Bir cüt papuş
(Gerçək
əhvalat)
"Güzəran ən böyük bəladır; o, hər
kəsi ayaqlarından asaraq edam edir".
Homer
Kiçik Qafqaz sıra dağlarının ətəyində
yerləşən, dağlar qoynunda bir dağ kimi dayanan qədim
şəhər yorğunluqdan sonra qoynunda yatmış sakinləriylə
könülsüz, yavaş-yavaş yuxudan oyanırdı. Sübh tezdən,
obaşdan, dan yeri söküləndə insanların bir
qismini ipəkçiliklə məşğul olan zavodların
aramsız və amiranə fitləri işə səsləyir
(bu, o dövrdə evlərin əksəriyyətində
saatların olmaması ilə izah oluna bilər), məscidlərin
- Giləhli, Yuxarıbaş məscidlərinin, Yanıx məscidin,
Sürməligöz Əfəndinin və Gödək minarə
məscidlərinin minarələrindən şəhərin hər
tərəfinə yayılan canlı əzan səsləri isə
dindarları ibadətə, sübh namazına
çağırırdı. Sənətkarlar,
cürbəcür peşə adamları da bir parça
çörək, ruzi dalınca yollanırdılar. Corabları, xüsusən də təbii boyalarla rənglənmiş,
yun iplərlə toxunmuş əlvan corabları bazara
çıxaranların əl işləri sözün həqiqi
mənasında tətbiqi sənətin gözəl nümunələri
sayıla bilərdi. Bu corabları bəzəyən incə
naxışlara poetik, mənalı adlar verirdilər: Yar yardan
küsdü, Bəndurumu,Vəsiləcorab,
Qıyğacı, Qarabağı, Qırxəyax,
Qoçbuynuzu, Gülmaşallah, Gülabı, Fındıxca,
Xoruzquyryğu, Çəhrayıgül, Şəbpicorab...
Böyük Yaradanın bəxş etdiyi ömürlərinin
növbəti gününü qarşılayanlar içərisində
uşaqlar - müharibə uşaqları da vardı. Bu
zavallıların bəzilərinin atalarından "qara
kağız" - ölüm xəbəri gəlmişdi,
atadan yetim qalmışdılar, bir qismi isə sonralar
anasını da itirənlər idi. Onların
taleyi fələyin öhdəsində idi. Belə kimsəsizlər
üçün şəhərdə bir neçə yerdə
uşaq evləri ("detdom"lar) fəaliyyət
göstərirdi.
Bir neçə yerdə dövlət hesabına "yemək
evləri" də açılmışdı. Fiziki cəhətdən
zəif, maddi imkanları çox aşağı olan yoxsul ailələrin
uşaqlarına, yetimlərə bu evlərdə havayı yemək
verilirdi. Həmin yemək evləri
60-cı illərin əvvəllərinə qədər fəaliyyət
göstərirdi. Bəzi yetimlərin
yaxın qohumları onları uşaq evlərinə verməyə
ürək etmirdilər. Belələrinin
müqəddəratı əsasən özlərinin əlində
idi. Bu uşaqlar çörəkpulu
qazanmaq üçün ən müxtəlif ağır və
qara işlərın altına girir, təhqir, qorxu və
alçaldıcı sözlərə məruz
qalırdılar. Lakin onların geri çəkiləsi
yerləri yox idi: taleyin amansız hökmünə tabe olmaq,
ona sinə gərmək zorunda idilər.
Belə müharibə uşaqlarından, müharibə
qurbanlarından, ata və anadan yetim qalanlardan biri də mən
idim. Orta məktəbdə
əla və yaxşı qiymətlərlə oxumağa da
vaxt tapmaqla yaşıma görə ən ağır işlərə
qatılırdım - babamla dağçılıq edərək
odun və çırpı gətirir (o vaxtlar buna da ciddi
qadağa qoyulmuşdu, meşəbəyilər rast gəldikləri
dağçıları "dara" çəkirdilər),
yaxın və uzaq qonşuların 2-3 pud
ağırlığında olan dənini 3-4 km uzaqlıqda
olan su dəyirmanlarında üyüdür, həmin məsafədə
yerləşən dükandan kimlərəsə ağ neft
alıb gətirir, ev tikən və ya təmir edən bənnalarının
yanında fəhləlik edirdim...
