Bəxtiyar Vahabzadə: mənim gördüyüm və mənə
görünən şair kimliyi
Söz öz sahibi haqqında yüzdəyüz harmonik təsəvvür yaradır. Şair hansı
"meyvə ağacısa",
söz də o "ağacın" barıdır
("Barsız ağaclar"
söz konusu deyil).
Dediyin - yazdığın
kimlik göstəricindir. Ustad Füzulinin
"Kim nə miqdar olsa..." formulu tam keçərlidir (..."Söz"ün
yerinə "əməl"i
qoysaq, "cəm"
dəyişməz. Əməl ki,
insan şəxsiyyətini
sözdən betər
"interpretasiya edər").
Şair qəlbinin, ağlının
tərcümanıdır. Onun hansı arzu və ideal daşıyıcısı
olduğunu lirik "mən" nişan
verir. Ancaq müəllif poetik mətndə "baş rolda" da olsa, həyatda vətəndaş-şair olaraq
heç "əsas rolda" olmur da, olur da
yalnız çox vaxt "epizodik rolda" oynayır.
Mən burada şairlərimizi həyatda a) şeirinin önündə gedənlərə;
b) şeirinin-sözünün yanında olanlara; c) lirik "mən"indən
geri qalanlara bölmək istərdim, -belə bir bölgü
hansısa müstəvidə
"həzm" edilməsə
də.
Birinci kəsimə aid az
sayda yazarların Sözü "niyyətin
hara, mənzilin ora"da bir vəsilədir. Belələrinə
"haqq aşiqi"
olan az
sayda şairlər daxildir (Nəimi, Nəsimi, Hüseyn Cavid, hardasa, müasiri olduğum Xəlil Rza Ulutürk...). Onların şeirindəki lirik
"mən" həyatdakı
müəllifin büsbütün
özüdür və
həyatdaş, vətəndaş
şair sənətdəki
şeirindən çox-çox
öndə gedir.
İkinci qismə xalqının yanında olub, insanlıq uğrunda, ədalət naminə söz deyən xas şairlər aiddir. Xaqani, M.Ə.Sabir, Məhəmməd
Hadi, Məmməd Araz, Baba Pünhan...- ömrü boyu bu söz sərkərdələrinin
"sözləri harada,
özləri orada"
olub.
İstedadlı şairlərdən bir
qismini də ora şamil edə biləcəyimiz daha bir kəsim
var ki, onlar
yazdıqlarına rəğmən
başqa cür
"ad" qoyublar və
bəzən sözləri
arxasında özləri
olmayıb... "İctimai hadisələri
mədh"(Maksim Qorki), "zamanın ruhunu təhrif" (Aleksandr Blok) edən şairləri sərf-nəzər
edirəm.
Ancaq mənə
görünən və
mənim gördüyüm
Bəxtiyar Vahabzadəni
xatırlayıram. Belə
bir sual məni düşündürür
ki, "Gülüstan" poemasını
yazdığı vaxtların
Bəxtiyarı ilə
"Latın dili",
"Ana dili" şeirlərinin,
"Leninlə söhbət",
"Muğam" poemalarının
yarandığı və
sonrakı yaradıcılıq
dövrünün Bəxtiyarı
həyatda eyni şair taleyini bölüşüblərmi?
lll
Bəxtiyar Vahabzadəni orta məktəbdən oxumağa
başlamışam. İlk olaraq tanış
olduğum kitabı
"Bir ürəkdə
dörd fəsil",
sonra "İnsan və zaman", "Etiraf. Şəbi hicran", "Köklər-budaqlar"
və yuxarı siniflərdə iki cildlik "Seçilmiş
əsərləri" (1974, 1975) olub.
Ən çox
"Dağda şəlalə
kimi" şeiri məni tutmuşdu. "Son zəng"dəki
çıxışımda da dediyim şeir
o idi:
Bir rəngi yox, göylərin min rəngini
sevirəm,
Bir gülü
yox, güllərin çələngini sevirəm.
