Azadlıq mücahidinin həyat dramı
Keçmiş həmişə bədii
düşüncənin mənbəyini təşkil edib;
zaman-zaman yaşanılmış tarixin özü ilə
yanaşı, onun bədii düşüncədəki, təxəyyüldəki
təzahürü hesabına ikinci həyat qazanıb.
Doğrudur, gerçək tarixin bədii
düşüncədə əksi həmişə
bütün yazarlarda eyni dərəcədə uğurlu
alınmır.
Çünki tarixə baxış
konsepsiyasının müxtəlifliyi hadisə və faktlara fərqli
bucaqlardan yanaşmanı zəruru edir. Ancaq
bütün hallarda həm akademik tarix elmi, həm də ona
paralel olaraq bədii düşüncə keçmişi bir təcrübə
kimi dərk etməyə, onu öyrənməyə, gələcəyə
yönəlik dərslər çıxarmağa
çalışır. Keçmişin təsvirinin
yazıçının qarşısında
açdığı imkanlar hətta ona paralel, alternativ tarix
(postmodernistlərdə olduğu kimi!) yaratmağa qədər
gedib çıxır. Ancaq bu da məlumdur
ki, keçmişə aid əsərlərin
yazılmasında tarixi biliklə (informasiya, məlumat)
yanaşı, bəlkə də ondan daha çox bədii təxəyyülün
də iştirakı vacib faktorlardan biri kimi qarşıda
durur. Tarixin dərk edilməsində,
şübhəsiz, roman janrı başlıca yerlərdən
birini tutur.
Azərbaycan romanının yaradılmasından cəmi
üç onillik sonra tarixə üz tutması da milli bədii
düşüncənin tarixi müstəvidə
keçmişi öyrənmək, tarixiliklə müasirlik
xronotopunda həyatı dərk etmək missiyası dururdu. Y.V.Çəmənzəminli,
M.S.Ordubadi, A.Zöhrabbəyov, M.İbrahimov, Mir Cəlal,
İ.Şıxlı, İ.Hüseynov, İ.Əfəndiyev,
F.Kərimzadə, Ə.Cəfərzadə, M.İsmayılov,
Y.Səmədoğlu, Ə.Nicat, K.Abdulla və
başqalarının yaradıcılığında tarixlə
müasirlik, keçmişlə indi zamanın paralel
qolları tək daim kəsişir. Lap son zamanlarda
K.Abdullanın "Yarımçıq əlyazma"
romanı ilə tarixə postmodernist baxış həm də
keçmişə alternativ baxış modelini ortaya qoydu. Bəzən
akademik tarixlə bədii düşüncədəki
"tarix"in üst-üstə düşməməsi,
yaxud bədii təxəyyüldəki tarixdən rəncidə
olanlar "bu bizim bildiyimiz tarix deyil",-deməklə
qalmır, quru faktların köməyi ilə
yazıçının yaratdığı tarixi (dəyişik
tarixi!) qəbul etmək istəmir. Ancaq bunlar bir
başqa elmi mübahisənin predmetidir.
Aydındır ki, tarix dəyişməz və
dondurulmuş şəkildə qalmır, daim inkişaf edir,
yeni faktlar, meyillər, intuitiv baxışlarla
versiyalaşdırılır. Bu mənada
yazıçı Sabir Rüstəmxanlının son dövrlərdə
məhsuldarlığı ilə seçilən roman
yaradıcılığında tariximizə, keçmişimizə
yeni baxış və konsepsiya ilə yanaşmanı aydın
görmək olur.
Yazıçının
hələ 80-ci illərdə yazdığı
"Ömür kitabı"nın
inanılmaz miqyasda populyarlıq qazanmasının əsasında
da, fikrimizcə, xalqın keçmişini, tarixini yeni
yanaşma kodları ilə təsvir etmək istəyi və
bu istəyi elmi-publisistik şəkildə
reallaşdırması dururdu. Bundan sonra da yazıçı
tarixin müxtəlif dövr və hadisələrinə
müraciətlərini davam etdirərək "Xətai
yurdu", "Göy tanrı", "Ölüm zirvəsi",
"Difai fədailəri" kimi romanları yazaraq tarixə
tamamilə yeni, fərqli baxış ifadə edə bildi. Bu romanlarda (yazıçı özü bu əsərlərin
janrını "roman-esse" kimi müəyyənləşdirir!)
yazıçı tarixilik müstəvisində bugünlə
keçmişi birləşdirə bilmiş, keçmiş
hadisə və şəxsiyyətlərə yeni həyat
vermişdir.
