Səma mələkləri: AZAL
stüardessalarının işinin sirləri
Stüardessaların
işi həmişə romantika ilə əhatə olunub, lakin
az adam bilir ki, "səma mələyi"
(bort baxıcılarını çox vaxt belə
adlandırırlar) olmaq üçün xeyli səbr, əzmkar
iş və fiziki güc tələb olunur.
Bugünkü reportajda romantik görünən, lakin
çətin olan bu işin sirlərini üzə
çıxarmağa çalışacağıq.
Əksər insanların təsəvvüründə
bort baxıcılarının əsas vəzifəsi təyyarə
sərnişinlərinə gözəl və layiqli xidmət
etməkdir. Nigar Qasımzadə ilə söhbətdən sonra
bu stereotipin yanlışlığına əmin oldum. Bu, çox zərif və ünsiyyətdə
xoş təsir bağışlayan qız "Azərbaycan
Hava Yolları" QSC-nin (AZAL) bort baxıcılarının rəhbəridir.
Xoş görünüşün arxasında
güclü və əzmkar xarakter gizlənir - bu keyfiyyət
olmadan Azərbaycanın milli
aviadaşıyıcısının təqribən 400 bort
baxıcısına rəhbərlik etmək mümkün
olmazdı.
Həqiqətdə isə bort baxıcı həkim,
psixoloq, tərbiyəçi olmalı, təhlükəli
yüklərin daşınması qaydalarını və bir
çox başqa şeyi bilməlidir.
Bir sözlə sərnişinlərin həyat və təhlükəsizliyi
bu insanlardan asılıdır.
Və
onlar aşağıdakı tələblərə cavab verməlidirlər:
-
Qızların boyunun hündürlüyü 165 santimetrdən
az və 180 santimetrdən çox
olmamalıdır;
-
Oğlanların boyunun hündürlüyü 175 santimetrdən
az olmamalıdır;
- Namizədlərin
yaşı 18-30 (daxil olmaqla) arasında olmalıdır;
- Azərbaycan
və rus dil bilikləri mükəmməl, ingilis dili biliyi isə
"pre-intermediate" və ya "intermediate" səviyyəsində
(digər əcnəbi dil bilikləri alqışlanır)
olmalıdır.
Bort
baxıcı xoş xarici görünüşündən
başqa, çətin iş şəraiti nəzərə
alınmaqla tam sağlam olmalıdır. Bort
baxıcı vəzifəsinə iddia edənin
sağlamlıq vəziyyətini xüsusi tibbi komissiya təyin
edir. Hətta işə düzəldikdən
sonra ildə bir dəfə həmin komissiyadan keçmək
lazımdır. Tibbi komissiyadan keçərkən
ürək-damar sisteminə, görmə qabiliyyətinə və
psixoloji vəziyyətə xüsusi diqqət yetirilir. Bort baxıcıları üçün stresə
davamlılıq və adekvatlıq çox vacib keyfiyyətlərdir.
Lakin bu da hamısı deyil. AZAL-ın bort
baxıcısının işi xüsusi hazırlıq tələb
edir. Stajçılar iki aydan 3 ay müddətədək
davam edən təlimi Azərbaycan Milli Aviasiya Akademiyasında
keçirlər.
Təlim nəzəri və praktiki hissələrdən
ibarətdir.
Təcrübəli mütəxəssislər hava gəmilərinin
düzəldilməsi barədə məlumat alırlar, sərnişin
salonlarının texniki və məişət
avadanlığı, eləcə də aviasiya mətbəxi
ilə tanış olurlar, xilasetmə
avadanlığından istifadə etməni, münaqişəli
vəziyyətləri həll etməyi və ilkin tibbi
yardım göstərməyi öyrənirlər.
AZAL-ın gələcək bort baxıcıları
praktik məşğələləri təyyarə
salonlarına və sərnişinlərə bənzədilən
müasir trenajorlarda keçirlər.
Yuxarıda
qeyd edildiyi kimi bort baxıcıları ilkin tibbi yardım
göstərməyi bacarmalıdırlar:
- Təzyiq
ölçmək
- Ürək
masajı etmək və süni nəfəs vermək
- Kəllə-beyin
travması zamanı ilkin tibbi yardım göstərmək
Diqqət!