Həyat məni sapand daşı kimi hara gəldi
atırdı.
İndi bel sümüyümdə gəzdirdiyim,
mənə daim əziyyət verən yırtıqların da
o illərin "yadigarı" olduğunu həkimlər
dönə-dönə qeyd edirlər. Hələ bu
azmış kimi digər tərəfdən o illərdə
onsuz da məşəqqətlə, "daşdan su
çıxan kimi" keçən həyatımı daha da
ağırlaşdıran mənəvi-psixoloji basqıları
və təhqirləri də "udmaq", "həzm"
etmək zorunda qalırdım. Oxuculara
çatdıracağım bir epizodla fikrimi ifadə etməyə
çalışacağam.
Yaşadığım Sarıtorpaq məhəlləsinin
yuxarı hissəsinin təxminən bir kilometrliyində
"domkom" (məhəllə komitəsinin sədri)
Böyböy ləqəbli Ələsgər adlı birisi
yaşayırdı. O dövrdə domkomların əlində böyük səlahiyyətlər
vardı. Onlar insanların hərbi xidmətə
səfərbər olunmasında və milisə hər cür
yardım (əlaltılıq) etməkdə xüsusən
qorxulu sayılırdılar. Atam müharibəyə
getsə də bir müddət sonra səhhətinə görə
xidmətə yararsız sayılaraq tərxis olunub evə
qayıtmışdı. Az sonra onu
yenidən müharibəyə göndərdilər və
"qara kağızı" gəldi. Böyböy
Ələsgər utanmadan, xəcalət çəkmədən,
həyasızcasına hamıya deyirmiş ki, Məhərrəmin
oğlu Əhmədi (atamı) vayenkoma filan qədər
qızıl verərək öz yerimə basdırdım
getdi. Babam və nənəm ölənə
qədər onun çəkdiyi bu dağdan,
alçaqlığından danışırdılar. Nəql edəcəyim bu əhvalat da o məşəqqətli
illərimin və günlərimin olsa-olsa kiçik bir epizodu
sayıla bilər. Onu qələmə
almaqda məqsədim o dövrün bəzi müsbət cəhətləriylə
yanaşı, qeyri-humanist qanunlarının insanların
başına gətirdiyi yüz cür müsibəti bir yetim
gəncin timsalında oxuculara çatdırmaqdır.
Yaşayışımızı təmin etmək,
"birtəhər çulumuzu sudan çıxarmaq"
üçün hər şeyə əl atırdıq. Ancaq
bunların hamısı bilavasitə gərgin əməklə,
təmiz, alın təri ilə yoğrulmuş zəhmətlə
bağlı idi. Ara-sıra xırda alverlə
məşğul olmaq həvəsinə də
düşürdük, çünki bu, ağır zəhmət
tələb etmirdi. Ancaq heç nə
alınmırdı. Utancaq təbiətim
bu işdə də bütün cəhdlərimi heçə
endirirdi. Yaşıdlarım məni şirnikləndirərək
dilə tuturdular ki, Şəkidə az
tapılan yaxşı parçalardan Ərəşdən
(Ağdaşdan) gətirib pul qazanmaq olar.
Deyilənlərə inanaraq bir neçə
yaşıdımla Ağdaşa getdim. Alverdə səriştəli
yoldaşlarım məndən fərqli olaraq dərhal
alqı-satqıya girişir, şıdırğı alver
edirdilər. Mən isə tərəddüd
içərisində, götür-qoyla elə hey fikirləşirdim.
