Keçid
Axır vaxtlar uzaqlardan gözümə sataşan sozalmış
bir işığınmı, ya yaşımdan gələn
maraq üzündən üstündə gəzdiyim
torpağın, asfalt küçələrin, səkilərin
alt qatlarından xəbər tutmağa meylim artıb. Ən
çox da metro qatarlarının şütüdüyü
qaranlıq dərinliklərə, şəhərimizdə
insanların rahatlığına hesablanmış yeraltı
keçidlərə.
Buralardakı aramsız insan axınında,
şıdırğı alış-verişdə bir
canlılıq, həyatsevərlik, gəncliyə xas
qaynarlıq gözə çarpsa da nədənsə
içimdə nazik bir qüssə duyğusu da baş
qaldırır. Və qəribədir ki, o qələbəliyi görmək,
hətta o qüssəni dadmaq üçün fürsət
düşən təki hərrənib-fırranıb yolumu o yeraltı
keçidlərdən salıram. Ən çox
da Bakımızın mərkəzi olan İçəri
şəhərin qala divarlarına bitişik Baksovet metrosunun qənşərindəki
yeraltı keçiddən. O keçidlə metronun girəcəyi
arasındakı meydan binayı-qədimdən insanların
görüş üçün vədələşdiyi
doğma bir məkan olub. Bakı soveti binasının qülləsindəki
saatsa bu yerin ən vacib atributu kimi az qala
adamların yuxularına girib, onları sərvaxt olmağa,
görüşə gecikməməyə səsləyib. Amma
neyləmək olar ki, Bakının bu ən dəqiq, vəfalı
saatı belə zaman-zaman əhdə dönük
çıxanları, görüşə gəlməyənləri
görüb və dinməzcə yoluna davam edib...
Yox, bu yerdə Sücaətsiz ötüşə bilməyəcəm. Kəlbəcərin
ağlaya-ağlaya köçsə də, gülə-gülə
qayıdacağına inanan el şairi Sücaəti deyirəm...
1983-cü ildə Azərbaycan Mədəniyyət
Nazirliyinin müvafiq şöbəsindən M.Ə.Sabir
haqqında səhnə əsəri yazmaq sifarişi aldım. Bir həftəlik
ezamiyyət götürüb çox sevdiyim,
dostlarımın da bol olduğu Kəlbəcərə
yollandım. İstisu sanatoriyasında
yaxşı bir otaq tutdum. Hələ aprel
ayı idi, bu yerlərdən qış ayağın kəsməmişdi
deyən məndən savayı o boyda dirrikdə kimsə
gözə dəymirdi. Axşamüstü
düşdüm həyətə, başladım bir qismət
yemək yeri axtarmağa. Dedilər yuxarıda kababxana var, ver
özünü ora. İçəridə
dörd nəfərdən savayı kimsə yox idi. Dördü də bir masanın arxasında əyləşmişdi,
qabaqlarında da dəm-dəsgah.
Mən içəri girən təki ehtiramla yerlərindən
qalxıb öz masalarına dəvət elədilər. Razı olmadım, dedim qoy
keflərində olsunlar. Keçib əyləşdim
boş masa arxasında, sifarişimi verib başladım
gözləməyə. Sən demə bu
dörd nəfər əməlli-başlı saz-söz, hal əhliymiş,
biri o birinin ağzından sözü qapır,
şeiri-şeirə calayırdılar.
Birdən bunların birinin dilindən “Sücaət”
adını eşitdim, yəni qoşmanın
tapşırmasında adı çəkildi. Mən onu qiyabi
tanıyırdım, balaca qardaşı Hidayətlə,
atasıyla tanış idim. Hələ
1970-ci ildə “Azərbaycan gəncləri” qəzetində
işlərkən Kəlbəcərə jurnalist
ömrümün ilk ezamiyyətinə gedərkən
onların evində olmuş, Sücaətin həbsdə
olduğunu eşitmişdim. Bu o
vaxtlardı ki, nə qədər gözəl yazırsan yaz,
“turemşik”sənsə sənə aman yoxdur. Məzahir
Daşqın, Mikayıl Azaflı, hətta qazamata düşməsə
də sözünü şax deməkdən çəkinməyən
Bəhmən Vətənoğlu kimi...
