şəriət ideyaları, mistik-kosmoloji təzahürlər,
dualizm ideallığı və s. öz xarakterini bəsitlikdən
qurtarmaq şansı qazanır. Bu dürüst məntiqi
sənətşünaslıq doktoru, aparıcı elmi
işçi Aidə Sadıqovanın "Xudojestvennıe osobennosti
Azerbaydjanskix kovrov i ix sintez s druqimi vidami iskusstvami" məqaləsində
də görmək çətin deyil. Həmçinin
pedaqogika üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Yeganə
Eyvazovanın "Abidə" fenomeninin genezisi ilə
bağlı mühakimələrin muzeyşünaslıq
konteksti", doktorant Eldar Əmirovun "Riyaziyyat struktur
analogiya kimi", Elnur Əliyevin "Reklam kliplərinin
strukturunda süjet - fabula mexanizmi" və s. məqalələrində
müasir mədəni aspektlər, hadisələrin inkişaf
dinamikası, mədəni-siyasi xarakterlərin
açılışı və s. elmi-ictimai əhəmiyyətini
geniş ampulada göstərir.
2) "Mədəniyyət
dünyası" və "Elmi əsərlər" dərgilərində
təzahür edən əksər məqalələr - məsələn,
kulturologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent Xaləddin
Sofiyevin "Kulturologiyada semiotik-strukturalist yanaşmanın əsas
töhfələri", Məhəmməd Füzuli adına
Əlyazmalar İnstitutunun dissertantı Aytən
Hüseynovanın "Mir Cəlalın "Açıq
kitab" romanındakı obrazlar silsiləsi", Yeganə
Eyvazovanın "Abidə" fenomeninin genezisi ilə
bağlı mühakimələrin muzeyşünaslıq
konteksti", sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Gülnarə Məmmədovanın "Mənəviyyatın
zirvəsi və ruhun qüdrəti", fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Elfanə Qasımovanın
"Azərbaycan milli geyimlərin bölgələr üzrə
oxşar və fərqli xüsusiyyətləri", dissertant
Müslüm Səqqanın "Əhəməni incəsənətində
təsviri simvollar", dissertant Əlirza Malikinin
"Qaşqay tayfa ittifaqının sosial strukturu", tarix
üzrə fəlsəfə doktoru Sahib Vəliyevin
"Türk dünyasında Azərbaycan Respublikasının
yeri və rolu: tarixi-siyasi təhlil", Xannənə
Ağayevanın "MDB məkanında dondurulmuş
münaqişələr və ABŞ", Könül
Yusifzadənin "Azərbaycan Respublikasının mədəniyyət
siyasəti", Gülnarə Məmmədovanın "Mənəvi-əxlaqi
və lirik-psixoloji şərhin vəhdəti", doktorant
Mehparə Mürsəliyevanın "Azərbaycan
teatrının genezisində aşıq fenomeni", Günel
Rəsulovanın "Azərbaycan kinosunda müharibə
mövzusu" və s. məqalələr təkcə özlərinin
elmi sanbalı ilə diqqət çəkmir, eyni zamanda
qarşılıqlı təhliletmədə də bir-birləri
ilə sanki sağlam rəqabətdədirlər.
3) Bu məqalələr
özlərinin ifadə imkanlarının genişliyi ilə
diqqət çəkməklə, həm də müasir zəminləri
ilə yüksək mərhələ adlamaq gücünə
malikdirlər; daha dəqiqi, bu məqalələrdə proseslərin
ifadə imkanlarından düzgün şəkildə istifadə
edilib, nitqin, ifadə-təhlil prosedurlarının
düzgünlüyünə - bu yöndə yenilikçi
ruha əməl olunub.
4) Bu
yazıların elmi miqyasları hətta bəşər elmində
də görünə bilmək mahiyyəti
daşıyır. Elə bu aspektdən yanaşaraq
adıçəkilən topluların tədqiq mərhələsini
üç əsas tempdə aparmaq mümkündür: 1. artan
və məntiqə yön verən inkişaf zəmini, 2. elmi
təcəlla və orta-hissəvi təsiretmə dəqiqliyi,
3. sürətli şərhvermə və ideal xarakterizə...
Bu mərhələlər hər iki dərgi
boyu müəlliflərin oxucu-cəmiyyət aspektlərini
aça bilmək imkanı qazanır.
