Qulu Xəlillinin söz abidəsi, yaxud
akademik Məmməd Arifdən dülgər Müstəcəb
kişiyədək...
Çoxşaxəli yaradıcılıq aləminə
sahib olan Qulu Xəlilli ədəbi mühitin bir sıra istiqamətlərinə
mənsub cəmiyyətlərin hörmət etdiyi şəxsiyyət
idi. Ədəbiyyatşünaslıq, ədəbiyyat
tarixi ilə bağlı fundamental tədqiqatları ilə bu
sahənin mütəxəssislərinin yanındaydı.
Ədəbi - tənqidi əsərləri ilə
ədəbiyyatın tənqid bölməsindəki
adamların yanındaydı. Bir çox
hekayəsi və hətta ayrıca romanı ilə
yazıçıların - bədii söz ustalarının
sırasındaydı. Və bu
sıraların hamısında Qulu Xəlilli öncül yerdə
dayanırdı. Bir də Qulu Xəlilli
müəllim idi. Alimliyi, tədqiqatçılığı
akademiyada qazanmışdı, filologiya üzrə elmlər
doktoru olmuşdu. Ədəbi - tənqidi görüşlərini
elə Azərbaycan Dövlət Universitetinin (
indiki BDU ) Filologiya fakültəsində - jurnalistika
şöbəsində təhsil alarkən
formalaşdırmışdı. Yazıçılığı
ona Tanrı özü və bir də uşaqlıq illərində
keçdiyi çətin yollar nəsib etmişdi. Amma
müəllimliyi... Müəllimliyi isə ona haçansa jurnalistika dərsləri
keçmiş və klassik müəllimin nə olduğunu
anlatmış Şirməmməd Hüseynov vermişdi.
Universitetin jurnalistika üzrə elmi dərəcəsi olan
müəllimlərin kasadlığını aradan
qaldırmaq üçün o zaman yeni yaranan fakültənin
dekanı Şirməmməd Hüseynov bu elmlər doktorunu
akademiyadan qoparıb universitetə gətirdi və bizcə,
bütün fəaliyyəti boyu Jurnalistika fakültəsinin təmiz
dünyasını təmin edən Şirməmməd müəllimin
ən böyük xidmətlərindən biri də bundan ibarət
oldu. Şirməmməd müəllim sonralar Qulu müəllim
haqqında səmimi bir xatirəsində yazırdı:
“Çox böyük vuruşdan, çəkişmələrdən
sonra Qulunu Jurnalistika fakültəsinə dəvət etdik. Mən onun simasında fakültəyə yeni milli
ruh, vətənpərvərlik ehirası və məsuliyyəti
gəldiyini, sıralarımızın gücləndiyini
gördüm. Qulu mənalı ömrünün sonunadək
də bu kollektivin əzizi, sevimlisi oldu...”
Və indi Qulu Xəlilli Jurnalistika fakültəsinin
qocalı-cavanlı bütün müəllimləri, o
cümlədən, bu sətirlərin müəllifləri
üçün əziz bir xatirədir, böyük pedaqoq
şəxsiyyətidir. Qulu Xəlilli Jurnalistika fakültəsinə
gəldi və biz onu daha yaxından tanıdıq. Bu ana
qədər, əlbəttə, bu ciddi alimin filoloji tədqiqatlarını,
heç kimi və heç nəyi bağışlamayan ədəbi- tənqidi məqalələrini
və bir də çap olunduğu çağdan bestseller səviyyəsinə
yüksəlmiş “Yaşamaq istəyirəm” memuarını
oxumuşduq. Yaradıcılığında, xüsusilə tənqidi
publisistikasında çox sərt görünən bu
insanın tələbələrə münasibətdə,
dost yanında, yoldaşlıqda nə qədər səmimi, nə
qədər qayğıkeş olduğunu gördük və
cavanlı-qocalı hər birimiz onun alimliyindən, müəllimliyindən,
insana münasibətindən dərs aldıq.