Sücaət adın eşitcəyin, onun şeirini pəhəpəhnən söyləyən oğlandan soruşdum ki, qardaş, bu hansı Sücaətdir, olmaya Hidayətin qardaşı, ayağı türmələrdən əskiy olmayan Sücaət? Bunu demişdim, arxası mənə tərəf əyləşən, bu yerin adamlarından bir sıra cəhətləriylə, daha çox avropasayağı ədaları, geyim-keçimiylə fərqlənən nurani simalı, baxışlarından dünyagörmüşlük yağan, içəri girərkən məni ilk olaraq öz masasına dəvət edən o adam qayıtdı ki, qardaş bayaqdan tikan üstə oturmuşuq, sənə dedik axı, gəl qoşul bizə, görürəm bizim adamsan. Sücaət mənəm. Və tanışlıqlar başladı. Məni də tanıdılar. Ən azı “Bulaq” radio verilişinə görə. Məclis qızışdı nə qızışdı. Axşam saat 8-dən başlayan mərəkə o biri gün səhər saat 4-əcən çəkdi. Masa arxasındakıların sözünün əvvəli də, sonu da Sücaətdən oldu. Axıra yaxın onun özündən şeir söyləməsini xahiş elədim. Özü də səsini lentə alıb “Bulaq”da vermək şərtilə. Dedi lazım deyil, adım vayqanlıdı, üzünə söz gələr, elə-belə, səninçün bir-ikisini deyərəm. Biri-birindən gözəl qoşmalar, şeirlər havalandı dilindən. Və... onların biri isə həmişəlik dilimin əzbəri oldu. Sücaətdən o şeirin tarixcəsini soruşdum. Ürək qızdırıb mənə söylədi. Sən demə o vaxtlar məşhur müğənnilərdən olan bir xanımla gizli eşq yaşayırmış. Sonra araları dəyib. Səbəbini də mənə danışdı. Dedim Sücaət, heç olmazsa icazə ver bu şeirini tarixçəsiz-filansız verim Səməndər Rzayevə, “Bulaq”da oxusun. Gülüb dedi yox e, gör bir arvadla aramızı vura bilərsiz. O vaxt Sücaətdən eşitdyim o “aravuran” şeirin bir bəndi beləydi:
Mənim aləmimdə Bakı-Baksovet
Kommunist küçəsi Bakı xanıdır.
Orda bir
saat var, beşəcən dostum,
Beşdən
sonra ilk eşqimin sonudur...
İndi
budur, haçandı Kəlbəcər həsrətiylə
haqq dünyasına qovuşmuş ünlü el şairimizlə
bağlı o xatirəmin işığında neçə
illərdi özlüyümdə “Sücaət saatı”
adlandırdığım, bir eşqin sonu olmuş o məşhur,
əbədi işlək, ilk və son görüşlər
şahidi vaxtölçənin nəzarətindəki Baksovet
metrosuyla üzbəüz yeraltı keçidə sarı
addımlayıram. Yaxın bir dostumla metro
qapısının açıldığı meydanda
görüş təyin eləmişik. “Sücaət
saatıyla” düz saat 5-də. Bu da
yeraltı keçidin İstiqlaliyyət (keçmiş
Kommunist) küçəsinə açılan ağzı.
Aşağı endikcə pillələri
sayıram. Bir, iki, üç, 21 və
.... Bu nədir, hardan gəlir bu
çal-çağır sədaları, bu ansambl hardadır,
oxuyan harda dayanıb görən? Biri-birinin
dabanın basan ecazkar milli musiqilərimizi dinləməyə cəmi-cümlətanı
birneçə saniyə vaxtı olan, becid addımlarla
yeraltı keçiddən adlayıb səkilərə
çıxan insanlara bu ani zövqü ərməğan eləyən
kimdir görən? Axı paytaxtın
onlarla, bəlkə də yüzlərlə yeraltı
keçidlərində bu dəmdəsgaha rast gəlməzsən.
Hər tərəfdən zərif, ahəstə
axınla məni bürüyən musiqi sədalarını
dinləyə-dinləyə “yerin üzünə”
çıxıram. Gözüm
qıraq-bucaqda gəzir, bəlkə yaxınlıqdakı
Filarmoniyadan sızılır, ya bəlkə... əstəğfürulla,
yaşdan gələn qulaq həngaməsidir, zarafat deyil, 70-i
qoymuşuq arxada. Yox, gərək bunu
yoxlayam. Qayıdıb pillələri enir,
o birneçə addımlıq yerdə vargəl edirəm.
Musiqilər biri-birini əvəzləyir.
