"Körpüdə ümid"
- sirr və açar
Gənc yazıçı Natiq Məmmədlinin "Körpüdə
ümid" romanı
ümidini itirmiş insanların nicat tapacağı, xilas olacağı, günahlardan
qurtulacağı bir sözün axtarışına
həsr olunub. O söz
bir kəndi, bir şəhəri bütövlükdə bəşəriyyəti
xilas edəcək yeganə açar sözdü...
Yeni, uğurlu
əsər ədəbiyyat,
mənəviyyat, ruh hadisəsidir. İllərin toz basmış
sükutunu, adətə
çevrilmiş pis vərdişlərini, ətalətini
dağıdıb gerçəkləri
bizə göstərir.
"Körpüdə ümid"ə keçmək
üçün mütləq
zamanın, tarixin, nəsillərin körpüsündən
keçməlisən və
üzərində dayandığın
körpünün bir
gün uçub dağılmaması üçün
öz körpünün
memarı özün olmalısan.
... İndi mənim üçün Yer üzündə Ümidqovan adlı ümidi sapdan asılmış bir kənd var. Hərdən bu kənd böyüyüb-böyüyüb Yer kürəsi boyda olur...
Bu kəndin bütün pirlərə bənzəyən, əslində bənzəməyən Ümid Piri var ki, əli hər yerdən üzülən yönünü bu səmtdən salır. Şərq də, elə Qərb də...
Ümidqovan kəndinin adamlarının özəl bir qəribəliyi də hər kəslə öz ləhcələrində danışmalarıdır. Səbəbi məlum...
Ümid Pirinin adamlarının ürəyini oxuyan dəlisi - Pirdəlisi var. Keşkə bütün kəndin camaatı dəli olaydı, onda bu kəndin adamları nə ümidini itirərdi, nə də ümid axtarardı...
Bu kəndin adamlarının dürlü-dürlü ayamaları var: Qırmızı Xudu, Yoğun Minə, Qız Telli, Qələm Bəkir, Burun Qasım... Kimin hünəri var ağzını açıb yekə-yekə danışsın, ayəmələri qaranlıq keçmişlərinə güzgü tutacaq..
Və bir də bu pirə üz tutanlar arasında boğazında söz, özü də doğru söz qaldığından danışa bilməyən 12 yaşlı çəlimsiz uşağın üç gecəlik sirri var...
- Allaha şükür, çatdıq.
Roman belə başlayır.
Yüz illərdi
dərdinin çarəsini
Ümid Pirində axtaranlar zəncirvari həlqələrlə pirin
başına dolanır. Bu dəfə
pirə pənah gətirənlər arasında
Nənə, Nəvə,
bir də uşağın Atası
var. Başlarına iş
gəlib,atası elə bu Ümid
Pirinə nəzir-niyaz
verib illərlə gözlədiyi qulluğa girər-girməz uşağın
dili tutulub.
Çarə Ümid Pirinədi.
Bu pir elə-belə
pir deyil, tarixi olan bir
pirdi və bu tarixin özü
elə bir tarixdi.
Hər şey əslində elə bu pirin tarixindən
başlayır.
Pirin bərəkəti zaman-zaman
Ümidqovanı ağ günə çıxarıb. Sonradan nəzir
qutusu ümidqovanların
gözünü bağlayıb.
Dünyaya ümid qutusunun
gözü ilə baxanlar Ümid Pirinin işığını
görə bilməyib.
Bu pir get-gedə
əli hər yerdən üzülənlərin
yox, ürəyi, ruhu kirlənənlərin
zəhlətökən istəklərinin
əsirinə çevrilib.
Hər kəs Ümid Pirinə öz dərdiylə üz tutur, hər kəs öz nicatını onda axtarır. Ümid Piri
istəklər, sifarişlər,
xahişlərlə dolu
"poçt şöbəsi"nə
çevrilir. Pir yazılı
"müraciətlər"dən təngə gəlir.