Bu günlərdə isə yazıçının XIX əsrin
sonu XX əsrin əvvəllərinin ictimai-siyasi həyatını
əks etdirən "Şair və Şər" romanı dərc
edilib. Yazıçının əsəri
"düşüncələr romanı"
adlandırması onun janr
qarışıqlığını təmin etmiş olur.
Yəni bu roman bizim öyrəşdiyimiz ənənəvi
tarixi roman modelinin sərhədlərini bir qədər
dağıdır. Əlbəttə,
romanın süjet xəttinin mərkəzində Şair
obrazında talesiz Məhəmməd Hadinin həyatının
durması oxucuya ziqzaqlı konflikt, ziddiyyətli kolliziya vəd
edir. Lakin yazıçı yalnız
M.Hadinin həyatı ilə kifayətlənməmiş,
tarixin ictimai-siyasi hadisələrini təxminən qırx
illik bir zaman kəsiyində Şair və Şər
obrazları ilə qarşılaşdıraraq
bütövlükdə dövrün, zamanın
obrazını yarada bilmişdir.
Maraqlıdır ki, Sovetlər dönəmində
yetmiş illik bir inkişaf yolu keçən tarixi
romanların əksəriyyətinin baş qəhrəmanı
şairlər olurdu. Bunun bir neçə səbəbi
vardı; hər şeydən əvvəl, bu dövrdə
xalqın tarixinin üzə çıxarılmasında
akademik tarix elminə maneələr olduğu kimi, onun bədii
düşüncədə inikası da mövcud ideologiya tərəfindən
nəzarətə götürülmüşdü. Ona
görə də bir müddət yazıçıların
tarixi romanlarında Nizami Gəncəvi (M.S.Ordubadi
"Qılınc və qələm", A.Zöhrabbəyov
"Odlu diyar"), Xaqani (M.İsmayılov "Xaqani", Nəsimi
(İ.Hüseynov "Məhşər"), Nişat
Şirvani (Ə.Cəfərzadə "Vətənə
qayıt"), Seyid Əzim Şirvani (Ə.Cəfərzadə
"Aləmdə səsim var mənim"), Abbas Səhhət
(Ə.Cəfərzadə "Yad et məni"), Mirzə
Şəfi Vazeh ( Ə.Nicat "Mirzə Şəfi"),
M.F.Axundzadə (Ç.Hüseynov "Fətəli fəthi")
və s. kimi şairlər baş qəhrəman qismində
çıxış edirdi. Mövcud rəsmi
ideologiyaya görə sərkərdə və şahların
baş qəhrəman olmasındansa şairin olması daha məqbul
idi. Nadir hallarda isə tarixi hadisələr
və şəxsiyyətlər tarixi romanların
başlıca tədqiqat obyektinə çevrilirdi.
Doğrudur, üzü 70-ci illərə doğru bu proses zəifləməyə
doğru getdiyindən milli tarixi hadisə və şəxsiyyətləri
də bədii tədqiq obyektinə çevrilməyə
başladı. Maraqlı orasındadır ki, ədəbi
şəxsiyyətlərin tarixi romanların baş qəhrəmanına
çevrilməsi bolluğunda taleyi faciə ilə bitmiş,
qəbrinin yerinin hələ də məlum olmayan (son
araşdırmalara görə məlum olan!) böyük bir
romantik şairin dramatik və faciəvi həyatı roman
mövzusu olmamışdı. Necə
olmuşdur ki, həyatı natural roman olan Məhəmməd
Hadi kimi romana tamamilə uyğun gələn şair-vətəndaş
obrazı diqqətdən kənarda qalmışdır?! Bunun başlıca səbəblərindən biri,
heç şübhəsiz, 50-ci illərə qədər
şairin mürtəce romantiklərin sırasına daxil edilməsi
nəticəsində hətta haqqında tədqiqatların
aparılmasına belə imkanın verilməməsi
olmuşdusa, digər bir səbəbi də məhz bu amildən
doğan şairin ziddiyyətlərlə dolu həyatının
yaxşı öyrənilməməsi idi. Bu mənada yazıçı Sabir Rüstəmxanlının
"Şair və Şər" romanı özünün
informativ yükü, tarixi hadisələrin bədii təxəyyül
materialına çevrilməsi, keçmişlə
müasirliyin vəhdəti baxımından olduqca diqqəti
çəkir.
