Ramiz Rövşən və ya bir
üslubun suqqestiyası
Keçən
əsrin 70-ci illərin sonlarında (o zamandan az
qalır ki, qırx il ötsün!) mənim də mənsub
olduğum ədəbi nəslin ideya-estetik zövqü
formalaşanda Ramiz Rövşən artıq kifayət qədər
tanınmış (müəyyən dairələrdə həddindən
artıq sevilən, müəyyən dairələrdə həddindən
artıq sevilməyən, müəyyən dairələrdə
isə mübahisəli olan) şair idi. Və cəmiyyətdə
onun şair obrazının formalaşmasına poetik
istedadı (təbi!) ilə yanaşı zahiri
görünüşü, hərəkətləri, şeir
demək ədası da əhəmiyyətli təsir göstərirdi.
Cəmi-cümlətanı
kiçik bir şeir kitabı - “Bir yağışlı nəğmə”si
nəşr olunsa da, hamıya məlum idi ki, bu özündən
(və sözündən!) razı gənc, poeziyanın
geniş (intəhasız) coğrafiyasını (və
insanların ürəyini!) müasirləri kimi kitab-kitab
deyil, şeir-şeir zəbt eləmək istəyir... Heç bir axına, cərəyana qoşulmayan, elə
ilk şeirlərindən özünəməxsus məcra
yaradan, eyni zamanda həmin yaradıcılıq - üslub məcrasını
(yenə də müasirlərindən fərqli olaraq!)
böyük (və müasir! Müasirlərindən
fərqli olaraq müasir!) elmi-nəzəri intellekt
hesabına genişləndirərək ətrafa (mühitə),
əslində, meydan oxuyan Ramiz Rövşənin bir
üstünlüyü də, bu cür hallar üçün
nə qədər paradoksal görünsə də, ruhundan, təbiətindən
gələn təvazökarlıq, ürək genişliyi və
yüksək daxili mədəniyyəti idi... Ona görə də
əgər kim isə sürətlə məşhurlaşan,
demək olar ki, hər şeiri hadisəyə çevrilən,
bir şeir kitabı səviyyəsində müzakirə olunan
şairin uğurlarını qısqanırdısa belə, ədəbi
düşmənçiliyə cəsarət eləmirdi... Və
Ramiz Rövşənin “üslub siyasəti”, uzun illərin
müşahidələrinə əsasən deyə bilərəm
ki, 70-ci, 80-ci illərin poeziya mühitinin (və prosesinin) mənəvi-əxlaqi
xarakterinin ədəbiləşməsində, 50-ci, 60-cı
illərdə qərarlaşmış (və get-gedə daha
da cılızlaşmaqda olan), yarımçıq istedadlara, kəmsavad
ədəbiyyat “nəzəriyyəçilər”inə meydan
verən “şərait”in ekoloji harmoniyasının bərpasında
az rol oynamadı. Və mən müşahidə edirdim ki,
yalnız “ədəbi tənqid” dediyimiz amorf refleksiya deyil, Bəxtiyar
Vahabzadə, Nəbi Xəzri, Nəriman Həsənzadə, Məmməd
Araz, Cabir Novruz, Qabil, Fikrət Qoca kimi klassiklər də, Ramiz
Rövşənin istedadını (və üslubunu) müəyyən
qeyd-şərtlə (bu da təbii idi!) təqdir edirdilər.
Gənclər
isə bir neçə il eyforiyada oldular...
Və Ramiz Rövşən sevgisi (mifi!) bir sıra gənc ədəbiyyat
(və ədəbiyyat ətrafı) adamları
üçün o səviyyəyə qalxmışdı ki,
bir-iki şeirini oxuduqdan sonra hay-küylə onun dahiliyini təbliğ
eləməkdən ləzzət alır, bu yolla, qısa bir
zaman üçün olsa da, məclislərdə, hətta təsadüfi
görüşlərdə əməlli-başlı “ədəbi”
nüfuz qazanırdılar... Bu gənclərdən heç
kim demirdi ki, ya “Azərbaycan” da, ya “Ulduz” da Ramizin (şairin
adını bu cür, yəni “Rövşən”siz işlətmək
də yaxınlıq, mərhəmlik ədası idi)
“yaxşı şeirləri çıxıb”, hamı deyirdi
ki, “şeiri çıxıb”...