Mən çıxmağa təpə
yox,
uca dağ istəyirəm...
"Muğam" poemasını
da az
qala büsbütün
əzbərləmişdim:
Buxarı
başında el ağsaqqalı
əyləşib,
qəlbini açır
süfrətək...
...Dağlarda göynəyən
Məcnundur "Segah",
"Rast"- onun atası,
nəsihət eylər...
Şairin
"Ana təbiət" şeirini
isə onun fəlsəfi lirikasının
ən yaxşı nümunəsi kimi dilə gətirərdim:
Ey ana təbiət, de neyçin, niyə
Gülün budağında tikan bitirdin?
Bulağın gözünü qotur
keçiyə,
Bulanıq suyunu ceyrana verdin?
Orta məktəbin (Lənkəran
şəhər 5 saylı)
8-ci sinfindən apardığım
("Söz" jurnalının
baş redaktoru Sevda Əlibəylinin də iştirak etdiyi) ədəbiyyat dərnəyində (burada
biz həm də ali məktəbə hazırlaşırdıq) Bəxtiyar
Vahabzadə ilə birgə Hüseyn Arifin ("Söylə, yadındamı?", "Seçilmiş
əsərləri"), Nəbi
Xəzrinin ("İllər
və sahillər"),
Söhrab Tahirin ("Mən səni görmüşəm"), Məmməd
Arazın ("Ömür
karvanı", "Qanadlı
qayalar", "Atamın
kitabı"), Məstan
Günərin ("Addımlar,
addımlar"), Fikrət
Qocanın ("Günlərin
bir günü"), Məmməd İsmayılın
("Axşamlar, səhərlər"),
Ələkbər Salahzadənin
("Od heykəli")
kitablarından şeirlər
oxuyur, xoşladıqlarımızı
əzbərləyirdik.
"Gülüstan" poemasının əlyazmasını
məndən böyük
qardaşım evə
gətirmişdi. Qardaşım
"millətçi şair"in
bu əsərinin qadağan olunduğunu, gizli yayıldığını
dedi. "Gülüstan"ı
oxuyub, sanki yuxudan ayıldım.
...Tərəflər kim idi? Hər ikisi yad!
Yadlarmı edəcək bu yurda imdad?!
...Bir deyən olmadı, durun, ağalar!
Axı bu ölkənin öz sahibi var.
Tarix kitabımızdakı
Sovet Rusiyası ilə "könüllü
birləşmə" nağılının
da yalan olduğunu elə o vaxtdan anlamağa başladım.
Ali məktəbə qəbul
olunandan sonra məktəb yoldaşlarımla
ədəbiyyat dərnəyimizi
("Özünütərbiyə" adı ilə) Bakıya daşıdıq. Əvvəllər evdə yığışırdıq.
Sonradan fəhlə-şairlərin də
iştirakçısı olduğu
"Azərbaycan, Azərbaycan",
"Azərbaycan - dünyam
mənim" adları
ilə fəaliyyət
göstərən poeziya
dərnəyimiz Bakı
Şin zavodunun 3 saylı yataqxanasında davam etdirildi (ötən əsrin 1970-ci
illərinin ikinci yarısı və 80-ci illərində). Sevdiyimiz yazarlarla
orada görüşlər
keçirir, öz aramızda diskussiyalar aparırdıq. Şairlərdən
Məmməd İsmayıl,
Eldar Baxış, Rauf Soltan və
başqalarının qonağı
olduğu dərnəyimizdə
İsa Muğanna, Bəxtiyar Vahabzadə, Məmməd Araz, Söhrab Tahir, Məstan Günər, Şəkər Aslan... yazdıqları məktublarla
"görüşə qatılmışdılar"(
O vaxt üçün
bizə görə sensasiya adlana biləcək bir çıxış da etdik; Əziz Nesin həbsə atılarkən yazdığımız
etiraz məktubu Moskvada əks-səda verdi,- çağırışımız
"Literaturnaya qazeta"da (ilk səhifədə)
yer almaqla bərabər, məşhur
Türkiyə yazarının
qəzetdə iki hekayəsi təqdim olundu. Fikrət Qoca isə Azərbaycan televiziyasının
"Çinar" verilişində
dərnəyimizin yaradıcı
üzvlərini tamaşaçı
auditoriyasına tanıtdı).