Bir parça dükanında (o vaxtlar alqı-satqı obyektlərinə
indi dəbdə olan kimi "market" və
"supermarket" yox, "dükan" deyərdilər)
yaşlı qadınların çarşab (Şəki
dialektində "çərşo") adlanan uzun baş
örtüyü kimi geniş istifadə etdikləri kərpici
naxışları olan parçanı gördüm. Şəkidə
az tapılan bu parçadan almağı qət
edərək satıcı, mənimlə həmyaşıd
ola biləcək gözəl simalı qıza
yaxınlaşaraq "bu parçadan çərşo
olarmı?"deyə soruşdum.
Satıcı qız əvvəlcə təəccüblə
üzümə baxdı, cavab vermədən gülümsəyərək
sakitcə özü yaşda olan satıcı qıza
yaxınlaşaraq məni göstərib nəsə dedi və
hər ikisi xəfifcə güldü. (Dərhal
fikrimə gəldi ki, onlar "çərşo"sözünə
gülür). Canımı sanki tər
basdı, qızların nəzərindən yayınmaq
üçün özümü birtəhər çölə
saldım. Bununla da Ağdaşa "ticarət"
səfərim başa çatdı, "qazanc"ım isə
gediş-gəliş üçün avtobusa verdiyim pul oldu.
Daha bir xatirə başıma gəlmiş müdhiş
bir əhvalata, "alver"lə bağlı sərgüzəstimə
güzgü tutacaqdır.
Alverə
qurşanan yaşıdlarım məni yolumdan
çıxararaq inandırdılar ki, qonşu Vartaşen
(indiki Oğuz) rayonundan Şəkidə az
tapılan malları gətirib sataraq əlavə çörəkpulu
qazanmaq olar. Alverdə mahir səriştəsiylə
fərqlənən həmyaşıdım və sinif
yoldaşım Oqtay (əsl adı Fərrux idi)
saqqızımı oğurlayaraq məni Vartaşenə alverə
getməyə razı saldı. Oqtay
yaşıdları arasında saxası, uca boyu, sağlam bədəni
ilə fərqlənirdi. Ancaq o, bu anadangəlmə
keyfiyyətlərinə arxalanıb qətiyyən
gücünü nümayiş etdirməz, bir kimsəyə əl
qaldırmaz, əksinə, haqq-ədalətə
üstünlik verərdi. Anası Maral xala
maral yerişli, duruşlu, baxışlı, uca boylu,
ağayana, qadın ismətini və ləyaqətini uca tutan əsl
türk qadını idi.Yesir qadın idi, uşaqlarını
tək böyüdürdü. Adı sifətiylə,
sifəti adıyla üst-üstə düşürdü.
Axşamüstü yaşadıqları həyət
evinin qapısının qabağında qonşu qadınlarla
daim ünsiyyətdə olduğunu yaxşı
xatırlayıram; onun kənar aləmlə yeganə
ünsiyyət yeri də, görünür, elə bura idi.
Oqtayla Vartaşenə "alverə"yola
düşdük. Kiçik rayon mərkəzi sayılan Vartaşenin əhalisinin
alıcılıq qabiliyyəti şəkililərə nisbətən
çox aşağı idi, o üzdən burada hər zaman az tapılan mallar almaq olardı. Bu
rayonun əhalisinin özünəməxsus demoqrafik tərkibi
də diqqəti cəlb edirdi. Burada
türk-azərbaycanlılarla yanaşı udilər, yəhudilər,
ermənilər, ləzgilər və başqa millətlərin
nümayəndələri də yaşayırdılar. Oqtay Şəkidə hansı malın hansı qiymətə
gedəcəyini dərhal müəyyən edir və
alırdı. O vaxtlar Hindistan çayı az tapılır və yüksək qiymətə
gedirdi. Oqtay həmin çaydan bir qara meşin zənbil
doldurdu, başqa mallar da aldı. Nədənsə,
mən onun aldığı mallardan almadım (bəlkə
pulumun azlığı buna imkan vermədi). Gözüm vitrində qoyulmuş uşaq
papuşunda qalmışdı.
