Məlum və Naməlum Üzeyir
Hacıbəyov
(63 illik ömrünün
60 ilini Üzeyir bəy Hacıbəyli Çar Rusiyası və Sovet Azərbaycanında
Hacıbəyov soyadı
ilə yaşayıb və yaradıb. Məqalə
sənədlər əsasında
yazıldığı üçün
müəllif, Hacıbəyov
soyadını saxlayıb)
(Əvvəli ötən sayımızda)
Bir neçə ay çəkən
"Gilan qastrolları"nın bu vilayəti bürümüş
vətəndaş müharibəsi
səbəbindən hər
barədə zərərli
və ağır keçməsinə baxmayaraq,
Üzeyir bəy İranda qalır və Bakıya yalnız oktyabr ayının ortalarında,
şəhər artıq
azad olandan, Azərbaycan hökuməti
paytaxta köçəndən
sonra qayıdır. Bakı mətbuatı Üzeyir bəyin qayıtması xəbərini şəhərdə
yenidən teatr və musiqi mühitinin canlanacağı
ümidi ilə böyük sevinclə əhaliyə çatdırır.
Lakin yenicə istiqlalına yetişmiş
vətənində Üzeyir
bəy bəstəkar
fəaliyyəti ilə
deyil, dövrün siyasi-ictimai tələblərinə
daha çox cavab verən "qəzetçiliklə" məşğul
olmağı məqbul
sayır və 1918-ci ilin sentyabrında Gəncədə nəşrə
başlayan, 5-ci sayından
isə Bakıda, kiçik qardaşı Ceyhun Hacıbəylinin redaktorluğu ilə çıxan "Azərbaycan"
(Azərbaycan dilində)
qəzetinin Parlament müxbiri olmağa qərar verir. Qəzetdəki ilk yazılarını Ü.Hacıbəyov Azərbaycan
Parlamentinin açılması
üçün aparılan
hazırlıqlara həsr
etməklə bu tarixi hadisənin özünü - Parlamentin
açılış mərasimini
böyük bir hüsn-rəğbət və
fərəhlə işıqlandırır.
1919-cu ilin yanvar
ayında C. Hacıbəylinin
Paris Sülh Konfransında
Azərbaycan nümayəndə
heyətinin tərkibində
Fransaya getməsi ilə bağlı, Ü.Hacıbəyov M.Ə.Rəsulzadə
ilə birlikdə qəzetin redaktorları təyin olunurlar. Lakin tezliklə Azərbaycan Parlamentində
"Müsavat" fraksiyasının
başçısı Məhəmməd
Əmin bəyin qəzetdəki fəaliyyətinin
yalnız məqalə
yazmaqla kifayətlənəcəyi
məlum olduqdan sonra redaktorluq vəzifəsi Üzeyir bəyin öhdəsində
qalır və arada 2 ay fasilə olmaqla təxminən 15 ay müddətində - Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin
faciəli süqutuna qədər - Üzeyir Hacıbəyov bu mühüm missiyanı böyük şərəf
və ləyaqətlə
yerinə yetirir.
"Azərbaycan" qəzeti sadəcə mətbuat orqanı deyildi. Azərbaycan milli ziyalılarının
hələ 1905-ci ildən
başlayaraq nəşr
etmək arzusunda olduqları "Azərbaycan"
adlı qəzet yalnız 1918-ci ildə işıq üzü görməklə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin,
ilk Azərbaycan milli dövlətinin milli maraq və siyasətini
əks etdirməli və Azərbaycan xalqını bu dövlət ətrafında
sıx birləşdirməli
idi. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan istiqlalı məsələsi yalnız
qəzetin ümumi siyasi xəttini deyil, Üzeyir bəyin bu qəzet
səhifələrində çap
olunmuş 100-dən artıq
məqalə və yazılarının əsas
mövzusunu təşkil
edir. Xüsusi qeyd olunmalıdır ki, bu məqalələri
Üzeyir bəy artıq "Hacıbəyov"
deyil, "Hacıbəyli
Üzeyir", "Üzeyir",
"Ü.Hacıbəyli" və digər imzalar altında yazır.