"Şair və Şər" romanı bir-birini əvəz
edən son dərəcə gərgin ictimai-siyasi, iqtisadi hadisələrin
xronoloji ardıcıllığı ilə davam edir; tarixi
romanların əksəriyyətində bu üsuldan istifadə
edilir və deməliyik ki, bu romanın da çoxqatlı
süjet və hadisələrini təsvir etmək
üçün geniş imkanlar açır. Burada Hadinin
(müəllif təhkiyəsində Hadi, obraz olaraq Məhəmməd)
taleyi ilə "silkələnə-silkələnə"
yaşayan Şirvanşahlar paytaxtı Şamaxının
taleyi (eyni zamanda türk dünyasının!) paralel izlənilir.
Yazıçı sonacan qəhrəmanın mənəvi
təkamülünü paytaxt statusunu itirən
Şamaxının taleyindən ayrı göstərmir. Dövrün ictimai-siyasi hadisələri, dünyada
gedən proseslər sanki şairin faciəli taleyi kontekstində
açılır; həyata, dünyaya aid suallara cavab tapmaqda
çətinlik çəkən, təhsil almaq
üçün alışıb-yanan kiçik yaşlı
Məhəmməd çox tezliklə ata itkisi ilə
qarşılaşır. Atasının son
nəfəsində "Anandan, bacılarından muğayat ol!
Nənəni incitmə! Bir də mənə
verdiyin sözü unutma, çətinliyə düşsən
də məktəbdən ayrılma"- vəsiyyətinin
heç birinə əməl etməyə təsadüflər
və çətin həyat şərtləri imkan vermir.
Hər şey də elə buradan başlayır;
anasının onu iki bacısı ilə evdə qoyaraq
qoşulub qaçması, əvvəlcə əmisinin, sonra
isə nənəsinin vəfat etməsi və s. çətinliklər
onun məktəbi vaxtından əvvəl atmasına nədən
olur. Yazıçı onun məktəbdən
getməsini çox doğru olaraq yalnız bu amillərlə
bağlamır, onun mədrəsədən bir şey ala bilməməsi,
çavabı verilməyən sualları, müəllimlərə
qarşı üsyankarlığı və s. onu "yolunu
azmış, ilahi sirrinə əl uzadan, etiqadını
itirmiş" bu gəncin məktəbdən
ayrılmasının səbəbləri kimi göstərilir.
Ərəb və fars dilini mükəmməl
bilməsi, əlinə keçən bütün kitabları
(ərəb və yəhudi nağılları və s.)
oxuması onu həyata atılmağa, dünyanı
düşünən bir şair olmağa vadar edir. Əmisi ilə birgə atasının ticarətini
davam etdirməsi, Əminə ilə münasibətlərinin
son mərhələsində onun qəflətən əmisinin
vəfat etməsi və Əminənin anası tərəfindən
başqasına ərə verilməsi Məhəmmədə
dəyən zərbələrin zəncirvariliyini
artırır. Doğrudur, Əminə ilə
Məhəmmədin qarşısında başqa bir yol da var
idi; buradan baş götürüb Bakıya, Gəncəyə,
Tiflisə getmək və orada yaşamaq, lakin
bacılarının başsız qalmaları onları bu
yoldan çəkindirməli olur. Məhəmməd
atasının vəsiyyətinə əməl edə bilmədiyi
kimi, əmisinin "...başıma bir iş gəlsə,
ocağımızı sönməyə
qoymazsan"-ricasını da zorən cavabsız qoyur. Əmisi arvadının Əminəni başqa birisinə
ərə verməsi onun həyatını alt-üst edir.
Bu hadisələr fonunda Dəli şairə
çevrilən Məhəmməd mövcud həyat şərtlərinin
ağırlığının səbəblərini cəhalətdə
görür, bu cür yaşamağın
mümkünsüzlüyü haqqında
düşünür, Şamaxını dağıdan zəlzələnin
həm də şüurlarda, zehinlərdəki əks-sədasını,
özünü və dünyanı anlamağa
çalışır. Əmisi oğlu ilə ticarətə
girişməsi, Kürdəmirdə Ağa Əfəndi ilə
birgə müəllimlik etməsi, qohumu və himayəçisi
Mustafa Lütfinin dəvətilə Həştərxanda
"Bürhani-tərəqqi" qəzetində
çalışması, yenidən Bakıya qayıdaraq
"Füyuzat"da işləməsi, böyük bir
ümidlə İstanbula getməsi, oradan sürgün edilməsi,
nəhayət çətinlik və məşəqqətlərdən
sonra geri Bakıya dönməsi, Birinci Dünya
savaşında Balkanlarda iştirak edərək yenidən gərginliklər
yaşaması, Bakıya dönüşü və s.
