Gözlənilən Qatar... 21:15...
... Bura, gec - tez hər
kəsin özünü
çatdıracağı stansiyadı.
Saat düz 21:15-də o məşum qatarın yan alacağı perrondu. Saatsa hər zaman 21:15-i göstərir. Yəni
21:15 qatarı hər an gələ bilər. Əgər gəlsə! Əslində bütün fəlsəfə,
məna da məhz bu gözləntidədir.
Bəlkə elə həyatın məntiqi sonluğudu bu... Bir ömür gözləmək.
Haçansa, yaxud heç zaman gəlməyəcək qatarı gözləmək;
səni harasa uzaqlara aparacaq adam kimi, təzadlarını
nizamlayacaq varlıq kimi...
Əməkdar incəsənət xadimi
Bəhram Osmanovun
“21:15 qatarı” tamaşasının qəhrəmanları
da gözləyirlər.
Akademik Milli Dram Teatrının böyük
səhnəsində cəmisi
iki nəfər - Xalq artisti Nurəddin
Mehdixanlı və Əməkdar artist Sənubər
İsgəndərli bu
qatarın yaxınlaşan
fit səsinə həsrətdirlər...
Arada bir vağzal nəzarətçisi
- Xalq artisti Hacı İsmayılov isti çaya qonaq eləməsə, soyuqdan dona
da bilərlər.
Türk dramaturqu Toyqun Orbayın eyniadlı pyesi (Dilsuzun tərcüməsində) əsasında
hazırlanmış birpərdəli
oyunun janrını, ideyasını müəyyənləşdirmək
çətindi. Mübahisəli
məqamlar çoxdu...
Tamaşaya baxdıqca bəzən
adama elə gəlir ki, bütün bunları sadəcə kağızdan
oxuyursan və alaqaranlıq səhnədə
baş verənlər
xəyallarından başqa
bir şey deyil. Amma Sənubər İsgəndərlinin
naqolay vəziyyəti
duyaraq şaşqın
gülməsi, Nurəddin
Mehdixanlının həyat
həqiqətlərini son cərgədə
oturan tamaşaçıya
da çatdırmaq cəhdləri səni o xəyallardan ayırır
və yerini bir az da rahatlayıb dinləyirsən. Məhz dinləyirsən,
çünki pyesin əsas özəlliyi sözdür. Burada hansısa
dinamika, sürət ummaq yersizdi, sadəcə sözdən
yapışmalı və
qəhrəmanların ovqatını
özününküləşdirməlisən.
Bəlkə onlara qoşulub qatar
gözləməlisən?!
Əsərdə insan psixologiyasına,
münasibətlərinə aid dialoqlar, polemikalar var. Qəribə mülahizələr
də az
deyil. Bəlkə də bunlar
dramaturqun peşələrindən
gəlir. İxtisasca həkim
olan müəllif rəssam kimi də məşhurdur.
Rəsm əsərləri Türkiyənin
Ankara, İstanbul, İzmir
və başqa şəhərlərindəki sərgi
salonlarında nümayiş
etdirilir.
“Mat”, “Şərəfinə
insan oğlu” kimi dünyada tanınan pyeslərin müəllifidir. Bu əsərlərə Türkiyə,
Almaniya, Yaponiya,
ABŞ və başqa
ölkə teatrlarında
quruluş verilib. Azərbaycanda isə Toyqun
Orbayın yaradıcılığına
ilk dəfə müraciət
olunur. Onu da deyim ki, yay aylarında
Bakıya gələn
Toyqun bəy burdakı quruluşu da xeyli bəyənib.
Son vaxtlarda əsasən
ailə-məişət mövzularına
müraciət edən
Bəhram Osmanov bu cür psixoloji,
həm də gərgin mövzunu həll etmək üçün maraqlı
priyomlar işlədib. Sənubər
İsgəndərli güzgüylə
tamaşaçının üzünə
işıq salır, gözünü qamaşdırır,
Nurəddin Mehdixanlının
təkcə özü
yox, həm də kölgəsi danışır, səhnədə
qar yağır, yağış çisələyir...
