Vətənin
doğulması
(Kitabi-Dədə
Qorqud və Nibelunqlar dastanları əsasında)
Hər xalqın eposu olmur. Qəhrəmanların
şəninə çox nəğmələr qoşulsa da,
nağıllar, dastanlar söylənsə də, bu, hər
zaman epos səviyyəsinə qədər qalxmır. Dastanlar məhz bir millətin vətəninin
doğulmasının və qorunmasının, torpağı vətənə
çevirib sevdirən qəhrəmanların tarixi olanda eposluq
səviyyəsinə ucala bilir. "Dastanların ilk,
ibtidai oxunuşunun verə biləcəyi informasiyanın və
dərindəki informasiyanın" arasında neçə
sirlərin saxlana biləcəyini vurğulayan Kamal
Abdullanın yazdığı kimi,belə dastanlarda "qəhrəmanların
bir-birini sevməsinin, bir-birinə hər hansı münasibətinin,
düşməndən qorunmasının, ata-ana məhəbbətinin,
dost sədaqətinin arxasında yeni qurulmaqda, təbiətin vəhşi
məngənəsindən çıxıb mədəniləşməkdə olan bir cəmiyyətin yenicə
doğulan normalarının formalaşmasını görmək
mümkündür". Məhz belə eposlar ümumbəşəri
irs hesab olunur. Çünki
həmin eposlarda elə gizli kodlar var ki, onları açmaqla
sanki zəngin bir xəzinənin açarını əldə
edirsən və bu "var-dövləti" hər kəslə
paylaşmaq istəyirsən. Kitabi- Dədə
Qorqud kimi.
Kitabi-Dədə Qorqudu və Nibelunqlar dastanını
ilk dəfə müqayisə edəndə bilərəkdən
yurd, vətən hissəsini sonraya saxladım. Bu barədə
ayrıca yazmaq istəyirdim. Sonra iş elə gətirdi
ki, Multikulturalizm Mərkəzində Dədə Qorqud
dastanındakı məkanlar haqqında bir sənədli filmə
("Tarixin Xocavənddəki izi və Qaraca çobanın qəbri")
baxmaq qismət oldu və anladım ki, bu "xəmiri" hələ
çox yoğurmalıyam. Bu mövzuda
sanballı müəlliflərin müxtəlif tədqiqatlarını
oxudum, çıxışları dinlədim. Və yeni bir müqayisə çıxdı ortaya,
sadəcə fəlsəfi müstəvidə.
Dörd
divar, yoxsa azad ruh
Hər
iki eposda verilmiş məskən - yurd təsvirindən insanda
maraqlı bir sual yaranır: insanmı daşa-divara zinətdir,
yoxsa, daş-divarmı insanı şərəfləndirir?
İnsanmı torpağı dəyərləndirir, yoxsa torpaq
özümü dəyərlidir və ona ayaq basan hər kəs
bu dəyərdən pay alır və dəyər
qazanır? Cavab
birmənalı olmadı.
Dədə
Qorqudda yurd, oba təsvirinə çox az
rast gəlinir. Bəzən bu təsvir Oğuz bəyinin
var-dövlətini göstərir. Məsələn,
Salur Qazanın, yaxud başqa bir Oğuz bəyinin yurdu barədə
oxuyuruq: "Toksan başlu ban evlərin qara yerin üzərində
dikdirmişdi. Toksan yerdə ala qalı-ipək
döşəmişdi". Bəzən məskən
Oğuz bəyinə olan münasibəti də əks etdirir -
qızılı çadırda qız atasını, ağ çadırda oğul atasını,
qara çadırda övladsız birisini oturtmaqla. Ancaq ən vacibi odur ki, bütün Oğuz elinin əsas
üstünlüyü onun açıq məkanda, təbiətlə
iç-içə olmasıdır.
Qovm-qəbilə
mənim quma yurdum,
Qulanlı sığın-keyikə qonşı yurdum.
