Şair, alim və rəssam Sadiq bəy
Əfşar məktubları: tariximizə dair mühüm
ştrixlər
Görkəmli şair, alim və rəssam kimi mədəniyyət tariximizə daxil olmuş Sadiq bəy Əfşarın (1533-1610) irsi içində məktubları böyük maraq doğurur.
İsgəndər
bəy Münsi, Məhəmmədəli Tərbiyət,
İsmayıl Əmirxızı, Nəsrullah Fəlsəfi,
Hacı Hüseyn ağa Naxçıvani, Qafar Kəndli və
Adil Qazıyev ədibin türkcə və farsca məktublarının
olduğunu qeyd etmişlərsə də, onları ilk dəfə
nəzərdən keçirən tədqiqatçı Məntiqə
Muradova olmuşdur. Sadiq bəyin həyat və
yaradıcılığına həsr etdiyi monoqrafiyasında
M.Muradova onun türkcə 14, farsca 4 məktubunun olduğunu
yazmışdır. Məktubların əlində
olan surəti qüsurlu olduğundan tədqiqatçı
onları tam oxuya, ətraflı araşdıra bilməmişdir.
Məktubların mükəmməl surətini Təbriz
Mərkəzi Kitabxanasından əldə etdiyimizə görə,
onlar barədə daha dəqiq və müfəssəl fikir
söyləyə bilərik. Sadiq bəyin
məktubları onun külliyyatının 1008-1043-cü səhifələrini
əhatə edir. Ümumi başlıq belə gedir:
"Münşəate-türki və farsi
ke, be müləmməate-məşhurəst" ("Müləmməat
kimi məhşur olan türkcə və farsca münşəat
(məktublar)". Qeyd etmək istərdik ki, Müsəlman
Şərqi ölkələrində məktub bədii bir janr olmuşdur və məsələn,
M.Füzulinin Osmanlı dövlətinin yüksək vəzifəli
məmuru Nişançı Paşaya yazdığı,
"Şikayətnamə" adı ilə məşhur olan
məktubu bədii əsər, nəsr nümunəsi kimi
oxunmuşdur və oxunmaqdadır. Məktublar
katiblər tərəfindən köçürülər və
ən müxtəlif oxucular üçün maraq doğuran bədii
sənət nümunəsi kimi yayılardı. Müxtəlif Şərq əlyazmaları
kitabxanalarında məktub topluları - münşəatların
əlyazma nüsxələri saxlanmaqdadır.
Sadiq bəy
Əfşarın məktublarını nəzərdən
keçirdikdə görürük ki, onların sayı
M.Muradovanın göstərdiyi kimi, 18 deyil, 25-dir. Bunlardan 18-i
türk, 7-si fars dilindədir. Türkcə məktublardan ikisinin başlığı
yoxdur. Bu məktublarda Sadiqinin həyat və
yaradıcılığı, dövrünün görkəmli
dövlət xadimləri, müxtəlif sənət sahibləri
ilə əlaqələri barədə dəyərli məlumatlar
vardır. Buradakı bəzi məqamlar ədibin
digər əsərləri ilə səsləşməkdədir.
Məsələn, Sadiq bəyin türkcə
şeirlər toplusunda onun ömrünün son dövrlərində,
xəstə olduğu vaxt I Şah Abbasa ərzi-hal şəklində
məsnəvi formasında yazdığı şeir vardır.
Burada o həmin vaxtlardakı vəziyyətindən,
səhhətindən danışmışdır. Şeirdən öyrənirik ki, I Şah Abbas Təbrizə
səfər etdiyi vaxt Sadiqixəstələndiyi
üçün səfərdə iştirak edə bilməmiş,
qoşundan uzaqlaşmağa məcbur olmuşdur. Şairin üç ildən artıq xəstə
olduğunu öyrənirik. Burada şair
bir dəfə I Şah Abbasın əmri ilə müalicə
olunsa da, vəziyyətinin
yaxşılaşmadığını xəbər vermiş,
şahdan dərdinə əlac edilməsini xahiş
etmişdir. "Dər izhare-zə'fi-bimari
neveşte şod" ("Xəstənin zəifliyinin izhari
barədə yazılmışdır") başlıqlı
məktubunda da Sadiq bəy xəstəliyindən şikayət
edir, əsl şəfa verən həkimin Allah olduğunu
deyir. Ədib "Dər izhare-kufte-arizi
neveşte şod" ("Zəifliyin izhari barədə
yazılmışdır") başlıqlı məktubunda
da xəstəliyindən şikayət edir, adını
çəkmədiyi, "səadətlü
sultanımız" adlandırdığı şəxsə
onu yad etdiyinə görə minnətdarlığını
bildirir.