Bu məqamda biz həyatın çox çətin
anlarını yaşamış Qulu Xəlillinin
bioqrafiyasına nəzər yetirsək görəcəyik ki,
tale ona çox narahat, çətin keçilə bilən
ömür yolu qismət elədi. Uşaqlığını Azərbaycan
mühitinin qaranlıq kənd həyatında
yaşamış Qulu Xəlillinin haçansa xalq adamı
olacağına, bəlkə, heç atası Qasım kişi də inanmayıb. Qulu Xəlilli kimi bir
insana bu qədər çətin ömür qismət edən
Allah ona həm də dünyada milyonlardan birinə qismət ola biləcək döyüşkənlik,
mübarizlik ruhu vermişdi. “Döyüş
sizin alın yazınızdır” - Qurani-Kərimin müqəddəslik
atributlarından biri də Allahın bu təyinatıdır.
Döyüş Qulu Xəlillinin alnına
yazılmışdı. O, adi bir orta məktəbi bitirmək
üçün neçə-neçə rayon dəyişməli,
məktəb görməliymiş. Sisyan, Ağcabədi,
Ağdam -kiçik məktəblinin taleyi bu yollardan keçməliymiş.
Pulsuz-pənəsiz Qasım kişinin
böyük bir ailəsinin imkansızlığı şəraitində
universitetə gəlməliymiş. Bakının
vağzal gecələri, şəhər
etinasızlığının, şəhər sərtliyinin,
kimsəsizliyin və tənhalığın acı
girdablarında bu universitetin jurnalistika ixtisasına qəbul
olunmalıymış. Elə burdaca bəxtinə
Xəlil Rza kimi döyüşkən bir oğlanla bir partada
oturmaq düşməliymiş. Azərbaycanın Gertsen
- Oqoryov tandemi yaranmalıymış və bu iki adam böyüyüb Azərbaycan oğlu
adını almalıymışlar.
Güman eləmək olardı ki, çətinliklər
azalmaqda, cavan bir kənd uşağı öz həyatını
qurmaqdadır.
Yox. Alnına
döyüş qisməti yazılmış insan öz
taleyində bu qismətini sona qədər
yaşamalıdır. Qulu Xəlilli hələ tələbəykən
öz kredosunu müəyyənləşdirir: tənqidçi
- publisist. Ya, bəlkə, publisist - tənqidçi?
Bizcə, fərqi var. Amma Qulu Xəlilli
hansını üstün tutur, ayırd etməyə çətinlik
çəkirik. Hər halda o, ənənəvi
tənqidçi deyil. Bədii əsər
onun üçün ictimai həyatın hansısa tərəfini
izah etmək fonudur, cəmiyyətə təsir qüvvəsi
olan qadir publisistikadır. Həm də dərhal hiss edir
ki, senzuranın qadağa qoyduğu çox şeyi tənqid
publisistikası ilə demək mümkün olur.
Elə tələbəykən ilk məqaləsində
Mehdi Hüseyn kimi avtoritet sahibinin nöqsanlarını ortaya
qoyur. Bir çoxları bu məqalədən sonra cavan tənqidçinin
bir daha mətbuata buraxılmayacağını güman edir.
Amma qəribədir, elə o məqalə ilə
Qulu Xəlillini Yazıçılar İttifaqına üzv qəbul
edirlər. Yəqin bu da Azərbaycan ədəbiyyatında
bədii sözün qiymətini uca tutan Mehdi Hüseynin
böyüklüyündən, tələbə Qulunu gələcəyin
böyük tənqidçisi kimi görə bilməyindən
irəli gəlmişdi.
Bundan az sonra Qulu Xəlilli özünün fundamental
“Yaşamaq istəyirəm” əsərini yazır. İl olur,
özünü yaxşı hiss edir, il
olur, xəstəliklə döyüşdən baş
aça bilmir. Amma bizim
tanıdığımız Qulu Xəlilli heç vaxt taleyindən,
xəstəlikdən gileylənmədi. Kişi
çətin anda sinəsini irəli verər. Qulu Xəlillinin sinəsi özündən irəlidəydi.
Kişi cüssəsi ilə özünün də
çox sevdiyi S.Rəhimovun obrazlarına oxşayırdı.