Bir sözlə çox şey baş verir, bircə... bircə qatar gəlib
çıxmaq bilmir də! Bu mərdimazar vağzal məmuru da ümidverən bir şey demir,
hələ üstəlik
kişiylə qadının
yaxınlaşmasına, doğmalaşmasına
mane olur. Əgər qatarı
gözləyən kişi
və qadın bir az sürrealist
cizgilərlə göstərilirsə,
vağzal nəzarətçisi
əksinə realist qəhrəmandı,
bu yad situasiyada
gerçəkliyi ifadə
edən yeganə adamdı. Amma onun özü də indiyə qədər heç vaxt gəlməyən qatarı gözləyir,
ümidini itirmir, vağzalı təmiz, səliqəli saxlayır.
Ancaq zaman özü bu qatarın “sərnişinləri”nin rahatlığını,
arxayınlığını təmin edib. Bura gəlib 21:15 qatarını
gözləyənlər elə-belə
adamlar deyil. Həyatın faniliyini dərk
edən, dünyanın
qanunlarından hərtərəfli
xəbərdar olan adamlardı. Və əslində ən gözəli elə budur ki, onlar
bütün bu dərk etdikləriylə bərabər möcüzəyə
inamı itirməyiblər...
Bir vaxt kiminsə, nəyinsə (Qatarın!) gələcəyinə
və hər şeyi düzəldəcəyinə
inamı! Yəqin ən fərqli adamları birləşdirən,
yaxınlaşdıran da
həmin bu inamdı...
Tamaşaya baxdıqca, qəhrəmanların
qəribə söhbətlərini,
mübahisələrini dinlədikcə
Bəhram müəllimin
axır zamanlarda qoyduğu əsərləri
yadıma salıram və bir anlıq
başa düşürəm
ki, bunlar müxtəlif mövzularda
olsalar da, ideya, qayə oxşardı. Hamısı çağdaş zamanın əsas problemlərini göstərir.
İnsanın robotlaşmasını,
zamanın qanunlarına
boyun əyməsini, ən doğma bildikləriylə yadlaşmasını...
Və az
qala bütün bu tamaşalarda insanlar arasında gözə görünməyən,
amma eyni zamanda da açıq-aydın
duyulan sərhəd ön plana gətirilir.
Əli Əmirlinin eyniadlı pyesi əsasında quruluş verdiyi “Hasarın o üzü”ndə bir evin içində yaşayan ailə üzvlərini din ayırır,
burda həmin dediyim “sərhəd”, hasar dindir və
bu sərhədin əks tərəflərində
duran adamlar bir-birini başa düşmürlər. Hüseynbala Mirələmovun
“Miras” pyesi əsasında səhnəyə
qoyduğu tamaşada isə yenə də eyni ailənin,
evin içində qəribə bir “arakəsmə” görünür.
Zamandı bu arakəsmənin
adı. Ata və
onun yaşıdları
zamanın o biri üzündə, daha dəqiq desəm, Sovet dövründə qalıblar... Oğul, gəlin, nəvə
isə müasirliklə,
indi ilə yaşayırlar. Bu zaman adlı sərhəddin o üzündə
duran adamlarla bu tərəfindəki adamlar hər gün görüşmələrinə,
bir damın altında yaşamalarına
baxmayaraq, bir-birlərini
eşitmirlər, görmürlər,
duymurlar. Bəlkə də
təkcə sadaladığım
əsərlərin qəhrəmanlarının
yox, ümumiyyətlə,
çağdaş zamanın
insanının faciəsidir
bu; dialoqun yoxluğu, gün-gündən
qalınlaşan pərdələr,
tikanlı sərhədlər.