Diqqət kəsilirəm, səslər tavandakı
xüsusi qurğulardan süzülüb gəlir. Bəs bunun
kökü hara bağlıdır, kimdən soruşum görən?
Gözümə keçidin bir küncündə balaca
masanın üzərinə beş-on kitab qoyub satan
ahıl kişidən savayı heç nə dəymir. Arada arxasındakı dəmir qapını
açır, oradakı balaca kitab ambarındakı
“studiyasında” qurcalanır. Düz
tapmışam, deməli bütün bunlar onun əməlidir.
Kitabsevərləri cəlb etmək
üçün özüylə evindən gətirdiyi
köhnə stilli maqnitafona “xod” verir ki, bəlkə musiqinin
gücünə kimlərisə yolundan eləyə, kitab
aldıra. Bunları ona verdiyim ilk
sualımın cavabından öyrənirəm. Bəs onda niyə yalnız milli musiqilər?
Deyir, axı, indiki gəncliyin zövqü, istəyi bir xeyli
“irəliləyib”, Avropa, Amerika, pop, caz, rep, filan-peşməkan...
İndi Rübabəni, Yaqubu, Xanı,
Zülfünü, Aşıq Şakiri, Söyün
Saraclını qapı dalında saxlayanların sayı
artmaqdadır. Bax, onların
acığına bu texniki qurğuları öz gücümə
düzüb-qoşmuşam. Çox sağ olsunlar, hələ
ki, dəyib-dolaşan yoxdur.
Birdən gözlərinə gözüm sataşır. Və nə
üçünsə “Şərikli çörək” filmindəki
aktyor Fazil Salayevin gözlərinə bənzədirəm
onları və özlüyümdə elə “Fazil kişi”
adı verdiyim o kitab satan kişidən əsl
adını soruşuram.
“Hilaldır” deyir. Deyirəm ay Hilal, hardandı səndə
musiqimizə olan bu boyda məhəbbət, üstəlik də
bu inad, bu təşəbbüskarlıq? Bahasına bir
şey verirlərmi barı? Qannan
gəlmədi deyir, dədə-babadan belə görmüşəm.
Əslən şamaxılıyıq, amma mən
Bakıda doğulmuşam. Şamaxılılar da bilirsiz də
binayi-qədimdən musiqidən yana sinov
gedillər. Atam jurnalist olub, eşitmiş
olarsız, Ramiz Bağıyev. “Kommunist”,
“Azərbaycan pioneri” qəzetlərində, “Pioner”, “Kirpi”
jurnallarında işləyib. Jurnalistliyi bir yanaydı,
melomanlığı bir yana. Kalan musiqiçi dostları vardı. Yığışardılar bizə,
çalıb-oxuyar, həm də dünya işlərindən
gap elərdilər. Bir sözlə, əsl
universitet. Mən də ki, bu məclislərin
biletsiz tamaşaçısı. Bəlkə
də onçun oxuyub bir qırağa çıxmadım.
Axırım
da oldu kitab satan. Bəlkə də atam bizləri
tərk etməsəydi... (kövrəlir).
Amma yox, özüm seçmişəm bu
peşəni. Jurnalistlər demiş, qəlbimin
hökmüylə. Düz 36 ildir kitab
satmaqla gün keçirirəm. Bəzən
məndə elə kitaba rast gələrsiz ki, onu şəhərin
heç bir yerində görəmməzsiz. Özüm axtarıb tapıram onları. Bəzən qapı-qapı düşüb gəzirəm,
bəzən kimlərinsə gərəksiz bilib
tulladıqlarını ərinməyib küçələrdən,
səkilərdən götürüb urvata salıram.
Özüm də o qədər kitab oxumuşam,
danışanda elə bilirlər iki ali məktəb
bitirmişəm. İnanın mənə, o qədər
bu işin aludəsiyəm ki, bir də görürəm kimsə
keçiddə ayaq saxlayıb musiqilərimə qulaq asır,
onda vəcdə gəlirəm. Çağırıb
içəri salıram, ürəyimdən keçən
hansısa bir kitabı hədiyyə verirəm ona.