Bu xarakteri biz onda - Qulu Xəlilli universitetin
Jurnalistika fakültəsində müəllimliyə
başlayanda gördük.
İndi Qulu müəllimlə keçən
ömrümüzü xatırlayırıq və bizi acı
bir qəhər boğur. Heç biz də Qulu müəllimin qədərincə
qədrini bilməmişik. Sinəsini
çətin anda həmişə qabağa verən bu
insanın haçansa olmayacağı ağlımıza gəlməyib.
İtirdiyimiz adamların hamısının yeri
görünür. Atanın ata yeri, doğmanın doğma yeri, dostun dost
yeri, hətta düşmənin düşmən yeri... Qulu müəllim kimi adamların itkisi ictimai itkidir.
Bu itki Azərbaycan itkisidir; Azərbaycan ədəbiyyatının
Belinski tipli itkisi, publisistikamızın Üzeyir tipli itkisi,
universitet auditoriyasının müəllim itkisi, Şirməmməd
müəllimin dost itkisi, onu tanıyanların, ona söykənənlərin
kişi sinəsi itkisi...
Biz indi cılız, bayağı “bədii əsərlər”in
baş alıb getməsinin günahını Qulu müəllimin
ölümündə görürük. Biz buna
qarşı ziyalı sözünün
qıtlığının səbəbini Qulu Xəlillinin
vaxtsız ölümündə görürük. Yığıncaqların monoton keçməsinin
günahı da Qulu müəllimin ölümündən
sonradır.
Qulu
müəllimin itkisi ilə bağlı kiçik bir təsəllimiz
var: iyirmi il onunla bir yerdə, lap elə bir
kafedrada işləmişik. Qulu müəllim
kafedra iclasında olmayanda süst bir yığıncaq
keçirdi. Elə təsəvvür
yaranırdı ki, hər şey qaydasında və hər
şey gözəldir. Qulu müəllim
olanda problemləri elə ortaya tökürdü ki, necə
pis işlədiyimizi dərk etməli olurduq.
Qulu müəllim tənqid etməkdən ona görə
qorxmurdu ki, o, heç vaxt qərəzli
danışmırdı. Ümumiyyətlə, Qulu müəllimdə
qərəz yox idi. Nifrət etdiyi şairin bir usta
misrası onun nifrətini məhəbbətə çevirə
bilərdi.
... Kafedrada əlavə rəyə göndərilən bir namizədlik dissertasiyasını yıxıb-sürümək prosesi gedirdi. Qulu müəllim orda bircə cümlə işlətdi: “Görməmişlik eləməyin”. Qurbağa gölünə daş atıldı...
Qulu müəllim özü, doğrudan da, görməmiş deyildi. Onun əlindən onlarca namizədlik, doktorluq dissertasiyası keçmişdi. Bu işdə xeyirxahlığa üstünlük verirdi.
Elmdən danışanda Qulu müəllimin yeri görünür. Filoloji elmimizin böyük bir mərhələsi onun adı ilə bağlıdır.
Onun ədəbiyyatşünaslığımızda hadisə kimi qiymətləndirilən “Azərbaycan romanının inkişaf yolu” adlı əsərinə resenziyasında akademik Məmməd Arif yazırdı: “Qulu Xəlilovun “Azərbaycan romanının inkişaf yolu” adlı əsəri, hər şeydən əvvəl, elmi səviyyəsi, mühakimələrinin təzəliyi ilə diqqəti cəlb edir. Fəal ədəbiyyat tənqidçilərindən olan Q.Xəlilovun əsərində tənqidçilik ehtirası özünü göstərir. Eyni zamanda Qulu Xəlilov bu əsərdə bədii əsərlərə elmi obyektivlik mövqeyindən yanaşan, ədəbiyyatın ideya-bədii inkişafı üçün məsuliyyət hiss edən bir alim kimi də qarşımızda canlanır”.
Müəllimlərdən söhbət düşəndə Qulu Xəlillinin yeri görünür. Proqram əsiri olmadı, auditoriyaya girdi və özünün konsepsiyası ilə işlədi. Sözün qiymətini bilən, hər bir yazısında istedadla məsuliyyəti birləşdirən akademik Yaşar Qarayev məqalələrinin birində Qulu Xəlillini universitet auditoriyasında jurnalist tələbələrin sevimli müəllimi olduğunu vurğulayırdı.