Sadiqi yoldaşlıqda səmimiliyə, sədaqətə,
dostluğun insanların həyatında oynadığı rola
böyük önəm vermiş, şeirlərində də
bu barədə fikrini bildirmişdir. Ona görə, insanın dünyada
yaşaması üçün ən mühüm şərtlərdən
biri dostunun
olmasıdır. Şairin əsərlərindən
onun dostlarını çox yüksək dəyərləndirdiyini,
çoxsaylı şəxslərlə dostluq etdiyini
görürük.
"Be
xidməte-yeki əz yaran neveşte şod" ("Dostlardan
birinin xidmətinə yazılmışdır")
başlıqlı məktubunda da Sadiq bəy həyatdakı
çətinliklərə qarşı, heç olmasa, insanlar
arasında dostluqda sədaqət olmasını
arzuladığını bildirir. Məktub
aşağıdakı şeir parçası ilə
başlanır:
Qalmas
kişiga çü binəvalığ rəsmi,
Gər sultanlığ və gər gədalığ rəsmi.
Çün
dəhr şüaridür cüdalığ rəsmi,
Bolsaydı nolaydı aşinalığ rəsmi.
"Məcməül-xəvas" təzkirəsindən
S.Əfşarın rəssamlıqda, xəttatlıqda
olduğu kimi, bir sıra digər sahələrdə, o
cümlədən, təbiblikdə də mahir olduğunu, xəstələrin
dişlərini çıxardığını öyrənirik. Sadiqi "Dər
üzre-çubçini xordən neveşte şod"
("Çöpçülük barədə
yazılmışdır") başlıqlı məktubunda
"dövlətlü və səadətlü
sultanımız" adlandırdığı şəxsə
boğazdan çöpün çıxarılması
qaydalarını izah edir, bir növ resept yazır. Məktublarından Sadiqinin digər sahələrdə
də bacarıq sahibi olduğunu görürük. Mülazim Nəvvab Teymur Əşrəfə məktubunda
o məlumat verir ki, bir vaxtlar Həmzə mirzə Məşhəd
ziyarətgahının binasını təmir etdirmək istədisə
də, vəsait çatışmazlığından bu
mümkün olmadı. Hal-hazırda isə
(I Şah Abbasın zamanında) bu mümkündür. Əgər bu işə vəsait ayrılsa, o, təmirə
ümumi başçılığı və tərrahlığı
(memarlığı) öz üzərinə götürə
bilər. Buradan Sadiq bəyin memarlıq,
tikinti işlərinə başçılıq sahəsində
səriştəsinin olduğunu öyrənirik. Ədibin Nəvvab Kamran mirzəyə
yazdığı məktubundan isə belə bir fakt bir daha
sübut olunur ki, Sadiqinin incəsənətin müxtəlif
sahələrindəki sənətkarlığı xarici
ölkə bilicilərinə də bəlli imiş. Nəsrabadi
təzkirəsində Molla Qürurinin sözlərinə əsasən
belə bir məlumat vermişdir ki, Sadiq bəyin
özünün verdiyi məlumata görə, onun rəsmlərini
Hindistanda baha qiymətə alırlarmış: "Tacirlər
mənim işlərimin hər bir səhifəsini 3 tümənə
alır, Hindistana aparırlar". Kamran Mirzəyə
məktubunda şair deyir ki, Xarəzm ustadlarından
Batmangüc adı ilə məşhur olan birisindən xatəm
üslubu ilə nəqqaşlış (mozaika, inkrustasiya)
işi görmək sifarişi almışdır.
Münşəat Sadiqinin yaşadığı cəmiyyətdə
böyük nüfuza malik olduğunu, ən yüksək
mövqe sahibi olan şəxslərlə əlaqə
saxladığını bir daha sübut edir. Bu məktublar I Şah Abbas,
Mülazim Nəvvab Teymur Əşrəf, Müseyib xan Təkəlü,
Dədə Əbülqasim Sərməst, Nəvvab Kamran mirzə,
Pirə Məhəmməd Ustaclu və adı çəkilməyən
şahzadə, vəzir və dəftərxana mülazimlərinə
ünvanlanmışdır. Burada Sultan Həmzə mirzənin,
Qaraca Sultan Təkəlünün, xəttatlar - Mövlana Əlirza və Qasım bəyin,
Şənbə adlı qapıçının, Özbək
Sultanın, Xarəzm ustası Batmangücün adları
çəkilir. Bu şəxsiyyətlərdən Müseyib
xan Təkəlü, Pirə Məhəmməd xan Ustaclu və
Qaraca Sultan Təkəlünün Səfəvilər dövlətində
yüksək mövqeyə malik olmaları, bir sıra tarixi
hadisələrdə fəal iştirak etmələri barədə
I Şah Abbas dövrünün saray tarixçisi İsgəndər
bəy Münşinin "Tarixi-aləmarayi-Abbasi" əsərində
məlumatlar verilmişdir. Müseyib xan Təkəlü
II Şah İsmayılın xalası oğlu idi, Sultan Həsən
mirzənin tərbiyə edilməsi ona
tapşırılmışdı. II
Şah İsmayıl tərəfindən o, xanlıq rütbəsinə
yüksəldilmiş, Rey ölkəsinə vali təyin
edilmişdi. Təkəlülərin ağsaqqalı,
dövlətin dayaqlarından biri olan Müseyib xan Səfəvilər
dövlətini təşkil edən tayfalar arasında, saray
daxilindəki çəkişmələrdə sülh
yaradılmasında, osmanlılarla barışığa gəlinməsində
müdrik bir siyasətçi kimi iştirak etmiş,
müharibələrdə, döyüşlərdə
şücaət göstərmişdir. İsgəndər
bəy Münşi onu həqiqətpərəst,
qısqanclıqdan, qisasçılıqdan uzaq bir şəxs
kimi səciyyələndirir. Pirə Məhəmməd
xan Ustaclu II Şah İsmayılın qardaşı
İmamqulu mirzənin lələsi, Gilan valisi olmuşdur.