Papuş
ağappaq idi, üstündəki çox zərif ağ, xırda tüklər onu daha cazibədar
edirdi. El içərisində "papuş"
deyilən bu ayaqqabılar yenicə yeriməyə başlayan,
təzə ayaq açan körpələr üçün
tikilmişdi, ovucun içinə sığardı. Bilmirəm papuşun yaraşığına valeh
olmağım, yoxsa onu sataraq cüzi də olsa çörəkpulu
qazanmaq həvəsim məni həmin papuşdan bir neçə
cüt almağa vadar etdi. Elə burada qeyd edim ki,
ovaxtkı qanunlara görə, hər hansı alverə, hətta
evində çörək bişirib bazarda satmağa, öz
toyuqlarının yumurtasını, kəsdiyi heyvanın ətini
satışa çıxarmağa, kəsilmiş
heyvanların dərisini aşılamağa da
(dabbağlığa) və s. ciddi qadağa qoyulmuşdu. Bu işlər "qandaravat" ("kontrabanda"
sözünün yerli dialektdə təhrif olunmuş
variantıdır) sayılırdı.
Babamla nənəm təndirdə çörək
yaparaq satmaq üçün bazara çıxarırdılar. Mən isə
çörəyi zənbilə yığaraq Qurcana
çayının sağ sahilindəki nəhəng
çinar ağacının dalında, Oxutlu Hüseyn
dayının (onun oğlu Tacəddin Xasıyev sonralar şəhər
səhiyyə şöbəsinin baş həkimi idi)
sandıq sexinin qarşısında gizlənərdim, nənəm
çörəyi məndən götürüb bazarda onu
gözləyən babama çatdırardı. Çörəyimizi uğurla sata bilsəydik babam
mükafat olaraq mənə qəpik-quruş da verər və
bu zaman nənəmin "ə, gedəni korlama" kimi daimi
iradlarına da məruz qalardı. Mən
isə həmin pulları dulusların xüsusi torpaqdan
hazırladıqları daxıla salar, bir müddət sonra onu
sındıraraq (mənim üçün ən maraqlı məqam
bu idi) bu pulların hamısını nənəmə verərdim.
Babam bazardan qayıdanadək həyəcandan ürək-göbəyimizi
yeyərdik. Onu milislər tez-tez tutur, lakin oğlunun müharibədə
həlak olmasına görə yalvarışlarına güzəştə
gedərək "humanistlik" göstərib zənbilindəki
bütün çörəyini utanmadan əlindən alıb
hədə-qorxu gələrək özünü bayıra
atardılar. Dəfələrlə belə
hadisələrin qurbanı olan babam tab gətirə bilmədi,
növbəti dəfə yaxalandıqdan sonra 1952-ci ildə
yolda qan qusaraq dünyasını dəyişdi.
Bartaşendən qayıdarkən Oqtay peşəkar
alverçi kimi məni xəbərdar etdi ki, milisə rast gəlsək
qaçma, düz gözünün içinə baxaraq
saymazyana ötüb keç. Doğrudan da, Vartaşendən bir az uzaqlaşan kimi sanki yerin altından
çıxaraq bir milis qarşımızda peyda oldu. Oqtay əlindəki
dolu zənbillərlə düz onun üstünə tərəf
getdi və bu, görünür, öz bəhrəsini verdi - milis bizi heç görməmiş kimi
yanımızdan ötüb keçdi...
Evdə hamı papuşların gözəlliyinə
heyran oldu, lakin kiçik yaşlı uşaqlarımız
olmadığına görə onları bazarda satmaq qərarına
gəldik. Ancaq belə şeyləri bazarda satmaq səriştəm
və bacarığım olmadığına görə
papuşların bir cütünü bazarda xırda
alverçilik edən qonşum Təmraza verərək
satmasını xahiş etdim və müqabilində ona da
hörmət edəcəyimi bildirdim. Razılaşdıq.