Bəxtiyar Vahabzadə dərnəyimizə
vətənpərvər ruhda
bir müraciət ünvanlamışdı. "Millətçi
şair"in məktubu
qara tuşla yazması indi mənə "imperiya zamanı"na həmahəng olaraq simvolik təsir də bağışlayır
(Şəkli verilmiş
məktubun yazılma tarixinə diqqət edin; 17 noyabr illər sonra müstəqil Azərbaycan
Respublikasının Dirçəliş
günü olacaqdı...
o məktubun naxışı
gətirib, ya bu təsadüf vətəndaş şairə
xalqının alqışı
idi?).
Mən ali təhsilimi onda Azərbaycan Dövlət Universiteti adlanan BDU-nun jurnalistikasında alırdım. Şairin filologiyada dediyi mühazirələri dinləməyə, digər fakültələrdən tələbələr gəldiyini eşidib, mən də buna cəhd etdim. Amma dərslər üst-üstə düşdüyündən istəyim baş tutmadı.
Mənim 80-ci illərdə Bəxtiyar Vahabzadə ilə görüşlərim, əsasən, Hüsü Hacıyev küçəsində (indiki "Azərbaycan" prospekti) yerləşən "Yazıçılar evi"ndə, çox-çox sonralar isə şairin Prezident Administrasiyası yaxınlığında olan çoxmərtəbəli binadakı mənzilində baş tuturdu. Bəzən o mənə yeni şeirini oxuyurdu.
"Özümüzü kəsən qılınc" əsərinin makina variantını da verib, rəyimi bildirməyi xahiş etmişdi. Əsəri oxuyub, qeydlər apardım. Şair qeydlərimi razılıqla qarşıladı.
1988-ci ildən başlayan xalq hərəkatında da Bəxtiyar Vahabzadə öz sözünü dedi. Əslində, Azadlıq meydanı bəxtiyar vahabzadələrin ən mükəmməl şeirinə çevrilmişdi. Məhz o vaxtlar xalqın baş azadlıqsevər şair oğlu Bəxtiyar Vahabzadə və "...aman, ayrılıq" deyə halımızı fazla "yaman" etmiş Yaqub Zurufçunu əyani tanışdırdım (həmçinin, o zamanlar böyük sevgi qazanmış bu müğənninin Məmməd Arazla görüşünü təşkil etdim).
Milli Dram Teatrında "Özümüzü kəsən qılınc" mənzum pyesinin tamaşası zamanı ailə üzvlərimizin onunla görüşü də (şair bizə doğmalıq göstərdi və sevgi dolu sözlərini əsirgəmədi) ömrün xoş anları kimi yadda qalıb.
Şairlə son yaxın ünsiyyətimiz 2004-cü ilin 1 dekabrında - Məmməd Araz bu dünyadan köç etdiyi gündə oldu. Məmməd Arazla vidalaşıb, eyni binadakı mənzilinə gedən xəstə, artıq çox zəiflədiyi hiss olunan qocaman sənətkarın qolundan tutdum. Pillələri enərkən də hönkür- hönkür ağlamağına davam edən şair mənə: "...Qardaşxan, bu gündən tezliklə mənimcün də var,-" dedi. Təskinlik versəm də, büsbütün sarsılmış şairi toxtatmaq mümkün olmadı: "Yox, yox... mən bilirəm..."
Bundan sonra şair daha beş il yaşadı, amma məncə, daha əvvəlki Bəxtiyar... yox.
Əvvəlki Bəxtiyar artıq dağda şəlalə kimi çağlayıb getmişdi.
Qardaşxan ƏZİZXANLI
525-ci qəzet.- 2015.- 20 noyabr.- S.6