Publisistikadan söhbət gedəndə Qulu Xəlilli
örnək kimi yada düşür. Görkəmli publisistika
nəzəriyyəçisi, şair və publisist Famil Mehdinin
fikrincə, “... Qulu Xəlilli, sözün həqiqi mənasında,
vətənpərvər, prinsipial, son dərəcə cəsarətli,
mərd və qorxmaz bir publisistdir. Onun publisistikası bir
çox hallarda tənqidi pafosla müşayiət olunur... 40
il müddətində Azərbaycanda elə ciddi bir problem
olmamışdır ki, Qulu Xəlilli ona öz
yazıçı-vətəndaş, publisist münasibətini
bildirməsin, həyəcan təbili çalmasın”. Qulu Xəlilli
ən ağır senzura illərində “Torpağın göz
yaşı” ilə Azərbaycan dərdini qoydu. Vətən
deyəndə Qulu müəllim yada düşür.Onun son
kitabı: “ Hər şeydən keçilər, Vətən
keçilməz”. Bu da bir taledir. Onlarca ədəbi, bədii, elmi, publisist
kitabın sahibi son anında bu kitabı yadigar qoydu. Azərbaycanın ən yeni tarixinin torpaq itkisi onu
sızladırdı. Bədii ədəbiyyatdan,
xüsusilə Azərbaycan memuar əsərlərindən
söhbət düşəndə Qulu Xəlillinin “Yaşamaq
istəyirəm” povesti xatırlanır. Azman
yazıçımız Süleyman Rəhimov bu əsər
haqqında geniş bir məqaləsində yazırdı:
“Yaşamaq istəyirəm”, əsasən, sənədli
povestdir. Bu povestin əsasında həyat həqiqəti,
həyatı müşahidə güclü olduğu
üçün əsər bədii yaradıcılıq
ehtirası ilə işlənə-işlənə
inandırıcı çıxıb. Ona
görədir ki, əsər hələ neçə il əvvəl
jurnal variantında oxucuların rəğbətini
qazanmışdı”. Sözün
qısası, deyə bilərik ki, Qulu Xəlillini Azərbaycan
ziyalılarının bütün təbəqələrindən
olan insanlar qiymətləndirmişlər.
Ölümündən bir az əvvəl
görüşdük. Kövrəldi və kövrəlməyinin
səbəbini açdı:
-
Bilirsiniz ki, mən ölümdən qorxan oğul
olmamışam. Mən heç vaxt ölüm
qorxusu keçirməmişəm. Şuşaya,
İsa bulağına, Cıdır düzünə,
Ağdama, Füzuliyə ağlayıram. Min
illərin qəhrəmanlığını
yaşamış bir xalqın torpağa etinasızlığı
məni qəbirdə yandıracaq.
Qulu müəllim bu sözlərdən düz bir sutka
sonra dünyasını dəyişir. Amma onun bu
fikrinin acı gerçəkliyini yaşamaq bizə bu gün də
ağırdır. Dostluqdan söhbət
düşəndə Qulu müəllimi anırıq. O,
çox ləyaqətli, təkrar çıxmasın, sinəsini
qabağa verən dost idi. Həyatında ən nadir
adamları özünə dost bilən Şirməmməd
müəllimin dostu idi. Biz də fəxr etmişik ki, Azərbaycan
dərdi ilə yaşayan, sənət məbədini heç
nəyə dəyişməyən, yaltaqlıqdan uzaq,
sözü üzə düz çırpan bir insanla, bir alim
və bir müəllimlə dost olmuşuq.
Qulu
müəllim birsifətli adam idi. Çöldə də, evdə də. O,
monolit, ziyalı övladlar tərbiyə edib. Oğlu
Azərin xarakterinə diqqət etmək bəsdir ki, necə
övladlar böyütdüyünü biləsən.