Səhəri gün Təmraz papuşları bazara
çıxarır. İşin gətirməzliyindən, bu
zaman bazarda "oblava" başlayır (bu tədbir o vaxtlar
tez-tez keçirilirdi. Bazar hər tərəfdən
milis işçiləriylə əhatə olunur, alverçiləri,
axtarılan adamları tuturdular. Deyilənlərə
görə, müharibə illərində də belə
"oblava"lar tez-tez olar, tutulanları
ya müharibəyə, ya da Mingəçevirə
balığa (məcburi balıq tutmağa) göndərirdilər.
Təmraz da "oblava"ya düşərək
tutulur.
Bu müdhiş xəbəri bizə çatdıran Təmrazın
anası Məsumə xala oldu. O, çox əsəbi və
sarsılmış vəziyyətdə: "Öydə nə
sakit oturmusooz, gədəni tututdular, sizin papuşların
dolaşığına düşütdü, gedin
qurtardın", - deyə var-gəl edir, özünə yer
tapmırdı. Ədalət naminə demək
lazımdır ki, onun da bu vəziyyətini başa
düşmək olardı. O, yesir qadın idi. Qızı Xatın və oğlu Təmrazla
birotaqlı evdə kasıb yaşayırdı, oğlunun
tutulması ilə heç cür barışa bilmirdi.
O, yaranmış vəziyyətdən çıxış
yolunu yalnız bizə aramsız təzyiq göstərməkdə
görür, ayağını evimizdən çəkmirdi.
Belə gərgin vəziyyətdə Təmrazı
milisin əlindən almaq üçün çox vasitələrə
əl atdıq, milis və məhkəmə orqanları ilə
əlaqəsi olan nüfuzlu adamlara müraciət, yalvar-yaxar
etdiksə də bütün səylərimiz nəticəsiz
qaldı. Xalq
arasında çox ədalətli, haqq adamı kimi tanınan,
milisdə xalqın mənafeyini qoruyan bir kişi
kimi hörmət qazanmış qonşumuz milisioner Mabuda
(Xallı Mabuda, onun üzündə qara xal olduğuna görə
həmyerlilərindən bu ləqəbi qazanmışdı)
müraciət etdik. Gücü çatmadı.
Yadımdadır,
Muxtar əmim o vaxtlar şəhərdə böyük
nüfuz sahibi, ağsaqqal, xeyirxah insan kimi tanınan,
hazırda Milli Məclisin deputatı olan Əli Məsimlinin
atası Əhməd dayının (şəkililər ona
"Qara dayı" deyirdilər) yanına gedərək
köməklik istədi. Qara dayı kolxoz
bazarının yanındakı yeməkxananın müdiri idi.
O, əlindən gələni edəcəyini vəd etsə də
bir neçə gündən sonra heç nə
alınmadığını söylədi. Günümüz
göy əskiyə bükülmüş, evimizin, ailəmizin
sakitliyi pozulmuş, yuxum ərşə çəkilmişdi.
Adətən Təmrazgilin evinin qabağından keçərək
Nakam küçəsiylə "Motorun
aralığı"ndan şəhərə
çıxdığım halda, indi yolumu dəyişib əks
istiqamətdə -indiki Sarıtorpaq yolu ilə daha uzaqdan hərlənərək
gedib-gəlirdim.
Məsumə xala səhər açılandan qaş
qaralana qədər ayağını həyətimizdən
çəkmir, "gedəni buraxdırmağı" təkidlə
tələb edir, bizə heç qulaq asmaq belə istəmirdi. Mən evdə
heç kimə bildirmədən şəhər milis
şöbəsinin rəisi Ərzuman Zülfüqarovun qəbuluna
getmək qərarına gəldim. O, xalq arasında ədalətli
bir milis rəisi kimi hörmət qazanmışdı. Hamı onun yüksək insani keyfiyyətlərindən,
rəhmli və insaflı olmasından ağızdolusu
danışırdı. Elə bu söhbətlərdən
ürəklənib rəisin yanına getməyə
özümdə cürət tapdım.