Ölkədəki gündəlik daxili
siyasi və iqtisadi vəziyyət, Qarabağ və Zəngəzur, məsələsi,
Andronikin və digər erməni-daşnak
dəstələrinin bu
bölgələrdəki fəaliyyəti
və ingilis generalı Tomson ilə Azərbaycan hökumətinin birgə gördüyü tədbirlər,
Ermənistan-Ararat Respublikası
və Gürcüstan
Respublikası ilə
AXC-nin münasibətləri,
sərhəd və d.
mübahisəli məsələlərinin
həlli yolları, Dağıstan, Naxçıvan,
Lənkəran və Zaqatala məsələləri,
Bakıdakı qeyri-müsəlman
qüvvələrin, ilk növbədə
Rus Milli Komitəsinin və Erməni Milli Şurasının və onların mətbuat orqanlarının Azərbaycan
istiqlalına qarşı
yönəlmiş fəaliyyətlərinin
kəskin tənqidi, ağqvardiyaçı Denikin
və bolşevik Sovet ordularından gözlənilən real təhlükə,
yerli, o cümlədən,
azərbaycanlı sosialist
-bolşevik qüvvələrinin
milli hökumətə
qarşı mövqeyi,
Azərbaycan Parlamentinin
fəaliyyəti, Azərbaycanda
hökumət böhranlarının
səbəbləri, ölkədə
rüşvətxorluq (xüsusilə
polis sistemində) hallarının
qarşısının alınması
yolları, iqtisadi tətillərin təşkili
arxasında duran məqsədlər və Azərbaycan hökumətinin
tədbirləri, aqrar-torpaq
məsələsinin həlli,
məktəblərin milliləşdirilməsi,
və s. və s. mövzular Üzeyir Hacıbəyovun hələ
özünün yazdığı
baş məqalələrdə
toxunulan əsas məsələlərdir. Nədən yazırsa
yazsın, hətta beynəlxalq, xüsusilə
Rusiyadakı vəziyyətə
həsr olunmuş analitik yazılarında Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycanın dövlət
maraqları mövqeyindən
çıxış edir.
Bu baxımdan Denikin, Kolçak qüvvələri
ilə Sovet qoşunları arasında
gedən gərgin döyüşləri və
dəyişkən hərbi
vəziyyəti diqqətlə
izləyən Ü.Hacıbəyovun
sonda gəldiyi nəticə olduqca səciyyəvidir: "Bugünkü
vəzifəmiz Rusiya işlərinə kənardan
baxmaq və Rusiya daxilində vaqe olan hadisələrə
qarşı bitərəf
qalmaqla bərabər,
oradan bizi təhdid edən təhlükələrdən özümüzü
qorumaqdır... Təhlükə bolşevik tərəfindənmi
və ya Denikin tərəfindən
vaqe olacaqmı, bizdən ötrü təfavüt yoxdur, qorunmaq və hər vasitə ilə istiqlalımızı
mühafizə etmək,
vəssalam!"
Maraqlıdır ki, millətlərin
azadlıq hüququ məsələsinin beynəlxalq
bir məsələ olub, xüsusilə I Dünya Müharibəsindən
sonra ən ciddi şəkildə qoyulduğunu dəfələrlə
vurğulayan Üzeyir
bəy bu fikri Rusiyanın yalnız "imperialist" düşüncəli
generallarının deyil,
inqilabçılarından tutmuş bütün zümrələri tərəfindən
qəbul etmədiklərini
təəccüb və
heyrət doğurduğunu
qeyd edir: "Hər bir millət
azad və müstəqil olmalıdır.
Bu fikri nə
bir rus irticapərəst
generalının, nə
bolşeviklik edən rus mujikinin, nə də hansı firqədən olursa bir rus
intilligentinin başına
girdirmək mümkün
olmayır".