5) Ən
diqqətçəkən hal da odur ki, bu elmi dərgilərdə
hər şey müəlliflərin nəzarətindədir - yəni
milli hissdən tutmuş, real ictimai səssizlik içində
cərəyan edən mədəni-kulturoloji ideallığa qədər
hər şey onların "əhatəli elmi müşahidə
kameraları"na yerləşdirilib. Üstəlik, onların müəllif peşəkarlığı,
bir növ, alt qatlara nüfuz edən alim baxışları
oxucuları daha ovqatlı olmağa təhrik edir.
6) Biz hər
iki dərgidə qabarıq bir dialoq da müşahidə
edirik; müəlliflər öz obrazları ilə sanki dərdləşir,
həyatla yaşam arasında cərəyan edən ciddi
xarakterləri mədəni-kulturoloji təzahürlərə
tuş salır, nikbin ovqat verən hissləri ilə
oxucu-müəllif hissetmələrinə güzgü
tuturlar...
Hər iki dərgi bütün görkəmləri ilə
oxucuda müsbət, inandırıcı aura doğurur.
Əlbəttə, bütün xalqlarda elmə bir
yanaşma tərzi var. Əsrlərdir, dünya
sivilizasiyası strukturalist tərzlər fonunda yerdəyişmələrlə
üz-üzədir. Cəmiyyətlər insan həyatında
dəyişiklik yaradan bu prosesin ictimai-bəşəri
xarakterinə artıq bələddirlər. Zənnimizcə, xarakterinə varid olduğumuz bu dərgilərin
də elm müstəvisində aidiyyəti prosesin
çalarları özünü fərqli aspektdə təzahür
etdirir. Açığı, bu dərgilərdə
müəllif yanaşmaları təkcə bir tərz kimi
deyil, həm də qabarıq elmi təcəssümlüdür.
Oxucularının qəlb dünyasını
sığala bükmək gücündə olan bu elmi toplularda
zamana, həyata və xarakterə sirayət edən tərzlər
doğma münasibətdən qaynaqlanır.
Bu dərgilərdə
özünə yer almış məqalələrin bəzilərinin
mədəni-kulturoloji motivasiyası diqqətçəkəndir
(məsələn, dosent Xaləddin Sofiyevin "Kulturologiyada
semiotik-strukturalist yanaşmanın əsas töhfələri"
yazısında indeks, ikonik sistem simvol, işarə kodeksləri
ilə konsept yaradır, bu da hörmətli alimin nəzəri
bilikdə elm-tədris qayəsi reallaşdırmaq
bacarığı ilə əks olunur); digər məqalələrin
(məsələn, Namiq Abbasovun "Kulturologiya, yoxsa mədəniyyət"
terminoloji araşdırması müasir kulturoloji zəminlərə
ictimai-fəlsəfi ovqat verir, mədəni səciyyələri
etimoloji sistemsizlikdən çıxarır) yanaşma tərzləri
orijinala işarət vermək anlamı kəsb edir. Əslinə qalsa, bu yazılarda dərin elmi-fəlsəfi
uyarlı modern çalarlar kifayət qədərdir; bu
yazılarda ənənəvi xalq-elm dili, fikrə sadə
ehtimalla konkret nüfuz, anlaşılan elmi-təhkiyəvi
motiv daha qabarıqdır - fikirlər, qənaətlər fəlsəfi
çeşidlidir. Bu yazılarda hətta
elə məqamlar var ki, israrçı inkişafyaratma məğzləri
vaqeə edir.
Bu
dürüst yanaşma tərzini dərgilər boyu müəlliflərin
əksərinin müdaxilələrində görə bilirik
və çox xoş haldır ki, bu yanaşmaların
hamısında bir könül-ürək
sızıltısı var. Məsələn, doktorant Günəş
Cəbrayılovanın "Müasir Azərbaycan cəmiyyətində
tolerantlıq mədəniyyətinin formalaşması"
yazısındakı ayrı-seçkiliyə yol verməmək
məğzləri, tolerantlığın universal dəyərlərdən
biri kimi diqqət çəkməsi, multikulturalizm aspektlərinin
cəmiyyət reallığında gerçək əksi sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru Gülnarə Məmmədovanın
"Mənəviyyatın zirvəsi və ruhun qüdrəti"
yazısındakı şəxsiyyət amili, obrazlar aləmi
və aktyor-səhnə, tamaşaçı-müəllif zəminləri
ilə (baxmayaraq ki, məqalələr mövzu xarakteri
sarıdan fərqli təsir bağışlayır) həmahəng
üzvi birləşmə yaradır, hər iki yazıdakı
süjet bir əhatə olaraq milli-mütərəqqi vəhdətdə
təzahür edir. Maraqlıdır ki, müəlliflər
üzərində ehtiyatla işlədikləri
mövzuların mahiyyətinə, struktur quruluşuna və
tarixi-ictimai önəminə xüsusi diqqət yetirib, mətnin
(mövzunun) işlənmə yerini dürüst məntiqə
kökləyiblər.