- Bort
baxıcıları doğuş qəbul etməyi və yeni
doğulmuş körpəyə ilkin tibbi yardım göstərməyi
bacarmalıdırlar.
Qəribə olsa da bəzi bort baxıcıları bu
standart proseduru məmnuniyyətlə yerinə yetirirlər.
Bort baxıcıları işə qəbul edilərkən
üzmə bacarığı mütləq hesab edilir.
Stajçılar təlim kursunu keçdikdən sonra 50
saat uçuşda olmalıdırlar və yalnız bundan sonra
nəhayət bort baxıcı qismində çoxdan gözlənilən
uçuşlara çıxış əldə edə bilərlər.
Bəs görəsən bu gözəl,
ağıllı qızlar bort baxıcı peşəsini niyə
seçiblər? Cavab onların sevinc və nikbinliklə
dolu gözlərində gizlənir.
Onların hekayəsini dinlədikcə başa
düşürsən ki, həvəs onları bort baxıcı
edib.
Sevda Zamanova Buzovna qəsəbəsində anadan olub və
uşaqlıqdan inanıb ki, aeroportda işləyəcək. O, beş
il əvvəl aeroportun təhlükəsizlik xidmətində
işə daxil olub: "Hələ o zaman stüardessa
kastinqində özümü yoxlamaq istəyirdim, lakin evdən
icazə vermirdilər. Çünki hesab edirdilər
ki, bort baxıcı işi təhlükəldir. Təhlükəsizlik
sahəsində iş mənə əyani şəkildə
göstərdi ki, Azərbaycanın mülki aviasiyasında təhlükəsizlik
hansı səviyyədədir. Buna valideynlərim
də əmin olduqdan sonra mən nəhayət uşaqlıq
arzumu həyata keçirmək qərarına gəldim. Hərçənd mənim peşəm mühəndis-ekoloqdur
və hazırda magistraturada oxuyuram, indi buradayam və arzuma
doğru ilk və ən vacib addım atdığıma
görə çox şadam".
İxtisasca
ingilis dili müəlliməsi olan Alla Qurşumova
keçmiş işində müxtəlif tədbirlərin təşkili
ilə məşğul olub: "Belə iş yüksək
ünsiyyətcillik və gülərüzlülüyü tələb
edir. Bütün bunlar mənim həddən
artıq xoşuma gəlirdi. Sözün
düzü uşaqlıqdan stüardessa olmağı
arzulayırdım, lakin nə isə məni həmişə
dayandırırdı. AZAL-ın
stüardessa seçimi apardığını öyrənəndə
mən qərarımı verdim. Müsahibədən
keçdim və budur mən buradayam və buna çox
şadam".
Gənc stajçıların nikbinliyi başa
düşüləndir, lakin indi bu çətin və eyni
zamanda çox maraqlı sahədə bir ildən çox
işləyənlərlə söhbət etməyin əsl
vaxtıdır. Yəni səmanın romantikası o qədər
böyükdürmü ki, bort baxıcıları illərlə
uçurlar və hətta peşəni dəyişmək
fikrini ağıllarından belə keçirmirlər?
AZAL-ın
bort baxıcı-briqadiri Liliya Lenskaya bütün yeni
işçilərə təkrarlamağı sevir: "Əgər
uçuşlara başladıqdan sonra il ərzində
başqa iş tapmamısınızsa, deməli
özünüzü həmişəlik aviasiya ilə
bağlamısınız".
Bu insanlar
işlərini sevirlər, hətta bu ağlasığmaz
iş qrafikini sevirlər. Bilmirsən ki, sabah
hansı saat qurşağında olacaqsan. Və
özləri etiraf edirlər ki, səhər saatlarından
axşam saatlarınadək ofis rejimində işləyə
bilməzlər.
Daha bir
stereotip var - belə iş rejimində bort
baxıcılarının şəxsi həyat
üçün vaxtları qalmır. Lakin
AZAL-ın bort baxıcılarının özlərinin etiraf
etdiyi kimi istək olsa, şəxsi həyat üçün
vaxt həmişə tapılar.
AZAL-da bort baxıcılarının uçuş
ekipajı və ya yerüstü xidmətinin əməkdaşları
ilə ailə qurmaları ilə bağlı çox
nümunə var. Bütün bort baxıcıları
planlaşdırılmış reysdən iki saat əvvəl
işə gəlirlər. Uçuşdan əvvəl brifinq
keçirilir, bu, uçuşdan əvvəl qısa iş
yığıncağına bənzəyir.