Təsadüfi deyil ki, Azərbaycan Rusiyadan gələn təhlükəni daim diqqət mərkəzində saxlayan Üzeyir Hacıbəyov, bu zaman yalnız rus silahlı qüvvələrini nəzərdə tutmur. Rusiya siyasi qüvvələri, müxtəlif partiyaları və təşkilatlarının fəaliyyətinə dair söylədiyi bütün fikir və mühakimələrində Üzeyir bəy kəskin antibolşevik mövqe nümayiş etdirir, Azərbaycan sosialistlərinin, xüsusilə Parlamentə təmsil olunan solçu deputatların bolşevik Rusiyası ilə sıx əlaqə qurmaq, oraya neft göndərmək və s. çağırışlarına belə cavab verir: "Mart hadisətında bizi, yəni müsəlman burjuyundan tutmuş müsəlman füqərayi-kasibəsini və baxüsus müsəlman əlsiz-ayaqsızlarını erməni daşnak soldatlarının süngü, güllə və xənvərlərlə arvad-uşağına kimi qırdıran bolşüviklərə biz nə tövr etibar edə bilərik? Bolşevik naminə erməni-müsəlman qırğını salanların hansı "gözəl" sözünə və "insanpərvərliyini" inana bilərik? Bolşevik dursun, menşeviklərinə nasıl bel bağlaya bilərik? İstiqlalımızı qəbul etmədiklərinə görəmi? Və bu gün hər vəsilə ilə olursa-olsun, istiqlalımızı əlimizdən almaq yolunda çalışmaqlarına görəmi?"
İstiqlalımızın qəbulu! Dövlətimizə Sədaqət! Ü.Hacıbəyova görə bu tələblər milliyyətindən, dinindən və dilindən asılı olmayaraq ölkədə yaşayan bütün vətəndaşların Azərbaycana münasibətinin meyarı olmalıdır. "İçimizdəki denikinlər" adlı məqaləsində "Azərbaycanımızdakı asudəlik ilə rahat-rahat yaşamaqda olan müxtəlif ünsürlərin içində" kifayət qədər "cümhuriyyətimizi rus dövlətinin bir parçası" hesab edənlərin olduğunu vurğulayır, bu sıraya ilk növbədə hökumət idarələrində işləyən çinovnikləri daxil edir, məhz onlara səbəb bir sıra mühüm işlərin qəsdən görülmədiyi, "bütün rəsmi kağızların, sənədlərin" rusca yazıldığını, "biçarə türk demokratiyasının öz milli dövlətində yenə də tərcüman aramağa məcbur" olduğunu göstərirdi. Çox sərt ruhda yazılmış bu məqalədə müəllif "gizli düşmən" kimi xüsusilə təhlükəli saydığı bu qüvvələrin Azərbaycan dövlətçiliyinə qarşı sui-qəsdə hazır olduğunu bildirir, "bu gün nəzakət və mərhəmət zamanı deyildir! Zatən xainlərə nə mərhəmət" - deyə Azərbaycan hökumətini "şübhəli görünənləri dərhal rədd etməyə", Azərbaycan xalqını sayıq olmağa, bu işdə hökumətlə birgə işləməyə, "dövlətimizə qarşı sui-niyyətilə məlum olan adamları, hansı millətdən olursa-olsun, hökumətə, lazım olan yerlərə xəbər verməyə" çağırırdı: "Candan əziz olan istiqlalımızı əlimizdən almaq istəyirlər...İstiqlalımızı əldən verməmək üçün bu fövqəladə zamanda fövqəladə işlər də görülməlidir..."
(Qeyd edilməlidir ki, Azərbaycan dilinin rəsmi dil elan edilməsinə baxmayaraq istiqlaliyyətdən artıq bir il keçdikdən sonra da kargüzarlığın rus dilində aparılmasına dəfələrlə münasibət bildirən Üzeyir bəy ilk növbədə azərbaycanlılar da daxil olmaqla dövlət məmurları üçün Azərbaycan dili kursları açmağı lazım bilirdi).
(Ardı var)
Solmaz Rüstəmova-Tohidi
tarix elmləri doktoru,
prof.
525-ci qəzet.- 2015.- 6 oktyabr.- S.6.