Tələbəni bəzən evə göndərirdi. Yaddan
çıxmış bir şey üçün, yaxud tələbə
nəyə görəsə onun evinə gələsi olurdu.
Həyat yoldaşı Gözəl xanım dərhal stol düzəldirdi. Çəkinən və
utancaq tələbəyə xəbərdarlıq edirdi:
- Qulu müəllim and içib ki, bu evdən tələbə ac getsə, aləmi bir-birinə qatacaq.
Qulu müəllim hərə üçün bir itkidir. Xalqın ədəbiyyat itkisi, bir mətbuatın publisistika itkisi, bir Vətənin oğul itkisi, universitet üçün müəllim itkisi, Azər üçün ata itkisi. Bizimçünsə bütün itkilərin önündə bir həmdərd, bir dost itkisi durur. Bu itkinin yerini heç kimlə, heç nəylə doldurmaq olmur.
Qulu Xəlilli mürəkkəb həyat yolu və mürəkkəb yaradıcılıq taleyi yaşadı, amma özü çox sadə və səmimi bir insan kimi xatirələrdə qaldı. 2000-ci ildə Qulu müəllimi xatirələrdə anan tanınmış elm adamları, yazıçı və jurnalistlərin əsərləri bir toplu şəklində nəşr olunub. Kitabda bu böyük alim və publisistin həyat və yaradıcılıq yolu barədə onun yaxın dostu, professor Famil Mehdi, məşhur akademiklər B.Nəbiyev, Məmməd Arif, Budaq Budaqov, Yaşar Qarayev, Tofiq Hacıyev, bədii söz ustadlarımız Süleyman Rəhimov, Məmməd Araz və bir çox digərləri onun özünə layiq elmi fikirlər söyləmişlər. Ancaq bu kitabda bizim diqqətimizi xüsusi cəlb edən bir yazı da var: “Qulu mənim dostum və uşaqlıq sirdaşım idi”. Xatirə - yazının müəllifi adi bir kənd adamı - dülgər Müstəcəb Mustafayevdir. Üzünü görmədiyimiz bu kənd adamının adını Qulu müəllimin dilindən çox eşitmişik. Müstəcəb kişi ömrünü Ağcabədidə - Qulu müəllimin uşaqlıq və məktəb illərinin əsas hissəsini keçirdiyi bu diyarda yaşayıb. Kitabda bu adamın yazısındakı səmimiyyət, kənd insanına məxsus yaxşı bir sadəlövhlük, aydın təhkiyə üslubu adamı heyran edir. Bu yazının hər sətrində Qulu müəllim həqiqəti var. O yazıda belə həqiqətlər var: “ İnsanların qəbirləri üstündə abidə qoyurlar ki, əbədi qalsın. Qulu bu dünyada söz abidəsi qoyub gedib...” “Qulu əbədi yaşayacaq. Çünki onun əsərləri bir insanın deyil, bütün xalqın tarixindən bəhs edir. O, həmişə xalqın haqq səsi olub. Mən Qulunun çox fikirlərinin şahidi olmuşam. Həmişə deyərdim ki, Allah, sən saxla! Çünki mən 37-ci ilin qurbanlarını öz gözümlə görmüşəm. Qulu heç kimdən çəkinmirdi. Radio, televiziyada danışanda hamı deyirdi ki, görəsən, bu, kimə arxayındır. Qulunu danışdıran onun təmiz vicdanı idi...” Biz ürəyi Qulu Xəlilliyə məhəbbətlə dolu bu kənd adamının, indi özü də haqq dünyasında olan bir dostunun, uşaqlıq yoldaşının səmimi sözlərindən sonra yazımıza nöqtə qoyuruq.
Biz indi Qulu Xəlillinin ölümünə necə yanırıqsa, ömründə üzünü görmədiyimiz zəhmətkeş kənd adamı Müstəcəb kişinin itkisinə də eləcə kədərlənirik.
Cahangir MƏMMƏDLİ
Zaur BABAYEV
BDU Jurnalistikanın nəzəriyyəsi və
təcrübəsi kafedrasının müəllimləri
525-ci qəzet.- 2015.- 21 noyabr.- S.18;28