Milis şöbəsi Qurcana çayının sol tərəfində,
hazırda Pedaqoji Kollecin yataqxanasının qarşı tərəfində,
vaxtilə müsadirə edilmiş ikimərtəbəli
köhnə xüsusi yaşayış evində yerləşirdi. Növbətçi
milisə rəis Ə.Zülfüqarovun yanına getmək istədiyimi
bildirdim. O, heç bir sorğu-sual etmədən məni
rəisin yanına buraxdı. Rəis
yaraşıqlı, qara, qıvrım saçlı, sifətindən
təbəssüm yağan bir insan idi. Məni
ədəb-ərkanla qarşıladı.
Dahi Lev Tolstoy yazır ki, siz insanlarla görüşəndə
ilk təsəvvürə diqqət yetirin; ilk təsəvvür
sonralar özünü doğruldur. Doğrudan da o, elə
ilk görüşdə mənə doğma gəldi, ürəyimi
açıb cürətlə fikrimi, gəlişimin məqsədini
danışdım, hadisənin təfərrüatını
olduğu kimi söylədim. Müharibənin
məni və qardaşımı yetim qoyduğunu, atamın
müharibədə həlak olduğunu, anamın faciəli
ölümünü söylədim. Təmrazın
əlində tutulan papuşu ona mənim verdiyimi bildirərək
onu həbsdən azad edib məni həbsə almaq barədə
sərəncam verməsini xahiş etdim. Rəis bir an duruxdu, məni başdan-ayağa süzərək
dedi: "Oğul, söylədiklərinin səmimiliyinə qətiyyən
şübhə etmirəm, ancaq səni həbs etmək
üçün mənim əlimdə heç bir dəlil-sübut
yoxdur. Papuş Təmrazın əlində
tutulmuşdur. Bir də ki, iş artıq xalq məhkəməsinə
göndərilmişdir, sən xalq hakiminə müraciət et". Və xeyli ürək-dirək verdi... Rəisdən konkret
köməklik görməsəm də insani münasibət
gördüm, düşdüyüm vəziyyəti
anladığını hiss etdim. Bu, həmin
vaxt mənim üçün çox şey demək idi.
Elə bil, xeyli yüngülləşdim.
Ə.Zülfüqarov
haqqında qeydlərimi tamamlayarkən deməliyəm ki, onun
sonrakı taleyini araşdıran zaman 1960-cı ildə Şəkidəki
vəzifəsindən irəli çəkilərək Azərbaycan
SSR Daxili İşlər Nazirliyində SƏDM (Sosialist
Əmlakını Dağıdanlarla Mübarizə) Baş
İdarəsi rəisinin müavini və rəisi, Cinayət-Axtarış
İdarəsinin rəisi, 1981-87-ci illərdə ədliyyə
nazirinin birinci müavini vəzifələrində işlədiyini,
sonralar respublika Nazirlər Kabineti yanında Xalq Təsərrüfatını
İdarəetmə İnstitutunda pedaqoji fəaliyyətlə
məşğul olduğunu öyrəndim. Onun
qızı Mehparə xanımın dediyinə görə,
atası yetim böyümüş, əzmkarlığı, təhsilə
son dərəcə ciddi münasibəti, işinə, vəzifəsinə
ciddi yanaşması, yüksək ədəb-ərkanı sayəsində
mənsəb və mənəviyyat zirvələrini fəth
etmişdir. Yadigar qoyub getdiyi iki qız
övladı hazırda adlı-sanlı həkim kimi fəaliyyət
göstərir.
Ə.Zülfüqarov 2009- cu ildə 85 yaşında
dünyasını dəyişib.
