“Cəmiyyət içinə
çıxanda obraza girməyə məcburam”
“BÖYÜKLƏRİMİZ TANRIDAN UZAQLAŞDILAR, ONLARIN ƏZAB YÜKÜNÜ BİZ - MÜHARİBƏ DÖVRÜNÜN KÖRPƏLƏRİ DAŞIMALI OLDUQ”
Müsahibim gənc şair Emin Piridir. Çevik,
enerjili biri olduğu ilk cümlələrindən hiss edilir.
Ədəbiyyatı ciddi həyat tərzi kimi qəbul etdiyi
qədər, ədəbi proseslə məcburiyyətin
uzlaşmadığını da düşünən
şairlə söhbətimiz şeir və ədəbiyyatla
bağlı oldu.
- Emin, bu
yaxınlarda kitabın nəşr olundu. Reaksiyalar
ürəyincəydi?
- Bəli,
çox razıyam. Amma insan bir şeylə kifayətlənib
yerində qalırsa, bu çox pis əlamətdir. Ətalət enerjini yeyib məhv edir. Şair nə qədər emosional, etirazçı
olsa da, şükranlığı da bacarmalıdır. Bu ona bir çox reallıqları görmək
imkanı yaradacaq. “Tanrının Kölgəsi”
adlı kitabımın təqdimatı Avropa Oyunları
zamanına düşmüşdü. Hamı
bu oyunlara köklənmişdi. Əslində
belə anda keçirilməsi mənimçün daha
maraqlı idi. Yəni, belə çətin
vəziyyətdə özümə olan minimum diqqətin nə
olduğunu görmək istədim. Və
kifayət qədər uğurlu oldu. Orda
olanlar təqdimatda 200-300 insanın iştirakını görə
bilərdilər. Ən azından bu,
fotolarla sübut oluna bilər (gülür).
Kitab haqqında xeyli yazıldı. Və indi də
yazılmaqda davam edir. Mənimçün ən
sevindiricisi isə gənc mütəxəssislərin bu kitab
haqqında daha çox yazması idi. Deməli,
gələcəyi daha çox hesablaya bilmişəm. Deyirlər ki, kitab şairin övladıdır.
Amma mən deyərdim ki, “Tanrının Kölgəsi”nin övladıyam.
-
Ümumiyyətlə, yazarın oxucusunun olması necə bir
hissdir?
- Hər
bir yazar istəyər ki, çoxlu oxucusu olsun. Nə
qədər keyfiyyətli oxucu sözünü işlətsə
də içində çoxluq arzusu da olur. Təbii ki, mən də digərləri kimi. Amma yazarın sırf özünün oxucusu
olması (oxucunun yalnız onu oxuması) deyərdim ki,
yazarın özünə də, cəmiyyətə də
çox təhlükəlidir.
- Niyə
təhlükəlidir?
- Mən
və ya digər yazar futbol klubu deyil ki, oxucu yalnız onu qəbul
etsin, sırf onu oxusun. Özü üçün sırf birini
ideal seçən, bütləşdirən oxucunun
düşüncə çərçivəsi çox
daralır. Nəticədə, o getdikcə zombiləşir,
robot olmağa başlayır. İntellektual
düşüncə yoxa çıxır, mütaliə
sıfırlaşır, bir növ beyin quruyur. Dünyaya həmin şairin gözüylə
baxmağa başlayır. Mübaliğə
kimi çıxsa da, məncə, bu gün mahiyyət
etibarı ilə İŞİD nədirsə, o tip oxucular da
müəyyən anlamda eyni tipdədir. Mən
istərdim ki, hər hansı oxucu bütün yazarları,
yerli və dünya müəlliflərini oxusun və belə
mütaliədən sonra məni sevərsə, qəbul edərsə,
bax, bundan böyük bir həzz alaram.
- Şeirlərə mövzu seçmək çətindir,
yoxsa bu, sadəcə ilham məsələsidir?
-
Açığı belə suallar mənə qəribə gəlir.
Mən niyə mövzu seçməliyəm və
yaxud mövzular haqqında düşünməliyəm?!