Necə deyəllər, mayama ziyan olsa da. Oğlum Babək də mənim yolumu gedir, o da yeraltı keçiddə işləyir, kitab satır. Musiqi də ki, öz yerində. İnanmırsız, yolunuzu ordan salın-Daxili İşlər Nazirliyi ilə Mərkəzi univermaq arasındakı yeraltı keçiddən. Eyzən burdakı kimi orda da Azərbaycan musiqisindən savayı heç nə eşitməzsiz. Bizim musiqidən, ondakı melodizmdən dünyada yoxdur. Ən çox da Üzeyir bəydən üzü bəri bəstəkarlarımızdan. Cahangirlə, Tofiq Quliyevlə, Hacı Xanməmmədovla, Səid Rüstəmov, Ramiz Mirişli, Oqtay Kazımi ilə kim ayaqlaşa bilər! Rübabənin, Şövkətin, Zeynəbin, Saranın, Nərminənin, Floranın, Elmiranın, Aygün Bəylərin yerini kim verər! Adamı göyün yeddinci qatına qaldırır, düzü-dünyanı göstərir, gətirib qoyurlar öz yerinə-yurduna, Azərbaycana...
O danışır, baxıb görürəm əsl mənim adamımdır. Xəlil Rza demiş, dörd yanından yelçəkərə (skvoznyaka) məruz qalıb, yayın istisinə, qışın şaxtasına, tozlu-tufanlı Bakı küləyinə sinə gəribən çətin, az qazanclı bir işin qulpundan yapışıb. Haracan gedər getsin deyib. Bir də deyir, lap uşaqlıqdan kitab ölüsü olmuşam.
İstəyirəm gənclərimiz, lap elə ahıl-ağsaqqallarımız da dünyanı ağzına almış internetə, kompyuterə uyub kitabı qəribçiliyə salmasınlar. Kitab verəni dünyada heç nə verməz...
Rübabənin “Heydər baba”sı sona çatır, indi də ardardınca sapa düzülən bu musiqi qafiləsinə Sara xanımın oxuduğu “İlk məhəbbət” mahnısı qoşulur.
Mən
onu sevmişdim bir ilk baharda,
O məni
tərk etdi boranda, qarda.
Hər
yara sağalar, unudular da,
Sağalmaz yarası ilk məhəbbətin...
İndi hər ikimiz-Hilal da mən də “Şərikli çörək”dəki Fazil Salayevik. Və mahnını dinləyə-dinləyə gözləri yol çəkən bu kişiyə bir xeyrim dəysin deyə ondan Pol Breqqin “Ac qalma möcüzəsi” kitabını alır, sonra başımda min dürlü xəyallar, qulağımda ecazkar musiqimiz pillələri qalxır, “yer üzünə” çıxıram. Bakı soveti metrosunun qənşərində, görüşçün vədələşdiyimiz yerdə dostum haçandı gözləyir. Səndən nə əcəb, deyir, 15 dəqiqədir gecikirsən. Deyirəm bəs hal-qəziyyə belə. Ona da maraq güc gəlir, qol-qola girib pillələri enirik. Musiqi, musiqi, musiqi.... Dostum da bir kitab alır. Hilal kişinin eyni bir az da açılır. Zarafat deyil, 10-15 dəqiqənin içində iki kitab satıb. Dövlətin gəlhagəlidir. İçəri keçib maqnitafonunun səsini qaldırır və hələlik bu günümüzün son şərqisinin-Aygünün oxuduğu “Tut ağacı” mahnısının müşayiətilə yeraltı keçiddən üzə çıxırıq.
Bilmirəm bu yeraltı məkana bu get-gəllərim nə zamanacan sürəcək. Bəlkə qədim Yasamal qəbristanında uyuyan, Baksovetdəki yeraltı keçidlə demək olar, tən olan ilk və son eşqimin yadigarının yanına gedənəcən, ya bəlkə Hilalın bu dünyayla haqq-hesabı üzülərkən o həzin musiqilərin də lapdan qırılacağı gün? Bilmirəm. Amma bircə onu arzulayıram ki, bizlərdən sonra da Hilalın hansısa bir duyğunun təsiriylə düzüb-qoşduğu o doğma, o möhtəşəm repertuar sönüb-səngiməsin, Baksovetdəki saatın nəzarəti altındakı o yeraltı keçiddən faydalanan el-camaatımız daim ən ülvi duyğularla yüklənsinlər. Bir də ki, nə olaydı Sücaətin də şeirində böyük nidalarla vurğuladığı bir inam tezliklə çin olaydı.
Bir gün gülə-gülə qayıdacaqdır,
Ağlaya-ağlaya köçən Kəlbəcər.
26 may 2015
İntiqam
Mehdizadə
525-ci qəzet.- 2015.- 28 noyabr.- S18