Ə.Zülfüqarov
həm də yaşadığı uzun və mənalı,
çoxlarının qibtə etdiyi ömür yollarında minlərlə dəyərli
folklor nümunələrini toplaya bilmişdir.
Burada bir
hikmətli kəlamı da yadıma salıram: "Nəzakətlə
dünyanı fəth etmək olar". Qətiyyən
şübhə etmirəm ki, Ə.Zülfüqarovun yüksək
zirvələri fəth etməsində həyatını həsr
etdiyi sahəni mükəmməl bilməsi ilə bərabər,
yüksək ədəb-ərkanı, nəzakəti və
qeyri-adi sadəliyi də əhəmiyyətli rol
oynamışdı.
lll
Əhvalatın ardını nəql edirəm. Ertəsi gün səhər
xalq məhkəməsinin sədri İlyas Sadıqovun qəbuluna getdim. O vaxtlar məhkəmə
indiki Yanıq məscidin aşağı tərəfində,
onun təxminən 50 metrliyində idi. İkimərtəbəli
köhnə binanın birinci mərtəbəsində dövlət
bankı, ikinci mərtəbəsində isə məhkəmə
yerləşirdi. Hakim orta boylu, sağlam
görünüşlü, enlikürək, gülərüz
bir insan idi. Nöqsansız, çox səliqəli
(şəkililər demişkən, "sirxo") geyinərdi.
Adəti üzrə işə piyada, Motor məhəlləsinin
qabağından gedərdi. Mən onu
müşahidə edərkən qətiyyətli yerişinə
qibtə edər, bir də ki, qorxmazlığına məəttəl
qalardım. Axı o, ən qatı cinayətkarlar
barəsində hökmlər çıxarırdı. Və şəxsi təhlükəsizliyi barədə
qətiyyən narahat olmayan bir qorxmaz insan təsəvvürü
bağışlayırdı.
Məhkəməyə maneəsiz daxil oldum. Burada
mühafizə xidməti yox idi. Katibəsi
hakimin kabinetinə girərək qəbuluma razılıq
aldı. İçəri daxil oldum.
Məni xoş sifətlə qəbul etdikdən sonra diqqətlə
dinləyərək o da rəisin dediklərini təkrarladı,
məni mühakimə etmək üçün əlində
heç bir əsasın olmadığını söylədi
və əlavə etdi ki, Hikmət, çox da narahat olma,
şərti cəza verərik, gedər, kərpic zavodunda
işləyər, amma bu barədə hələlik heç kəsə
bir söz demə. Evə qayıtdıqdan sonra rəisin və
xalq hakiminin qəbulunda olaraq hər şeyi boynuma
aldığımı Məsumə xalaya bildirsəm də o,
bunu qətiyyən vecinə almadı, əksinə, bir az da qızışdı, bundan sonra
hücumlara böyük qızı Xatın da qoşuldu.
Bu arada orduya çağırılmağım barədə
hərbi komissarlıqdan məktub gəldi və bu,
yaranmış dözülməz durumdan xilas yolu, göydəndüşmə
bir xəbər oldu. Qohum-qardaş, qonşu qadınlar məni
orduya yola salmaq üçün Hərbi
Komissarlığın həyətinə gəlmişdilər.
Onların arasında nə Məsumə xalanı, nə də
qızı Xatını gördüm...
Ordudan evə göndərdiyim elə birinci məktubda Təmrazın
müqəddəratı ilə maraqlanırdım. Aldığım cavab məni
sakitləşdirdi - Təmraza 6 ay icbari (şərti) iş
vermişdilər və o, kərpic zavodunda fəhlə işləməklə
cəzasını çəkməli idi. Bu yerdə məşhur
kinorejissor L.Qaydayın "Qafqaz əsiri" kinofilmində
G.Vitsinin oynadığı rolun qəhrəmanının məhkəmə
zalında qışqıraraq dediyi: "Yaşasın
dünyada ən hümanist məhkəmə olan Sovet məhkəməsi"
sözləri yadıma düşdü...