şairin faciəli taleyinin bədii salnaməsini əks
etdirir.
Tazıçı tarixi tematikanı müəyyənləşdirən
sənədlilik prinsipinə sadiq qalaraq, şairin həyatı
haqqında xatirələrdə, məqalələrdə və
sənədlərdə əksini tapan həyat həqiqətlərini
bədii təxəyyülün gücü ilə süjetə
daxil edir. Müəllifin dövrün hadisələrini,
geosiyasi durumunu, ədəbi prosesləri yaxşı bilməsi
və bütün reallığı ilə təsviri
romanın tarixiliyini daha da artırmış olur. Romanın müxtəlif yerlərində
yazıçının dövrün hadisələri ilə
bağlı siyasi-ictimai, ədəbi-bədii, bəzən
elmi-publisistik passajların verilməsi, realist təsvirlər,
ümumiləşdirmələr, eləcə də retrospektiv
məqamlar şairin ziqzaqlı həyatı və taleyi fonunda
bir-birini tamamlayır. Şairin gənclik illərində
həyata, dünyaya, sənətə baxışında rolu
olan Ağa Əfəndiyə yer az verilsə
də, sonrakı hadisələrə açar olur. Ağa Əfəndi Məhəmmədin ilk tale
uğursuzluğundan -Əminəyə həsr etdiyi şeirlərini
yandırdıqdan sonra gözünü dünyaya
açır, sənətin yollarını, sənətlə
həyatı sərf-nəzər etməyi öyrədir.
Məhz Ağa Əfəndinin bu "həyat və
sənət məktəbin"i keçdikdən sonra ilk
şeirləri, məqalələri "Həyat"qəzetində
dərc edilir. Ağa Əfəndinin təsiri
altında yazılan bu şeirlərində mövcud cəhalətə
qarşı çıxır, elmi, tərəqqini təbliğ
edirdi.
Həştərxan həyatı və "Bürhani-tərəqqi" qəzetindəki fəaliyyəti isə Məhəmmədin qarşısında yeni bir era açmış olur, burada olması yalnız səyahət xarakteri daşımır, onun fəaliyyətinin dairəsi, məzmunu daha da genişlənir. Bu genişliyi və dəyişikliyi, eləcə də gördüyü işlərin miqyasını Mustafa Lütfinin dilindən yazıçı belə ifadə edir: "Bura mühüm yerdir, Məhəmməd! Biz üzümüzü çevirmişik ərəblərə, farslara. İslam dünyasının ən ayıq, fəal hissəsi qalıb burda: tatarlar, başqırdlar, Kırımın və Şimali Qafqazın türkləri. Bunlar bizdən də ağır gündədir. İnqilab Rusiya müsəlmanları üçün az-az ələ düşən bir fürsətdir...Bunu qaçırmaq olmaz!"
Şairin həyatının Həştərxan səhifəsi onun tərcümeyi-halını zənginləşdirir; hadisələrə bir qədər də qlobal baxmağı bacarır, az bir vaxtda Mustafa Lütfi "Bürhani-tərəqqi" qəzetinin idarəçiliyini ona tapşırır, üstəlik "Darül-ədəb" məktəbində də dərs verməyə başlayır. Şairin həyatının Həştərxan dövrünə yazıçı yeni səhifələr əlavə edir. Məhəmmədin burada Şuşadan sürgün edilmiş Ayxan ailəsi ilə tanışlığı romanın süjet xəttini zənginləşdirdiyi kimi, şairin şəxsi həyatının (və taleyinin!) dəyişməsi üçün də müəyyən stimul ola biləcəyinə həm də işarə kimi mənalandırmaq olar. Qafqazdan gedən azərbaycanlıların sürgün səbəbləri, taleləri Hadinin "Bilirsən bu Hacı Tərxan, İdil boyu acından ölən kəndlər, ətraf səhralar, ta Çin sərhədinə kimi qazax, tatar torpaqları bizim sürülənlərlə doludur. Niyə görə? Nə günahın sahibidir bu camaat, bilən yoxdur. Rusun havası əyri çıxan kimi Qafqaz türklərini günahkar sayır",-sözləri ilə mövcud siyasi vəziyyətdə türk toplumlarının siyasi durumunu reallıqla əks etdirir.