Eləcə
də Günel Quluzadənin "Qloballaşma prosesində
insani dəyərlərin qiymətləndirilməsi"
yazısı dəyişikliyə məruz qalmış insani
dəyərlər, sosial-mədəni səciyyə və
ictimai təqdirdə ehtiva edən aqressiv çək-çevirlərə
dürüst müdaxilə ilə diqqət çəkir və
buradakı elmi xarakter Süleyman Həsənzadənin "Azərbaycan
və Avropa Şurası əlaqələri"
yazısının elmi əhatəsini demək olar ki, qismən
özündə əks etdirir ki, bu da ruhsal ovqatla cərəyan
edən təfəkkür yaxınlığıdır. Əsas odur ki, hər iki elmi topluda mövzu öz əhatə
oxunu təyin edib, mövzudaxili və mövzuətrafı əhatələr
nəticəyə uyğunluq verə bilib.
Bu dərgilərdə mövzu xarakterlərinə elmi
yanaşma sistemli şəkildədir. Buradakı mətn
aktuallığı, mövzuətrafı kulturoloji aspektlər
və digər bir çox məsələlər faktik olaraq
müəlliflərin elmi yazı işinə yaxından bələd
olmalarını isbatlayır.
Ayrıca,
hər iki dərgidə (məsələn, Günəş Cəbrayılovanın
"Azərbaycan mədəniyyəti qloballaşma fenomeni
kontekstində", Xannənə Ağayevanın "MDB məkanında
dondurulmuş münaqişələr və ABŞ", Ayla Həsənzadənin
"Heydər Əliyevin teatra verdiyi qiymət", Raifə Səfərovanın
"Həyat güzəranının sosial tipologiyaya
çevrilməsində ekran ekvivalentləri", Sahib Vəliyevin
"Müstəqil Azərbaycan 10 ildə", Sevinc Əskərovanın
"Azərbaycan mədəniyyət xadimləri
Çexiyada", Müslüm Səqqanın "Əhəməni
incəsənətində təsviri simvollar və s.")
müasir Azərbaycan elmi-publisistik dilinin normalarına da riayət
edilib. Müəlliflər işlətdikləri
sözlərin leksik və orfoepik normasına mümkün qədər
diqqət ayırıblar.
Əlbəttə, elmi yaradıcılıqda da fərdi
üslub xüsusi səciyyə daşıyır. Elə
yuxarıda adları çəkilən elmi dərgilərdə
də fərdi səciyyə məhz oradakı müəlliflərin
hər birinin özlərinə məxsusdur. Bu dərgilərdə ümumi cəhəti elmi
obrazlılıq təşkil edir. Buradakı
emosionallığın (ekspressivlik) da məhz bu rakursdan
qaynaqlandığına inanırıq.
Adıçəkilən
dərgilərdə məqalələri yer almış alimlər,
məsələn, kulturologiya üzrə fəlsəfə
doktoru Namiq Abbas "Kulturologiya, yoxsa mədəniyyət"
terminoloji araşdırmasında əxlaqi-mənəvi tərəqqi
resurslarının inkişafa gedən yolunun hələ də
sarsıntılarla əks olunduğunu, bu vacib amilə hələ
də nail olunmadığını kulturoloji zəminlərlə
səciyyələndirib, doktorant Günəş Cəbrayılova
"Müasir Azərbaycan cəmiyyətində tolerantlıq
mədəniyyətinin formalaşması" yazısında
ictimai dərkdən fizioloji baxış keçirməyi
bacarmaqla, bu prosesə dair mümkün görünmələrə
effektiv fikir sövq edib, ziddiyyətdən zərurətə
keçid yaradıb, fikri (elmi mahiyyəti) bütövə
çevirmək imkanı qazanıblar. Şübhəsiz,
bu da zəruri fikir ötürülməsi hesabına
gerçəyə çevrilə bilib.
