Sara xanım və Nəriman
dastanı - I yazı
"... Nəriman olduqca həssas bir şairdir. O bir
qartalın uçuşunda, bir lalənin duruşunda, bir
körpənin baxışında bütün kainatı,
ictimai aləmi və məna dolu həyatımızı
görmək istəyir. Şair bir çiçəyə
baxıb deyir:
Bir
gülün rəngində vardı bir donun,
Həyatı sevirdin, axı sən, ana.
Nə
deyim, bəlkə də geyinib onu,
Təzədən dünyaya gəlmisən, ana?
Ana həsrəti
ilə böyüyən bir gəncin məhəbbətini
ifadə edən nə gözəl bir xitab!"
Mir Cəlal
Poeziya - könül yaddaşıdır. Şair qəlbinin
yaşantı və sarsıntıları onda əks edir.
Ədəbi növlər və janrlar içərisində,
xüsusən lirika şair ürəyinin ən büllur
aynasıdır. Daha doğrusu, lirika
şair qəlbinin tərcümeyi-halıdır. Bundan çıxış edərək, əminliklə
söyləyə bilərik ki, bütün sevgi süjetlərinin
və dastanlarının vətəni şairlərin ürəyidir.
Yəni əfsanələşən, əsatirləşən
və nəhayət, dastanlaşan bütün sevgilərin bədii
yaddaşa yolu zamanın ən böyük və sadiq aşiqlərinin
- şairlərin qəlbindən keçir. Xalq şairi Nəriman Həsənzadənin "Mən
səni sevdim ki..." silsiləsini oxuyarkən, qeyri-ixtiyari
olaraq, bu cür duyğusal düşüncələr beynimdə
dolaşdı. Bu silsilədə yer alan
şeirlərin əksəriyyəti şairin həyatında
baş vermiş misilsiz faciədən sonra - 1985-ci ildən
etibarən yaranmağa başlayıb. Amma
şairin bu silsiləni ömür boyu yazdığını
düşünmək daha doğrudur. Yəni şair qəlbinin
sevgi duyğuları təkcə faciəvi yaşantılarla məhdudlaşmır,
az da olsa, onda sevgi sevincləri də əks
edib.
Əslində bəşər tarixinin ən sədaqətli
və fədakar aşiqləri elə şairlərin
özüdür. "Xosrov və Şirin"i, "Leyli və
Məcnun"u insanlığa bəxş edən dahi Nizami həm
də bütün dünyaya eşq dərsini keçmirdimi?!
Dünyanı insani və ilahi eşqin qüdrətinə
inandırmağa can atan böyük sənətkar, eyni
zamanda, özünün aşiqlik qabiliyyətini və
qüdrətini də nümayiş etdirirdi. Xosrovu, Məcnunu
misilsiz aşiqlər kimi bütün cahana məşhur edən
şair özü də onlardan zərrə qədər az sevməyən bir insan deyildimi? Əksinə öz qəhrəmanlarından da
üstün, dərin və güclü aşiqlər deyilmi
müəlliflər?! Nizaminin, Nəsiminin, Nəvainin və
başqa dahi aşiqlərin etiraf etmədiyi bu gözəl həqiqəti
bütün zamanların bənzərsiz aşiqi Füzuli
söyləməyə cəsarət etmişdi. Bəlkə
ona görə ki, öz ustadlarından və bir çox
şagirdlərindən fərqli olaraq, Füzuli özü elə
sağlığında həm dahi şair, həm də daha
çox əsl və sadiq aşiq kimi el içində məşhur
idi:
Məndə
Məcnundan füzun aşiqlik istedadı var,
Aşiqi-sadiq mənəm, Məcnunun ancaq adı var.
Füzulinin təkcə öz müasirlərindən
deyil, həm də sələflərindən və xələflərindən
fərqi, məncə, üstünlüyü onda aşiqlik və
şairlik istedadının bir-birini misilsiz dərəcədə
qüdrətləndirməsidir. Bu meyarla poeziya tariximizə
nəzər salsaq, Füzulinin müqayisəyə gəlməz
bir aşiq olduğu aydınlaşır. Bir
də Füzuliyə bənzərlər də seçilir.
Klassik poetikada Füzuliylə ruhdaş və sirdaş
şairlər məlumdur. Müasir şeirimizdə isə mənim
zövqüm belə bir poetik cərgəni vurğulamağı
məqsədə müvafiq sayır: Səməd Vurğun,
Mikayıl Müşfiq, Əli Kərim, Nüsrət Kəsəmənli və
Ramiz Rövşən. Məncə, Nəriman Həsənzadə
də bu sırada şərəfli yer tutur. Onun
poeziyası, xüsusi ilə də 100- ə yaxın şeirin
yer aldığı "Mən səni sevdim ki..." silsiləsi
belə söyləməyə əsas verir.