Belə bir çətinliyim olmayıb, nə də
bu haqda düşünməmişəm. Yəni
bu içdən gəlməlidir, özünü, enerjini
zorlayıb, “hökmən bu barədə yazmalıyam” deyə
özünə şərt qoymamalısan. Amma daha dərinə getsək, sən də
haqlısan. Həyatın, yaşamın təməl
prinsipi olan şeylər var. Bir sıra mövzular var ki, hər
şairin o mövzuda mütləq qəbulediləsi şeirləri
olmalıdır. Yalnız bundan sonra o
şairi bütöv adlandırmaq olar. Müharibə-sülh,
sosial-siyasi, təbiət, sevgi-ayrılıq,
şeytan-tanrı: bu mövzuların hər birində yadda
qalan misralar yaza bilən şairi bütöv adlandırmaq
olar.
O dediyin
ilham məsələsi isə daxilimizdə yatan enerjidir. İnsan enerjilərin bütövüdür. Sadəcə sən yazmağa köklənmisənsə,
deməli enerji həmin həddinə çatıb. Biz isə bunu ilham adlandırırıq. Amma həmin enerji yerinə çatmadan
özünü yazmağa məcbur edəndə
yazdıqların süni alınır, ya da çox bəsit.
- Belə
demək mümkündürsə, şeir ədəbiyyatın
daha əlçatan növüdür. Bunun
üstünlüyü və çətinliyi haqda nə
düşünürsən?
-
Dünyada şeir yazmaq qədər asan iş yoxdur. Bəs, poeziya?! Bax məsələ
də burdadır. Bir şairin sözlərilə
desək, şeiri hamı yaza bilər, amma unutmayaq ki, şeir
hələ poeziya deyil. Şeir poeziyanı
ifadə etmək üçün yalnız bir vasitədir.
Sözlər, misralar unudula bilər, qalan nədirsə,
poeziya odur. Yaddaqalan sözlər və misralar da ola bilər, onları yadda saxlayan, yaşadan da
poeziyadır. Mən də düşünürəm
ki, şeirdə şairin silləsi olmalıdır. O
sillə oxucunu ya ayıltmalı, ya yuxuya verməli, ya da tam
başqa aləmə aparmalıdır. Bax,
şairin o silləsinin adı poeziyadır.
- Səni
romantik şair adlandırmaq olar?
-
Baxır, hansı şeirimin prizmasından yanaşırıq
buna. Bir şeirimə əsasən deyə bilərlər
ki, Emin qədər romantik insan yoxdur. Digər
şeirimə baxıb isə deyə bilərlər ki,
çox realistdir. Mənim öz fikrimə
gəldikdə isə romantikanı realizmə çevirməyə
çalışan biri deyərdim. Düzdür,
bu, Don Kixotluğa da bənzəyir. Amma digər tərəfdən
yanaşsaq, məqsədlərinə yetə bildinsə, qalib oldunsa ,artıq Don Kixot deyil, qəhrəman
sayılırsan. Bu isə gələcəyin
işidir. Mənim amalımda orta hədd
yoxdur, ya məhv olmalıyam, ya da qalib. Neynim,
mən də beləyəm də (gülür).
-
Xarakterin şeirlərinə ciddi şəkildə
yansıyır?
-
Çox vaxt deyirlər ki, şeirlərində ayrı
cürsən, real həyatda isə başqa cür. Əslində haqlıdılar. Əsl
Eminin xarakteri şeirlərində yatır. Cəmiyyət içinə çıxanda isə,
etiraf edim ki, obraza girməli oluram. Daha
doğrusu, buna məcburam. Bu bizim cəmiyyətdən
bəlkə də ehtiyat etməyimdən qaynaqlanır. Yaxın insanların, dostların,
inandığım, sevdiyim, etibar etdiyim şəxslərin
yanında isə elə şeirlərdəki Emin oluram.
- “Bəs hardaydı körpələri sevən
Tanrı?” Emin, misralarında Qarabağ müharibəsinin
yanğısı hiss olunur. Səncə,
köçkün həyatı və müharibənin
yaratdığı çətinliklərdən sonra Tanrı
öz qullarını tapdı?
- Bizim
uşaqlığımız 90-cı illərə
düşdü. O illərin nə demək olduğunu
danışmağa ehtiyac belə yoxdur. Bu
etirazın özündə belə sevdiyin şəxsi, elə
Tanrının özünü çağırmaq vardı.
Uşaq idik, ədəbiyyat nədir, bilmirdik.