Hətta yağılarla qonşu olsalar da, Oğuz elində
nə divar var, nə səngər. Məsələn, Dədə
Qorqudda belə bir ənənə təsvir olunur: evlənən
gəncin gərdəyini qurmaq üçün bəy ox
atarmış: ox hara düşsə, bəylik
çadırı - gərdəyi orada qurularmış. Deməli, ox çatan yer həmin igidin qoruya bildiyi,
namusunu etibar edə biləcəyi məkandır. Nə
qədər cürətli, biləyi güclü igid olarsa, bir
o qədər oxu uzaq məsafəyə uçar və yerə
daha möhkəm sancılar!
Əsl Avropa mədəniyyətinin incisi hesab edilən
Nibelunqlar dastanında nisbətən fərqli mövqe var.
Burada iki xalqın vətəninin təsviri var - bir dastan
daxilində iki fərqli təfəkkür və mənəviyyat
üz-üzə gəlir. Bir tərəfdə
german xalqının - qərblinin vətəni, digər tərəfdə
hunların - şərqlinin vətəni.
Qədim
german şəhərinin möhtəşəmliyi, səliqə-sahmanı
ilk dəfə bura gələn, meşədən başqa yer
görməyən gənc dəmirçi Ziqfridin gözləri
ilə təsvir edilir: "Uzaqdan şəhər çox əmin-aman
görünürdü, ustalıqla layihələnmiş
küçələr şəbəkəsi təxəyyülü
heyran edirdi. Dörd insan boyu qədər
ucaldılmış divar evlərdən ibarət ümmanı
əhatə almışdı, onun düz qəlbində isə
kilsə ucalmışdı, elə bil şəhər tikililərini
ətrafına yığmışdı". Sonradan da məlum olur ki, həqiqətən, məhz
bu dörd divar arasında yaşayan əhali əmin-amanlıqda,
dövlətin qorumasındadır, çünki güc burada
cəmləşib, uca divar buraya çəkilib. Bu mənzərəyə
erkən orta əsrlərdə demək olar ki, əksər
Avropa şəhərlərində rast gəlinir: düşməndən
qoruyan uca divarlar və bu dörd divar arasındakı həyatın
kənardakı həyatdan fərqlənməsi.
Etzelin (Attilanın) ilk şəhəri Qran isə
hunları həmişə özünə düşmən
bilib onlardan qorxan burqundların şahzadəsi Krimhildanın
gözləri ilə təsvir olunur. Təmtəraqlı saraya
alışmış xanımın ilk təəccüb elədiyi
şey divarların yoxluğu, uca binaların olmaması, evlərin
sadəcə təməlinin daşdan olub, üstünün
yenə də çadırdan qurulması, küçələrin,
yolların palçıq olması idi: "Burada küçə
yox idi, idarə və mərkəz də yox idi. Çadırlar anlaşılmaz bir nizamla
qurulmuşdu, bəzi yerlərdə kobud kəsilmiş
taxtalardan komalar görünürdü. Bəzi
tikililərdə dəri çəkilmiş taxta çərçivədən
istifadə olunmuşdu. Burada evə bənzər
bircə təməllər idi". Qadın bunlara təəccüblənsə
də, vəhşi dedikləri bu xalqın başqa bir keyfiyyətini
görə bilir: "Mənim burda gördüyüm - səmimiyyətdir.
İnan mənə, donuzlar mərmər zallarda
da yaşayır". Bu təsvirlərdən oxucu daha
bir vacib anı da duyur: ruhu azadlığa, genişliyə
öyrənmiş "çöl
döyüşçüləri" dörd divar arasına
- bağlı məkana sığa bilməzlər!
İstər Oğuz bəylərinin, istərsə də
hunların yurdundan belə məlum olur ki, Şərq şəhərlərində
divar tikmək ənənəsi nisbətən gec yaranıb. Qərbli bəlli
bir məkanı "hasara alır", mənimdir deyib qurur,
düzəldir, qoruyur. Şərqli
oxu-kamanı əlində "bu dünya mənimdir", -
deyib, atını hər yerə çapır,
qarşısına çıxan hasarı, onun azad gərdişinə
mane olan hər şeyi vurub-dağıdır, heç bir divara,
səddə ehtiyac duymur, çünki öz
qılıncına, biləyinə güvənir.