21:15 qatarını gözləyənlərin isə söhbət eləmək, dərdləşmək üçün zamanları boldu. Onlarla mühit, insanlar, cəmiyyət arasında sadəcə sərhəd yox, bütöv bir uçurum var. Və müəllifin uçurumun kənarında duran insanların təsəllisi, “hayan”ı kimi məhz sənəti göstərməsi mənə görə, ən mühüm məqamlardan biridir. Axı doğrudan da qəhrəmanın söylədiyi kimi, bütün bu “qutu”lardan, qutu evlər, qutu maşınlar, qutu dünyadan yeganə xilas sənətdi. O sənət ki, onun vasitəsiylə bumbuz, adamsız vağzalda da xoşbəxt ola bilərsən. Qəhrəmanların çex bəstəkarı Antonin Dvorjakın “Su pərisi” operasından “Uzaq səmalarda hilalım mənim” ariyasını dinləmələri, qadının qar yağmasını gözünün önünə gətirməsi məhz sənətin insana verdiyi təsəllinin ifadəsidir.
Simvolik olaraq “söz oyunu” adlandırıla biləcək səhnə əsərində heç nə baş vermir... İntriqa, mübahisə, hadisə yoxdu. Belə olan təqdirdə tamaşaçının diqqətini cəlb etmək, saxlamaq qəlizləşir. Rejissorun aktyorla tamaşaçı ünsiyyətini yaratması, qurması bu baxımdan uğurlu priyomdu. Nurəddin Mehdixanlı zala enib metrolardan, qatarlardan danışanda, gündəlik, boz həyat qanunlarının mənasızlığı haqda fikirlərini bölüşəndə tamaşaçı da bir növ iştirakçıya çevrilir. Amma daha maraqlı olan odu ki, bayaqdan bəri bir az bəsit, adi görünən qadın qəhrəman da dəyişilir, müdrikləşir. Bu isə yaxınlaşan qatardan xəbər verən işarədi.
...Bu stansiyada
adamlar bax beləcə
bir-birini əvəz edir,
21:15 qatarına biri minib
gedəndə digəri vağzala gəlir,
gözləməyə başlayır. Nə stansiya
boş qalır, nə qatar!
Tamaşanın sonuna doğru
qatarın nəyi simvolizə etməsi aydınlaşır,
düşünürəm, görəsən Toyqun
Orbay Nazım Hikmət heyranı deyil ki? Dramaturqun
bir neçə müsahibəsini oxusam da, saytını ələk-vələk
eləsəm də, bu haqda
nəsə öyrənə bilmədim. Məsələ
burasındadı ki, Nazımın “Son avtobus”u
ilə Toyqun Orbayın “21:15
qatarı”nın marşrutu eynidi. Hər ikisi boşluğa, heçliyə, ölümə
aparır... Və insanların, bu dəfə
Nurəddin Mehdixanlının yaratdığı kişi qəhrəmanın qatarı gözləyərkən
tox, müdrik,
arxayın söhbətlərinin səbəbi
ölümqabağı ovqatdı. Qəribə bir paradoks var
burda. Daha doğrusu insan
psixologiyasının müəmmalı tərəflərindən
biri. “Son avtobus”un sərnişini həyatdan
doyduğu üçün
böyük qaranlığın
yaxınlaşmasını duyur, qatarı
gözləyən adam isə ölümün varlığını düşünüb dərk etdiyi
üçün optimistdir...
Qar yağmasından, yağış
çisələməsindən, təsadüfi
tanışlıqdan və sənətdən də buna görə zövq
alır! Həyatdan doymamış, “yaşamağa
başlamamış” ölümün
mahiyyətini anladığına görə... O
yaxınlaşmaqda olan qatarı duyduğuna görə, yaşadığı
hər anı qənimət bildiyinə, dəyərləndirdiyinə
görə! Adamı iliyinəcən təsirləndirən bir ümid var
burda! Və bu ümid vağzal sakinlərinin
birindən o birinə ötürülür...
Səhnədəki aktyorların sözündən, gözlərinin
ifadəsindən bizə, tamaşaçıya ötürülür. Elə bununla
da Bəhram Osmanov
növbəti səddi, sərhəddi, hasarı aradan qaldırır, tamaşaçıyla səhnə
arasındakı səddi, sərhəddi, hasarı!
PƏRVİN
525-ci qəzet.- 2015.- 3 oktyabr.- S21