Bəli,
ovuc içinə sığan bir cüt papuşa görə
Təmraza altı ay icbari iş kəsilmişdi... Bu gün tragikomik görünən əhvalat belə
sonluqla başa çatdı. Hər halda,
hakim verdiyi sözə sadiq qalmışdı. O
dövrün qanunlarının əsassız sərtliyinə
və qeyri-humanistliyinə baxmayaraq, bu qanunların keşiyində
dayanmaq zorunda qalan milis rəisi Zülfüqarov və məhkəmə
hakimi Sadıqovun tanımadıqları bir yetim yeniyetməni
necə ədəb-ərkanla qarşıladıqlarına
görə ömrüm boyu onlara rəğbət bəsləmişəm.
Ordudan qayıdanda bütün qonşular, qohum-əqrəba
gözaydınlığına gəldilər. Məsumə
xala, Təmraz və Xatını görmədim. Onlar məni bağışlaya bilmədilər.
Baş vermiş hadisəyə görə yenə
məni günahkar görürdülər.
Hadisədən
üç ildən artıq bir vaxt keçsə də mən
daxildə özümü günahkar sayır, xəcalət
yükündən xilas ola bilmir, onlarla
üz-üzə gəlməmək üçün yolumu
başqa səmtdən salırdım. Əlimi
ürəyimin üstünə qoyaraq and içə bilərəm
ki, altmış illik tarixi olan o müdhiş hadisəni bu
gün, bu saat qələmə alarkən də daxilimdəki əzab
hissi məni əzir.
Məsumə
xalanı təxminən 20 il sonra nənəmin
yas mərasimində gördüm. Nənəmin
məni və qardaşımı böyüdüb ədəb-ərkana
çatmağımızda böyük zəhmətindən
danışarkən qəhərlənib ağladım.
Bu zaman Məsumə xala mənə təskinlik verərək
"ay Hikmət, sən bizim ürəyimizi ağlatdın,
kövrəltdin bizi",- deyib gözlərinin
yaşını sildi... Bu, bizim sonuncu
görüşümüz oldu.
Təmraz avtomobil dəstəsində çilingər
işləyirdi. Ailə qurmuş, partiya sıralarına qəbul
olunmuşdu. Xüsusi minik
maşını vardı. Ara-sıra bərkə
düşəndə kömək üçün yanıma gələrdi
(o vaxtlar Şəki Şəhər Partiya Komitəsində
şöbə müdiri işləyirdim).
Atalar sözlərinin müdrikliyi, hər zaman
aktuallığı və həyatiliyi adamı heyran qoyur. 1990-cı illərin
ortalarında tanınmış ictimai-siyasi xadim Sadıq
Murtuzayevin sədrlik etdiyi respublika Veteran Kooperativ Birliyində
təxminən 40 il əvvəl
gördüyüm xeyirxah hakim Sadıqovla rastlaşdım. O,
"Mübariz" hüquq şöbəsinin rəisi vəzifəsində
işləyirdi. Çox az dəyişmişdi.
Qətiyyətli, qürurlu sifətini saxlaya
bilmişdi. Atalar doğru deyibmiş ki,
dağ dağa rast gəlməsə də, insan insana rast gələr.
Yazılanları xatırlayaraq qələmə almaqda məqsədim
o dövrün ab-havasını, özünü dünyada ən
demokratik quruluş kimi qələmə verən nəhəng
bir dövlətin bir cüt körpə papuşuna görə
adamların başına müsibət açan
qanunlarının mövcudluğunu göstərməkdir. Bu qanunlar məni
ömrüm boyu bir ailənin qarşısında xəcalətli,
gözükölgəli yaşamağa, indinin özündə
də mənəvi əzab çəkməyimə səbəb
oldu!
May-iyun 2015.
Hikmət ƏBDÜLHƏLİMOV
525.ci- qəzet.- 2015.- 21 oktyabr.- S.8.