Meydan cürət, cəsarət meydanıdır. Düzdür,
bir qərbli üçün bu vəhşilik kimi
görünə bilər, amma dörd divar arasında xoşbəxtlik
və azadlıq axtaran şəxs azad ruhlu birisini necə
anlaya bilər ki? Bu təsadüf deyil ki,
silahların ən yeni növləri, "yeni nəsilləri"
məhz Qərbdə yaransa da, şərqlinin azad ruhu onu həmişə
xof içində saxlayıb. Amma bu da mütləq qeyd
olunmalıdır: düşməndən qorunmaq
üçün şərqli bir divar çəkdi, nə ucu
oldu, nə qulağı, Çin səddi deyə dünya
möcüzəsinə çevrildi.
Bu
müqayisədə daha bir maraqlı məqam ortaya
çıxır: qərbli daha rasional düşünüb,
fikrini daha konkret ifadə edib, daha real nəticə əldə
elədiyi halda, şərqli irrasional düşüncəyə
meyllidir, emosiyalar, hisslər aşıb-daşır, ən
ciddi məsələlər belə yüksək metafora,
pafosla deyilir. Səlahəddin Xəlilov təsadüfən
demir ki, "Şərq təfəkkürü təəssüratçılıqla,
Qərb təfəkkürünü isə
təfərrüatçılıqla səciyyələnir".
Bəli, qərbli bir fəlsəfi problemin həllinə
bir-iki traktat həsr edib, bütöv sistem qurub, fəlsəfi
məktəb yaratdığı halda, şərqli həmin
problemi nəzmə çəkib tərənnüm edir.
Düzdür, hər xalqın tarixinin erkən
dövründə nəzm, poeziya üstün olub, elit hesab
edilib. Lakin zamanla Qərbdə nəsr
üstünlük qazanıb, Şərqdə isə poeziyanın
"dominantlığı" davam edib. Bu,
kiminsə, üstünlüyü, kiminsə nöqsanı
sayıla bilməz, çünki hər şey özü
kimi, orijinalda gözəldir. Şərqlidən
qərbli təfəkkürü tələb eləmək bir
növ azad quşu qəfəsə salıb ondan gözəl
nəğmə gözləməyə oxşayır. Axı, dörd divar arasında sıxılan Qərb
özü də ruhunun azadlığını "hiss eləmək"
üçün Şərqə üz tutur. Təsadüfi
deyil ki, amerikan şairi Ezra Paund Nobel mükafatı alan Rabindranath Tagora məhz "Qərb həyatının
xaosu içərisində unudulan müdrik həqiqətləri
bir daha xatırlatdığına görə" xüsusilə
böyük dəyər verir.
Atadan
oğula keçən miras
Vətən nəsildən-nəslə keçən ən
müqəddəs mirasdır. Atalar nə qazanır,
nə qurursa, oğullar onu qoruyur, onun uğrunda canından
keçir, daş üstünə daş qoyur.
Nibelunqlarda maraqlı bir səhnə var: Etzelin atası Muncuk əhalidən
tələb edir ki, evlərin özü olmasa da, təməli
daşdan olsun. Muncukun oğlu isə artıq
atasından aldığı mirasın - bu təməlin
üzərində quracağı şəhərdən, gələcək
planlarından və vətənindən danışır.
Etzel artıq şəhər ənənəsi olan bu diyarlarda
məskunlaşdığına görə onların "ənənəsinə"
uyğunlaşmağı vacib bilir - özünə vətən
bildiyi sonsuz çöllərdən, düzlərdən sadəcə
bəlli bir yerdə kök salıb, dövlət qurmaq və
sərhəddin içini vətən adlandırmaq. Öz niyyətini
gələcək həyat yoldaşı Krimhildaya belə izah
edir: "Biz vəhşi və məğrur xalqıq. Bizim ruhumuz əvvəllər ancaq səfərləri
tanıyıb, səfərlərin nəticəsini yox. Mənim atam hunlara vətən vermək istəyirdi.
