Əli bəy Hüseynzadənin bir memuarı
Əli bəy Hüseynzadənin oxuculara
təqdim olunan xatirələri ilk dəfə
1938-ci ildə, İstanbulda,
“Tan” qəzetinin 4, 5, 6, 7 mart tarixli saylarında dərc edilib.
Daha sonra isə Əli Heydər Bayatın hazırladığı “Hüseynzadə
Əli bəy” (Atatürk Kültür Mərkəzi Başkanlığı
yayını, Ankara, 1998, səh.
333-342) kitabında yer
alıb.
Təbii ki, yazı Əli
bəy irsi ilə məşğul olan tədqiqatçılarımızın
diqqətindən yayınmayıb. Müxtəlif münasibətlərlə, ilk növbədə
isə azərbaycanlı
fikir adamının Osmanlı imperiyasının
siyasi simasını dəyişən İttihad
və Tərəqqi partiyasının qurulması
və fəaliyyəti
ilə bağlı rolundan bəhs edilərkən ona müraciət olunub.
Eyni zamanda hadisələrlə
zəngin ömür yolunun sonunda qələmə aldığı bu
kiçik epizod Əli bəyin şəxsiyyətinin
diapazonunu, bədii üslubunun özəlliklərini
və dövrün türk ictimai-siyasi həyatındakı siqlətini
inandırıcı şəkildə
açıb ortaya qoyduğundan onun tam şəkildə müasir
oxucuya çatdırılmasını
vacib saydım.
Xatirələr Məktəbi-Tibbiyədə Əli bəyin tələbə dostlarından
biri, İttihad və Tərəqqinin qurucuları sırasında
özünəməxsus rolu
ilə seçilən
tanınmış türk
ictimai-siyasi xadimi, səyyah və din adamı Mehmet Übeydullah Xətiboğlunun
(1858-1937) vəfatından sonra,
mərhumun xatirəsinə
son ehtiram kimi qələmə alınmışdı.
Lakin az
sözlə çox şey demək bacarığı sayəsində
müəllif təkcə
qəhrəmanının deyil,
bütöv bir dövrün görümlü,
yaddaqalan portretini yaratmağa nail olmuşdu.
“Dünyanı macəralar yaşamaq üçün
bir yer sayan
və macəraçılığı
həyat tərzinə
çevirən (dr. Sərpil Sürməli) Übeydullah Əfəndi gənc türklər hərəkatının ən
fərqli, koloritli simalarından idi. İzmirdə, Bəktaşi təriqətinə
mənsub məşhur
Xətiboğulları ailəsində
dünyaya göz açmışdı. Bir müddət
dini mədrəsələrdə
təhsil aldıqdan sonra Məktəbi-Tibbiyyəyə
daxil olmuşdu. Sultan II Əbdülhəmid rejiminə qarşı inadcıl savaşı o zaman Osmanlı imperiyasının idarəçiliyi
altındakı Liviyaya,
Saxara ilə həmsərhəd Fizana sürgün edilməsi ilə nəticələnmişdi.
Lakin buradan Avropaya, ardınca da Amerikaya qaçmağa
nail olmuşdu. 1908-ci ildə, gənc türklər inqilabının
qələbəsindən, beşiyi
başında dayandığı
İttihad və Tərəqqi partiyasının
hakimiyyətə gəlişindən
sonra vətənə
qayıtmışdı.
Məşrutiyyət zamanı da kifayət qədər narahat və macəralı həyat yaşamışdı. Osmanlı parlamentində
- Məclisi-Məbusanda Aydın
millət vəkili olmuşdu. Siyasi fəaliyyəti ilə
bir sırada həm də Mərdivənköy Bəktaşi
təkkəsinin şeyxi
idi. Ənvər Paşanın təklifi
ilə əfqanları
ingilis müstəmləkəsinə
qarşı üsyana
qaldırmaq məqsədi
ilə 1915-ci ildə xüsusi missiyanın başında Kabilə yollanmışdı. Bütün
səylərinə baxmayaraq
üç ilə yaxın sürən səyahət
uğurlu nəticə
verməmişdi. İngilislər 1918-ci ildə Übeydullah Əfəndini Tehranda həbs etmişdilər.