Yazıçı burada Məhəmmədin Qəmərlə tanışlığı və onların bir-birini sevməsi, evlənməyi düşünmələrini təsvir edərkən demək istəyir ki, əgər bu münasibətlər davam etsəydi şairin taleyini bütünlüklə dəyişə bilərdi (romanın süjet xətti bu cür də davam edə bilərdi, ancaq onda biz fərqli bir Hadi, tarixdəki deyil, təxəyyüldəki Hadini izləyə bilərdik). Lakin S.Rüstəmxanlı həyat həqiqətinə sadiq qalaraq Məhəmməd Hadinin sonrakı talesizliyini davam etdirir. Qürbət yerdə atası Ayxanla sürgün həyatı yaşayan Qəmərin gözəlliyi, cəsarəti Məhəmmədin həyatının rəngini dəyişmək üçün onun rastına çıxarır. Yazıçı burada Məhəmmədi ailə qurmaq və Şamaxıya qayıtmaq arzularını reallaşdırmaq üçün son dərəcə istəkli təsvir edir. Məhəmməd bütün varlığı və ciddiyyəti ilə evlilik haqqında düşündüyü bir zamanda Əli bəy Hüseynzadə onu Bakıya "Füyuzat" jurnalına işə dəvət edir. Bu dəvət onun üçün böyük məsuliyyət və şöhrət demək idi. Lakin Qəməri də qoyub getmək istəməyən Məhəmməd ağır seçim qarşısında Bakıya dönməyi qət edir. O, çoxdan vətənə qayıtmaq, dostları, Əli bəyin köməyi ilə Ayxan ailəsini də sürgün həyatından xilas etməyi düşünürdü. Elə Ayxan ailəsindən ayrılarkən dediyi sözlərdə də bunu nəzərdə tuturdu.
Məhəmməd Hadinin Bakı həyatı tarixi, ictimai-siyasi vəziyyətin tez-tez dəyişdiyi hadisələrlə dolu təsvir edilir; Əli bəy Hüseynzadənin "mən türkəm, qafqazlı bir türkəm, türk bir müsəlmanam, müsəlman bir insanam...Türk qanlı, islam imanlı, firəng (Burada Avropa anlamında) fikirli olalım" düşüncəsinin təsiri altında formalaşan ədəbi mühit onun yaradıcılığına və taleyinə tamamilə uyğun gəlirdi. Əli bəy Hüseynzadə, Əhməd bəy Ağayev, Əlipaşa Səbur, Əbdülxalıq Cənnəti, Hüseyn Vəhdəti, Əhməd Kamal və başqalarının əhatəsində yeni bir həyatın, mücadilənin mərkəzinə düşür. Türk millətinin düşüncəsində çevriliş etməyi düşünən bu mühit "Füyuzat"ı açıq bir darülfünuna çevirməyə çalışırdılar. Yazıçı bu dövrdə, mühitdə cərəyan edən hadisələri reallıqla təsvir etmək üçün elmi-publisistik araşdırmalardan da istifadə edir; dünyada gedən prosesləri, "Həyat"ın qarşısında duran məqsədləri, onun məramnaməsini açır. Bu cür passajlar yalnız araşdırma funksiyası daşımır, həm də Məhəmmədin taleyini dəyişən ictimai mühiti, tarixi hadisələri əks etdirir: "Bakıda ziyalı məclislərinin dilindən düşməyən iki mövzu vardı. Biri "Molla Nəsrəddin", biri də "Füyuzat". Mətbuat aclığı, doğru sözün qəhətə çıxması cəmiyyətin demək olar ki, bütün təbəqələrini bu iki məcmuəyə bağlayırdı. Kim istəsə özünü və özünəbənzərləri tapa bilərdi orda. İstər lağlağa ilə deyilsin, istər göz yaşıyla. "Molla Nəsrəddin"in hər nömrəsi millətin yaralarını sızladır, dərd üstünə dərd gətirirsə, "Füyuzat" hər həftə xalqın əyilən qəddini düzəldir, ona keçmişi xatırladır, kimliyini anladır. Şəhərdə bir türklük havası əsdirir, maarifdən, milli ləyaqətini qorumaqdan, birlikdən və azadlıq yolunda mübarizə aparmaqdan, devrimdən başqa yol olmadığını anladır".