Amma bəzən söhbət edirdik ki, bəlkə
dünya şeytanın əlinə keçib, Tanrını
da əsir götürüb. Yoxsa Tanrı
bizim - körpələrin, uşaqların bu acısına
biganə qalmazdı. Yəni, öz aləmimizdə, Tanrının
xilası üçün dua edirdik. Həyətimizə
şəhid cənazələri gəlirdi. Biz şəhidlərdən qorxurduq.
Çünki görürdük, “onlar gəldikcə” analar, atalar,
insanlar ağlayır, uşaqlar yetim qalır,
öpüşsüz, oyuncaqsız qalır... Məncə,
böyüklərimiz Tanrıdan, paklıqdan
uzaqlaşdılar və onların əzab yükünü biz
- müharibə dövrünün körpələri
daşımalı olduq. Əslində,
Tanrı ilə üzbəüzük. Amma
onu görməmək üçün gözümüzü
yumuruq. Bilirik ki, açan kimi ilk onu görəcəyik.
-
Özünü dünya ədəbiyyatından hansı
şairlə daha doğma hiss edirsən?
-
Doğmalıq deyərkən, burada iki-üç prinsipi nəzərə
alardım. Birincisi yaş dövrünü, sonra daxilində
yatan şıltaqlıq, dəcəl uşaq, emosionallıq,
çılğınlıq... Bu iki məsələyə
görə daha çox Puşkin, Yesenin və Əli Kərimi
özümə doğma bilirəm. Bir-iki il
bundan qabağa kimi hətta kimləsə duelə
çıxa biləcək qədər emosional idim. Amma həyat məni dəyişdi, səbrli
olmağı öyrəndim, sanki bu yaşda qocaldım.
Yaradıcılıq cəhətindən isə Nazim Hikməti
özümə daha yaxın hiss edirəm. Dediklərim
o demək deyil ki, onlar səviyyəsinə
çatmışam. Əsla. Belə iddialardan milyon kilometr uzağam.
- Gənc
Ədiblər Məktəbindəki fəaliyyətinin
yaradıcılığına təsiri oldumu? Oldusa,
necə bir təsirdir bu?
- Ən azından, yaradıcı mühitdə
böyümüşəm və uşaqlığım belə
insanların əhatəsində keçib. Ona görə
də əminliklə deyə bilərəm ki, Gənc Ədiblər
Məktəbi Azərbaycanda indiki dövrün ən uğurlu
ədəbi layihəsidir. Yaradıcılığıma
təsirə gəldikdə isə bu, müsbət yöndə
olub. Əlbəttə ki, heç bir ədəbi
qurum və dərnək insana istedad verə bilməz. İstedad ya var, ya da yoxdur. Amma bu
məktəbdə istedad püxtələşir. Digər ədiblərin
yaradıcılığını yaxından izləyirsən,
müqayisələr aparırsan. Necə
deyərlər, sənə daha çox stimul verir.
Özündə məsuliyyət hiss edirsən. Əgər son illərə baxsaq, dövlətdən
“İlin gənci” mükafatını alanlar da məhz Gənc
Ədiblər Məktəbinə görə buna layiq
görülüb. Hər bir şeyin
haqqını vermək lazımdır. Dünyada, mənim
anlayışıma görə, bağışlanmayan ən
böyük, bəlkə də yeganə günah kiminsə
haqqını yeməkdir. Mən isə belə bir
günahı boynuma götürmək istəmirəm: Gənc
Ədiblər Məktəbinin müsbət təsirini inkar edə
bilmərəm. Kimlərsə dedi-qodu
yayırsa, bu onların sorunudur, özlərinin
qısqanclığı və paxıllığıdır.
Özündən 50-60 il qabaq gələn
insanlarla ədəbi mübarizə apardığını
söyləyənlər, özlərindən 2-3 il sonra gələnləri
görəndə havalanırlar. İndi
görün nə qədər qeyri-səmimidirlər. Məncə, artıq izaha ehtiyac yoxdur. Mənim belə söz-söhbətlərə
ayırmağa nə vaxtım var, nə də bunlara enerji
ayıracaq qədər bekar deyiləm. Əgər
kimsə ciddi polemikaya, bədii mətnlərin müqayisəsinə
varsa, buna hazıram.
Müşfiq ŞÜKÜRLÜ
525-ci qəzet.- 2015.- 28 noyabr.- S27.