AMEA-nın
müxbir üzvü, professor Nizami Cəfərov Xalq şairi
Nəriman Həsənzadə haqqındakı məqalələrinin
birində böyük şairin
yaradıcılığının mahiyyətinə vararaq
yazır: "...Nəriman Həsənzadə haqqında
danışmaq, ümumən, müasir Azərbaycan
poeziyası barəsində danışmaq deməkdir, - XX əsrin
ikinci yarısının sosial-estetik problemlərini
yaradıcılığında bütün miqyası ilə əks
etdirən N.Həsənzadə böyük Səməd
Vurğundan sonrakı dövrün ən gözəl şairlərindəndir;
şeirində də, nəsrində də, dramaturgiyasında
da, hətta publisistikasında da o məhz şairdir. Şairlik
N.Həsənzadənin stixiyasıdır - o təkcə
şeirində, nəsrində, dramaturgiyasında,
publisistikasında deyil, adi məişətdə də
şairdir, yazanda da, yazmayanda da şairdir...".
Görkəmli tənqidçinin və ədəbiyyatşünas
alimin bu düşüncələrini şairin bütün
yaradıcılığı, xüsusən də "Mən
səni sevdim ki..." silsiləsi parlaq şəkildə təsdiq
etməkdədir.
"Mən səni sevdim ki..." silsiləsi müasir
şeirimizin uğurlu yeniliklərindən biri kimi diqqətəlayiqdir. Amma ötən
yüzildə poeziyamızda ciddi hadisəyə
çevrilmiş və onlarla, yüzlərlə könüllərin
sevincinə səbəb olmuş bu gözəl şeirlər ədəbi
tənqidin nəzər-diqqətindən kənarda
qalmışdır. Bəlkə də
böyük şairin mənsub olduğu poetik epoxanın bədii
müstəvisində yeganə olan bu əsəri dərk etmək
və dəyərləndirmək üçün müəyyən
dərəcədə vaxtın keçməsinə ehtiyac
duyulmuşdur.
İlk öncə bu silsilənin orijinal poetik strukturunu və
məzmununu qeyd etməliyik. "Mən səni
sevdim ki..."də klassik poetikanın ən yaxşı təcrübə
və ənənələri yaradıcı surətdə
inkişaf etdirilmişdir. Məsələn,
biz burada Füzuli "Leyli və Məcnun"unun gözəl
təsirini də, el aşıqlarının və şairlərinin
sevgi dastanlarının həyatbəxş nəfəsini də
sezirik. Silsilənin bəzi şeirlərində
öz sevgilisinin qəbri üstündə fəryad edən
lirik qəhrəman bizə Leylinin qəbri üstündə
inləyən Məcnunu xatırladır. Və yaxud
şairin öz sevimli həyat yoldaşı və qəhrəmanı
Saranın itkisi ilə bağlı yaşantıları məşhur
Xançoban və Sara haqqındakı qəmli sevgi
dastanını yadımıza salır:
Gedin deyin
Xançobana,
Gəlməsin
bu il Muğana.
Muğan
batıb nahaq qana,
Apardı
sellər Saranı,
Bir ala gözlü balanı.
Bu sətirlər mənə məşhur sevgi
dastanının yadigar örnəkləri kimi duyulur. Göründüyü kimi,
bu misralar bayatı deyil, məhz sevgi hissəsini bəyan edən hansısa
bir aşığın və ya el şairinin düzüb
qoşduğu əsərdən parçanı andırır.
"Mən səni sevdim ki..."nin müəllifi
bu hadisəni də, misraları da öz əsəri boyunca
xatırlayır. Elə bil ki, Sara rəmzinin və
obrazının faciəvi cazibəsi müəllifi müəyyən
dərəcədə öz orbitində saxlayır. Şair sanki tarixi-əfsanəvi Saranın nakam qismətindən
və mistikasından xilas olmaq, uzaqlaşmaq istəyir. Amma klassik aşiqlərin tarixi taleyi şairin taleyində
amansızcasına təkrar olunur. Müəllif
istəməsə də, onun Sarası öz həyatında əfsanəvi
Saranın taleyindən, bu obrazın əsrləri və nəsilləri
kövrəldən mistikasından qaça bilmir.
Klassik poeziya tarixindən bildiyimiz kimi, bir çox
şairlərin həyatında böyük qadınlar və
unudulmaz sevgilər olmuşdur. Həmin nadir və bənzərsiz
ünsiyyət anları poeziyaya son dərəcə qiymətli
incilər bəxş etmişdir.
"Mən səni sevdim ki..." silsiləsinə daxil
olan şeirlər də məhz həmin qiymətli sevgi
dürdanələrini və incilərini xatırladır. Amma bu
şeirlərin əsl poetik dəyərini düzgün müəyyən
etməkdən ötrü nəzərdən keçirdiyimiz
şeiriyyət nümunələrinə mərd, səmimi və
böyük bir ürəklə yanaşmaq lazımdır.