Romanın "Bakı həyatı" süjet xəttini bir qədər ləngitməsinə (bəzən ayrı-ayrı şeirlərin təhlili, onları başqa şairlərin yaradıcılığına təsiri, "Bülbül" şeirinin A.Şaiqin "Quş" şeirinə təsiri, İbrahim Tahir və Əhməd Kamal mübahisəsi və s.) rəğmən, dövrü, mühiti və bu dövdə baş verən hadisələri bütün reallığı ilə üzə çıxarır, xüsusilə, Əli bəy Hüseynzadənin türkçülük konsepsiyasının ictimai hadisələrə təzahürü prosesində Hadi şeirlərinin və şəxsiyyətinin rolu qabardılır. Şairin Bakıda yenidən Mustafa Lütfi ilə görüşü romanı əvvəlki süjetə qaytarır, Qəmərin Əmirə ərə getməməsi Hadiyə olan münasibətini gündəmə gətirir. Lakin bu ümid olaraq qalır. "Türklüyün taleyi İstanbulda həll olunur!" ideyası şairin yönünü Türkiyəyə yönəldir. Azadlıq aşiqi olan şair Bakıda şöhrətin zirvəsində ikən qəflətən Türkiyəyə yollanır. Yazıçı onun İstanbula gedişini dostu Əhməd Kamalın sözləri ilə izah edir: "Gedəcəksən! Heç olmasa bir kaç sənə İstanbulda yaşa. Sənin yerin oradır! İndi Türkiyənin ehtiyacı var sənin kimilərə! İki ildən sonra səsin bütün İslam aləmini bürüyəcək! Buralar sakinləşəndə dönərsən".
Məhəmməd Hadi İstanbula getməliydimi, yaxud nə üçün getmişdir? Doğru olaraq yazıçı bunun üzərində geniş dayanmır. Çünki İstanbul artıq onun tərcümeyi-halının bir parçasıdır. Ancaq yazıçı bunu göydəndüşmə etmir, onun bütün varlığı ilə buna doğru yol getdiyini təsdiq etmiş olur. Ümumiyyətlə, S.Rüstəmxanlı Məhəmməd Hadinin həyatını dəyişən qəfil qərarlarının səbəbini, çox doğru olaraq, şəxsi məsələlərlə bağlamır, daha çox ictimai, milli və dini məsələlərlə əlaqələndirir. Şairin Kürdəmirə, Həştərxana, Bakıya, İstanbula, sürgünə, Balkanlara, yenidən Bakıya, Şamaxıya, Gəncəyə və s. gedişinin mahiyyətində səyahət, yaxud sərgüzəşt amili yox, müəyyən tarixi ictimai-siyasi səbəblərin dayandığını reallıqla əks etdirir. Bunun da müəyyən əsasları var, çünki Məhəmməd Hadi həyatında olduğu kimi, yaradıcılığında da heç zaman özünü deyil, mənsub olduğu toplumu, xalqı, milləti və islamı düşünərək hərəkət etmişdir. Onun həyatı və yaradıcılığının azadlıq, milli və dini mücadilə aspektlərini də yazıçı məhz bu amillərə görə verir. Romanın "İstanbul ümidi", "Balkan savaşında", "Sürgün", "Bakıya dönüş", "Birinci Dünya müharibəsində" və s. fəsilləri faktların yeniliyi, zənginliyi ilə diqqəti cəlb edir. Əslində bu fəsillərin hər biri ayrılıqda bir roman mövzusudur və burada da bu fəsillərin hər biri bir roman təəssüratı buraxır. Yazıçı öz qəhrəmanını təsvir etmək üçün bədii təxəyyülə az müraciət edir, çünki şairin tərcümeyi-halının hər səhifəsi bir roman mövzusudur. Bu hissədə hətta, ədəbiyyatşünaslıq üçün yeni materiallar da verilir. Şairin İstanbula 1910-cu ilin fevral ayında gedərək "Tənin" qəzetində işə düzəlməsi, həmin il martın 5-də Türkiyədən "Səda" qəzetinə ilk yazısını göndərməsi və s. faktlar ədəbiyyatşünaslığın son araşdırmalarını əhatə etdiyi kimi, onun tərcümeyi-halında akademik dəqiqləşdirmələr aparır. Şübhəsiz şairin həyatı ilə bağlı bu qədər detallı səhifələrin verilməsi yazıçının özünün də ədəiyyatşünas olması ilə yanaşı, həm də çağdaş ədəbiyyatşünaslarımızın (f.ü.e.d., prof. Alxan Bayramoğlu, f.ü.e.d.İslam Qəribli, doktor Mehdi Gəncəli və b.) Hadi yaradıcılığı ilə bağlı apardıqları tədqiqatlarının nəticəsidir.