Kulturoloji-sosial və mədəni-ictimai sövqetmələrə
müfəssəl yanaşması ilə diqqət çəkən
bu sanballı tədqiqat işlərində proseslərə fərqli
- ayrı bir nüfuzetmə var. Daha dəqiqi, ictimai
baxışlardakı altsistemdə təcəssüm edən
ziddiyyətlər burada daha inandırıcıdır. Müəlliflər - Xaləddin
Sofiyev, Günəş Cəbrayılova, Yeganə Eyvazova, Nərgiz
Kəngərli, Tamilla Əhmədova, Gülnarə Məmmədova,
Ayla Həsənzadə, Arzu Nərimanova, Raifə Səfərova
və digərləri təhlilə cəlb etdikləri mövzularda
elmlə ədəbi-ictimai situasiyanın qabarıq-zəruri vəziyyətlərini
dəqiq müəyyən edib, eynisistemli
zamansızlığa istiqamətlənən təsirləri
effektiv cilalayıblar. Bu mövzularda dünya mədəniyyəti,
kulturalistik kodekslər və s. də uğurlu elmi
araşdırmaya cəlb olunub; daha dəqiq desək, bu
mövzularda təsdiqetmə inkarı üstələyib.
Həm də onların bu yanaşmalarında
metavizual hisslərin təsiri daha fəaldır. Bu təsir mahiyyətdənkənar fiziki
dağıdıcı modern təsir kimi deyil, yüksəliş
fonunda diqqətimizə çatır; mərkəz nöqtədəki
keyfiyyət sıçrayışı metahissi-obyektiv
prosesdir. Nə xoş ki, müəlliflər
şövqlə yazdıqları məqalələrin iç
qatına enmək, fikri prosesləri zəruri ehtimallardan
keçirmək üçün səmimi əhval doğuran
cəfakeşliyi əllərində əsas
götürüblər. Elə buna görə
də heysiyyətinə fikir toxundura bildiyimiz bu yazılarda
nisbi təzahürlər gerçək fikri tonallıqla
açılır.
Əlbəttə, müxtəlif
qarışıqlıq insan amilinə israrçı təsiri
ilə həmişə gündəmdə olub. Məhz "Mədəniyyət
dünyası" və "Elmi əsərlər" dərgiləri
də belə ümumiləşmələrə meydandır.
Bu dərgilərin araya-ərsəyə gəlməsində əməyi
keçən elm adamlarının - baş redaktor, sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor Məryəm Əlizadənin,
redaktor, filologiya üzrə elmlər doktoru, professor
Gülşən Əliyeva - Kəngərlinin və məsul
katib, kulturologiya üzrə fəlsəfə doktoru, dosent
Yeganə Əliyevanın zəhmətini qeyd etməmək
günah olar.
Son olaraq deyək ki, bu dərgilər özlərində
elmi-sosial və bir qədər də estetik-ictimai məğz
ehtiva edən məntiqəxas fikirlərlə zəngindir. Müəlliflər
tədqiq zamanı əlavə şərh üçün zəmin
qoymayıblar. Buna görə də
oradakı fikirlərin forma sintaktikliyi standart normadan
çıxıb, inkişafda olan elmə uyğun şəkildə
əhatələnib və burada mətndaxili semantik-struktur əlaqə,
tematik proqressiya aparıcı xəttə çevrilib.
Xüsusən
sosial-ictimai prioritetlərə dinamik səciyyə verən,
daha çox kulturalistik zəminlərə əsaslanan elmi məqalələrə
qucaq açmış bu dərgilər zənnimizcə həm
də yüksək təcrübi-praktik bacarığı olan
bir vəsait rolunu oynayır: o mənada ki, burada tədqiqə
cəlb edilən mövzular ixtisas, yaxud qeyri-ixtisas sahiblərinə,
eləcə də qeyri-peşəkar, hətta peşəkarlara
təcrübəli müəllim kimi yol göstərir. Ona görə də bu dərgiləri elm
üçün dəyərli, örnək vasitə hesab edə
bilərik.
Hikmət
MƏLİKZADƏ
Azərbaycan Yazıçılar
Birliyinin üzvü, Prezident təqaüdçüsü
525-ci qəzet.-
18 noyabr.- S.4.