Məlum və Naməlum Üzeyir
Hacıbəyov
(63 illik ömrünün
60 ilini Üzeyir bəy Hacıbəyli Çar Rusiyası və Sovet Azərbaycanında
Hacıbəyov soyadı
ilə yaşayıb və yaradıb. Məqalə
sənədlər əsasında
yazıldığı üçün
müəllif, Hacıbəyov
soyadını saxlayıb)
Azərbaycanın XX əsr mədəniyyət
və musiqi tarixində Üzeyir bəy Hacıbəyov (Hacıbəyli) qədər
hələ öz zamanında geniş şöhrət qazanaraq tanınan və sonralar da adı
və xatirəsi daim əziz tutulan ikinci bir şəxs təsəvvür etmək
çətindir. Üzeyir Hacıbəyovun həyat və yaradıcılığına
həsr edilmiş ən müxtəlif səpkili əsərlərin
- irihəcmli monoqrafiya
və tədqiqatlardan
tutmuş, məqalə,
oçerk, esse və d. yazılara qədər - sayı minlərlə ölçülür
və kiçik xülasələr, rəylər,
xəbərlər hələ
bu sıraya daxil edilmir. Onun haqqında onlarla sənədli və bədii filmlər çəkilmişdir. Yalnız Azərbaycan,
və ya keçmiş Sovet məkanında deyil, xarici ölkələrdə
də yaxşı tanınan, əsərləri
haqqında ən müxtəlif dillərdə
yüzlərlə yazılar
dərc olunan bu böyük, sözün əsl mənasında dahi adlandırılacaq bəstəkarın
adı yalnız onun özünə deyil, mənsub olduğu xalqa və ölkəyə də geniş şöhrət gətirmişdir.
Bunun müqabilində istər xalqı, istərsə də mövcud hökumət dairələri
Üzeyir bəyin xidmətlərini layiqincə
qiymətləndirmiş, xüsusilə
Sovet dövrü Ü.Hacıbəyov ölkənin
və dövlətin ən yüksək ad və mükafatlarına layiq görülmüş,
musiqi yaradıcılığı,
təhsili və elmi sahələrində ən yüksək vəzifələr tutmuş,
Sovet dövlətinin ali seçkili orqanlarında təmsil olunmuş, böyük ehtiram, diqqət və qayğı içində yaşamışdır.
Lakin bütün
bunlarla bərabər,
Üzeyir Hacıbəyovun
şöhrət və
məhəbbət dolu
ömür yolu, xüsusilə Sovet dövrü, heç də zahirən göründüyü kimi
sabit və təlatümsüz olmamışdır. İllərlə basqı və qorxu, təqib və təzyiq şəraitində yaşayıb
yaratmalı olan böyük sənətkar
öz həyatının
bəlkə də ən əlamətdar və mühüm saydığı zaman kəsiyindəki fəaliyyətini
və mövqeyini gizlətməyə, yaxud
"unutmağa" sövq
edilmişdir. Onu
bu "unutqanlığa"
sövq edən rejim də ən
müxtəlif səbəblərdən,
Üzeyir Hacıbəyovun
"unutduqlarını" "görməməzliyə" vurmuş,
"görməli" olanda
da "üstündən
keçmişdir". Hətta
bəstəkarın ölümündən
çox illər sonra, onun anadan
olmasının 80 illiyinin
Sovet İttifaqında
siyasi iqlimin "mülayimləşmə" dövrünə
təsadüf etdiyi bir zamanda belə
Üzeyir Hacıbəyovun
həyatının "unudulmuş"
5 ilini açıqlamaq
mümkün sayılmamışdır.