Hər
bir bort baxıcı özü ilə pasport (onların xidməti
pasportu var), bort baxıcının lisenziyasını, tibbi və
sanitar sertifikat, iş qol saatı, işə
buraxılış və iş fənərini götürməlidir.
Uçuşdan əvvəl brifinq zamanı briqadir hər
bir bort baxıcıda sənədlər paketinin
olub-olmamadığını yoxlayır, bundan sonra
bütün komanda qol saatlarında vaxtı tutuşdurur. Brifinq
zamanı kabin ekipajının bütün üzvləri əgər
əvvəllər birlikdə uçmayıblarsa, öhdəlikləri
bölüşdürürlər. Brifinqdən
sonra hər bir bort baxıcı uçuşdan əvvəl
tibbi baxışdan keçir.
Uçuşdan əvvəl tibbi baxış aeroportun
tibb məntəqəsi otağında tibb işçiləri
tərəfindən fərdi qaydada aparılır. Bu zaman
ekipajın digər üzvlərinin və kənar şəxslərin
girişi qadağan olunur. Tibbi nəzarətdən
keçmə faktı tibb məntəqəsinin həkimi tərəfindən
uçuş üçün tapşırığın əks
tərəfində ştampla təsdiq edilir. Uçuşdan qabaq tibbi baxışdan keçdikdən
sonra bort baxıcı ekipajı təyyarəyə qalxır.
Ekipaj havaya qalxmazdan saat yarım əvvəl təyyarəyə
qalxır - bort baxıcılarının öz xidməti
girişi var.
Təyyarəyə daxil olan bort baxıcıları
işə başlayırlar. Hər şey
çek-list üzrə təyyarənin yoxlanılmasından
başlayır - bu nə etməli olduğuna dair xüsusi təlimatdır
(siyahı).
Bort baxıcıları bütün qəza-xilasetmə
vasitələrinə baxır və sərnişinlərin təhlükəsizlik
kəmərlərinin qaydasında
olub-olmamadığını yoxlayır. Çatışmazlıq
olarsa, bu barədə baş bort baxıcıya dərhal məruzə
edilir.
Uçuşdan əvvəl jurnal və qəzetlər
yerbəyer edilir.
Bu vaxtadək "Sky Catering" komandası qidanı
göyərtiyə gətirir. Bort baxıcı isə
menyunu yoxlayır.
Əsasən qida reysə gediş-gəliş nəzərə
alınmaqla gətirilir, reysin müddəti uzun olarsa, əks
istiqamətdə reys üçün qida tranzit aeroport tərəfindən
təmin edilir.
Bundan başqa vaxtında çay qaynatmaq və
içkilər hazırlamaq lazımdır.
Həmkarları arasında böyük nüfuza malik
olan bort baxıcı-briqadir Liliya Lenskaya bütün bu prosesi
diqqətlə müşahidə edir.
Budur, ilk sərnişinlər artıq təyyarəyə
daxil olur, onları mütləq təbəssüm dolu sima ilə
qarşılamaq lazımdır. Bundan başqa sərnişinləri
saymaq, uşaqla olan sərnişinlərin harada oturduğunu
yadda saxlamaq, əl yükünü qoymağa kömək etmək
və uçuşdan qorxanları sakitləşdirməyə
çalışmaq lazımdır.
Bort baxıcılarının bir dəqiqəlik istirahəti
var, lakin onlara mürgüləmək olmaz. Hər 20 dəqiqədən
bir onlar salonu, tualet otaqlarını yoxlamalı, sərnişinlərin
səhhəti ilə maraqlanmalıdırlar.
Bununla belə,
işin bütün çətinliklərinə baxmayaraq, bort
baxıcılarının az qismi səmanı
yerə dəyişməyə razı olar.
Mülki aviasiyanın istənilən təyyarəsində
ən birinci və əsas insan - göyərtədə
baş verən hər şeyə şəxsən məsuliyyət
daşıyan hava gəmisinin komandiridir (kapitan). Təyyarənin
salonunda sizin üçün başda baş bort baxıcı
olmaqla bort baxıcılarından ibarət komanda işləyir.