...80-ci
illərin əvvəllərində Ramiz Rövşən o
zaman hələ gənc olan müəllimimiz Firidun Cəlilovun
müşayiəti ilə Universitetin Filologiya fakültəsinə
görüşə gəldi. Biz sonuncu kurs tələbələri
də həmin görüşdə idik... Özü
də ən arxa sıralarda oturub Azərbaycan poeziyasında
yeni tarixi mərhələnin əsasını qoymaq
iddiasında olan şairin iddiaları ilə imkanlarını
müqayisə etmək fikrində idik. Hər şeydən
əvvəl ona görə ki, bizim özümüzün də
iddialarımız az deyildi.
Firidun
müəllim şair haqqında çoxlu tərifli sözlər
dedi... Və onu da əlavə etdi ki, Ramiz Rövşən
böyük bir intellekt sahibidir, hansı sahədən olsa
suallarınızı verə bilərsiniz... Bir-iki mənasız
sualdan sonra qiyabiçi tələbələrdən biri
şairə dünyanın ən mənasız suallarından
birini verdi:
- Hörmətli
şair, sizin müasir gənclərə hansı tövsiyələriniz
var?
Ramiz
Rövşən əvvəl güldü, sonra
könülsüz dedi:
- Mən
müasir gənclərə nə tövsiyə edə bilərəm?.. Elə özüm də müasir gəncəm...
Həm məclisin
səviyyəsini yüksəltmək (təbii ki, öz aləmimizdə),
həm də şairin çox təriflənən intellektini
sınamaq üçün ona bir sual yazıb göndərdik:
“Ramiz müəllim, siz öz
yaradıcılığınızın, üslubunuzun
psixolinqvopoetik suqqestiyası barədə nə deyə bilərsiniz?”
Şair
kağıza göz gəzdirib gülə-gülə:
- Mənə
bir sual da göndəriblər, ancaq deyəsən qeyri-ciddidir:
Siz öz yaradıcılığınızın,
üslubunuzun psixolinqvopoetik situasiyası barədə nə
deyə bilərsiniz? - dedi. Və kağızı kənara
qoyub başqa suala cavab vermək istəyəndə yerimdən
səsləndim:
- Ramiz
müəllim, söhbət “situasiya”dan yox, “suqqestiya”dan gedir.
Şair özünəməxsus səmimiyyətlə
etiraf etdi ki, ona belə bir söz hələ rast gəlməyib.
Tələbələrini
yaxşı tanıyan Firidun müəllim özünəməxsus
təbəssümlə söhbətə müdaxilə elədi:
- Siz orda,
arxada oturub nə planlar qurursunuz?
Görüş qurtardıqdan sonra biz yuxarı kurs tələbələri
özümüzdən razı halda bir-birimizə deyirdik ki, zəmanəmizin
böyük mütəfəkkirinə sübut elədik ki, səviyyəmiz
ondan o qədər də aşağı deyil.
Bu əhvalatı
ona görə xatırladım ki, Ramiz Rövşənin o illərdəki
şöhrətinin nə qədər yüksək
olduğunu, ədəbi gəncliyin daha çox onunla polemikaya
girmək, kimliyini təsdiq etmək üçün onunla
müqayisə olunmaq marağının nə qədər
güclü, eyni zamanda çoxtərəfli,
çoxmiqyaslı (və son dərəcə səmimi!)
olduğunu bir daha nəzərə çatdırım.