Müseyib xan Təkəlü ilə Pirə Məhəmməd
xan Ustaclu 1578-ci ilin 28 noyabrında Ağsu çayı sahilində
Mollahəsən adlı yerdə Adil Girey xanın
başçılıq etdiyi Krım tatarları ordusuna
qarşı döyüşdə rəşadət göstərmişlər.
Tarixdən məlumdur ki, Səfəvilər
Şamaxını tutmuş osmanlı
qoşunları sərkərdəsi Osman paşanı
mühasirəyə almışdılar. Adil
Girey xanın başçılığı ilə Krım
tatarlarının ordusu Osman paşaya yardım
üçün Azərbaycana gəlmişdi. Bundan xəbər tutan Səfəvilər Vəli xəlifə
Şamlunun başçılığı altında 3 min nəfərlik
dəstəni Şamaxı yaxınlığında qoyaraq
tatarlara qarşı yerimiş, onları ağır məğlubiyyətə
uğratmışdılar.
Məktublarda adı çəkilən Qaraca Sultan Təkəlünün Həmədan hakimi olması barədə məlumatımız vardır.
Sadiqi məktublarında yazdığı və ya yazmaqda olduğu bəzi əsərlərinin adını çəkmişdir. "Yeki əz vüzərayi-şairtəbiət neveşte şod" ("Şair təbiətli vəzirlərdən birinə yazılmışdır") başlıqlı məktubunda o yazır ki, tənhalıq qüssəsini dəf etmək üçün ömrü boyu yazdığı əsərləri bir külliyyatda toplayır, eyni zamanda Ə.Nəvainin "Məcalisün-nəfais" üslubunda "Məcməül-xəvas" adlı təzkirəsini tamamlamaqdadır: "...tənhalığ qüssəsida dəf`i-məlalçün, bir pərişan əcza kim, müddəti-ömrda cəm bolmuş irdi, bir külliyyat tərtib bola. O cümlədin, "Məcməül-xəvas" atlığ bir nüsxə "Məcalisün-nəfais" rəvişida itmamğə qəribdür". Nəvvab Kamran mirzəyə məktubunda şair deyir ki, rəssamlıq sənətinin nəzəri, texniki məsələləri barədə mənzum əsər yazmış və həmin əsəri ona göndərmişdir. Adını çəkməsə də, bilmək çətin deyil ki, ədib burada farsca yazdığı "Qanunüs-süvər" ("Təsvirlər qanunu") risaləsini nəzərdə tutur. Məlum olduğu kimi, tədqiqatçıların nadir əsər kimi dəyərləndirdikləri bu 204 beytdən ibarət mənzum risalədə müəllif rəssamlara özlərinə qarşı tələbkar olmağı, rəssamlıq materiallarını, təsvir etdiyi obyekti mükəmməl bilməyi məsləhət görmüşdür. 17 qısa bölmədən ibarət olan bu əsərdə təsviri sənətin müxtəlif məsələlərinə dair konkret məsləhət və təlimatlar verilmişdir.
Sadiqi məktublarına türkcə və farsca yazdığı bir sıra kiçik həcmli şeirlərini, Qurandan, Sədidən iqtibaslarını da daxil etmişdir. Ədibin yüksək intellektual səviyyəsi, geniş mütaliə dairəsi münşəatında da özünü göstərməkdədir. Məktublarda Füzuli irsinin, xüsusilə də "Şikayətnamə"nin təsirini qeyd etmək istərdik.
Səyahət etməyi sevən, həyatı boyu bir çox yerləri gəzib-dolaşan Sadiq bəyin münşəatında Fərat, Astarabad, Gilan, Şahrud, Əsfərain, Xorasan, Məşhəd və s. məkanların adları çəkilir.
(Ardı var)
Paşa
ƏLİOĞLU
AMEA
M.Füzuli adına Əlyazmalar İnstitutunun direktor əvəzi
525-ci qəzet.-
2015.- 20 oktyabr.- S.6.