Qran əlbəttə nə Roma deyil, nə
Konstantinopol, ancaq bu, artıq dövlətin
başlanğıcıdır. Bizim zəbt
elədiyimiz krallıqlara baxmayaraq, heç vaxt xəritədə
hunların krallığı qeyd olunmayıb". Etzelin bu kiçik izahı bir növ vətən
anlayışının Şərqdən Qərbə gəlməklə
necə dəyişdiyini əks etdirir.
Nibelunqlar
dastanında bir torpaqda çox qanunların hökm
sürdüyü dönə-dönə vurğulanır:
"o qədər də xırdaçı olmayan" qədim
tanrıların qanunları, çox ciddi və hər şeyə
nəzarət edən yeni dinin - xristianlığın
qanunları, saray və hakimiyyətin tələbləri, nəhayət
gözə görünməyən, ancaq bunların
hamısına sirayət edən, istədiyi səmtə
döndərən qızılın - var-dövlətin tələbləri.
Çox vacib anlardan biri budur ki, dövlətin
başçısı hər şeydən əvvəl öz
taxtı qarşısında məsuliyyət
daşıyır. Taxt isə dövlətin,
vətənin, xalqın rəmzidir. Burada da varislik
prinsipi hakimdir: taxt atadan oğula əmanət qalır. Yəni Qərbdə vətən müəyyən mənada
elə dövlət özüdür. Məsələn,
Ziqfrid illər sonra qılıncın gücünə də
olsa öz haqqı kimi gedib atasının taxtında oturur.
Burqundiyada məhz kral oğlu olduğuna görə
taxt zəif Günterə qismət olur. İslandiyada isə "materikdəki
krallıqlardan fərqli olaraq, kral qanı haqq kimi yox, borc kimi
qəbul edilir. Taxta çıxmaqla kral
xalqın rifahı naminə öz həyatını
verir". Taxt xalqın xidmətindən
çıxıb hakimiyyətin və gücün göstəricisinə,
var-dövlətin rəmzinə çevriləndə isə
onun uğrunda mübarizə də elə dörd divar
arasında getməyə başladı - xalq, millət, məsuliyyət
unuduldu. Belə olan halda isə taxt və
xalq arasında uçurum yarandı. Necə ki,
burqundların sonuncu varisi deyir: "Taxt yaxşı
insanların ruhunda şər oyadır". Belə olanda isə
sual yaranır: dövlət hələ də vətənin rəmzi
olaraq qalırmı?
Kitabi-Dədə Qorqudda dəmir qapı Dərbənddən tutmuş türkmən ellərinə qədər gedib çıxan "24 sancaqlı oğuz elinin" öz qanunları əks olunub. Burada da Nibelunqlarda olduğu kimi, bir tərəfdən, qədim totemlərə inancların izləri görünür, digər tərəfdən, təktanrıçılığın - İslam dininin qanunları yayılmaqda, hökm sahibi olmaqdadır. Hətta Oğuz elində "varıban Peyğəmbərin yüzünü görən, gəlübəni Oğuzda səhabəsi olan" "bığı qanlu Bügdüz Əmən" də yaşayır. Lakin buraların daha möhkəm bir qanunu da var: Dədə Qorqud nəsihəti. "Oğuzun ol kişi tamam bilicisiydi. Nə dersə, olurdı. Qayibdən dürlü xəbər söylərdi. Hak Taala anın könlünə ilham edərdi". Qorqud ata bir tərəfdən, bütün Oğuz elini öz ətrafında birləşdirən müdrikdir, ağsaqqaldır, digər tərəfdən, burada formalaşan cəmiyyətin, dövlətin sanki nəzərə təməlidir. Əsərin əvvəlindəki boylamasında o, oğul-ata, qız-ana münasibətlərindən tutmuş, insanın şəxsi keyfiyyətlərinə, ədəb-ərkanına, yüksək mənəviyyatına, eyni zamanda, düşmənlə üz-üzə gələndə şücaətinə, ağılla istifadə olunmalı olan gücünə qədər hər məsələyə toxunur.
Çalub kəsər uz qılıcı müxənnətlər çalınca, çalmasa, yey,
Çala bilən yigidə od ilə qılıcdan bir çomaq yey.