O ki
qaldı “suqqestiya” termininə, onun mənası “təqdim”, “təklif”
və ya “təlqin” demək idi. Və biz
yaradıcılığı, üslubu, cəmiyyət, ədəbi-ictimai
mühitə əhəmiyyətli təsir göstərmiş,
geniş rezonans yaratmış şairdən soruşmaq istəyirdik
ki, bu ciddi uğura nə ilə nail olub? “Şeir
bazarı”na hansı “mətah”la
çıxıb? Əsas uğuru mövzudadı, ideya-məzmundadı,
yoxsa poetik ifadə texnologiyalarında?..
Sonralar şairin çox gec-gec olsa da kitabları nəşr
edildi.
Xüsusilə “Göy üzü daş saxlamaz”ı müəyyən
mübahisələrlə qarşılandı... Və
yadımdadır ki, Məmməd Arazın “Göy üzündə
daş nə gəzir” məqaləsi həmin mübahisələri
bir az da dərinləşdirdi. Ancaq bununla belə hər hansı mübahisə,
müzakirə Ramiz Rövşənin nüfuzuna xələl
gətirmək iqtidarında deyildi. O, artıq milli poetik
təfəkkürün ruporuna, get-gedə yaşlaşmaqda, ədəbi
zövqü ictimailəşib normativləşməkdə
olan yaradıcı gəncliyin kumirinə çevrilmişdi.
Heç
zaman unutmuram ki, o dövrün qaynar çayxana məclislərində
(və ümumiyyətlə ədəbi cameədə)
böyük nüfuz sahibi olan şair Zakir Fəxri tez-tez
deyirdi ki, son illərin Azərbaycan poeziyasında iki
tapıntı var: biri Ramizin “İlan balası”dı, o biri mənim
“Qara Məliy”im... Zakir bu qənaətini o qədər inamla
söyləmişdi ki, az qala atalar
sözünə çevirmişdi. Və orası da vardı
(Zakir əslində onu demək istəyirdi) ki, poeziyada hər
hansı başqa tapıntı gözlənirdisə, o,
artıq nə birinci, nə də ikinci olacaqdı, ən
yaxşı halda üçüncü ola
bilərdi.
Ramiz Rövşən mənən, ruhən bütöv,
dolu, hətta demək olar ki, tükənməzlik təəssüratı
yaradan şairdir. Çoxlu üslub özünəməxsusluqlarından
biri də məkanında olduğu dilin sözündən
(leksik-semantik sistemindən), ifadəsindən,
qrammatikasından daha çox səsindən (fonetikasından)
istifadə etməsi, fonostilistik həssaslığıdır
ki, fikrimcə, bu onun şeirlərinə xüsusi estetik
canlılıq, nəfəs, enerji verir. Və
şeirin ideya-məzmunu, bir qayda olaraq, bədii (poetik) səsin
daxili gurluğunda, sistemli harmoniyasında, mistik ritmikasında
təzahür etməklə mükəmməl bir forma-model
qazanmış olur ki, nəticə etibarilə, həmin
forma-model (bədii səs sistemi) özlüyündə bir
obraza (əsərə!) çevrilir.
...Ramiz
Rövşən 70-ci, 80-ci illərlə müqayisədə
bu gün az yazır. Və ara-sıra
yazdıqları da əvvəlki kimi geniş rezonans
yaratmır... Ancaq iyirmi-otuz il bundan qabaq elə bir möhtəşəm
(və modern) şair obrazı (hətta demək olar ki, mifi!)
formalaşdırmış, elə bir ədəbi-intellektual
miqyas müəyyənləşdirmişdir ki, bundan sonra
heç nə yazmasa da hər gün yazırmış kimi
canlı bir təsəvvür (metafizika) yaradır.
Əsl
şairə isə nə “yazma!” demək olar, nə də “yaz!...”
Nizami Cəfərov
525-ci qəzet.- 2015.- 3 oktyabr.- S.19