S.Rüstəmxanlının "Şair və Şər" romanının qəhrəmanın həyatı daim gərginliklər içindədir; azadlıq, istiqlal uğrunda çarpışır, burada-İstanbulda da bütün ziddiyyətləri ilə çırpınır, "Vətən! Millət!" sevdasını həyata keçirmək üçün mücadilə verir, bütün varlığı ilə Tofik Fikrətlə bir havadan nəfəs alır, Namiq Kamalın, Əbdülhəq Hamidin keçdiyi küçələrdən keçir. Hüseyn Cahid, Mühiddin, Midhət bəy, Fazil Əhməd və başqaları ilə tanışlıq, Türkiyə ədəbi, ictimai-siyasi mühitinin daxilinə enir, yaradıcılığının nəbzini buna uyğun quraraq kəskin mübahisələrə qatılır. Anadolu insanının danışığının nə qədər sadə olduğunu gördükdən sonra onların anlayacağı dildə yazmağın zəruriliyini bütün mahiyyətilə başa düşür.
İstanbula böyük ümidlərlə gedən Məhəmməd Hadi yazdığı şeirlərdə və məqalələrdə Şərqin, Türkiyənin həqiqətlərini, reallıqlarını təsvir edir, üzünü dünya türklərinə tutur. Lakin Osmanlının və "İttihad və Tərəqqi" partiyasının taleyi getdikcə onu məyus edir. Cəbhədən gələn xəbərlər də o qədər ürəkaçan olmadığından ön cəbhədə nələrin baş verdiyini, türk əsgərlərinin məğlubiyyətinin səbəblərini öz gözləri ilə görmək və müharibənin gedişindən yazılar hazırlamaq üçün Balkan savaşına yollanır. Həm Balkan savaşı, həm də şairin sürgün həyatı fəsillərində yazıçı daha çox bədii təxəyyülə müraciət edərək romanın süjet xəttinə bir sıra maraqlı hadisələr və bədii obrazlar daxil edir. Başına çox hadisələr gələn şairin Bakıya dönüşünü yazıçı son dərəcə təsirli şəkildə təsvir edir: "Bakı onu tanımadı. Dörd il öncə İstanbula gedən qara smokinqi və kəpənəyi, qar kimi ağ köynəyi, ütülü şalvarı, təmiz, parıltılı ayaqqabıları ilə Bakı neft milyonçularından seçilməyən, danışmaqdan, zarafatlaşmaqdan yorulmayan xoş ovqatla, gülərüz adamdan əsər-əlamət qalmamışdı. Zahirən dəyişilməsi bir yana, içərisi də uçub-dağılmış, xarabazara dönmüşdü".
Lakin şairin Bakıya bu gəlişi də son dayanacağı olmur, burada ittihadçı həkim Qarabəy Qarabəylinin köməkliyi ilə sağalaraq yenidən milyonçuların təşkil etdiyi diviziyanın tərkibində müharibəyə getməsi, müharibə səhnələri, yenidən Bakıya qayıtması, sərgərdan həyatı, şeirlərini əlində satması səhnələri tarixi reallıqla bədii gerçəkliyin sintezində özünün bədii həllini tapır.
"Şair və Şər" romanının baş qəhrəmanı harada olursa-olsun Şamaxını düşünür, oraya qayıtmaq, köhnə mülklərinin yerində təzə ev tikmək arzusu heç vaxt onu tərk etmir. O, harada olur-olsun Şamaxıda baş verən təbii zəlzələnin dağıntıları onun gözləri qarşısından getmir və bütün həyatı boyu təbii zəlzələ ilə ictimai zəlzələ onun taleyini koordinasiya edən faktora çevrilir.