1964-cü
ildə "Azərbaycan
opera sənətinin banisi,
SSRİ xalq artisti, iki dəfə Dövlət (Stalin) mükafatı
laureatı, akademik, bəstəkar, ədib, mühərrir, maarifçi,
tərcüməçi və
müəllim" Üzeyir
Hacıbəyovun yubileyinin
ən yüksək səviyyədə qeyd edilməsinə hazırlıq
işləri başlarkən
Azərbaycan SSR Nazirlər
Sovetinin qərarı ilə Ü.Hacıbəyovun
vaxtilə ilk direktoru olduğu Azərbaycan Elmlər Akademiyası Memarlıq və İncəsənət İnstitutu
onun 10 cilddə əsərlərinin nəşrinə
başlamışdır. Bu
10 cildə Ü.Hacıbəyovun
ədəbi, publisistik
və musiqi əsərləri daxil olmalı idi. Lakin 4-cü cilddən sonra "Əsərlərin" nəşri
səbəb göstərilmədən
dayandırılmış və
bir daha davam etdirilməmişdir.
Əslində bu səbəb Üzeyir bəyin tərcümeyi-halına və
publisistik irsinə az-çox bələd olanlara aydın idi: "Əsərlərin"
4-cü cildi Ü.Hacıbəyovun
özünün redaktoru
olduğu "Yeni İqbal" qəzetinin
1915-ci il 6 oktyabr tarixli nömrəsində dərc
edilmiş "Ordan-burdan"
başlıqlı felyetonu
ilə bitirdi. Məntiqə görə 5-ci cildə
müəllifin sonrakı
illərdə digər
mətbuat orqanlarında
dərc edilmiş məqalə və felyetonları daxil edilməli idi. Ortaya çıxan "maneə" də məhz bu mətbuat
orqanları - ilk növbədə
Məhəmməd Əmin
Rəsulzadənin redaktoru
olduğu "Açıq
söz" qəzeti,
daha sonra isə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə Üzeyir
bəyin özünün
kiçik fasilələrlə
düz 15 ay redaktorluq etdiyi "Azərbaycan"
qəzeti - ilə bağlı idi.
Bu qəzetlərdəki yazılarında Üzeyir
Hacıbəyov tamamilə
milli məfkurə daşıyıcısı, Azərbaycan
istiqlalı tərəfdarı,
onun ən mübariz və qətiyyətli müdafiəçisi,
erməni-daşnak və
rus ağqvardiyaçı-bolşevik
qüvvələrin barışmaz
tənqidçisi kimi
çıxış edir
və xüsusilə kəskin anti-bolşevik mövqe nümayiş etdirirdi.
Bolşevik-kommunist Sovet rejiminin öz milli-mədəni siyasətinin təntənəsinin
sübutu, partiya və hökumətin qayğısının nəticəsi
olaraq yetişmiş milli Sovet yaradıcı
ziyalıları arasında
ən böyük və nüfuzlu simalardan saydığı
Üzeyir Hacıbəyovun
1915-1920-ci illər fəaliyyətini,
hətta onun ölümündən sonra
belə, açıqlaması
doğrudan da qeyri-mümkün idi. Çünki bu halda dahi bəstəkarın öz xalqı qarşısında böyük
xidmətlərinin heç
də yalnız onun ölməz musiqi əsərləri, yaxud musiqi mədəniyyəti
və təhsili sahələrində fəaliyyəti
ilə məhdudlaşmadığı
meydana çıxırdı.
Bu xidmətlərdən ən mühümü isə onun Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
yarı rəsmi orqanı olan "Azərbaycan" qəzetindəki
fəaliyyəti ilə
bağlı idi.
1918-ci ildə "Azərbaycan"
qəzetinə gələndə
Üzeyir bəy artıq özünü sırf milli məfkurənin daşıyıcısı
olmaqla yetkin bir siyasi publisist
və ictimai xadim kimi təsdiq
etmiş və milli istiqlal ideyası ətrafında cəmlənmiş görkəmli
ictimai xadim və ədiblərinin cərgəsində öz
yerini tutmuşdu. Lakin Üzeyir
bəyi bu cərgəyə gətirən
yol çox uzaqlardan başlayırdı.