Qonuğı gəlməyən qara evlər yıqılsa, yey,
At yeməyən acı otlar bitincə, bitməsə, ye.
Dədə Qorqud obrazında maraqlı bir detal da diqqəti
cəlb edir. Ayrı-ayrı məqamlarda (namaz qılması, Məhəmməd
peyğəmbərə, Əli b. Əbu Talibə mədh
oxuması) onu bir müsəlman kimi tanısaq da, onun məsləhətlərində
bilavasitə Qurani-Kərimə istinadlar yoxdur. Bu müdrik insan məhz Oğuz elindəndir və
öz igidlərinə bu yerlərin ənənəsinə
uyğun məsləhət verir. Necə
ki, Muncuk öz oğluna o yerlərin ənənəsinə
uymağı öyrədir - xəritədə çəkiləcək
bir dövlət arzulayır. Dədə Qorqud Oğuz
igidlərini at belində, baş kəsən, dəmir qapı
dələn görüb və nəsihətlərində də
bunları deyir:
Qarşu
yatan qara qarlu dağlardan aşar olsa,
Allah Taala
sənin oğluna aşut versin!
Qanlu-qanlu
sulardan keçər olsa, keçit versün!
Vətən həqiqətən də atadan oğula qalan
mirasdır. Kimsə bunu taxt-tac şəklində verir, kimsə
də milli ruh şəklində. Bəli,
Nibelunqlardakı hunlar kimi, Oğuz elinin də xəritədə
bir dövlət kimi xəritəsi yoxdur. Əcəba,
vətənin sərhəddi olurmu?
Hər qorunan torpaq vətəndirmi?
Nibelunqlar dastanında insanlar dörd divar arasında qurduqları
firavan həyatlarını, qurub-tikdiklərini, əkib-biçdiklərini
qoruyurlar. Ən vacibi isə, taxtı - dövləti qoruyurlar.
Bu divarlar nicat yeri, Vətənin sipəridir.
Bunun naminə təbii ki, son damla qanlarına qədər
vuruşmağa hazırdırlar. Lakin bir də
bu rahatlığı, təmtərağı yaratmaq və
öz üstlüyünü təmin eləmək
üçün lazım olan qızıl, var-dövlət
faktoru var. Bu qızıl dost-qardaş tanımır, sevgi-sədaqət,
haqq-ədalət qəbul eləmir. Bu
qızılın kəsmədiyi baş, əl
atmadığı hiylə, tapdalamadığı dəyər
yoxdur. Nəticədə burqundların vətəni
olan o rahat, firavan həyat o möhkəm divarların
arasındaca çökür. Deməli,
insanların bir-birinə, daha da qorxulusu, Vətənə xəyanəti
içdən gələndə, divarlar onu qoruya bilmir.
Diqqət çəkən daha bir əhəmiyyətli məqam: bir məkanı abadlaşdırmaqla, dörd divara almaqla, qorumaqla o məkan Vətən olurmu? Əgər erməni öz havadarına səbəb Qarabağı zəbt edibsə, bu gün orda evlər tikib, əkib-becərirsə (əkib becərdiyi çətənə kolları ola belə), öz hesabına görə azərbaycanlılardan müdafiə edirsə, Qarabağı erməninin vətəni hesab etmək olarmı? Yaxud Göyçə-Zəngəzur torpağına daha azərbaycanlıların ayağı dəymirsə, Borçalı Azərbaycan dövlətinin sərhədlərinin hüdudlarında deyilsə, ora artıq Vətən sayılmır? Deməli, həqiqətən, Vətən divarlar arasına sığmır, onu xəritədə çəkmək olmur. Cavabı bir də Etzelin - Attilanın məkanında axtaraq.