Pirə gələnlərdən
yalnız biri - ölümünü gözləyən
qarı şəxsi istəklərini bir kənara qoyub Pirə son istəyini yazır: "Ümid Piri, Qarabağ amanatı..."
Roman Ümidqovan kəndinin
üç günlük
həyatından bəhs
edir. Üç gün və
üç gecə.
Heç kimin diqqətini çəkməyən
çəlimsiz uşaq,
illərdi onun yolunu gözləyən pirin dəlisi - Pirdəlisi, Ümidqovana meydan oxuyan Qırmızı
Xudu, pirə ziyarətə gələn
insanların taleyi, xırım-xırda dərdləri
gerçək boyalarla
əsərdən boylanır.
Natiq Məmmədli
zamandan-zamana, hadisədən-hadisəyə
keçid edərək
insanın, insan hisslərinin rəngli mənzərəsini yaradır.
Romanda baş,
müsbət qəhrəman
kimdi sualının birmənalı cavabı yoxdu. Əslində hər obraz
pisiylə-yaxşısıyla, hissiylə, duyğusuyla, keçmişiylə, indisiylə
bir qəhrəmandı.
Sadəcə Pirdəli fərqli
bir obrazdı. Ömrü boyu axına qarşı gedən, həqiqətin tərəfində
dayanan və bunun ucbatından cəmiyyətdən uzaqlaşdırılan,
təcrid olunan Pirdəli pirə gələn uşağın
diaqnozunu düpbədüz
qoyur. Uşağın boğazında söz,
özü də doğru söz qaldığını deyir.
Dəlinin sözünə kimsə inanmır, Pirdəli illərlə gözlədiyi uşağın
qəlbini oxuyur, onları qəlb yaxınlığı, ruh
təmizliyi birləşdirir.
Üç gecədə Ümid Pirinin başına dolana-dolana Pirdəliylə uşağın ürək söhbətləri zamanın alt qatlarını üzə çıxarır, bu "lal söhbətlər" deyilməyən dərdləri, mətləbləri, gerçəkləri gün işığına çıxarır.
Yüz illərin tarixi, ağrıları, acıları, zamanın sərt küləkləri, döngələri üç gecədə 12 yaşlı uşağın yaddaşına yüklənir, "körpü üstündəki girovlar" nicatını ondan gözləyir...
Romanda Şərqlə Qərbin toqquşması Ümidin yuxusuna girir. Bu min il əvvəlki, əslində yüz min illərdi davam edən qovğadı və zərbəsi gec-tez Ümidqovana dəyir. Şərqdən gələn Mitridat və Qərbdən gələn Qney Pompey! Seçim kim olacaq, körpüdə nə baş verəcək, körpüdəkilərin aqibəti necə olacaq? Bir yığın sualın cavabı ləngiyir.
Ümidqovanı dəyişmək üçün seçilən Ümidin yuxusu yaddaş yuxusudu, olumla ölüm arasındakı cəhddi. Seçim necə olacaq: Qərb, yoxsa Şərq.
"Körpüdə Ümid" ümidlə başladığı kimi ümidlə də başa çatır. Əsrlər boyu insanların ümid bağladığı, müqəddəs bildiyi pir, sonda müqəddəsliyini itirib azad olur.
Ümidin dili açılır, nəzir-niyaz verib qulluğa girən atası qapılarında quruyub kötüyə dönən armud ağacının yenidən zoğladığını deyir. Roman gözlənilməz ümidli sonluqla bitir.
- Deyirsən, kötük cücərib hə?..
"Körpüdə Ümid" bu il Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyinin "Qızıl Kəlmə"
Ədəbi Mükafatına layiq görüldü və mənə elə gəlir
ki, "Körpüdə ümid"
ədəbiyyatımızda yeni roman "əsri"nin
başlandığını xəbər verən sözün bütün
mənalarında ümidli bir
romandı. O ki qaldı
bütövlükdə bəşəriyyəti xilas edəcək açar
sözə, "Körpüdə ümid"i oxuyun!
Təranə VAHİD
525-ci qəzet.- 2015.- 15 oktyabr.- S.7.