Müəllif silsiləyə daxil olan
"Ağrı" adlı şeirində sanki gələcək
yanaşmaları doğru hədəfə yönəldir.
Daha doğrusu, şeirdə bir silsiləyə münasibətdə
mümkün ola bilən iki cür
yanaşmaya diqqət çəkir. Birinci və düzgün,
əsl insani münasibət: müəllif şeirlərini
oxuyub son dərəcə mütəəssir olan oxucu (və
ya oxucular) haqqında yazır:
Böyük
bir alimin həyat yoldaşı
təzədən duz səpib bu yaram üstə.
Deyirlər,
qurumur gözünün yaşı,
oxuyub
ağlayır hər misram üstə.
Elə
qurban olum, el saxlayandı,
yıxılsan, əlindən tez tutar sənin.
Təkləyib
əysələr - qucaqlayandı,
saymasan
- el özü unudar səni.
Qanadlı
bir quşdu ömür sən demə,
tez
sınır, bu qanad o qanad deyil.
Hardasa qəm
gəldi mənim şeirimə,
qəm
də sevinc kimi mənə yad deyil.
Şair öz qəlbinin məhrəm və munis kədərinə
yad, doğma olmayan və insana yaraşmayan yanaşmanı da
ürək ağrısıyla duymuş və həmin
iztirabları da öz oxucusuyla bölüşməkdən
çəkinməmişdir. Bu - şair mərdliyidir.
Özünə
və öz duyğularının səmimiyyətinə və
əbədiyyətinə inanan, güvənən şairin mərdliyidir:
"Qəzetdə şeirimi görüb bir nəfər, mənim
göz yaşıma gülüb deyirlər. Şikayət eləyib:
gör nələr yazır, ölən arvadına şeirlər
yazır. Nə deyim duyğusuz yaşayan kəsə,
yeyir süfrəmizdə çörəyimizdən - Biz qulaq
asdıqca o ürəksizə, o da nişan alır ürəyimizdən".
Müəllif öz duyğularının dəyərini,
təbii ki, hamıdan yaxşı dərk edir.
Əslində bu şeirlər insanlıq və sevgi dərsləri kimi bütün zamanlara və nəsillərə ünvanlanıb:
Evdən, ailədən başlayır Vətən,
qadından başlayır, gərək biləydi.
Gərək millət oğlu əvvəlcə qəlbən,
Millətin qızına heyfslənəydi.
Hər iki situasiyanı və yanaşmanı özünün qəlb süzgəcindən keçirən şairin çıxardığı mənəvi-əxlaqi nəticələr də ibrətamizdir. Şairin faciəsini çox adi və soyuqqanlı qarşılayan insan həqiqətən də ürəksizdir. Şeirin və şairin mahiyyətini bilməməkdir. Çünki şair nəinki bir ailəyə, bir elə, bir xalqa və millətə, hətta bütün dünyaya məxsusdur. Və onun kədəri, dərdi və iztirabları da həmişə ümummilli səciyyəyə malik olur.
Ümumən, böyük ədəbiyyatı təkcə kişilər yaratmır, millətin qadınları da bu prosesdə iştirak edir. Hər bir xalqın mədəniyyət tarixində bu sahədə qadınların və kişilərin əməyi, zəhməti yarıbayarıdır. Çox uzağa getməyək, yalnız XX yüzil ədəbiyyat tariximizi götürsək, demək olar ki, bütün məşhur klassiklərimizin həyat və yaradıcılığında qadınların aparıcı rola malik olduğunu müşahidə edirik. Bu nöqteyi-nəzərdən yanaşsaq, ötən əsrin söz sənətini yaradanların uğurlu ədəbi taleyində sevimli qadınlarının misilsiz xidmətlərini unutmaq insafsızlıq olardı. Bəli, Mirzə Cəlilin Həmidə xanımı, Hüseyn Cavidin Müşkünazı, Əhməd Cavadın Şükriyyəsi, Cəfər Cabbarlının Sonası, Mikayıl Müşfiqin Dilbəri, Səməd Vurğunun Xavəri, Rəsul Rzanın Nigarı, Balaş Azəroğlunun Mədinəsi, Əli Kərimin Elzası, Məmməd Arazın Gülxanımı, Xəlil Rza Ulutürkün Firəngizi və başqa böyük xanımlarımız XX yüzil ədəbiyyatımızın bərabərhüquqlu cəfakeşləri sayılmaqda haqlıdırlar. Nəriman Həsənzadənin Sara xanımı da bu müqəddəs və zərif silsilənin davamıdır.
Yaşar
QASIMBƏYLİ
525-ci qəzet.- 2015.- 24 noyabr.- S.6