Onun vətəni hər yerdir: qılıncı çatan, atının dırnağı dəyən hər yer. Və bu hərbi səfərlər Etzelin dediyi kimi, "gözəl gözlər uğrunda deyil", böyük krallığının sərhədlərini daha da böyütmək üçündür. Lakin dediyimiz kimi, o da artıq vətəninin "sərhədlərini" bəlirləmək istəyir. Başqa ölkələrin "hasarlarını" gördükcə o da öz hasarını tikməyə qərar verir və bunu yenə də öz azad ruhuna uyğun bir şəkildə edir: "Düşünürəm ki, atam öz məzarını çöllərdə tapan sonuncu hun kralı idi. Mən də başqa xalqlar kimi, öz ölülərimizi dəfn eləməyi öyrənmək istəyirəm. Yəqin ki, öz yeni şəhərlərində hunlar da hər hansı bir mərasim tapacaqlar bunu eləməyə". Bəli, Etzel torpaqda kök salmaqla - əcdadını bu torpaqlara verib, onu şərəfləndirib, özünə də bu şərəfi qorumaq məsuliyyətini verməklə öz sərhədlərini - vətənini təyinləşdirir. Doğrudan da, sonralar Şərqdə də divar-qalalar tikildi. Amma Attilanın ruhundan qopan o istək daha möhkəm oldu. Və bu istəyin təsiridir ki, Hələbdə Nəsimi, Kərbəlada Füzuli olduğuna görə, oralar bizə doğma Vətən qədər əziz görünür. Buna görədir ki, uzaq ellərdə türk kurqanları tapılanda həmin yerlər doğmalaşır bizə. Səlahəddin Xəlilov yazır: "Xalq başqa imperiyaların işğalı altında qaldıqda, başqa əqidələrin rəsmi təsir dairəsinə düşdükdə milli ruhu öz şəxsi həyatı bahasına, diri-diri yandırılması, dərisinin soyulması hesabına da olsa yaşadan və bir əmanət kimi yeni nəsillərə ötürən həqiqi ziyalılar estafeti öz əllərinə almalı olurlar". Qərib ellərdə qalan doğma ruhlar, eləcə də doğma yerlərdə qəribliyə məhkum ruhlar - vətən əmanətini daşıyan şəxslərdir və sərhəddindən asılı olmayaraq olduğu torpağı vətənləşdirir.
Xammal, yoxsa azad ruh..?!
Maraqlıdır, vətəninə münasibət şərqli və qərblinin bu günündə də özünü göstərir: şərqli öz kökünə, keçmişinə, tarixinə qədər bağlıdırsa, qərbli də bir o qədər qurduğu mədəniyyətinə, sivilizasiyasına və ... onu inkişaf etdirmək üçün əlavə gəlirə bağlıdır. Qərb inkişaf naminə hər şeyi, mənəviyyatı belə satışa çıxardıb "vətəninin" divarlarını genişləndirdiyi, möhkəmləndirdiyi vaxtlarda, Şərq uzaq illərdə qalan əcdadının xatirəsinə məqbərələr tikdi, ulu babasının müzakirə elədiyi məsələlərə dönə-dönə qayıtdı, şərhlər yazdı, yad divarlar arxasında qalan qərib vətəninə nəğmələr dedi. Qərb "divarlarının" arasındakıları qoruyub, kənarda qalanları "xammal" əvəzinə istifadə elədiyi bir vaxtda, Şərq azad ruhunun yolunu kəsən divarlardan boylana-boylana qaldı, çünki güc artıq biləkdə deyildi. Sanki həll yolu kimi bu gün artıq o "divarlar" az qala müqəddəs elan edilib və hamı o divarların arasına düşmək üçün Qərbin alverinə qoşulub: satan-satana. Hər kəs inanır ki, əmin-amanlıq o divarlar arasındadır və çalışır o divardan içəri keçsin. Buna hətta vətənindən didərgin düşüb çöllərə səpələnən və Qərbin lal divarlarının önündə diz çökən, elə həmin divarın dibində canını tapşıran şərqli miqrant da inanır.
Bəli, hər xalqın eposu olmur. Amma bir millət
eposa sahibdirsə, onda o, Allahın ona göndərdiyi həmin gizli kod-ismarıcı tapmalı,
anlamalı, əməl etməlidir. Axı eposlar doğrudan
da, özlərində gizli kodlar daşıyırlar.
Könül
Bünyadzadə
fəlsəfə
elmləri doktoru
525-ci qəzet.- 2015.- 14 oktyabr.- S.2;4