Yazıçı Məhəmməd Hadinin ölümünü də özünəməxsus şəkildə təsvir edir; məlumdur ki, şairin ölümü ilə bağlı ədəbi mühitdə müəyyən versiyalar dolaşır. Uzun müddət onun ölümü ilə bağlı heç bir informasiya olmamış, bununla bağlı tədqiqatlar da aparılmamışdır. Ötən əsrin 70-ci illərində aparılan tədqiqatlara görə şair Gəncədə ağır xəstələnərək xəstəxanada vəfat etmişdir. Şairin tədqiqatçılarından olan görkəmli ədəbiyyatşünas Əziz Mirəhmədov da vaxtilə yazmışdı. Digər versiyaya görə isə şair əlində silah Gəncəni müdafiə edərkən rus işğalçıları tərəfindən öldürülmüşdür. Şairin ölümü ilə bağlı başqa versiyalar da mövcuddur. Ancaq çox doğru olaraq S.Rüstəmxanlı ikinci versiyanı süjet xəttinə daxil edir ki, bu da romanın məntiqi bütövlüyünü təmin etdiyi kimi, bədii təxəyyülün rolunu da artırmış olur. Hadinin Gəncənin müdafiəsi zamanı şəhid olması həm də ona görə məntiqi səslənir ki, onun gəldiyi yol, yaşadığı həyat, tale, yazdığı şeirlərin, məqalələrin məzmunu məhz bu məntiqi sonluğa gətirib çıxarırdı: "Axtarıb müdafiə qərargahını tapdı. Silah alıb müdafiəçilərə qoşulmasına etiraz etdilər. Aralarında onu tanıyanlar vardı. Ancaq "mən dörd il müharibədə olmuşam, şair olmasam, hərbçi olardım" deyən Hadinin israrı qarşısında bir söz deyə bilmədilər.
...Savaşın üçüncü günü vuruldu. Kötükdən, torpaqdan düzəldilmiş səngərdə partlayan mərminin qəlpəsi köksünü parçalamışdı".
Şairin ölümü romanın ana ideyasının açılmasına xidmət edir və yazıçı şairin ölümünü onun Gəncənin yüz ildən sonra ikinçi işğalını görməməsi kimi mənalandırır. Burada fikrimizcə yazıçının bədii həqiqəti tarixi gerçəkliyi inkar etmir, əksinə tarixi gerçəkliyə alternativ variantlar irəli sürür və oxucunu da bu məntiqi sonluğa inandırır. Oxucu şairin əlinə silah götürüb Gəncənin müdafiəsinə getməsinə (şair və silah bir-birini inkar etsə də!) ona görə inanır ki, Hadinin bütün həyatı, amalı milli istiqlal, azadlıq ideyalarına söykənirdi.
Yazıçı S.Rüstəmxanlı tarixi əsər yaratmaq meyarlarına əməl edərək "Şair və Şər" romanında tarixi hadisələri obyektiv, şəxsiyyətlərin arzu və istəklərini, həyata baxışını dövrün, zamanın hadisələri fonunda təsvir edir. Tarixi məlumatların, ictimai-siyasi icmalların, ədəbi, publisistik passajların bolluğu, şəxsiyyətlərin adları romanın təhkiyəsinə qətiyyən ağırlıq gətirmir, bəlkə də janrın (düşüncələr romanı) xarakterindən doğan bir xüsusiyyət olaraq görünür. Yazıçı Məhəmməd obrazının bədii tamlığını vermək üçün onu müxtəlif situasiyalardan, yollardan keçirir və şəxsi həyatından imtina edərək Vətən, Xalq, İstiqlal üçün canından keçən bir azadlıq mücahidi kimi təsvir edir. Romanın baş qəhrəmanının idealları həyata keçməsə də, istiqlala çatmaq və istiladan qurtuluş yollarını göstərir. Bununla da yazıçının romanın adındakı Şair və Şər obrazlarının mənsub olduğu qüvvələrin mübarizəsində Şairin yanında durduğunu ifadə edir.
Keçmiş yalnız tarix kitablarında
yazılmır, həm də bədii əsərlərdə
hadisə və obrazlarla dərk edilir. Məhz bu cür bədii
əsərlər vasitəsilə dövrün xarakterini,
düşüncəsini, yaşam tərzini, epoxanın fəlsəfi
mahiyyətini öyrənmək, dərk etmək mümkün
olur. Bu mənada Sabir Rüstəmxanlının
"Şair və Şər" romanı dövrün tarixi
reallıqlarına çağdaş bədii təfəkkür
kontekstində işıq salır, azadlıq mücahidinin həyat
dramı fonunda tarixi hadisələrin ziddiyyətlərini, məzmununu
və fəlsəfəsini (tarixi roman üçün bu, əsas
şərtlərdən biridir!) bədii
düşüncə müstəvisində açmağa nail
olur.
Bədirxan
ƏHMƏDOV
525-ci qəzet.-
2015.- 2 oktyabr.- S.8.