1919 və 1920-ci illərdə
Britaniya işğal qüvvələri tərəfindən
iki dəfə Malta adasına sürgün olunmuşdu. Cümhuriyyət illərində də
siyasi səhnədə
qalmağı bacarmışdı. Əski ittihadçıların bir çoxundan fərqli olaraq Atatürklə dil tapmışdı. 1931 və 1935-ci illərdə
hakim Cümhuriyyət Xalq
Pariyasından Türkiyə
Böyük Millət
Məclisinə seçilmişdi.
Böyük türk şairi Əbdülhəq Hamidin ən yaxın dostu idi. Vəsiyyətinə əsasən onun məzarı yanında dəfn olunmuşdu.
Xarakterləri, həyata baxışları,
yaşam tərzləri
daban-dabana zidd olsa da, Əli
bəy Hüseynzadə
ilə Übeydullah Əfəndini qırx ildən çox davam edən möhkəm və sarsılmaz dostluq birləşdirirdi. Maraqlıdır
ki, özü XX əsr türk intellektualizminin simvoluna çevrilən azərbaycanlı
fikir adamı bu mənada Übeydullah Xətiboğlunu
daha canlı, səciyyəvi örnək
sayır, “Şəxsiyyəti
Şərq və Qərb mədəniyyətinin
qovuşuğundan ibarət
olan Übeydullah Əfəndi mənim nəzərimdə millətlərin
nadir yetirdiyi şəxsiyyətlərdəndir”
- deyə
son dərəcə yüksək
qiymətləndirirdi.
Müasir türk tədqiqatçıları
onu “sarıqlı-cübbəli
con türk” adlandırırlar. Həqiqətən həm bir din adamı, təkkə şeyxi olmaq, həm də ən müasir ideyaların daşıyıcısı
kimi çıxış
etmək vəzifəsinin
öhdəsindən ustalıqla
gələ bilmişdi.
Həyatı başdan-başa ziddiyyətlər silsiləsindən
ibarət idi. Təkcə
Sultan Əbdülhəmid deyil,
Məşrutiyyət dönəmində
də təqiblərlə
üzləşmişdi. Müstəbid hökmdarla düşmənçilik
etməklə yanaşı
dövrdə ona donoslar ötürdüyü
də deyilir. İttihad və Tərəqqinin qurucularından olsa da, bu qurumu
ən sərt tənqiddən çəkinməmişdi.
Bəlkə də şəxsiyyətinin
bu ziddiyyət və qəribəlikləri
Übeydullah Əfəndini
Əli bəy üçün maraqlı
insana çevirmişdi.
Nəticədə, onun
ölümünün ardından
daha çox təqdimat, tanıtma
xarakteri daşıyan
belə bir xatirə yazmağı zəruri saymışdı.
Əli bəy Hüseynzadə dəfələrlə
Übeydullah Əfəndini
səyahət xatirələrini
qələmə almağa,
dövrünün “Səyahətnameyi-İbrahimbəy”
romanını yaratmağa
təşviq etmişdi. Çünki belə əsərlərin
çağdaş türk
gəncliyinə Conatan
Sviftin “Qulliverin səyahəti”, yaxud
Laurens Sternin “İtaliya
və Fransaya
sentimental səyahət” romanları
kimi güclü təsir göstərəcəyinə
inanırdı. Əgər Übeydullah
Əfəndi bu işi görməmişdisə,
yaxın dostlarını
boşluğu doldurmağa,
ondan eşitdikləri
əsasında mərhumun
macəralı ömrünün
tarixçəsini yaratmağa
çağırırdı.
Sonradan məlum
oldu ki, xoşbəxtlikdən Übeydullah
Əfəndi səyahət
xatirələrini qələmə
alıb. Müasir türk tədqiqatçılarından
Əhməd Turan Alkan müəllifin əlyazmaları əsasında
“Qeyri-adi bir con türk: Übeydullah Əfəndinin Amerika xatirələri”, Ömər
Xaqan Özalp isə “Mehmet Übeydullah Əfəndinin
Malta, Əfqanıstan və
İran xatirələri”
kitablarını hazırlayıb
çap etdirdilər.
Həriki kitab həqiqətən
də böyük maraqla qarşılandı
və təkrar nəşr olundu. Beləliklə, Əli bəy
Hüseynzadənin hələ
1930-cu illərin sonunda
türk ədəbiyyatşünaslığının
qarşısında qoyduğu
qədirşünaslıq vəzifəsi
yerinə yetirildi.
Vilayət QULİYEV
525-ci qəzet.- 2015.- 28 noyabr.- S.14