Hələ yeniyetməlik və ilk gənclik illərindən
Üzeyir bəy çoxşaxəli istedadı,
bacarığı, zəhmətsevərliyi
və yüksək əxlaqi keyfiyyətləri
ilə onu əhatə edən insanların, o cümlədən,
müxtəlif millətlərin
nümayəndələrinin diqqətini cəlb etmiş və onların dərin hörmət qazana bilmişdi. Bu münasibətlərin
ilkin təzahürləri
artıq Qori Seminariyasında oxuduğu
zaman meydana çıxmışdı. Seminariyada ilk dəfə Avropa klassik musiqisinin əsasları və not sistemi ilə tanış
olan Üzeyir Azərbaycan xalq havalarını nota köçürərək
dəftərçəsində qeydlər edirdi. Həmin qeydlər seminariya rəhbərliyinin diqqətini
cəlb etmiş və "Qori dəftəri" adı ilə "ən yaxşı şagird işi kimi"
1902-1903-cü illər Paris sərgisinə göndərilmişdi.
1904-cü Qori Seminariyasını bitirən Üzeyir bu təhsil ocağının qanunlarına görə ən azı 3 il məcburi işləməklə Qarabağın Hadrut - erməni kəndinə müəllim təyin olunur. Lakin artıq 1 ildən sonra, 1905-ci ildə erməni-müsəlman silahlı münaqişələrinin başlanması ilə Üzeyir bəy gözlənilməyən bir şəraitdə həmin kəndi tərk etməli olur: gecə vaxtı bir dəstə erməni kəndlisi azərbaycanlı müəllimi yuxudan oyadır və gözlənilən təhlükə qarşısında təcili Hadrutdan getməyi məsləhət bilirlər. Kəndlilər Üzeyir bəyi özləri ilə gətirdikləri ata mindirir və yandırdıqları məşəllərlə ətrafı işıqlandıraraq onu Bakıya gedən yola çıxana kimi müşayiət edirlər. Bu hadisə təbii ki, gənc Üzeyirin hafizəsində iz buraxmaya bilməzdi və cəmi bir neçə ildən sonra, 1918-ci ildə, Qarabağda erməni üsyanları yeni qüvvətlə baş qaldırdıqda Üzeyir bəy bu mövzuda yazdığı onlarla məqaləsində yerli erməni kəndli əhalisini fitnəkar daşnak-andraniklərdən fərqləndirməyi və onların özlərini də erməni terrorçularından xilas etməyi zəruri sayacaqdı. (Son nəticədə, həqiqətən Azərbaycan hökumətinin və xüsusilə Qarabağın qubernatoru Xosrov bəy Sultanovun çox çevik, ehtiyatlı və cəsarətli siyasəti nəticəsində Qarabağın erməni əhalisinin böyük hissəsi Azərbaycan tərkibində qalmağa üstünlük vermişdi.)
1905-ci ildə Bakıya gələn 20 yaşlı gənc Üzeyiri bu böyük şəhərdə yeni həyat gözləyir. Mövcud bürokratik qayda-qanunlar çərçivəsində çətinlikdə Bibiheybət ibtidai məktəbə müəllim düzələn Üzeyir bəy çox qısa müddət ərzində azərbaycanlı - türk uşaqların tədrisi sahəsində bir çox problemlərin mahiyyətinə varır. İbtidai siniflər üçün ilk hesab dərsliyi, rusca-türkcə, türkcə-rusca lüğət hazırlamaqla bu sahədə ilk addımlarını atan gənc müəllim dərhal öz azərbaycanlı həmkarlarının diqqətini cəlb edir və 1907-ci ildən başlayaraq Bakıda müsəlman müəllimlərin elə bir yığıncağı, toplantısı, ya qurultayı olmur ki, orada Üzeyir Hacıbəyov Rəyasət Heyətinə seçilməsin, yaxud hansısa bir komissiyaya sədrlik, nəzarət və s. ona tapşırılmasın. Birmənalı demək olar ki, Üzeyir bəy öz həyatını yalnız təhsil sistemi ilə bağlasaydı belə, Azərbaycanın böyük islahatçı - maarifçiləri cərgəsinə daxil olacaqdı.
(Ardı var)
Solmaz Rüstəmova-Tohidi
tarix elmləri doktoru, prof.
525-ci qəzet.- 2015.- 2 oktyabr.- S.6.