Baş bort baxıcı təyyarənin göyərtəsində
hava gəmisinin komandirinin müavinidir. Sən
demə, hər reys üçün heyəti xüsusi
kompüter proqramı müəyyənləşdirir. Proqramda bütün bort baxıcıları
üçün böyük məlumat bazası var.
Yekdil işləyən və dərhal ümumi dil tapan
komanda var, lakin təəssüf ki, istisnalar da olur. İstənilən
halda burada baş bort baxıcılarının təkrarlamağı
sevdiyi kimi "bütün problemlərinizi və şəxsi
münasibətlərinizi şlaqbaum arxasında
qoymalısınız".
AZAL-ı fərqləndirən xüsusiyyət burada nəsillərin
bir-birini əvəz etməsidir. Aviaşirkətin bort
baxıcıları da istisna təşkil etmir.
Valentina Əlizadə təqribən 1 ildir bort
baxıcı kimi çalışır, bu yaxınlarda bort
baxıcı-briqadir vəzifəsinə təyin edilib. Aviasiyaya təsadüfən
gəlməyib - onun anası AZAL-da bort baxıcı kimi
uçub, analar isə pis şeyi məsləhət etməzlər.
Yuliya Mustafayeva valideynlərinin yolu ilə gedən daha
bir varisdir. Onun atası indiyədək helikopter pilotudur,
anası isə bort baxıcı işləyib.
Valentina və Yuliya ailəlidir və gözəl
uşaqları var.
Ramina Mahmudova aviasiyaya yeni gəlib, lakin artıq həyatını
təyyarələrsiz təsəvvür etmir. Gözəl və
bacarıqlı qız elan üzrə aviasiyaya gəlib. Rəhbərlik tərəfindən yaxşı
işinə görə dəfələrlə qeyd edilib.
Görüşdə iştirak edən həmkarlarından fərqli olaraq İradə Məmmədova hələ ailə həyatı qurmayıb və görüşdüyü biri də yoxdur. Lakin hələ hər şey qabaqdadır, axı onun cəmi 21 yaşı var. İradənin atası uzun müddət onu bort baxıcı olmaq fikrindən daşındırmağa çalışıb, axı o, aviasiyada bütün çətinlikləri və işin məsuliyyətini başqalarından daha yaxşı bilir. İradənin atası yük aviaşirkətində hava gəmisinin komandiridir. Atasının sözlərinə baxmayaraq, möhkəm xarakterə malik olan İradə arzusuna çatıb. Azərbaycan, ingilis və rus dillərini mükəmməl bilir, qarşısına heç şübhəsiz nail olacağı məqsədlər qoyur.
Bort baxıcılarının yüksək uçuş intensivliyi var. Bir çox reyslər dönüşlüdür, yəni bir gün ərzində təyinat məntəqəsinə və dərhal geriyə uçurlar. Lakin ABŞ və ya Çinə (estafet reysləri) uçanda onların istirahət üçün vaxtı var. Kabin ekipajı mehmanxanada yerləşir, onların şəhərə çıxmağa, görməli yerlərə baxmağa, gəzməyə, alış-veriş etməyə vaxtı olur.
Düzdür, aviaşirkətin daxili nizamnaməsinə əsasən, onlara bəzi məhdudiyyətlər də var, məsələn, uçuşdan əvvəl istirahət məcburidir, şəhərin olması tövsiyə edilən bir sıra rayonları konkret cızılır, oteldən çıxarkən ekipajın hər bir üzvü mütləq qaydada briqadiri gedəcəyi yer barədə məlumatlandırmalıdır. Yerli vaxtla saat 21:00-dan sonra komandadan ayrılmaq arzu edilən deyil.
Bort baxıcıları göyərtədə qeyri-ştat vəziyyətində köməyə gəlməyə, qəza halında isə həyatınızı xilas etməyə hazırdırlar. Onların stresslə bol çətin işləri var, lakin istənilən şəraitdə mehriban davranmalı və üzlərində təbəssüm olmalıdır. Bort baxıcıların çətin işlərinin olduğuna əmin olduqdan sonra şəxsən mən gələcəkdə onların həyatını maksimum yüngülləşdirməyə və təyyarənin göyərtəsində ştatdan kənar vəziyyətlər yaratmamağa çalışacağam. Əminəm ki, siz də həmçinin.
Nara
NURƏLİYEVA
Trend
525-ci qəzet.- 2015.- 22 oktyabr.- S.8.